Eino Säisä?

punasusi

Auttakaa minua. haluaisin tietää kirjailija Eino Säisästä, mutta esim, googlella ei löydy kunnollista kuvausta hänestä. Jos joku osaa neuvoa, niin olen erittäin kiitollinen.

13

3089

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • tietosanakirjasta

      Varhaistuotannon parhaimmistoon kuuluvat nuoren pojan kehitystä kuvaavat romaanit Yöstä tullut (1964) ja Viimeinen kesä (1967). Kuvasi useissa teoksissaan maaseudun elämää, kuten pääteoksessaan, 5-osaisessa pienen kyläyhteisön kehitystä kuvaavassa romaanisarjassa Kukkivat roudan maat (1971-1979). Kirj. myös novelleja, mm. kokoelmat Kovat piipuihin (1968), Niin aika menee (1977) ja Kotipuu (1981). Myöh. tuotantoa romaanit Markuksen tarina (1984) ja Afrikan tähti (1967).

      • punasusi

        Kiitos vastauksestasi siinä oli tarvittavat tiedot.


      • punasusi

        Tuli vielä mieleeni, että tiedätkö mihin Hän kuoli niinkin nuorena?


      • en tiedä
        punasusi kirjoitti:

        Tuli vielä mieleeni, että tiedätkö mihin Hän kuoli niinkin nuorena?

        mutta tässä Sinulle korvikkeeksi Eino Säisän runo, tai ajatelma, tai mikä lie ...

        Nuoruus
        Minä tahtoisin olla nuori ja elää tämän sukupolven kesän. Jos ihme olisi mahdollinen, minulle riittäisi yksi ilta. Ei, tuntikin siinä illassa. Tai vaikkapa yksi tanssi, edes se. Se olisi kylliksi. Olisin vastaanottaja, imisin nuoruuden itseeni niin että se säilyisi.


      • en ole varma,
        en tiedä kirjoitti:

        mutta tässä Sinulle korvikkeeksi Eino Säisän runo, tai ajatelma, tai mikä lie ...

        Nuoruus
        Minä tahtoisin olla nuori ja elää tämän sukupolven kesän. Jos ihme olisi mahdollinen, minulle riittäisi yksi ilta. Ei, tuntikin siinä illassa. Tai vaikkapa yksi tanssi, edes se. Se olisi kylliksi. Olisin vastaanottaja, imisin nuoruuden itseeni niin että se säilyisi.

        mutta muistaakseni hukkui. Saatan muistaa väärin.


      • Vanhusmies

        Vuosia olen suunnitellut lukea Kukkivat roudan maat -sarjan, 6 osaa. Sen päälle tv-sarjan katsominen. Minulla VHS:llä. Kun tv-sarja tuli Yle Areenaan, aloitin. Viimeisiä viedään. Molemmista sarjoista vain viimeinen osa jäljellä. FINNA-tietokannasta olen kaivanut kritiikkejä ja arvioita sarjoista. Löysin kyseiset lehtiartikkelit kirjastostani varastoista.

        Minusta on tullut Säisä-fani. Hän on sielunveljeni. Kunnon tutkimusta en vielä ole Säisästä löytänyt. Löysiköhän Jukka Sipiläkin sielunveljensä Eino Säisästä. Minusta tv-sarja on mestarillinen. Ansaitsisi uuden väri- ja äänikäsittelyn.


      • Anonyymi
        punasusi kirjoitti:

        Tuli vielä mieleeni, että tiedätkö mihin Hän kuoli niinkin nuorena?

        Olen eino säisän sukulainen ja hän kuoli kun tuli lapsuuden kotinsa läheiseltä saarelta potkurilla ja jää petti ja hän hukkui jään alle tässä hyvä esimerkki miksi pitää varoa heikkoja jäitä


    • tietoesillä

      Eino Julius Säisä, född 15 december 1935 i Idensalmi, död där 30 oktober 1988, var en finländsk författare.

    • Anonyymi

      Eino Säisä hukkui heikkoihin jäihin palatessaan kesämökkisaarestaan. Saareen mennessä, perjantaina, jäät vielä kestivät, mutta sunnuntaina palatessa virtauskohdassa oli heikkoa jäätä. Vaimo oli tulossa autolla vastarannalle Einoa vastaan.

      Monet kokeneetkin järvenkävijät luottavat omiin, tuttuihin vesiin. Lokakuun loppua tuolloin oli, tuoreet jäät. Pitäisi olla varovaisempi mutta eiväthän keski-ikäiset miehet varoituksia kuuntele.

    • Anonyymi

      Ilahduttavaa, että joku on kiinnostunut Eino Säisästä, hyvästä kirjailijasta.
      Hän kuuluu lempikirjailijoihini. Hänen kirjansa ovat jostain kumman syystä jääneet varjoon.

    • Anonyymi

      Eino asui 1960-luvun lopulla Herttoniemen Hiihtäjäntie 4b:ssä ollen perheemme naapuri ja ystävä. Usein hän kävi meillä pienessä sievässä ollessaan ja jakoi meille kakaroille aina taskustaan baarista jääneet kolikot - mikä ei ollut ihan pelkkää pikkurahaa tuolloin. Myös hänen vaimonsa Airi lukeutui ystäviemme. Heillä oli koira nimeltä Teri, taisi olla suomenpystykorva. -Kerran Eino tuli meillä käymään joulun aikaan ja pikku kännissä esitti Tonttujen jouluyö-laulun; kohdassa, jossa tonttujoukko hiipii alta sillan, Eino heittäytyi kontilleen ja ryömi olohuoneemme maton ali, mitä meillä edelleen nauraen muistellaan yli 50 vuoden jälkeen. -Kysymyksestäsi on jo kuutisentoista vuotta, eikä tästä vastauksesta tainnut olla suurtakaan hyötyä, mutta toivottavasti tämä kuitenkin tavoittaa sinut ja tuottaa jonkinlaista iloa.

    • Anonyymi

      nuorena kuoli 1935-1988 eli 53 vuotiaana

    • Anonyymi

      Kukkivat roudan maat on erinomainen teos.
      Erikoista on, mitkä teokset saavat arvoa. Hiljaisten ihmisten teokset jäävät varjoon ?
      Voimakas-ääninen ja aina äänessä ollut Lauri Viita on tunnettu ja kehuttu yhden teoksensa ansiosta. Muut teokset eivät yltäneet samaan tasoon ja hänen
      tuotantonsa on pieni, paria hänen teostaan ei juuri kukaan ymmärtänyt.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mielessäni vieläkin T

      Harmi että siinä kävi niinkuin kävi, rakastin sinua. Toivotan sulle kaikkea hyvää. Toivottavasti löydät sopivan ja hyvän
      Ikävä
      37
      1515
    2. Nellietä Emmaa ja Amandaa stressaa

      Ukkii minnuu Emmaa ja Amandaa stressaa ihan sikana joten voidaanko me koko kolmikko hypätä ukin kainaloon ja syleilyyn k
      Isovanhempien jutut
      6
      1311
    3. Ei luottoa lakko maahan

      Patria menetti sovitun ksupan.
      Suomen Keskusta
      8
      1247
    4. Nähtäiskö ylihuomenna taas siellä missä viimeksikin?

      Otetaan ruokaöljyä, banaaneita ja tuorekurkkuja sinne messiin. Tehdään taas sitä meidän salakivaa.
      Ikävä
      1
      1245
    5. Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita

      Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita – neljä Jyväskylän Outlaws MC:n jäsentä vangittu: "Määrät p
      Jyväskylä
      41
      1228
    6. Persut petti kannattajansa, totaalisesti !

      Peraujen fundamentalisteille, vaihtkaa saittia. Muille, näin sen näimme. On helppo luvata kehareille, eikä ne ymmärrä,
      Maailman menoa
      3
      1225
    7. Sinäkö se olit...

      Vai olitko? Jostain kumman syystä katse venyi.. Ajelin sitten miten sattuu ja sanoin ääneen siinä se nyt meni😅😅... Lis
      Ikävä
      0
      1204
    8. Housuvaippojen käyttö Suomi vs Ulkomaat

      Suomessa housuvaippoja aletaan käyttämään vauvoilla heti, kun ne alkavat ryömiä. Tuntuu, että ulkomailla housuvaippoihin
      Vaipat
      1
      1180
    9. Hyvää yötä ja kauniita unia!

      Täytyy alkaa taas nukkumaan, että jaksaa taas tämän päivän haasteet. Aikainen tipu madon löytää, vai miten se ärsyttävä
      Tunteet
      2
      1160
    10. Lepakot ja lepakkopönttö

      Ajattelin tehdä lepakkopöntön. Tietääkö joku ovatko lepakot talvella lepakkopöntössä ´vai jossain muualla nukkumassa ta
      1
      1136
    Aihe