Mietteitä sauvakävelyn tehokkuudesta

Miero

Muistaako joku, olisikohan ollut UKK-instituutin tekemä testi, jonka mukaan sauvakävely ei olisikaan niin tehokasta, kuin on väitetty (vaikuttaisi esim. hapenkulutukseen vain joitakin prosentteja)? Jostain muistan tästä lukeneeni.

Tässä tutkimuksessa oli muistaakseni ensinnäkin vain yli 50-vuotiaita. Kiinnostaisi tietää, saivatko koehenkilöt tekniikkaopetusta etukäteen? Siis niitä sauvojahan voi survoa oikein kunnolla tai sitten antaa vain laahata perässä. Tekniikalla on erittäin suuri merkitys, eikä sikäli sauvakävelyn "tehokkuudesprosenteista" voi yleispätevästi sanoa mitään.

Minä olen tehnyt oman testini sykemittaria apuna käyttäen: reipas kävely ilman sauvoja ja sauvojen kanssa kunnolla yläkroppaa käyttäen. Ero on merkittävä, paljon suurempi kuin muutama prosentti.

Toki tärkein anti varsinkin monille seniori-ikäisille sauvakävelyssä on ulkoilu ja yleinen aktiviteetti eikä tehokkuus. Tällaisella alle kolmikymppisellä miehellä taas on tarve todistella sauvomisen tehokkuutta, kun joka toinen ilkkuu sauvakävelyä vain mummojen lajiksi. Kerran tuli kadulla vastaan toinen samanikäinen sauvakävelijämies. Kumpikaan ei voinut olla virnistimättä. Enpä ole siis ainoa ikäiseni "mummo".

13

5846

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • sauvon kumminkin

      http://www.ukkinstituutti.fi/index.php?cid=321&aid=3402

      tuolta löytyypi. eipä tosiaan meille kolmikymppisille ollut juurikaan apua tuosta, varsinkaan, kun ei kerrottu naisten pohjakunnosta, eikä muutakaan speksejä.

      mutta jos nyt lähdetään siitä, että itse kokee sauvomisen tehokkaammaksi, niin eiköhän se ole sitten ihan hyvä. kyllä mä ainakin saan paremman hien päälle ja halutessani hengästynkin nimenomaan sauvoessa, en, vaikka kuinka reipaasti kävelisin muuten. sitäpaitsi sauvoessa saa pidettyä tahdin paremmin yllä.

      • Ekitalo

        Itse olen kohta 57 vuotias eläkeläinen mutta ompa mukava lukea teidän kokemuksia sauvakävelystä.

        Olette minun mielestä aivan oikeassa siinä,että sauvat antavat lisää tehoa ja sitä kautta syke nousee sillä lähteehän se työntö sieltä hartioista jotka on sydämmen yläpuolella,edellyttäen oikeaa tekniikkaa,jota kyllä näkee aika harvoin.

        Itse harrastan oikein aktiivisesti sauvakävelyä ja joka kerta vaatteet pesuun ja itse suihkuun tai saunaan.

        Viime vuonna tuli 150 suoritusta 1,5 h/per.kerta.

        Oletteko muuten kokeilleet esim.UKK -instituutin kävelytestiä(ilman sauvoja) joka kävellään 2km niin lujaa kuin pääsee,itse kävelin viime vuonna ja aika oli 13min.54sek.syke oli kävelyn lopussa 156 testivauhti 8.6 km/h ja kuntoindeksi 119 keskimääräistä korkeampi.


    • Nimetön

      Olen suuri sauvakävelyn kannattaja (30 ja risat mies).

      Jos sauvakävelyä harrastaa teknisesti oikein (harva näin tekee), niin lajissa on mielestäni useita hyviä puolia:

      - erittäin tarpeellinen toimistotyötä tekeville, hartiat saavat liikuntaa

      - juoksuun verrattuna kehittää pakaralihaksia, varsinkin mäkisessä maastossa harrastettuna. Siinäkin mielessä tukee hyvin perinteistä hiihtoa

      - aloitteleva juoksija joutuu menemään niin hiljaa, että ainakin vähänkin kilpailuviettiä omaavalle lönkyttely ahdistaa. Sauvottelussa saa painaa niska limassa jotta syke pysyy riittävän korkeana (tasaisessa maastossa)

      - suurin osa kuntoilijoitsa/juoksijoista menee liian kovaa. Sauvottelu sopii siis mainiosti juoksijan palauttavaksi lenkiksi

      - palautuminen on nopeaa; määrää voi nostaa nopeastikin ilman ongelmia

      Muiden kokemuksia, peilaten juoksuun/hiihtoon?

      • Ekitalo

        Sauvakävely tosi tehokkaasti tehtynä on melkein kuin perinteisen tyylin hiihto maastosta riippuen.

        Mitä hölkkään tulee niin siinä joutuu nivelet aika lujille on kyllä tosi hyvä sekin noin muuten kunnon kohennus keino.


      • sauvon kumminkin

        mua henkilökohtaisesti sauvominen ja juokseminen palevelee ihan eri tavalla. juoksemaan lähden ainoastaan törkeässä aggressiossa, jotta saa ikäänkuin pahan energian äkkiä ulos. eli en (onneksi) harrasta tuota kovin usein.

        sauvominen sen sijaan on kuntoilua, jota kyllä on harrastettava useamman kerran viikossa...ja kyllä todellakin ottaa pakaroihin ihan eri tavalla kuin juoksu. ja kyllä sitä tulee nimenomaan mäkisellä pururadalla juostua ylämäet aika usein sauvoessakin. juuri tuon säätelemismahdollisuuden vuoksi pidän sauvomista niin toimivanan lajina.

        hiihdon tekniikkaa en ole koskaan saanut hiottua niin hyväksi, että voisin sanoa siitä juuta enkä jaata. mutta ehkäpä näin muutaman vuoden sauvomisen jälkeen sitä voisi ensi talvella taas kokeillakin.


      • Big Foot
        sauvon kumminkin kirjoitti:

        mua henkilökohtaisesti sauvominen ja juokseminen palevelee ihan eri tavalla. juoksemaan lähden ainoastaan törkeässä aggressiossa, jotta saa ikäänkuin pahan energian äkkiä ulos. eli en (onneksi) harrasta tuota kovin usein.

        sauvominen sen sijaan on kuntoilua, jota kyllä on harrastettava useamman kerran viikossa...ja kyllä todellakin ottaa pakaroihin ihan eri tavalla kuin juoksu. ja kyllä sitä tulee nimenomaan mäkisellä pururadalla juostua ylämäet aika usein sauvoessakin. juuri tuon säätelemismahdollisuuden vuoksi pidän sauvomista niin toimivanan lajina.

        hiihdon tekniikkaa en ole koskaan saanut hiottua niin hyväksi, että voisin sanoa siitä juuta enkä jaata. mutta ehkäpä näin muutaman vuoden sauvomisen jälkeen sitä voisi ensi talvella taas kokeillakin.

        Sauvakävely on siitä hyvä kuntoilumuoto, että siinä liikutaan koko ajan aerobisella alueella. Jollei lähde juoksemaan, niin anaerobiselle alueelle ei edes päästä. Hiihto on kyllä sauvakävelyäkin parempi kuntoilumuoto, mutta jos aloitat liian lujaa mennään välittömästi sille anaerobiselle alueelle ja hiihto on pilalla.


    • Jeppe

      totta mitä kirjoitat. Tullaan kysymykseen paljonko sitä tehoa pitää olla. Ymmärrän, että aktiivikuntoilija ei voi kunnon nousua pelkän sauvakävelyn varaan jättää, kuten esim. minä. Olen sauvakävellyt sykemittarin kanssa ja todennut, että syke ei nouse tarpeeksi. Juoksulenkeillä mulla syke on välillä 130-150 maastosta riippuen. Sauvakävellen oikein hartiavoimin syke nousee jonnekin 120 päälle. Niinpä itse olen jättänyt sauvakävelyn pelkkään mäkiharjoitteeluun, siinäkin käytän joskus pientä loikkaa. Mäessä pääsee ihan kunnon sykkeisiin. Olen sitä mieltä, että sauvakävely on ihan riittävää liikuntaa useimmille. Pääasia on säännöllisyys. Luulen, että hartia- ja niskavaivoihinkin erinomainen lääke.

      • ...

        Kyllä sauvominen on hyvää harjoitusta myös vakavammalla mielellä urheileville. Eiköhän se koko laji ole ylipäätään lähtenyt nimenomaan kilpaurheilijoiden piiristä, ainakin kilpahiihtäjät ovat harrastaneet sauvomista jo reilusti ennen kuin siitä tuli koko kansan laji. Kenen tahansa peruskunto nousee kun vetää tarpeeksi reippaasti ja tarpeeksi pitkiä lenkkejä. Peruskunnon kehittämiseen ei tarvitse eikä saa vetää verenmaku suussa, vaan täytyy malttaa tehdä tarpeeksi rauhallisesti. Vauhtiharjoittelu ja juoksukestävyyden harjoittaminen ovat asia erikseen, mutta eivät yksin riitä.


      • Jeppe
        ... kirjoitti:

        Kyllä sauvominen on hyvää harjoitusta myös vakavammalla mielellä urheileville. Eiköhän se koko laji ole ylipäätään lähtenyt nimenomaan kilpaurheilijoiden piiristä, ainakin kilpahiihtäjät ovat harrastaneet sauvomista jo reilusti ennen kuin siitä tuli koko kansan laji. Kenen tahansa peruskunto nousee kun vetää tarpeeksi reippaasti ja tarpeeksi pitkiä lenkkejä. Peruskunnon kehittämiseen ei tarvitse eikä saa vetää verenmaku suussa, vaan täytyy malttaa tehdä tarpeeksi rauhallisesti. Vauhtiharjoittelu ja juoksukestävyyden harjoittaminen ovat asia erikseen, mutta eivät yksin riitä.

        Pelkkä sauvakävely on vaan liian helppoa hommaa, mutta palauttavana tai kevyenä harjoituksena menee. Hyvän peruskunnon omaavalle ei 120 sykkeellä tehdystä harjoituksesta ole paljoakaan hyötyä. Aktiivihiihtäjät käyttävät sauvoja yleensä mäessä tai muuten vaativassa maastossa. Jos näet heitä sauvakävelyllä, he ovat todennäköisesti matkalla varsinaiseen harjoitukseensa. En oikein ymmärrä, mistä tuli tuo "verenmaku". Jokaisen tulee liikkua omalla tasollaan. Jos se on sauvakävely, niin ok.


      • Pyörähullu
        Jeppe kirjoitti:

        Pelkkä sauvakävely on vaan liian helppoa hommaa, mutta palauttavana tai kevyenä harjoituksena menee. Hyvän peruskunnon omaavalle ei 120 sykkeellä tehdystä harjoituksesta ole paljoakaan hyötyä. Aktiivihiihtäjät käyttävät sauvoja yleensä mäessä tai muuten vaativassa maastossa. Jos näet heitä sauvakävelyllä, he ovat todennäköisesti matkalla varsinaiseen harjoitukseensa. En oikein ymmärrä, mistä tuli tuo "verenmaku". Jokaisen tulee liikkua omalla tasollaan. Jos se on sauvakävely, niin ok.

        -> Jeppe Niilonpoika ! Älä jakele neuvoja yleistäen, koska et tiedä toisten sykkeistä mitään. Kuten meikäläiselle syke 120 on hyvää peruskestävyysliikuntaa (kehittävää). On totta, että moni surkeakuntoinen kun pistää sauvat käteen syke lyö 120, puhumattakaan liikkumisesta. Nykyisin hiihtäjät eivät tee samassa mittakaavassa sauvalenkkiä kuin 15-30 vuotta sitten (vaellustyyppisesti) koska hiihdon kuva on muuttunut aivan toiseksi. Nykyisin tarvitaan kestovoimaa aivan eri tavalla kuin entisessä pertsassa. Luisteluhiihdossa etenkin voimaominaisuudet tulevat keskeisiksi, eikä pertsakaan nykyisellä tasatyöntöhiihdolla ole enään sama laji kuin 90 luvulla.


      • Jeppe
        Pyörähullu kirjoitti:

        -> Jeppe Niilonpoika ! Älä jakele neuvoja yleistäen, koska et tiedä toisten sykkeistä mitään. Kuten meikäläiselle syke 120 on hyvää peruskestävyysliikuntaa (kehittävää). On totta, että moni surkeakuntoinen kun pistää sauvat käteen syke lyö 120, puhumattakaan liikkumisesta. Nykyisin hiihtäjät eivät tee samassa mittakaavassa sauvalenkkiä kuin 15-30 vuotta sitten (vaellustyyppisesti) koska hiihdon kuva on muuttunut aivan toiseksi. Nykyisin tarvitaan kestovoimaa aivan eri tavalla kuin entisessä pertsassa. Luisteluhiihdossa etenkin voimaominaisuudet tulevat keskeisiksi, eikä pertsakaan nykyisellä tasatyöntöhiihdolla ole enään sama laji kuin 90 luvulla.

        ...120 on 97,5 %:lla kuntoilijoista alla alarajan, josta on jotain hyötyä. Sulla on väitteesi mukaan maksimisyke 160.


      • Nimetön

        Heips

        Olen saanut sykkeen nousemaan sauvakävelyllä tasamaalla 155:een, vaikka olen aktiivikuntoilija ja liikun päivittäin, välillä juoksen yli 20 km:n juoksulenkkejä, talvella hiihdin 1000 km, Cooperissa menee pitkälti päälle 3000:n jne.

        Aiemmin ajattelin just niin kuin sinäkin, että sauvakävelyssä ei sykettä saa nousemaan kuin ylämäissä. Sitten äkkäsin oikean kävelytekniikan merkityksen. Koko juttu tiivistyy oikeastaan seuraavaan: Mitä pitempi askel, sitä korkeampi pulssi. Pitkiä askelia ei taas voi ottaa, jos ei taivuta ylävartaloaan riittävästi eteenpäin kävellessä. Vielä kun muistaa kävellä keskittyneesti ja voimakkailla työnnöillä ranteen ojennuksineen niin pulssi nousee keveästi 140:een ja sen saa kovakuntoinenkin jopa 155:een tasamaalla. Ylämäissä mennnään sitten vaikka 170:tä. Ai niin ja alustan pehmeydellä on myös vaikutusta sauvakävelyn tehoon. Pururata ja nurmikko ovat hyviä alustoja, asfaltti kehno. Jos oikein pehmeää alustaa ja kovaa treeniä hakee niin voi lähteä suolle kävelemään niin kuin Mika Myllylä.

        Sauvakävely on tekniikkalaji. Jännää seurata koska tämä asia menee tulee yleiseen tietoon ja samalla sauvakävelyn todellinen teho kuntoilulajina.


      • Big Foot
        Nimetön kirjoitti:

        Heips

        Olen saanut sykkeen nousemaan sauvakävelyllä tasamaalla 155:een, vaikka olen aktiivikuntoilija ja liikun päivittäin, välillä juoksen yli 20 km:n juoksulenkkejä, talvella hiihdin 1000 km, Cooperissa menee pitkälti päälle 3000:n jne.

        Aiemmin ajattelin just niin kuin sinäkin, että sauvakävelyssä ei sykettä saa nousemaan kuin ylämäissä. Sitten äkkäsin oikean kävelytekniikan merkityksen. Koko juttu tiivistyy oikeastaan seuraavaan: Mitä pitempi askel, sitä korkeampi pulssi. Pitkiä askelia ei taas voi ottaa, jos ei taivuta ylävartaloaan riittävästi eteenpäin kävellessä. Vielä kun muistaa kävellä keskittyneesti ja voimakkailla työnnöillä ranteen ojennuksineen niin pulssi nousee keveästi 140:een ja sen saa kovakuntoinenkin jopa 155:een tasamaalla. Ylämäissä mennnään sitten vaikka 170:tä. Ai niin ja alustan pehmeydellä on myös vaikutusta sauvakävelyn tehoon. Pururata ja nurmikko ovat hyviä alustoja, asfaltti kehno. Jos oikein pehmeää alustaa ja kovaa treeniä hakee niin voi lähteä suolle kävelemään niin kuin Mika Myllylä.

        Sauvakävely on tekniikkalaji. Jännää seurata koska tämä asia menee tulee yleiseen tietoon ja samalla sauvakävelyn todellinen teho kuntoilulajina.

        Osuit naulan kantaan siinä, että sauvakävely on tekniikkalaji. Suksi ei kulje vaikka maailman vahvin mies miten repisi, jos ei osaa tekniikkaa. Sama on sauvakävelyssä. Helpohkosti pääsee siinä 7 kilsaa tunnissa, mutta siitä eteenpäin vaatii sen tekniikan osaamisen. Voitihan Mika Myllylä viime keväänä Maskussa sauvakävelyn MM:n ajalla, joka vastasi 11 kilsaa tunnissa. Tuomarit valvoivat, ettei ollut juoksua. Myllyä sanoikin, että ilman tekniikaa ei olisi tullut mitään. Piti myös sauvakävelyä paljon raskaanpana lajina mitä luullaankaan.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mielessäni vieläkin T

      Harmi että siinä kävi niinkuin kävi, rakastin sinua. Toivotan sulle kaikkea hyvää. Toivottavasti löydät sopivan ja hyvän
      Ikävä
      41
      2164
    2. Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita

      Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita – neljä Jyväskylän Outlaws MC:n jäsentä vangittu: "Määrät p
      Jyväskylä
      49
      1707
    3. Persut petti kannattajansa, totaalisesti !

      Peraujen fundamentalisteille, vaihtkaa saittia. Muille, näin sen näimme. On helppo luvata kehareille, eikä ne ymmärrä,
      Maailman menoa
      33
      1528
    4. Ei luottoa lakko maahan

      Patria menetti sovitun ksupan.
      Suomen Keskusta
      42
      1508
    5. Nellietä Emmaa ja Amandaa stressaa

      Ukkii minnuu Emmaa ja Amandaa stressaa ihan sikana joten voidaanko me koko kolmikko hypätä ukin kainaloon ja syleilyyn k
      Isovanhempien jutut
      7
      1450
    6. Nähtäiskö ylihuomenna taas siellä missä viimeksikin?

      Otetaan ruokaöljyä, banaaneita ja tuorekurkkuja sinne messiin. Tehdään taas sitä meidän salakivaa.
      Ikävä
      2
      1446
    7. Sinäkö se olit...

      Vai olitko? Jostain kumman syystä katse venyi.. Ajelin sitten miten sattuu ja sanoin ääneen siinä se nyt meni😅😅... Lis
      Ikävä
      3
      1417
    8. Housuvaippojen käyttö Suomi vs Ulkomaat

      Suomessa housuvaippoja aletaan käyttämään vauvoilla heti, kun ne alkavat ryömiä. Tuntuu, että ulkomailla housuvaippoihin
      Vaipat
      2
      1351
    9. Hyvää yötä ja kauniita unia!

      Täytyy alkaa taas nukkumaan, että jaksaa taas tämän päivän haasteet. Aikainen tipu madon löytää, vai miten se ärsyttävä
      Tunteet
      4
      1275
    10. Lepakot ja lepakkopönttö

      Ajattelin tehdä lepakkopöntön. Tietääkö joku ovatko lepakot talvella lepakkopöntössä ´vai jossain muualla nukkumassa ta
      7
      1243
    Aihe