Lukiolainen neitokakadua harkitsemassa

Anonyymi

Olen pitkään pohtinut linnun ostamista ja neitokakadu vaikuttaa hyvältä vaihtoehdolta minulle. Hoidosta olen lukenut hyvin paljon sivuilla kuten kaijuli.fi ja papukaija.fi. Olen myös katsonut paljon hoitoon ja päivittäiseen elämään linnun kanssa liittyviä Youtube videoita. Yksi asia on kuitenkin vielä epäselvää ja se liittyy linnun nukkumiseen. Kaiken tämän hetkisen tietoni mukaan neitokakadun tulisi nukkua täysi 12 tuntia, mutta koulun aikaan tämä tarkoittaa sitä, että jos koulupäivä on kahdeksasta neljään (usein näin maanantaisin), en välttämättä ehdi viettää aikaa linnun kanssa tarpeeksi kun pääsen kotiin, koska se on pakko ruokkia ja laittaa nukkumaan lähes heti kun pääsen kotiin (koulumatka 45 yhteen suuntaan). Tämä tarkoittaa myös sitä, että minun pitää herätä aikaisin pesemään ja ruokkimaan lintu aamulla, ennen kuin syön ja lähden kouluun. Onko 12 tuntia siis pakollinen määrä? Ja jos ei, mikä on linnun minimi määrä nukkua? (Huom. pienempi unimäärä on vain kerran viikossa maanantaisin, eikä joka jaksossa.)

1

979

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

      Itsellä ei papukaijaa (vielä) ole, mutta olen perehtynyt tuohon unen määrään. Papukaijat ovat erittäin hormonaalisia eläimiä, ja hyvä kaijan omistajan pitäisi osata vähentää mahdollista hormonien tuottoa. Papukaija voi tulla hormonaaliseksi esim. liian pehmeästä tai rasvaisesta ruoasta, liaallisesta silittelystä(selän, pyrstön ja siipien alta), unen määrästä sekä päivän valon vaihtelusta.
      Papukaijat ovat vielä villieläimiä, joten niiden elämä on syömistä ja lisääntymistä. Jos olet hankkimassa vain yhden linnun, lintu todennäköisesti valitsee sinut kumppanikseen, mikä ei ole terveellistä linnulle, ja mikä voi tehdä linnusta hormonaallisen.
      Tämmöisestä linnusta voi tulla erittäin agressiivinen sinua tai sinun läheisiäsi kohtaan, lintu on stressaantunut jne, joten mahdollista hormonaallista käytöstä pitää estää jo etukäteen, jos mahdollista.

      Mitä linnun nukkumiseen tulee, tuo 12 tuntia on tärkeä kahdesta syystä;
      1. Aivan kuten pieni lapsi, kaija voi tulla erittäin kärttyisäksi jos ei saa tarpeeksi unta.
      2. Säännöllinen 12 tuntia auttaa siihen, että kaija ei tajua vuodenaikojen vaihtuvan. Kaijojen parittelu aika on vuosittain kevään(ja joskus syksyn) aikaan, mikä tarkoittaa sitä, että jos lintu saa enemmän valoa/hereillä olo aikaa kevään ja kesän aikaan, kaija luulee paritteluajan alkaneen. Tätä voikin olla hieman vaikea täällä Suomessa säädellä, kun valon määrä ero kesän ja talven aikaan on niin iso, joten suosittelen jonkin sortin UV lamppua linnulle.

      Säännöllinen unirytmi on siis kaijalle tärkeä sen itsen ja sinun hyvin voinnin kannalta.

      Ehkä tästä oli hieman apua, toivottavasti selitin suht koht ymmärrettävästi:D
      Jos et ole sitä vielä tehnyt, suosittelen etsimään tietoa papukaijojen hormoneista. Harvempi kiinnittää niihin huomiota, mutta niistä tietäminen auttaa erittäin paljon tulevaisuudessa. Onnea pikku sulkakaverin hankintaan<3

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Täytyy tunnustaa

      että olet kauneinta mitä olen nähnyt. Käteni tärisevät vieläkin. Olen tosiaan ihastunut. Tästäkin vaikenen.
      Ikävä
      127
      1694
    2. jos saat yhden

      Toiveen esittää niin mikä olisi
      Ikävä
      101
      1219
    3. Huomenta päivää

      Somen ihmeelliseen maailmaan. 🤗☕🌞💞
      Ikävä
      201
      1078
    4. Jorma Uotinen jakoi hämmentävän kuvan tiukoissa trikoissa - Jopa Vappu Pimiä häkeltyy: "No wau"

      Jorma! Ei huono! Aikamoisen häkellyttävä kuva totta tosiaan! Lue lisää ja katso kuva: https://www.suomi24.fi/viihde/jo
      Suomalaiset julkkikset
      7
      1015
    5. Vanhempi mies

      Minä rakastan sua. Ja tiedän, että sullakin on tunteita mua kohtaan. Tätä elämää ei pitäisi tuhlata enää päivääkään. J
      Ikävä
      54
      911
    6. Anna anteeksi

      Olen rikkonut sinua vastaan tavalla, josta minäkin kärsin. Syitä tutkiskellessani löydän vain itseni. Minä kuulin jokais
      Ikävä
      78
      843
    7. Aika haavat parantaa

      Hyvää huomenta ja mukavaa päivää. ☕🌾😊❤️🪷
      Ikävä
      171
      804
    8. Tänään kun näin sinut

      olit kuin taideteos. Arat ja väsyneet silmäni kaipaavat lepoa sinussa, mutta en voinut katsoa sinua niin paljon kuin hal
      Ikävä
      52
      802
    9. HUS näyttää, kuinka paljon turhaa tai vähemmän tarpeellista tehdään verorahoilla

      HUS on laskeskellut, että sieltä voidaan vähentää melkein tuhat ihmistä ilman, että se toiminta häiriintyy, johon verora
      Hallitus
      50
      793
    10. Nyt jos haluat vielä jotain nainen

      Niin laita tähän nimikirjain. Muuten klousaan keissin. Liikaa aikaa kulunut.
      Ikävä
      96
      793
    Aihe