Vaihdevuodet vei kaiken.

Anonyymi

Odotin vaikeiden kuukautisten kärsineenä vaihdevuosi ikää vapauttavana. . Auvvoista vapautta. Hyvää seksiä. Mitään ei tullut. Seksihalut meni. Nivelkivut, ja lonkka luultavasti vaihtoon. Unettomuus ja kauhean huono uni, olen aamuisin kuin jyrän alle jäänyt. Hikoilu. Hiukset lähti. Olemus vanheni. Muistiongelmat. En saa mitään lääkettä. Nauttikaa elämästä ennen vaihtareita

170

12521

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

      Miksi et saa mitään lääkettä noihin kauheisiin vaivoihin ??

      • Anonyymi

        Läälevaihtoehdot ovatt joko syöpää tai veritulppariskin


      • Anonyymi

        Hmm...onni ei asu lääkepurissa...eikä elämän lahja ovulaatiovoimattomissa...


      • Anonyymi

        ...Mutta kun sosiaalisuus eikä pitkämielisyys tuota salline...


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Läälevaihtoehdot ovatt joko syöpää tai veritulppariskin

        Höpsistä . Itse käyttänyt korvaushoitoa 6 vuotta . Elämä hymyilee ja aviomieskin kiittää...
        Elämästä kannattaa nauttia !


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Höpsistä . Itse käyttänyt korvaushoitoa 6 vuotta . Elämä hymyilee ja aviomieskin kiittää...
        Elämästä kannattaa nauttia !

        Multa loppu kuukautiset 50 vuotiaana noin 2 vuotta oli hikoilua halut on samat


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Höpsistä . Itse käyttänyt korvaushoitoa 6 vuotta . Elämä hymyilee ja aviomieskin kiittää...
        Elämästä kannattaa nauttia !

        Kaukaa sivusta. Miksi höpsistä? Ap on vanha pappa.

        Perustelen sen: Hänet kärrättiin pikkulapsena perheensä mukana sodan alta nykyisestä neukkukarjalasta.
        Liikkuu vain autolla nopeasti. Asuilee omassa komeassa talossaan. Siellä viipyilee päivät pitkät nettitrollaajana.

        Miksi kautta Kilimantsaron häntä kiinnostaa, kiihottaakin tyttönä tai naisena esiintyminen anonyyminä netissä?
        Kertokaa te psykologiasta kiinnostuneet ihmiset!


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Läälevaihtoehdot ovatt joko syöpää tai veritulppariskin

        Höpö höpö, ota iholle siveltävä geeli, siinä ei ole veritulppariskiä. Suurin osa rintasyöpäpotilaista ei mitään hormonia ole ikinä käyttänyt. Estrogeenigeeli vähentää aivo/sydäninfarktiriskiä, niveltulehduksia ja osteoporoosia. Sillä nukkuu hyvin eikä tuu masista. Hyötyjä ei ole ilmeisesti kerrottu yhtään?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Höpö höpö, ota iholle siveltävä geeli, siinä ei ole veritulppariskiä. Suurin osa rintasyöpäpotilaista ei mitään hormonia ole ikinä käyttänyt. Estrogeenigeeli vähentää aivo/sydäninfarktiriskiä, niveltulehduksia ja osteoporoosia. Sillä nukkuu hyvin eikä tuu masista. Hyötyjä ei ole ilmeisesti kerrottu yhtään?

        Olen kylläkin lukenut artikkeleita, joissa kirurgit suosittelevat välttämään hormonikorvaushoitoa, kyse siis rintasyöpä leikkauksia tekevästä kirurgista. Tiedä sitten miten on. Suurin osa naisista kuitenkin taitaa käyttää jotain hormonikorvaushoitoa. Gynekologit toki suosittelevat en. hoitoja.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Olen kylläkin lukenut artikkeleita, joissa kirurgit suosittelevat välttämään hormonikorvaushoitoa, kyse siis rintasyöpä leikkauksia tekevästä kirurgista. Tiedä sitten miten on. Suurin osa naisista kuitenkin taitaa käyttää jotain hormonikorvaushoitoa. Gynekologit toki suosittelevat en. hoitoja.

        3-vuorotyötä ja jatkuvaa yötyötä ei suositella naisille kuin korkeintaan 15 vuoden ajaksi työurasta. Tuo vuorotyö on myös rintasyöpä riski !


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Höpsistä . Itse käyttänyt korvaushoitoa 6 vuotta . Elämä hymyilee ja aviomieskin kiittää...
        Elämästä kannattaa nauttia !

        Ja minä 23 vuotta.


    • Anonyymi

      Kyllä hormonikorvaushoidon saa, eikä maksa paljoa

      • Anonyymi

        Ei saa jos rintasyövän sairastanut tai laskimotukostaipumus :(


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ei saa jos rintasyövän sairastanut tai laskimotukostaipumus :(

        Minulle lääkåri sanoi, että eihän elimistö tiedä mistä estrogeeni tulee, purkista vai elimistön itsensä tuottamana. On kuulemma turhaa puhetta että hormonikorvaushoito aiheuttaa syöpää sen kummemmin kuin sen puutoskaan.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Minulle lääkåri sanoi, että eihän elimistö tiedä mistä estrogeeni tulee, purkista vai elimistön itsensä tuottamana. On kuulemma turhaa puhetta että hormonikorvaushoito aiheuttaa syöpää sen kummemmin kuin sen puutoskaan.

        Kaikissa tapauksissa estrogeeni ei olekaan hengenvaarallista, silloin on sama mistä se hormoni tulee.

        Rintasyöpäpotilaalta poistetaan munasarjat juuri siksi, ettei estrogeenia synny elimistössä. Viisi vuotta syödään vielä erillistä estolääkettä.

        Ei silloin todellakaan määrätä mitään hormonia sisältävää lääkettä!


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Kaikissa tapauksissa estrogeeni ei olekaan hengenvaarallista, silloin on sama mistä se hormoni tulee.

        Rintasyöpäpotilaalta poistetaan munasarjat juuri siksi, ettei estrogeenia synny elimistössä. Viisi vuotta syödään vielä erillistä estolääkettä.

        Ei silloin todellakaan määrätä mitään hormonia sisältävää lääkettä!

        Aloittaja ei maininnut mistä syystä hän ei saa apua. . Nyt täällä väki toistensa kimpussa. Olisi helpompi jos aloittaja puuttuisi asiallisesti keskusteluun kertomalla syyt miksi hänet on jätetty ilman apua.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Aloittaja ei maininnut mistä syystä hän ei saa apua. . Nyt täällä väki toistensa kimpussa. Olisi helpompi jos aloittaja puuttuisi asiallisesti keskusteluun kertomalla syyt miksi hänet on jätetty ilman apua.

        Ehkä hän on äskettäin sairastanut rintasyövän tai verisuonitukoksen. Lääkettä ei silloin saa, on vain käsittävä ☹️


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Minulle lääkåri sanoi, että eihän elimistö tiedä mistä estrogeeni tulee, purkista vai elimistön itsensä tuottamana. On kuulemma turhaa puhetta että hormonikorvaushoito aiheuttaa syöpää sen kummemmin kuin sen puutoskaan.

        Lääkärit puhuvat paljon muutakin paksaa. - Nm. Pillerinpyörittäjien poppoo


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Minulle lääkåri sanoi, että eihän elimistö tiedä mistä estrogeeni tulee, purkista vai elimistön itsensä tuottamana. On kuulemma turhaa puhetta että hormonikorvaushoito aiheuttaa syöpää sen kummemmin kuin sen puutoskaan.

        Just noin, jos se syöpää aiheuttaisi niin kai sitä olisi eniten nuorilla joilla hormonitasot korkeimmillaan.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ei saa jos rintasyövän sairastanut tai laskimotukostaipumus :(

        Saat tod.näk. ulkomaisista verkkoapteekeista(EU), jos valehtelet esitiedoissa. Eli et kerro sairauksista jne. Annat mahd. hyvän kuvan itsestäsi, eli olet hoikka jne.

        Tai sitten hankit pimeiltä markkinoilta, tai juot raskaana olevan hevosen virtsaa (turvallisuudesta ei ole takeita näissä kahdaessa vaihtoehdossa). Entä tuttu lekuri tai joku taivuteltavissa oleva? Tässä muutamia ideoita.

        Onneksi itse sain reseptin vuoden kinaamisen jälkeen. MInulla ei ole mitään vasta-aiheita tosin, ei onneksi sairauksia. Ottaisin itse mielummin vaikka riskit jos olisi syöpä olemassa tai muu riskitekija (ei ole perinnöllistäkään tulpppataipumasta onneksi minulla) kuin että olisin ilman estroa. Sano sopivalle lekurille että käytät jo pimeästi hankkimaasi ja sitten pyydä resepti. Mutta olet itse vastuussa riskeistä. Voisit ehkä käyttää serrapeptaasi valmistetta vähentämään tulppariskia.

        40 naikkonen


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Saat tod.näk. ulkomaisista verkkoapteekeista(EU), jos valehtelet esitiedoissa. Eli et kerro sairauksista jne. Annat mahd. hyvän kuvan itsestäsi, eli olet hoikka jne.

        Tai sitten hankit pimeiltä markkinoilta, tai juot raskaana olevan hevosen virtsaa (turvallisuudesta ei ole takeita näissä kahdaessa vaihtoehdossa). Entä tuttu lekuri tai joku taivuteltavissa oleva? Tässä muutamia ideoita.

        Onneksi itse sain reseptin vuoden kinaamisen jälkeen. MInulla ei ole mitään vasta-aiheita tosin, ei onneksi sairauksia. Ottaisin itse mielummin vaikka riskit jos olisi syöpä olemassa tai muu riskitekija (ei ole perinnöllistäkään tulpppataipumasta onneksi minulla) kuin että olisin ilman estroa. Sano sopivalle lekurille että käytät jo pimeästi hankkimaasi ja sitten pyydä resepti. Mutta olet itse vastuussa riskeistä. Voisit ehkä käyttää serrapeptaasi valmistetta vähentämään tulppariskia.

        40 naikkonen

        Hei, millaisiin oireisiin Serrapeptaasia käytetään? Sehän ei ole lääke.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Hei, millaisiin oireisiin Serrapeptaasia käytetään? Sehän ei ole lääke.

        Moniin asioihin. Itse kutistan myoomia. Serrapeptaasin väitetään ehkäisevän veritulppia. Tilaan blockbuster-all-clear, Robert Redfernin verkkokaupasta, goodhelthnaturally-sivustolta.

        40 naikkonen


    • Anonyymi

      Tasan ei käy onnen lahjat.
      Olen 70, vapautunut kuukautisista, vaihdevuodet menivät huomaamatta. Nyt elämä parempaa kuin koskaan! Mies on haudattu, lapset omillaan, lapsenlapsetkin ammateissaan ja lapsenlapsenlapsikin kasvamassa. Liikun sujuvasti, asun mukavasti, eläke riittävä, harrastuksia on, on jokunen ystävä ja maailmaa on nähty. Ah, kumpa tätä vielä jatkuisi!

      On toki toisaalta monen monta vastoinkäymistä voitettu, monta pahaa pettymystä on koettu ja sairastettu vakavasti. Mutta ei niistä tämän enempää.

      • Anonyymi

        Aivan upeaa. Nyt nauti elämästäsi kunnolla. Käy ulkona syömässä ja katselemassa maailman menoa. Ihania vuosia sinulle 🥀🌺🌻


      • Anonyymi

        elämä parempaa kuin koskaan! Mies on haudattu

        Tää on paras osa:)) Ukko montussa :))


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Aivan upeaa. Nyt nauti elämästäsi kunnolla. Käy ulkona syömässä ja katselemassa maailman menoa. Ihania vuosia sinulle 🥀🌺🌻

        Aivan upeaa. Nyt nauti elämästäsi kunnolla

        Kun ukko on montussa:))


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        elämä parempaa kuin koskaan! Mies on haudattu

        Tää on paras osa:)) Ukko montussa :))

        Monelle vanhemmalle avioliitossa alistetulle naiselle asia on juuri näin.
        Vanhemmat ikäluokat eivät juuri eroa, vaan hampaita kiristellen katsotaan kortit loppuun.

        Itse erosin tänä vuonna. En vaan enää jaksanut alistua kotitalouskoneeksi ja nyrkkeilysäkiksi.

        Nyt elän rauhassa ja teen mitä itse haluan. Käytän rahani omien toiveiden mukaan. Minun rahojani ei enää käytetä miehen oluisiin ja viinoihin.

        Ainoa mitä kadun, on se että kestin turhaan 30 vuotta alistamista.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Monelle vanhemmalle avioliitossa alistetulle naiselle asia on juuri näin.
        Vanhemmat ikäluokat eivät juuri eroa, vaan hampaita kiristellen katsotaan kortit loppuun.

        Itse erosin tänä vuonna. En vaan enää jaksanut alistua kotitalouskoneeksi ja nyrkkeilysäkiksi.

        Nyt elän rauhassa ja teen mitä itse haluan. Käytän rahani omien toiveiden mukaan. Minun rahojani ei enää käytetä miehen oluisiin ja viinoihin.

        Ainoa mitä kadun, on se että kestin turhaan 30 vuotta alistamista.

        Voi minun päiviäni...ei sähköä...ei vettä...ei viemäröintiä...vaan ainaista halonhakkuuta...pyykinpesua...ja vedenkantoa...tällaista oli naisen elämä noin 100 v sitten...


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        elämä parempaa kuin koskaan! Mies on haudattu

        Tää on paras osa:)) Ukko montussa :))

        Vapiskaa miesrukat! Eukot tuntuvat vaan odottavan,että heitätte veivinne ja pääsevät taas elämään,vieläpä leskeneläkettä vetämään...hoitakaa terveyttänne ja eläkää ihan kiusalla vanhaksi,ehkäpä pärjäätte selviten tämän kilpajuoksun voittajina! Viimeisenä kummun äärellä...


    • Anonyymi

      Älä perusta elämääsi hyvään seksiin ja voimakkaisiin haluihin! Ne on ohimeneviä. Elämässä on paljon parempaakin!

      • Anonyymi

        "Älä perusta elämääsi hyvään seksiin ja voimakkaisiin haluihin! Ne on ohimeneviä. Elämässä on paljon parempaakin!"

        Jokaisella on ne omat jutut jotka on tärkeitä. Jokainen saa perustaa elämänsä mille haluaa. Mikä on parempaa sitten kenenkin mielestä on on henkilökohtainen juttu. Jos ei seksi tai hyvä seksi ole ennenkään merkinnyt niin ei sen menettäminen tunnu miltään. Joillekin seksi on voima joka pitää ihmisen nuorekkaana ja tyytyväisenä. Ohimenevää on elämäkin joten se kannattaa käyttää siten kun parhaaksi katsoo.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        "Älä perusta elämääsi hyvään seksiin ja voimakkaisiin haluihin! Ne on ohimeneviä. Elämässä on paljon parempaakin!"

        Jokaisella on ne omat jutut jotka on tärkeitä. Jokainen saa perustaa elämänsä mille haluaa. Mikä on parempaa sitten kenenkin mielestä on on henkilökohtainen juttu. Jos ei seksi tai hyvä seksi ole ennenkään merkinnyt niin ei sen menettäminen tunnu miltään. Joillekin seksi on voima joka pitää ihmisen nuorekkaana ja tyytyväisenä. Ohimenevää on elämäkin joten se kannattaa käyttää siten kun parhaaksi katsoo.

        Voi olla myös päinvastoin. Jos on nuorena saanut sekstailla tarpeeksi, ei välttämättä vanhempana enää tarvitse asiaa.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        "Älä perusta elämääsi hyvään seksiin ja voimakkaisiin haluihin! Ne on ohimeneviä. Elämässä on paljon parempaakin!"

        Jokaisella on ne omat jutut jotka on tärkeitä. Jokainen saa perustaa elämänsä mille haluaa. Mikä on parempaa sitten kenenkin mielestä on on henkilökohtainen juttu. Jos ei seksi tai hyvä seksi ole ennenkään merkinnyt niin ei sen menettäminen tunnu miltään. Joillekin seksi on voima joka pitää ihmisen nuorekkaana ja tyytyväisenä. Ohimenevää on elämäkin joten se kannattaa käyttää siten kun parhaaksi katsoo.

        Seksihalut tulevat sukupuolihormoneista. Kun elimistö ei enää juurikaan tuota näitä aineita, on luonnollinen asia, että halujakaan ei ole entisessä määrin.

        Yleensä eri elämänvaiheisiin liittyy erilaisia asioita ja kiinnostuksen kohteita, niin myös vaihdevuosien jälkeiseen aikaan. Aloittajan hankaluudet kuulostavat niin vaikeilta, että onko kaikki varmasti tutkittu? Kilpirauhasen toiminta esimerkiksi?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        "Älä perusta elämääsi hyvään seksiin ja voimakkaisiin haluihin! Ne on ohimeneviä. Elämässä on paljon parempaakin!"

        Jokaisella on ne omat jutut jotka on tärkeitä. Jokainen saa perustaa elämänsä mille haluaa. Mikä on parempaa sitten kenenkin mielestä on on henkilökohtainen juttu. Jos ei seksi tai hyvä seksi ole ennenkään merkinnyt niin ei sen menettäminen tunnu miltään. Joillekin seksi on voima joka pitää ihmisen nuorekkaana ja tyytyväisenä. Ohimenevää on elämäkin joten se kannattaa käyttää siten kun parhaaksi katsoo.

        Miksi pakottautua haluamaan asiaa, jota ei enää tahdo? :D


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Voi olla myös päinvastoin. Jos on nuorena saanut sekstailla tarpeeksi, ei välttämättä vanhempana enää tarvitse asiaa.

        Kyseessä on sama asia että kun söi nuorena hyvää ruokaa niin ei sitten vanhempana enää tarvi. Tai että kun nuorempana oli mitä tahansa muuta kivaa niin ei tarvi mitään vanhana.

        Jos on parisuhde niin kyllä seksi on tärkeää. Ja vaikkei olikaan. Me ollaan erilaisia. Seksi ei ole nuorten yksinoikeus.

        Mulla hormonilaastari ja himot kuin ennen vanhaan. Mulla 15 v nuorempi miesystävä. Ja seksi tärkeää. Ja muu liikunta. 🙂


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Kyseessä on sama asia että kun söi nuorena hyvää ruokaa niin ei sitten vanhempana enää tarvi. Tai että kun nuorempana oli mitä tahansa muuta kivaa niin ei tarvi mitään vanhana.

        Jos on parisuhde niin kyllä seksi on tärkeää. Ja vaikkei olikaan. Me ollaan erilaisia. Seksi ei ole nuorten yksinoikeus.

        Mulla hormonilaastari ja himot kuin ennen vanhaan. Mulla 15 v nuorempi miesystävä. Ja seksi tärkeää. Ja muu liikunta. 🙂

        Vaihdevuosiin päässeen naisen seksikumppani on tavallisimmin samaa ikäluokkaa. Ei ole miehenkään seksikunto enää kovin kummoinen. Yhteiset kuumat yöt (ja päivät) ovat mukavia muistoja. Mutta muuta yhteistä elämää ja aivan uusia harrastuksia voi hyvin löytyä!

        Kyllä maailmassa on paljon mielenkiintoista, seksi ei jaksa kiinnostaa koko ikää. Eikä tarvitsekaan.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        "Älä perusta elämääsi hyvään seksiin ja voimakkaisiin haluihin! Ne on ohimeneviä. Elämässä on paljon parempaakin!"

        Jokaisella on ne omat jutut jotka on tärkeitä. Jokainen saa perustaa elämänsä mille haluaa. Mikä on parempaa sitten kenenkin mielestä on on henkilökohtainen juttu. Jos ei seksi tai hyvä seksi ole ennenkään merkinnyt niin ei sen menettäminen tunnu miltään. Joillekin seksi on voima joka pitää ihmisen nuorekkaana ja tyytyväisenä. Ohimenevää on elämäkin joten se kannattaa käyttää siten kun parhaaksi katsoo.

        Kyllä seksin nautinnoistakin voi saada tarpeekseen. Jossain vaiheessa tulee raja vastaan niin kuin makean syömisessäkin. Onneksi! Vanhemmiten on ihanaa löytää elämään uusia ulottuvuuksia, joista ei nuorena seksin huumassa tiennyt mitään.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Kyllä seksin nautinnoistakin voi saada tarpeekseen. Jossain vaiheessa tulee raja vastaan niin kuin makean syömisessäkin. Onneksi! Vanhemmiten on ihanaa löytää elämään uusia ulottuvuuksia, joista ei nuorena seksin huumassa tiennyt mitään.

        Näin on. Nuorena tuli ihan tarpeeksi juostua miesten perässä, kaikenlaisia kokemuksia kertyi. Nyt nautin ihan muista jutuista. Toki tämäkin asia jakaa ihmisiä vahvasti ja osa ikäisistäni ystävistä pitää seksielämää aika tärkeänäkin.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Vaihdevuosiin päässeen naisen seksikumppani on tavallisimmin samaa ikäluokkaa. Ei ole miehenkään seksikunto enää kovin kummoinen. Yhteiset kuumat yöt (ja päivät) ovat mukavia muistoja. Mutta muuta yhteistä elämää ja aivan uusia harrastuksia voi hyvin löytyä!

        Kyllä maailmassa on paljon mielenkiintoista, seksi ei jaksa kiinnostaa koko ikää. Eikä tarvitsekaan.

        Meidän vanhemman ikäluokan seksi on vähän erilaista kuin nuorena. Minun mielestäni pal-
        jon parempaa.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Voi olla myös päinvastoin. Jos on nuorena saanut sekstailla tarpeeksi, ei välttämättä vanhempana enää tarvitse asiaa.

        Just näin.
        Mä painoin menemään välillä 16v-40v niin paljon, kuin kerkesin. Välilä parisuhteissa ja satoja myös sinkkuna.
        Vaikka olen vielä täysin toimintakykyinen ja haluinen, niin tietynlainen paine saada seksiä on hävinnyt. Uskon sen johtuvan siitä, että olen jo kaiken nähnyt ja kokenut muutamaan kertaan, ja kumppaneita on riittänyt. Pääosin hyvännäköisiä.
        nyt voin sitten keskittyä rauhassa sinkkuna muihinkin asioihin, kuin naisten perässä juoksemiseen.
        Olen onnellinen, kun säästyin reissuillani kaikilta taudeilta ja koska voin nyt pihdata ihan rauhassa, jos huvittaa, eikä tarvitse enää juosta kenenkään perässä.
        Ongelma on lähinnä siinä, että nyt niitä ottajia minulle vasta olisikin.

        Voin hyvällä omallatunnolla keskittyä vain salilla käymiseen, lasten kasvattamiseen, töissäkäyntiin ja autoharrastukseen ja haistattaa pitkät kaikille kissoille ja jättää ne hommat nuoremmille.


      • Anonyymi

        ...hmm...olipa tuollakin käsityöpajalla kovasti hulinaa...


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Miksi pakottautua haluamaan asiaa, jota ei enää tahdo? :D

        ...niin usein on elämänpakko tahtoa vailla...


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Kyseessä on sama asia että kun söi nuorena hyvää ruokaa niin ei sitten vanhempana enää tarvi. Tai että kun nuorempana oli mitä tahansa muuta kivaa niin ei tarvi mitään vanhana.

        Jos on parisuhde niin kyllä seksi on tärkeää. Ja vaikkei olikaan. Me ollaan erilaisia. Seksi ei ole nuorten yksinoikeus.

        Mulla hormonilaastari ja himot kuin ennen vanhaan. Mulla 15 v nuorempi miesystävä. Ja seksi tärkeää. Ja muu liikunta. 🙂

        ..hmm...kaikki halvalla saadut kanootitkaan...eivät ole samanlaisia...


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        "Älä perusta elämääsi hyvään seksiin ja voimakkaisiin haluihin! Ne on ohimeneviä. Elämässä on paljon parempaakin!"

        Jokaisella on ne omat jutut jotka on tärkeitä. Jokainen saa perustaa elämänsä mille haluaa. Mikä on parempaa sitten kenenkin mielestä on on henkilökohtainen juttu. Jos ei seksi tai hyvä seksi ole ennenkään merkinnyt niin ei sen menettäminen tunnu miltään. Joillekin seksi on voima joka pitää ihmisen nuorekkaana ja tyytyväisenä. Ohimenevää on elämäkin joten se kannattaa käyttää siten kun parhaaksi katsoo.

        Huomaa jotta ei hajuakaan vaikeista vaihdevuosista.. Jos oiskin kyse vain seksistä tai sen puutteesta ni olis helppoo, luojan kiitos pystyn käyttämään hormoneita. Toki niitäkin vissiin saa jos oireet todella pahat vaikka olisi ollut rintasyöpä ja olisi laskimotukos riski. Ite en olisi enää elossa ilman hoitoa. Enkä edes liioittele.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Seksihalut tulevat sukupuolihormoneista. Kun elimistö ei enää juurikaan tuota näitä aineita, on luonnollinen asia, että halujakaan ei ole entisessä määrin.

        Yleensä eri elämänvaiheisiin liittyy erilaisia asioita ja kiinnostuksen kohteita, niin myös vaihdevuosien jälkeiseen aikaan. Aloittajan hankaluudet kuulostavat niin vaikeilta, että onko kaikki varmasti tutkittu? Kilpirauhasen toiminta esimerkiksi?

        Ja lisäkilpirauhanen myös pitää tsekata.
        Minulle riittää pieni päivittäinen sipaisu hormokorvausgeeliä, joka pitää seksivaivat loitolla ja sängyn ilot aktiivisena.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Kyseessä on sama asia että kun söi nuorena hyvää ruokaa niin ei sitten vanhempana enää tarvi. Tai että kun nuorempana oli mitä tahansa muuta kivaa niin ei tarvi mitään vanhana.

        Jos on parisuhde niin kyllä seksi on tärkeää. Ja vaikkei olikaan. Me ollaan erilaisia. Seksi ei ole nuorten yksinoikeus.

        Mulla hormonilaastari ja himot kuin ennen vanhaan. Mulla 15 v nuorempi miesystävä. Ja seksi tärkeää. Ja muu liikunta. 🙂

        Sinä et olekkaan 70v , meikä söi hormonikorvaushoitoa 67 v asti, sitte tuli rintasyöpä, se oli sitte siinä , ei enää sexi maistunut, hyvä , kun on hengissä, samoin mieheni melkeen 80 v sai eturauhas syövän, ei häntäkään enää sexi kiinnosta, mutta yhdessä tässä vanhetaan ja hoidetaan toinen toisiamme , meillä ihan hauskaa ja nautitaan toisistamme vaikka ei enää ole sexiä, naureskellaan kuinka intohimoisia oltiin nuorina ja terveinä.
        Aikansa kutakin.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Meidän vanhemman ikäluokan seksi on vähän erilaista kuin nuorena. Minun mielestäni pal-
        jon parempaa.

        Komppaan💕


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Sinä et olekkaan 70v , meikä söi hormonikorvaushoitoa 67 v asti, sitte tuli rintasyöpä, se oli sitte siinä , ei enää sexi maistunut, hyvä , kun on hengissä, samoin mieheni melkeen 80 v sai eturauhas syövän, ei häntäkään enää sexi kiinnosta, mutta yhdessä tässä vanhetaan ja hoidetaan toinen toisiamme , meillä ihan hauskaa ja nautitaan toisistamme vaikka ei enää ole sexiä, naureskellaan kuinka intohimoisia oltiin nuorina ja terveinä.
        Aikansa kutakin.

        Juurikin näin.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ja lisäkilpirauhanen myös pitää tsekata.
        Minulle riittää pieni päivittäinen sipaisu hormokorvausgeeliä, joka pitää seksivaivat loitolla ja sängyn ilot aktiivisena.

        Ja hampaat pitää tarkastaa.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Seksihalut tulevat sukupuolihormoneista. Kun elimistö ei enää juurikaan tuota näitä aineita, on luonnollinen asia, että halujakaan ei ole entisessä määrin.

        Yleensä eri elämänvaiheisiin liittyy erilaisia asioita ja kiinnostuksen kohteita, niin myös vaihdevuosien jälkeiseen aikaan. Aloittajan hankaluudet kuulostavat niin vaikeilta, että onko kaikki varmasti tutkittu? Kilpirauhasen toiminta esimerkiksi?

        Tutkimuksissa jopa alle kolmekymppiset vastaavat, ettei seksi ole niin kovin tärkeää. Somessa pyöriminen vie voiton.

        Eikö niitä sukupuolihormoneja ole, vai eikö niiden kutsua kuunnella?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Miksi pakottautua haluamaan asiaa, jota ei enää tahdo? :D

        Miksi sinä sitten valitat ja kitiset jonninjoutavia ? jos sinä et halua jotakin, niin anna toisten haluta, selkeesti kärsit itse haluttomuudesta, joten turhaan sitä kitisemällä koitat piilotella, se elämä suhteessa kohdaltas ohi. ja slut.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Näin on. Nuorena tuli ihan tarpeeksi juostua miesten perässä, kaikenlaisia kokemuksia kertyi. Nyt nautin ihan muista jutuista. Toki tämäkin asia jakaa ihmisiä vahvasti ja osa ikäisistäni ystävistä pitää seksielämää aika tärkeänäkin.

        Niin tuli juostua tanssiravitoloissa!!! Ja kyllä niiyä miehiäkin!!!. Eipä nyt tartte enää olla tyrkyllä 😉! On koettu kaikenlaista ja aviossa 42v. 2ihanaa poikaa. Ei tartte surra elämätöntä elämää kuuntelen välillä samanikäisiä niin voi voi kun saisin vuosia taakse tekisin toisin! Mut jokainen tyylillään! Päivääkään en vaihtais.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Seksihalut tulevat sukupuolihormoneista. Kun elimistö ei enää juurikaan tuota näitä aineita, on luonnollinen asia, että halujakaan ei ole entisessä määrin.

        Yleensä eri elämänvaiheisiin liittyy erilaisia asioita ja kiinnostuksen kohteita, niin myös vaihdevuosien jälkeiseen aikaan. Aloittajan hankaluudet kuulostavat niin vaikeilta, että onko kaikki varmasti tutkittu? Kilpirauhasen toiminta esimerkiksi?

        Halut kyllä tulee aivoista.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Kyseessä on sama asia että kun söi nuorena hyvää ruokaa niin ei sitten vanhempana enää tarvi. Tai että kun nuorempana oli mitä tahansa muuta kivaa niin ei tarvi mitään vanhana.

        Jos on parisuhde niin kyllä seksi on tärkeää. Ja vaikkei olikaan. Me ollaan erilaisia. Seksi ei ole nuorten yksinoikeus.

        Mulla hormonilaastari ja himot kuin ennen vanhaan. Mulla 15 v nuorempi miesystävä. Ja seksi tärkeää. Ja muu liikunta. 🙂

        Kuka mitäkin himojansa arvostaa. Minusta seksi on kahden aikuisen välinen asia. Liikaa jauhetaan koko asiasta joka tuutissa. Eli ei ole se elämän tärkein asia kuitenkaan.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Vaihdevuosiin päässeen naisen seksikumppani on tavallisimmin samaa ikäluokkaa. Ei ole miehenkään seksikunto enää kovin kummoinen. Yhteiset kuumat yöt (ja päivät) ovat mukavia muistoja. Mutta muuta yhteistä elämää ja aivan uusia harrastuksia voi hyvin löytyä!

        Kyllä maailmassa on paljon mielenkiintoista, seksi ei jaksa kiinnostaa koko ikää. Eikä tarvitsekaan.

        Tämä on niin totta.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Just näin.
        Mä painoin menemään välillä 16v-40v niin paljon, kuin kerkesin. Välilä parisuhteissa ja satoja myös sinkkuna.
        Vaikka olen vielä täysin toimintakykyinen ja haluinen, niin tietynlainen paine saada seksiä on hävinnyt. Uskon sen johtuvan siitä, että olen jo kaiken nähnyt ja kokenut muutamaan kertaan, ja kumppaneita on riittänyt. Pääosin hyvännäköisiä.
        nyt voin sitten keskittyä rauhassa sinkkuna muihinkin asioihin, kuin naisten perässä juoksemiseen.
        Olen onnellinen, kun säästyin reissuillani kaikilta taudeilta ja koska voin nyt pihdata ihan rauhassa, jos huvittaa, eikä tarvitse enää juosta kenenkään perässä.
        Ongelma on lähinnä siinä, että nyt niitä ottajia minulle vasta olisikin.

        Voin hyvällä omallatunnolla keskittyä vain salilla käymiseen, lasten kasvattamiseen, töissäkäyntiin ja autoharrastukseen ja haistattaa pitkät kaikille kissoille ja jättää ne hommat nuoremmille.

        Karmea ukko-todella hyvä, että olet jättäytynyt pois parisuhteen ja panopuun etsinnästä-yököttävä tapa elää nuoruuttaan ja elämäänsä-monenkos kanssa olet lapsia siittänyt? Kuullostat todella "vastuulliselta" ja "kypsältä'" ihmiseltä. Hyi ..tti, pysykää tällaiset ympäriinsä nuss..t todellakin poissa oikeita ihmissuhteita etsivien läheltä.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        "Älä perusta elämääsi hyvään seksiin ja voimakkaisiin haluihin! Ne on ohimeneviä. Elämässä on paljon parempaakin!"

        Jokaisella on ne omat jutut jotka on tärkeitä. Jokainen saa perustaa elämänsä mille haluaa. Mikä on parempaa sitten kenenkin mielestä on on henkilökohtainen juttu. Jos ei seksi tai hyvä seksi ole ennenkään merkinnyt niin ei sen menettäminen tunnu miltään. Joillekin seksi on voima joka pitää ihmisen nuorekkaana ja tyytyväisenä. Ohimenevää on elämäkin joten se kannattaa käyttää siten kun parhaaksi katsoo.

        Olen ihan samaa mieltä, eri asiat ovat tärkeitä eri henkilöille. En haluaisi elää ilman estrogeeniä ja seksiä. Joten syöpäkin on pienempi paha minulle.

        40 naikkonen


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Kyseessä on sama asia että kun söi nuorena hyvää ruokaa niin ei sitten vanhempana enää tarvi. Tai että kun nuorempana oli mitä tahansa muuta kivaa niin ei tarvi mitään vanhana.

        Jos on parisuhde niin kyllä seksi on tärkeää. Ja vaikkei olikaan. Me ollaan erilaisia. Seksi ei ole nuorten yksinoikeus.

        Mulla hormonilaastari ja himot kuin ennen vanhaan. Mulla 15 v nuorempi miesystävä. Ja seksi tärkeää. Ja muu liikunta. 🙂

        Mulla 10 vuotta nuorempi kiikarissa!

        40 naikkonen


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Huomaa jotta ei hajuakaan vaikeista vaihdevuosista.. Jos oiskin kyse vain seksistä tai sen puutteesta ni olis helppoo, luojan kiitos pystyn käyttämään hormoneita. Toki niitäkin vissiin saa jos oireet todella pahat vaikka olisi ollut rintasyöpä ja olisi laskimotukos riski. Ite en olisi enää elossa ilman hoitoa. Enkä edes liioittele.

        Just samaa mieltä. Tekisin itsarin.

        40 naikkonen


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Just näin.
        Mä painoin menemään välillä 16v-40v niin paljon, kuin kerkesin. Välilä parisuhteissa ja satoja myös sinkkuna.
        Vaikka olen vielä täysin toimintakykyinen ja haluinen, niin tietynlainen paine saada seksiä on hävinnyt. Uskon sen johtuvan siitä, että olen jo kaiken nähnyt ja kokenut muutamaan kertaan, ja kumppaneita on riittänyt. Pääosin hyvännäköisiä.
        nyt voin sitten keskittyä rauhassa sinkkuna muihinkin asioihin, kuin naisten perässä juoksemiseen.
        Olen onnellinen, kun säästyin reissuillani kaikilta taudeilta ja koska voin nyt pihdata ihan rauhassa, jos huvittaa, eikä tarvitse enää juosta kenenkään perässä.
        Ongelma on lähinnä siinä, että nyt niitä ottajia minulle vasta olisikin.

        Voin hyvällä omallatunnolla keskittyä vain salilla käymiseen, lasten kasvattamiseen, töissäkäyntiin ja autoharrastukseen ja haistattaa pitkät kaikille kissoille ja jättää ne hommat nuoremmille.

        Eli siis toisin sanoen hormonitasosi on huono, sillä muutoinhan haluaisit kuten nuorena.

        Mutta jos se sulle sopii mikäs siinä. Kaikille tuo ei riitä.

        40 naikkonen


    • Anonyymi

      Jos kokeilisit jotain luontaista hoitoa, eli ihan salviaa ja soijaa jos ei hormonikorvaushoito sovi. Muutakin löytyy. Luin erään gynekologin kirjoittaman artikkelin jossa hän kertoi potilaallaan, 70 v olevan kolmikymppisen hormonitoiminta ja hän käytti vain luonnon hormoneja. Öljyt on tärkeitä. Tarkistuta ferritiinitasot, koska itselläni oli kauheat nivelkivut, unettomuus, masennus, rytmihäiriöt ja hiustenlähtö ja syy oli matalat varastoraudat. Myös kilppariarvot on syytä tutkia jos ei ennen ole tietoa. Jos ei lääkäri anna lähetettä niin synlabissa voi selvittää ferritiinin 20€ maksaa. Kukaan tk-lääkäri ei tutkituttanut ferritiinejä vaan määräsi lukuisia lääkkeitä oireisiin. Hiustenlähtö ei heitä hetkauttanut. Menin lopulta ihotautilääkärille joka heti määräsi ferritiinikokeeseen. Sain jättää kaikki lääkkeet pois ja oireet katosi rautalisää syömällä. Ferritiini ei ole sama kuin hemoglobiini. Kaikki vaivat ei johdu vaihdevuosista vaikka sen piikkiin helposti laittaakin kaikki.

      Googleta ferritiinistä ja sen mataluudesta. Se on tyypillinen naisilla.

      • Anonyymi

        Juurikin näin! Liian paljon vaivoja laitetaan vaihdevuosien piikkiin. Syyt voivat olla ihan toisaalla.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Juurikin näin! Liian paljon vaivoja laitetaan vaihdevuosien piikkiin. Syyt voivat olla ihan toisaalla.

        Juuri noin ja ikärasismi rehottaa.


      • Anonyymi

        Niin tuttua👍 Lääkärit vain sanoo, että oot siinä iässä, että kaikkee tulee. Estrogeenia tyrkytetty, vaikka haluan vanheta luonnollisesti. Minulla tuuria, että vihdoin tuli kohdalle fiksu naislääkäri, joka otatutti oikeat labrat mm. tuo ferritiini oli tosi alhainen, vaikka hemoglobiini oli ollut hyvä.


    • Anonyymi

      No ehkä se "vaihdevuosi-ikä" itsessään ei ole vapauttava. Se on ylimenovaihe. Vaihdevuosien jälkeen tilanteen tasoittuessa kaikki voi olla ihan toisin. Hormonien tasoittuminen vie aikansa. Myrskyn jälkeen on poutasää.

      • Anonyymi

        Aivan ihanasti sanottu: "Myrskyn jälkeen on poutasää." Se on niin totta!


      • Anonyymi

        "No ehkä se "vaihdevuosi-ikä" itsessään ei ole vapauttava. Se on ylimenovaihe. Vaihdevuosien jälkeen tilanteen tasoittuessa kaikki voi olla ihan toisin."

        Ikävä vain kun elämästä menee suuri osa hukkaan odotellessa sitä oletettua parempaa mitä ei välttämättä ikinä tule. Ensin odotetaan että lapset on isoja että saa elää itselle ja saa rauhassa harrastaa ja on hyvää seksiä niin tuleekin "ylimenovaihe" eli vaihdevuodet jotka voi kestää 10 vuotta (tai joillakin loppuiän) jonka jälkeistä aikaa pitää odottaa. Sen jälkeen onkin aika odottaa enää kuolemaa joka vie kärsimyksen. Elämä olikin jo takana. Missähän illuusiokuplassa ihmiset elää kun luullaan että tulevaisuudessa siintää aina parempaa ja elämä paranee tai elämä ei ole rajallinen. Sitten kun = Sitkuelämä.

        Voi vain yrittää keinoja elää vanhenevan kehon kanssa ja pitää keho mahdollisimman toimintakykyisenä, kohdella itseään hyvin ja myös nauttia elämästä siten kuin tahtoo koska hyvä elämänlaatu ja nautinnot on tärkeitä ja pitää elämänhalua yllä. Elämätön elämä se vasta kurja on kun huomaa että se meni jo, ja se "parempi" olikin jo elettynä tai sitä ei tullutkaan. Tai ei sallinut itselleen nautintoja kun se oli jonkun mielestä väärä tapa.

        Eläkeikääkin odotetaan että sitten saa viimein elää ja tehdä mitä haluaa kun ollaan tehty kymmeniä vuosia töitä sitten tulee joku invalidisoiva sairaus tai pahimmassa tapauksessa ei ehdi elää lainkaan.

        Aloittaja nuo oireesi kertoo yhtä lailla varastoraudan puutoksesta kuin kilpirauhasen häiriöistä, samoin joku ravinnepuutos voi olla taustalla. Nyt lääkäriin noiden oireiden kanssa. Jos ei hormonikorvaushoito käy niin rohtotuotteita on.

        Tsemppiä aloittaja ja muutkin tasapainoilijat!


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        "No ehkä se "vaihdevuosi-ikä" itsessään ei ole vapauttava. Se on ylimenovaihe. Vaihdevuosien jälkeen tilanteen tasoittuessa kaikki voi olla ihan toisin."

        Ikävä vain kun elämästä menee suuri osa hukkaan odotellessa sitä oletettua parempaa mitä ei välttämättä ikinä tule. Ensin odotetaan että lapset on isoja että saa elää itselle ja saa rauhassa harrastaa ja on hyvää seksiä niin tuleekin "ylimenovaihe" eli vaihdevuodet jotka voi kestää 10 vuotta (tai joillakin loppuiän) jonka jälkeistä aikaa pitää odottaa. Sen jälkeen onkin aika odottaa enää kuolemaa joka vie kärsimyksen. Elämä olikin jo takana. Missähän illuusiokuplassa ihmiset elää kun luullaan että tulevaisuudessa siintää aina parempaa ja elämä paranee tai elämä ei ole rajallinen. Sitten kun = Sitkuelämä.

        Voi vain yrittää keinoja elää vanhenevan kehon kanssa ja pitää keho mahdollisimman toimintakykyisenä, kohdella itseään hyvin ja myös nauttia elämästä siten kuin tahtoo koska hyvä elämänlaatu ja nautinnot on tärkeitä ja pitää elämänhalua yllä. Elämätön elämä se vasta kurja on kun huomaa että se meni jo, ja se "parempi" olikin jo elettynä tai sitä ei tullutkaan. Tai ei sallinut itselleen nautintoja kun se oli jonkun mielestä väärä tapa.

        Eläkeikääkin odotetaan että sitten saa viimein elää ja tehdä mitä haluaa kun ollaan tehty kymmeniä vuosia töitä sitten tulee joku invalidisoiva sairaus tai pahimmassa tapauksessa ei ehdi elää lainkaan.

        Aloittaja nuo oireesi kertoo yhtä lailla varastoraudan puutoksesta kuin kilpirauhasen häiriöistä, samoin joku ravinnepuutos voi olla taustalla. Nyt lääkäriin noiden oireiden kanssa. Jos ei hormonikorvaushoito käy niin rohtotuotteita on.

        Tsemppiä aloittaja ja muutkin tasapainoilijat!

        Valitettavasti tuo kaikki kuulostaa Elämältä. Vaikeudet ja ongelmat kuuluvat elämään, turha hukata energiaa kiukutteluun. Vaihdevuodet kuuluu naisen elämänkaareen yhtä takuuvarmasti kuin vaikka sade luontoon. Et voi estää sitä tulemasta. Juuri niin, vanhenevan kehon kanssa pyrittävä tulemaan toimeen, jospa sitä yrittäisi vähän rakastaakin..Vanhuus tulee joka tapauksessa. Harmi, että naiset katkeroituvat. Illuusiokupla on enemmänkin se olotila, jossa juututaan katkeruuteen, eikä nähdä muuta kuin oma paha olo.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        "No ehkä se "vaihdevuosi-ikä" itsessään ei ole vapauttava. Se on ylimenovaihe. Vaihdevuosien jälkeen tilanteen tasoittuessa kaikki voi olla ihan toisin."

        Ikävä vain kun elämästä menee suuri osa hukkaan odotellessa sitä oletettua parempaa mitä ei välttämättä ikinä tule. Ensin odotetaan että lapset on isoja että saa elää itselle ja saa rauhassa harrastaa ja on hyvää seksiä niin tuleekin "ylimenovaihe" eli vaihdevuodet jotka voi kestää 10 vuotta (tai joillakin loppuiän) jonka jälkeistä aikaa pitää odottaa. Sen jälkeen onkin aika odottaa enää kuolemaa joka vie kärsimyksen. Elämä olikin jo takana. Missähän illuusiokuplassa ihmiset elää kun luullaan että tulevaisuudessa siintää aina parempaa ja elämä paranee tai elämä ei ole rajallinen. Sitten kun = Sitkuelämä.

        Voi vain yrittää keinoja elää vanhenevan kehon kanssa ja pitää keho mahdollisimman toimintakykyisenä, kohdella itseään hyvin ja myös nauttia elämästä siten kuin tahtoo koska hyvä elämänlaatu ja nautinnot on tärkeitä ja pitää elämänhalua yllä. Elämätön elämä se vasta kurja on kun huomaa että se meni jo, ja se "parempi" olikin jo elettynä tai sitä ei tullutkaan. Tai ei sallinut itselleen nautintoja kun se oli jonkun mielestä väärä tapa.

        Eläkeikääkin odotetaan että sitten saa viimein elää ja tehdä mitä haluaa kun ollaan tehty kymmeniä vuosia töitä sitten tulee joku invalidisoiva sairaus tai pahimmassa tapauksessa ei ehdi elää lainkaan.

        Aloittaja nuo oireesi kertoo yhtä lailla varastoraudan puutoksesta kuin kilpirauhasen häiriöistä, samoin joku ravinnepuutos voi olla taustalla. Nyt lääkäriin noiden oireiden kanssa. Jos ei hormonikorvaushoito käy niin rohtotuotteita on.

        Tsemppiä aloittaja ja muutkin tasapainoilijat!

        Kiitos hyvästä kirjoituksesta.


      • Anonyymi

        ..hmm...tuo akan mahti...voi olla miljaardienkin arvoinen...


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Valitettavasti tuo kaikki kuulostaa Elämältä. Vaikeudet ja ongelmat kuuluvat elämään, turha hukata energiaa kiukutteluun. Vaihdevuodet kuuluu naisen elämänkaareen yhtä takuuvarmasti kuin vaikka sade luontoon. Et voi estää sitä tulemasta. Juuri niin, vanhenevan kehon kanssa pyrittävä tulemaan toimeen, jospa sitä yrittäisi vähän rakastaakin..Vanhuus tulee joka tapauksessa. Harmi, että naiset katkeroituvat. Illuusiokupla on enemmänkin se olotila, jossa juututaan katkeruuteen, eikä nähdä muuta kuin oma paha olo.

        Olet siis päässyt helpolla, todella todella helpolla vaihdevuosista. Onnittelut siitä. Toivo ettei tilanne muutu, silloin saatat olla helisemässä. T. Ajattele sitten kuinka se on vain elämää ja nauti jos voit 😆


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Olet siis päässyt helpolla, todella todella helpolla vaihdevuosista. Onnittelut siitä. Toivo ettei tilanne muutu, silloin saatat olla helisemässä. T. Ajattele sitten kuinka se on vain elämää ja nauti jos voit 😆

        En päässyt. Oli todella todella todella vaikeaa jaksoittain. Asenteella, tämä on nyt tätä ja kyllä tämä tästä vielä päättyy, jaksoi jotenkuten. Vaihdevuosien aikaan kuoli lisäksi useita rakkaita läheisiä ja kaiken päälle oli monet surut läpikäytävä. Elämään kuuluu paljon muutakin paskaa kuin vaihdevuodet ja niistäkin selvitään. On luotettava siihin, että vielä tässä elämässä jotain hyvääkin on.


    • Anonyymi

      Lisäkilpirauhasen liiatoiminta ja hyperkalsemia = juuri nuo vaivat.

    • Anonyymi

      Voi sentään.
      Itselläni sekin meni huomaamatta, ei sitten minkäänlaista oiretta eikä vaivaa.
      Sen olen nyt huomannut että iho on kuivempi ja vaatii rasvausta.
      Meillä on tämä suvussa. Minulla on kolme siskoa, itse siis neljäs. Kaikilla sama juttu, ei mitään ongelmia. Samoin äiti.
      Ollaan elämäniloisia positiivisia ihmisiä ja nautitaan elämästä.
      Lapset omillaan ja eronnut olen jo aikoja sitten. Kyllä nyt kelpaa!

      Meillä muuten toinen yhteinen juttu on se, että lasten synnykset kaikilla käyneet tosi nopeasti ja helposti. Itselläni ensimmäinen vajaa kuusi tuntia, toinen kolme tuntia 20 min.
      Seksi ei ole elämässäni ensimmäisellä eikä toisellakaan sijalla, sitä on tullut touhuttua elämässä. Nyt kun aikaa on ja olen vapaa omistaudun itselleni täysin rinnoin. Mikä ei merkitse sitä etteivätkö lapseni olisi numero yksi ihmissuhde elämässäni, sekä pojan poika. Tyttärellä ei lapsia ole eikä todennäköisesti tule.
      Oma asennoituminen elämään merkitsee ja vaikuttaa valtavasti. Jos sitä jää kuraan rypemään saahan siellä rypeä. Itse katson aina sinne valoisalle puolelle ja elämä on paljon paljon helpompaa!

      • Anonyymi

        Ihana kun ootte päässy helpolla!! Jännä kun naisten hormooniasiat on niin perinnöllisiä, kun tietää äidin ja mummojen asiat, niin voi odottaa itselle samanlaista elämää.


    • Anonyymi

      Tuntuuko iän myötä muilla että päivän tunnit karkaavat käsistä ettei vaan ehdi. Teen osapäivätyötä, on lemmikki ja mies. Haluaisin tehdä yhtäsuntoista, muttei kertakaikkiaan tunnu aika riittävän. Omaa kykenettömyyttä kai tämä on.

    • Anonyymi

      Vaihdevuosioireiden voimakkuudessa on hurja vaihtelu, syytä ei vielä tiedetä. Toisen oireiden vähättely ei poista niitä.

      Oireisiin auttaa vain hormonikorvaushoito, luontaistuotteilla on tutkimusten mukaan pelkkä lumevaikutus.

      Mielialalääkkeillä voidaan lievittää pahoja vaihdevuosien hormonipuutoksen aiheuttamia mielialaoireita, muihin vaihdevuosioireisiin nekään eivät auta.

      Jos estrogeenihoitoa ei lääkärin mukaan saa käyttää esim rintasyövän vuoksi, ei saa myöskään käyttää soijaa, puna-apilaa tai muita mahdollisesti rintasyöpää aktivoivia luontaistuotteita, jotka voivat vaikuttaa kasviestrogeenien tavoin.

      Lihavuus ja runsaampi alkoholinkäyttö kasvattavat rintasyövän riskiä kumpikin yhtä paljon kuin hormonikorvaushoito. Estrogeeni kuitenkin suojelee niveltulehduksilta, suolistosyövältä, sydän- ja verisuonitaudeilta, osteoporoosilta, diabetekseltä ja verenpaineen nousulta - muun muassa. Ylipainolla ja alkoholilla ei puolestaan ole mitään terveyttä parantavia vaikutuksia.

      Veritulppariskin poistamiseksi kokonaan kannattaa käyttää hormonikorvaushoitoa ihon kautta joko laastarina, suihkeena tai geelinä. Tablettimuotoisena tukosriski on olemassa.

      • Anonyymi

        Tämä 👍kiitos. Näin juuri, toisille vaihdevuodet on juurikin sitä, että se nyt kuuluu elämään, mut joillekin sitä jotta mietit helpointa keinoa päättää päiväsi, että ihanaa on elämä. Nyt kun on hoito itellä ni Jes kuinka treenit sujuu ja voimat palannut ja olo aikas hyvä kaikin puolin.


      • Anonyymi

        Tupakointi on myös paha, jos tupakoi, niin kantsii lopettaa, viimeistään menopaussiin tultaessa.


      • Anonyymi

        Luulisi että asiaa tutkittaisiin suurella innolla miksei oireita tule joillekin lainkaan. Minun äidilläkään ei ollut mitään oireita. Ei vaan nämä naisten " vaivat" taida kiinnostaa. Pilleriä vaan tarjotaan.


      • Anonyymi

        "Oireisiin auttaa vain hormonikorvaushoito, luontaistuotteilla on tutkimusten mukaan pelkkä lumevaikutus."

        Mutta sitten:

        "Jos estrogeenihoitoa ei lääkärin mukaan saa käyttää esim rintasyövän vuoksi, ei saa myöskään käyttää soijaa, puna-apilaa tai muita mahdollisesti rintasyöpää aktivoivia luontaistuotteita, jotka voivat vaikuttaa kasviestrogeenien tavoin."

        Jos luontaistuotteilla on vain lumevaikutus, niin eihän ne voi vaikuttaa myöskään kasviestrogeenin tavoin. Jompi kumpi ei pidä paikkansa.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        "Oireisiin auttaa vain hormonikorvaushoito, luontaistuotteilla on tutkimusten mukaan pelkkä lumevaikutus."

        Mutta sitten:

        "Jos estrogeenihoitoa ei lääkärin mukaan saa käyttää esim rintasyövän vuoksi, ei saa myöskään käyttää soijaa, puna-apilaa tai muita mahdollisesti rintasyöpää aktivoivia luontaistuotteita, jotka voivat vaikuttaa kasviestrogeenien tavoin."

        Jos luontaistuotteilla on vain lumevaikutus, niin eihän ne voi vaikuttaa myöskään kasviestrogeenin tavoin. Jompi kumpi ei pidä paikkansa.

        Juuri näin. Kun fanaattisesti hormonien puolesta puhuu, niin saattaa puhua itsensä pussiin :) . Kukaan ei voi ihan oikeasti ja todella tietää, miten kenenkin kroppa hormoneihin reagoi, turha olla totisen varma mielipiteistään! Edes lääkärin.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Juuri näin. Kun fanaattisesti hormonien puolesta puhuu, niin saattaa puhua itsensä pussiin :) . Kukaan ei voi ihan oikeasti ja todella tietää, miten kenenkin kroppa hormoneihin reagoi, turha olla totisen varma mielipiteistään! Edes lääkärin.

        Kukaan ei voi tietää miten kroppa hormoneihin reagoi....eikö tosiaan...tuota hyvin on mennyt ekat 40 vuotta korkeilla(kuten kuuluukin) hormonitasoilla. Vaikeudet alkavat sitten kun hormonit alkavat vähentyä, ja terveysongelmat tulevat myös. Hormonit ovat terveellisiä, jos ne vähenevät alkaa sairastuminen. Miksi puhutaan vain korvaushoidon riskeistä kun hormoonittomuus on isompi riski terveydelle.

        40 naikkonen


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Kukaan ei voi tietää miten kroppa hormoneihin reagoi....eikö tosiaan...tuota hyvin on mennyt ekat 40 vuotta korkeilla(kuten kuuluukin) hormonitasoilla. Vaikeudet alkavat sitten kun hormonit alkavat vähentyä, ja terveysongelmat tulevat myös. Hormonit ovat terveellisiä, jos ne vähenevät alkaa sairastuminen. Miksi puhutaan vain korvaushoidon riskeistä kun hormoonittomuus on isompi riski terveydelle.

        40 naikkonen

        No minkähän ihmeen takia ne alkavat luonnollisesti vähetä elimistöstä. Kuten teini-iässä lisääntyä? Luonnon kiertokulku.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Kukaan ei voi tietää miten kroppa hormoneihin reagoi....eikö tosiaan...tuota hyvin on mennyt ekat 40 vuotta korkeilla(kuten kuuluukin) hormonitasoilla. Vaikeudet alkavat sitten kun hormonit alkavat vähentyä, ja terveysongelmat tulevat myös. Hormonit ovat terveellisiä, jos ne vähenevät alkaa sairastuminen. Miksi puhutaan vain korvaushoidon riskeistä kun hormoonittomuus on isompi riski terveydelle.

        40 naikkonen

        Älä lässytä. Mistä sitten johtuu nuorten naisten hedelmättömyysongelmat, kun he ovat ehtineet popsia hormoneita ehkäisyyn ehkä kymmeniäkin vuosia. Heidän omat hormonitasonsa ovat päin hevon kuusta ja kankkulan kaivoa. - Nm. Puhu pukille


    • Anonyymi

      Harmi kuulla että sun kävi noin.
      Mun elämä alkoi vaihtareista. Lapset isoja ja omillaan joten lähdin 53v ulkomaille töihin. Matkustelen ja teen oikeastaan mitä huvittaa, aloitan taas kunhan koronasta päästään 🙂
      Seksielämä on vapaata. Löysin kivan miehen jonka kanssa elämä muutenkin on helppoa. Ihan suomalainen mies on 😉
      Ei kannata vaipua epätoivoon, kaikkeen on apua kunhan vaan haet sitä. Itse olen vetänyt oireet ’luomuna’, ei mua eikä puolisoa hikoilu haittaa ja kuivuuteenkin löytyy monenmoista.. ehkä täytyy vaan yrittää löytää se ’oma juttu’ eikä jäädä odottelemaan..

    • Anonyymi

      Jos itsellä on mennyt seksihalut mutta puolisolla ei niin anna hänen toki harrastaa..
      Kun on asiasta sovittu niin ei tule kränää jos mies käy vaikka kerran viikossa ”palvelussa”.

    • Anonyymi

      Niin kyllä vaihevuodet voi yllättää!!. Minä joskus vähän nuorena ihmettelin tätien hikoilua ja äitini!!. Mutta itsellä alko hiki virrata 45v. !!!. Oli todella hurjaa lääkäri oli varma et kilpirauhasesta kyse!!!. Ei ollu vaan kunon kuumat aallot!!. Sain hormoonilääk. Ja autto ja sit tuli aivoveren kiertohäiriö!!!. En saa syödä onhan ollu aikamoista hiukset lähtee ja kaikki päälaelaan. Olen kokeilut luontaistuotteita ei toimi!!!. Hautaan asti saa kärsiä !!

    • Anonyymi

      Se on se vanhuus, se vanhuus.

      • Anonyymi

        Se on se korona,korona....


    • Suosittelen vaihtamaan lääkäriä. Jos yksi ei hoida, niin toinen hoitaa. Yksityiseltä saa aina varmemmin hoitoja.

      Estrogeenin puute tuo naisille mukanaan monia vakavia terveyshaittoja.
      Turha hankkia osteoporoosia ja sydäntautia hölmöyttään..
      Estrogeenihoito päälle. Se ulkoinen estrogeeni ei ole sen vaarallisempaa kuin omakaan tuotanto oli nuorempana.
      Laastarit ja geelit ovat tulppariskin kannalta parempi vaihtoehto kuin oraali tuote.

      Ps. Nämä korona rokotteet ovat teidän terveydelle tuhannesti suurempi riski kuin estrogeenin korvaushoito.

      • Anonyymi

        Minulle gyne suositteli korvaushoidon lopettamista , kun olen niitä käyttänyt melkeen 20 v olen 70 v ,varoitteli rintasyövästä ja maksan kuormittamisesta.
        Lopetin ne kolme kuukautta sitten, kuumat aallot palautu, mutta vain yöllä , nyt nekin vähentyneet, taidan selvitä.
        Liikun paljon kävelen 6-10 km päivässä ja kuntosalilla käyn pari kertaa viikossa, ja olen normaalipainoinen, työt lopetin myös vuoden alussa , tein töitä muutaman tunnin päivässä , eläkkeen päälle.
        Onneksi olen muuten terve, suvussa on rintasyöpää, äitini on sairastanut rintasyöpään , mutta elää vielä ja täyttää syksyllä 92v.


      • Anonyymi kirjoitti:

        Minulle gyne suositteli korvaushoidon lopettamista , kun olen niitä käyttänyt melkeen 20 v olen 70 v ,varoitteli rintasyövästä ja maksan kuormittamisesta.
        Lopetin ne kolme kuukautta sitten, kuumat aallot palautu, mutta vain yöllä , nyt nekin vähentyneet, taidan selvitä.
        Liikun paljon kävelen 6-10 km päivässä ja kuntosalilla käyn pari kertaa viikossa, ja olen normaalipainoinen, työt lopetin myös vuoden alussa , tein töitä muutaman tunnin päivässä , eläkkeen päälle.
        Onneksi olen muuten terve, suvussa on rintasyöpää, äitini on sairastanut rintasyöpään , mutta elää vielä ja täyttää syksyllä 92v.

        Jos sun maksa arvot oli kunnossa, niin ei siinä ole ongelmaa ja laastarina ja geeli muodossaan ei pitäis maksaa rasittaa. Rintasyövän pelossa ei kannata tuhota elämänlaatuaan.

        Vanhuksista vaan halutaan päästä nykyään eroon kuluttamasta eläkekassaa. Naisilla sydäntauti alkaa kehittyä siinä kohtaa kun estrogeeni laskee liian alas.
        - Älä usko sitä puoskaria. Lääkärien ammattitaito on ihan vitsi Suomessa.


      • Anonyymi
        blade83 kirjoitti:

        Jos sun maksa arvot oli kunnossa, niin ei siinä ole ongelmaa ja laastarina ja geeli muodossaan ei pitäis maksaa rasittaa. Rintasyövän pelossa ei kannata tuhota elämänlaatuaan.

        Vanhuksista vaan halutaan päästä nykyään eroon kuluttamasta eläkekassaa. Naisilla sydäntauti alkaa kehittyä siinä kohtaa kun estrogeeni laskee liian alas.
        - Älä usko sitä puoskaria. Lääkärien ammattitaito on ihan vitsi Suomessa.

        Mitä, kyllä minä ennemmin uskon lääkäriä, kun sinua, en tosiaanka aijo käyttää hormonihoitoa hautaan asti, ja minä käytin noita hormonisuihkeita, koska minulla ei ole kohtua enää.
        Eikä minulla ole sydämessä mitään vikaa ja verenpaineetki alhaiset, olen normaalipainoinen , liikun paljon ja käyn kuntosalilla, niin ja olen kasvissyöjä .


    • Anonyymi

      Mene lääkäriin ja pyydä lähete sterilisaatioon, nii loppuu "mummotauti".

      • Anonyymi

        Pyysin 40-vuotiaana sterilisaatiota, mutta lääkäri ei antanut låhetettä, koska olin vielä hänen mielestään lapsentekoiässä! Historiaani kuuluu lapsettomuustutkimukset ja -hoidot alle 30-mppisenä, joten hänen mielestään olisin vielä voinut hankkia lisää lapsia nyt!! Lapsia en enää hankkinut, hormoniehkäisyä ei verenpaineeni kestäneet, eli kondomin kanssa leikittiin vielä pitkässä avioliitossa. 52-vuotiaana, kun oli vielä säännölliset, karmean runsaat kuukautiset, olisin taas halunnut sterilisaation, niin nyt olin liian vanha siihen!! En edes kohdunpoistoon päässyt. Ihan hullua säätelyä. Hormoonia olisin saanut, mutta kuukautisia ylläpitävää, niin kieltäydyin. Pari, kolme vuotta oli yhtä helvettiä vaihdevuosioireitten takia, mutta nyt on olo ja kroppa rauhoittunut, ja avioliittokaan ei kariutunut.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Pyysin 40-vuotiaana sterilisaatiota, mutta lääkäri ei antanut låhetettä, koska olin vielä hänen mielestään lapsentekoiässä! Historiaani kuuluu lapsettomuustutkimukset ja -hoidot alle 30-mppisenä, joten hänen mielestään olisin vielä voinut hankkia lisää lapsia nyt!! Lapsia en enää hankkinut, hormoniehkäisyä ei verenpaineeni kestäneet, eli kondomin kanssa leikittiin vielä pitkässä avioliitossa. 52-vuotiaana, kun oli vielä säännölliset, karmean runsaat kuukautiset, olisin taas halunnut sterilisaation, niin nyt olin liian vanha siihen!! En edes kohdunpoistoon päässyt. Ihan hullua säätelyä. Hormoonia olisin saanut, mutta kuukautisia ylläpitävää, niin kieltäydyin. Pari, kolme vuotta oli yhtä helvettiä vaihdevuosioireitten takia, mutta nyt on olo ja kroppa rauhoittunut, ja avioliittokaan ei kariutunut.

        Minä sain sterillisaation 33 v , kun olin tehnyt kaksi lasta, puolison hyväksyntä tarvittiin ja me molemmat oltiin sitä mieltä , että kaksi riittää, näin -80 luvulla.


      • Anonyymi

        Ei se sterillisaatio siihen auta, munasarjat toimii silti , ja kuukautiset tulee myös ,mutta ei tule lapsia.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Pyysin 40-vuotiaana sterilisaatiota, mutta lääkäri ei antanut låhetettä, koska olin vielä hänen mielestään lapsentekoiässä! Historiaani kuuluu lapsettomuustutkimukset ja -hoidot alle 30-mppisenä, joten hänen mielestään olisin vielä voinut hankkia lisää lapsia nyt!! Lapsia en enää hankkinut, hormoniehkäisyä ei verenpaineeni kestäneet, eli kondomin kanssa leikittiin vielä pitkässä avioliitossa. 52-vuotiaana, kun oli vielä säännölliset, karmean runsaat kuukautiset, olisin taas halunnut sterilisaation, niin nyt olin liian vanha siihen!! En edes kohdunpoistoon päässyt. Ihan hullua säätelyä. Hormoonia olisin saanut, mutta kuukautisia ylläpitävää, niin kieltäydyin. Pari, kolme vuotta oli yhtä helvettiä vaihdevuosioireitten takia, mutta nyt on olo ja kroppa rauhoittunut, ja avioliittokaan ei kariutunut.

        Yli kahdeksankymppinenkin voi päästä kohdunpoistoon, olen nähnyt. Syynä kohdunlaskeuma.


    • Anonyymi

      Minulla ei ole ollut mitään oireita. Siis ei yhtään mitään, ei kaikilla ole.

    • Anonyymi

      mulla miehenä ollut samat oideet kuin naisilla vaihde vuosissa, mutta yleis lääkärit eivät tee asijan eteen mitään sanovat olevan masennus, ilmeisesti yksityiset lääkärit ottavat asijan vakavasti,

    • Anonyymi

      Vaihdevuodet-Menopaussi -ryhmä on ensimmäinen perustettu vertaistukiryhmä facebookissa. Tulkaa mukaan. Ryhmästä häiriköt lähteneet ja perustaneet omia ryhmiään mm kaupallisiin tarkoituksiin,. Tässä ryhmässä ei kaupata eikä dissata. Kukin hoitaa vaihtarinsa miten parhaaksi kokee. Vertaistuki on kuitenkin tärkeää. Tervetuloa!

    • Anonyymi

      Kaikille ei yksinkertaisesti sovi hormonihoito.
      Esim. aurallisesta migreenistä kärsiville siinä on
      suuri riski aivohalvaukseen.
      Siksi itsekin valitsin lääkkeettömyyden..😔
      kai nää joskus loppuu, tosin nyt jo kestänyt 20v.
      Joillekin vaihtarit voi olla yhtä helvettiä..ei tietysti kaikille..

      • Anonyymi

        Itsekään en ole käyttänyt lääkkeitä, luontaistuotteita ottanut ja soijaa syönyt välillä. Alussa oli hirveät kuumat aallot, hikoilin tosi paljon, yöt oli tuskaa hikoilun takia, mielialojen vaihtelua ja masennustakin oli. Nyt on ollut tasaisempaa. Vitamiinilisiä ottanut säännöllisesti, ehkä vähän oloa tasoittaneet. Hormonilääkitystä en ole käyttänyt, riskien takia.


      • Anonyymi

        Aurallinen migreenini pysyi poissa koko 20 vuotta kun söin suun kautta hormoonikorvauslääkkeitä ja olo muutenkin mitä mahtavin. Palasi melko pian kun lopetin sen lääkityksen ja siirryin pelkkään keltarauhashormooniin. Muuten ei valittamista.


    • Anonyymi

      > Vaihdevuodet vei kaiken.

      Ei ihan, kirjoitus taito näyttää vielä olevan. :)

    • Anonyymi

      Korvaushoitoa suosittelen!

    • Anonyymi

      Näinhän se on.

    • Anonyymi

      Ihan sama juttu. Ota hormoonilaastari se auttaa paljon. Iho tulee hyväksi ja senhän käyttö nuorentaaki. Ja luut vahvistuu.

      • Anonyymi

        Höpö, höpö, ei mikään nuorenna , ikääntyminen näkyy , vaikka kuinka syöt hormooneita, ainoa mikä auttaa ikääntymiseen on botox , täyteaineet ja mesolangat jotka nostaa ilmettä , ja tietty liikunta joka päivä, pitää kropan ja verenpaineet kurissa, sekä hyvä ravitseva ruoka myös.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Höpö, höpö, ei mikään nuorenna , ikääntyminen näkyy , vaikka kuinka syöt hormooneita, ainoa mikä auttaa ikääntymiseen on botox , täyteaineet ja mesolangat jotka nostaa ilmettä , ja tietty liikunta joka päivä, pitää kropan ja verenpaineet kurissa, sekä hyvä ravitseva ruoka myös.

        Kyllä on ihoon auttanut.

        40 naikkonen


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Kyllä on ihoon auttanut.

        40 naikkonen

        Nelikymppinen on vielä nuori nainen eikä kai nyt mitään hormoneja vielä tarvitse. Sitten 10-15 v kuluttua vasta.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Nelikymppinen on vielä nuori nainen eikä kai nyt mitään hormoneja vielä tarvitse. Sitten 10-15 v kuluttua vasta.

        Ei niin. Nykyään on niin helppo saada kaikkea, ahneeksi tullaan.


    • Anonyymi

      Kaikki alupunktioon paras apu täältä.

    • Anonyymi

      jos vaihdevuodet vei mehut niin ota marli mehua

    • Anonyymi

      Hormooni peräisen rintasyövän sairastaneena, en voinut käyttää mitään lääkkeitä vaihdevuosi oireisiin. Luin silloin eräästä julkaisusta, että ennen vanhaan naiset hoitivat vaihdevuosi oireita suolihuuhtelulla ja paastojaksoilla. Minua nämä asiat auttoivat kuten myös kasvispitoinen ruokavalio.

    • Anonyymi

      Ei me ukotkaan 6-kymppisenä enää parhaimmillaan olla. Useimmilla selkä p askana ja polvet alkaa oireilla, skrebbanat kutistuu pikkupojan kokoluokkaan, seksi tuntuu vähintäänkin yliarvostetulta huvilta, mieluummin grillaa wurstin.

    • Anonyymi

      No kyllä on kärsimystä luulisi että
      sie olet ainoa nainen maailmassa joka
      nämä on läpi käynyt.Koeta nyt vaan
      elää niin muutkin naiset tekee äläkä
      itke sillä ei saavuta ainakaan mitään

    • Anonyymi

      Onko sulla ylipainoa?
      Yhellä tuttavalla on, hiki virtaa, mitään ei pysyty,ei jaksa.
      Sälittää, mutta syö vaan kahta kauheammin.

      Itellä tapana kävellä, 5-12 km / päivä. Ei hikoiluta, eikä muitakaan haittoja.

      • Anonyymi

        Just, liikunta, kuntosali ja terveet elämäntavat normipaino ,niillä pärjää, viinat ja tupakat pois.


      • Anonyymi

        Näimpä. Ylipainosta ei ole etua muiden vaivojen hoidossa


      • Anonyymi

        Ovat myös hyvin hyvin häveliäitä kaikissa muissakin asioissa. Aiemmin ehkäisyn sijaan naimisissaolevat japanittaret kokivat keskimäärin viisi aborttia koska ilmeisesti ehkäisykin kuului hyshys-juttuihin.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ovat myös hyvin hyvin häveliäitä kaikissa muissakin asioissa. Aiemmin ehkäisyn sijaan naimisissaolevat japanittaret kokivat keskimäärin viisi aborttia koska ilmeisesti ehkäisykin kuului hyshys-juttuihin.

        Japanilaiset miehet eivät kyllä ole lainkaan häveliäitä, joku voisi sanoa että jopa perverssejä. Ei siellä suotta ole perustettu vain naisille sallittuja junanvaunuja.


    • Anonyymi

      Lääkkeitä saa. Ei kannata odotella vaan samantien ammattilaisen pakeille. Hopihopi!Tingi mistä tahansa muusta

    • Anonyymi

      Vaihdekepin päässä on ohje.

    • Anonyymi

      Tässä tapauksessa on kysymyksessä ns. hyvä provo. Kirjoittaja on iäkäs mieshenkilö, ei suinkaan "vaikeista kuukautisispaussista kärsivä nainen".

      Minusta miehenä ei olisi tuohon - esiintyä kirjallisesti naispuolisena!

    • Anonyymi

      Jos et mitään lääkettä voi saada, kokeile homeopatiaa. Netistä löytyy, mitä tarvitset. Ei maksa paljoakaan. Huuhaata tai ei. Itse olen kaksi kertaa saanut avun homeopatiasta. Ensimmäisellä kerralla pääsin kasvoja riivanneesta ihottumasta. Toisella kertaa huolestutti, kun vauvelia ei alkanut kuulua. Sattumaa tai ei, 1,5 kk:n kulutta olin raskaana. Se päätyi keskenmenoon. En uskaltanut enää käyttää homeopaattista ainetta. Vuodet vierivät enkä tullut raskaaksi ollenkaan ennen kuin sain koululääketieteen hyväksymää lääkettä.

    • Anonyymi

      Yhdellä yhdenlaiset toisella toisenlaiset vaihdevuodet. Jokaiselle annetaan se osa mikä hänelle annetaan ja siihen on tyytyminen. Kunpa jokainen löytäisi rauhan ja seesteisen loppuelämän.

      • Anonyymi

        Näinhän se olee. Vaikeampa kuiten käsittää, että mies, isoisän ominaisuudessa kertoo joka viikko tällä palstalla naisten alapään asioista.
        Kun molekyylibiologia ei ole meikäeläjän hallinnassa, niin täytyy tyytyä käsittämään outoja asioita.
        ...Että miespuolinenkin yksilö alkaa pyrkimään ikääntyneenä päin sateenkaariväkeä.


    • Anonyymi

      Olen sinkku, useita suhteita ollu eron jälkeen. Aviossa olin 25v, nyt haluan elää ihan yksin, olla itselleni läsnä. Seksi ei kiinnosta yhtään, olen saanu jo tarpeeksi.😄

      • Anonyymi

        Minäkin suosittelen kaikille, eläkää seksivaihe suht nuorena ja aktiivisesti. Ei tarvitse harmitella, kun on vaihdevuosissa.

        En oikein muutenkaan ymmärrä, että seksiä suorastaan tuputetaan nykyään, jopa vanhuksille. Ei se ole enää välttämätöntä kaikille 50 -iän ylittäneille, ainakaan aktiivisesti. Joillekin toki on, ja hyvä niin. Kuunnelkaa itseänne.


    • Anonyymi

      Melko surullista sulle. Itselläni ei ollut vaihde-, vaan viihdevuodet ja ne sujuivat loistavasti luontaistuotepuolen 'lääkkeillä'. Harmi, että kaikki eivät osaa / halua etsiä vaihtoehtoja.

      Lääkärin määräämiä en suosittelisi muille kuin oikein pahoista oireista kärsiville. Jos menee mielen puolelle pahasti, täytyy hoitaa lääkkeillä se, mikä hoidettavissa on. - Nm. En huolinut

      • Anonyymi

        Mitkään yrtit eivät tuo kehon omien hormonien etuja. Yrtit korkeintaan lievittävät oireita, edut jäävät saamatta.

        40 naikkonen


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Mitkään yrtit eivät tuo kehon omien hormonien etuja. Yrtit korkeintaan lievittävät oireita, edut jäävät saamatta.

        40 naikkonen

        Tiedät ko. aiheesta varmaan yhtä 'paljon' kuin kaikesta muustakin kertomastasi. - Nm. Puhu pukille


    • Anonyymi
      • Anonyymi

        Uskon että dhea testo estro kilppari muut hormonit kyllä ylläpitävät.

        40 Naikkonen


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Uskon että dhea testo estro kilppari muut hormonit kyllä ylläpitävät.

        40 Naikkonen

        Saattapa pitää tai sitten ei. Jos haluaa käyttää paljon kemiaa itseensä ja niistä kantaa seuraukset myöhemmällä iällä. Eipä ne haittavaikutukset heti välttämättä tule. Onhan näitä kaheksankymppisiä rypyttömiä fitness-pimuja nähty, joilla peitto vielä heiluu. Ne ei ees kuole.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Saattapa pitää tai sitten ei. Jos haluaa käyttää paljon kemiaa itseensä ja niistä kantaa seuraukset myöhemmällä iällä. Eipä ne haittavaikutukset heti välttämättä tule. Onhan näitä kaheksankymppisiä rypyttömiä fitness-pimuja nähty, joilla peitto vielä heiluu. Ne ei ees kuole.

        Kehon omilla hormoneilla ei voi olla kovin suuria haittoja. Ja mitä sitten jos tulee haittavaikutukset myöhemmin, elämähän on kauheaa kuitenkin vanhana. Silloin on jo muutenkin itsarin paikka. Vanhana sanotaan pam pam.

        Toisaalta on hyvä idea hankkia lisää täysin luonnollisia hormoneja elikkä menee tekemään omista kantasoluistaan uudet munasarjat itselleen ulkomailla, silloin pysyy hyvin paljon paremmin nuorekkaana. Harkitsen tätä vakavasti. Voi myös hankkia siirteen, mutta silloin syö hylkimisenestolääkkeitä jatkossa. Hormonit ovat minulle tärkeämpiä kuin syöpäriskit.

        40 naikkonen


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Kehon omilla hormoneilla ei voi olla kovin suuria haittoja. Ja mitä sitten jos tulee haittavaikutukset myöhemmin, elämähän on kauheaa kuitenkin vanhana. Silloin on jo muutenkin itsarin paikka. Vanhana sanotaan pam pam.

        Toisaalta on hyvä idea hankkia lisää täysin luonnollisia hormoneja elikkä menee tekemään omista kantasoluistaan uudet munasarjat itselleen ulkomailla, silloin pysyy hyvin paljon paremmin nuorekkaana. Harkitsen tätä vakavasti. Voi myös hankkia siirteen, mutta silloin syö hylkimisenestolääkkeitä jatkossa. Hormonit ovat minulle tärkeämpiä kuin syöpäriskit.

        40 naikkonen

        Minä olen ihan tyytyväinen elämääni, vaikka olenkin vanha, just täytin 63-v, mutta vielä työelämässä eikä aikomustakaan jäädä vielä eläkkeelle. Hormoneja en käytä, välttelen aurinkoa, en tupakoi eikä alkoa kuin pari lasillista viiniä vuodessa. En syö punaista lihaa, kalaa muutaman kerran viikossa ja runsaasti kasviksia. Kuntosali, juoksulenkit ja uinti mieli harrastukset. Sanoisin, että vältelkää tuota auringonottoa, se yhdessä tupakoinnin kanssa vanhentaa ihon! Ja ihosyöpä voi olla todellinen uhka. Joillakin 50-60-v julkkisnaisilla on tosi upea, vaalea iho vielä kypsässä iässä, kun ovat tajunneet vältellä aurinkoa.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Minä olen ihan tyytyväinen elämääni, vaikka olenkin vanha, just täytin 63-v, mutta vielä työelämässä eikä aikomustakaan jäädä vielä eläkkeelle. Hormoneja en käytä, välttelen aurinkoa, en tupakoi eikä alkoa kuin pari lasillista viiniä vuodessa. En syö punaista lihaa, kalaa muutaman kerran viikossa ja runsaasti kasviksia. Kuntosali, juoksulenkit ja uinti mieli harrastukset. Sanoisin, että vältelkää tuota auringonottoa, se yhdessä tupakoinnin kanssa vanhentaa ihon! Ja ihosyöpä voi olla todellinen uhka. Joillakin 50-60-v julkkisnaisilla on tosi upea, vaalea iho vielä kypsässä iässä, kun ovat tajunneet vältellä aurinkoa.

        No et sinä vielä kovin vanha ole. Minä syön paljon lihaa, kalaa, en hirveästi kasviksia sillä muutoin närästystauti heti pahenee. onneksi salaatti ja avokado sopivat. maito ja gluteiini pois, ja liika tärkkelys. liikunta on hyvää.

        Eihän siinä mitään jos on tyytyväinen itse. Mutta mietittekö miksi te monet olette tyytyväisiä seksittömään elämään, syynä on kuitenkin loppujen lopuksi hormonivaje eli luonnotton olotila (sillä vanhuus on sairaus minusta). Mutta jos ei kaipaa seksiä niin eipä siinä mitään.

        40 naikkonen


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Minä olen ihan tyytyväinen elämääni, vaikka olenkin vanha, just täytin 63-v, mutta vielä työelämässä eikä aikomustakaan jäädä vielä eläkkeelle. Hormoneja en käytä, välttelen aurinkoa, en tupakoi eikä alkoa kuin pari lasillista viiniä vuodessa. En syö punaista lihaa, kalaa muutaman kerran viikossa ja runsaasti kasviksia. Kuntosali, juoksulenkit ja uinti mieli harrastukset. Sanoisin, että vältelkää tuota auringonottoa, se yhdessä tupakoinnin kanssa vanhentaa ihon! Ja ihosyöpä voi olla todellinen uhka. Joillakin 50-60-v julkkisnaisilla on tosi upea, vaalea iho vielä kypsässä iässä, kun ovat tajunneet vältellä aurinkoa.

        "63-v" ei ole vanha, mutta tuon jolle vastaat, ikää ei uskoisi yli 40:ksi. Vanhuus ei ole mitenkään kauheaa, mutta hänen puheensa ja asenteensa ovat suoraan syvältä. - Nm. Joku tonttu varmaan


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        No et sinä vielä kovin vanha ole. Minä syön paljon lihaa, kalaa, en hirveästi kasviksia sillä muutoin närästystauti heti pahenee. onneksi salaatti ja avokado sopivat. maito ja gluteiini pois, ja liika tärkkelys. liikunta on hyvää.

        Eihän siinä mitään jos on tyytyväinen itse. Mutta mietittekö miksi te monet olette tyytyväisiä seksittömään elämään, syynä on kuitenkin loppujen lopuksi hormonivaje eli luonnotton olotila (sillä vanhuus on sairaus minusta). Mutta jos ei kaipaa seksiä niin eipä siinä mitään.

        40 naikkonen

        Vanhuus sinällään ei ole mikään sairaus. Kipeät asenteet ovat isompi pipi. - Nm. Mikä on oma vajeesi


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Vanhuus sinällään ei ole mikään sairaus. Kipeät asenteet ovat isompi pipi. - Nm. Mikä on oma vajeesi

        Miten niin ei ole sairaus? Aiheuttaa paljon kärsimystä ja muita sairauksia. Onhan esim diabeteskin. Toivon että vanhuuteenkin löydetään lääke joskus. Toivotko itse että vanhuuteen ei löydetä tulevaisuudessa lääkettä joka nuorentaa, haluatko että läheisesi kärsivät? Kukahan tässä pipi on? tai sadistinen jopa?

        40 naikkonen


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        "63-v" ei ole vanha, mutta tuon jolle vastaat, ikää ei uskoisi yli 40:ksi. Vanhuus ei ole mitenkään kauheaa, mutta hänen puheensa ja asenteensa ovat suoraan syvältä. - Nm. Joku tonttu varmaan

        Ai ei ollut kauheaa vaikkapa mun isovanhemmilla kun viruivat palvelutaloissa kunnes kuolivat? Mieti vähän onko vanhuus kauheaa, tai ehkä se on sinusta ihanaa jollain kierolla tavalla.

        40 naikkonen


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        No et sinä vielä kovin vanha ole. Minä syön paljon lihaa, kalaa, en hirveästi kasviksia sillä muutoin närästystauti heti pahenee. onneksi salaatti ja avokado sopivat. maito ja gluteiini pois, ja liika tärkkelys. liikunta on hyvää.

        Eihän siinä mitään jos on tyytyväinen itse. Mutta mietittekö miksi te monet olette tyytyväisiä seksittömään elämään, syynä on kuitenkin loppujen lopuksi hormonivaje eli luonnotton olotila (sillä vanhuus on sairaus minusta). Mutta jos ei kaipaa seksiä niin eipä siinä mitään.

        40 naikkonen

        En ymmärrä miten on hormoniVAJE. Aivopesullako naiset niin on saatu ajattelemaan. Hormoneiden kuuluu vähetä.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        En ymmärrä miten on hormoniVAJE. Aivopesullako naiset niin on saatu ajattelemaan. Hormoneiden kuuluu vähetä.

        Kuuluu vähetä...voi luoja. Kuuluuko sitten vaikkapa kuolla jos sydän meinaa pettää, eikö pidäkään hoitaa? Kuuluuko olla harmaantunut eikä värjätä hiuksia? Hormonivaje on silloin kun ei ole nuoruuden terveenäpitäviä tasoja.

        40 naikkonen


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Kuuluu vähetä...voi luoja. Kuuluuko sitten vaikkapa kuolla jos sydän meinaa pettää, eikö pidäkään hoitaa? Kuuluuko olla harmaantunut eikä värjätä hiuksia? Hormonivaje on silloin kun ei ole nuoruuden terveenäpitäviä tasoja.

        40 naikkonen

        Kyllä kuuluu. Vanheta, harmaantua, kuolla. Ei vanhalla kuulu olla mitään nuoruuden tasoja. Vanha on vanha ja nuori on nuori.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        No et sinä vielä kovin vanha ole. Minä syön paljon lihaa, kalaa, en hirveästi kasviksia sillä muutoin närästystauti heti pahenee. onneksi salaatti ja avokado sopivat. maito ja gluteiini pois, ja liika tärkkelys. liikunta on hyvää.

        Eihän siinä mitään jos on tyytyväinen itse. Mutta mietittekö miksi te monet olette tyytyväisiä seksittömään elämään, syynä on kuitenkin loppujen lopuksi hormonivaje eli luonnotton olotila (sillä vanhuus on sairaus minusta). Mutta jos ei kaipaa seksiä niin eipä siinä mitään.

        40 naikkonen

        Juu, enpä ole koskaan ollut kovin innostunut seksistä, toiset on aktiivisia ja toiset vähemmän. Aina olen ollut herkästi ihastuva, mutta siihen se jääkin...


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Kuuluu vähetä...voi luoja. Kuuluuko sitten vaikkapa kuolla jos sydän meinaa pettää, eikö pidäkään hoitaa? Kuuluuko olla harmaantunut eikä värjätä hiuksia? Hormonivaje on silloin kun ei ole nuoruuden terveenäpitäviä tasoja.

        40 naikkonen

        Ehkä neljänkympin kriisi vain? Vaikeaa hahmottaa omaa vanhenemista. Tuskallista hyväksyä, ettei olekaan enää nuori. Pettymys, ettei ihminen olekaan kaikkivoipainen. Ymmärtämättömyys omasta kuolevaisuudesta.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Miten niin ei ole sairaus? Aiheuttaa paljon kärsimystä ja muita sairauksia. Onhan esim diabeteskin. Toivon että vanhuuteenkin löydetään lääke joskus. Toivotko itse että vanhuuteen ei löydetä tulevaisuudessa lääkettä joka nuorentaa, haluatko että läheisesi kärsivät? Kukahan tässä pipi on? tai sadistinen jopa?

        40 naikkonen

        Diabetestä sairastavat myös lapset. - Nm. Mitä muuta jäänyt väliin


    • Anonyymi

      Mulla on sama, hiukset lähtee ja hikoiluttaa!!! I LIKE THIS!

      • Anonyymi

        Hiustenlähtö voi johtua myös esim. raudanpuutteesta.


    • Anonyymi

      Itse sain n.puoltoist vuotta sitten lääkärin määräämänä Divigel nimistä geeliä. Se on auttanut todella hyvin ainakin meikäläisellä.
      Enää ei hikoiluta eikä öisin valvota. Hiusten lähtö on loppunut melkein kokonaan.
      Halut on palanneet,joskaan en enää varsin niin usein innostu mutta innostun sitäkin tulisemmin.Ja kun tuo geeli hoito auttaa limakalvoihinkin.
      Sairastin syöpää ja olin varma ettei minulle mitään korvaushoitoja anneta mutta tämä on kyllä sopinut täydellisesti. Eikä syöpä ole uusinut.
      Ja nyt jaksaakin taas kaikenlaista puuhailla. Innolla odotan että pääsen marjoja poimimaan

    • Anonyymi

      Itsellä myös tuo Divigel 0,1 jonka vaikuttava aine on estrsdioli ei estrogeeni.
      Auttaa kyllä,ollut minulla jokapäiväisessä käytössä kolmisenvuotta. Levitetään määrättymäärä alavatsalle tai reiteen päivittäin. Eipä hikoiluta eikä kiukuta enää.Nukun hyvin ja ruokahalukin on palannut. Hiustenlähtöön olen kuullut että vaikuttaa myös.Itsellä ei sentäs sitä ole ollut vaikka muuten oli koko kirjo

    • Anonyymi

      Meni meikäläiseltäkin kaikki seksihalut jo vähän yli 65 vuotiaana. Siis olenko edelleen mies? Omasta mielesta kyllä vieläkin. Mulle tullut siitä mitään paineita. Johan sitä tuli sekstatuksi lähes viisikymmentävuotta.

      • Anonyymi

        Ei mullekkaan miehenä tullut mitään ongelmia, kun halut loppuivat. Kuinka mitään yrittää edes haluta, kun ei yksinkertaisesti enään haluta?


    • Anonyymi

      Naiset luulakseni ovat vain sellaisia, että heti vaihde vuosineen alkavat epäillä, että ukkonsa välittömästi alkaa katsella nuorempia. V.ttu kukaan vaari saa nuorta pimua, jos nyt ei aivan ole miljonääri.

    • Anonyymi

      Työpaikan kieroilijaa näin vuosien jälkeen. Olipa ylpeys karissut naamakin oli ryppyläjä ja kävelipä hitaasti. Menin ohi ryhdikkäästi ja päästin tuhnuja ilosta ilmaan.

    • Anonyymi

      Elämästä voi nauttia muutenkin ja ulkona voi käydä kun henki vielä pihisee. Kaikki on ok niin kauan kun ei lähde rikolliselle polulle tai ala käyttämään huumeita.

    • Anonyymi

      Toisilla elämä loppuu viisikymppisenä, toisilla se alkaa. Asennekin vaikuttaa. Kaikkea vanhenemista ei voi estää millään ihmepillereillä. Homma vaan etenee. Hedelmöityneestä munasolusta kohti muumiota.

      Itse lähestyn kovaa vauhtia vaihdevuosia, ja ulkonäkömuutokset ovat yhä näkyvämpiä. Pieni ja hento olen, kuten aina. Mutta iho on kuin hentojuonteista paperia, ja mikään liukkari ei saa pidettyä alapäätä kosteana. Olen ollut ehdottoman estrogeenikielteinen, mutta nyt on 10 v nuorempi miesystäväkin, ja aloin ajatella. Kaikki vaihtoehdot eivät ole edes kalliita. Onnistuisiko hormonikierukka estrogeeni geelinä? Tosin pahoja yleisoireita ei ole, ja kierto on lyhyen puoleinen, mutta hallinnassa. Eli ehkä odotan. Paikallisestrogeeni emättimeen sopii kaikille, vaikka olisi muita riskitekijöitä. Sekin saattaa helpottaa seksielämää. (Tai sitten partnerin vaihto...)

      Kaikilla hiukset eivät muuten ole laatukamaa edes alunperin. Ei itselläkään. Vielä ne pienelle ponnarille saa. Sen verran niukin naukin kasvavat. Peruukkiliikkeet myyvät peruukkeja ja hiuslisäkkeitä. Yleensä sovituksessa voi käydä maksutta. Itsekin vuosi sitten kävin, mutta päädyin kuitenkin pitämään pään luomuna. Toki lisäkkeet ja peruukit maksavat, mutta vaihtoehtoja on.

      Muu terveyden ikärappeutuminen ja vaihdevuodet sattuvat samaan aikaan. Ei kaikesta voi syyttää vaihdevuosia. On asennekysymys, jatkaako elämäänsä vähän mummoutuneena, vai elääkö viimeiset vuosikymmenet elävänä fossiilina elämätöntä elämää.

      Muistiongelmat on syytä tutkituttaa erikseen varhaisen dementoivan sairauden varalta. Itsellänikään muisti ei ole parasta A-luokkaa. On psykiatrisia diagnooseja. Joten aloitan aivotreeninä aikuislukion.

      • Anonyymi

        Sekä iho-, että hiusaiheisiin auttaa hyvä ja ravintorikas ruoka parhaiten. Ei kaikkien iäkkäiden iho ole paperia ja hiukset eivät lakkaa kasvamasta kaikilla. Oletettavasti he ovat osanneet ravita itsensä oikein ja terveellisesti, tietoisesti tai vahingossa. - Nm. Paras 'lääke'


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Sekä iho-, että hiusaiheisiin auttaa hyvä ja ravintorikas ruoka parhaiten. Ei kaikkien iäkkäiden iho ole paperia ja hiukset eivät lakkaa kasvamasta kaikilla. Oletettavasti he ovat osanneet ravita itsensä oikein ja terveellisesti, tietoisesti tai vahingossa. - Nm. Paras 'lääke'

        Eikä tuokaan auta kaikilla. Ei ole yhtä oikeaa eikä väärää.


    • Anonyymi

      Nauttikaa elämästä, ennen vaihtareita, vaihdevuodet koettelee, en ole saanut hormonihoitoa, koska lähisuvussa rintasyöpää ja aivoinfarkteja. Nyt on alkanut makuuasennossa viheliäinen varpaiden kihelmöinti. Varpaiden pinnalla kihelmöi. Ihmeellisiä tikaisuja reisissä, taipeissa.

    • Anonyymi

      Aamulla jalkapohjat turrat. Polvet jäykät. Lonkat jumittaa, myös yölläkin vaihtatessa asentoa.

    • Anonyymi

      Ja tuo viheliäinen varpaiden kihelmöinti kun menee makuulle

    • Anonyymi

      Olen 55-vuotias. Vaihtarit alkoivat ollessani 47v.
      Nyt on vihdoin kuukautisetkin loppuneet.
      Pari alkuvuotta olivat vähän sekavia, mutteivät mitenkään radikaalisti vaikuttaneet käytännössä seksiin tai parisuhteeseen. Huom.käytännössä.
      Oikeasti olin todella haluton, mutta seksi sujui kuitenkin kivasti ja tyydyttävästi, kun sitä vain harrasti . Tein jopa aloitteita vaikkei huvittanut yhtään.
      Olen haluton edelleen, mutta olemme jo eronneet vuosi sitten, muista syistä. Vaan nytpä ei haluttomuus enää haittaa omaa korvien väliä. Ei pätkääkään . Nyt ei tarvitse haluta.
      Olen tässä mietiskellyt elämääni ja todennut, että parisuhderintamalla on kaikki saatu , nähty, koettu. En tarvitse enää parisuhdetta. Tuskin tulen kaipaamaan seksiäkään, ihan tarpeeksi olen sitäkin nuoresta tytöstä lähtien harrastanut. Ja miehiäkin on ollut nuorena paljon.
      Kyllä nykyään miehet katselevat ja ehkä seuraakin saisin, mutta ei kiinnosta enää. Olen itseasiassa niin onnellinen, etten tarvitse ketään. Voihan mieleni vielä muuttua, mutta koskaan en aio enää seurustella siltä pohjalta, että joku olisi jotain minulta vailla. Kumppanuussuhde voisi kohdallani toimia hyvinkin, mutta se vaatisi sitten samanlaisen vastakappaleen. Enkä aio testata tai tehdä ihmiskokeita asian tiimoilta. Voin vanheta riemullisena yksinkin. Tsemppiä aplle. Kyllä se siitä kirkastuu, asenteella.

    • Oho…pistevuori rehellisyydestä..! :o ..mulla on kyl ollutkin jokseenkin tuollainen käsitys vaihdevuosista, mutta naiset puhuvat aivan järkyttävästi sontaa aiheesta niin pakko suhtautua hyvin varauksella.. ..ikävää jos tuo on koko totuus.. ..se on varmasti itselle jopa helpottavaa jos ei ikinä paneta.. xD ..mutta hyvin todennäköisesti huono kumppanille sekä parisuhteelle. ..mun käsityksen mukaan vaihdevuodet ovat ikäänkuin hyvästit seksielämälle ja ehkä parisuhteellekin…hyvä parisuhde kun todellakin tarvii sekä henkistä- että fyysistä läheisyyttä…ja ne vahvistavat toisiaan..hyvässä ja pahassa..! ..valitettavasti en voi auttaa sinua…toivottavasti joku voi, vaikkakin evoluutio on paha vastus.. :(

      • Anonyymi

        Seksihalut vähenee niin naisella kuin miehellä iän myötä, ei johdu yksinomaan vaihdevuosista.


    Ketjusta on poistettu 7 sääntöjenvastaista viestiä.

    Takaisin ylös

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mielessäni vieläkin T

      Harmi että siinä kävi niinkuin kävi, rakastin sinua. Toivotan sulle kaikkea hyvää. Toivottavasti löydät sopivan ja hyvän
      Ikävä
      40
      2092
    2. Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita

      Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita – neljä Jyväskylän Outlaws MC:n jäsentä vangittu: "Määrät p
      Jyväskylä
      47
      1644
    3. Persut petti kannattajansa, totaalisesti !

      Peraujen fundamentalisteille, vaihtkaa saittia. Muille, näin sen näimme. On helppo luvata kehareille, eikä ne ymmärrä,
      Maailman menoa
      29
      1491
    4. Ei luottoa lakko maahan

      Patria menetti sovitun ksupan.
      Suomen Keskusta
      25
      1468
    5. Nellietä Emmaa ja Amandaa stressaa

      Ukkii minnuu Emmaa ja Amandaa stressaa ihan sikana joten voidaanko me koko kolmikko hypätä ukin kainaloon ja syleilyyn k
      Isovanhempien jutut
      6
      1441
    6. Nähtäiskö ylihuomenna taas siellä missä viimeksikin?

      Otetaan ruokaöljyä, banaaneita ja tuorekurkkuja sinne messiin. Tehdään taas sitä meidän salakivaa.
      Ikävä
      1
      1415
    7. Sinäkö se olit...

      Vai olitko? Jostain kumman syystä katse venyi.. Ajelin sitten miten sattuu ja sanoin ääneen siinä se nyt meni😅😅... Lis
      Ikävä
      2
      1397
    8. Housuvaippojen käyttö Suomi vs Ulkomaat

      Suomessa housuvaippoja aletaan käyttämään vauvoilla heti, kun ne alkavat ryömiä. Tuntuu, että ulkomailla housuvaippoihin
      Vaipat
      1
      1331
    9. Hyvää yötä ja kauniita unia!

      Täytyy alkaa taas nukkumaan, että jaksaa taas tämän päivän haasteet. Aikainen tipu madon löytää, vai miten se ärsyttävä
      Tunteet
      2
      1250
    10. Lepakot ja lepakkopönttö

      Ajattelin tehdä lepakkopöntön. Tietääkö joku ovatko lepakot talvella lepakkopöntössä ´vai jossain muualla nukkumassa ta
      6
      1229
    Aihe