lapsen ylipaino

...............

Olen huolissani ruokatottumuksista, jotka lapsellani ovat, kun asuu äidillään. Tuntuu, että lapselle eivät kelpaa minkäänlaiset vihannekset tai hedelmät ja ruoka, jota on tottunut syömään, ovat pikaruoat ja rasvaiset kotiruoat. Hampaat ovat aivan hirveässä kunnossa ja lohkeilleet ja painoa on 28 kiloa, vaikka on vasta täyttänyt 4. Lapsi ei saa kunnolla liikuntaa myöskään. Itse en pysty asiaan vaikuttamaan, kun en näe lasta kuin viikonloppuisin ja silloin yritän syöttää terveellisesti ja käydään ulkona.
Onko tämä normaalia, vai olenko turhaan huolissani ylipainosta? Eikö se kuitenkin voi aiheuttaa vaikka diabeteksen? Vai lähteekö normaaliksi ajan kanssa?

9

1042

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • äiti

4-vuotias lapsi ja painaa 24 on AIVAN NORMAALI kokoinen! Aivan normaali vain hieman isonkokoinen. Ei syytä huoleen mutta toki ruokatottumuksilla voi vaikuttaa siihen ettei hän tuosta kovasti enää liho.

• kokemusta

Hampaiden kunnosta tule varmasti juttua hammaslääkärissä. On toki outoa että lohkeilevat tuon ikäisellä......tarkistuksen paikka.

• uusäiti

minun 5 vuotiaani painaa 18 kiloa ja on ihan normaali,12 vuotias painaa 31 kiloa ja 15 vuotias
      51 kiloa.Kukaan lapsistani ei ole mitenkään erityisen laiha,vaan aika tavallisia kaikki.
      Tietysti paino on suhteellista pituuteen,lapsesi tulisi ilmeisesti olla noin 128 cm pitkä,jos tuo paino on normaali.
      Tuo sama ongelma on kyllä meilläkin,mieheni lapsi asuu äidillään ja saa olla meillä vaan joka toinen viikonloppu,meille kävisi useammin,mutta nuokin tapaamiset on tiukilla,kun äiti ei haluaisi päästää lasta meille.
      Minä kun olen hirviö,en ole kuitenkaan vienyt kenenkään miestä,vaan ihan erottuamme tahoillamme olemme tavanneet.
      Yhtä kaikki,mieheni lapsi on nyt ollut 1,5 vuotta
      pääasiassa äidin hoivissa ja ei hyvältä näytä.
      6 vuotias ei osaa ajaa pyörällä,äidin mielestä turhaa,ei osaa luistella,äidin mielestä turhaa.
      Ei pääse ulkoilemaan,äiti ei jaksa viedä.
      Pääasiassa katsoo satelliittikanavilta ulkomaankielisiä lastenohjelmia (sotkee puheeseen
      saksankielisiä sanoja),joutuu lykkäämään kouluun
      menoa kun ei puhu kunnolla,eikä motoriikka toimi,kun ei ole liikkunut pitkään aikaan kunnolla.Meillä saa ulkoilla ja liikkua ja lastenohjelmat rajoittuu 1,2 ja mtv:n aamuohjelmiin viikonloppuina,mutta kun aikaa on niin vähän täällä ja äidillä vaan ollaan ja möllötetään.Lapsella on alkanut myös vatsa turvota ja vaatteet kiristää,tosin ei äitinsä ole ostanut uusia vaatteitakaan vuoteen.Kaikki
      uudet olemme me ostaneet.
      Mielestäni asiaan pitäisi voida puuttua,mutta keinot ovat vähissä ja ollaan aika neuvottomia.
      Mielestäni lapsen äiti ei välttämättä tietoisesti tee noita asioita,ehkä hän kärsii eron jälkeisestä masennuksesta tai jostain muusta.
      On vain vaikea tehdä aikuiselle ihmiselle mitään, jos ei itse hakeudu hoitoon.
      Et ole ainoa ongelman kanssa painiva!

• uusioäiti myös

Meillä oli vähän sama juttu, eli miehen poika asui äidillään ja kävi meillä 2Xkk.
        Ei osannut juosta, ei itse pukea, ei syönyt kuin ranskiksia ja saarioisten lihapottusössöä, ei maitoa, ei hedelmiä ei mitään vihanneksia..
        on 6-vuotias.
        Muutti meille alkuvuodesta ( äiti kuoli äkillisesti), on nyt laihtunut n.7 kiloa, maistaa kaikkia ruokia, paitsi hedelmiä ei edelleenkään, on mennyt päiväkotiin, jossa viihtyy, ( siihen asti oli äidin kanssa kahdestaan kotona..ikinä eivät missään käyneet)
        On oppinut liikkumaan paremmin ym. Pyörällä ei aja vieläkään ja on toimintater. mukaan ikäistään kömpelömpi, mutta joka tapauksessa edistystä on tapahtunut!
        Reipas ja puhelias on aina ollutkin.
        Mutta painosta vielä: oma 6-vuotias tyttäreni on vähän päälle 120 senttinen ja painaa 32 kiloa. Eli on siis pullea. Syö kuitenkin normaalia kotiruokaa niin kotona kuin tarhassa, ei liikoja makeita tms. Liikkuu paljon, käy jumpassa ja ulkoilee. Mutta silti painoa on liikaa?!
        Ennen koulun alkua aletaan kuulemma tutkimaan, jos vika onkin biologinen, eikä äidin niinkuin neuvolassa aina annetaan ymmärtää..
        Itse olen aina ollut pyöreä lukuun ottamatta teinivuosia, jolloin olin liki laiha..
        Liikun päivittäin ja syön terveellisesti. Kunto on hyvä ja kroppa terve, rasva-arvot alhaiset ym.,mutta paino ei vaan tipu, eikä mahan röllykkä häviä..Tosin painoindeksini on noin 25.5, joten suurta huolta ei ole..
        Joten ehkäpä tuo pyöreys on perinnöllistä..
        Mukavaa kevättä kaikille!!

• ddhm

Painosta en kovasti hermostuisi (kilot ei kerro kaikkea, näyttääkö lapsi selvästi lihavalta eikä vain lapsenpyöreältä).. ylipaino on tietty diabetesriski ja huono juttu terveydelle muutenkin.

Enemmän huolehtisin noista huonoista ruokatottumiksista ja hampaista. Onnistuuko järkevä keskustelu äidin kanssa ruoasta ja hampaiden pesusta? Yritäthän itse opettaa, kuinka tärkeää on pestä hampaat usein ja huolella? Voisitko viedä lapsen hammaslääkäriin, saisit ammattilaisen mielipiteen ja valkotakkisen sana voi painaa enemmän lapsenkin mielestä.

Ruokatottumukset ovat ikäviä lähinnä siksi, että ne seuraavat aikuisikään. Sama koskee liikuntaa. Viikonloppuisän vaikutusmahdollisuudet ovat vähissä, mutta kyllä sekin auttaa, jos itse painotat terveitä elämäntapoja...

• .....................

Kyllä lapsesta huomaa, että hän painaa likaa. Maha on todella ison kokoinen ja hänellä on iho sillälailla "rakeilla", kun ylipainoisilla aikuisilla. Todella tuntuu pahalta katsoa, kun hengityskin on joskus raskasta.
        Hampaita ollaan pesty säännöllisesti ja opetettu, ettei karkkia syödä kuin karkkipäivänä, mutta olen aika voimaton, kun näen lasta niin harvoin.
        Kuinka, eikö neuvolassa sanota äidille, jos lapsi on ylipainoinen. Äidille en voi asiasta mainita, koska hän on niin itsekäs ihminen, että innostuisi vaan asiasta ja siitä alkaisi kauhea sota ja syyttely....

• ddhm
        ..................... kirjoitti:

Kyllä lapsesta huomaa, että hän painaa likaa. Maha on todella ison kokoinen ja hänellä on iho sillälailla "rakeilla", kun ylipainoisilla aikuisilla. Todella tuntuu pahalta katsoa, kun hengityskin on joskus raskasta.
        Hampaita ollaan pesty säännöllisesti ja opetettu, ettei karkkia syödä kuin karkkipäivänä, mutta olen aika voimaton, kun näen lasta niin harvoin.
        Kuinka, eikö neuvolassa sanota äidille, jos lapsi on ylipainoinen. Äidille en voi asiasta mainita, koska hän on niin itsekäs ihminen, että innostuisi vaan asiasta ja siitä alkaisi kauhea sota ja syyttely....

Kyllä tuo tarkempi kuvailusi kuulostaa siltä, että ihan pikku pyöreydestä ai ole kyse. Lapsuusiän lihavuus vielä seuraa lähes aina aikuisikään asti mukana. Jos äidin kanssa ei voi puhua (yrittäisin sinuna nätisti joka tapauksessa), niin silloin keinosi taitavat olla todella vähissä. Lapsi on vielä niin pieni, että hän tuskin ymmärtää, miksei herkkuja kannata kauheasti syödä - ja äitihän ruoan joka tapauksessa ostaa.

Minusta neuvolassa yleensä sanotaan, jos lihavuus on selvää. Vanhemmat ovat vain usein aika herkkänahkaisia, ja siksi joku neuvolan täti saattaa jättää sanomatta. Ehkä sinun kannattaisi soittaa neuvolaan ja jutella asiasta, jos heillä olisi ideoita? Onhan kyse sinunkin lapsestasi, sinulla on minusta oikeus osallistua.

• äiti
        ..................... kirjoitti:

En tiedä mitkä mittasuhteet "sota ja syyttely" saavuttaa jos asian otat puheeksi. Minulla samanlainen ex-mies. Jos vähääkään uskallan arvostella, niin kauhea riita ja uhkailu pystyssä. Mutta useinmiten käy niin, että kun asia on riidelty ja hän suurimmasta loukkaantumisestaan selvinnyt onkin itse ottanut asian uudelleen puheeksi ja ainakin yrittänyt tehdä parannuksia.
        Jos sanot lapsesi äidille, että lapsi tulee kärsimään sekä henkisesti että fyysisesti ylipainon takia, niin vaikka kuinka hän kiistäisi asian, niin äitinä ottaa asian varmasti vakavasti. Ei kukaan halua lastansa kiusattavan, puhumattakaan sairastuvan vakavasti.
        Terveydenhoitajat/ lääkärit ottavat asian varmasti puheeksi. Viimeistään silloin luulisi exvaimosi heräävän. tosin luulen, että vuosittaisissa tarkastuksissa tuosta onkin jo mainittu. Terkkarit kun ovat nykyään ylihysteerisiä kaikenlaisista painon poikkeamista. Minun lapseni ovat olleet aina liian laihoja heidän mielestään.
        Voisitko esittää asian esim. niin että " Pitäisiköhän MEIDÄN MOLEMPIEN kiinnittää huomiota lapsemme syömisiin kun tuntuu jo kärsivän tuosta ylipainosta yms. Silloin ikäänkuin tekisitte yhdessä päätöksen aloittaa terveellisempi ruokavalio. Eikä asia kenties kuulostaisi niin syyllistävältä exvaimostasi.

• mutta voit auttaa

Tyttärellä on samoin liikaa painoa. Kun hän on isällään esim. pidempään lomalla, on aivan turvoksissa kun tulee takaisin.

Olen jutellut ja on sovittu että varotaan rasvaisia herkkuja (ovat esim. grillanneet iltaisin makkaroita iltapalaksi). Isä on myös luvannut katsoa, että tyttö liikkuisi ulkona. Silti vieläkin joudun katsomaan tytön syömisiä kun hän on kanssani, ettei paino riistäytyisi käsistä.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Moikka rakas

Oon miettinyt meidän välistä yhteyttä viime aikoina. En ihan osaa pukea sanoiksi, mitä kaikkea tunnen, mutta halusin vaa
      Ikävä
      65
      17073
    2. Mitä tapahtunut

Poliiseja monta autoa+panssariauto Porista kpäähän päin tänään klo n.20 kuka hurjistunut ?
      Kankaanpää
      41
      4814
    3. HS: Kuka vielä uskaltaa mennä sairaalan ensiapuun?

https://www.hs.fi/mielipide/art-2000011212025.html Tässä on hyvin ajankohtainen mielipidekirjoitus koskien Malmin sairaa
      Maailman menoa
      300
      2728
    4. Gallup: kaivattusi syntymävuosi

Minä vuonna kaipaamasi henkilö on syntynyt?
      Ikävä
      144
      2016
    5. Ökyrikas Kurkilahti mussuttaa veroistaan

Pakeni aikoinaan veroja Portugaliin mutta joutui palaamaan takaisin kun Suomi teki verotussopimuksen Portugalin kanssa.
      Maailman menoa
      132
      1597
    6. Yhdysvalloissa työllisyys paranee, Suomessa työttömyys kasvaa, missä vika?

Miten tämä on mahdollista että 177 000 uutta työllistä tuli USAssa yhdessä kuukaudessa, vaikka Trump on ruorissa? Orpon
      Maailman menoa
      398
      1534
    7. Missäpäin,,,

Lapuaa tapettu ihminen viime yönä ? Hurjaa touhua nykymeno täällä...
      Lapua
      17
      1507
    8. Lakea konkurssiin. Asukkaat menettävät asuntonsa

Kuntarahoitus on tänään jättänyt konkurssihakemuksen lakean kaikista kiinteistö osakeyhtiöistä. Kassa on tyhjä, kaikki
      Seinäjoki
      23
      1348
    9. Jos tämän vaan sulkee ja avaa 5 vuoden päästä

Täällä on luultavasti edelleen näitä ihan samoja juttuja. On kuin kauniit ja rohkeat samat jutut junnaa. Heips. 👋🏻 E
      Ikävä
      10
      1303
    10. mahdollista, että olet ollut iltavuorossa

Ja kotiin päästyäsi tulit palstalle etsimään merkkiä minusta, jos kaipaat yhtään minua niin kuin minä sinua Ei mennyt k
      Ikävä
      11
      1223
    Aihe