Neljän pennun emo päätettiin sittenkin tappaa

Anonyymi

Aivan liian pian ja kevyesti päättivät (minun mielestäni), että karhuemo jolla on pyyntirauta jalassaan tapetaan. Päätöksen takana lienee raha ja resurssit yleensäkin, mutta pitääkö se todellakin jo nyt tehdä.
Laittaisivat vaikka jonkun kansalaiskeräyksen pystyyn ja kaikessa rauhassa hankkisivat paitsi rahaa myös meiltä puuttuvaa osaamista ulkomailta. Karhuemo varmaan kärsii, mutta kuinka paljon sitähän ei tiedetä. Se taas tiedetään, että metsissä on marjoja ja muutakin syötävää joten luulisi kolmella terveellä ja yhdellä vahingoittuneella jalalla pärjäävän ravinnon puolesta. Haaskojakin voisi metsään viedä, viedäänhän niitä muutenkin. Sekin tiedetään, että 4 pikkupentua eivät vielä pärjää ilman emoaan. Nyt haetaan pennuille sijoituspaikkoja, mutta ihan varmoja ei olla siitäkään, että tullaanko pennut saamaan kiinni sitten kun emo on tapettu. Niin tai näin, pennut joutuisivat joka tapauksessa kärsimään, nyt kärsii vain emo.
Karhuemolta ei voida kysyä, että haluaisiko se suojella pentujaan ja opettaa niille kaikki karhun itsenäiseen elämään tarvittavat taidot jalassaan olevista pyyntiraudasta ja kivuista huolimatta vai haluaisiko se kärsimystensä loppuvan, mutta mielestäni pitäisi lähteä siitä että karhulla on oikeus elää ja huolehtia pennuistaan niin kauan kuin suinkin pystyy. Ihminen on syypää siihen, että karhuäidin jalassa on pyyntirauta. Mielestäni on väärin yrittää korjata asia tappamalla pikkupentujen emo ennen aikojaan ja samalla viedä pennuilta mahdollisuus selvitä hengissä tai elää vapaana.
Eri asia sitten, jos selvästi todetaan karhun kärsivän huomattavasti ja olevan todennäköisesti kuolemassa jalassa olevan pyyntiraudan aiheuttamien vahinkojen takia, tai jos se on erityisen suureksi vaaraksi ihmisille.

Bessie

11

79

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

Voi ei ...onhan sitä ennenkin hoidettu eritavalla näitä tapauksia ....Karhuemoon olisi voitu "ampua" nukutusnuoli ja poistaa se pyyntirauta ...ja karhuemo olisi nauttinut poikastensa kanssa elämästä ...Sitä ennen tietysti hoitaa emo kuntoon ...
      mimmimum-..mi

• Anonyymi

Hyvin vaikea ja vaativa hommahan se olisi, ei mahda sujua ihan noin vain että nukutusnuoli ja sitten vain operoimaan. Suomessa ei ole riittävää osaamista, en tiedä onko meillä täällä omasta takaa edes tarvittavaa 'kalustoa'. Kyllä kai karhun vaikka traktorin kauhassa siirtää paikkaan missä operaation voi tehdä, mutta kun se pitäisi ensin saada siihen kauhaan ihmisiä vaarantamatta ja karhua vahingoittamatta.
        Näin kuvan siitä loukusta (Ruotsissa valmistettu) mihin karhun toivottiin menevän. Metallinen säiliö, ajattelin itsekseni että metsän karhuna en kyllä tuohon menisi, en vaikka sieltä tulisi hunajan, tuoreen kalan ja herkullisen lihan tuoksu. En ainakaan ihan heti, ja jos minulla olisi pyyntirauta jalassa niin olisin vielä paljon varovaisempi ja epäluuloisempi kuin karhut yleensä. Eivätpä nuo kovin pitkään malttaneet sitä säiliötä syötteineen siellä pitää.

Bessie

• Anonyymi

Haavoittunut/loukkaantunut karhu on vaarallinen, lopetettava se on.
      Pennut Ähtärin eläintarhaan.

• Anonyymi

Miksi pyyntirautoja saa asentaa, sehän vaarallista muillekkin, huh!

• Anonyymi

Olet siis eläinlääkäreitä viisaampi ?

• Anonyymi

Ai minä vai?

Saatan ollakin, sehän riippuu siitä millaista viisautta tarkoitat ja tietenkin myös eläinlääkäristä.
        Eläinlääkärin ammatissa vaadittavaa koulutuksen antamaa "viisautta" minulla ei ole.
        Miten minun tai eläinlääkäreiden viisaus liittyy tähän asiaan? Onko eläinlääkäri tarkastanut karhun jalan ja antanut sitten lausuntonsa? Minun silmiini ei ole osunut yhtäkään mainintaa eläinlääkäristä?

Ensimmäisessä tästä karhusta lukemassani jutussa paikallinen (paikka taisi olla Eno Pohjois-Karjalassa) poliisi sanoi karhun ampumisen olevan ehdottomasti vihoviimeinen vaihtoehto, siinä suorastaan korostettiin että poliisi ei halua ampua tätä emokarhua.
        Ajantajuni on aika huono mitä tulee viikkoihin, kuukausiin ja vuosiin ja nyt tänä tasapaksuna 'korona-aikana' vielä tavallistakin huonompi, joten saatan olla väärässä, mutta mielestäni tästä on max. 1½ kuukautta. Pyyntihäkki ei montaa viikkoa siellä metsässä ollut ja se on minun mielestäni liian lyhyt aika.
        Tänään luin lehdestä mm. seuraavaa: "Nukuttamiseen valmistautuneet Luonnonvarakeskuksen (Luke) asiantuntijat päättivät osuutensa sovitun mukaisesti perjantaina. Poliisilla tai metsästäjillä ei Joutjärven mukaan ole nukutuskeinoja käytössään. Pyyntihäkki ei ole enää toiminnassa."

Lue itse koko juttu (Ilta-sanomat, ei ole ihan tuoreimpien joukossa mutta kyllä se sieltä löytyy) ja katso samalla kuva karhuemosta ja yhdestä pennusta. Tuntuuhan se pahalta nähdä pyyntirauta karhun jalassa, karhu ei selvästikään pysty kunnolla jos ollenkaan varaamaan jalalle, mutta toisaalta, karhun kokoa ja voimaa kun ajattelee niin pyyntirauta näyttää niin pieneltä että karhu pystyisi sen kanssa elämään.

Bessie

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Ai minä vai?

Saatan ollakin, sehän riippuu siitä millaista viisautta tarkoitat ja tietenkin myös eläinlääkäristä.
        Eläinlääkärin ammatissa vaadittavaa koulutuksen antamaa "viisautta" minulla ei ole.
        Miten minun tai eläinlääkäreiden viisaus liittyy tähän asiaan? Onko eläinlääkäri tarkastanut karhun jalan ja antanut sitten lausuntonsa? Minun silmiini ei ole osunut yhtäkään mainintaa eläinlääkäristä?

Ensimmäisessä tästä karhusta lukemassani jutussa paikallinen (paikka taisi olla Eno Pohjois-Karjalassa) poliisi sanoi karhun ampumisen olevan ehdottomasti vihoviimeinen vaihtoehto, siinä suorastaan korostettiin että poliisi ei halua ampua tätä emokarhua.
        Ajantajuni on aika huono mitä tulee viikkoihin, kuukausiin ja vuosiin ja nyt tänä tasapaksuna 'korona-aikana' vielä tavallistakin huonompi, joten saatan olla väärässä, mutta mielestäni tästä on max. 1½ kuukautta. Pyyntihäkki ei montaa viikkoa siellä metsässä ollut ja se on minun mielestäni liian lyhyt aika.
        Tänään luin lehdestä mm. seuraavaa: "Nukuttamiseen valmistautuneet Luonnonvarakeskuksen (Luke) asiantuntijat päättivät osuutensa sovitun mukaisesti perjantaina. Poliisilla tai metsästäjillä ei Joutjärven mukaan ole nukutuskeinoja käytössään. Pyyntihäkki ei ole enää toiminnassa."

Lue itse koko juttu (Ilta-sanomat, ei ole ihan tuoreimpien joukossa mutta kyllä se sieltä löytyy) ja katso samalla kuva karhuemosta ja yhdestä pennusta. Tuntuuhan se pahalta nähdä pyyntirauta karhun jalassa, karhu ei selvästikään pysty kunnolla jos ollenkaan varaamaan jalalle, mutta toisaalta, karhun kokoa ja voimaa kun ajattelee niin pyyntirauta näyttää niin pieneltä että karhu pystyisi sen kanssa elämään.

Bessie

Turhaa pekulointia, isokaliberisella kiväärillä lopetus.

• Anonyymi00009

Iso ja vaarallinen villieläin.

Ehkäpä sen henki ois voitukin säästää. Mutta missä? Suomessa vähän villieläin sairaaloita. Sairaalahoitoa se kuitenkin ois vaatinut. Ei mene niin, jalka poikki, ommellaan kiinni ja kiikutetaan mettään. Ja pelkkä leikkauskin ois iso operaatio.

Minne pennut siksi aikaa?

Mulla tuli mieleen lähinnä Korkeasaaren sairaala, missä hoidetaan myös villieläimiä. Sellaisia oravia, lintuja, hylkeitä. Mutta ei siellä ole tiloja, ei resursseja karhun hoitoon. Omia karhujasn me pystyy hoitaan, niillä omat tarhat, oma henkilökunta jne. Mutta teurastetaan sielläkin paljon elukoita.

Vaikka rahaa oiskin, operaation toteuttaminen käytännössä mahdotonta. Ehkä jossain ulkomailla vois loonnistua, ei suomessa.

Minne pennut?

Noh, nyt voi keskittyä pelastaan niitä. Voi olla joku selviää, tai sitten ei. Mutta ei niittenkään hyväksi voi palkoa tehdä. Jos eivät pärjää ite luonnosssa, minne ne pitäis laittaa? Ei elukkatarhoissa ole tyhjiä yarhoja, joitajia, ei muitakaan resursseja ottaa uusia elukoita noin vain. Jos jossalin maapallolla on vatpaa paikka suomalaiselle karhulle,sinne.

Tässä sellanen. Elukkatarhat toki nähtävyyksiä jne. Mutta niillä toinenkin tarkoitus. Ne on geenipankkeja ja niissä koitetaa säilyttää hengissä sukupuuttoon kuolevia eläinlajeja. Tavallinen suomalainen karhu ei ole mitenkään hatvinainen laji, niitä vaikka kuinka paljon.

Noh, paasasin pitkästi. Lopetttaminen olii oikea päätös. Nyt ois tärkeintä viranomaisten selvityää, miten karhu joutui rautoihin. Vastaisuudessa pitäis niinkuin barmistaa, ettei tapaus toistu. .Ehkä suomen karhukanta on liika iso ja sitä öitäis vhrntää. Vai oliko loukku laollisella paikalla ja yleensäkään laillinen.

=DW=

• Anonyymi00010

Sori typot.

Mun nakkisormet ja känny ei oikein pelaa hyvin yhteen

=DW=

• Anonyymi00011
        UUSI

Ähtäriin kai sopii pennut, kun pandat lähti takaisin kotikonnuille Kiinaan.

• Anonyymi00012
      UUSI

Suomessa on 3000 karhua, joista suurin osa joutaisi tappaa. Muutama kymmen voisi itärajalle jättää.

Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Persut eivät ole kertoneet euronkaan edestä säästökohteita

Mutta änkyttävät kysellä niistä muilta jatkuvasti. Vaikuttaa ettei persuilla ole kykyä omaan ajatteluun ja päätöksenteko
      Maailman menoa
      261
      3195
    2. Työeläkeloisinta Suomen suurin talousongelma

Työeläkeloisinta maksaa vuodessa lähes 40 miljardia euroa, josta reilut 28 miljardia on pois palkansaajien ostovoimasta.
      Maailman menoa
      74
      1244
    3. 66
      1183
    4. Mun mielestäni on tosi loukkaavaa

Nainen, että luulet palatan typeriä, sekavia ja ilkeitä viestejä mun kirjoittamiksi. Mä en ole katkera, epätoivoinen, ra
      Ikävä
      180
      988
    5. Odotettu tulos Taivalvaaran hiihtokeskuksen osalta

"MCS Finland Oy on ilmoittanut Taivalkosken kunnalle 30.4.2026, että se irtisanoo Taivalkosken kunnan ja MCS Finland Oy:
      Taivalkoski
      47
      876
    6. Mikä se viehättävin

Asia on kaivatussasi?
      Ikävä
      60
      846
    7. Persujen puoluekokous 2026

Missä ja Milloin pidetään ?
      Maailman menoa
      47
      809
    8. Mitä tekisit jos

Aamulla vierestäni heräisit
      Ikävä
      45
      732
    9. Mikä kaivatussasi

Viehättää ulkoisesti ja mikä sisäisesti?
      Ikävä
      40
      731
    10. Minkä alan

Ihmisiä kaivattunne on🤔
      Ikävä
      39
      688
    Aihe