On rankkaa olla heikkolahjainen

Anonyymi

Varmaan moni minua vanhempi (olen 26-vuotias) tietänee, mikä on heikkolahjaisuus. Nykyäänhän puhutaan laaja-alaisista oppimisvaikeuksista poliittisen korrektiuden aikakautena. Kyse on tosiaan normaaliksi luokitellusta, mutta matalasta älykkyydestä, joka asettuu kehitysvamman ja normaalin rajamaille. Sitä ei vielä luokitella vammaisuudeksi, joten se ei oikeuta eläkkeeseen ja muihin kehitysvammaisille suunnattuihin palveluihin.

Minulla älykkyys asettuu heikkolahjaisen ja heikon keskitason välille. En mutuile, vaan tästä on todisteena psykologin lausunto. Minulla on lapsesta asti ollut autismin piirteitä, joista puhun Aspergerin piirteinä yrittäessäni olla sosiaalinen, mutten ole osannut small talkkia ja alkuun vaikeuksia oli osata sosiaalisissa tilanteissa käyttäytymistä. Esimerkkinä se, että ei ollut soveliasta sanoa mummolle suoraan: "En pidä Pandan Juhlapöydän konvehdeista". Sain tästä palautetta kyläilyn jälkeen, mistä tietysti otin opikseni. Nykyään sanoisin kiitos, olkoot vaikka miten kamalasta lahjasta kyse.

Miksi on sitten raskasta olla heikkolahjainen? Ei ole mitään ammattia, jossa pärjäisin huonojen älynlahjojen puolesta. Kykyprofiilini on epätasainen, ja pärjäsin psykologin testeissä loogisessa päättelykyvyssä ja yleistietoudessa. Muut meni epätasaisesti ja kielelliset taidot alle ikä tasolla. Miten tällaisella taidolla voi vahvuuksia hyödyntää, kun sellaisia tarvitaan yliopistotutkintoa vaativissa ammateissa? Pakko on tyytyä ravintola-alan töihin. Aivan sama, vaikka selkä menisi paskaksi. Olenhan saanutkin reumaperäisen sairauden, joka vaikuttaa eniten silmiin, mutta on hyvin mahdollista, että selkäkään ei kestä.

Mieluummin olisin kehitysvammainen kuin heikkolahjainen, koska silloin tietäni tasoitettaisiin ja saisin alhaisen älykkyyteni anteeksi. Monille annan itsestäni fiksun kuvan, vaikka lausunnot sanoo ihan muuta. En voi tajuta, miten tyhmyydelleni (sitähän se heikkolahjaisuus on raadollisesti sanottuna) voidaan olla sokeita tai sitten asiaa ei uskalleta sanoa suoraan, koska onhan matala älykkyys nykyisessä yhteiskunnassa tabu.

8

1300

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

      Ymmärrän että se on raskasta mutta se ei auta yhtään että haukut täällä kehitysvammaisia päivät pääksytysten. Heikkolahjaisten oikeuksia pitää tuoda enemmän kuuluviin ja vaatia että saisi tukea mutta ei vihapuheella muita ihmisryhmiä kohtaan.

      • Anonyymi

        Mitäpä jos kaikkien ihmisryhmien oikeudet voitais tukea niin ketään ei syrjitä.


    • Anonyymi

      Minä 36 v mies on laaja alainen oppimisvaikeus ja kielellinen häiriö. Mua on kiusattu paljon ja naiset ei musta kiinnostu.

      • Anonyymi

        Tiedän, miltä tuntuu. Itselläni ollut sentään tuuria matkassa, että olen ihmeen kaupalla onnistunut tekemään hyvän vaikutuksen normaaliälyisiin miehiin. Olen siitä hämilläni, jos muut ei tajua, mikä olen oikeasti naisiani. Näytän ehkä nätiltä, hyvin vaalealta ja nuorekkaalta, joka toiminee vetovoimana.

        AP


      • Anonyymi

        Olen pahoillani mitä olet joutunut kokemaan. Onneksi löytyy ihmisiä jotka on mukavia ja hyväksyvät sinut varmasti sellaisena ,kun olet. Toivotaan ,että sinulla on vielä mukavia kokemuksia elämästä ja ihmisistä.


    • Anonyymi

      On tosissaankin, mutta sellaisen näytteleminen on melko helppoa. Kaikki huomaa ensin ne lahjat
      https://m.youtube.com/watch?v=iYg66uLABIo
      Öitä

    • Anonyymi

      Täällä yks heikkolahjainen nainen 38- vuotias. Aina oon kokenut syrjimistä . En kelpaa koska oon heikkolahjainen. On minulla muutama hyvä ystävä vaan.

    • Anonyymi

      Väärin tulee kohdelluksi ihmissuhteissa. Tsemppiä kaikille.

    Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Tärkeä kysymys!

      Haluatko sinä, mies, minut?
      Ikävä
      91
      1575
    2. Asiallinen lähestyminen

      Mitä on asiallinen lähestyminen?? Tietääkö tai tajuaako kukaan, varsinkaan miehet??? Eilen NELJÄNNEN kerran jouduin isk
      Sinkut
      172
      1253
    3. En tiedä..

      Yhtään minkälainen miesmaku sinulla on. itse arvioin sinua moneenkin otteeseen ja joka kerta päädyin samaan lopputulokse
      Ikävä
      104
      1080
    4. Jennika Vikman avoimena - Isosisko Erika Vikman ohjeisti napakasti Tähdet, tähdet -kisaan: "Älä.."

      Jennika ja Erika - niin ovat kuin kaksi marjaa! Ilmeiltään, ääneltään ja eleiltään hyvinkin samanlaiset - toinen on kyll
      Suomalaiset julkkikset
      15
      1007
    5. Mitäs nainen

      Meinaat tehdä viikonloppuna.
      Ikävä
      86
      910
    6. Suhde asiaa

      Miksi et halua suhdetta kanssani?
      Ikävä
      68
      841
    7. Milloin viimeksi näit ikäväsi kohteen?

      Oliko helppo tunnistaa hänet? Millaisia tunteita tuo näkeminen herätti sinussa?
      Ikävä
      44
      838
    8. Kirjoita nainen meistä jotain tänne

      tai minusta, ihan mitä haluat. Niinkin voi kirjoittaa, etteivät muut tunnista, esim. meidän kahdenkeskisistä jutuista. K
      Ikävä
      60
      764
    9. Vedalainen metafysiikka

      Termi ”metafysiikka” kuuluu Aristoteleelle. Metafysiikka tarkoittaa ”fysiikan jälkeen” eli tietoa siitä, mikä on tavalli
      Hindulaisuus
      289
      753
    10. Ai jaa sinä oletkin ahnas

      Ja romanttinen luonne, nyt vasta hiffasin että olet naarastiikeri. Parempi myöhään kuin ei milloinkaan.
      Ikävä
      107
      738
    Aihe