Mummoksi

Tuleva_äiti

Ilmeni, että 45-vuotiaasta äidistäni tulee jo isoäiti vielä tämän vuoden puolella. Vielä en ole mieheni kanssa asiaa hänelle kertonut (olemme parikymppisiä), mutta ajattelin antaa hänelle kuin vihjeenä erilaisia vaihtoehtoja, joita hän voisi ajatella uudeksi nimityksekseen joulukuusta lähtien.
Kaikenlaiset mummot, mummit, mammat ja mummut kuulostanevat hänen korvaansa harmaahapsisten naisten nimityksiltä, joten nuorekkaampia otetaan vastaan. Miksi sinä haluaisit itseäsi kutsuttavan tällaisessa tilanteessa?

Ja toisaalta - miten suhtautuisit yllättävään uutiseen tyttäresi osalta 45-vuotiaana?

20

3021

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • ei ole ongelmaa.

      Mutta ajattele miltä äitisi miehestä tuntuu ajatus, että joutuu kavereilleen kertomaan nukkuvansa nykyään mummon vieressä.

      Vastaus on aivan yhtä järkevä kuin oli kysymyskin.

      T.Pate jolla on ilo nukkua (eikä siinä vuoteessa läheskään aina pelkästään nukuta) 42-vuotiaan mummon vieressä ;=)

      • muumi

        Isoäiti ei minusta ainakaan kuulosta kovin pahalta.
        Meillä minun äitiäni sanotaan mummuksi (astetta läheisempi muoto) ja lasten isän äitiä mummiksi (sievistelevä nimitys etä-mummolle). Isoäiti sopisi
        modernille, ei-vielä-mummoutuneelle naiselle.


    • osaa sen päättää

      ilman valmiita vaihtoehtojakin.
      Äiti tietää itse parhaiten. Voihan se olla että haluaa olla esimerkiksi mummu!
      Minusta tuli isoäiti 42-vuotiaana, mukavaahan se oli, ja on edelleen!
      Eikä se äitiäsi vanhenna vaikka hänestä isoäiti tuleekin, ihminen on nuori niin kauan kuin itse tuntee itsensä nuoreksi. Isoäitiyteen viittaava nimi ei siihen vaikuta.
      Ja onnea muuten sinulle, miehellesi ja tulevalle pikkuiselle!!

    • suti

      Eikö 45-vuotias ole ihan tavallinen mummi-ikä? Jos lapset suositellaan tehtäväksi siinä vähän yli parikymppisenä niin varmaankin se yleisin.

      Myös 35-vuotias tuttavani oli yllättävään Mummi-titteliinsä ihan tyytyväinen.

      "Nuorekas" mummi se vasta harmaahapsiselta kuulostaakin.

      • hyvä näinkin

        Ei tosiaankaan ole mitään kummallista siinä, että 45 vuotias on jo isoäiti. Eikä ole mitään ihmeellistä siinäkään, että 45 vuotias on pienten lasten äiti, kuten minä. Toiset aloittavat perheen perustamisen nuorempina ja toiset vähän vanhempina....


      • valit 1958
        hyvä näinkin kirjoitti:

        Ei tosiaankaan ole mitään kummallista siinä, että 45 vuotias on jo isoäiti. Eikä ole mitään ihmeellistä siinäkään, että 45 vuotias on pienten lasten äiti, kuten minä. Toiset aloittavat perheen perustamisen nuorempina ja toiset vähän vanhempina....

        Kukahan se ei ottaisi vastaan mummu mummi titteliä?? minä ainakin kuljen rintarottingilla ja olen ylpeä 4 lapsenlapsen mummu..Vanhimmat tytöt 5v poika 4v ja nuorin 8kk.ja kaksoset tulossa, eli mitä minä en olisikaan kuin iloinen ja ylpeä MUMMU..Ja eikös sitä sanota, että tuo harmaa mikä iänmyötä hiuksiisi tulee. Häviää värillä eikä se ole häpeyden aihe,ja sen minkä ylhäältä peität sen alhaalta näät et se siitä harmaudesta..Olkoon äitisi onnellinen ja te nuoripari myös..Onnea ja menestystä:)


    • uutinen

      Mielenkiinnolla odotin nimiehdotuksia, koska olen itsekin miettinyt mitä nimitystä haluaisin minusta käytettävän sitten aikanaan. Mutta niitä on ilmeisesti vaikea keksiä, koske kukaan ei ehdottanut mitään uutta ja kivaa.
      Itse 44-vuotiaana odotan mielenkiinnolla aikaa, jolloin jompikumpi tyttäristäni ilmoittaa ilouutisen. Mummi, mummo, mummu tai isoäiti en kuitenkaan haluaisi olla. Jotain omaperäisempää toivottavasti keksin siihen mennessä.

      Olet juuri sopivassa "lapsentekoiässä". Ja äitisi juuri sopivassa mummi?, mummo?, isoäiti? -iässä.
      Onnea teille kaikille!

    • mummo

      minä tulin mummoksi jo 36 vuotiaana..ja tosi kivaa on ollut..tietysti ihmiset luuli et lapsi on minun..mutta minusta se oli vain tosi hauskaa...elämää tämä on..olkaa ylpeitä..teillä on nuori mummo..

    • TiinaKº

      Meillä on mormorista muunnettu Mummu ja Nonna, italiaksi isoäiti. Mummu on mummumainen essullinen hössötäjä, mutta Nonna on nuorekas extreme-etelänmatkaaja.

      • uutinen

        Tuo Nonna oli kiva. Oliskohan mitään vastaavaa ehdotusta "isoisälle", "papalle"?


    • hymykuopat

      Mummi nimikin on ihan kiva,minusta tuli mummi,kun olin 35-vuotias ja nyt 43-vuotiaana vielä äitikin...
      Olisin toki tehnyt aiemminkin,vaan kun asia ei ole
      omassa päätettävissä...Nyt olen onnellinen kun olen
      saanut suloisen pojankin,tyttöjen jälkeen...
      Mikäli Luoja suo,niin tekisin vieläkin vauvan,
      siitäkin huolimatta että,ikääkin on kerennyt karttua.

    • isovanhempaa

      kutsua etunimeltä. Varsinkin jos ennestään on jo mummuja ja mummoja ja sitten myöhemmin kun he ovat poissa, voi nimen perään lisätä sen mummun, mummon tms.

    • Meidän puolen murteesta löytyy isovanhemmille ÄMMI ja ÄIJI- nimitykset. Eiköhän mamma itse keksi sopivan ilmaisun.

    • yksi ihminen

      haluaisin olla ilman muuta mummu omalle lapsenlapselleni. Ei siinä mitään pahaa ole, päinvastoin:)Mielestäni mummoksi tuleminen 45-ikäisenä ei ollenkaan ole paha vaan mitä nuorempana tulet mummoksi niin sitä paremmat mahdollisuudet sinulla on taas eteenpäin suvussa nähdä seuraavia sukupolvia. Onnea "mummoksi" tulemisen johdosta:)

    • Tuleva_äiti

      Hurjasti haluan kiittää kaikkia vastanneita.
      En tarkoittanut, ettei äitini saisi nimitystään itse päättää, mutta huumorimielessä ajattelin lähettää hänelle "lomakkeen", joka sisältäisi eri vaihtoehtoja ja siitä sitten vain ruksimaan. =O)

      Tiina K:n nonna oli aivan ihastuttava uusi nimike. Jos jollekulle tulee samankaltaisia viriilin mummon ilmaisuja mieleen, ilmoittakaa toki!

      Kiitän myös kannustavasta palautteesta. Hieman pelottaa kertoa kahden opiskelijan ryhtyneen vaavipuuhiin, mutta eiköhän hän asian ota kohtuullisen hyvin... IIK. =O)

    • mummiksi

      40-vuotiaana, ei häirinnyt lainkaan.
      Nuorempanahan sitä myös jaksaa paremmin niistä lapsenlapsistakin nauttia.
      Tyttäreni halusi että minua kutsutaan mummiksi, koska hänen mielestään mummo on paremmin vanhemmalle sopiva nimitys.

    • Mummo 43 v.

      Hei kamoon, mie oon ite 43 v. ja tulen mummoksi syksyllä. Ehdottomasti haluan että minua kutsutaan mummoksi, koska mummo olen. Muuten en kyllä muistuta vielä mummoa. Olen nuorekas, kuuntelen nuorisomusiikkia, käyn bailaamassa, salilla ja nautin nuorten ihmisten seurasta, mutta silti on aivan ihana juttu, että pääsen taas nauttimaan pienen vauvan tuoksusta, hymyistä, hoivaamisesta ym. Itselläni on vielä nuorimmainen lapsi 10 v. ja hän on innoissaan siitä että saa kohta olla täti. Että älähän huoli, varmasti äitisi on aivan innoissaan, kun kuulee tulevasta perheenlisäyksestä.

      Jos hän ei halua kutusuttavan itseään mummoksi, voihan käyttää vaikka etunimeä tai esim. famu tai mumi.

    • Muumi

      Tyttäreni sai pojan ollessaan 19v. kun olin itse 39-vuotias..
      Hänellä on jo mummeja ja mummoja..vaan minua nimitetään vaan yksinkertaisesti muumiksi(jo senkin takia että aina laukku mukana)Ei paha olla muumi mamma...heh

    • pikkumummi

      Hei itse tulin mummiksi 36 vuotiaana, tyttäreni ollessa aika nuori äiti. Siis nuori mummi ja nuori äiti. Lapsi oli syntyessään aivan ihana ja on edelleen kaikesta huolesta huolimatta. MInusta tuli pikkumummi, sillä oma äitini oli isomummi ja vielä eli yksi sukupolvi ennen häntäkin siis isoisomummi. Tuosta ajasta on nyt kulunut 14 vuotta ja jotkut ovat poistuneet tästä joukosta, alan itse olla oikea mummi enkä pikkumummi. Päivääkään en antaisi tästä ajasta pois. Kaikille mummeille ja ukeille terveisiä.

    • Anonyymi

      Minä olen 41, eikä lapsenlasta ole näköpiirissä, ainakaan tietääkseni, mutta olisin ylpeä ihan sanasta mummo tai mummu, millä sanalla minua sitten kutsuttaisinkaan <3

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mielessäni vieläkin T

      Harmi että siinä kävi niinkuin kävi, rakastin sinua. Toivotan sulle kaikkea hyvää. Toivottavasti löydät sopivan ja hyvän
      Ikävä
      38
      1913
    2. Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita

      Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita – neljä Jyväskylän Outlaws MC:n jäsentä vangittu: "Määrät p
      Jyväskylä
      43
      1486
    3. Nellietä Emmaa ja Amandaa stressaa

      Ukkii minnuu Emmaa ja Amandaa stressaa ihan sikana joten voidaanko me koko kolmikko hypätä ukin kainaloon ja syleilyyn k
      Isovanhempien jutut
      6
      1421
    4. Ei luottoa lakko maahan

      Patria menetti sovitun ksupan.
      Suomen Keskusta
      17
      1408
    5. Persut petti kannattajansa, totaalisesti !

      Peraujen fundamentalisteille, vaihtkaa saittia. Muille, näin sen näimme. On helppo luvata kehareille, eikä ne ymmärrä,
      Maailman menoa
      16
      1398
    6. Nähtäiskö ylihuomenna taas siellä missä viimeksikin?

      Otetaan ruokaöljyä, banaaneita ja tuorekurkkuja sinne messiin. Tehdään taas sitä meidän salakivaa.
      Ikävä
      1
      1375
    7. Sinäkö se olit...

      Vai olitko? Jostain kumman syystä katse venyi.. Ajelin sitten miten sattuu ja sanoin ääneen siinä se nyt meni😅😅... Lis
      Ikävä
      2
      1347
    8. Housuvaippojen käyttö Suomi vs Ulkomaat

      Suomessa housuvaippoja aletaan käyttämään vauvoilla heti, kun ne alkavat ryömiä. Tuntuu, että ulkomailla housuvaippoihin
      Vaipat
      1
      1290
    9. Hyvää yötä ja kauniita unia!

      Täytyy alkaa taas nukkumaan, että jaksaa taas tämän päivän haasteet. Aikainen tipu madon löytää, vai miten se ärsyttävä
      Tunteet
      2
      1220
    10. Lepakot ja lepakkopönttö

      Ajattelin tehdä lepakkopöntön. Tietääkö joku ovatko lepakot talvella lepakkopöntössä ´vai jossain muualla nukkumassa ta
      5
      1207
    Aihe