Estoniassa jäi nähtävästi autokansi auki

Anonyymi

Joskushan on nähty Tallinnan satamassakin autokansi auki ajelevia laivoja. Uponnutta Estoniaa on nyt kuvattu, ja siellä on meren pohjassakin sen autokansi vielä auki. Laittoivatkohan kiinni koko aikana?

123

1170

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

      Ei. Kyllä avaruusalus törmäsi laivaan. Niin iso asia, että on salattu.

      • Anonyymi

        N. 850 ihmistä kuoli. Älä leikittele.


    • Anonyymi

      jos laivassa on etu keula auki..tuo rauta möhkäle uppoaa..ei tarvii salaliittoteorioita
      rauta uppoo .sydämmeni itkee surevien kans..

      • Anonyymi

        Laiva on tehty kelluvasta laivaraudasta. Estonian virhe oli jättää peräportti kiinni. Vesi ei päässyt solahtamaan autokannen läpi, vaan kertyi laivan takaosaan. Laivahan upposi siitä syystä perä edellä.


      • Anonyymi

        ''jos laivassa on etu keula auki...''
        Jos taka keula unohtuu auki, se ei haittaa seilaamista


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Laiva on tehty kelluvasta laivaraudasta. Estonian virhe oli jättää peräportti kiinni. Vesi ei päässyt solahtamaan autokannen läpi, vaan kertyi laivan takaosaan. Laivahan upposi siitä syystä perä edellä.

        Mistä sinut on tehty?


    • Anonyymi

      Lukekaapa ,mitä siihenaikaan kerrottiin uutisissa.Laivalle tapahtui myrskyssä
      joku kolari,ja peräpäästä irtosi joku osa ,peräkansi jäi osin auki ,poiketessaan
      jossakin satamassa.Siintä huolimatta lähtivät kohti määränpäätä.
      Näin muistelen tapahtumasta kerrottavan,jos oikein muistan.

    • Anonyymi

      Voi olla että uppoamisen syy oli keulaportin irtoaminen ja vedenpääsy autokannelle sitä kautta, mutta varmaa on että sieltä on käyty hakemassa jotakin isoa onnettomuuden jälkeen. Keularamppi (on eri asia kuin keulaportti) on irroitettu jälkikäteen. Todistajien ja todistekuvien mukaan keularamppi oli miltei kiinni vielä onnettomuuden jälkeen, mutta nyt se retkottaa aluksen sivulla irrallaan. Asiantuntijoiden mukaan se ei ole mitenkään voinut irrota itsestään. Lisäksi keularampin kaiteet löydettiin jo aiemmin nätisti leikattuna irti.
      Tähän päälle löytyneet ja uudelleen kadonneet ihmiset, uhkailut, salailut ja silminnäkijöiden kuulematta jättämiset niin asiassa ei ole puhtaat jauhot pussissa.

      • Anonyymi

        Tax freen viinat noudettu parempaan talteen.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Tax freen viinat noudettu parempaan talteen.

        Paitsi ettei Estonialla ollut mitään Tax freetä.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Paitsi ettei Estonialla ollut mitään Tax freetä.

        Oli vitoskannen puolivälissä.


      • Anonyymi

        Kyseisellä linjalla myymälä oli myös tax free. Ruotsi ja Viro eivät kumpikaan kuuluneet vielä Euroopan Unioniin.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Kyseisellä linjalla myymälä oli myös tax free. Ruotsi ja Viro eivät kumpikaan kuuluneet vielä Euroopan Unioniin.

        Laivalla oli ennakoiva käytäntö.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Paitsi ettei Estonialla ollut mitään Tax freetä.

        Olihan. Perämies huusi siellä ennen uppoamista "Ostakaa, ostakaa! Kohta kallistuu".


    • Anonyymi

      Silti Metsämaasika oli maissa halvempaa

      • Anonyymi

        Mitä toi ä tossa tekee?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Mitä toi ä tossa tekee?

        Juu pelkkä metssiga, joita käydään mettästämässä Viljandissa.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Juu pelkkä metssiga, joita käydään mettästämässä Viljandissa.

        Näistä Sleepy Sleeperskin lauloi. Tosin puhe oli Karjalasta, ei Viljandista.


    • Anonyymi

      GTS Finnjet olisi pystynyt tyhjentämään vastaavassa tilanteessa autokannen vedestä nousemalla suihkuturbiniien avulla liukuun (kokka ylös), jolloin vesi olisi valunut peräaukosta pois.

      • Anonyymi

        Tosiasiassa Finnjetin koneet olivat kaasuturbiineja, Mikä olennainen ero on suihku- ja kaasuturbiinilla: Suihkuturbiinin voima hyödynnetään suurella nopeudella ulos purkutuvan virtauksen aiheuttaman työntövoiman muodossa, kaasuturbiinissa taas akselin roottorin vääntöä hyödyntämällä ja Finnjetin tapauksessa se välitettiin potkureita pyörittämään.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Tosiasiassa Finnjetin koneet olivat kaasuturbiineja, Mikä olennainen ero on suihku- ja kaasuturbiinilla: Suihkuturbiinin voima hyödynnetään suurella nopeudella ulos purkutuvan virtauksen aiheuttaman työntövoiman muodossa, kaasuturbiinissa taas akselin roottorin vääntöä hyödyntämällä ja Finnjetin tapauksessa se välitettiin potkureita pyörittämään.

        Niin, GTS tarkoittaa Gaasu Turbiini Shippiä.


    • Anonyymi

      Meijän firman siivooja Matleena ois lastallaan hetkessä pyyhkässy pisarat pois!

    • Anonyymi

      80 metrissä operoiminen vaatii jo pro-sukeltajia seoskaasuineen ja koulutuksineen. Sanoivat että Virossa ei ole yhtään sellaista sukeltajaa. Suomessa ja Ruotsissa on.
      Siellä siis ei ole käyneet mitkään harrastelijat hakemassa taxfree- viinoja vaan ammattimaiset kenties armeijan sukeltajat laitteineen. Sellainen pelastussukellus on niin kallista että mitään halpaa sieltä Estoniasta ei ole haettu, vaan todennäköisimmin salaista sotilaallista materiaalia, taikka käyty räjäyttämässä se tuusan nuuskaksi todisteiden poistamiseksi.

      • Anonyymi

        Tuntuu aika työläältä tavalta hankkia sotilasmateriaalia, jos ensin upotetaan autolautta, ja sen jälkeen vielä käydään sukeltamassa sieltä kamaa pois. Luulisi olevan helpompaa kaapata se "juttu" kuivalla maalla.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Tuntuu aika työläältä tavalta hankkia sotilasmateriaalia, jos ensin upotetaan autolautta, ja sen jälkeen vielä käydään sukeltamassa sieltä kamaa pois. Luulisi olevan helpompaa kaapata se "juttu" kuivalla maalla.

        Koskas noilla salaliittoteorioiden keksijöillä on järki ollut mukana kuvioissa?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Tuntuu aika työläältä tavalta hankkia sotilasmateriaalia, jos ensin upotetaan autolautta, ja sen jälkeen vielä käydään sukeltamassa sieltä kamaa pois. Luulisi olevan helpompaa kaapata se "juttu" kuivalla maalla.

        Kyse ei ole salaliittoteoriasta vaan joku on irroittanut keularampin ja kaiteet jälkikäteen, eikä varmaankaan harrastuksen vuoksi vaan sille on ollut joku syy. Uusissa sukelluksissa nämä asiat havaittu. Uppoaminen oli varmaankin onnettomuus, mutta kyydissä oli varmuudella jotakin mitä halutaan edelleen salata.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Kyse ei ole salaliittoteoriasta vaan joku on irroittanut keularampin ja kaiteet jälkikäteen, eikä varmaankaan harrastuksen vuoksi vaan sille on ollut joku syy. Uusissa sukelluksissa nämä asiat havaittu. Uppoaminen oli varmaankin onnettomuus, mutta kyydissä oli varmuudella jotakin mitä halutaan edelleen salata.

        Yks hailee. Paatti on botnessa ja siellä pysyy.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Kyse ei ole salaliittoteoriasta vaan joku on irroittanut keularampin ja kaiteet jälkikäteen, eikä varmaankaan harrastuksen vuoksi vaan sille on ollut joku syy. Uusissa sukelluksissa nämä asiat havaittu. Uppoaminen oli varmaankin onnettomuus, mutta kyydissä oli varmuudella jotakin mitä halutaan edelleen salata.

        Miksi salaat asioita, ihan varmuudella kun ne tiedät?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Tuntuu aika työläältä tavalta hankkia sotilasmateriaalia, jos ensin upotetaan autolautta, ja sen jälkeen vielä käydään sukeltamassa sieltä kamaa pois. Luulisi olevan helpompaa kaapata se "juttu" kuivalla maalla.

        Ei suinkaan, kun materiaali on riittävän "salaista" , sitä löytyy just niinku vain Tallinnasta ruotsiin lähtevästä aluksesta. Kato just Virossa sijaitsivat N- liiton kaikkein salaisimmistakin salaisimmat asekehittelytuotantolaitokset, kaikki ydinaseet ja just sellaiset kehiteltiin just niinku Lasnamäellä. Just niinku sellaisia ihan vihoviimeisen kehitystyön lopputulemia se autolautta oli kuljettamassa ruotsinmaalle kun sukellusvenhe tai ehkä Saimaannorppaparvi sen upotti, jookos?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Kyse ei ole salaliittoteoriasta vaan joku on irroittanut keularampin ja kaiteet jälkikäteen, eikä varmaankaan harrastuksen vuoksi vaan sille on ollut joku syy. Uusissa sukelluksissa nämä asiat havaittu. Uppoaminen oli varmaankin onnettomuus, mutta kyydissä oli varmuudella jotakin mitä halutaan edelleen salata.

        Ajoramppi oli osittain auki jo ensimmäisissä tutkimuksissa. jos se oli edes osittain auki, se oli jo siinä vaiheessa revennyt lukituksistaan irronneen visiirin kosketuksen voimasta. Ts ajoramppikin oli jo osittain hajalla ja irti eikä mikään erityinen ihme jos se nyt on revennyt lopullisesti kiinnityksistään ja on poissa paikaltaan. Tuo väite rampin kaiteiden irrotuksesta on esitetty kai tasan yhden kerran, sen luotettavuuden kyseenalaistaisin, eihän niiden kaiteiden poistaminen edes auttaisi mitenkään jos aluksesta jotain haettaisiin pois, jos visiiri ja ajoramppi puuttuivat, siinähän se oli suora tilava kulkureitti autokannelle!
        Jos esitetään kyydissä olleen oikein varmuudella jotain salattavaa kuljetettavaa niin olisi kai kohtuullista että väittäjä esittäisi luotettavat todisteet väitteidensä tueksi, onko niitä?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Yks hailee. Paatti on botnessa ja siellä pysyy.

        Nostakaa se ylös.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ajoramppi oli osittain auki jo ensimmäisissä tutkimuksissa. jos se oli edes osittain auki, se oli jo siinä vaiheessa revennyt lukituksistaan irronneen visiirin kosketuksen voimasta. Ts ajoramppikin oli jo osittain hajalla ja irti eikä mikään erityinen ihme jos se nyt on revennyt lopullisesti kiinnityksistään ja on poissa paikaltaan. Tuo väite rampin kaiteiden irrotuksesta on esitetty kai tasan yhden kerran, sen luotettavuuden kyseenalaistaisin, eihän niiden kaiteiden poistaminen edes auttaisi mitenkään jos aluksesta jotain haettaisiin pois, jos visiiri ja ajoramppi puuttuivat, siinähän se oli suora tilava kulkureitti autokannelle!
        Jos esitetään kyydissä olleen oikein varmuudella jotain salattavaa kuljetettavaa niin olisi kai kohtuullista että väittäjä esittäisi luotettavat todisteet väitteidensä tueksi, onko niitä?

        Millä perusteella kyseenalaistat mitään väitteitä. Esitä perustelut, onko sinulla niitä.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Millä perusteella kyseenalaistat mitään väitteitä. Esitä perustelut, onko sinulla niitä.

        Viisi viikkoa olet juttua tavannut etkä löydä perusteluit ??


    • Anonyymi

      Kamala onnettomuus. Laivoja uppoaa niin matkustaja-aluksia kuin rahtialuksia kuka pelaa laivanupotuspeliä?

      • Anonyymi

        Siinä pelissä on vain sota-aluksia.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Siinä pelissä on vain sota-aluksia.

        Onko tietokoneelle mitään sukellusvenepeliä?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Onko tietokoneelle mitään sukellusvenepeliä?

        SIlent Service ja Das Boot.


    • Anonyymi

      Katsokaapas tietämättömät vitsailijat se DPlayn dokkari joka pisti alkuun uudet tutkimukset. Ruotsin puolustusvoimien upseeri kertoo omalla naamalla ja nimellään että Estoniallakin on kuljetettu armeijan salaista materiaalia eivätkä he ole siitä tilivelvollisia kellekään.

      • Anonyymi

        Me ei mitään pleikkarin pelejä pelata. Täytyy olla PClle.


      • Anonyymi

        Ellet jaksa lukea onnettomuustutkinnasta tehtyä loppuraporttia, katso ns. dokumentti....


      • Anonyymi

        ''...se DPlayn dokkari ..''
        Se oli lähinnä viihdettä.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        ''...se DPlayn dokkari ..''
        Se oli lähinnä viihdettä.

        Mitäpä muutakaan mutta monille sellaiset dokkarit alkavat helposti edustaakin totuutta.


    • Anonyymi

      Oletko nyt tosissasi aloittamassa tuolla aiheella keskustelua?
      Käypä ensin katsomassa kymmenet videot ja haastattelut.
      Älä aloita pohjamudista.
      Tätä ei yksinkertaisesti edes viitsi vaivautua vastaamaan.

      • Anonyymi

        Aloitus oli typerä, mutta asia ei ole likimainkaan vielä selvä.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Aloitus oli typerä, mutta asia ei ole likimainkaan vielä selvä.

        Asia on täysin selvä. Laiva on pohjassa ja pysyy. Ei se siitä miksikään muutu.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Asia on täysin selvä. Laiva on pohjassa ja pysyy. Ei se siitä miksikään muutu.

        Uponnut laiva on jatkuvassa muutostilassa. Tuhannen vuoden päästä sitä tuskin tunnistetaan edes laivaksi. Happi tekee tehtävänsä, vaikka Itämeri happikadosta kärsiikin.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Asia on täysin selvä. Laiva on pohjassa ja pysyy. Ei se siitä miksikään muutu.

        Jos siellä olisi ollut vaikkapa oma lapsesi, niin antaisitko asian olla ja et haluaisi tietää totuutta ja saada mahdollisesti oikeutta lapsellesi?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Jos siellä olisi ollut vaikkapa oma lapsesi, niin antaisitko asian olla ja et haluaisi tietää totuutta ja saada mahdollisesti oikeutta lapsellesi?

        Ei mitään merkitystä. Kuolleita ei saa herätettyä henkiin.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Jos siellä olisi ollut vaikkapa oma lapsesi, niin antaisitko asian olla ja et haluaisi tietää totuutta ja saada mahdollisesti oikeutta lapsellesi?

        Hautaus on tehty ja oikeus tapahtunut.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Uponnut laiva on jatkuvassa muutostilassa. Tuhannen vuoden päästä sitä tuskin tunnistetaan edes laivaksi. Happi tekee tehtävänsä, vaikka Itämeri happikadosta kärsiikin.

        Ei tarvita tuhatta vuotta, Itämerellä on liikuttu teräsrakenteisilla aluksilla noin 150 vuotta, niitä on myös uponnut ko. ajanjakson aikana ja varhaisemmista uponneista ei ole enää juuri mitään havaittavissa. Itämereen paljon aikaisemmin uponneita puurunkoisia aluksi löydetään käytännössä paljon paremmin säilyneinä kuin teräsrunkoisia aluksia. Kyllä se vähäinenkin happipitoisuus tekee teräksiin tehtävänsä.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Jos siellä olisi ollut vaikkapa oma lapsesi, niin antaisitko asian olla ja et haluaisi tietää totuutta ja saada mahdollisesti oikeutta lapsellesi?

        Riittäisi kun tiedän nyt totuuden ja se on se virallinen totuus!


      • Anonyymi

        Maailmalla on yleinen tapa maksaa omaisille korvauksia, kun syyllinen selviää, vaikka se olisi vahinko ollut. Tässä tapauksessa todennäköisin syyllinen on Ruotsin puolustusvoimat eli Ruotsin valtio. He ovat jo myöntäneet salakuljetukset ja 2005 vuonna jo silloinen tutkimusjohtaja piti vahvimpana syynä ruotsalaista sukellusvenettä joka oli saattotoimissa. Samaan ovat päätyneet monet muut tutkijat. Totuus todennäköisesti selviää.
        Raha ei tuo menetettyjä takaisin mutta toimii samalla sakkona vastuulliselle taholle.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Maailmalla on yleinen tapa maksaa omaisille korvauksia, kun syyllinen selviää, vaikka se olisi vahinko ollut. Tässä tapauksessa todennäköisin syyllinen on Ruotsin puolustusvoimat eli Ruotsin valtio. He ovat jo myöntäneet salakuljetukset ja 2005 vuonna jo silloinen tutkimusjohtaja piti vahvimpana syynä ruotsalaista sukellusvenettä joka oli saattotoimissa. Samaan ovat päätyneet monet muut tutkijat. Totuus todennäköisesti selviää.
        Raha ei tuo menetettyjä takaisin mutta toimii samalla sakkona vastuulliselle taholle.

        Voi Luoja. Tuo haluaa tienata vainajilla! Eikö mitään kunnioitusta menehtyneitä kohtaan?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Voi Luoja. Tuo haluaa tienata vainajilla! Eikö mitään kunnioitusta menehtyneitä kohtaan?

        Voi luoja, tuo tyyppi on sekaisin kuin seinäkello:))))


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Voi luoja, tuo tyyppi on sekaisin kuin seinäkello:))))

        Jos et kunnioita menehtyneitä, kunnioita ainakin suremaan jääneitä. Älä lisää heidän tuskaansa.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ei mitään merkitystä. Kuolleita ei saa herätettyä henkiin.

        Miksei svenskit reagoineet voimakkaammin? Heitähän siellä kuoli eniten ja virolaisia. Suomalaisia kuoli 10. Onko tai olisiko ollut mahdollista nostaa Estonia?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Miksei svenskit reagoineet voimakkaammin? Heitähän siellä kuoli eniten ja virolaisia. Suomalaisia kuoli 10. Onko tai olisiko ollut mahdollista nostaa Estonia?

        Nautitko? Tapat toisia henkisesti. Olet melkoinen sadisti.
        Amerikkalaisilla on selkeä lyhenne: RIP.
        Rauha menehtyneille, rauha heidän muistolleen.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Voi Luoja. Tuo haluaa tienata vainajilla! Eikö mitään kunnioitusta menehtyneitä kohtaan?

        Käytä järkeäsi poju. Menehtyneet haluaisivat aivan varmasti että heidän läheisillään on hyvä olla ja asiat kunnossa. Poistuneet jättivät aukon omaisten elämään ja rahalla sitä voidaan hieman paikata ja näin "murhatut" saavat oikeutta itselleen ja turvaa läheisilleen.
        Gaddaffi laitettiin maksamaan yhteensä yli miljardi taalaa alasammutun koneen uhrien omaisille.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Miksei svenskit reagoineet voimakkaammin? Heitähän siellä kuoli eniten ja virolaisia. Suomalaisia kuoli 10. Onko tai olisiko ollut mahdollista nostaa Estonia?

        Svenskit eivät reagoineet siksi, kun onnettomuus on heidän sössimisten summa.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Käytä järkeäsi poju. Menehtyneet haluaisivat aivan varmasti että heidän läheisillään on hyvä olla ja asiat kunnossa. Poistuneet jättivät aukon omaisten elämään ja rahalla sitä voidaan hieman paikata ja näin "murhatut" saavat oikeutta itselleen ja turvaa läheisilleen.
        Gaddaffi laitettiin maksamaan yhteensä yli miljardi taalaa alasammutun koneen uhrien omaisille.

        Sinusta olisi tullut tosi innokas keskitysleirin vartija. Vailla mitään tunteita ja empatioita vankeja kohtaan.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Sinusta olisi tullut tosi innokas keskitysleirin vartija. Vailla mitään tunteita ja empatioita vankeja kohtaan.

        Sekopäinen kommentti ja todella typerä vertaus.

        No ajattelepas asiaa niinpäin että sinä menehtyisit vastaavassa onnettomuudessa.

        a)Haluaisitko että tapahtumat selvitetään läheisillesi ettei asiasta jäisi epätietoisuutta, vai halauaisitko että he joutuvat elämään lopun ikänsä epätietoisuudessa?

        b) Jos sieltä löytyisi tutkimuksissa että asiassa on salailtu rikoksia, niin haluaisitko itsellesi ja läheisillesi oikeutta siten että syyllisiä rankaistaan lain mukaan, vai pitäisikö syyllisille antaa anteeksi ja unohtaa korvausvaatimukset kärsimyksestä, hautajaiskulut yms?

        Tiesitkö että Suomessa maksetaan yleisesti korvauksia henkirikoksissa uhrin omaisille? Maksajaksi määrätään tekijä. Se on ihan yleinen käytäntö,

        Tiesitkö että Estonian tapauksessa nimenomaan omaiset vaativat uusia tutkimuksia? Uhrit eivät ole niitä enää vaatimassa, joten se on omaisten tehtävä.

        "Pahinta ei ole pahojen ihmisten pahuus, vaan hyvien ihmisten hiljaisuus" -Martin Luther King-


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Sinusta olisi tullut tosi innokas keskitysleirin vartija. Vailla mitään tunteita ja empatioita vankeja kohtaan.

        Mielestäsi tuossa tapauksessa henkivakuutuksen ottaminenkin on empaattisuuden puutetta?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Sekopäinen kommentti ja todella typerä vertaus.

        No ajattelepas asiaa niinpäin että sinä menehtyisit vastaavassa onnettomuudessa.

        a)Haluaisitko että tapahtumat selvitetään läheisillesi ettei asiasta jäisi epätietoisuutta, vai halauaisitko että he joutuvat elämään lopun ikänsä epätietoisuudessa?

        b) Jos sieltä löytyisi tutkimuksissa että asiassa on salailtu rikoksia, niin haluaisitko itsellesi ja läheisillesi oikeutta siten että syyllisiä rankaistaan lain mukaan, vai pitäisikö syyllisille antaa anteeksi ja unohtaa korvausvaatimukset kärsimyksestä, hautajaiskulut yms?

        Tiesitkö että Suomessa maksetaan yleisesti korvauksia henkirikoksissa uhrin omaisille? Maksajaksi määrätään tekijä. Se on ihan yleinen käytäntö,

        Tiesitkö että Estonian tapauksessa nimenomaan omaiset vaativat uusia tutkimuksia? Uhrit eivät ole niitä enää vaatimassa, joten se on omaisten tehtävä.

        "Pahinta ei ole pahojen ihmisten pahuus, vaan hyvien ihmisten hiljaisuus" -Martin Luther King-

        Jos laiva uppoaa ja minä sen mukana, niin sillä tavalla sitten käy. Laivalle meno on aina vapaaehtoinen valinta, ja sisältää uppoamisriskin.

        Mitkään selvittelyt eivät nosta laivaa pintaan, eivätkä varsinkaan herätä vainajia henkiin.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Jos laiva uppoaa ja minä sen mukana, niin sillä tavalla sitten käy. Laivalle meno on aina vapaaehtoinen valinta, ja sisältää uppoamisriskin.

        Mitkään selvittelyt eivät nosta laivaa pintaan, eivätkä varsinkaan herätä vainajia henkiin.

        Toi yx haluu vaan tienata itelle rahaa vainajien kustannuksella. Sit pitäis kunnon viikon peijaiset.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Sekopäinen kommentti ja todella typerä vertaus.

        No ajattelepas asiaa niinpäin että sinä menehtyisit vastaavassa onnettomuudessa.

        a)Haluaisitko että tapahtumat selvitetään läheisillesi ettei asiasta jäisi epätietoisuutta, vai halauaisitko että he joutuvat elämään lopun ikänsä epätietoisuudessa?

        b) Jos sieltä löytyisi tutkimuksissa että asiassa on salailtu rikoksia, niin haluaisitko itsellesi ja läheisillesi oikeutta siten että syyllisiä rankaistaan lain mukaan, vai pitäisikö syyllisille antaa anteeksi ja unohtaa korvausvaatimukset kärsimyksestä, hautajaiskulut yms?

        Tiesitkö että Suomessa maksetaan yleisesti korvauksia henkirikoksissa uhrin omaisille? Maksajaksi määrätään tekijä. Se on ihan yleinen käytäntö,

        Tiesitkö että Estonian tapauksessa nimenomaan omaiset vaativat uusia tutkimuksia? Uhrit eivät ole niitä enää vaatimassa, joten se on omaisten tehtävä.

        "Pahinta ei ole pahojen ihmisten pahuus, vaan hyvien ihmisten hiljaisuus" -Martin Luther King-

        ''Tiesitkö että Suomessa maksetaan yleisesti korvauksia henkirikoksissa uhrin omaisille? Maksajaksi määrätään tekijä''

        Ja tekijät ovat aina niin varakkaita ettei ongelmia synny;)
        https://www.huoma.fi/blogi/2021/uhrin-omaisen-oikeus-korvauksiin/


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        ''Tiesitkö että Suomessa maksetaan yleisesti korvauksia henkirikoksissa uhrin omaisille? Maksajaksi määrätään tekijä''

        Ja tekijät ovat aina niin varakkaita ettei ongelmia synny;)
        https://www.huoma.fi/blogi/2021/uhrin-omaisen-oikeus-korvauksiin/

        Niin, hän oli kuoltua arvokkaampi kuin elävänä. Hyvä kun kuoli.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Jos laiva uppoaa ja minä sen mukana, niin sillä tavalla sitten käy. Laivalle meno on aina vapaaehtoinen valinta, ja sisältää uppoamisriskin.

        Mitkään selvittelyt eivät nosta laivaa pintaan, eivätkä varsinkaan herätä vainajia henkiin.

        All right eli uhri on syyllinen koska matkusti autolautalla?
        Tapaturmainen kuolema tai kuolemantuottamus on siis aina uhrin valinta. Mitäs ei katsonut suojatietä mennessään että sieltä tulee rattijuoppo 150 kmh ja mitäs käveli tiellä kun sieltä putosi jäät niskaan 9 kerroksen katolta.
        Sitten ei muuta kuin omaiset maksamaan hautajaiset ja asia on kunnossa?

        Miten minusta tuntuu että siellä on kommentoimassa joku luuseri ja superkateellinen pikku narkkari joka kadehtii jopa kuolleita siitä syystä että nämä ovat päässeet matkustelemaan autolautalle...?

        Suurin osa uhreista oli muutes työmatkalla. Estonia ei ollut mikään bilepaatti tuolla reitillä.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        All right eli uhri on syyllinen koska matkusti autolautalla?
        Tapaturmainen kuolema tai kuolemantuottamus on siis aina uhrin valinta. Mitäs ei katsonut suojatietä mennessään että sieltä tulee rattijuoppo 150 kmh ja mitäs käveli tiellä kun sieltä putosi jäät niskaan 9 kerroksen katolta.
        Sitten ei muuta kuin omaiset maksamaan hautajaiset ja asia on kunnossa?

        Miten minusta tuntuu että siellä on kommentoimassa joku luuseri ja superkateellinen pikku narkkari joka kadehtii jopa kuolleita siitä syystä että nämä ovat päässeet matkustelemaan autolautalle...?

        Suurin osa uhreista oli muutes työmatkalla. Estonia ei ollut mikään bilepaatti tuolla reitillä.

        Mitä tekemistä tuolla on matkailun kanssa?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        All right eli uhri on syyllinen koska matkusti autolautalla?
        Tapaturmainen kuolema tai kuolemantuottamus on siis aina uhrin valinta. Mitäs ei katsonut suojatietä mennessään että sieltä tulee rattijuoppo 150 kmh ja mitäs käveli tiellä kun sieltä putosi jäät niskaan 9 kerroksen katolta.
        Sitten ei muuta kuin omaiset maksamaan hautajaiset ja asia on kunnossa?

        Miten minusta tuntuu että siellä on kommentoimassa joku luuseri ja superkateellinen pikku narkkari joka kadehtii jopa kuolleita siitä syystä että nämä ovat päässeet matkustelemaan autolautalle...?

        Suurin osa uhreista oli muutes työmatkalla. Estonia ei ollut mikään bilepaatti tuolla reitillä.

        Syyllinen? Sinä olet se, joka huudat syyllisiä.
        Onnettomuudella ei tavallisesti ole syyllisiä. Se vain tapahtuu.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Syyllinen? Sinä olet se, joka huudat syyllisiä.
        Onnettomuudella ei tavallisesti ole syyllisiä. Se vain tapahtuu.

        Oletko oikeasti noin tyhmä vai esitätkö vaan?
        Kerro tuo liikennepoliiseille ja vakuutusyhtiöille että onnettomuuksilla ei ole tavallisesti syyllistä, ne vaan tapahtuu. Onnettomuudet tutkitaan lapsirakas kahdesta syystä. Siksi että saadaan selville mitä on oikein tapahtunut ja siksi ettei näin tapahtuisi enää koskaan.

        Estonian tapaus tutkitaan uudelleen siksi että virallinen raportti on vahvasti kyseenalaistettu ja siitä on todisteitakin, eikä asia perustu luuloon.
        Totuus pitää saada selville. Syylliset ei saa päästä karkuun. 852 ihmistä menetti elämänsä ja omaiset vaativat heille oikeutta.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Oletko oikeasti noin tyhmä vai esitätkö vaan?
        Kerro tuo liikennepoliiseille ja vakuutusyhtiöille että onnettomuuksilla ei ole tavallisesti syyllistä, ne vaan tapahtuu. Onnettomuudet tutkitaan lapsirakas kahdesta syystä. Siksi että saadaan selville mitä on oikein tapahtunut ja siksi ettei näin tapahtuisi enää koskaan.

        Estonian tapaus tutkitaan uudelleen siksi että virallinen raportti on vahvasti kyseenalaistettu ja siitä on todisteitakin, eikä asia perustu luuloon.
        Totuus pitää saada selville. Syylliset ei saa päästä karkuun. 852 ihmistä menetti elämänsä ja omaiset vaativat heille oikeutta.

        Sinulla ne on ihan omanlaisesi käsitykset ja muistelot matkailukokemuksistasi.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Oletko oikeasti noin tyhmä vai esitätkö vaan?
        Kerro tuo liikennepoliiseille ja vakuutusyhtiöille että onnettomuuksilla ei ole tavallisesti syyllistä, ne vaan tapahtuu. Onnettomuudet tutkitaan lapsirakas kahdesta syystä. Siksi että saadaan selville mitä on oikein tapahtunut ja siksi ettei näin tapahtuisi enää koskaan.

        Estonian tapaus tutkitaan uudelleen siksi että virallinen raportti on vahvasti kyseenalaistettu ja siitä on todisteitakin, eikä asia perustu luuloon.
        Totuus pitää saada selville. Syylliset ei saa päästä karkuun. 852 ihmistä menetti elämänsä ja omaiset vaativat heille oikeutta.

        ''...virallinen raportti on vahvasti kyseenalaistettu ja siitä on todisteitakin...''

        Todisteita ja todisteita....salaliittouskovaiset ovat aina keskuudessamme;)


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        ''...virallinen raportti on vahvasti kyseenalaistettu ja siitä on todisteitakin...''

        Todisteita ja todisteita....salaliittouskovaiset ovat aina keskuudessamme;)

        Miksi avattiin uudet sukellukset ja uudet viralliset tutkimukset, jos uudet kyljistä löydetyt valtavat reiät ovat vain salaliittoteoriaa? Niistä on virallista videomateriaalia. Suurin halkeama on yli 15 metriä pitkä ja toinen reikä 1,5 x 5 metriä. Entäpä miksi keularamppi on jälkikäteen irroitettu? Salaliittoteoreetikkoko siellä on käynyt sen kujeillessaan irroittamassa?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Miksi avattiin uudet sukellukset ja uudet viralliset tutkimukset, jos uudet kyljistä löydetyt valtavat reiät ovat vain salaliittoteoriaa? Niistä on virallista videomateriaalia. Suurin halkeama on yli 15 metriä pitkä ja toinen reikä 1,5 x 5 metriä. Entäpä miksi keularamppi on jälkikäteen irroitettu? Salaliittoteoreetikkoko siellä on käynyt sen kujeillessaan irroittamassa?

        Sinun mielestäsi tuokin on matkailua.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Miksi avattiin uudet sukellukset ja uudet viralliset tutkimukset, jos uudet kyljistä löydetyt valtavat reiät ovat vain salaliittoteoriaa? Niistä on virallista videomateriaalia. Suurin halkeama on yli 15 metriä pitkä ja toinen reikä 1,5 x 5 metriä. Entäpä miksi keularamppi on jälkikäteen irroitettu? Salaliittoteoreetikkoko siellä on käynyt sen kujeillessaan irroittamassa?

        Ei keularamppia ole irroitettu. Alus on kallistunut uppoamisen jälkeen....
        Kun 12 000 tonnia laivarautaa jysähtää merenpohjaan, siinä syntyy erilaisia vaurioita.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ei keularamppia ole irroitettu. Alus on kallistunut uppoamisen jälkeen....
        Kun 12 000 tonnia laivarautaa jysähtää merenpohjaan, siinä syntyy erilaisia vaurioita.

        Eiköhän kaikki ole vastattu ketjussa "Miksi M/S Estonia upposi?"


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Eiköhän kaikki ole vastattu ketjussa "Miksi M/S Estonia upposi?"

        Eiköhän kaikki salaliittoteoriat ole ko. ketjussa;)


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ei keularamppia ole irroitettu. Alus on kallistunut uppoamisen jälkeen....
        Kun 12 000 tonnia laivarautaa jysähtää merenpohjaan, siinä syntyy erilaisia vaurioita.

        Estonia ei suinkaan jysähtänyt merenpohjaan. Estonia on 157 metriä pitkä ja vettä tuolla kohdin on vain 80 metriä. Estonia upposi perä edellä ja aluksessa oli runsaasti ilmaa ja ilmataskuja, jotka hidastivat uppoamista. Perä oli jo pohjassa kun keula oli vielä miltei pinnalla. Se laskeutui sinne pehmeästi kuin puusta putoava lehti.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Estonia ei suinkaan jysähtänyt merenpohjaan. Estonia on 157 metriä pitkä ja vettä tuolla kohdin on vain 80 metriä. Estonia upposi perä edellä ja aluksessa oli runsaasti ilmaa ja ilmataskuja, jotka hidastivat uppoamista. Perä oli jo pohjassa kun keula oli vielä miltei pinnalla. Se laskeutui sinne pehmeästi kuin puusta putoava lehti.

        Silminnäkijän kommentti;)


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Estonia ei suinkaan jysähtänyt merenpohjaan. Estonia on 157 metriä pitkä ja vettä tuolla kohdin on vain 80 metriä. Estonia upposi perä edellä ja aluksessa oli runsaasti ilmaa ja ilmataskuja, jotka hidastivat uppoamista. Perä oli jo pohjassa kun keula oli vielä miltei pinnalla. Se laskeutui sinne pehmeästi kuin puusta putoava lehti.

        Estonia ei uponnut pystysuorassa asennossa vaain hieman perä edellä, reilusti oikealle kallistuneena.
        ''..oli runsaasti ilmaa ja ilmataskuja, jotka hidastivat..''
        Heh:)


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Silminnäkijän kommentti;)

        Ei vaan kukaan aiemmin muistanut.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Estonia ei uponnut pystysuorassa asennossa vaain hieman perä edellä, reilusti oikealle kallistuneena.
        ''..oli runsaasti ilmaa ja ilmataskuja, jotka hidastivat..''
        Heh:)

        Katsokaa animaatio video uppoamisesta. Ilmataskuissa epäiltiin olevan ihmisiä elossa vielä viikko uppoamisen jälkeen, mutta pelastusyrityksiä ei tehty, vaikka muun muassa Venäjä tarjosi pienoissukellusveneitä, mutta apua ei otettu vastaan, jota pidettiin varsin outona jo tuolloin. Yksi tutkimusjohtaja erosi kertomatta syytä ja toinen on sillä kannalla että se oli ruotsalainen sukellusvene joka vahingossa törmäsi Estoniaan. Nyt siis puhutaan tutkimusjohtajista eikä salaliittoteoreetikoista.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Katsokaa animaatio video uppoamisesta. Ilmataskuissa epäiltiin olevan ihmisiä elossa vielä viikko uppoamisen jälkeen, mutta pelastusyrityksiä ei tehty, vaikka muun muassa Venäjä tarjosi pienoissukellusveneitä, mutta apua ei otettu vastaan, jota pidettiin varsin outona jo tuolloin. Yksi tutkimusjohtaja erosi kertomatta syytä ja toinen on sillä kannalla että se oli ruotsalainen sukellusvene joka vahingossa törmäsi Estoniaan. Nyt siis puhutaan tutkimusjohtajista eikä salaliittoteoreetikoista.

        Lisää tuo tänne:
        https://fi.wikipedia.org/wiki/Estonian_uppoamisen_salaliittoteoriat


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Katsokaa animaatio video uppoamisesta. Ilmataskuissa epäiltiin olevan ihmisiä elossa vielä viikko uppoamisen jälkeen, mutta pelastusyrityksiä ei tehty, vaikka muun muassa Venäjä tarjosi pienoissukellusveneitä, mutta apua ei otettu vastaan, jota pidettiin varsin outona jo tuolloin. Yksi tutkimusjohtaja erosi kertomatta syytä ja toinen on sillä kannalla että se oli ruotsalainen sukellusvene joka vahingossa törmäsi Estoniaan. Nyt siis puhutaan tutkimusjohtajista eikä salaliittoteoreetikoista.

        ''...se oli ruotsalainen sukellusvene joka vahingossa törmäsi Estoniaan''

        Mikäli näin olisi tapahtunut, laivan runkoon tulleesta reiästä oli tullut vettä laivaan aika helvetisti. Kuitenkin Estonia oli lähes kyljellään (SB) upotessaan. Se vesi olisi ollut laivan alaosissa, konehuone,ym. ja pitänyt laivan edes jotenkin suorassa.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        ''...se oli ruotsalainen sukellusvene joka vahingossa törmäsi Estoniaan''

        Mikäli näin olisi tapahtunut, laivan runkoon tulleesta reiästä oli tullut vettä laivaan aika helvetisti. Kuitenkin Estonia oli lähes kyljellään (SB) upotessaan. Se vesi olisi ollut laivan alaosissa, konehuone,ym. ja pitänyt laivan edes jotenkin suorassa.

        Kun kallistuma tulee aallokossa kuten se vääjäämättä tulee, se tulee joka tapauksessa oli reikä missäpäin tahansa tai keulaportin ja keularampin raosta. Missään tapauksessa laiva ei pysy suorassa koska suurin osa laivan sisätiloista sijaitsee vesirajan yläpuolella.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Kun kallistuma tulee aallokossa kuten se vääjäämättä tulee, se tulee joka tapauksessa oli reikä missäpäin tahansa tai keulaportin ja keularampin raosta. Missään tapauksessa laiva ei pysy suorassa koska suurin osa laivan sisätiloista sijaitsee vesirajan yläpuolella.

        Pitäisikö itkeä vai nauraa......


    • Anonyymi

      Sealife carwash vai pesukone?

    • Anonyymi

      Naapurissa kävi yöllä varkaita. Olivat nähtävästi jättäneet oven auki, koska poliisin saapuessa ovi oli auki.

      • Anonyymi

        Hydraulinen keularamppi ei ole ihan tavallinen ovi joka jää auki tai aukeaa itsestään ja irtoaa saranoiltaan.


    • Anonyymi

      Näyttää siltä, että laivalla olisi ollut myös runsaasti ikkunoita auki.

      • Anonyymi

        Ei varsinaisesti auki, aallot löi useita ikkunoita sisään nelos- ja viitoskannelta..


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ei varsinaisesti auki, aallot löi useita ikkunoita sisään nelos- ja viitoskannelta..

        Miksi lasit eivät ole hyteissä vaan lentäneet pohjaan?
        Ei aaltoja, räjähteet.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Miksi lasit eivät ole hyteissä vaan lentäneet pohjaan?
        Ei aaltoja, räjähteet.

        ''Miksi lasit eivät ole hyteissä...''

        Tarkastit hytit huolimattomasti.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        ''Miksi lasit eivät ole hyteissä...''

        Tarkastit hytit huolimattomasti.

        Valokuvistahan tuon näkee.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Valokuvistahan tuon näkee.

        Missä valokuvat on nähtävissä ??


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Missä valokuvat on nähtävissä ??

        No jo on!

        Netissä julkaistu tuhansittain kuvaa ja videota aiheesta. Etkö vielä edes tiedä, mistä puhut?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Miksi lasit eivät ole hyteissä vaan lentäneet pohjaan?
        Ei aaltoja, räjähteet.

        Matkustaja-aluksissa käytetään laminoituja turvalaseja.

        ’’Ikkunoiden lasit voidaan valmistaa joko yksittäisistä lasilevyistä, jotka ovat karkaistua turvalasia, tai laminoidusta turvalasista. Karkaistu turvalasi valmistetaan noudattaen ISO 21005 -standardia. Laminoidun lasin tulee olla liimattu koko pinta-alaltaan esimerkiksi polyvinyylibutyraali-kalvolla (PVB). (DNVGL-RU-SHIP-Pt3Ch12Sec6.1.1.)

        Lasien välissä oleva kalvo tekee ikkunasta kestävämmän. Rikkoutuessaan lasi sirpaloituu tavallisen ikkunan tavoin, mutta sirpaleet eivät irtoa ja siten aiheuta vaaraa. Sirpaleet pysyvät laminaatissa kiinni, jolloin levy pysyy yhtenäisenä.’’


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Matkustaja-aluksissa käytetään laminoituja turvalaseja.

        ’’Ikkunoiden lasit voidaan valmistaa joko yksittäisistä lasilevyistä, jotka ovat karkaistua turvalasia, tai laminoidusta turvalasista. Karkaistu turvalasi valmistetaan noudattaen ISO 21005 -standardia. Laminoidun lasin tulee olla liimattu koko pinta-alaltaan esimerkiksi polyvinyylibutyraali-kalvolla (PVB). (DNVGL-RU-SHIP-Pt3Ch12Sec6.1.1.)

        Lasien välissä oleva kalvo tekee ikkunasta kestävämmän. Rikkoutuessaan lasi sirpaloituu tavallisen ikkunan tavoin, mutta sirpaleet eivät irtoa ja siten aiheuta vaaraa. Sirpaleet pysyvät laminaatissa kiinni, jolloin levy pysyy yhtenäisenä.’’

        Siten kuin Jutan joistakin kuvista näkyy meren pohjassa.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Siten kuin Jutan joistakin kuvista näkyy meren pohjassa.

        Mikä tai kuka vei lasit merenpohjaan ?? Aallot löi ikkunat sisäänpäin.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Siten kuin Jutan joistakin kuvista näkyy meren pohjassa.

        Autossakin käyttivät joskus tuollaisia sekuriittilaseja tuulilaseina. Ongelmia tuli lasin särkyessä, kun ikkunasta ei nähnyt enää lainkaan läpi.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Mikä tai kuka vei lasit merenpohjaan ?? Aallot löi ikkunat sisäänpäin.

        Ei ne aallot...


    • Anonyymi

      Merkittävä osa asianosaisista ei usko viralliseen teoriaan. Uudet tutkimukset osoittavat että virallisessa teoriassa on vakavia puutteita. Siksi uudet tutkimukset. Totuus voittakoot.

      • Anonyymi

        ''Uudet tutkimukset osoittavat että virallisessa teoriassa on vakavia puutteita''

        Missä ja milloin ?? Jos olisi jotain todellista näyttöä, viralliset tutkinnat käynnistettäisiin uudestaan. Huuhaa jutut on Seiskalle ym. huuhaa medioille.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        ''Uudet tutkimukset osoittavat että virallisessa teoriassa on vakavia puutteita''

        Missä ja milloin ?? Jos olisi jotain todellista näyttöä, viralliset tutkinnat käynnistettäisiin uudestaan. Huuhaa jutut on Seiskalle ym. huuhaa medioille.

        Minä sanoisin, että Jutta Grabe aloitti älyttömien salaliittoteorioiden keksimisen ja niiden avulla rahastamisen.


      • Anonyymi

        Määrittele ensin "merkittävä osa" & "usko", koska muuten kuulostat "koko kansaa" edustavalta satusedältä virallisine teorioineen.

        Laiva ei uponnut uskonnon tai uskomisen vuoksi. Se upposi, koska ei kestänyt silloista merenkäyntiä. Komentosillalla tehtiin varmasti virheitä, jotka johtuivat todennäköisesti päällystön kokemattomuudesta, eikä länsimainen alus latinalaisine aakkosineen varmasti helpottanut aluksen käsittelyä.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Määrittele ensin "merkittävä osa" & "usko", koska muuten kuulostat "koko kansaa" edustavalta satusedältä virallisine teorioineen.

        Laiva ei uponnut uskonnon tai uskomisen vuoksi. Se upposi, koska ei kestänyt silloista merenkäyntiä. Komentosillalla tehtiin varmasti virheitä, jotka johtuivat todennäköisesti päällystön kokemattomuudesta, eikä länsimainen alus latinalaisine aakkosineen varmasti helpottanut aluksen käsittelyä.

        Faktat ja kysymykset eivät katoa kutsumalla niitä salaliittoteorioiksi.


    • Anonyymi

      Juttuhan on se että se on kuvattu jo silloin aikoinaan tapahtuman jälkeen ja silloin ei ilmeisesti ollut auki. Nyt on auki. Mitä on tapahtunut tässä välissä?

      • Anonyymi

        ''Mitä on tapahtunut tässä välissä?''

        Tapahtunut sitä että laiva on kallistunut lisää ja ehkä se aiheutti rampin aukeamisen.


    • Anonyymi

      Joku tuossa kertoi, että oli keulvisiiri unohtunut lähtiessä auki, ylös. Olisi tuon luullut huomaavan komentosillalta, Kovaan myrskyyn ja allokkoon eivät oli läheneet keula-auki. Mutta voihan se olla niin, että halvat virolaiset viinat on tullut juotua jo perillä ja tulomatkasta ei muisteta mitään.
      Niinhän ne sanovat, että, kun merellä vahinko sattuu, niin maalla sitten ollaan viisaita. Kaikki mukana olleet ja pelastuneet kännistä selviydyttyään, niin ilman muuta muelikuvitus lentää, viriää. Sellainen tapaus se.

    • Anonyymi

      Syy on ihan selvä. Pohjatappi ei ollut kunnolla kiinni ja laivan täristessä se irtosi.

      • Anonyymi

        Menkääpä nyt mökkirannassa soutuvenheeseenne ja ottakaa pohjatappi pois.
        Seuratkaa kaikessa rauhassa mihin asti veden pinta venheen sisäpuolella nouseekaan. Kastuivatko esim. keskituhdolla ördänneen meriasiantuntijamme munat ( jotka eivät siis saa vitjamallisina ulottua veneen pohjalle saakka) ?
        Tulkaa kertomaan vastaus mielellään tälle sivulle esim. senttimetreinä.


    • Anonyymi

      Matruusi kävi kusella ja unohti oven auki. On niin komeeta kuseskella keulaportista!

      • Anonyymi

        Täkkäri se oli eikä mikään matruusi.


    • Anonyymi

      Ehei. Syynä on pohjatapin irtoaminen. Sitä ei ole löydetty.

    • Anonyymi

      Yksi vaihtoehto voisi olla osuminen merimiinaan ww2sen ajoilta. Estoniahan upposi aika lailla miinakenttien alueelle ja alueella oli myrsky tuona yönä eli laiva on pomppinut ylösalas aallokossa melko paljon.
      Se selittäisi reiät pohjassa ja keulavisiirinkin irtoamisen sekä särkyneet ikkunat,sekä sen että matkustajat kertoivat kuulleensa räjähdyksiä sekä kokeneensa laivan tärinää ennen kuin upposi.

      Puolustusvoimathan vahvistaa kuulleensa kuunteluasemillaan räjähdyksiä mereltä päin tuona yönä.
      Noita miinoja löytyy vieläkin joka vuosi aivan räjähdyskelpoisina,osan TNT on tietysti tuhoutunut kun kuori on puhki ruostunut vuosikymmenten saatossa mutta ehjiäkin yksilöitä voi aina löytyä. Sota aikaan niitä laskettiin Suomen vesiinkin yli 12 000 kpl , varmasti kaikki ei ikinä löydy.

      • Anonyymi

        Kyllä miinojen akut ovat tyhjentyneet jo 1950-luvulla. Ei ne enää pauku.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Kyllä miinojen akut ovat tyhjentyneet jo 1950-luvulla. Ei ne enää pauku.

        Miinoihin laitettiin akkuja vasta 60-luvun loppupuolella. HelLAs teki näin Öbiksen torpedoasemalla. Kyllä ovat hyvinkin voineet paukkua Estonian alla.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Miinoihin laitettiin akkuja vasta 60-luvun loppupuolella. HelLAs teki näin Öbiksen torpedoasemalla. Kyllä ovat hyvinkin voineet paukkua Estonian alla.

        No pattereita olivat.
        Takuuvarmasti tyhjiin purkautuneita.


      • Anonyymi

        ''Puolustusvoimathan vahvistaa kuulleensa kuunteluasemillaan räjähdyksiä mereltä...''

        Höpö höpö:)) Tuo väite kumottiin Seismologian laitoksen toimesta.


    • Anonyymi

      Miksi ihmeessä ei voida uskoa ilmeisintä syytä. Ajettiin täydellä vauhdilla päin aaltoja ja keulaportin rakenteet pettivät iskun suuntautuessa laivan pituussuuntaan ja ylöspäin..

    • Anonyymi

      Suututin heti monta alan viisasta heti onnettomuuden jälkeen.¨ kertomalla näkemykseni tapahtuneesta. Jos tutkimukset jatkuvat ja totuus selviää niin olen luvannut julkaista nuo ”sselvännäkijän” aavistukseni.
      Onnettomuude historia pikakeöauksella.
      – laiva lähettää hätäkutsun suuren kallistuman takia.
      Miksi laiva kallistui?
      – huono sää haitasi pelastustoimia
      – pelastustoimen johdolta kysyttiin miksi ei käytetty sukeltajia?
      Viranomaisten vastaus: laiva on niin syvällä, että sinne EI VOI SUKELTAA!
      – laiva päätettiin peiyttää betonikuorella, Miksi?
      Vastaus: Hautarauhan takaamiseksi Ettei harrastelijat ala SUKELLELLA! hylkyyn
      Miksi oli syytä pelätä, että harrastelijat sukeltavat hylkyyn joka on niin syvällä, että sinne ei voi sukeltaa?
      – miksi ei välittömästi ryhdytty toimiin laivan nostamiseksi?
      Paljon vähäpätöisempienki hylkyjen nostamiseen on uhrattu valtavia rahasummia
      Miksi edelleeen onlähes mahdoton saada lupaa hylyn tutkimiseen?
      Hautarauha on surkea tekosyy kun mm. viime sotien vainajien hautoja kaivetaan lähes jatkuvasti itärajan molemmin puolin.

      Mitä salassa hylyssä käyneet ovat hakeneet/löytäneet ja missä löytöjä säilytetään?

      • Anonyymi

        ''Miksi laiva kallistui?''
        Liikaa painoa eli vettä vesirajan yläpuolella.

        ''Miksi edelleeen onlähes mahdoton saada lupaa hylyn tutkimiseen?''
        Svenskit hääränneet viimeaikoina luvatta ?

        ''Mitä salassa hylyssä käyneet ovat hakeneet/löytäneet ja missä löytöjä säilytetään?''
        Ei mitään, ei missään.


    • Anonyymi

      Pikkujoulujen alusaika on sellaista luopumisen aikaa.

    Ketjusta on poistettu 7 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Nainen, se auttaisi jo paljon minua

      tuskissani, jos tunnustaisit sinulla olevan tunteita, vaikka et haluaisikaan suhdetta. Olisi upeaa tietää, että olen sin
      Ikävä
      114
      1946
    2. Miksi olet niin ehdoton mies?

      Yksi virhe ja heti pihalle?
      Ikävä
      81
      1244
    3. On vaikea uskoa

      Että hän olisi niin syvästi rakastunut
      Ikävä
      42
      1065
    4. Pyhäjärvi -kuntaliiton LISTALLA - ajautuu kriisikunnaksi

      ”Vaaravyöhykkeessä” Kuntaliiton erityisasiantuntija Olli Riikonen nostaa esille Punakallion listalta todennäköisistä kri
      Pyhäjärvi
      145
      874
    5. Vieläkään nainen ei mitään tunnistettavaa sinusta

      ei minusta, ei meistä, eikä meidän historiasta. Voisit kyllä kirjoittaa jotain spesifistä mitä meidän välillä on tapahtu
      Ikävä
      69
      797
    6. Miten menee omasta mielestä?

      https://www.iltalehti.fi/politiikka/a/f6e1e5b9-dd40-4eaf-ac96-036894307db5 Listan kärjessä Ähtäri
      Ähtäri
      27
      762
    7. Nainen, olet minun makuuni joka suhteessa

      Siksi tämä on mennyt niin vaikeaksi, ja ei tahdo ajatukset millään pysyä arjessa, vaan ne karkaa koko ajan unelmiin sinu
      Ikävä
      22
      721
    8. Jos en enää

      sinua näkisi, tekisinkö jotain toisin? Kertoisinko sinulle kaiken? Sen miten paljon minulle merkitset ja kuinka kaipaan
      Ikävä
      36
      702
    9. Ehkäpä tunnet sinuun kohdistuvan rakkauden

      Mutta tunnetko tuskani siitä sinuun kohdistuvasta suuresta ikävästä ja toteutumattomasta läheisyydestä? Vaistoatko kun i
      Ikävä
      49
      700
    10. Ei mene kauaa että kaikki vedätykset

      Selviää.. Moni täältä on syytteessä.. Mahdollisesti palsta menee kiinni.. Tällä hetkellä jokainen viesti kiertää sup
      Ikävä
      56
      649
    Aihe