Hammassärky

2lesken

Hammassärky on kiusannut jo jonkin aikaa.
Ensin pieni jomotus, sitten vähän enemmän.
Hammaslääkäri poisti hampaan ja ajattelin, että se on sitten siinä.
Ei puhettakaan.
Sittenhän se särky vasta yltyi.
Ei auttanut Burana 600.
Yöt on lämpimiä, hammasta särkee.
Ihan hemmetin kivaa.
Menin eilen hammaslääkäriin, ilman mitään ajanvarausta.
Ajanvaraaja yritti piipittää jostain loppuviikon ajasta.
Ei käy, totesin.
En lähde mihinkään, ennenkuin joku tohtori vilkaisee suuvärkkiäni.
Löytyi yllättäen peruutusaika ja heti.
Lääkäri selitti, että hyvin on kuoppa parantunut.
Mitä sitten.
Kun särkee kuitenkin.
Hän huuhteli kuopan. Ja taas sattui.
Kirjoitti panadolia ja buranaa.
Ja huuhteluainetta.
Kuulemma särkee noin 3 viikkoa.
Mitäh?
Nyt sitten lääkettä huiviin ja hikoilua öisin.
Tulisi jo talvi.

16

666

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

      Kokeile kossua.

      • Ano 06:16
        Olin ostoskeskuksessa hammastohtori reissun jälkeen.
        Kävelin ohi Alkon.
        Silloin mieleeni kyllä muistui, että ennenmuinoin olisin ilmanmuuta mennyt hakemaan sieltä helpotusta.
        Ja baariin ottamaan "talonmiehen vapaapäivää"
        Nyt Apteekkiin.
        Olin niin pollealla tuulella, että tilasin taksin kotiin.
        Eihän tuo nyt maksanut edes satasta.


      • Anonyymi
        2lesken kirjoitti:

        Ano 06:16
        Olin ostoskeskuksessa hammastohtori reissun jälkeen.
        Kävelin ohi Alkon.
        Silloin mieleeni kyllä muistui, että ennenmuinoin olisin ilmanmuuta mennyt hakemaan sieltä helpotusta.
        Ja baariin ottamaan "talonmiehen vapaapäivää"
        Nyt Apteekkiin.
        Olin niin pollealla tuulella, että tilasin taksin kotiin.
        Eihän tuo nyt maksanut edes satasta.

        siis alle 60 km


    • Anonyymi

      Oliko se hammas rikkinäinen? Oliko mätää? Kipu kertoo jostakin.
      Minulta poistettiin hammas, oli kipu ja mätää, mutta hl sai mädän ehjänä kalvon sisällä olevana pallona ulos, näyttikin. Jos mätä leviää ympäristöön, pitää syödä penisilliinikuuri. Mun mätä ei levinnyt eikä tarvinnut.
      Mätä voi lähteä leviämään verisuonia pitkin ja aiheuttaa esim. verisuonissa plakkia.
      Yksityisellä kävin. Otti myös kuvan, josta näkyi että lähellä olevissakin hampaissa oli tulehdusta, se rikkinäinen hammas oli saanut sen aikaan. Hl putsasi hammaskivet ja ientaskut ja huuhtelin muutaman päivän Corsodylillä. Kipu kesti vain päivän ja tulehdus poistui viikossa. Yhtään särkytablettia en syönyt.
      Suhtaudun toki epäillen, tekikö yksityinen hl noin perusteellisesti vain rahan takia, tuskin kunnan hl olisi tehnyt niin että sitä voi arvailla.

      • Ano 06:34
        Pariviikkoa sitten olin hammaskuvantamisessa. Kuvattiin koko kalusto.
        Hammaslääkäri soitti ja kertoi, että hammas ei ole enää juurihoidettava.
        Pitää ottaa pois.
        Oli kyseessä alhaalla takahammas. Ei viisaudenhammas.
        Se on sitten pahin mahdollinen poisotettava, juuri tuon jälkisäryn takia.
        Ei ollut märkivä hammas.
        Tohtori sanoi, että antibiootti ei auta yhtään.
        Vain nuo särkylääkkeet ja aika.
        Kävin siis kunnan hammaslääkärissä kokoajan.
        En yksityisellä.


    • Anonyymi

      Pöh, minulla tulehti koko leuka, joka tosin sitten hoidettiin ihan yliopistosairaalassa. Ei se hampaan poisto aina auta.

      Jouduin jopa leikkaukseen, jossa löytyi mätääkin. Vihaisesti vain päivittäin pommittamaan paikallista keskussairaalaa.

    • Anonyymi

      jos olisin ollut lääkäri olisin kirjoittanut antibioottikuurin varmuudeksi, käsittääkseni
      kipu on tulehduksen oire
      nj

      • nj
        Nykyään lääkärit eivät kirjoita varmuudenvuoksi antibioottikuuria.
        Tohtori joka otti hampaan pois, sanoi että ei ole tulehdusta.
        Särky johtui jostain muusta.
        Eilinen toinen tohtori sanoi samaa.
        Ei ole tulehtunut.
        Eikä ole missään muussakaan hampaassa sellaista.
        Käyn kerran vuodessa, viimeksi joulukuussa, suuhygienistilla.
        Hammaslääkärissä vuoden välein.


      • Anonyymi
        2lesken kirjoitti:

        nj
        Nykyään lääkärit eivät kirjoita varmuudenvuoksi antibioottikuuria.
        Tohtori joka otti hampaan pois, sanoi että ei ole tulehdusta.
        Särky johtui jostain muusta.
        Eilinen toinen tohtori sanoi samaa.
        Ei ole tulehtunut.
        Eikä ole missään muussakaan hampaassa sellaista.
        Käyn kerran vuodessa, viimeksi joulukuussa, suuhygienistilla.
        Hammaslääkärissä vuoden välein.

        joo siksi en ole lääkäri kun määeäisin joka vaivaan lääkekuurin
        nj


      • Anonyymi

        Tuosta antibiootista. En syö yhtään turhaa kuuria. Sen vuoksi menin hampaanpoiston jälkeen otattamaan tulehdusarvon CRP, josta näin ettei elimistössä ollut tulehdusta. Hoitsukin sanoi ettei antibioottia tarvita. Oli sovittu hammaslääkärin kanssa, että jos tarvitsen, laitan puh.viestin ja hän samantien laittaa reseptin omakantaani.
        Näen mieluummi vaivaa ja käytän vähän rahaakin, että voin välttyä turhalta antibiootilta.


    • Anonyymi

      Kun hammas juurineen revitään leukaluusta, kyllä se kohta leukaluussa voi olla kipeä kauemminkin.

      • Ano 15:02
        Onko kokemusta?


      • Anonyymi
        2lesken kirjoitti:

        Ano 15:02
        Onko kokemusta?

        On ollut jos mitä. Ilmeisesti vanhuuttaan leukaluutkin alkaa kipeytyä.
        Oli pakko vedättää yksi takahammas pois, koska se jomotti joka päivä.
        Joka päivä sai ottaa vähän kipulääkettä.
        Hammaslääkäri sanoi, ettei hampaassa ole vikaa, ellei se ole "kuollut."
        Jäi epäselväksi minkälainen on kuollut hammas,
        mutta vedätin hampaan pois, koska ainainen jomotus otti hermoon.
        Jomotus hellitti vähän hampaanpoiston
        leukaluu jomotti puoli vuotta sen jälkeen.

        Myös juurihoitojen jälkeen, kun hampaan juuri rassataan hampaan kärkeen asti
        monta kertaa, on ollut kuukausia jomotusta hampaan kohdalla.


    • Anonyymi

      Mun tarina. Muutaman kerran vuodessa tulee ylähammas kipeäksi ja kun painaa ylähuulta nenän alta tuntuu että on vähän mätää.
      Silloin aloitan 6 kertaa päivässä pienellä ohutharjaksisella harjalla "pikku pesun" 30 sek. Käytän tahnaa hyvin vähän. Ja sen jälkeen suuhun 2 kertaa pikkulusikallinen 80% Verdiä.
      Viikossa parissa paranee täysin. Hammaslääkärissä käyn kerran vuodessa, 30 vuoteen ei ole muuta kuin puhdistettu. Minulla on hyvin huonot hampaat, varsinkin takaa ja ienpako 5-6 mm. En muista särkyä kuin 30v. Nyt oon 76v,

      ihan takimmaiset hampaat varsinkin joilla ei ole vastahammasta on syytä poistaa aina heti.

      • Anonyymi

        Älkää poistattako hyviä hampaita turhaan. Jos laitattaa rankaproteesin niistä on hyötyä.


    • Anonyymi

      Ikävää on hammassärky, monet kerrat saanut kärsiä huonoista hampaista. Revitin pois ja nyt on tekohampaat tilalla.
      Alkuun oli opettelemista, kun pyrkivät lonksumaan. Siitä vähitellen pysyivät paremmin, joskus kännätessä tippuivat yöllä petiin tai lattialle.
      Se on hyvä , että voi vapaasti nauraa eikä tarvitse kädellä peittää risoa kalustoa.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Taitaa jäädä kotimaiset mansikat ostamatta

      Kotimainen mansikka on niin kallista, että en ole vielä ainuttakana maistanut. Jos hinta pysyy näin korkealla niin tästä
      Ruoka ja juoma
      57
      1628
    2. Mikä on loppuelämäsi suunnitelma

      Kaivattuasi kohtaan? Olet päättänyt jotain?
      Ikävä
      123
      1344
    3. Sinkkumiehet hukkaavat tärkeän ässän hihastaan kun

      ...eivät suostu kavereiksi naisten kanssa. Mikä voi olla heillä syynä? Hyväksyvät vain naisen, joka suorastaan anelee sa
      Ikävä
      124
      1248
    4. Uskaltaisitko vielä

      Lähestyä vai et kaivattuasi?
      Ikävä
      140
      1054
    5. Keitä täällä on??

      Kertokaa nimenne!! 🤔
      Ikävä
      101
      907
    6. "Kaikkien miesten asia" - kampanja on alkanut

      Miehillä on naisiin kohdistuvan väkivallan lopettamisessa merkittävä rooli. Ei riitä, ettei itse tee väkivaltaa. Miesten
      Maailman menoa
      338
      849
    7. Tiedät, että en voi enää laittaa viestiä

      Aikaa kulunut. Eikä se näyttäisi enää luontevalta vastata näin pitkän ajan jälkeen. Tiedän myös, että sinä et enää lait
      Ikävä
      82
      734
    8. Kun kohtaatte rakkauden, tarttukaa siihen

      Toimisinko jälkiviisaana toisin? Varmasti. Vaikka silloin kuvittelin tekeväni, niin kuin on oikein. Mahdollisimman siist
      Ikävä
      50
      653
    9. Lautakunta käsittelee Iisalmen kulttuuri- ja vapaa-aikajohtajan virkasuhteen purkua koeajalla:

      Lautakunta käsittelee Iisalmen kulttuuri- ja vapaa-aikajohtajan virkasuhteen purkua koeajalla: "Aina valinta ei mene nap
      Iisalmi
      54
      646
    10. Lienee aika luopua siitä kaikesta

      mitä meillä ikinä olikaan. Hassua, koska juuri mitään ei ole edes ollutkaan. En vaan jaksa tätä mahdotonta juttua enää j
      Ikävä
      64
      612
    Aihe