Polarity Correct merkkivalot

Anonyymi

Veneessäni on tehtaalla asennettu sähkökeskus, jossa 12 V laitteet ja 220V laitteet ovat eri puolilla. Painikkeilla, joissa merkkivalot kytketään sekä 12 että 220 voltin halutut laitteet päälle. Lisäksi 220 V puolella on pääkatkaisin ja sen alla Polarity Correct merkkivalot. Merkkivaloja on kolme rinnkkain. Keskimmäinen oranssi ja molemmin puolin punaiset merkkivalot. Kun kytken veneen maasähköön, palaa joko oranssi ja punainen valo tai pelkästään vasen punainen. Jos palaa punainen ja oranssi, sain edelliseltä veneen omistajalta ohjeen kääntää jatkojohdon shuko pistorasiassa toisin päin. Tämä tarvitsee tehdä vain ns. vanhoissa laituri tolpissa, joissa on vanhan mallinen schuko rasia. Hänen mielestään polarity on ok, kun vain punainen palaa. Nyt olen alkanut vähän epäillä saamaani ohjetta. Syy siihen on pääkatkaisijan tekstit, jossa Correct sana on oranssin valon kohdalla keskellä. Miten mahtaa olla, sainko väärän ohjeen eli pitäisikö sekä punainen että oranssi palaa kytkettäessä maasähkö vahoihin tolppiin joita on vielä yllättävän paljon etenkin Saimaan alueen satamissa. Voisiko tuon testata jotenkin esim. yleismittarilla veneen 220 V rasiasta? Otin kuvan katkaisimesta, mutta ei taida onnistua sen liittäminen tänne.

95

1670

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

      En ole sähköalan ammattilainen, mutta ehkä olisi parasta tarkistuttaa ammattilaisella koko maasähkö -järjestelmä ja samalla Polarity- led valojen oikea toiminta.

    • Anonyymi

      Mitaan nollan maata vasten. Jos näyttää jännitettä, on väärinpäin. Jos näyttää 0v, on oikein.

      • Anonyymi

        Sähkön ammattilaiselle tuo on selvä, mutta…Jos siis mittaan veneen shuko rasiasta, kun niihin kytketty taulusta jännite ja alkuperäisessä kyselyssäni mainittu vain punainen valo palaa, niin reikien välistä löytyy tietenkin 220 V. Kun vaihdan mittarin piuhat toisin päin, edelleen 220V. Kumpi niistä on vaihe ja kumpi nolla johdin. Toisaalta jos siis toisen reiän ja rasian sivukiskon välillä näyttää 0 V ja toisen reiän ja sivukiskon välillä 220V, mitä tuon pitäisi kertoa? Ilmeisesti vaihe on siis siinä reiässä, josta mittari näyttää 220V? Jos käännän syöttöjohdon toisinpäin, vaihtuuko 220V jännite toisen reiän ja sivukiskon välille? En ole vielä mittaillut mitään. Saman voi tietysti kotonakin mitata?
        Kuten alussa mainitsin, näin kyselee vain ei sähkön ammattilainen:)


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Sähkön ammattilaiselle tuo on selvä, mutta…Jos siis mittaan veneen shuko rasiasta, kun niihin kytketty taulusta jännite ja alkuperäisessä kyselyssäni mainittu vain punainen valo palaa, niin reikien välistä löytyy tietenkin 220 V. Kun vaihdan mittarin piuhat toisin päin, edelleen 220V. Kumpi niistä on vaihe ja kumpi nolla johdin. Toisaalta jos siis toisen reiän ja rasian sivukiskon välillä näyttää 0 V ja toisen reiän ja sivukiskon välillä 220V, mitä tuon pitäisi kertoa? Ilmeisesti vaihe on siis siinä reiässä, josta mittari näyttää 220V? Jos käännän syöttöjohdon toisinpäin, vaihtuuko 220V jännite toisen reiän ja sivukiskon välille? En ole vielä mittaillut mitään. Saman voi tietysti kotonakin mitata?
        Kuten alussa mainitsin, näin kyselee vain ei sähkön ammattilainen:)

        Riippuu aivan siitä kumpi, nolla tai vaihe, on kytketty mihinkin koskettimeen.
        Edes SFS6000 mukaisissa kiinteistöasennuksissa ei tuolle ole määritelty mitään oikeaa tapaa koska eri maissa on erilaiset tavat.
        Suomessa on joskus ollut tapana että vaihe vasemmalla on.väärin, mutta suko-pistokkeella liitetyissä systeemeissä tuota ei voi tietää eikä ottaa huomioon eikä sillä ole mitään merkitystä.


    • Anonyymi

      En tunne tuollaista systeemiä, mutta suosittelen ammattilaisen käyntiä paikalla ja ainakin päivittämään se maasähkö tarvittaessa nykyaikaan.
      Kytkentä verkkoon CEE pistokkeella ja selvittämään, että siellä on vikavirtasuoja käytössä.
      Sen verran vielä, että meillä on jo pitkään ollut 230V verkkovirta käytössä.
      Tietysti jos se vene on vanhempi tai valmistettu sellaisessa maassa, jossa 220V on käytössä, niin siellä tietenkin on nuo 220V kilvet.
      Tuo 230V jännite on käytössä koko EU :n alueella.
      Pyydä sähkäri tarkastamaan, että se on turvallinen käyttää.

    • Anonyymi

      Pistät maasahkön töpselin kiinni ja avaat keskuksen. Mittaat keskukselta N ja PE välin. Jos näyttää 0v, katsot mitkä valot palaa. Jos näyttää 230v, on syöttö väärinpäin.
      Mittaat pistorasialta (mistä otat syötön veneeseen) kumpi on vaihejohdin. Merkkaat töpseliisi L merkinnän. Jatkossa jos joudut ottamaan tavallisesta pistorasiasta syötön, laitat L merkityn oikealle puolelle. Pistorasiat on kytketty 90% siten, että oikealle puolelle tulee vaihe.

    • Anonyymi

      Kiitos hyvistä neuvoista. Tosiaan vene on englantilainen n. 30 vuotta vanha. Sähkökeskuksessa on vasemmalla puolella 230 V laitteiden kytkimet ja siinä tuo 220 V kyltti. Enpä taida itse mennä aukomaan tuota 230 voltin pääkatkaisijan lohkoa, kun vene on maasähkössä. Täytyy pyytää sähkömiestä käymään veneellä ja tarkistetaan tuo puoli kokonaan. Samalla selviää myös led valojen oikea toiminta. Tuo vinkki shuko kaapelin vaihejohdon merkitsemiseksi pistotulppaan vaikka vedenkestävällä tussilla on hyvä. Ei tarvitse käydä kääntämässä pistoketta, kiitos:)

      • Anonyymi

        Turhia on liitäntäkaapelin merkinnät. Et kuitenkaan tiedä kuinka pistorasia on kytketty eikä sillä muutenkaan ole mitään väliä. Tuskinpa sinulla on pölynimurin tai jääkaapinkaan kaapelissa mitään merkintöjä.
        Englannissa on aivan erilainen systeemi. Siellä on nollalla ja vaiheella merkitystä eikä pistoketta voi rasiaan työntää kuin yhdessä asennossa.


    • Anonyymi

      Nyt on maasähkö järjestelmä testattu ammattilaisen toimesta. Tarkistettiin veneen maasähkökaapeli, veneessä oleva kolminapainen sininen rasia johon kaapeli kytketään, veneen kaikki shuko pistorasiat jne. Laiturin rasiaan kytkettävä maasähkökaapelin Shuko pistoke on oikeinpäin, kun Polarity merkkivaloista vain vasen palaa. Siis kuten edellinen veneen omistaja minulle kertoi. Samoin veneessä oleva vikavirtasuoja on asennettu niin kuin sen tulee olla eli ennen 230V sähkökeskusta. Suojan toiminta testattu ja se toimii oikein. Kaikki oli siis sittenkin kunnossa:)

      • Anonyymi

        Itselläni myös tuollainen, mutta palaa joko vihreänä tai punaisena.

        Mikä on käytännön hyöty tai vaara tuossa asiassa, kun suurimmassa osassa veneitä ei tuollaista ole...


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Itselläni myös tuollainen, mutta palaa joko vihreänä tai punaisena.

        Mikä on käytännön hyöty tai vaara tuossa asiassa, kun suurimmassa osassa veneitä ei tuollaista ole...

        Ei mitään hyötyä tai vaaraa.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ei mitään hyötyä tai vaaraa.

        Eli turha valo?


      • Anonyymi

        Hieno juttu kun tulit kertomaan uudet käänteet asiassa.
        Tuossa jotkut ihmettelevät miksi tuollainen systeemi on asennettu.
        Sillä yritetään estää galvaanista korroosiota.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Hieno juttu kun tulit kertomaan uudet käänteet asiassa.
        Tuossa jotkut ihmettelevät miksi tuollainen systeemi on asennettu.
        Sillä yritetään estää galvaanista korroosiota.

        Ei tuota Polarityn oikeellisuuden tarkistus mahdollisuutta turhaan noihin ole rakennettu. Sillä tosiaan suojataan/vähennetään galvaanista korroosiota. Älkää kyselkö miten tuo suojaa. Sen osaavat esim. veneiden maasähköjärjestelmiä valmistavat ja myyvät tahot paremmin selittää. Olen vieraillut useammassa isommassa tehdasvalmisteisessa veneessä ja lähes kaikissa tuo on ollut. Osassa tarkistus tehdään nappia painamalla jolloin tietyn värinen valo syttyy. kun maasähkökaapeli on kytketty oikein. Osassa kiinteillä led valoilla, kuten minulla. Veneen manuaaleista on aina tuo tarkistus neuvottu tekemään, jos vierailee satamissa, joissa on vielä vanhat shuko - rasiat käytössä. Helppo ja nopea toimenpide asian varmistamiseksi. Turvallista veneilysyksyä kaikille.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ei tuota Polarityn oikeellisuuden tarkistus mahdollisuutta turhaan noihin ole rakennettu. Sillä tosiaan suojataan/vähennetään galvaanista korroosiota. Älkää kyselkö miten tuo suojaa. Sen osaavat esim. veneiden maasähköjärjestelmiä valmistavat ja myyvät tahot paremmin selittää. Olen vieraillut useammassa isommassa tehdasvalmisteisessa veneessä ja lähes kaikissa tuo on ollut. Osassa tarkistus tehdään nappia painamalla jolloin tietyn värinen valo syttyy. kun maasähkökaapeli on kytketty oikein. Osassa kiinteillä led valoilla, kuten minulla. Veneen manuaaleista on aina tuo tarkistus neuvottu tekemään, jos vierailee satamissa, joissa on vielä vanhat shuko - rasiat käytössä. Helppo ja nopea toimenpide asian varmistamiseksi. Turvallista veneilysyksyä kaikille.

        3-piikkinen maasähköpistoke on aina kytketty oikein.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        3-piikkinen maasähköpistoke on aina kytketty oikein.

        Ja kun käyttää 3-piikkistä adapteria, siihen voi kytkeä shukon kumminpäin hyvänsä.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ja kun käyttää 3-piikkistä adapteria, siihen voi kytkeä shukon kumminpäin hyvänsä.

        Miksi käytät shukoa?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Miksi käytät shukoa?

        No mitä itse kytket siihen adapteriin?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        No mitä itse kytket siihen adapteriin?

        Laiturilla on 3-piikinen rasia ja kiinteässä venesähkökeskuksessa vastaava. Mihin tarvitset adapteria.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Laiturilla on 3-piikinen rasia ja kiinteässä venesähkökeskuksessa vastaava. Mihin tarvitset adapteria.

        Siihen, että on lukuisia suko pistokkeita vierassatamissa ainakin saaristomerellä...


    • Anonyymi

      Olen vieläkin hämmentynyt.
      Millä perusteella toinen aiheuttaa enemmän tai vähemmän korroosiota, kun kumpikaan napa ei ole vedessä?

      • Anonyymi

        50 Hz vaihtosähkö ei aiheuta mitään korroosiota oli navat vedessä tai ei.


    • Anonyymi

      Polarity-valo on vain lamppu veneen oletetun nollamaan ja maadoituksen välillä. En keksi sille mitään merkitystä.

      Jos veneen maadoitus olisi kytketty veneen nollamaahan - kuten joissain taloasennuksissa - niin silloin sulake palaisi heti. Jos mistään ei tule savua, niin nollamaa ja maadoitus ei ole yhdessä eikä valolla ole muu kuin akateeminen merkitys. jos sitäkään.

      • Anonyymi

        Kerro vielä mikä on veneen nollamaa. Eipä ole tuommoista vielä tullut vastaan.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Kerro vielä mikä on veneen nollamaa. Eipä ole tuommoista vielä tullut vastaan.

        Ei sitä ole olemassa, mutta mielestäni sana kuvaa parhaiten polarity-valon toimintaa koka valo vain kertoo onko toisen johtimen ja maadoituksen välillä jännite-eroa.

        Millä sanalla sinä kuvaisit sitä johdinta?


    • Anonyymi

      Nyt näyttää olevan kiinnostusta liikkeellä.

      Nykyisten määräysten mukaan suojamaa kytketään järjestelmään ryhmäkeskuksessa.
      Tämän jälkeen ei suojamaa (ke-vi) saa kohdata 0- johdinta.
      Tuon veneen polarity tarkastus on vasta ensimmäinen suojaaskel.
      Sen portin jälkeen täytyy myös muiden kytkentöjen olla kohdallaan.

      Veneen sähköjärjestelmästä ei saa päästä vuotoja maasähkön suojamaahan, sillä se aiheuttaa korroosiota veneen laitteille.
      Veneen akkulaturi täytyy pitää kunnossa, ettei sen kautta pääse tapahtumaan vuotoja.
      Veneessä käytettävät 230V laitteet tulisi olla kaksoiseristettyjä, joka takaa, ettei suojamaa ja nolla kohtaa toisiaan.

      Pahimmissa tapauksissa joku vene toimii kaikkien laiturissa olevien veneiden ”uhrimetallina” , eli tämän veneraukan sinkit syöpyvät erittäin nopeasti ja jos niitä ei ole tarpeeksi, niin alkaa arpea syntymään arkoihin paikkoihin.

      On tärkeää käyttää CEE liitäntää laiturikaapissa eikä sen kanssa saa käyttää adapteria.
      Seuraavaksi siellä veneen puolella pitää olla vähintäin galvaaninen eriste, joka auttaa säästämään sinkkejä.
      Paras keino suojata oma vene on käyttää erotusmuuntajaa. Se pitää veneen sähköt täysin erillään laiturin sähköistä, eikä muut veneet pääse hyödyntämään sellaisen veneen sinkkejä.

      Floridalaisen sataman vesi on usein kuin ”akkuhappoa”. Siellä on vedessä kova liikenne metallien välillä, koska pienellä alueella on runsaasti saalista.
      Laiturirakenteet ja isot veneet tarjoavat runsaasti mahdollisuuksia galvaaniselle toiminnalle.
      Huonosti suojattu vene luovuttaa metallia toisille hyvin suojatuille.
      Siellä voi nähdä perämoottorin vaihteiston alumiinirepaleiden läpi kun metalli on liuennut pois.

      Meidän rannikollamme vesi on murtovettä, eikä korroosio ole mitään verrattuna valtameriin, mutta kyllä täälläkin kannattaa asia ottaa vakavasti ja suojata oma veneensä.
      Maddox anodi

      • Anonyymi

        Mistä löytyy kirjoitettu sääntö siitä kummalla puolella CEE:ssä on vaihe ja kummalla nollamaa?
        En siis tarkoita mitään vasemmallavirtaonväärin -tapaa.


    • Anonyymi

      Keskustelun aloittaneena olen mielenkiinnolla seurannut sitä, miten paljon asiasta on virinnyt keskustelua, hyvä näin. Olen kuitenkin edelleen sitä mieltä, että veneiden maasähköjärjestelmien valmistajat/veneiden valmistajat eivät niitä koristeeksi ole laittaneet. Asia liittyy varmaan jotenkin galvaaniseen korroosioon. Itse käytän aina kaapelia, jossa on CEE liitännät molemmissa päissä sillon, kun laiturilta löytyy vastaava rasia. Silloin Polarity valo palaa aina veneeni sähkokaapissa vasemmalla eli OK. Kuitenkin vielä löytyy vierasvenesatamia ainakin täältä sysisuomesta, joissa laitureilla tai maalla laiturin lähellä on vanhat shuko rasiat. Noita varten on käytettävä adapteria, jolloin pistokkeen voi kytkeä rasiaan kummin päin tahansa. Asiantuntijat täällä voivat jatkaa pohdintaa miten se vaikuttaa korroosioon, vai vaikuttaako mitenkään.

      • Anonyymi

        Ei pitäisi vaikuttaa millään tavalla, mutta jos joku on sitä mieltä, että vaikuttaa, niin uskon perusteluja kunhan ne on mutta kuin mutua.


      • Anonyymi

        Miten CEE-liitin on lain mukaan kytkettävä?
        Kummalla puolella on vaihe ja kummalla nollamaa?
        Suojamaa ei ole ongelma.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Miten CEE-liitin on lain mukaan kytkettävä?
        Kummalla puolella on vaihe ja kummalla nollamaa?
        Suojamaa ei ole ongelma.

        Siinä CEE pistotulpassa on selvät merkinnät mihin kelta-vihreä suojamaa, sininen nolla ja vaihejohto kytketään.
        Kun johtimet ovat oikein kytketty, niin mikään niistä ei vaihda paikkaansa, koska se CEE pistotulppa ei mene kuin yhteen asentoon.
        Tämä on juuri tuon pistotulpan tarkoitus, että nolla ei vaihda paikkaansa, eikä mitään Polarity - tarkastusta tarvitse tehdä.

        On ollut tapana talon rakennuksien sähkötöissä kytkeä seinärasioissa vaihe vasemmalle.
        Tällä ei tietenkään ole käytännössä mitään merkitystä kun schukotulppa voidaan työntää sinne miten puolin vain.

        Kun laitureilla on vielä paljon näitä schukokaappeja, niin jokaisen tulee itse huolehtia veneensä suojauksesta.
        Ainakaan ei pidä jättää verkkovirtaa viikkokausiksi kiinni schukolla laituriin, sillä siinä sinkit kuluu.

        Aloittajan veneeseen on valmistaja asentanut tuon Polarity tarkastus systeemin, jotta voidaan varmistaa, ettei nollan reitti muutu.
        Kun tuon tarkastuksen tekee aina kun schukoa käyttää, niin ollaan jo turvallisella tiellä.
        Kun on sitten vielä varmistettu, ettei muut sähkölaitteet esim. akkulaturi vuoda, niin sinkit kiittää.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Siinä CEE pistotulpassa on selvät merkinnät mihin kelta-vihreä suojamaa, sininen nolla ja vaihejohto kytketään.
        Kun johtimet ovat oikein kytketty, niin mikään niistä ei vaihda paikkaansa, koska se CEE pistotulppa ei mene kuin yhteen asentoon.
        Tämä on juuri tuon pistotulpan tarkoitus, että nolla ei vaihda paikkaansa, eikä mitään Polarity - tarkastusta tarvitse tehdä.

        On ollut tapana talon rakennuksien sähkötöissä kytkeä seinärasioissa vaihe vasemmalle.
        Tällä ei tietenkään ole käytännössä mitään merkitystä kun schukotulppa voidaan työntää sinne miten puolin vain.

        Kun laitureilla on vielä paljon näitä schukokaappeja, niin jokaisen tulee itse huolehtia veneensä suojauksesta.
        Ainakaan ei pidä jättää verkkovirtaa viikkokausiksi kiinni schukolla laituriin, sillä siinä sinkit kuluu.

        Aloittajan veneeseen on valmistaja asentanut tuon Polarity tarkastus systeemin, jotta voidaan varmistaa, ettei nollan reitti muutu.
        Kun tuon tarkastuksen tekee aina kun schukoa käyttää, niin ollaan jo turvallisella tiellä.
        Kun on sitten vielä varmistettu, ettei muut sähkölaitteet esim. akkulaturi vuoda, niin sinkit kiittää.

        Vaihe vasemmalla on väärin. Muttei laitonta. Sähkärit kytkee toisin.

        Pistotulpassa on vain maadoitusmerkintä.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Siinä CEE pistotulpassa on selvät merkinnät mihin kelta-vihreä suojamaa, sininen nolla ja vaihejohto kytketään.
        Kun johtimet ovat oikein kytketty, niin mikään niistä ei vaihda paikkaansa, koska se CEE pistotulppa ei mene kuin yhteen asentoon.
        Tämä on juuri tuon pistotulpan tarkoitus, että nolla ei vaihda paikkaansa, eikä mitään Polarity - tarkastusta tarvitse tehdä.

        On ollut tapana talon rakennuksien sähkötöissä kytkeä seinärasioissa vaihe vasemmalle.
        Tällä ei tietenkään ole käytännössä mitään merkitystä kun schukotulppa voidaan työntää sinne miten puolin vain.

        Kun laitureilla on vielä paljon näitä schukokaappeja, niin jokaisen tulee itse huolehtia veneensä suojauksesta.
        Ainakaan ei pidä jättää verkkovirtaa viikkokausiksi kiinni schukolla laituriin, sillä siinä sinkit kuluu.

        Aloittajan veneeseen on valmistaja asentanut tuon Polarity tarkastus systeemin, jotta voidaan varmistaa, ettei nollan reitti muutu.
        Kun tuon tarkastuksen tekee aina kun schukoa käyttää, niin ollaan jo turvallisella tiellä.
        Kun on sitten vielä varmistettu, ettei muut sähkölaitteet esim. akkulaturi vuoda, niin sinkit kiittää.

        Sinä et ole sähkömies etkä ole tehnyt mitään kytkentöjä työksesi.
        Sinä valehtelet.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Siinä CEE pistotulpassa on selvät merkinnät mihin kelta-vihreä suojamaa, sininen nolla ja vaihejohto kytketään.
        Kun johtimet ovat oikein kytketty, niin mikään niistä ei vaihda paikkaansa, koska se CEE pistotulppa ei mene kuin yhteen asentoon.
        Tämä on juuri tuon pistotulpan tarkoitus, että nolla ei vaihda paikkaansa, eikä mitään Polarity - tarkastusta tarvitse tehdä.

        On ollut tapana talon rakennuksien sähkötöissä kytkeä seinärasioissa vaihe vasemmalle.
        Tällä ei tietenkään ole käytännössä mitään merkitystä kun schukotulppa voidaan työntää sinne miten puolin vain.

        Kun laitureilla on vielä paljon näitä schukokaappeja, niin jokaisen tulee itse huolehtia veneensä suojauksesta.
        Ainakaan ei pidä jättää verkkovirtaa viikkokausiksi kiinni schukolla laituriin, sillä siinä sinkit kuluu.

        Aloittajan veneeseen on valmistaja asentanut tuon Polarity tarkastus systeemin, jotta voidaan varmistaa, ettei nollan reitti muutu.
        Kun tuon tarkastuksen tekee aina kun schukoa käyttää, niin ollaan jo turvallisella tiellä.
        Kun on sitten vielä varmistettu, ettei muut sähkölaitteet esim. akkulaturi vuoda, niin sinkit kiittää.

        Tajuatko kuinka vaarallista on esittää sähköasentajaa ilman osaamista?
        Annat täällä vääriä ohjeita pelkästään sillä ajatuksella, että uskot jonkun asian olevan tietyllä tavalla.

        Joku voi vielä usko sinua ja tapahtuu vahinko.

        Miten se "isän troolari", joko sinut on päästetty pois sieltä vai oletko vielä lukkojen takana?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Vaihe vasemmalla on väärin. Muttei laitonta. Sähkärit kytkee toisin.

        Pistotulpassa on vain maadoitusmerkintä.

        Kyllä siinä CEE pistorasiassa on kaikkien johtimien paikat määritetty.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Tajuatko kuinka vaarallista on esittää sähköasentajaa ilman osaamista?
        Annat täällä vääriä ohjeita pelkästään sillä ajatuksella, että uskot jonkun asian olevan tietyllä tavalla.

        Joku voi vielä usko sinua ja tapahtuu vahinko.

        Miten se "isän troolari", joko sinut on päästetty pois sieltä vai oletko vielä lukkojen takana?

        Ei täällä kukaan ole esittänyt sähkömiestä.
        Muutama vuosikymmen sitten kun olin sähkärin apulaisena, niin silloin vaihe kytkettiin seinärasiaan vasemmalle.
        Olen aloittanut sähkötyöt jo 60- luvulla ja ollut todella monen sähkärin mukana niitä tekemässä.
        Aina ovat kytkentäni menneet kerrasta läpi kun mestari ne tarkasti.

        Sillä ei ole mitään tyrvallisuusriskiä kummalle puolelle sen kytkee schukorasiassa, joten sen takia ei kannata ryhtyä elämöimään.
        Muutenkin, kenenkään ei pidä lähteä mihinkään sähkötöihin, jos ei ymmärrä mitä on tekemässä.
        Verkkosähkötyöt ovat kiellettyjä kotiasentajilta.

        Venesähkötöissäkin on kyllä sen verran virtaa liikkeellä, että sen veneen saa tuleen.

        Kysymys oli tuon CEE tulpan kytkemisestä. Siinä tulpassa on merkinnät mihin ne piuhat tulee kytkeä.
        Kiinteän lähdön on sähkömies tehnyt, joten jos ei muu auta, niin sieltä voi käydä asiaa vakoilemassa.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ei täällä kukaan ole esittänyt sähkömiestä.
        Muutama vuosikymmen sitten kun olin sähkärin apulaisena, niin silloin vaihe kytkettiin seinärasiaan vasemmalle.
        Olen aloittanut sähkötyöt jo 60- luvulla ja ollut todella monen sähkärin mukana niitä tekemässä.
        Aina ovat kytkentäni menneet kerrasta läpi kun mestari ne tarkasti.

        Sillä ei ole mitään tyrvallisuusriskiä kummalle puolelle sen kytkee schukorasiassa, joten sen takia ei kannata ryhtyä elämöimään.
        Muutenkin, kenenkään ei pidä lähteä mihinkään sähkötöihin, jos ei ymmärrä mitä on tekemässä.
        Verkkosähkötyöt ovat kiellettyjä kotiasentajilta.

        Venesähkötöissäkin on kyllä sen verran virtaa liikkeellä, että sen veneen saa tuleen.

        Kysymys oli tuon CEE tulpan kytkemisestä. Siinä tulpassa on merkinnät mihin ne piuhat tulee kytkeä.
        Kiinteän lähdön on sähkömies tehnyt, joten jos ei muu auta, niin sieltä voi käydä asiaa vakoilemassa.

        Vaihetta ei ole ikinä kytketty vasemmalle. Ei ikinä.
        Sinä valehtelet.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Vaihetta ei ole ikinä kytketty vasemmalle. Ei ikinä.
        Sinä valehtelet.

        On todella ikävää, että olen noin loukannut maailmankuvaasi.
        Enkä tietoisesti ole valehdellut. Muutenkin pysyn niin kaukana kuin mahdollista valehtelemisesta.
        On täysin mahdollista, että silloin 50 vuotta sitten kuulin asian väärin ja olen kytkenyt vaiheen ”väärin”.
        Olen viimeisimmät vedot ja rasian kytkennät tehnyt n. 15 vuotta sitten eikä sen aikainen sähkäri sanonut asiasta mitään, vaikka oli jo nuorempaa ikäluokkaa.
        Tein ne vedot useampaan huoneeseen ja rasioita oli n. 20 kpl.

        Tästä sain ajatuksen ottaa asiasta selvää ja sain selville, ettei nykyisin enää tarvitse noudattaa tuota sähkäriden hyvää kytkentätapaa ja se on jopa poistettu oppikirjoistakin.
        Minä kuitenkin olen ajatellut kytkeä vaiheen oikealle ja alas kun ja jos vielä joskus niitä hommia pääsen tekemään D.

        Pääasia on kuitenkin tehdä ne työt turvallisesti ja ainakin noudattaa jotakin selvää linjaa, kuten samassa huoneessa vaihe on aina samalla puolella - meidän kesken oikealla.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Vaihetta ei ole ikinä kytketty vasemmalle. Ei ikinä.
        Sinä valehtelet.

        Vaihe vasemmalla on väärin, mutta ei sitä missään määräyksissä ole mainittu. Hyvään asennustapaan kuuluu että vaihe- ja nollajohtimet on kytketty samoin koko systeemissä.

        CEE-rasiassa vaihe on vasemmalla.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Vaihe vasemmalla on väärin, mutta ei sitä missään määräyksissä ole mainittu. Hyvään asennustapaan kuuluu että vaihe- ja nollajohtimet on kytketty samoin koko systeemissä.

        CEE-rasiassa vaihe on vasemmalla.

        Ja pystyt todistamaan väitteesi kytkennästä?
        :)


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Vaihe vasemmalla on väärin, mutta ei sitä missään määräyksissä ole mainittu. Hyvään asennustapaan kuuluu että vaihe- ja nollajohtimet on kytketty samoin koko systeemissä.

        CEE-rasiassa vaihe on vasemmalla.

        Siis jäädään odottamaan, että todistat pskasi oikeaksi, "sähkäri" :D


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Siis jäädään odottamaan, että todistat pskasi oikeaksi, "sähkäri" :D

        Alkaa olla jo melko väsynyttä tuo janaamisesi.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Alkaa olla jo melko väsynyttä tuo janaamisesi.

        Minua hiukan väsyttää se, että puhut ilman, että tiedät asiasta mitään.

        Mutta kun sanot, että CEE-pistokkeessa vaihe on vasemmalla, niin todista se. Se on niin helppoa. Ei tarvitse ruikuttaa ja valittaa vaan ihan vain pistää linkki, joka topdistaa ettet ola pskanjauhaja.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Minua hiukan väsyttää se, että puhut ilman, että tiedät asiasta mitään.

        Mutta kun sanot, että CEE-pistokkeessa vaihe on vasemmalla, niin todista se. Se on niin helppoa. Ei tarvitse ruikuttaa ja valittaa vaan ihan vain pistää linkki, joka topdistaa ettet ola pskanjauhaja.

        Jos mies sanoo jotain, niin se seisoo sen takana ja tarvittaessa todistaa väitteensä.
        Jos taas on väärässä, niin myöntää sen. Ei se ole iso asia ellei siitä itse tee sellaista.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Minua hiukan väsyttää se, että puhut ilman, että tiedät asiasta mitään.

        Mutta kun sanot, että CEE-pistokkeessa vaihe on vasemmalla, niin todista se. Se on niin helppoa. Ei tarvitse ruikuttaa ja valittaa vaan ihan vain pistää linkki, joka topdistaa ettet ola pskanjauhaja.

        Meitä on muitakin, joiden mielestä tuo vatvomisesi menee jo lapsellisuuksiin.
        Miksi et menisi sähköliikkeeseen ja ottaisi sieltä ammattilaisen näkemyksen tuohon kytkentään.
        Täällä ämpyileminen ei ole millään mittarilla järkevää.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Meitä on muitakin, joiden mielestä tuo vatvomisesi menee jo lapsellisuuksiin.
        Miksi et menisi sähköliikkeeseen ja ottaisi sieltä ammattilaisen näkemyksen tuohon kytkentään.
        Täällä ämpyileminen ei ole millään mittarilla järkevää.

        Yksi sankari sanoi, että cee:ssä vaihe on vasemmalla. Sama kehuu tehneensä sähkötöitä.
        Joko hän todistaa väitteensä tai sitten on varoittava esimerkki pelleistä, jotka antavat vääriä ja hengenvaarallisia neuvoja.

        Tiedän toki itse, miten asia on mutta on hyvä, että hän itse pyytää anteeksi


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Yksi sankari sanoi, että cee:ssä vaihe on vasemmalla. Sama kehuu tehneensä sähkötöitä.
        Joko hän todistaa väitteensä tai sitten on varoittava esimerkki pelleistä, jotka antavat vääriä ja hengenvaarallisia neuvoja.

        Tiedän toki itse, miten asia on mutta on hyvä, että hän itse pyytää anteeksi

        Näin sivusta katsojana voisin todeta, että jos sen CEE: kytkee väärin, niin mihinkään hengenvaaraan ei sen tökkelin sisään työntäjä joudu - sulake tai lämpölaukaisin katkaisee virran siihen paikkaan.
        Sitten on aikaa etsiä siihen oikea kytkentätapa.
        Minäkin totean tässä, että tuo viimeinen lauseesi on melko omituinen.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Yksi sankari sanoi, että cee:ssä vaihe on vasemmalla. Sama kehuu tehneensä sähkötöitä.
        Joko hän todistaa väitteensä tai sitten on varoittava esimerkki pelleistä, jotka antavat vääriä ja hengenvaarallisia neuvoja.

        Tiedän toki itse, miten asia on mutta on hyvä, että hän itse pyytää anteeksi

        Oletko ottanut huomioon, että täällä on useita anonyymeinä kirjoittavia.
        On vaikea osoittaa viestinsä juuri oikealle keskusteluun osallistuvalle.

        Jos osoitit viestisi minulle, joka olen tehnyt sähkötöitä jo 60- luvun puolella, niin en ole tuota CEE kytkentää koskevaa viestiä kirjoittanut.
        Olen kirjoittanut, että siellä CEE pistorasiassa ja pistotulpassa on selvät merkinnät mihin L1 , Nolla ja PE tulee kytkeä.
        Vielä kerran. Mikäli sähkötöistä ei ymmärrä tarpeeksi tai mitään ei niitä pidä mennä suorittamaan.

        Enkä muutenkaan ole täällä mitään vaarallisia neuvoja antanut, joten pyytäisin jättämään minut rauhaan.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Oletko ottanut huomioon, että täällä on useita anonyymeinä kirjoittavia.
        On vaikea osoittaa viestinsä juuri oikealle keskusteluun osallistuvalle.

        Jos osoitit viestisi minulle, joka olen tehnyt sähkötöitä jo 60- luvun puolella, niin en ole tuota CEE kytkentää koskevaa viestiä kirjoittanut.
        Olen kirjoittanut, että siellä CEE pistorasiassa ja pistotulpassa on selvät merkinnät mihin L1 , Nolla ja PE tulee kytkeä.
        Vielä kerran. Mikäli sähkötöistä ei ymmärrä tarpeeksi tai mitään ei niitä pidä mennä suorittamaan.

        Enkä muutenkaan ole täällä mitään vaarallisia neuvoja antanut, joten pyytäisin jättämään minut rauhaan.

        Kenelle osoitat viestisi?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Kenelle osoitat viestisi?

        Minä olen ollut mielestäni johdonmukainen koko tämän osuuden, jossa otettiin esille vaiheen (L1) paikka seinäpistorasiassa.
        Ovat nyttemmin jättäneet tuon vaiheen paikan määrityksen pois oppikirjoistakin.

        Myöhemmin tänne tuli uusi osallistuja, joka kertoi vaiheen paikan CEE pistokkeessa.
        Tuo viesti sai jonkun epätoivon partaalle ja tuo kirjoittaja alkoi vaatimaan todisteita väitteensä tueksi.

        Minä kirjoitin, että hänen täytyy mennä sähköliikkeeseen kysymään heidän näkemyksensä tuohon kysymykseen - siis missä vaihe sijaitsee CEE rasiassa.

        Minun oli pakko antaa vastine tuohon viestiin, jossa minun väitetään antavan vaarallisia ohjeita.
        Olen tehnyt useamman vuosikymmenen aikana monenlaisia sähkötöitä luvanomaavan sähkömiehen valvonnassa.
        Enkä varmasti anna mitään vaarallisia neuvoja kenellekään.
        Toivottavasti tuo valehtelijaksikin syyttänyt saa selville, mihin se vaihe siinä CEE rasiassa kytketään.
        Minä olen oman osuuteni siihen asiaan antanut.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Minä olen ollut mielestäni johdonmukainen koko tämän osuuden, jossa otettiin esille vaiheen (L1) paikka seinäpistorasiassa.
        Ovat nyttemmin jättäneet tuon vaiheen paikan määrityksen pois oppikirjoistakin.

        Myöhemmin tänne tuli uusi osallistuja, joka kertoi vaiheen paikan CEE pistokkeessa.
        Tuo viesti sai jonkun epätoivon partaalle ja tuo kirjoittaja alkoi vaatimaan todisteita väitteensä tueksi.

        Minä kirjoitin, että hänen täytyy mennä sähköliikkeeseen kysymään heidän näkemyksensä tuohon kysymykseen - siis missä vaihe sijaitsee CEE rasiassa.

        Minun oli pakko antaa vastine tuohon viestiin, jossa minun väitetään antavan vaarallisia ohjeita.
        Olen tehnyt useamman vuosikymmenen aikana monenlaisia sähkötöitä luvanomaavan sähkömiehen valvonnassa.
        Enkä varmasti anna mitään vaarallisia neuvoja kenellekään.
        Toivottavasti tuo valehtelijaksikin syyttänyt saa selville, mihin se vaihe siinä CEE rasiassa kytketään.
        Minä olen oman osuuteni siihen asiaan antanut.

        Parempi olisi jos lpettaisit höyryämisen ja ihan oikeastti kävisit katsomassa miltä se pistorasia näyttää ja mitä siihen on merkitty.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Minä olen ollut mielestäni johdonmukainen koko tämän osuuden, jossa otettiin esille vaiheen (L1) paikka seinäpistorasiassa.
        Ovat nyttemmin jättäneet tuon vaiheen paikan määrityksen pois oppikirjoistakin.

        Myöhemmin tänne tuli uusi osallistuja, joka kertoi vaiheen paikan CEE pistokkeessa.
        Tuo viesti sai jonkun epätoivon partaalle ja tuo kirjoittaja alkoi vaatimaan todisteita väitteensä tueksi.

        Minä kirjoitin, että hänen täytyy mennä sähköliikkeeseen kysymään heidän näkemyksensä tuohon kysymykseen - siis missä vaihe sijaitsee CEE rasiassa.

        Minun oli pakko antaa vastine tuohon viestiin, jossa minun väitetään antavan vaarallisia ohjeita.
        Olen tehnyt useamman vuosikymmenen aikana monenlaisia sähkötöitä luvanomaavan sähkömiehen valvonnassa.
        Enkä varmasti anna mitään vaarallisia neuvoja kenellekään.
        Toivottavasti tuo valehtelijaksikin syyttänyt saa selville, mihin se vaihe siinä CEE rasiassa kytketään.
        Minä olen oman osuuteni siihen asiaan antanut.

        Vai niin.
        Eikö ole ihan johdonmukaista, että kun esittää verkkovirran kytkennästä väitteen, niin se perustuu tietoon eikä omaan fiilikseen asiasta?
        Kyse on sentään turvallisuudesta.

        Jos minä sanoisin, että nollamaan voi huoletta kytkeä levänpaahtimen metallirunkoon, niin eihän sitä voi kuitata sillä, että käy kysymässä sähköliikkeestä, jos et usko.
        Kyse on ihan vain vastuusta.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Vai niin.
        Eikö ole ihan johdonmukaista, että kun esittää verkkovirran kytkennästä väitteen, niin se perustuu tietoon eikä omaan fiilikseen asiasta?
        Kyse on sentään turvallisuudesta.

        Jos minä sanoisin, että nollamaan voi huoletta kytkeä levänpaahtimen metallirunkoon, niin eihän sitä voi kuitata sillä, että käy kysymässä sähköliikkeestä, jos et usko.
        Kyse on ihan vain vastuusta.

        Nyt vaikuttaa sitä, että sinä todellakaan tiedä sähkötöistä mitään.

        ” Jos minä sanoisin, että nollamaan voi huoletta kytkeä levänpaahtimen metallirunkoon”

        Tuollaista kuin ”nollamaa” ei ole olemassakaan. Toisekseen nykyisin ei ole pitkään aikaan ollut saatavana leivänpaahtimia, joihin voisi kytkeä mitään metallirunkoon.
        Kaikki kuluttajatuotteet ovat turvallisuuden takia kaksoiseristettyjä, joten niiden rungosta ei voi saada mitään sähköiskua, muuten kuin upottamalla ne veteen.

        Juuri turvallisuuden takia en ole kertonut miten se CEE pistotulppa kytketään.
        Siellä on kaikille johtimille tarkoin merkityt paikat, joihin ne piuhat kytketään.
        Tämän tiedon antaminen ei ole mihinkään fiilikseen sidottu.
        Turvallisuuden takia ohjaan tavalliset tallaajat sähköliikkeeseen, koska siellä he ovat koulutettuja ammattilaisia.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Nyt vaikuttaa sitä, että sinä todellakaan tiedä sähkötöistä mitään.

        ” Jos minä sanoisin, että nollamaan voi huoletta kytkeä levänpaahtimen metallirunkoon”

        Tuollaista kuin ”nollamaa” ei ole olemassakaan. Toisekseen nykyisin ei ole pitkään aikaan ollut saatavana leivänpaahtimia, joihin voisi kytkeä mitään metallirunkoon.
        Kaikki kuluttajatuotteet ovat turvallisuuden takia kaksoiseristettyjä, joten niiden rungosta ei voi saada mitään sähköiskua, muuten kuin upottamalla ne veteen.

        Juuri turvallisuuden takia en ole kertonut miten se CEE pistotulppa kytketään.
        Siellä on kaikille johtimille tarkoin merkityt paikat, joihin ne piuhat kytketään.
        Tämän tiedon antaminen ei ole mihinkään fiilikseen sidottu.
        Turvallisuuden takia ohjaan tavalliset tallaajat sähköliikkeeseen, koska siellä he ovat koulutettuja ammattilaisia.

        Menikö hiukan vaikeaksi?

        Kerroin esimerkin neuvosta, joka on vaarallinen.

        Onko sinulla joku vika, joka estää sinua ymmärtämästä ehdollisia asioita ja keskustelun vivahteita?
        Suhtaudut asioihin ikään kuin ne olisivat vain tosia tai vain epätosia.

        Nyt kerron jotain omituista: kumisaappaat jalassa suojaa salamaniskulta takuuvarmasti.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Menikö hiukan vaikeaksi?

        Kerroin esimerkin neuvosta, joka on vaarallinen.

        Onko sinulla joku vika, joka estää sinua ymmärtämästä ehdollisia asioita ja keskustelun vivahteita?
        Suhtaudut asioihin ikään kuin ne olisivat vain tosia tai vain epätosia.

        Nyt kerron jotain omituista: kumisaappaat jalassa suojaa salamaniskulta takuuvarmasti.

        Kannattaa olla varovainen niiden kumisaappaiden kanssa ukkosilmalla, eikä sokeasti luottaa niiden suojaukseen.

        Googlen avulla voi löytää lisää tietoa, jolla voi paikata omaa vajaustaan.
        En taaskaan kerro enempää, jotta en joudu syytteeseen vaarallisten tietojen antamisesta.

        Käy nyt vain kiltisti siellä sähköliikkeessä kysymässä miten sen ”nollamaan” kytkentä tehdään.

        Kun olet sisäistänyt edes sähkötöiden perusteet, niin voit olla vakavasti otettava keskustelukumppani näissä asioissa.


    • Anonyymi

      Kerrotaan nyt sitten kuinka 6h CEE-rasiassa kytkentä oikeasti menee.
      Niinkuin nimikin sanoo niin PE on alhaalla klo 6 kohdassa. Edestä katsoen L1 on siitä kellon viisarin mukaan kiertäen vasemmalle, L2 vasemmalla yläviistossa ja L3 oikealla yläviistossa ja nolla oikealla alaviistossa.
      Yksivaiherasiasta tietysti L1 ja L2 puuttuvat.

      • Anonyymi

        Korjaus.
        Yksivaiherasiasta L2 ja L3 puuttuvat.


      • Anonyymi

        Aika hyödytön tieto, kun venessä on se ns. caravan pistoke.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Aika hyödytön tieto, kun venessä on se ns. caravan pistoke.

        Minkä takia veneeseen pitäisi ottaa mukaan karavaani? Eikö ne tavallisesti seiso maantien tukkona?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Minkä takia veneeseen pitäisi ottaa mukaan karavaani? Eikö ne tavallisesti seiso maantien tukkona?

        Tästä onkin hyvä jatkaa kun nyt on saatu määriteltyä sen tökkelin käyttäjät.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Minkä takia veneeseen pitäisi ottaa mukaan karavaani? Eikö ne tavallisesti seiso maantien tukkona?

        Hahha haahh haaaah haahh!
        Sinä olet todellinen sanaseppo ja huumorin tonava.
        Vieläkin naurattaa


    • Anonyymi

      Sinä, joka toit tuon 400V pistorasian tähän olisit voinut harkita hetken.
      Täällä näyttää olevan joillakin vaikeuksia sulatella CEE töpselinkin salaisuuksia.
      3-vaihe kaapeleiden kytkennät ovat kyllä ehdottomasti NO GO normikuluttajalle.

      • Anonyymi

        Yksivaiherasia kytketään ihan saman säännön mukaan kuin kolmivaiherasiakin. Edestä katsoen PE alas, vaihe vasemmalle ja nolla oikealle, Ja onhan se merkitty niihin rasioihinkin.
        Tämä ei tietenkään koske mitään vanhoja suko-rasioita.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Yksivaiherasia kytketään ihan saman säännön mukaan kuin kolmivaiherasiakin. Edestä katsoen PE alas, vaihe vasemmalle ja nolla oikealle, Ja onhan se merkitty niihin rasioihinkin.
        Tämä ei tietenkään koske mitään vanhoja suko-rasioita.

        Laitapa linkki siihen kytkentään. On nimittäin erilaista tietoa asiasta.


      • Anonyymi

      • Anonyymi

      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Laitapa linkki siihen kytkentään. On nimittäin erilaista tietoa asiasta.

        Sinisen pistokkeen sisällä kytkentäruuveissa on merkinnät.
        L vasemmalla,
        maa alhaalla
        ja merkitsemätön.
        Jos olet erimieltä niin miksi?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Sinisen pistokkeen sisällä kytkentäruuveissa on merkinnät.
        L vasemmalla,
        maa alhaalla
        ja merkitsemätön.
        Jos olet erimieltä niin miksi?

        Koska on myös muita merkintöjä eli vaihe voi olla toisellakin puolella.

        Lisäksi jos vaiheella olisi merkitystä, ei olisi CEE-schuko välijohtoja.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Koska on myös muita merkintöjä eli vaihe voi olla toisellakin puolella.

        Lisäksi jos vaiheella olisi merkitystä, ei olisi CEE-schuko välijohtoja.

        Ei sillä sähkön kulkemisen kannalta ole tässä 230V CEE pistotulpan kanssa merkitystä.
        Samalla tavalla ne laitteet toimivat siellä johdon päässä kuin Schukossakin.
        Kun sinne on sitten laitettu adapteri, niin sitten ollaan kuin Scukon kanssa töissä.

        Se miksi tämä CEE on otettu käyttöön on ollut tarve saada johtimet pysymään saman merkkisinä linjan loppuun saakka.
        Yksi tärkeä syy veneeseen vietävässä maavirrassa on pitää nolla koko matkan paikallaan, jotta voidaan hallita vuotovirtoja ja näin ehkäistä sähkökemiallista korroosiota.

        Mainittakoon, että meillä oli adapteri, jolla otettiin 80A 3-vaihe rasiasta yhdestä vaiheesta Schukoroikkaan virtaa käsiporakonetta varten.
        Niin ja sen porakoneen Schukon sai työntää siihen adapteriin kummin puolin vain D.

        Nyt kun vaikuttaa siltä, että tänne on tullut sähkömiehiä mukaan, niin minua kiinnostaisi kuulla mitä muutoksia nykyisin on tehty siihen, että ennen vanhaan vietiin nolla ja suojamaa sinne saman keskuksen runkoon.
        Olen ymmärtänyt, että nykyisin siellä on jokin uusi menettely.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Koska on myös muita merkintöjä eli vaihe voi olla toisellakin puolella.

        Lisäksi jos vaiheella olisi merkitystä, ei olisi CEE-schuko välijohtoja.

        Kyllä pistorasiaan voi joku veneilystä innostunut käydä piirtämässä kirkkoveneenkin kuvan.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Koska on myös muita merkintöjä eli vaihe voi olla toisellakin puolella.

        Lisäksi jos vaiheella olisi merkitystä, ei olisi CEE-schuko välijohtoja.

        Jos veneen laittet ovat kaksoiseristetty, eli pistokkeessa ei ole maadoitusta, niin shuko liitos on ok.
        Jos veneessä on kiinteä 220V verkko ( 3 johdinta), niin vikatilanteissa vaihejärjestyksellä on väliä.
        Mutta itsehän vastaat omasta veneestä.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ei sillä sähkön kulkemisen kannalta ole tässä 230V CEE pistotulpan kanssa merkitystä.
        Samalla tavalla ne laitteet toimivat siellä johdon päässä kuin Schukossakin.
        Kun sinne on sitten laitettu adapteri, niin sitten ollaan kuin Scukon kanssa töissä.

        Se miksi tämä CEE on otettu käyttöön on ollut tarve saada johtimet pysymään saman merkkisinä linjan loppuun saakka.
        Yksi tärkeä syy veneeseen vietävässä maavirrassa on pitää nolla koko matkan paikallaan, jotta voidaan hallita vuotovirtoja ja näin ehkäistä sähkökemiallista korroosiota.

        Mainittakoon, että meillä oli adapteri, jolla otettiin 80A 3-vaihe rasiasta yhdestä vaiheesta Schukoroikkaan virtaa käsiporakonetta varten.
        Niin ja sen porakoneen Schukon sai työntää siihen adapteriin kummin puolin vain D.

        Nyt kun vaikuttaa siltä, että tänne on tullut sähkömiehiä mukaan, niin minua kiinnostaisi kuulla mitä muutoksia nykyisin on tehty siihen, että ennen vanhaan vietiin nolla ja suojamaa sinne saman keskuksen runkoon.
        Olen ymmärtänyt, että nykyisin siellä on jokin uusi menettely.

        Millä tavalla nollan ja vaiheen kytkentä eroaa toisistaan veneen maasähkössä?

        Mihin perustuu ajatus siitä, että schukon toisessa asennossa olisi enemmän korroosiota kuin toisessa?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Millä tavalla nollan ja vaiheen kytkentä eroaa toisistaan veneen maasähkössä?

        Mihin perustuu ajatus siitä, että schukon toisessa asennossa olisi enemmän korroosiota kuin toisessa?

        Käyt netistä etsimässä STEK: n tekemän Vene ja Sähkö oppaan.
        Siinä on kaikki mitä veneilijän tarvitse tietää venesähköistä ja paljon vielä lisää.
        Se kirja on hyvin kirjoitettu ja helppolukuinen.
        Sieltä löytyy monia täälläkin käsiteltyjä juttuja, jotka on selitetty yleiskielellä.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Käyt netistä etsimässä STEK: n tekemän Vene ja Sähkö oppaan.
        Siinä on kaikki mitä veneilijän tarvitse tietää venesähköistä ja paljon vielä lisää.
        Se kirja on hyvin kirjoitettu ja helppolukuinen.
        Sieltä löytyy monia täälläkin käsiteltyjä juttuja, jotka on selitetty yleiskielellä.

        Eli sinä et tiedä.

        Ei sitä sieltä oppaastakaan löydy koska väitteesi on absurdi. Joudut selittämään sen itse koska muut ei sitä voi selittää koska kukaan muu ei tiedä, mitä tarkoitat.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Eli sinä et tiedä.

        Ei sitä sieltä oppaastakaan löydy koska väitteesi on absurdi. Joudut selittämään sen itse koska muut ei sitä voi selittää koska kukaan muu ei tiedä, mitä tarkoitat.

        Oletko aivan varma, että olet sinulle sopivassa keskustelussa mukana?
        Sait aivan ystävällisen neuvon hakea tietoa ammattilaisten tekemästä sähköoppaasta.

        Mikä olikaan sinun vastauksesi?
        Tulet viestintuojan kimppuun, syyttäen häntä tietämättömäksi ja absurdien tietojen levittäjäksi.

        Olisiko nyt ensimmäiseksi syytä katsoa peiliin ja todeta ainakin toisen osapuolen asema.


    • Anonyymi

      Eipä olisi uskonut keskustelun aloittaneena, että aiheesta virisi näin kova väittely. Asiat tosin ovat menneet vähän sivuraiteelle alussa kysymistäni asioista. Itse olen hankkinut nuo shuko - CEE adapterit ja vastaavan kaapelin alan liikkeistä ja oletan niiden olevan oikein kytkettyjä. Tietysti aina löytyy omatoimisia, jotka hankkivat kaapelit ja pistokkeet erikseen ja haluavat itse tehdä kytkennät. Noiden CEE pistokkeiden oikeasta kytkennästä olisi joku voinut avata ihan oman ketjun, mutta hyvä näin. Olen kuitenkin sitä mieltä, että veneiden maasähkölaitteiden asennukset ja kytkennät kuuluvat sähköalan ammattilaisille. Voi helposti käydä niin, että 20€ asentaja tekee 200€ vahingon asennusten turvallisuudesta puhumattakaan. Vene nostettu ja valmistelut talvea varten alkaneet. Hyvää syksyä kaikille ja pysytään terveinä:)

      • Anonyymi

        Jollen aivan väärin muista, niin tuo CEE-pistorasian kytkentä on esitetty SFS6000-sähköasennusstandardin kohdassa "Pienvenesatamat", joten eiköhän se tähän ketjuun nimenomaan kuulu.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Jollen aivan väärin muista, niin tuo CEE-pistorasian kytkentä on esitetty SFS6000-sähköasennusstandardin kohdassa "Pienvenesatamat", joten eiköhän se tähän ketjuun nimenomaan kuulu.

        SFS6000-standardin liitteessä 709A on esimerkki venesataman käyttäjän ohjeiksi.

        Yleistä
        e) Liitäntäkaapelin pitää olla yhtenäinen, siinä ei saa olla liitoksia tai jatkopistorasioita.

        Näin ollen CEE/Suko-adapterit eivät ole sallittuja.
        Aikaisemmin on SFS6000-standardissa mainittu, että ainoastaan EN 60309-standardin mukaiset pistorasiat ovat venesatamassa sallittuja, joten sukorasiat ja pistokkeet on parasta säilyttää veneen sisäpuolella.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        SFS6000-standardin liitteessä 709A on esimerkki venesataman käyttäjän ohjeiksi.

        Yleistä
        e) Liitäntäkaapelin pitää olla yhtenäinen, siinä ei saa olla liitoksia tai jatkopistorasioita.

        Näin ollen CEE/Suko-adapterit eivät ole sallittuja.
        Aikaisemmin on SFS6000-standardissa mainittu, että ainoastaan EN 60309-standardin mukaiset pistorasiat ovat venesatamassa sallittuja, joten sukorasiat ja pistokkeet on parasta säilyttää veneen sisäpuolella.

        Luepa uudelleen oma kirjoituksesi.
        Siinä lukee "esimerkki ohjeiksi".
        Esimerkki ei ole laki tai asetus. Se ei myöskään ole minkään sataman sääntö. Se on vain luokkaa "kiva olla olemassa".

        Schuko-CEE johtoja myydään kaupassa. Jo se osoittaa, että ne ovat sallittuja ilman, että tarvitsee miettiä yhtään pidemmälle.

        Sinun esimerkkiohjeesi on aika kaukana CEE-johtojen lain mukaisesta kytkennästä. Olet käyttänyt selvästi paljon aikaa löytääksesi lain tai määräyksen, joka vahvistaisi että olet oikeassa. Fiksumpi toteaisi olleensä väärässä ja oppisi uutta sen sijaan, että etsii jotain, jonka voisi hyvällä tahdolla tukevan ajatustasi.

        Vastaan ja myönnän olevani väärässä, jos pistät linkin oikeaan asiakirjaan, jossa on CEE-kytkentä. Siihen asti jätän tähän.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Luepa uudelleen oma kirjoituksesi.
        Siinä lukee "esimerkki ohjeiksi".
        Esimerkki ei ole laki tai asetus. Se ei myöskään ole minkään sataman sääntö. Se on vain luokkaa "kiva olla olemassa".

        Schuko-CEE johtoja myydään kaupassa. Jo se osoittaa, että ne ovat sallittuja ilman, että tarvitsee miettiä yhtään pidemmälle.

        Sinun esimerkkiohjeesi on aika kaukana CEE-johtojen lain mukaisesta kytkennästä. Olet käyttänyt selvästi paljon aikaa löytääksesi lain tai määräyksen, joka vahvistaisi että olet oikeassa. Fiksumpi toteaisi olleensä väärässä ja oppisi uutta sen sijaan, että etsii jotain, jonka voisi hyvällä tahdolla tukevan ajatustasi.

        Vastaan ja myönnän olevani väärässä, jos pistät linkin oikeaan asiakirjaan, jossa on CEE-kytkentä. Siihen asti jätän tähän.

        Hörhöjuttisi ja paskamölinäsi voit jättää väliin
        Riittää kun googlettaa CEE niin löytää runsaasti kytkentäohjeita. Esimerkiksi tuolta.
        https://en.wikipedia.org/wiki/IEC_60309

        Eikä minun tarvitse nähdä vaivaa koska sähköurakoitsijana tunnen asian muutenkin.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Hörhöjuttisi ja paskamölinäsi voit jättää väliin
        Riittää kun googlettaa CEE niin löytää runsaasti kytkentäohjeita. Esimerkiksi tuolta.
        https://en.wikipedia.org/wiki/IEC_60309

        Eikä minun tarvitse nähdä vaivaa koska sähköurakoitsijana tunnen asian muutenkin.

        Kyllä mäkin isin troolarissa :)

        Vieläkö sun kaiussa on värillinen ääni?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Luepa uudelleen oma kirjoituksesi.
        Siinä lukee "esimerkki ohjeiksi".
        Esimerkki ei ole laki tai asetus. Se ei myöskään ole minkään sataman sääntö. Se on vain luokkaa "kiva olla olemassa".

        Schuko-CEE johtoja myydään kaupassa. Jo se osoittaa, että ne ovat sallittuja ilman, että tarvitsee miettiä yhtään pidemmälle.

        Sinun esimerkkiohjeesi on aika kaukana CEE-johtojen lain mukaisesta kytkennästä. Olet käyttänyt selvästi paljon aikaa löytääksesi lain tai määräyksen, joka vahvistaisi että olet oikeassa. Fiksumpi toteaisi olleensä väärässä ja oppisi uutta sen sijaan, että etsii jotain, jonka voisi hyvällä tahdolla tukevan ajatustasi.

        Vastaan ja myönnän olevani väärässä, jos pistät linkin oikeaan asiakirjaan, jossa on CEE-kytkentä. Siihen asti jätän tähän.

        Älä nyt vielä hermostu. Kyllä tässä saadaan vielä monet postaukset aikaiseksi.
        Sähkö on kuitenkin sen verran mielenkiintoinen asia, että siitä kannattaa veivata ainakin seuraavat puoli vuotta.

        Se minua ihmetyttää, että et vieläkään ole saanut sinisen CEE pistorasia kytkentää selvitettyä itsellesi.
        Kuviakin on ollut ja netistä löytyy lisää.
        Huomaa kuitenkin se, että katsot sitä kiinteästi asennettua pistorasia kun päättelet sitä vaiheen asemaa.

        Kuten jo moneen kertaan on tuotu esiin, niin nämä verkkosähkötyöt on turvallisuussyistä kielletty tavan tallaajilta, joten vaikka saisitkin selville tuon salaperäisen töpselin salaisuuden, niin älä lähde sitä omin päin avaamaan, eikä etenkään kytkemään.

        Se että näitä standardeja on luotu, niin ne ovat tehty suojelemaan kuluttajia heiltä itseltään.
        Itsekin katselin kesällä erään vieraslaiturin sähkökaapin sisältä tursovia johtohässäköitä.
        Siinä oli monen näköisiä adaptereita ja olipa joku aivan asiallinen CEE töpselikin sinne työnnetty.
        Kaapin ovi ei enää mennyt kiinni ja siinä ne liitokset sateessa likosivat.

        Olen kuullut, että Saksalaisella leirintäalueella ei hyväksytä kuin yhdenlainen liitosjohto.
        3x2,5 mm2 CEE liitäntä ja max pituus 25m. Korjatkaa, jos olen kuullut väärin.


      • Anonyymi

        Hyvää syksyn jatkoa vain sinullekin.
        Sehän näiden sivustojen perimmäinen tarkoitus juuri on, että asioista keskustellaan - joskus vähemmän - joskus enemmän.
        Toisinaan vaaditaan lukijalta tiettyjen perusteiden tuntemista, ettei mene vahingossa väärään suuntaan.
        Asiaa ymmärtämättömän tuleekin olla erityisen varovainen kun käsitellään turvallisuuteen liittyvistä aiheista.
        Aina kannattaa hakea toinen mielipide - mieluimmin kolmaskin, jotta varmasti pysytään turvallisella puolella.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Hyvää syksyn jatkoa vain sinullekin.
        Sehän näiden sivustojen perimmäinen tarkoitus juuri on, että asioista keskustellaan - joskus vähemmän - joskus enemmän.
        Toisinaan vaaditaan lukijalta tiettyjen perusteiden tuntemista, ettei mene vahingossa väärään suuntaan.
        Asiaa ymmärtämättömän tuleekin olla erityisen varovainen kun käsitellään turvallisuuteen liittyvistä aiheista.
        Aina kannattaa hakea toinen mielipide - mieluimmin kolmaskin, jotta varmasti pysytään turvallisella puolella.

        Aloittajalle vielä yksi asia.
        Nämä keskustelut lähtevät usein ns. sivuraiteille, mikä on aivan normaalia.
        Sinä sait kuitenkin omaan kysymykseesi melko pian hyviä vastauksia, joissa kehotettiin kääntymään sähköliikkeen puoleen, koska tuollainen infosysteemi, joka veneeseesi on asennettu on useimmille meistä outo.
        Nyt kun asioita on nyt pengottu enemmän, niin jokainen varmasti ymmärtää, miksi valmistaja on sellaisen systeemin sinne asentanut.
        Todella suolaisissa vesissä on sähkökemiallinen korroosio otettava todella vakavasti, sillä vahingot voivat olla jopa hengen vaarallisia.

        Tässä on samalla yksi tiedon murunen niille epäileville tuomaille, jotka eivät näytä ymmärtävän kuinka tärkeää on suojata oma veneensä suolaisissa vesissä.
        Pahin vaihtoehto on, että tietämätön joutuu suojaamaan muiden veneitä ja satamarakenteita.
        On aivan hyvä että aukaisit tämän ”matopurkin” (can of worms)


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Kyllä mäkin isin troolarissa :)

        Vieläkö sun kaiussa on värillinen ääni?

        Nyt kannattaa tarkistaa onko lääkkeet otettu.


    • Anonyymi

      Älkää viittikö, ihan heriläisten hommaa plexit huurussa, chillatkaa, pleace🥳

    • Anonyymi

      Mikä perkele teitä vaivaa? Tämä ketju on taas niin tyypillinen. Aluksi esitetään vaikea mutta ihan asiallinen kysymys. Sitten kun ei osata vastata, niin alkaa saatanallinen väittely jostakin asian sivusta!

      Jos ei osaa vastata, niin olkaa hiljaa. Vituttaa kelata läpi pitkä ketju oikean vastauksen toivossa, ja lopulta 99,5% on pelkkää heikosta itsetunnosta kärsivien idioottien kinaamista.

      Summa sumarum: vastausta ei annettu, ja rivien välistä voi tehdä tulkinnan, että sähkömiesten hommia! Kiitti vitusti.

      • Anonyymi

        Vähän niinkin, mutta kun tuo merkkivalo liittyy hyvinkin läheisesti pistokkeen johtojen kytkentään.

        Keskustelussa on menyt syvemmälle kuin pelkkä lampun katsominen palaa/ei pala ja pohdittu syitä miksi kyseinen lamppu ylipäänsä on olemassa ja onko sille muuta kuin viihdekäyttöä.

        Tähän mennessä ei ole kukaan pystynyt osoittamaan lampulle muuta kuin viihdearvoa ja tietenkin sen, että lamppu palaa, kun toisessa kahdesta karvasta on jännite.
        Toki on pohdittu onko sillä mitään tekemistä korroosion kanssa ilman muita johtopäätöksiä kuin että korroosio on pahasta.

        Aika lähellä aihetta ollaan oltu, jos ei lasketa mukaan niitä pakollisia kirjoituksia, joissa pohditaan ihmisen henkistä tilaa.


      • Anonyymi

        Et sitten kuitenkaan ole lukenut ajatuksen kanssa tai et ymmärrä asiasta tarpeeksi, jotta se sinulle aukeaisi.

        Tuossa oli juuri eilen yhteenveto tuon merkkivalon tarpeellisuudesta suolaisissa vesissä veneileville.

        On myös annettu ohjeet hakea netistä tuo STEK :n Vene ja Sähkö opaskirja.
        Jos noilla ohjeilla ei asia ala valkenemaan, niin sitten täytyy mennä venesähkömiehen juttusille.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Et sitten kuitenkaan ole lukenut ajatuksen kanssa tai et ymmärrä asiasta tarpeeksi, jotta se sinulle aukeaisi.

        Tuossa oli juuri eilen yhteenveto tuon merkkivalon tarpeellisuudesta suolaisissa vesissä veneileville.

        On myös annettu ohjeet hakea netistä tuo STEK :n Vene ja Sähkö opaskirja.
        Jos noilla ohjeilla ei asia ala valkenemaan, niin sitten täytyy mennä venesähkömiehen juttusille.

        Siellä kirjassa ei selitetä miksi korroosio olisi suurempaa lampun palaessa, mutta koska sinä tiedät, niin osaat varmaan kertoa sen ihan muutamalla sanalla.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Siellä kirjassa ei selitetä miksi korroosio olisi suurempaa lampun palaessa, mutta koska sinä tiedät, niin osaat varmaan kertoa sen ihan muutamalla sanalla.

        Minun tietoni asiasta ovat peräisin tuosta Vene ja Sähkö kirjasta.
        Omia selityksiä en halua lähteä siitä levittelemään.

        Vetoan tässä samaan tilanteeseen missä sähkötekniikan opiskelijat ovat opintojen alkutaipaleella.
        Opettaja kertoo luokalle, että tarvitaan vähintäin kaksi johdinta, että sähkö saadaan tekemään jokin työ.
        Minä olen päättänyt uskoa noiden kirjoittajien antamaan opetukseen, jonka mukaan siellä kulkee virtoja, jotka tekevät vahinkoja.

        Onhan maailmassa myös miljardeja uskovaisiakin, eikä tämä sähkön kulkemiseen uskominen ole mitään ihmeellistä verrattuna heihin.


    • Anonyymi

      Polarity-lamppu on vain siksi, että jossain veneessä saattaa olla toinen johdin kytkettynä suoraan maadoitukseen (vrt maadoitus nollamaahan). niin ei pitäisi koskaan olla.

      Toinen merkitys on, että paneelin katkaisija/sulake katkaisee vaiheen eikä laitteelle mene lainkaan virtaa. Se vastaa silloin sulakkeen irrotusta taulusta, jos vaikka haluaa vaihtaa lampun johdon tms. Jos vaihe on toisessa johdossa, se tulee laitteelle asti.

      https://www.pysystems.ca/resources/articles/reverse-polarity-shore-power/
      https://sites.google.com/site/lhboatinfoadditional/home/galvanic-isolators-polarity-indicators-ac-dc-wiring

    • Anonyymi

      Pari huomiota postauksestasi.
      Tuota käyttämääsi nollamaata ei meillä nykyisin ole olemassa.
      Ennen vanhaan kyllä tehtiin ns. nollausta kun haluttiin kahden johtimen päässä käyttää maadoitettua pistorasiaa.
      Siellä pistorasiassa tehtiin tuo nollaus.
      Vanhoissa taloissa sellaisia voi vielä joskus nähdä.

      Tuossa linkissä käytettiin sanaa: safety ground , joka on meillä PE eli kelta-vihreä.
      Siellä oli mainittu myös zero, joka on meillä nolla eli sininen.

      Lisäksi luulen, ettei tuollaista kytkentää ole suomalaisessa veneessä.
      Muuta en asiasta osaa sanoa kuin sen, että kun meille tuli jenkkilästä eräs kone, niin kaikki sähkölaitteet jouduttiin vaihtamaan, jotta se saatiin täällä toimimaan.

      Tuo galvaaninen eriste (zinksaver) ei ole paras mahdollinen suoja galvaanista korroosiota vastaan.
      Paras suojaus veneeseen tuolla suolavedessä on erotusmuuntaja, jolla saadaan maavirta ja veneen sähköjärjestelmä täysin omiin lokeroihinsa.
      Etenkin veneissä, joissa maavirta on kiinni veneessä aina kun se se seisoo laiturissa ja virta on kytketty, (suolavesialueella) on erotusmuuntaja välttämätön.

      • Anonyymi

        Juu, ehdottomasti jos kumpi tahansa karva on maadoituksessa, homma ns. kusee. Hyvä juttu on se, että vaihe suojamaassa saa käyttösavun poistumaan.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Juu, ehdottomasti jos kumpi tahansa karva on maadoituksessa, homma ns. kusee. Hyvä juttu on se, että vaihe suojamaassa saa käyttösavun poistumaan.

        Ja sitten savun hälvettyä voidaan tarvittaessa vielä hienosäätää kytkentöjä.


    Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Olen tosi outo....

      Päättelen palstajuttujen perusteella mitä mieltä minun kaipauksen kohde minusta on. Joskus kuvittelen tänne selkeitä tap
      Ikävä
      16
      2148
    2. Kotkalainen Demari Riku Pirinen vangittu Saksassa lapsipornosta

      https://www.kymensanomat.fi/paikalliset/8081054 Kotkalainen Demari Riku Pirinen vangittu Saksassa lapsipornon hallussapi
      Kotka
      84
      2078
    3. Oletko sä luovuttanut

      Mun suhteeni
      Ikävä
      101
      1377
    4. Vanhalle ukon rähjälle

      Satutit mua niin paljon kun erottiin. Oletko todella niin itsekäs että kuvittelet että huolisin sut kaiken tapahtuneen
      Ikävä
      10
      1206
    5. Hommaatko kinkkua jouluksi?

      Itse tein pakastimeen n. 3Kg:n murekkeen sienillä ja juustokuorrutuksella. Voihan se olla, että jonkun pienen, valmiin k
      Sinkut
      146
      1178
    6. Maisa on SALAKUVATTU huumepoliisinsa kanssa!

      https://www.seiska.fi/vain-seiskassa/ensimmainen-yhteiskuva-maisa-torpan-ja-poliisikullan-lahiorakkaus-roihuaa/1525663
      Kotimaiset julkkisjuorut
      81
      1153
    7. Aatteleppa ite!

      Jos ei oltaisikaan nyt NATOssa, olisimme puolueettomana sivustakatsojia ja elelisimme tyytyväisenä rauhassa maassamme.
      Maailman menoa
      249
      886
    8. Omalääkäri hallituksen utopia?

      Suurissa kaupungeissa ja etelässä moinen onnistunee. Suuressa osassa Suomea on taas paljon keikkalääkäreitä. Mitenkäs ha
      Maailman menoa
      173
      864
    9. Mitä sanoisit

      Ihastukselle, jos näkisitte?
      Tunteet
      63
      834
    10. Onko se ikä

      Alkanut haitata?
      Ikävä
      59
      811
    Aihe