Katelin ky t kentöjä tubesta. Joissa saadaan led vilkkumaan transitorillanja konkalla.
Ihmety t ää kun kytketään aina vaan emitteri ja kollektori eikös kantavirta ava atransitorin ja siten vasta toimi.
Toimi tuben yksinkeryaist ky t kettän .
Pitkönlinjan sähköttä k ä
Vilkku led
4
334
Vastaukset
- Anonyymi
Miks et koile ite toimikos
- Anonyymi
Esimerkki kytkennästä:
https://www.youtube.com/watch?v=GE6DJVdfn7c
Jännite syötetään piiriin 9 V paristosta jonka kanssa plusjohdossa on sarjassa 1 k ohmin vastus rajoittamassa virtaa.
NPN - transistori 2N2222 kytketään väärin päin eli emitteri E kiinni 1 kohmin vastukseen ja kollektori C ledin kautta jännitelähteen miinukseen. Emitterin ja jännitelähteen miinuksen välille kytketään 1000 µF elektrolyyttikonkka. Transistorin kanta B jätetään kytkemättä.
Kun jännite kytketään piiriin niin elektrolyyttikonkka alkaa latautua 1k vastuksen kautta. Emitteri - kanta välin diodi EB on nyt estosuuntaan jännitteinen. Kun tuo estosuuntainen jännite ylittää 6 V niin tapahtuu avalance - läpilyönti jolloin transistori kytkeytyy johtavaksi kunnes sen yli oleva jännite on pudonnut lähes nollaan eli konkka purkautunut ledin kautta. Sitten sama alkaa taas alusta.
Samaisella transistorilla saa tehtyä luokkaa 1 ns (nanosekunti) nousuajalla olevia kymmenien volttien suuruisia pulsseja käyttämällä reilusti sallittua suurempaa jännitettä trankun yli ja antamalla trankun laueta toiseen suuntaan avalance - purkauksena. Osa trankuista kestää avalance - ruhjomista ja osa kieltäytyy yhteistyöstä toimintasavun kera. - Anonyymi
Kiiros hyvästä vastauksestasi
Siis kytkentä toimii ja anataa kokeilla.
Mutta ei siis toimi millä vaan transitorilla ymmärsinkös oikein.
Alkottaja- Anonyymi
Pitää paikkansa. Jonkun tietyn valmistajan transistori ei välttämättä toimi vaikka olisi 2n2222. Aasialaiset transistorit toimivat jostain syystä paremmin tuossa kytkennässä, esim. c1740, c945 ja c1815 ovat yleensä toimineet hyvin. Jos ei heti toimi niin vastusarvoa voi muuttaa. Jotkut transistorit vaatii hieman enemmän jännitettä.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 1251248
Tiedät, että en voi enää laittaa viestiä
Aikaa kulunut. Eikä se näyttäisi enää luontevalta vastata näin pitkän ajan jälkeen. Tiedän myös, että sinä et enää lait89914- 94884
Nostetaanpas kissa pöydälle: Onko Kuhmossa työpaikkakiusaamista?
Kuka uskaltaa puhua? Vai uskaltaako kukaan? Naisvaltaisella alalla on kuulemma Kuhmossa ruma tilanne. Mitä aikuiset ede22818Tuleeko Martinasta rouva Muhis
Saako vihdoinkin ne haaveilemansa prinsessa häät Hajjin entinen Muhammad kanssa, 😂 yhteistä heillä on se, että molemmat283723- 93717
- 109636
- 33617
Oletko miettinyt sitä
Että jos meidän persoonat ei sovi yhtään yhteen ;) No onneksi kumpikin on fiksu eikä halua toiselle mitään pahaa.50571Eipä oo näkyny montakkasn etelänvetelää vielä kylällä.
Liekkö tuo pensanhinta vetelille liian kallista, kun ovat jeäneet kesäksi kottiinsa vetelehtimmään. Pärjätään iliman vet125540