4. 8. 2021 Lähes kaikki HUSin sairaalaan joutuneet ovat rokottamattomia. Moni on ylipainoinen.

Anonyymi

IS: He ovat nyt koronan takia sairaalassa – ”kasvu eksponentiaalista”

Lähes kaikki HUSin sairaalaan joutuneet ovat rokottamattomia. Moni on ylipainoinen.

Ilta-Sanomat on haastatellut Helsingin ja Uudenmaan sairaanhoitopiiri HUSin apulaisylilääkäriä Eeva Ruotsalaista. Hänen mukaansa liki 60 prosenttia koronan sairaalahoidossa nyt olevista on ollut perusterveitä.

HUSin erikoissairaanhoidon vuodeosastoilla oli maanantaina 24 koronan vuoksi sairaalaan joutunutta, joista yksi on siirretty teho-osastolle. Lisäksi perusterveydenhoidon sairaaloissa on seitsemän potilasta. Heinäkuussa vuodeosastoilla oli päivittäin 9-13 potilasta.

Koko Suomessa reilun kuukauden aikana koronapotilasmäärät ovat erikoissairaanhoidossa nelinkertaistuneet.

HUSin erikoissairaanhoidon potilaista 18 ei ole saanut kumpaakaan koronarokoteannosta. Viisi oli saanut yhden rokoteannoksen ja yksi oli saanut kaksi rokoteannosta.

– Tartuntatapaukset ovat nousseet nyt muutaman viikon aikana eksponentiaalisesti. Tulevat viikot näyttävät, mikä tulee olemaan sairaalakuormitus vuodeosastoilla ja tehoilla, Eeva Ruotsalainen sanoo IS:lle.

– Varmasti rokotteiden ansiosta tehohoitoon joutuneiden määrä on vähäisempi. Mutta nuoria aikuisia kuitenkin joutuu vuodeosastoille sairaalahoitoon.

Lähes 60 prosenttia HUSin erikoissairaanhoidon viime viikkojen koronapotilaista on ollut alle 50-vuotiaita. Liki 40 prosentilla HUSin koronapotilaista painoindeksi on yli 40. Merkittävästä ylipainosta puhutaan, kun painoindeksi on yli 30.

– Riskitekijä on ollut tiedossa ja sen takia merkittävästi ylipainoisia on kehotettu hakemaan rokote silloin, kun riskiryhmät saivat lääketieteellisin perustein rokotteen ennen muuta väestöä.
JUHA-PEKKA TIKKA | 04.08.2021 | 07:51

0

<50

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Mihin kaivattusi

Ja sinun juttusi kaatui?
        Ikävä
        186
        8563
      2. En löydä sinua

En löydä sinua täältä, etkä sinä varmaankaan minua. Ennen kirjoitin selkeillä tunnisteilla, nyt jätän ne pois. Varmaan k
        Ikävä
        26
        4658
      3. Ketä julkkista

kaivattunne muistuttaa?
        Ikävä
        50
        4198
      4. Tunniste

Jonka vain sinä ja kaivattusi tietää. ⬇️
        Ikävä
        59
        3742
      5. Opettelen sun jokaisen virheen

ja rakastan sua.
        Ikävä
        51
        3186
      6. Miten, milloin

Se onnistuisi sun luona
        Ikävä
        50
        2960
      7. Ne oli ne hymyt

Mitä vaihdettiin. Siksi mulla on taas niin järjetön ikävä. Jos haluat musta eroon päästä niin älä huomioi mua. Muuten kä
        Ikävä
        26
        2656
      8. Haluan huomiota sulta

nainen…tiedoksi. 😥❤️ -M-
        Ikävä
        43
        2461
      9. Anteeksi kun käyttäydyn

niin ristiriitaisesti. Mä en usko että haluaisit minusta mitään, hyvässä tapauksessa olet unohtanut minut. Ja silti toiv
        Ikävä
        38
        2163
      10. Miten mä olisin

Rohkeampi lähestymään häntä. En tiedä. En osaa nykyään edes tikusta tehdä asiaa vaan käyttäydyn päin vastoin välttelen.
        Ikävä
        36
        2087
      Aihe