Missä vaiheessa vaatimukset kivusta ja särystä tulee ilmoittaa? Pitääkö ne ilmoittaa jo poliisille tutkinnassa vai vasta oikeudenkäynnissä? Jouduin nimittäin taannoin pahoinpidellyksi, mutta muistin mainita poliisille vaatimukseni vain rikkimenneestä omaisuudesta ja sairaalakuluista. Pahoinpidellyssä tulleet vammat jättivät kasvoihin jälkiä, joiden paraneminen kestänee kuukausia.
Korvausvaatimukset
2
217
Vastaukset
- Anonyymi
Kyllä ne voi esittää oikeudessakin, oikeus harkitsee miten se vaatimuksiin suhtautuu. Esitutkinnassa ne esitetään siksi, että epäilty voi ottaa niihin kantaa jo omassa kuulustelussaan. Yleensä hän ilmoittaa, että vaatimus on liian suuri, tai ei suostu niihin lainkaan.
Asianomistaja/uhri voi ilmoittaa jo esitutkinnassa, että hän pyytää syyttäjää ajamaan vaatimuksiaan. Silloin ne on tietysti yksilöitävä esitutkinnassa. Syyttäjä päättää suostuuko hän asianomistajan vaatimuksia oikeudessa esittämään. - Anonyymi
Esitutkinnassa vaatimusten esittäminen pahoinpitelytapauksessa on usein turhaa, koska syyttäjä ei kuitenkaan ryhdy niitä ajamaan oikeudenkäynnissä.
Itse asiassa on olemassa vaara vaatimusten vanhentumisesta, jos lievän pahoinpitelyn tutkinnassa esittää korvausvaatimukset esitutkinnassa, jossa niitä ei välttämättä tule epäillyn tietoon lainkaan. Kun korvausvaatimus vanhentuu kolmessa vuodessa, voi käydä hitaan oikeuslaitoksen takia, että myöhemmin tulevassa oikeudenkäynnissä mainittu kolme vuotta on mennyt umpeen, eikä asianomistaja ole ymmärtänyt katkaista vanhentumista aikaisemmin. Silloin oikeudenkäynnissä korvausvaatimukset hylätään vanhentuneilta osin.
Typerä järjestelmä, mutta näin on joillekin asianomistajille käynyt. Korvauksia ei voi silloin vaatia rikosvahinkolain nojalla valtioltakaan.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Taas syytöntä illlllkkaa rangaistiin
Niin se vain paha saa palkkansa ja rääsyämiselle ja räkimiselle laskettiin hinta. Ottaisi nyt tuo onneton lusikan kauni821359Kadun transhoitoja - Suomalainen dokkari kertoo yhden ihmisen tarinan: "Miks oon ikinä..."
Mielenkiintoinen dokkari tv:ssä. Sametti poistatti rintansa, kohtunsa ja munasarjansa ja eli vuosia miehenä. Pitkään pä661144Vähemmän metsien hakkuita, enemmän sähköautoja
Siinä ilmastopaneelin neuvot tiivistettynä kuinka Suomi saavuttaa ilmastotavoitteensa. https://yle.fi/a/74-20155596 "S2071136Asunnottomuus lisääntyy
Petteri Orpon hallituksen leikkaukset ihmisoikeusjärjestö Amnestyn syynissä. Jokaisella on oikeus omaan kotiin. Jopa työ1941125Sun ajatttelu tuo vaan julmuutta mut kukaan muu nainen ei voi korvaa sua
Mut sun ajattelu saa mut itsetuhoseks ja uhmaan lakiakin😭😭💀 Se väärinymmärryksen määrä on käsittämätöntä. Helpottais121029Sulle on tullut
Viesti mesessä, tietääkseni. Olis ihan kiva saada vastauskin sulta, kaunis nainen😊 Mieheltä103983Minä pyydän,
jos yhtään minua haluat, näytä se jotenkin. Kosketa tai sano jotain joka rikkoo rajoja. Ota vaikka olematon roska hiuksi68896Olen rakastunut sinuun mies edelleen
Meidän yhteys on jossain ihan muualla kuin netissä, muistetaan se. Kaunista päivää sinulle 😍124846Ihmeelliseltä pikkunaiselta....
Jatkakaa vaikka tässä jos on jotain mitä joku haluaa että mä näen... En jaksa, eikä mua kiinnosta sitä jätti ketjua t123778- 77755