Hengellistä pohdiskelua loppupeleistä

Anonyymi

Laitetaanpa tälle vapaakirkonkin puolelle ’ketju’, jossa itse kukin saa spekuloida, kuinka todella käy ’loppupeleissä’. Olen esittänyt tässä alla neljä skenaariota (A,B,C,D), miten Raamatun ilmoituksen perusteella voisi lopulta käydä ihmisille, joiden sisimpään Jumala on kätkenyt iankaikkisuuden (Saarn. 3:11). Olen tietoinen siitä, että skenaario A on äärimmäisen epäraamatullinen, mutta otin sen mukaan loogisen kattavuuden takia ja myös siksi, että tällä suomi24-palstalla on mukana ’pikkusieluisia ateisteja’ ; pitäähän heillekin antaa yksi skenaariovaihtoehto, josta käsin saavat purkaa väittelyn haluaan 😊 . Edelleen olen tietoinen alla esittämäni ’sielunvaellusoppi-option’ epäraamatullisuudesta, mutta otin senkin mukaan loogisessa mielessä vaihtoehdoksi ihmisen kohtalon ’välitilana’ maallisen kuoleman ja viimeisen tuomion välisessä vaiheessa. On raamatullista, että kristityn osa on iankaikkinen elämä, ja siksi monien uskovien mielestä on hyödytöntä spekuloida ei-kristityn osasta. Mutta toisaalta: ei-kristityt, uskosta osattomat ihmiset ovat etsikkoaikanaan kiinnostuneita iäisyysasioista ja tällöin on suurikin merkitys sillä, indoktrinoimmeko me heitä iankaikkisella kidutuksella[C], iankaikkisella kuolemalla[B], apokatastasis-käsityksellä[D] vai sillä, että asia on Raamatunkin mukaan kovin epävarma, ja kertoa edelleen näille etsijöille, että on viisainta ottaa selvää iankaikkisen elämän etuoikeudesta ja lahjasta, mikä puolestaan Raamatun sanomassa on varmaa.

Alla siis neljä skenaariovaihtoehtoa ja heti perään omia näkemyksiäni ’loppupeleistä’.

Ihmisen maallisen kuoleman jälkeen (jota mahdollisten seuraa ’uusintakierrokset’ (sielunvaellusoppi tai vast.) tai jota mahdollisesti seuraa tuonelan, paratiisin tai vast. ’välitila’ sekä viimeinen tuomio mahdollisine rangaistuksineen )
A) ei ole mitään hengellistä iankaikkista elämää (kenellekään ihmiselle), kaikkien maallisesti kuolleiden ihmisten tietoisuus tuhoutuu
B) osalle ihmisistä koittaa (jo maallisen elämämme aikana alkanut) iankaikkinen hengellinen elämä, lopuille koittaa iankaikkinen kuolema eli iankaikkinen tietoisuuden kadotus
C) osalle ihmisistä koittaa (jo maallisen elämämme aikana alkanut) iankaikkinen hengellinen elämä, lopuille koittaa iankaikkinen kidutus eli iankaikkinen tietoisuuden säilyminen kadotuksen helvetissä
D) kaikille ihmisille koittaa lopulta iankaikkinen hengellinen elämä, osa tulee siitä jo tietoiseksi maallisen elämän aikana.

3

<50

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

      Aloitan C-skenaariosta, mikä lienee ’klassisen kristillisyyden’ mukainen käsitys ihmisen iankaikkisesta kohtalosta (sekä katolisissa kirkoissa että monissa vapaiden suuntien seurakunnissa; Suomen vapaakirkko ymmärtääkseni ei ota tähän virallista opillista kantaa). Perusteluina ovat yleensä pitkä kirkkohistoriallinen traditio ja se ajatus, että koska ihminen kuultuaan ja torjuttuaan evankeliumin armolahjan on tehnyt syntiä iankaikkista Jumalaa kohtaan, pitää rangaistuksenkin olla iankaikkinen. Raamatunkohtia, joita esitetään tämän näkymyksen tueksi löytyy ’googlaamalla’ : ’helvetti kadotus luterilainen’ . Itselleni tämä C-skenaario on hyvin ongelmallinen, enkä voi kannattaa enkä yhtyä siihen. Mielestäni taustalla on puutteellisesti käsitetty Jumalan pyhyys. Pyhä Jumala on murheellinen ihmisistä, jotka Hänen armollisuuden kohdattuaan torjuvat pelastuksen armolahjan ja siitä ’viis veisaavat’ tai jopa pitävät sitä vastenmielisenä, mutta ei Hänellä ole yhteenkään Raamatussa esitettyyn ominaisuuteensa (teologinen käsite: Jumalan attribuutti) perustuen tarvetta piinata ja kiduttaa luomaansa ihmistä ’helvetin tulijärvessä’ iankaikkisesti. Toki historian aikana tämä C-skenaario on toiminut ’positiivisena pelokkeena’ syntiselle ihmiselle ja saanut hänet kääntymään Jumalan puoleen ja ottamaan vastaan iankaikkisen elämän armolahjan. Mutta kuitenkin Pyhä Jumala on totuus, eikä Hänellä ’tarkoitus pyhitä keinoja’, kuten meillä ihmisillä ja Lucifer’lla enkelijoukkoineen. Raamatun kertomuksissa ihmisten kohdattua Jumalan pyhyyden (vaikka vain enkelin välityksellä), on sanomana ollut: ’Älä pelkää’. Joten olen oman hengellisen elämäni ja syvällisemmän ymmärtämiseni tuloksena joutunut hylkäämään tämän C-skenaarion epäraamatullisena. Toki pidän tätä C-skenaariota kannattavia kristittyjä hengellisinä sisaruksinani, vaikka olen heidän kanssaan eri mieltä.

      Jatkan D-skenaarioon, joka kuvaa apokatastasis näkemystä. D-skenaario oli hyvin yleinen ensimmäisen vuosisadan kristittyjen ajattelijoiden keskuudessa (mm. Origines, Gregorios Nyssalainen) ja sillä on suuri merkitys yhä ortodoksisen kirkon keskuudessa. Sen tueksi löytyy useita raamatunkohtia , joita voi löytää vaikka googlaamalla: ’petri samuel tikka’. Tämä näkemys on luonnollisesti hyvin kiistanalainen, koska sen koetaan poistavan kaiken vastuun ihmiseltä itseltään etsiä yhteyttä Jumalaan ja Hänen armahdustaan, vaikkakin sovitus koskee jo kaikkia. D-skenaario tekee hyvin vaikeaksi ymmärtää, miksi Raamatussa kehotetaan valitsemaan elämä (eikä kuoleman tietä) ja miksi (kuten tuhlaajapoikavertauksessa) ihmisen on ensin lähestyttävä Jumalaa, kyllä Jumala sitten (rakastavan tuhlaajapojan isän tavoin) riemulla lähestyy meitä. Jeesus ei yhdessäkään vertauksessa opettanut, että lopulta kaikille käy hyvin. Itselleni D-skenaarion hyväksymisen tekee mahdottomaksi Jeesuksen esittämä totuus Juudas Iskariotin kohtalosta (Joh. 17:12). Edelleen olen ajatellut Jumalan armolahjaan täysin välinpitämättömästi ja jopa vihamielisesti suhtautuvia ihmisiä: heillehän iankaikkinen elämä Karitsan luona olisi kärsimystä (’yhtä helvettiä’) ja heidän mukana olonsa uudessa Jerusalemissa aiheuttaisi sinne ’härdellin’. Heille ja kaikille Jeesuksen omille on parhaaksi, että Jumala viisaudessaan ja rakkaudessaan menettelee B-skenaarion pohjalta. Mutta jälleen totean, että D-skenaariota kannattavat kristityt ovat hengellisiä sisaruksiani, vaikken tästä ’loppupeli’-asiasta ole heidän kanssaan samaa mieltä.

      Lopulta päädyn B-skenaarioon, joka tunnetaan teologiassa annihilaatio-oppina, joka on kirkkokunnista vain adventistien opillisessa perustassa. Monet raamatunkohdat ja niiden tulkinta tukevat kannattamaani B-skenaariota. Tästä löytyy esimerkiksi Suomen adventtikirkon kotisivuilta erinomainen tiivistelmä, missä näitä raamatunkohtia on useita (.. löytyy ainakin vielä ’googlaamalla’: ’timo flink kadotettu kadotus’). Toki tähän samaan hengenvetoon varoituksen sana: Adventikirkon kotisivuilta löytyy heidän profetissansa Ellen G. Whiten kyseenalaisia opetuksia ja heidän lakihenkistä näkemystään mm. sapatinpidon välttämättömyydestä kristityille. Timo Flinkin kirjoitus kuuluu kategoriaan ’pitäkää se, mikä hyvää on’ ja sen ansiosta vältyn tässä perustelemasta tarkemmin omaa myönteistä näkemystäni B-skenaarion puolesta. Otan kuitenkin seuraavaan jaksoon pääkohtia Flinkin kirjoituksesta.

      • Anonyymi

        Tässä otteita Flinkin tekstistä B-skenaarion puolesta:

        ”Kun Jeesus puhui ruumiin ja sielun hukuttamisesta helvettiin, alkutekstissä käytetään kreikan kielen apollymi-verbiä. Sana vastaa heprean kielen teonsanaa <ābad>, joka käännetään kreikankielisessä Vanhan testamentin muinaisessa Septuaginta-käännöksessä apollymi-sanalla. Molemmat sanat tarkoittavat täydellistä tuhoamista, peruuttamatonta hävittämistä, jonka kohteesta ei jää mitään jäljelle.

        Vanhan testamentin käsite sammumattomasta tulesta ei tarkoita tulta, joka ei koskaan sammu, vaan tulta, jota ei kyetä sammuttamaan. Se polttaa tulen kohteen poroksi ja sammuu sitten itsestään.
        Samoin ikuinen tuli ei tarkoita tulta, joka palaa ikuisesti, vaan tulta, joka tuhoaa kohteensa ikuisiksi ajoiksi. Jumala tuhosi Sodoman ja Gomorran ikuisella tulella. Se ei pala enää, vaan palamisen lopputulos on ikuinen. Noita kaupunkeja ei enää ole, vaan ne kärsivät ikuisen tulen rangaistusta, olemattomuutta. Tästä syystä Jeesuksen sanat ikuisesta rangaistuksesta eivät tarkoita ikuista piinaa, vaan tuhoutumista ikuisiksi ajoiksi.

        Ilmestyskirja piirtää eteemme kuvan jumalattomien hävittämisestä tulella ja tulikivellä. Sitä kutsutaan toiseksi kuolemaksi, ja kuvaus muistuttaa juuri Jeremian ja Jesajan kuvauksia jumalattomien tuhoamisesta. (Ilm. 20:9–15; 21:8). Näiden tosiasioiden valossa ajatus ikuisesta piinasta on väärä. Jumala hävittää kadotustuomion alaiset ihmiset kokonaan, eikä heistä jää mitään jäljelle. Malakian mukaan jumalattomat ovat kuin oljenkorsia, jotka poltetaan tulessa, eikä heistä jää jäljelle juurta eikä vartta. Obadja taas näki oman aikansa kansakuntien hävittämisessä esimaun lopullisesta jumalattomia kohtaavasta tuomiosta. Obadjan mukaan jumalattomat tulevat olemaan kuin heitä ei olisi koskaan ollut olemassa. (Mal. 3:19; Ob. 16).”

        = = = =
        Tähän lopuun vielä ihan 'heitto' KISS-mielessä (’Keep It Simple, Stupid):
        Iankaikkisen elämän vastakohta on iankaikkinen kuolema.
        Iankaikkisen kidutuksen/piinan vastakohta on iankaikkinen nautinto/orgasmi.


    • Toivon sydämestäni, että olet oikeassa, sillä minulle "ikuisen helvetin oppi" on ylivoimaisesti vaikein kristinuskon oppi. Aina kun alan ajatella sitä, huomaan hetken päästä raivoavani Jumalalle tämän opin täydellisestä kohtuuttomuudesta.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Voitasko leikkiä jotain tunnisteleikkiä?

      Tietäisi ketä täällä käy kaipaamassa.. kerro jotain mikä liittyy sinuun ja häneen eikä muut tiedä. Vastaan itsekin kohta
      Ikävä
      77
      1756
    2. Tietysti jokainen ansaitsee

      Hän varmasti ansaitsee vain parasta ja sopivinta tietenkin, suon sen onnen hänelle enemmän kuin mielelläni. Aika on nyt
      Ikävä
      17
      1663
    3. Millä voin

      Hyvittää kaiken?
      Ikävä
      14
      1448
    4. Välitän sinusta mies

      Kaikki mitä yritin kertoa tänään ei mennyt ihan putkeen..Joka jäi jälkeenpäin ajateltuna suoraan sanottuna harmittaa aiv
      Työpaikkaromanssit
      5
      1131
    5. En voi sille mitään

      Tulen niin pahalle tuulelle tästä paikasta nykyisin. Nähnyt ja lukenut jo kaiken ja teidän juttu on samaa illasta toisee
      Ikävä
      12
      1128
    6. 50+ naiset kyl

      Lemottaa sillille mut myös niitte kaka lemottaa pahlle ku kävin naiste veskis nuuhiin
      Ikävä
      19
      1120
    7. hieman diabetes...

      Kävin eilen kaverin kanssa keskusapteekissa kun on muutama kuukausi sitten tullut suomesta ja oli diabetes insuliinit lo
      Pattaya
      12
      1096
    8. Annetaanko olla vaan

      Siinä se, tavallaan kysymys ja toteamuskin. Niin turhaa, niin rikkovaa. On niin äärettömän tärkeä, ja rakas olo.. N
      Ikävä
      29
      1081
    9. Miten joku voi käyttää koko elämänsä

      siihen että nostelee täällä vanhoja ketjuja ja troIIaa niihin jotain linkkiä mitä kukaan ei avaa? Ihmisellä ei ole mitää
      Tunteet
      5
      1062
    10. Pakkoruotsi on leikkikieli, jota ei ole tarkoituskaan osata

      Pakkoruotsi on leikkikieli. Ennen leikkikieltä sanottiin siansaksaksi, sitten keksittiin tilalle pakkoruotsi. Pakkoruot
      Kielipolitiikka
      7
      1050
    Aihe