Uupunut omaishoitaja

Anonyymi

Hei,, olen 40 tietämissä oleva omaishoitaja ja olen hoitanut Alzhaimeria sairastavaa äitiäni jo yli 10 vuotta meidän kotonamme. Viime vuosi oli todella rankka Koronan takia sillä tein hektistä työtäni koko ajan kotona. Onko ok, ottaa äitini rahalla muutaman kerran siivoajan siivoamaan yleiset tilat kotiimme? Tuntuu, ettei minulla vaan enää puhti riitä. Olen riitautunut sisareni kanssa lopullisesti, sillä hän ei ole kertaakaan vaivautunut auttamaan. Kysyn siksi, että sisareni saattaa vetää herneet nenään, että käytän äidin rahaa meidän kodin siivoukseen.

28

3273

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

Hei aloittaja,

Isäni sairastui 2007 jolloin hoidimme äidin kanssa isää. Yksin äiti ei olisi pystynyt hoitamaan isää mitenkään. Isän poismenon jälkeen olimme äidin kanssa kahden, elämä ei palannut ennalleen. Monet omaishoitajat ovat iäkkäitä, jolloin he tarvitsevat apua moneen asiaan.

Mitään apua en saanut omaisiltani, vain ja ainoastaan lisähuolia. Samoin kotisairaan
      hoito osoittautui täysin nollaksi ja todella kammottavaksi. He eivät auttaneet millään lailla omaishoidossa, ei tukea ei mitään. Vain ja ainoastaan moitetta ym.

Nyt äiti on vanhainkodissa, minulle jäi sitten vain tyhjyys, yksinäisyys, sekä lisähuolet omaishoidon jälkeenkin.

• Anonyymi

Hei, todella ikävää, että sinulle on sattunut samantyylinen tilanne, että lähiomaiset eivät auttaneet eikä apua saanyt yhteiskunnalta. Tämä on todella uuvuttava tilanne Ja varmasti hyvin tyypillistä. Vaikea ymmärtää, että miksi siskoni pesi tyystin kätensä hommasta ja en vain pysty antamaan anteeksi. Hän olisi voinut auttaa edes kerran vuodessa niin olisin ollut kiitollinen. On ihan turhia puheita, että jostain apua saisi, On muka kaikkia hienoja systeemejä, mutta ne on ihan hyödyttömiä.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Hei, todella ikävää, että sinulle on sattunut samantyylinen tilanne, että lähiomaiset eivät auttaneet eikä apua saanyt yhteiskunnalta. Tämä on todella uuvuttava tilanne Ja varmasti hyvin tyypillistä. Vaikea ymmärtää, että miksi siskoni pesi tyystin kätensä hommasta ja en vain pysty antamaan anteeksi. Hän olisi voinut auttaa edes kerran vuodessa niin olisin ollut kiitollinen. On ihan turhia puheita, että jostain apua saisi, On muka kaikkia hienoja systeemejä, mutta ne on ihan hyödyttömiä.

Esim hämeenlinnan kaupunki ei käytä omaishoitajille suunnattua rahaa vaan toisiin hankintoihin menevät. Iltalehti tutki asiaa. Ilmankos aina sanotaan ei ole rahaa. Herrat sina vetää välistä. Kukaan ei valvo herrojen tekemisiä

• Anonyymi

Kukaan ei välitä uupuneesta omaishoitajasta sen sai kokea karvaasti hämeenlinnassa. Haukkumiset sain palkaksi kun voimat meni ihan järkyttävää. Yksin olen joutunut sen jälkeen pärjäämään. Herrat nauraa partaansa kun teemme orjantyötä. Terveille maahanmuuttajille annetaan automaattisesti taksikortti mutta vanha huonojalkainn ei saa taksikortia onko rasismia meitä kohtaan. Jos asiat olis toisin päin niin mamut olis nostaneet oikusjutun. Näin meitä sorretaan

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Esim hämeenlinnan kaupunki ei käytä omaishoitajille suunnattua rahaa vaan toisiin hankintoihin menevät. Iltalehti tutki asiaa. Ilmankos aina sanotaan ei ole rahaa. Herrat sina vetää välistä. Kukaan ei valvo herrojen tekemisiä

Hämeenlinnassa kukaan ei kysy miten hoitaja jaksaa. Mielenterveys ongelmat on arkipäivää. Loppuun palaminen tuli vääjäämättä. Taksikorttia en saanut vaikka olen huonojalkainen mutta mamut saa kaikki taksikortin. Voisko sanoa että että rasismia meitä kohtaan. Autoa en edes omista joten yksin pitää pärjätä. Voi vittu

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Hämeenlinnassa kukaan ei kysy miten hoitaja jaksaa. Mielenterveys ongelmat on arkipäivää. Loppuun palaminen tuli vääjäämättä. Taksikorttia en saanut vaikka olen huonojalkainen mutta mamut saa kaikki taksikortin. Voisko sanoa että että rasismia meitä kohtaan. Autoa en edes omista joten yksin pitää pärjätä. Voi vittu

Eivät välitä miten hoidokki pärjää kotona paljon olis mitä vois korjata mutta ei haluta. Mamujen asioita kyllä korjataan. Joku vuosi sitten mamuille kaupunki järjesti itsenäisyys päivä juhlat. Omaishoitajille ei edes jouluruokaa tarjottu. Mamut ei ole tehneet mitään itsenäisyyden eteen. Vaan loisivat voi vittu. Pitäiskö aloittaa kuuluisa kotoutus että miten suomalaiset pärjää mamujen keskellä

• Anonyymi

Kaikki apu, jonka voi saada, on oikein ja hyvä käyttää. En ymmärrä, miksi äidin varoja ei saisi käyttää hänen asuinpaikkansa siistinä pitämiseen. Miksi sinun pitäisi kaikki maksaa?

Jos sisaresi vetää herneet nenäänsä siitä, että käytät äitisi rahaa äitisi hyvinvointiin ja elinympäristön siisteyteen, esitä sisarellesi, että lähetät laskun hänelle! Tai lähetät äitinne hänen hoidettavakseen!

• Anonyymi

Hei, niinpä. Taidan olla liian varovainen. Olen pyrkinyt siihen, ettei turhia mene äidin rahoja mihinkään ylimääräiseen. Ja en todellakaan jaksa, jos vielä perunkirjoituksessa tulisi joku riita tälläisistä asioista. Tähän asti on menty näin, mutta nyt taidan laittaa ranttaliksi ja ostaa hieman apua tuon siivouksen muodossa edes . Kiitos vastauksista.

• Anonyymi

Samaa mieltä, pyydä apua jos tarvitset. Kaikki maallinen menettää yhtenä päivänä merkityksensä. Pääasia että saat apua.

Kun tulin auttamaan äitiä omaishoidossa tein kaikki fyysiset työt, äiti kotityöt. Isä oli liikuntakyvytön joten jouduin kantamaan hänet vessaan ja ruokailemaan. Samoin puhekyky oli mennyt.

Äitiä en olisi fyysisesti pystynyt enää hoitamaan kotona, Isän kuolemasta oli kulunut hieman alle 8 vuotta kun äiti joutui vanhainkotiin. Äitiä en ole nähnyt pitkään aikaan virus kriisin takia.

Omaishoidon aikana hengelliset asiat alkoivat kiinnostamaan ja luin kaikki yöt yön hiljaisuudessa.

• Anonyymi

Kommentoikaa lisää. Auttelen jo vanhempiani heidän kodissaan asuen.

Koronarajoitukset poistetaan. Se aiheuttaa vaan enemmän huolta, kun iäkkäisiin ei rokotukset tehoa yhtä hyvin kuin muihin. Ollaan enemmän ahtaammalmam

• Anonyymi

10v olin omaishoitaja. Sitten tuli loppuunpalaminen. Paskan puhumista että autetaan hoitajaa. Sukulaiset hyppi silmille kun en enää jaksanut varsinkin tytärpuoli näytti ahneuden ja röyhkeyden

• Anonyymi

Tytärpuoli varmaankin vainusi että kuolela lähenee ja haluaa perintöä. Vanhempien hoitaminen ei kiinnosta silloin kun apua tarvii. Kovaa peliä bostonissa. Röyhkeys ja ahneus on nykypäivää

• Anonyymi

Kusipäiset sukulaiset voivat pitää turpansa kiinni ja olla arvostelematta kerran mitään eivät ole hyödyksesi tehneet. Ei varaa arvostella, menkööt itseensä!
        Toivottavasti pikkunarttu saa vielä ansionsa mukaan. Sitä röyhkeämpiä useat ovat mitä enemmän niitten antaa silmille hyppiä. Kehtaakin voimiasi tuhlata ja sinua rasittaa!
        Yritä pitää puolesi raskaassa tilanteessa. Voimia.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Kusipäiset sukulaiset voivat pitää turpansa kiinni ja olla arvostelematta kerran mitään eivät ole hyödyksesi tehneet. Ei varaa arvostella, menkööt itseensä!
        Toivottavasti pikkunarttu saa vielä ansionsa mukaan. Sitä röyhkeämpiä useat ovat mitä enemmän niitten antaa silmille hyppiä. Kehtaakin voimiasi tuhlata ja sinua rasittaa!
        Yritä pitää puolesi raskaassa tilanteessa. Voimia.

Kukaan ei ole niin viisas kuin sukulaiset omasta mielestä. Tytärpuoli on yhtä paha kuin putin. Mutta karmanlaki tulee vastaan silloin on naurussa pitäminen. Mikä tekee ihmisestä noin pahan. Koulukiusattu niin antaa pahan jatkua mutta on varmaan paha olla.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Kukaan ei ole niin viisas kuin sukulaiset omasta mielestä. Tytärpuoli on yhtä paha kuin putin. Mutta karmanlaki tulee vastaan silloin on naurussa pitäminen. Mikä tekee ihmisestä noin pahan. Koulukiusattu niin antaa pahan jatkua mutta on varmaan paha olla.

KARMAN KOURA OTTAA NISKASTA JA HEITTÄÄ NURIN. Kävi niin, että veljeni tytär kerran huomautti minulle hyvin ilkeästi synttäreillä ollessamme eräästä arkaluontoisesta asiasta. Olin itseasiassa hämmentynyt, että tuo ihminen ( veljeni tytär ) sanoi tädilleen tuollalailla. Vieraitakin oli, ....
        Tuosta ilkeydestä on tosin aikaa useita vuosia, mutta hän ei ole muutenkaan ollut kanssani juurikaan tekemisissä.

Ei asu Suomessa, meni naimisiin kyllä, mutta mitenkä kävi. Vuoden kuluttua miehensä kuoli hänen viereensä aivan yllättäen.

• Anonyymi

Mutta ....mutta....yli 80 v rautainen mies on omaishoitaja ja käy samaan aikaan vielä töissä.
      Valehteleeko?
      Ei kait kun ei pidä valehtelijoista.
      Jaksaa, jaksaa.

• Anonyymi

Ei ainakaan hämeenlinnassa osata oikein suhtautua uupuneeseen omaishoitajaan. Terveet mamut saa taksi kortin mutta huonokuntoinen hoitaja ei saa sanottiin näin on valitettavasti. Mamut edellä vaikka kuuhun.

• Anonyymi

Sote lupasi parannuksia ja säästöjä. Päijäthämeen johtaja sanoi että omaishoitajien palkkioita piennetään ja veroja korotetaan. Siinä kunnon säästöt. Mutta herroille on varmaan kunnon palkalla monta virkaa perustettu. Voi vittttttttuuuuuuuu. Lopetan omaishoitajana

• Anonyymi

Niin. Itsensä palkkoja saavat korotella. Jos eivät parempaan pysty, potkut ansaitsisivat!
        Säästäisisivät itsensä kuluissa eikä heikoimpien, valmiiksi huonossa asemassa olevien.
        Aika elukoita!

• Anonyymi

Tsemppiä ja voimia sinulle. Toivottavasti olet jo ostanut siivousapua etkä itseäsi näännyttänyt. Ilmoitat vaan kylmän viileästi siskolles että ostat apua.
      Torvi tapaus vaikuttaa olevan, mitä siitä välität vetääkö herneet nenäänsä. Jos ei passaa, tulkoot itse siivoamaan vai mikä ois sen mielestä hyvä ratkaisu.
      Taidat olla liian kiltti ja röyhkeä, ilkeä, itsekäs siskos käyttää sitä hyväkseen.
      Opettele olemaan terveällä tavalla itsekäs.

• Anonyymi

Just näin. V"""""mainen suku on aina sähläämässä ja "neuvomassa" kuinka läheistä pitää hoitaa, mutta itse eivät laita kortta ristiin, Kun kuolema lähestyy, kyllä silloin on sukua kuolinvuoteella niin, että päät kolkkaa yhteen. (perinnön toivossa).

• Anonyymi

Rohkenin tosiaan ottaa apua siivoukseen, mutta en ehtinyt enää montaa aikaa nauttia tuosta helpotuksesta, koska äiti nukkui pois. Sai hoitopaikalla, kun vihdoin koronalta pääsi kohtalokkaan pissatulehduksen ja antoivat mennä munuaisiin saakka.Ja totta, olen ollut aina liian kiltti,. Ehkä ongelma se, että meillä suku on niin pieni. Siksi on tullut pidettyä kiinni siitä, ettei riitaa tule ja olisi edes muutama sukulainen lähellä. Nyt annoin periksi, koska sisareni oli niin välinpitämätön ja tuntui välittävän vain rahasta.. Raivostuttavin episodi oli vielä lopuksi.Kun ätiini oli sairaalassa tajuttomana, kävi sisareni sielä joka päivä esiintymässä. Onneksi saatiin sovittua, että mennään eri aikaan, koska sitä esiintymistä oli niin raivostuttava katsoa. Äidin elinaikana hän ei ikinä tullut äitiä hoitamaan. Sanoi vain, että sinähän olet halunnut hoitaa??Perinnönjaossa sanoinkin sitten, että sopisiko, että saan vähän enemmän, koska sinähän et halunnut ikinä hoitaa ja se ihme kyllä sopi. En pyytänyt paljon enemmän, mutta muodon vuoksi.En viitsinyt olla yhtä samanlainen.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Rohkenin tosiaan ottaa apua siivoukseen, mutta en ehtinyt enää montaa aikaa nauttia tuosta helpotuksesta, koska äiti nukkui pois. Sai hoitopaikalla, kun vihdoin koronalta pääsi kohtalokkaan pissatulehduksen ja antoivat mennä munuaisiin saakka.Ja totta, olen ollut aina liian kiltti,. Ehkä ongelma se, että meillä suku on niin pieni. Siksi on tullut pidettyä kiinni siitä, ettei riitaa tule ja olisi edes muutama sukulainen lähellä. Nyt annoin periksi, koska sisareni oli niin välinpitämätön ja tuntui välittävän vain rahasta.. Raivostuttavin episodi oli vielä lopuksi.Kun ätiini oli sairaalassa tajuttomana, kävi sisareni sielä joka päivä esiintymässä. Onneksi saatiin sovittua, että mennään eri aikaan, koska sitä esiintymistä oli niin raivostuttava katsoa. Äidin elinaikana hän ei ikinä tullut äitiä hoitamaan. Sanoi vain, että sinähän olet halunnut hoitaa??Perinnönjaossa sanoinkin sitten, että sopisiko, että saan vähän enemmän, koska sinähän et halunnut ikinä hoitaa ja se ihme kyllä sopi. En pyytänyt paljon enemmän, mutta muodon vuoksi.En viitsinyt olla yhtä samanlainen.

Hyvä sinä!Nostan sinulle hattua kun hoidit äitiäsi noinkin kauan kotona!Itselläkin on kokemusta sisaruksista jotka parveilivat nenäliinoineen äidin kuolinvuoteella,muuten samassa hoitolaitoksessa työskentelevä tytär ei ehtuinyt käydä äidin luona edes viimeisenä jouluna,vaikka äiti oli vielä kohtalaisen hyvässä kunnossa.Ja kun äidin taloa tyhjennettiin,tyttäret jotka loistivat poissaolollaan,suriastaan repivät tavaroita mukaansa..Äitikin kuoli pissatulehdukseen,jonk aiheutti ulosteperäinen bakteeri,joka pääsi virtsarakkoon,ja siihen ei enää auttanut mikään antibiootti.Ehkä vaipat oli vaihtamatta liian kauan.Terveyskeskuksessa oli kuntouttavat ote,eli huonokuntoinen vanhus joutui kaikki voimansa ja tahtonsa käyttäen ponnistelemaan rollatttorin avulla vessaan,ja pytylle päästyään pyörtyi.Se jäi epäselväksi mihin häntä kuntoutettiin,93v.vanhusta?Lämpimät kiitokset sinulle vielä äitisi hoitamisesta,ja huolenpidosta!Muista nyt huolehtia itsestäsi!

• Anonyymi

Voin kertoa, että kaksi veljeäni eivät osallistu vanhan äitini auttamiseen. Oli toinen jopa lähettänyt viestiä kaupungille, että mitä heidän veljien pitäisi tehdä, jotta kunnalta tulisi jotain apua äidille ja siskolle. Ja minä sisko kun olen täällä äidillä auttamassa päivät pitkät, kun minulla on aikaa, mutta aikaa on molemmilla veljillä samalla tavalla, koska olemme yli 60 vuotiaita. Työtön veli ja eläkkeellä oleva veli, siis eivät käy auttamassa äitiään.

Kertaakaan en ole nähnyt heitä imuroimassa lattioita tai tamppaamassa mattoja, ei ole pyykkikoneeseen pyykkejä laitettu, ei ole tiskejä tiskattu, ei ole ikkunoita pesty ym.

Kun rahapula tulee, niin äidin luo kiiruhtavat, muistisairaan äitinsä luo, joka ei edes muista, mihin rahaa on pyydetty.

Ensinnäkin muistisairasta ei saa lain mukaan käyttää hyväkseen millään lailla. On autettava ja jaksettava vastata muistisairaan samaan kysymykseen jopa 60 kertaa päivässä.

Jotenkin asia on niin väärin, että kertokaahan ihmiset, onko teillä perheessänne samanlaisia kokemuksia omaishoitajana ollessanne, että toiset käyttävät äitiä tai läheistä hyväksi jollain lailla.

• Anonyymi

Olin kymmenen vuotta omaishoitajana hämeenlinnassa. Loppuun palaminen tuli mutta kukaan ei ole kysynyt jälkeenpäin mitä minulle kuuluu. Hämeenlinna ei välitä paskanvertaa meistä hoitajista. Mamuille annetaan taksikortti mutta vanha huonojalkainen omaishoitaja ei ole oikeutettu taksikorttiin. Mamut on nuoria mutta näille annetaan kaikki mitä haluavat. Siks minusta on tullut rasisti. Mielenterveys reistailee jokaisella omaishoitajalla mutta kukaan ei välitä. Voi vittu

• Anonyymi

Hei!
      Minusta ei ole mitään väärää siinä, että käytät äitisi rahoja tilaamalla siivouspalvelut silloin tällöin, koska olet hänen hoitajansa 24/7.
      Sisaresi on turha loukkaantua tästä, varsinkaan jos hän ei millään tavalla osallistu äitinsä hoitoon.

• Anonyymi

Tiesitkö että 20 vuoden palkkatyöstä kertyy työeläkettä 570€/kk.64 vuotiaana kansaeläkettä maksetaan tämän Työeläkeen päälle joka määräytyy Työeläkeen suuruudesta.Koekeintaan voit saada /kk:dessa 940 €/kk.
      Tiedätkö mitä tulet saamaan Omaishoito-työstä sitte 40 vuoden työ-uran jälkeen eläkettä.
      Ota houmioon asunto-etu/ruoka /siivous/+ muut maksuttomat palvelut omaishoidettavalle,joista omaishoitajakin hyötyy.
      En jatka enenpää.Ajattelepa ihan Itr!

• Anonyymi

Muuten hyviä kirjoituksia. Mutta miksi se mamujen taksikortti piti mainita noin monta kertaa.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Tyttäreni kuoli lihavuusleikkaukseen.

Miettikää kuiten 2 kertaa, ennenkuin menette lihavuusleikkaukseen.
      Terveys
      302
      6907
    2. Viiimeinen viesti

Sinulle neiti ristiriita vai mikä nimesi sitten ikinä onkaan. Mulle alkaa riittää tää sekoilu. Oot leikkiny mun tunteill
      Suhteet
      65
      2079
    3. Mikä olisi sinun ja kaivattusi

Tarinan kertovan elokuvan nimi?
      Ikävä
      175
      1807
    4. epäonnen perjantain rikos yritys

onpa epäselvä kuva, tuolla laadullako keskustaa tarkkaillaan lego hahmotkin selvempiä
      Kajaani
      15
      1297
    5. Onko kaivattusi täysin vietävissä ja

vedätettävissä?
      Ikävä
      112
      1257
    6. Suomessa ei ole järkeä tarjota terveyspalveluita joka kolkassa

- Suomen väestötiheys 1.1.2022 oli 18,3 asukasta maaneliökilometriä kohden. - Uudenmaan maakunnassa asuu keskimäärin 18
      Maailman menoa
      169
      1190
    7. Yllätyspaukku! Vappu Pimiä rikkoi vaikean rajapyykin yllättävässä bisneksessä: "Nyt hymyilyttää...!"

Wau, onnea, Vappu Pimiä, upea suoritus! PS. Pimiä tänään televisiossa, ohjelmatietojen mukaan hän on Puoli seiskassa vie
      Suomalaiset julkkikset
      7
      1166
    8. RÖTÖSHERRAT KIIKKIIN PUOLANGALLA.

Puolankalaisilla tehtävä ryhmäkanne itsensä yleintäneistä rötöstelijöista, sekä maksattaa kunnan maksama tyhmän koplan j
      Puolanka
      54
      1076
    9. Kirjoitin sinulle koska

tunnen sinua kohtaan niin paljon. Sydäntäni särkee, kun kätken ihastumisen, kaipauksen, sinua kohtaan tuntemani lämmön j
      Ikävä
      41
      1041
    10. Martina pääsee upeisiin häihin

Miltäs se tuntuu kateellisista. Anni Uusivirta on Martinan kavereita.
      Kotimaiset julkkisjuorut
      288
      982
    Aihe