Viimeisen n. 4 kk aikana menkat ovat
olleet sekaisin.
Pääasiassa rytmi on tämä:
Ensin tulee "päävuoto", kesto n. 3-5 pvää.
Siitä parin viikon sisällä alkaa parin päivän
tiputtelu (ruskeaa, sitkeää) ja sitten
1-3 pvän menkat perään.
Välillä oli muistaakseni 7 pvää normaalia
pitempi kierto.
Tämä on jatkunut jätettyäni Yasmin-pillerit
pois. Olen iältäni 36 v.
Työterveyshoitaja sanoi, että varmaankin
kierto sekaisin pillereiden jätön jälkeen.
Mutta mielestäni tämä ei ole enää normaalia.
Aiemmin menkkani ovat ilman pillereitäkin
olleet säännölliset.
Viime vuosina pillereiden kanssa jääneet
välillä tulematta, siksi haluan olla
nyt ilman pillereitä ja hoitaa ehkäisyn
muulla tavoin.
Gynellekö heti vai vieläkö odottelen kierron
normalisoitumista?
olleet sekaisin.
Pääasiassa rytmi on tämä:
Ensin tulee "päävuoto", kesto n. 3-5 pvää.
Siitä parin viikon sisällä alkaa parin päivän
tiputtelu (ruskeaa, sitkeää) ja sitten
1-3 pvän menkat perään.
Välillä oli muistaakseni 7 pvää normaalia
pitempi kierto.
Tämä on jatkunut jätettyäni Yasmin-pillerit
pois. Olen iältäni 36 v.
Työterveyshoitaja sanoi, että varmaankin
kierto sekaisin pillereiden jätön jälkeen.
Mutta mielestäni tämä ei ole enää normaalia.
Aiemmin menkkani ovat ilman pillereitäkin
olleet säännölliset.
Viime vuosina pillereiden kanssa jääneet
välillä tulematta, siksi haluan olla
nyt ilman pillereitä ja hoitaa ehkäisyn
muulla tavoin.
Gynellekö heti vai vieläkö odottelen kierron
normalisoitumista?
Vastaukset 2
Vanhimmat
Pillereiden jälkeen kierto voi olla jopa vuodenkin ajan sekaisin. Olen kuullut, että jos pillereiden lopettamisen jälkeen tulee puolen vuoden tauko, ettei ole ollenkaan kuukautisia, aletaan kiertoa käynnistelemään hormooneilla.
mulla oli aivana samoja oireita pilleireiden lopettamisen jälkeen. ja aiemmin kuukautiseni olivat olleet säännölliset.
mulla todettiin gynellä pco eli monirakkulaiset
munasarjat. on hormonihäiriö,josssa munasolu ei irtoa. aloitin eilen primolutin säännöllistämään kierto.
lisäävät riskiä sairastua aikuistyypin diabetekseen.