Sukelletaanpa hetkeksi geotermiseen maalämpöön

Olin lukenut aiemmin hankkeesta täällä Espoon Otaniemessä, missä porataan kilometrejä alas syvään lämmönlähteeseen.

Siinä sitä onkin saasteetonta energiaa Syvyys on tällä hetkellä 6,4 km, ja poraus jatkuunee syyskuussa.

Maan lämpöä on osattu hyödyntää ennenkin. No, tietenkin kuumat lähteet eri puolilla maapalloa on olleet helppoja löytää.

Jo asuessani sotavuosina Gotlannissa, oli yleisesti käytössä kesäkeittiö, osittain maan alla. Ikkunat maapinnan tuntumassa, ja viileähän keittiö oli verrattuna pari kerrosta ylempänä. Kun saaren pinta-ala on lähes tasainen, ja vielä melko puutonkin, on lämpiäminen tyyninä kesäpäivinä seuraus.

Ihminen on varhain ollut kekseliäs, milloin pakoon kylmyyttä/ milloin hellettä, mutta suurisuuntainen hanke lämmittää koko Espoo maalämmöllä, onkin rohkea ja paljon teknistä osaamista vaativa hanke!
En voi kuin iloita,..en pidä kivihiilellä kaukolämmittämistä hyvänä , olkoonkin , että Venäjä myy Kiinalle tällä hetkellä kivihiiltä ja maakaasua minkä ehtii,...

Nyt kun ilmastomuutokset ovat lähes arkipäivää, kehityksen on kuitenkin raivattava sijaa !
Mitä pienet edellä, sitä isot perässä, sanoo sananlaskumme 😂) moikka taas!

14

<50

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

      tuota asennetta kuulen, anteeksi, koko ajan

      puhutaan omaa juttua, sitten katse itään, kulmakarvat kyrttyyn,

      -mutta katsokaamme venäläisiä.....

      eikä rajoitu Suomeen

      uuden ajan evoluutiokirjan supertiedemies tähti kirjoittaja vetää rumia esimerkkeja venäjästä

      kuulostaa aivan utopistiselta paskalta, poliittiselta terrorilta ja tietämättömyydeltä

      ja loppulausekin viittaa että suomi on paras maa elää jälleen kerran

      vaikea keskustella oikeaoppineiden kanssa, huomaako itse oppinut kun vastaukset ovat epäilemättömät

      • En ihan ymmärtänyt kommenttiasi, eihän minulla mitään itse venäläisyyttä vastaan ole!
        Maiden väliset kauppasuhteet ne seuraavat vanhaa rataa, saattaa olla poliittisetkin taustat,..niihin ei mielenkiintoni ole yltänyt.

        PS. Muuten moni asia menneisyydessä,..kuullosti utopialta vrt Jules Verne 🙄 hih


      • Anonyymi
        sinisiru kirjoitti:

        En ihan ymmärtänyt kommenttiasi, eihän minulla mitään itse venäläisyyttä vastaan ole!
        Maiden väliset kauppasuhteet ne seuraavat vanhaa rataa, saattaa olla poliittisetkin taustat,..niihin ei mielenkiintoni ole yltänyt.

        PS. Muuten moni asia menneisyydessä,..kuullosti utopialta vrt Jules Verne 🙄 hih

        ehkä sitä ettei olisi yleinen käytäntö sylkäistä lauseen lopussa itään

        muuten ei tee oikeutusta älylle yhtään

        ja miten se energian tuotanto liittyy Venäjään kun kyse oli suomalaisesta maan lämmöstä?

        ehkä voi olettaa vastaukset ovat Venäjällä kun katse aina kohdistuu itään?


      • Anonyymi kirjoitti:

        ehkä sitä ettei olisi yleinen käytäntö sylkäistä lauseen lopussa itään

        muuten ei tee oikeutusta älylle yhtään

        ja miten se energian tuotanto liittyy Venäjään kun kyse oli suomalaisesta maan lämmöstä?

        ehkä voi olettaa vastaukset ovat Venäjällä kun katse aina kohdistuu itään?

        Höh! KIvihiiltähän käyttää pääkaupunkimme valtaosin, ja Espoo myös. Totta kai tarkoitin, että vaikka nuo suuret maat joutuvat olemaan vielä riippuvaisia, niin Saksakin , ja taitaa olla itämeren maatkin vielä kivihiiliriippuvaisia.


        Sattumalta keskustelin toissap. suomessa asuvan venäläisen kanssa, joskin puhuimme yleisesti monista asioista, nälänhädästä pohj. Koreassa ym.

        Suomi on tietenkin pieni maa,..

        mutta eikö saisi edes iloita uusista innovaatioista ja yrityksistä ilman taka-ajatuksia ?
        Minulla kun ei sellaisia ole!


    • Anonyymi

      Mononenko kerran pseudotiedenainen sukeltaa taas . . . . . - - -- ., , , , ,, ,, ,

      • Voi katoha,..sain ihan uuden lempinimenkin 😊))

        iloisena-alias
        pseudotiedenainen Ella, viestintuoja


    • Anonyymi

      teksti sanoma ennen 'Espoon vaativaa hanketta' olisi viittamassa siihen, että

      "lämmittää koko Espoo maalämmöllä, onkin rohkea ja paljon teknistä osaamista vaativa hanke!"

      ...henke on ylimitoitettu...koska Gotlannissa olisi jotakin....

      siis artikkeli olisi Espoo ja tekniskriittinen...

      vaikka seuraavalla Venäjä-Kiina vertailulla kannustat jatkamaan vaikean hankkeen

      lisät myöhemmin että Saksassa ja Itä-merellä käytetään kivihiiltä yhtä lailla



      kuka muu käyttää kivihiiltä, jottei se olisi Venäjä-Kiina-Saksa?


      Ja luoko Suomi Espoon Otaniemi maalämpöä myös Venäjän tarpeisiin kun mainitsit sen?

      • Anonyymi

        Ehkä Venäjä on iso maa, samoin Kiina, niin samalla tavoin Suomi on, oletan, voisi olla tervetullut siivoamaan paskoo Venäjällä kuten Tarja Halonen on tehnyt rakentamalla vesipuhdistamoja.

        Siivoajaa voisi tarvita, jos toisilla menee hyvin.

        Mutta ennen sitä voisi miettiä vielä sen hankkeen toimivuutta, kannattavuutta, luomua.


      • Anonyymi kirjoitti:

        Ehkä Venäjä on iso maa, samoin Kiina, niin samalla tavoin Suomi on, oletan, voisi olla tervetullut siivoamaan paskoo Venäjällä kuten Tarja Halonen on tehnyt rakentamalla vesipuhdistamoja.

        Siivoajaa voisi tarvita, jos toisilla menee hyvin.

        Mutta ennen sitä voisi miettiä vielä sen hankkeen toimivuutta, kannattavuutta, luomua.

        Onhan ilmastomme puhdistuminen hiilidioksiidistä " siivousta" jos mikä !

        Uskoaksen on kyse veden kuumentamisesta, siellä syvällä alapuolella, ja putkiston kautta ympäristöön kierrättäminen.

        (Tulee mieleen tyytyväiset apinat Japanin talvessa,..pulikoisessaan lämpimissä lähteissä 😊))


    • Anonyymi

      Islantihan on maa joka sa lämpönsä maan geometrisestä lämmöstä. Tulivuoret ja geysirit hallitsevat ja antavat lämmön islantilaisten talojen ym. lämmitykseen.

    • Anonyymi

      Aivan niin, taitavat sijainta juuri tulivuorten merenalaisella rajaviivalla, jolloin on helpompaa organisoida lämmönjakelu.
      Suomen peruskalliosta se tapahtuu veden nostolla, jostakin luin veden jäähtyvän vain hieman matkalla, joten kannattavuus lienee jo laskettu.

      sinisiru

    • Anonyymi

      Elämää ei ole paljon jäljellä, vain lähitulevaisuus ja se voi kestää vain päivän
      tai kolme viikkoa. En aio kuolla geotermisiä aukkoja pohtien, elämässä on nyt paljon tärkeämpiä asioita.

      • Ihan sama, miksi käyttäisitkään aivokapasiteettiäsi sellaiseen mistä et ole kiinnostunut 😊))
        Eihän sellainen anna sinulle mitään. Onkin parempi silloin pitäytyä aiheissa jotka tuntuvat tärkeimmiltä.

        Rentouttavaa iltaa! heippaaa,..


      • Anonyymi
        sinisiru kirjoitti:

        Ihan sama, miksi käyttäisitkään aivokapasiteettiäsi sellaiseen mistä et ole kiinnostunut 😊))
        Eihän sellainen anna sinulle mitään. Onkin parempi silloin pitäytyä aiheissa jotka tuntuvat tärkeimmiltä.

        Rentouttavaa iltaa! heippaaa,..

        Eiköhän tässä saa pikemminkin viilennystä maapallon asukkaat alkaa miettiä, kun Kanadassakin ollut 50.
        Turha vinoilla mielenkiinnon kohteista, kun itse puhut jatkuvasti mitä ruokia ostat ja laitat.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. 170
      4953
    2. Katso: Ohhoh! Miina Äkkijyrkkä sai käskyn lähteä pois Farmi-kuvauksista -Kommentoi asiaa: "En ole.."

      Tämä oli shokkiyllätys. Oliko tässä kyse tosiaan siitä, että Äkkijyrkkä sanoi asioita suoraan vai mistä.... Tsemppiä, Mi
      Tv-sarjat
      127
      4495
    3. Voi kun mies rapsuttaisit mua sieltä

      Saisit myös sormiisi ihanan tuoksukasta rakkauden mahlaa.👄
      Ikävä
      26
      2891
    4. Kyllä poisto toimii

      Esitin illan suussa kysymyksen, joka koska palstalla riehuvaa häirikköä ja tiedustelin, eikö sitä saa julistettua pannaa
      80 plus
      29
      1928
    5. "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu"..

      "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu".. Näin puhui jo aikoinaan Jeesus, kun yksi hänen opetuslapsistaan löi miekalla
      Yhteiskunta
      23
      1784
    6. Haluan jutella kanssasi Nainen

      Olisiko jo aika tavata ja avata tunteemme...On niin paljon asioita joihin molemmat ehkä haluaisimme saada vastaukset...O
      Ikävä
      15
      1709
    7. Poliisiauto Omasp:n edessä parkissa

      Poliisiauto oli parkissa monta tuntia Seinäjoen konttorin edessä tänään. Haettiinko joku tai jotain pankista tutkittavak
      Seinäjoki
      22
      1700
    8. Hermo mennyt sotealueeseen?

      Nyt hammaslääkäriaika peruttiin neljännen kerran. Perumiset alkoi tammikuussa. Nyt uusi aika elokuulle!????
      70 plus
      108
      1696
    9. Haluan tavata Sinut Rakkaani.

      Olen valmis Kaikkeen kanssasi...Tulisitko vastaa Rakkaani...Olen todella valmistautunut tulevaan ja miettinyt tulevaisuu
      Ikävä
      30
      1613
    10. Onko mies niin,

      että sinulle ei riitä yksi nainen? Minulle suhde tarkoittaa sitoutumista, tosin eihän se vankila saa olla kummallekaan.
      Tunteet
      18
      1551
    Aihe