Edellisestä vm -98 ja nykyisestä vm -01 Avensiksesta saan edelleen hyvin useasti (=aina) sähköiskuja. Yleensä iskut saa ovesta kun autolla on ajettu.
Joskus olen kuullut että akku voisi vanhetessaan purkaantua auton runkoon josta iskut ajon jälkeen välittyisivät. Pitääköhän tämä paikkansa? Onko kohtalotovereita? Mitenkähän iskut saisi pois, takkia vaihtamalla :-)
Sähköiskuja
16
2505
Vastaukset
- kädellä kiinni avatun oven ...
ja astu ulos otetta irroittamatta,kun olet ulkona
seisten molemmilla jaloilla irroita käsi ovesta.
Siinä se.Ei napsauta.t: sähköasentaja.- sama
jäi pois-..oven metalli osasta,tai jostain runkosta.
- sähläriX
12V akusta ei todellakaan tule sellaisia varauksia. Se uusi tuulitakki osuu oikeaan tai sopivat kengät. Neuvo on todellakin: Pidä auton metalliosasta kiinni kun pistät jalan maahan. Tällöin ei myöskään takaisin tullessa kipinöi. Opin tuon kantapaan kautta autossa, jossa oli kehyksettömät ikkunat ja siitä pääsi helposti ulos koskematta runkoon. Takaisin tulessa kahvaan koskettaessa naksahti, eli auton varaus purkautui maihin. Tuo auton varaus voi syntyä myös epätasapainoisista renkaista!
- Jaakko
"Tuo auton varaus voi syntyä myös epätasapainoisista renkaista!"
Niin, että mitä?
Aivan sama kuinka balanssissa renkaat ovat!
Renkaiden balanssi ei vaikuta millään tavalla
niiden kehittämään potentiaaliin tai sähkövirtaan! - säkäri
Jaakko kirjoitti:
"Tuo auton varaus voi syntyä myös epätasapainoisista renkaista!"
Niin, että mitä?
Aivan sama kuinka balanssissa renkaat ovat!
Renkaiden balanssi ei vaikuta millään tavalla
niiden kehittämään potentiaaliin tai sähkövirtaan!Kylläpä vaan vaikuttaa, perustelepa miksi ei varausta syntyisi kun renkaat eivät ole tasapainossa.
- ja en
säkäri kirjoitti:
Kylläpä vaan vaikuttaa, perustelepa miksi ei varausta syntyisi kun renkaat eivät ole tasapainossa.
nyt millään ymmärrä tuota ajatustasi...
Okei?
- 03 saa myös ja niin perkule...
En tiedä onko sinulla samanlainen köyhä nailoninen verhoilu kuin omassani, mutta se on todellinen lika-, nuhru- ja sähkögeneraattori. Pikku hiljaa olen alkanut klassisesti ehdollistumaan ja pamautan oven nykyisin kyynerpäälläni.
Muutenkin tuo oman Versoni huonoja puolia on selvästi kolme:
- verhoilu: likaa keräävä, nuhrautuva, sähköinen ja ankea (Terra-versio) Sinänsä ajajan istuin ainakin itselleni on aivan mainio - opel vectrasta ja paljon sitä ennen bmw 520i:stä sain 5-6:n tunnin ajosta makuuhaavoja. Opelissa istuminen oli ihan tuskaista, vaikka muuten hyvä ajaa olikin.
- korimuotoilu talvella, keräten jää-lumipaskaa siten, että takafutlaarin ovea ei saa auki
- suuntavakavuus voimakkaissa tuuliolosuhteissa. Onneksi Corolla Versossa on oman makuni mukainen (hydraulinen) ohjaus, johon tykästyin heti ekalla koeajolla. - säkäri
Kyseisessä tilanteessa autosta ei tule sähköiskuja, vaan kuljettaja antaa sähköiskun autolle. Kuljettajan vaatteet varautuvat esim hankautumalla istuinkankaaseen ja varaus kuljettajasta purkautuu auton metallirungon kautta maihin.
- säkäri
Korostan nyt vielä kerran, että KULJETTAJA ANTAA AUTOLLE SÄHKÖISKUN, ei auto kuljettajalle. Auto on koko ajan hyvin maadoitettu neljän kumipyörän kautta ja ajon aikana mahdollisesti koriin syntyvä varaus purkautuu välittömästi pyörien kautta maihin. Kuljettaja hankaa itseään penkkiin ja varautuu erimerkkiseen varaukseen kuin auto. Noustessaan autosta kuljettajan varaus ei välttämättä purkaudu kenkien kautta maihin,vaan auton ovenkahvaan tms. paikkaan.
- Jaakko
säkäri kirjoitti:
Korostan nyt vielä kerran, että KULJETTAJA ANTAA AUTOLLE SÄHKÖISKUN, ei auto kuljettajalle. Auto on koko ajan hyvin maadoitettu neljän kumipyörän kautta ja ajon aikana mahdollisesti koriin syntyvä varaus purkautuu välittömästi pyörien kautta maihin. Kuljettaja hankaa itseään penkkiin ja varautuu erimerkkiseen varaukseen kuin auto. Noustessaan autosta kuljettajan varaus ei välttämättä purkaudu kenkien kautta maihin,vaan auton ovenkahvaan tms. paikkaan.
Kumipyörät toimivat kyllä eristeenä!
Sitä kautta ei jännite tasaannunu maihin!
Sori! - Säkäri
Jaakko kirjoitti:
Kumipyörät toimivat kyllä eristeenä!
Sitä kautta ei jännite tasaannunu maihin!
Sori!Lentokoneessa, autossa ja esim. helikopterissa ilmavirta aiheuttaa ajon aikana sähkövarauksia koriin. Esim. helikopterilla metallista taakkaa kuljetettaessa esineessä voi olla niin kova jännite, että se on ihmiselle vaarallinen. Siksi kuljetettava esine maadoitetaan (maadoitussauvalla) ennen kuin siihen saa koskea.
Aluksen varaus purkautuu kumipyörien kautta aluksen laskeuduttua/pysähdyttyä. Kumi voi olla myös puolijohtavaa, eikä vain eristävää.
Jos varaus ei sinun mielestäsi purkaudu edellä mainitulla tavalla, niin haluaisin faktaa siitä, kuinka se tapahtuu. - iskuja saanut sähkäri
Säkäri kirjoitti:
Lentokoneessa, autossa ja esim. helikopterissa ilmavirta aiheuttaa ajon aikana sähkövarauksia koriin. Esim. helikopterilla metallista taakkaa kuljetettaessa esineessä voi olla niin kova jännite, että se on ihmiselle vaarallinen. Siksi kuljetettava esine maadoitetaan (maadoitussauvalla) ennen kuin siihen saa koskea.
Aluksen varaus purkautuu kumipyörien kautta aluksen laskeuduttua/pysähdyttyä. Kumi voi olla myös puolijohtavaa, eikä vain eristävää.
Jos varaus ei sinun mielestäsi purkaudu edellä mainitulla tavalla, niin haluaisin faktaa siitä, kuinka se tapahtuu.Periaatteessa noin...
Koko jutun ideana on se että kuljettaja joka on hangannut takkiaan vasten penkkiä on eri potentiaalissa kuin auton runko. Kun nämä eri potentiaalit sitten kohtaavat tapahtuu ns. normalisoituminen eli potentiaalit tasaantuvat ja kuski saa siinä pikaisessa siirtovaiheessa tällin.
Teoreettisesti ajateltuna kyseinen jännitepiikki ja pieni virta päätyvät lopulta auton sähköjärjestelmän käyttöön. Eli mitä enemmän luovutat sähköä autolle ja annat sille sähköiskuja sitä vähemällä laturi selviää työstään. Kaikki siis hankaamaan itseään penkkiä vasten. - lisäysss
iskuja saanut sähkäri kirjoitti:
Periaatteessa noin...
Koko jutun ideana on se että kuljettaja joka on hangannut takkiaan vasten penkkiä on eri potentiaalissa kuin auton runko. Kun nämä eri potentiaalit sitten kohtaavat tapahtuu ns. normalisoituminen eli potentiaalit tasaantuvat ja kuski saa siinä pikaisessa siirtovaiheessa tällin.
Teoreettisesti ajateltuna kyseinen jännitepiikki ja pieni virta päätyvät lopulta auton sähköjärjestelmän käyttöön. Eli mitä enemmän luovutat sähköä autolle ja annat sille sähköiskuja sitä vähemällä laturi selviää työstään. Kaikki siis hankaamaan itseään penkkiä vasten.niin asiahan on niin että 12v jännitteestä menee virta kohti 10v jännitettä vaikka maadoitusta ei olisi lainkaa.....näissä sähköiskujutuissa jännite-ero voi olla tuhansia voltteja.
- säkäri
iskuja saanut sähkäri kirjoitti:
Periaatteessa noin...
Koko jutun ideana on se että kuljettaja joka on hangannut takkiaan vasten penkkiä on eri potentiaalissa kuin auton runko. Kun nämä eri potentiaalit sitten kohtaavat tapahtuu ns. normalisoituminen eli potentiaalit tasaantuvat ja kuski saa siinä pikaisessa siirtovaiheessa tällin.
Teoreettisesti ajateltuna kyseinen jännitepiikki ja pieni virta päätyvät lopulta auton sähköjärjestelmän käyttöön. Eli mitä enemmän luovutat sähköä autolle ja annat sille sähköiskuja sitä vähemällä laturi selviää työstään. Kaikki siis hankaamaan itseään penkkiä vasten.Juuri kun minulle kävi selväksi, että auto maadoitettuna, joten siinä ei kai silloin voi olla varausta? Kuljettaja joka on takkiaan hangannut sen sijaan on varautunut? Kuinka siis auto voi antaa kuljettajalle sähköiskun?
Olen edelleen sitä miltä, että kuljettaja antaa säköiskun autolle.
Mulla tulee myös iskuja säännöllisesti. Tuosta on ollut apua että pitää kädellä kiinni ovesta samalla kun nousee ylös. Taitaa olla myös takin ominaisuuksista kiinni sillä kaikilla takeilla ei iskuja tule...
- Pekka
Tosiaan kaikilla takeilla ei iskuja saa. Kun tuossa kuukausi sitten vaihdoin kesäisempään malliin, alkoivat iskut jälleen.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Jos ottaisit yhteyttä, näyttäisin viestin kaikille
Yhdessä naurettaisiin sulle. Ymmärräthän tämän?1641506Aivosyöpää sairastava Olga Temonen TV:ssä - Viimeinen Perjantai-keskusteluohjelma ulos
Näyttelijä-yrittäjä Olga Temonen sairastaa neljännen asteen glioomaa eli aivosyöpää, jota ei ole mahdollista leikata. Hä281379Heikki Silvennoinen ( Kummeli)
Kuollut 70-vuotiaana. Kiitos Heikille hauskoista hetkistä. Joskus olen hymyillyt kyynelten läpi. Sellaista se elämä on701318Mikä saa ihmisen tekemään tällaista?
Onko se huomatuksi tulemisen tarve tosiaan niin iso tarve, että nuoruuttaan ja tietämättömyyttään pilataan loppuelämä?2201189- 1281105
Kauanko valitatte yöpäivystyksestä?
Miks tosta Oulaisten yöpäivystyksen lopettamisesta tuli nii kova myrsky? Kai kaikki sen ymmärtää että raha on nyt tiuk3201041Hyvää huomenta 18. luukku
Hyvää keskiviikkoa. Vielä pari päivää ja sitten on talvipäivänseisokki. 🎄🌌❄️😊❤️2271037- 42959
Nyt kun Pride on ohi 3.0
Edelliset kaksi ketjua tuli täyteen. Pidetään siis edelleen tämä asia esillä. Raamattu opettaa johdonmukaisesti, että285956- 76954