Kuuluisiko ymmärtää uskossa olemista ja uskossa olevia, vaikkei itse uskokaan ?

Anonyymi

Kuuluuko sivistykseen ymmärtää uskovaisten usko ?
Lainaan erästä artikkelia, jossa tuntematon/nimetön uskovainen kiittää:
"Kiitos Jeesus, että sovitit kaikki syntini Golgatan ristillä ja annoit ne anteeksi. Otit syntini ja minulle kuuluvan ikuisen rangaistuksen päällesi!
Et jäänyt ristille, vaan nousit kuolleista ja menit Isän luo odottamaan omiesi tuloa luoksesi. Pian on se päivä, jolloin minäkin saan armosta päästä luoksesi!"

24

60

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

      Mnaaah.

      On kolme asiaa, mistä ei tahdo saada järkevää mielipiteenvaihtoa aikaiseksi; politiikka, urheilu ja uskonto. Loppupeleissä kaikki aikaslailla samantyyppisiä aiheita, sellaisia, mihin liki kaikki suhtautuvat jotenkin hurmoshenkisesti ja fanaattisesti.

      Mun henkilökohtainen mielipide uskiksista on, jos joku nyt palvoo vaikkapa pölynimuria, omapahan on ongelmansa. Pitäkööt ongelmansa itelllään, eikä sen johdosta aiheuta muille ihmisille ongelmia.

      Niettä vastaus aloituksen kysymykseen: Omapahan on ongelmasi.

      =DW=

      • Anonyymi

        Ymmärsitkö aloitusta(kaan)? - Nm. Mitäääh


    • Anonyymi

      Olen uskossa ja olen sitä todella, Jokainen saa päättää miten suhtautuu, mutta eikös sivistykseen kuulu toisen kunnuioittaminen. Reppuriika

    • Anonyymi

      Minulle tuli tutuksi eräs ulkomaalaistaustainen perhe. Huumori lentää ja välillä hörnätään leikkisästi toisiamme mutta heidän uskontoonsa (ei islam) en kajoa. Se on jätetty täysin rauhaan

    • Anonyymi

      Kyllä! Minusta kuuluu ymmärtää uskovaisen usko.
      Uskonnon vapaus kaikilla.
      Ymmärrän esim. siskoni uskonnon (Jehovan todistaja). Hän ei kuitenkaan ymmärrä minun uskontoani. Mielestäni väärä ajattelu, mutta ei voi mitään. Emme ole tekemisissä, koska en ole Oikea sisar hänelle. Minä tyydyn siihen, koska onhan hänellä valtaisa määrä muita sisaria.
      Minusta pitää antaa kaikkien uskoa siten, kuin uskoo.
      Sitä karsastan, että yritetään pakosta käännyttää toista ihmistä.
      Olisi toki kerrottavaa ylipuhumisesta (äitiäni kohtaan), mutta jätän kertomatta, koska äitini on jo kuollut.
      Tunnen monta Jehovan todistajaa ja voin sanoa, että ovat fiksuja ja järkeviä. Siskoni perhe poikkavat heistä. Tosi kurja asia.

      Heikunkeikku

    • Anonyymi

      Niin kauan OK kun eivät tyrkytä uskoaan. Eli kukin pitäköön tunkkinsa.

    • Anonyymi

      Ei tarvii ymmärtää uskovaista jos ei luonnostaan ymmärrä. Sillä ei ole mitään tekemistä sivistyksen kanssa. Olen uskovainen, mutta on yhdentekevää ymmärtävätkö muut minua. On niin monta muuta asiaa, mistä keskustella, että uskon voi jättää kokonaan käsittelmättä. Tuttuina ja ystävänäkin on ateisteja, enkä mieti miksi he ovat ateisteja. Arjessa usko tai ateismi eivät näy millään tavalla, eivätkä aiheuta ristiriitaa.

      • Anonyymi

        Kyllä ymmärrys kuuluu sivistykseen. Toisin päin: sivistymättömältä ymmärrys uupuu. - Nm. So. hyväksyä, suvaita


    • Anonyymi

      En ymmärrä miten joku voi hurahtaa uskomaan jotain mistä ei ole mitään todistetta, mutta juuri sen takia kai uskoa sanotaan uskoksi.
      Usko on uskon asia. Uskokoon kukin mihin haluaa.

      Minua ei ole haitannut kuin yksi uskovainen, joka tarraa heti kiinni hihoihini
      kiinni, jos hän kauppareissullani minut näkee.
      Hän alkaa heti paasata "jeesusta" ja käännyttämään minua ja yrittää
      saada minua mukaansa johonkin uskovaisten kokoontumisiin.

      Jos luulen onnistuneeni kiertämään tämän henkilön, hän yllättää minut selän
      takaa ja kulkee kyljessäni kiinni kuin takiainen.
      Olen joka kerran kohteliaasti sanonut, etten ole kiinnostunut, mutta sanani
      menevät kuin vesi hanhen selästä.

      En ole varmaankaan ainoa hänen uhrinsa.

    • Anonyymi

      kiitos, Jeesus Kristus, Vapahtajamme, kun otit pois syntivelkamme, ja sovitit meidät Taivaan Isän kanssa!
      Voin turvassa elää loppuelämääni , pelkäämättä,
      ja kuolla sitten sinun lunastamanasi, miten voin kylliksi kiittää!
      Kiitos kaikesta hyvyydestäsi munua kohtaan!

      • Anonyymi

        Suomessa on uskonnonvapaus, joten sitä myöten.
        Serkuni on avoimesti ilmaissut uskovaisuutensa. Ihan ok.
        Ei tuputa, mutta olemme keskustelleet eri asioista kiihkoilematta.
        Antaa hänelle sisältöä ja jaksamista elämään.
        Beng
        On minullakin tietynlainen vakaumus, muttei se kuulu muille.
        Aiemmin olen kirjoittanut, ettei minkään puolueen eteen saisi kirjoittaa kristillis- . P.R.:n esiintymiset saivat minut er/toamaan.


    • Ei sitä ymmärtää tarvitse, mutta kyllä kai nyt fiksun ihmisen se ainakin hyväksyä pitää. Ihmiset ovat erilaisia ja kaikki pitää hyväksyä, niin kauan kuin se erilaisuus ei ole pahuutta toista ihmistä kohtaan.

      • Anonyymi

        Pakkohan se on "hyväksyä" ja ei-uskovaiset yleisesti hyväksyvätkin uskovaiset.
        Uskovaiset tahtovat olla niitä, jotka tuputtavat uskoaan, yrittävät tunkeutua toisten aivoihin
        ja syöttää jotain jota toinen ei halua.
        Se on väärin.
        Sellaisia uskovaisia tapaa onneksi harvoin.
        Niskavillat nousevat pystyyn, kun jeesukseen ja pelastuksen nimeen
        yritetään aloitta aivopesua.


    • Sivitykseen kuuluu antaa kullekin uskonvapau. Siis kukin saa uskoa arvomaailansa mukaisesti ja sitä ei välttämättä tarvitse ymmärtää jos ei itse koe samoin mutta toisen arvomaailmaa häytyy kunnioittaa.

    • Anonyymi

      Ilman muuta. Äänestän Huhtasaarta joka ei kuulu kirkkoon vaikka on lapsesta asti ja ammattini puolesta ateisti

      Tärkeintä on estää kansanvaihto tällä hetkellä, kehitysmaalaisten invaasio ja niiden oppien hyysäys

      Paras tapa tutustua kristinuskoon on perehtyä Roomaan (Israel on teknologiavaltio ja kehittynyt yhteiskunta mutta Rooma on suuri ja siellä on säilynyt kaikki)

      Olen nähnyt jeesuksen ristiin, juonut samaa viiniä kuin jeesus en usko että j on ollut oikeasti olemassa. Lisäksi tiedän missä on graalin malja
      Tarkoitan näillä että paras esitys maailmassa

      Olen käynyt Paavalin teloituspaikalla jossa on nykyisin luomuviljelystä ja tietenkin Pietarin teloituspaikalla, sillä oikealla. Espanjan katoliset kuninkaat eivät tienneet tarkkaan tätä paikkaa ja rakenuttivat suurella rahalla kirkon paikalle joka on väärä mutta siellä on nykyisin myös Espanjan kulttuurikeskus Roomassa

      Eli sinne oppimaan kristinuskon mystiikkaa vaikkeu usko

      Sitten on erikseen Suomen sivistys jonka on luonut Lutherin oppilas Agricola
      ja jota jatkoivat Gezeliukset jotka loivat lukutaidon Turussa paremmaksi kuin Tukholmassa. Eli Suomen kannala kristinoppia voi katsoa historiana

    • Anonyymi

      Ilman muuta. Äänestän Huhtasaarta joka ei kuulu kirkkoon vaikka OLEN lapsesta asti ja ammattini puolesta ateisti

      • Anonyymi

        Persuna ihminen on tyhmimmilään.


    • Anonyymi

      Miksi se ei kuuluisi?

    • Anonyymi

      Ei kaikkea ole pakko "ymmärtää" eikä voi ymmärtää. Usko on niinkuin sota
      tai persut, yrittää olla välittämättä niitten järjettömyydestä.
      Voi kunnioittaa toisen oikeutta uskoa mihin haluaa, mutta ei luonnollisesti
      tarvitse kunnioittaa itse uskoja. Miksi minun pitäisi ? Ne on huuhaata.
      Minulla on tasavertainen oikeus ajatella eri uskonnoista mitä haluan.

    • Anonyymi

      Minä olen ev. Lut mutta ortodoksien näkemykset tuntuvat oikeilta. Ortodoksien luostarit ovat tulleet tutuksi, olen käynyt heidän Jumalanpalveluksessa 2 kertaa.

      Teologiasta puhuminen johtaa helposti pois aiheesta, joten en enää puhu uskonnosta paljoakaan paitsi pappien kanssa.

    • Anonyymi

      Kuuluuko ymmärtää vaikka ei uskoisi? Tilanne olisi samanlainen, jos suomalaiset, ruotsalaiset, norjalaiset jne pitävät itseään maailman älykkäimpänä kansana. Voimme aina yrittää ymmärtää mihin ruotsalaiset perustaa oman uskonsa, vaikka olisimme heitä älykkäämpiä.

      • Anonyymi

        Pitäisikö ymmärtää ihmistä joka uskoo pröksöpöteliin? Pröksöpöteliä ei ole olemassa mutta jos joku uskoo että on, miten häneen pitäisi suhtautua, miten häneen esim. lääketieteen edustajat suhtautuisivat?
        Sietäminen on se mitä ns. uskovaisten suhteen voi harjoittaa, ymmärrystä ei sen sijaan ole!


    • Anonyymi

      Ei uskovaiset itse ole mitenkään hyväksyviä tai suvaitsevia.
      Niillä onmm. joka vuosi kauhea ahdistus Pride-viikon takia,
      eikä se hellitä ennen seuraavan vuoden Pride-viikkoa.

    • Anonyymi

      Jos uskovaiset eivät häirite tai tuo asiaa esiin, niin en välitä heistä tippaakaan.

    Ketjusta on poistettu 2 sääntöjenvastaista viestiä.

    Takaisin ylös

    Luetuimmat keskustelut

    1. Cynthia Woods

      😋😍😋😍😋😍😋😍😋 💋 ­­­N­­y­m­­­f­o­­m­­a­­a­­­n­i -> https://x18.fun/girl04372247#CynthiaWoods 🔞💋❤️💋❤️💋🔞�
      YIT-Yhtymä
      2
      14861
    2. Aimee Dvorak

      😍😋😍😋😍😋😍😋😍 💋 ­­N­­­y­­­m­­f­o­m­a­a­n­­­i -> https://x18.fun/girl02740429#AimeeDvorak 🔞❤️❤️❤️❤️❤️🔞💋💋
      0
      3059
    3. Molly Graham

      😍😋😍😋😍😋😍😋😍 😍 ­­N­­­y­­m­­­f­­­o­­m­­a­a­n­i -> https://x18.fun/girl02277975#MollyGraham 🔞❤️💋❤️💋❤️🔞❤️
      Puhelimet
      0
      3055
    4. Rachelle Reynolds

      😋😍😋😍😋😍😋😍😋 🔞 ­N­­­y­­m­f­­­o­­m­­­a­­a­n­i -> https://x18.fun/girl03175674#RachelleReynolds 🔞❤️💋❤️💋❤️
      Etelä-Savo
      0
      3055
    5. Becky Steele

      🍑🍑🍑🍑🍑🍑🍑🍑🍑🍑🍑🍑 💋 ­­N­y­­­m­­f­­­o­­­m­­a­a­­­n­­i -> https://x18.fun/girl05250014#BeckySteele 🔞❤️💋❤️
      Arkkitehtuuri
      0
      3055
    6. Allison Queen

      🍒🍑🍒🍑🍒🍑🍒🍑🍒 ❤️ ­N­­­y­m­­­f­­­o­­m­a­a­­­n­­­i -> https://x18.fun/girl07854217#AllisonQueen 🔞❤️❤️❤️❤️❤️🔞
      Vedonlyönti
      0
      3054
    7. Pamela Orr

      😋😋😋😋😋😋😋😋😋😋 🍒 ­­­N­y­­m­f­­o­­­m­a­­­a­­­n­­­i -> https://x18.fun/girl06055581#PamelaOrr 🔞❤️💋❤️💋❤️🔞
      Star Wars
      0
      3054
    8. Lakeisha Coleman

      🍑🍒🍑🍒🍑🍒🍑🍒🍑 💋 ­­N­y­­­m­f­­o­­m­a­­­a­n­­i -> https://x18.fun/girl08105348#LakeishaColeman 🔞💋❤️💋❤️💋🔞
      Synnytys
      0
      3050
    9. Stephanie Love

      😋😋😋😋😋😋😋😋😋😋 ❤️ ­­N­y­­­m­f­­o­­m­­­a­a­­n­­­i -> https://x18.fun/girl01692207#StephanieLove 🔞❤️💋❤️💋❤️
      Lappi
      0
      3046
    10. Nancy Taylor

      😍😍😍😋😋😋😋😍😍😍 ❤️ ­­­N­­­y­m­­­f­o­m­­­a­­­a­n­­­i -> https://x18.fun/girl01560856#NancyTaylor 🔞💋❤️💋❤️💋
      Kauris
      0
      3044
    Aihe