Kehitysvammaisuus mediassa

Anonyymi

Uusimassa Alibissa on juttu väkivaltaisesta kehitysvammaisesta. Ei ole pitkä aika kun ylen jossain ohjelmassa oli myös väkivaltainen kehari. Media on julma kun nostaa tälläisiä juttuja koko kansan nähtäväksi.

On paljon kehitysvammaisia, joita kohdellaan huonosti. Ne tapaukset ei pääse julkisuuteen.

1. Vuosia jatkuva työharjoittelu(avotyötoiminta) lievästi kehitysvammaisilla. Oikea työ on harvinaisuus. Niitäkin on. Jos työnantaja palkkaa kehitysvammaisen oikeaan työhön se olisi sen arvoinen juttu, että se pitäisi ottaa ylen tai mtvn uutisten materiaaliksi.

2. Rahan käyttö. Avotyötoiminta tarkoittaa köyhyyttä. Tälläisiä rahankäyttöohjeita on annettu. Jos lievästi vammainen pystyy kävelemään tai polkupyöräilemään ,taksia ei saa tilata alle 10 kilometrin matkalle. Sää ei ole syy tilata taksia. Jos on kyseessä avotyömatka ja on oikeasti paha sää(ukkosmyrsky tai 40 astetta pakkasta) on asiasta ensin juteltava puhelimessa työpaikan kanssa. Polkupyörän korjaamista vaaditaan osaamaan itse, vaikka se ei onnistu. Toimintakeskukset voisi järjestää polkupyörän korjauskursseja.
3. Ammattiopisto Luovissa aikoinaan hölmöiltiin myös. Koulu tunnettiin tapahtuma-aikaan eri nimellä. Koulussa on kursseja, joiden tarkoitus selvittää mikä ammatti sopisi. Kurssin tarkoitus on myös itsenäistä. Kurssilla opiskellaan myös työelämän pelisääntöjä, opiskelutaitoja ja oli käytännön osuus. Luokanvalvoja ei kysynyt mitä vammainen haluaa tehdä vaan tilasi tutustumisen autonasentajan koulutukseen. Vammainen ei edes osannut korjata polkupyörää eikä ollut kiinnostunut tekniikasta.

5

111

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

Onhan keharin itsemääräämisoikeus mennyt liian pitkälle. Kyllä keharihuollon asiat ovat paremmin kuin vanhus- tai mielenterveyspuolella johtuen heidän yliaktiivisista omaisista, jotka eivät koskaan ole tyytyväisiä vaikka saisivat miljoona euroa tilille. Samaan aikaan joku normaaliälyinen pienituloinen kitkuttelee pienillä tuloilla. Normaaliälyisellä on kuitenkin velvollisuuksia: hae töitä karenssin uhalla tai nosta opiskelijana opintolainaa ennen kuin voit olla oikeutettu tt-tukeen tai sitten sössii luottotiedot opiskelijana tt-tuen takia.

Ketjusta on poistettu 4 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Mitään järkeä?

Että ollaan erillään? Kummankin pää on kovilla.
      Ikävä
      127
      1984
    2. Noniin rakas

Annetaanko pikkuhiljaa jo olla, niin ehkä säilyy vienot hymyt kohdatessa. En edelleenkään halua sulle tai kenellekään mi
      Ikävä
      100
      1730
    3. Lasten hyväksikäyttö netissä - Joka 3. nuori on saanut seksuaalisen yhteydenoton pedofiililtä

Järkyttävää! Lapsiin kohdistuva seksuaalinen hyväksikäyttö verkossa on yhä pahempi ongelma. Ulkolinja: Lasten hyväksikäy
      Maailman menoa
      57
      1380
    4. Kumpi vetoaa enemmän sinuun

Kaivatun ulkonäkö vai persoonallisuus? Ulkonäössä kasvot vai vartalo? Mikä luonteessa viehättää eniten? Mikä ulkonäössä?
      Ikävä
      79
      1375
    5. Multa sulle

Pyörit 24/7 mielessä, kuljet mun mukana, mielessä kyselen sun mielipiteitä, vitsailen sulle, olen sydän auki, aitona. M
      Ikävä
      31
      1038
    6. Mies, eihän sulla ole vaimoa tai naisystävää?

Minusta tuntuu jotenkin, että olisit eronnut joskus, vaikka en edes tiedä onko se totta. Jos oletkin oikeasti edelleen s
      Ikävä
      47
      936
    7. Nainen, olen tutkinut sinua paljon

Salaisuutesi ei ole minulle salaisuus. Ehkä teimme jonkinlaista vaihtokauppaa kun tutkisimme toisiamme. Meillä oli kumm
      Ikävä
      51
      933
    8. Onko sulla empatiakykyä?

Etkö tajua yhtään miltä tämä tuntuu minusta? Minä ainakin yritän ymmärtää miltä sinusta voisi tuntua. En usko, että olet
      Ikävä
      44
      892
    9. Ei se mene ohi ajan kanssa

Näin se vaan on.
      Ikävä
      73
      866
    10. Tavoitteeni onkin ärsyttää

Sua niin turhaudut ja unohdat koko homman
      Ikävä
      109