Varmaan moni minua vanhempi (olen 26-vuotias) tietänee, mikä on heikkolahjaisuus. Nykyäänhän puhutaan laaja-alaisista oppimisvaikeuksista poliittisen korrektiuden aikakautena. Kyse on tosiaan normaaliksi luokitellusta, mutta matalasta älykkyydestä, joka asettuu kehitysvamman ja normaalin rajamaille. Sitä ei vielä luokitella vammaisuudeksi, joten se ei oikeuta eläkkeeseen ja muihin kehitysvammaisille suunnattuihin palveluihin.
Minulla älykkyys asettuu heikkolahjaisen ja heikon keskitason välille. En mutuile, vaan tästä on todisteena psykologin lausunto. Minulla on lapsesta asti ollut autismin piirteitä, joista puhun Aspergerin piirteinä yrittäessäni olla sosiaalinen, mutten ole osannut small talkkia ja alkuun vaikeuksia oli osata sosiaalisissa tilanteissa käyttäytymistä. Esimerkkinä se, että ei ollut soveliasta sanoa mummolle suoraan: "En pidä Pandan Juhlapöydän konvehdeista". Sain tästä palautetta kyläilyn jälkeen, mistä tietysti otin opikseni. Nykyään sanoisin kiitos, olkoot vaikka miten kamalasta lahjasta kyse.
Miksi on sitten raskasta olla heikkolahjainen? Ei ole mitään ammattia, jossa pärjäisin huonojen älynlahjojen puolesta. Kykyprofiilini on epätasainen, ja pärjäsin psykologin testeissä loogisessa päättelykyvyssä ja yleistietoudessa. Muut meni epätasaisesti ja kielelliset taidot alle ikä tasolla. Miten tällaisella taidolla voi vahvuuksia hyödyntää, kun sellaisia tarvitaan yliopistotutkintoa vaativissa ammateissa? Pakko on tyytyä ravintola-alan töihin. Aivan sama, vaikka selkä menisi paskaksi. Olenhan saanutkin reumaperäisen sairauden, joka vaikuttaa eniten silmiin, mutta on hyvin mahdollista, että selkäkään ei kestä.
Mieluummin olisin kehitysvammainen kuin heikkolahjainen, koska silloin tietäni tasoitettaisiin ja saisin alhaisen älykkyyteni anteeksi. Monille annan itsestäni fiksun kuvan, vaikka lausunnot sanoo ihan muuta. En voi tajuta, miten tyhmyydelleni (sitähän se heikkolahjaisuus on raadollisesti sanottuna) voidaan olla sokeita tai sitten asiaa ei uskalleta sanoa suoraan, koska onhan matala älykkyys nykyisessä yhteiskunnassa tabu.
On rankkaa olla heikkolahjainen
10
1596
Vastaukset
- Anonyymi
Ymmärrän että se on raskasta mutta se ei auta yhtään että haukut täällä kehitysvammaisia päivät pääksytysten. Heikkolahjaisten oikeuksia pitää tuoda enemmän kuuluviin ja vaatia että saisi tukea mutta ei vihapuheella muita ihmisryhmiä kohtaan.
- Anonyymi
Mitäpä jos kaikkien ihmisryhmien oikeudet voitais tukea niin ketään ei syrjitä.
- Anonyymi
Minä 36 v mies on laaja alainen oppimisvaikeus ja kielellinen häiriö. Mua on kiusattu paljon ja naiset ei musta kiinnostu.
- Anonyymi
Tiedän, miltä tuntuu. Itselläni ollut sentään tuuria matkassa, että olen ihmeen kaupalla onnistunut tekemään hyvän vaikutuksen normaaliälyisiin miehiin. Olen siitä hämilläni, jos muut ei tajua, mikä olen oikeasti naisiani. Näytän ehkä nätiltä, hyvin vaalealta ja nuorekkaalta, joka toiminee vetovoimana.
AP - Anonyymi
Olen pahoillani mitä olet joutunut kokemaan. Onneksi löytyy ihmisiä jotka on mukavia ja hyväksyvät sinut varmasti sellaisena ,kun olet. Toivotaan ,että sinulla on vielä mukavia kokemuksia elämästä ja ihmisistä.
- Anonyymi
On tosissaankin, mutta sellaisen näytteleminen on melko helppoa. Kaikki huomaa ensin ne lahjat
https://m.youtube.com/watch?v=iYg66uLABIo
Öitä - Anonyymi
Täällä yks heikkolahjainen nainen 38- vuotias. Aina oon kokenut syrjimistä . En kelpaa koska oon heikkolahjainen. On minulla muutama hyvä ystävä vaan.
- Anonyymi
Väärin tulee kohdelluksi ihmissuhteissa. Tsemppiä kaikille.
- Anonyymi
Vaikeita kysymyksiä. Minä en ole heikkolahjainen vaan hiukan keskivertoa älykkäämpi testien mukaan, jotka eivät tosin mittaa kaikkia osa-alueita, mutta olen sosiaalisesti kömpelö (autismi?) ja tunne-elämäni on poikkeavaa. Peruskoulu meni hyvin, ei mitään oppimisvaikeuksia. Sen jälkeen kaikki mennyt todella huonosti ja en osaa kuvitellakaan itseäni työelämään. Oon kohta neljänkymmenen. Se sosiaalisuus on vaikeinta. En käsitä, miksi ei saisi sanoa mummolle, ettei tykkää konvehteista? Olen puhelias ja seurallinen, sen monet sekoittaa sosiaalisuuteen, vaikka se on ihan eri asia. Sosiaalisuus on sitä, että osaa tehdä asianmukaisesti niinkuin toiset odottaa sinun tekevän. Seurallisuus ja puheliaisuus on seurallisuutta ja puheliaisuutta, ei sosiaalisuutta.
Googlailin heikkolahjaisuutta, koska mulla on nyt seurustelukumppani, joka on heikkolahjainen. Sanoinkin sen jo kännissä hänelle, kun en selvinpäin uskaltanu, että mua pelottaa viedä häntä tapaamaan ystäviäni ja sukulaisiani. Pelkään, että sukulaiset ja ystävät ei ymmärrä meidän suhdetta, koska se "heikkolahjaisuus" kyllä paistaa poikakaveristani kuin Naantalin aurinko. Olen yrittänyt seurustella lukuisia kertoja älykkäiden miesten kanssa, mutta heitä sitten hävettää esitellä minua kenellekän, kun olen niin outo mielenterveyssyrjäytynyt.
Ollaan poikakaverin kanssa tunnettu puolisen vuotta. Mulla kesti aika kauan alkaa tosissaan luottamaan, koska edellinen seurustelukumppani oli todella ikävä ja manipuloi mua, mikä tietysti onnistui hyvin, koska mulla on sosiaalinen osaaminen ja tunteiden hallinta heikkoa... Hänellä äo jotain 140.
Nyt pohdiskelen sitä, että voinko seurustella poikakaverini kanssa niiden ulkopuolisten mielipiteiden takia...
No seurustelen kuitenkin.
Mutta miten toimin ulkomaailman kanssa? Siellähän voi herätä vaikka epäilyjä, että käytän poikakaveria hyväksi. En todellakaan käytä. Haluan, että hänellä on asiat hyvin ja tingin vaikka omasta hyvinvoinnista, että niin on.
Poikakaveri samoin pitää musta tosi hyvää huolta. Hänellä on paremmat kyvyt siinä tunnepuolella ja ei hermostu vaikka kiukuttelisin vähän, vaan kuuntelee ja rauhoittelee ja ottaa syliin. Aina silittelee. Seksissä haluaa saada mulle orgasmin ennen omaa laukeamista ja onnistuu siinä useimmiten. Aina tottelee, kun sanon miten joku asia pitää hoitaa. Ei vänkää vastaan. Pitää vielä kattella kauemmin aikaa, että kestääkö se kiltteys vai onko vaan alkua. Eihän tämä tasa-arvoista ole, että minä määrään, mutta homma ei toimi muulla tavalla.
Olen kontrollifriikki ja jos jätän asioita poikakaverin päätettäväksi, niin hommat usein kusee. Tämäkin on toki sairasta. Aion opetella tietoisesti eroon tuosta kontrollin tarpeesta. Äidilläni oli samaa, kun isä oli alkoholisti. Äiti huolehti kaikesta ja sitten isä oli kiukkuinen kun hän on joku ulkopuolinen perheessä...
Mun poikakaveri on tosi ihana. Tänään minusta tuntuu, että sanon hänelle, että rakastan. Hän on aiemmin sanonut minulle niin, mutta en ole voinut vastata samoin, vaan olen sanonut "minäki tykkään sinusta". Haluaisin mennä naimisiin kumppanini kanssa. En tieddä voimmeko, koska hän on sairaseläkkeellä ja minä kuuluisin sairaseläkkeelle, mutten saa sitä ilmeisesti siksi, kun heikkolahjaisuus puuttuu. Fyysistä ja psyykkistä vaivaa kyllä löytyy. Joten olemme Kelan rahoilla. En tiedä hyväksyykö Kela erilllään asumisen, kaksi asuntoa, jos on avioliitto? Meille sopii paremmin, että molemmilla on oma paikka, vaikka olemmekin suurimman osan ajasta yhdessä. - Anonyymi
Ei psykologi voi antaa mitään lausuntoa. Se on vastaava ammatti ja koulutus kuin kirjastonhoitajalla.
Ketjusta on poistettu 2 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Jos ottaisit yhteyttä, näyttäisin viestin kaikille
Yhdessä naurettaisiin sulle. Ymmärräthän tämän?1631483Aivosyöpää sairastava Olga Temonen TV:ssä - Viimeinen Perjantai-keskusteluohjelma ulos
Näyttelijä-yrittäjä Olga Temonen sairastaa neljännen asteen glioomaa eli aivosyöpää, jota ei ole mahdollista leikata. Hä261348Heikki Silvennoinen ( Kummeli)
Kuollut 70-vuotiaana. Kiitos Heikille hauskoista hetkistä. Joskus olen hymyillyt kyynelten läpi. Sellaista se elämä on701298Mikä saa ihmisen tekemään tällaista?
Onko se huomatuksi tulemisen tarve tosiaan niin iso tarve, että nuoruuttaan ja tietämättömyyttään pilataan loppuelämä?2161170- 1271096
Kauanko valitatte yöpäivystyksestä?
Miks tosta Oulaisten yöpäivystyksen lopettamisesta tuli nii kova myrsky? Kai kaikki sen ymmärtää että raha on nyt tiuk3201031Hyvää huomenta 18. luukku
Hyvää keskiviikkoa. Vielä pari päivää ja sitten on talvipäivänseisokki. 🎄🌌❄️😊❤️2271027- 42959
Nyt kun Pride on ohi 3.0
Edelliset kaksi ketjua tuli täyteen. Pidetään siis edelleen tämä asia esillä. Raamattu opettaa johdonmukaisesti, että281942IL - VARUSMIEHIÄ lähetetään jatkossa NATO-tehtäviin ulkomaille!
Suomen puolustuksen uudet linjaukset: Varusmiehiä suunnitellaan Nato-tehtäviin Puolustusministeri Antti Häkkänen esittel306934