Praha vai Budapest

kumpi

Praha vai Budapest,kumpi on parempi,kertoisiko joku joka on käynyt molemmissa. Kesän onnistuminen melkein tästä kiinni.

17

3187

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • höh

      Molemmat kaupungit viehättävät omalla tavallaan. Riippuu tietenkin matkustajasta itsestään, mistä on kiinnostunut. Kumpi parempi - eihän tuohon ole yksioikoista vastausta.
      Minä pidän enemmän Prahasta.

    • Mats

      Budapestin hyviä puolia ovat:
      - kesällä voi mennä ulkouimalaan kun alkaa kaupungilla kiertely väsyttämään
      - mielestäni ruokapuoli on parempi Budassa; paikallinen ruoka on jopa hyvää eikä niin erikoista ettei maistuisi
      - hyvät viinit
      - Unkarilaiset suhtautuvat suomalaisiin erinomaisesti


      Prahan hyviä puolia ovat:
      - todella runsaasti vanhoja rakennuksia yms. katseltavaa
      - monipuolinen kulttuuritarjonta (ei omia kokemuksia)
      - hyvin toimiva julkinen liikenne
      - hyvää ja edullista olutta

      Vaikea verrata noita kahta kaupunkia, molemmat erinomaisia vanhoja keski-Eurooppalaisia kaupunkeja joissa on rento ilmapiiri.

    • Ode

      Kerrankin asiallisia vastauksia, eikä pelkkiä herjoja yms. Meillä matkailijoilla kun on monia tarpeita ja itse kukasenkin pitäisi miettiä, mitä haluaa. Itse olen vieraillut Budapestissa (2 viikkoa) ja nyt olen lähdossä Prahaan. Täynnä odotuksia. Ja jos kysytte tähänastisia lempikaupunkeja, niin vastaus kuuluu: Krakova ja Kuala Lumpur. Eikä järjellistä vastausta:Miksi" , voi tarjoilla. Krakova ehkä tarpeeksi pienenä, historiaa täynnä olevana kaupunkina ja Kuolaava Lumpuri vehreytensä ansiosta. Eli jotenkin se paikan henki, minun kokemanani, on oleellista. Ei nähtävyydet jne. Matkustallaan. Ja jaetaan kokemuksia.

    • Fernsehen

      Pystytkö käymään molemmissa?
      Budapest tarjoaa kyllä nähtävyyksiä, mutta en
      jäisi pelkästään siihen. Ota taksi tms. ja
      käy Balatonilla vaaleanharmaalla pitkällä rannalla
      tai Egerin kaupungissa ja niiden kuuluisissa "vii-
      nihomekellareissa maistamassa eri viinilajeja.
      Egeriin mennessä ohitat hienot Pustan maisemat.

      Budan linnavuorella on hienot näköalat, mutta huo-
      maat pian kuinka monessa paikassa moderni raken-
      nusarkkitehtuuri lyö vanhaa poskelle. Sankareiden
      aukiot yms. ovat must, mutta todella pysähdyttäviä
      paikkoja siellä ei juurikaan ole. Margitin saarel-
      la saattaa silloin tällöin olla eri tapahtumia ja
      siellä voi viettää hyvinkin yhden päivän.

      Ehkä paras paikka on aloittaa kävely ketjusillalla
      siirtyen sitten Pestin puolelle kävelykadulle
      (en kuolemaksenikaan muista nimeä)Rakoc? Tanacs?
      Metro on halvin ja nopein tapa liikkua.

      Kävelykadun varrella on sitten paljon putiikkeja,
      antiikkia ja muuta tilpehööriä ja niitä kuuluisia
      kahviloita kirsikkaleivoksineen.


      Praha. Siinä kaupunki, johon kannattaa tutustua
      kävellen. Jotta saat sen hämäävästä asemakaavasta
      selvää, kulje ensin raitiovaunulla useita linjoja
      ja tutustu eri metroihin - vihreä, keltainen,
      punainen (pidä aina lippu tallessa)...
      Ota eri päiville eri alue, niin näet enemmän.
      Aloita kansallismuseolta (Vaclavske, vihreä metro
      kulkee alla) ja siitä sitten mielesi mukaan
      luoteeseen ja minne sitten haluatkin.

      Luonnollisesti haluat Prahan valtavaan linnaan
      (pääset lähelle raitiovaunulla), sen komeaan
      sisäkirkkoon. Laskeudut Mala Stranaan ja voit
      välillä poiketa syömässä tai nauttimassa "virvok-
      keita". Vltava-joelle tultaessa nouset Kaarlen
      sillalle, jossa on paljon myyntipöytiä ja katu-
      taiteilijoita. Pikku nyanssina: Linnan puoleisessa
      päässä ovat ne sillan jalkojen jäänmurtajat, jossa
      Vin Diesel paleli XXX:ssa. Voit muutenkin törmätä
      elokuvantekoon siellä.

      Monet kehuvat keskustan tavarataloja, mutta mie-
      lestäni paremmat ja halvemmat valikoimat (vero-
      vapaastikin) saa Florán (vihreä metro ja saman
      niminen asema) ja Andelin (keltainen metro) tava-
      rataloissa.

      Juutalaiskorttelin synagooga on entisöity ja yksi
      kauneimmista rakennuksista siellä. Kalenteri-
      kello vanha kaupungin aukiolla on myös must, mutta
      syöminen ja juominen on kalliimpaa.

      Kaiken kaikkiaan Praha tarjoaa yöelämää myöten
      ohjelmaa eri makuihin.

      Vain yksi tahra siellä iltaelämässä on. Sinne
      on kotiutunut amerikkalainen sisäänheittämistyyli
      kaikkine "juomalahjoituksineen", jopa värillisiä
      englantia puhuvia sellaisía.

    • Surffari
      • surf

        Mielenkiintoiset sivut, olkoonkin että ovat asiavirheitä ja yleistyksiä täynnä.
        Yleistyksiä ja johtopäätöksiä voidaan toki pitää vaikka kirjoittajan mielipiteinä, mutta asiavirheet olisi syytä korjata.


    • Käynnyt

      Kesäkiertueella tuli käytyä usemmassakin maassa ja Prahan jälkeen vitutti eniten.

      Toinen kerta siellä ja kolmatta kertaa ei tule.

      • budaBest

        Silloin pitää kesäkiertueet järjestää Ilomantsissa maitolaiturilta toiselle. Ehkä silloin ei vituta niin raskaasti.


      • olit???

        Kännäsit ja rahat katos? Klassinen tarina. Parempi onkin, että pysyt kotona, ettet vaan suomalaisten kuvaa maailmalla tahraa! Pysy pois Budapestistäkin, jos johonki menet, mene Tallinnaan. Sielä suomalaisten maine on kaltaistesi takia jo mennyt!


      • Käynnyt
        olit??? kirjoitti:

        Kännäsit ja rahat katos? Klassinen tarina. Parempi onkin, että pysyt kotona, ettet vaan suomalaisten kuvaa maailmalla tahraa! Pysy pois Budapestistäkin, jos johonki menet, mene Tallinnaan. Sielä suomalaisten maine on kaltaistesi takia jo mennyt!

        Sillä on vähän huono kännätä.

        Viro,Latvia,Liettua,Puola,Slovakia,Unkari,Kroatia,Slovenia,Italia,Slovenia,Itävalta,Saksa,Itävalta,Tsekki,Puola,Liettua,Latvia,Viro.

        Parhaat maat,Kroatia ja Slovenia ja huonoimmat Latvia sekä Tsekki ja sielläkin vain tuo Praha.

        Ja tuo lähinnä sen mukaan miltä mikin maa tuntui ja missä rahoilleen sai parhaan vastineen,ja jos maassa ei toimi Shell-eurokortti,Visa-kortti,rahanvaihdossa yritetään vedättää ja parkkiautomaatista saa vaihtorahana vain muualla kelpaamattomia leikkirahoja niin minusta moinen maa on paska.

        Se että kortit toimii muulloin kun itse niitä tarvii ei paljoa lohduta,onneksi tuonne Kroatiaan pääsee muutakin kautta,hieno maa.


      • äo?
        Käynnyt kirjoitti:

        Sillä on vähän huono kännätä.

        Viro,Latvia,Liettua,Puola,Slovakia,Unkari,Kroatia,Slovenia,Italia,Slovenia,Itävalta,Saksa,Itävalta,Tsekki,Puola,Liettua,Latvia,Viro.

        Parhaat maat,Kroatia ja Slovenia ja huonoimmat Latvia sekä Tsekki ja sielläkin vain tuo Praha.

        Ja tuo lähinnä sen mukaan miltä mikin maa tuntui ja missä rahoilleen sai parhaan vastineen,ja jos maassa ei toimi Shell-eurokortti,Visa-kortti,rahanvaihdossa yritetään vedättää ja parkkiautomaatista saa vaihtorahana vain muualla kelpaamattomia leikkirahoja niin minusta moinen maa on paska.

        Se että kortit toimii muulloin kun itse niitä tarvii ei paljoa lohduta,onneksi tuonne Kroatiaan pääsee muutakin kautta,hieno maa.

        Onpa sulla kovat kriteerit kaupunkilomakohteiden suhteen! Käynnyt - kirjoitetaan muuten yhellä n-kirjaimella.
        Mistä olet muuten kiinnostunut? Oletan että sinun selli-korttisi kelpoisuus ei täällä keskustelevien ihmisten matkasuunnitelmiin paljoa vaikuta. Minusta Praha on kaupunkilomakohteena Euroopan ehdotonta huippua.


      • Käynnyt
        äo? kirjoitti:

        Onpa sulla kovat kriteerit kaupunkilomakohteiden suhteen! Käynnyt - kirjoitetaan muuten yhellä n-kirjaimella.
        Mistä olet muuten kiinnostunut? Oletan että sinun selli-korttisi kelpoisuus ei täällä keskustelevien ihmisten matkasuunnitelmiin paljoa vaikuta. Minusta Praha on kaupunkilomakohteena Euroopan ehdotonta huippua.

        Praha on perseestä ja jos se ei sinusta sitä ole niin sehän on ihan sinun asiasi,minusta vaan muulla rahoilleen sai huomattavasti paremmin vastinetta.

        TÄSSÄ MAASSA ON KAIT VIELÄ VAPAUS OMAAN MIELIPITEESEEN,VAI MITÄ?

        Mitään autolomakohteita tosin yksikään suurkaupunki ei ole,mutta jos minun mielestäni Prahan jälkeen vitutti eniten ja mielestäni paikka on paska niin mitä VITTUA SE SINULLE KUULUU.

        T:käymmyt


      • älä jätä!
        Käynnyt kirjoitti:

        Praha on perseestä ja jos se ei sinusta sitä ole niin sehän on ihan sinun asiasi,minusta vaan muulla rahoilleen sai huomattavasti paremmin vastinetta.

        TÄSSÄ MAASSA ON KAIT VIELÄ VAPAUS OMAAN MIELIPITEESEEN,VAI MITÄ?

        Mitään autolomakohteita tosin yksikään suurkaupunki ei ole,mutta jos minun mielestäni Prahan jälkeen vitutti eniten ja mielestäni paikka on paska niin mitä VITTUA SE SINULLE KUULUU.

        T:käymmyt

        Jos sinun mitätön mielipiteesi ei kenellekään kuulu, mitä sitä tänne sitten kirjoitat. Kirjoitustyylisi ja kielenkäyttösi kertoo aika paljon älykkyydestäsi, joten eiköhän todellakin ole parempi, että kaltaisesi eivät matkusta minnekään, vaan vetävät sitä pussikaljaa kotonaan.


      • kiinnostunnut
        Käynnyt kirjoitti:

        Sillä on vähän huono kännätä.

        Viro,Latvia,Liettua,Puola,Slovakia,Unkari,Kroatia,Slovenia,Italia,Slovenia,Itävalta,Saksa,Itävalta,Tsekki,Puola,Liettua,Latvia,Viro.

        Parhaat maat,Kroatia ja Slovenia ja huonoimmat Latvia sekä Tsekki ja sielläkin vain tuo Praha.

        Ja tuo lähinnä sen mukaan miltä mikin maa tuntui ja missä rahoilleen sai parhaan vastineen,ja jos maassa ei toimi Shell-eurokortti,Visa-kortti,rahanvaihdossa yritetään vedättää ja parkkiautomaatista saa vaihtorahana vain muualla kelpaamattomia leikkirahoja niin minusta moinen maa on paska.

        Se että kortit toimii muulloin kun itse niitä tarvii ei paljoa lohduta,onneksi tuonne Kroatiaan pääsee muutakin kautta,hieno maa.

        "jos maassa ei toimi Shell-eurokortti,Visa-kortti,rahanvaihdossa yritetään vedättää ja parkkiautomaatista saa vaihtorahana vain muualla kelpaamattomia leikkirahoja niin minusta moinen maa on paska"

        "Viro,Latvia,Liettua,Puola,Slovakia,Unkari,Kroatia,Slovenia,Italia,Slovenia,Itävalta,Saksa,Itävalta,Tsekki,Puola,Liettua,Latvia,Viro"

        Montako päivää olit reissussa? Entä Prahassa?
        Mitä siellä Prahassa näit?


      • Käynnyt
        kiinnostunnut kirjoitti:

        "jos maassa ei toimi Shell-eurokortti,Visa-kortti,rahanvaihdossa yritetään vedättää ja parkkiautomaatista saa vaihtorahana vain muualla kelpaamattomia leikkirahoja niin minusta moinen maa on paska"

        "Viro,Latvia,Liettua,Puola,Slovakia,Unkari,Kroatia,Slovenia,Italia,Slovenia,Itävalta,Saksa,Itävalta,Tsekki,Puola,Liettua,Latvia,Viro"

        Montako päivää olit reissussa? Entä Prahassa?
        Mitä siellä Prahassa näit?

        Ja Prahahan ei todellakaan ollut kuin poikkeamiskohde,yövyttiin lähistöllä pari yötä ja vietettiin päivä Prahassa kun se matkan varrelle sattui,autolomakohteina kun noi paikat ei hyviä yleensä ole.

        Päivässä kerkiää nähdä vähän vanhaa keskustaa ja sen tärkeimmät paikat.

        Ja ainahan sattuu ettei joku asia matkalla toimi,tuolla vaan ei tuntunut toimivan oikein mikään ja missään muualla ei suoranaisiin kusetusyrityksiin törmätty.

        Varsinkin kun tuollakin hintataso alkaa tuntua aika kalliilta niin rahoilleen toivoisi myös vastinetta.

        Budabestin jälkeen ei muuten vituttanut yhtään,kaikki toimi kuten pitääkin.

        Tosin jos Prahaan menisi lentämällä ja viipyis muutaman päivän kaikki varmaan sujuisi paremmin,rahaa menisi kyllä varmaan enemmän kuin nyt kolmessa viikossa.

        Ja edelleen,käsittääkseni tämä on keskustelupalsta jossa jokainen saa esittää oman mielipiteensä asioista,yhden totuuden ajat lienevät Prahassakin ohi?


      • kiinnostunnut
        Käynnyt kirjoitti:

        Ja Prahahan ei todellakaan ollut kuin poikkeamiskohde,yövyttiin lähistöllä pari yötä ja vietettiin päivä Prahassa kun se matkan varrelle sattui,autolomakohteina kun noi paikat ei hyviä yleensä ole.

        Päivässä kerkiää nähdä vähän vanhaa keskustaa ja sen tärkeimmät paikat.

        Ja ainahan sattuu ettei joku asia matkalla toimi,tuolla vaan ei tuntunut toimivan oikein mikään ja missään muualla ei suoranaisiin kusetusyrityksiin törmätty.

        Varsinkin kun tuollakin hintataso alkaa tuntua aika kalliilta niin rahoilleen toivoisi myös vastinetta.

        Budabestin jälkeen ei muuten vituttanut yhtään,kaikki toimi kuten pitääkin.

        Tosin jos Prahaan menisi lentämällä ja viipyis muutaman päivän kaikki varmaan sujuisi paremmin,rahaa menisi kyllä varmaan enemmän kuin nyt kolmessa viikossa.

        Ja edelleen,käsittääkseni tämä on keskustelupalsta jossa jokainen saa esittää oman mielipiteensä asioista,yhden totuuden ajat lienevät Prahassakin ohi?

        Kiitos vastauksesta.
        Näinhän se monesti automatkailussa tuppaa olemaan, että yötä ollaan ja taas jatketaan. Ei siinä kohteesta mitään näe tai koe.
        Itse olen Prahassa käynyt 2 kertaa, ja kaikki on toiminut niinkuin pitikin. Kolmas reissu on harkinnassa.

        Yhden totuuden ajoista Prahassa minulla ei ole kokemusta, mutta Suomesta on. Konsensus-Suomessahan ei tänä päivänäkään osata keskustella - kuten on nähty tälläkin palstalla.


      • Käynnyt
        kiinnostunnut kirjoitti:

        Kiitos vastauksesta.
        Näinhän se monesti automatkailussa tuppaa olemaan, että yötä ollaan ja taas jatketaan. Ei siinä kohteesta mitään näe tai koe.
        Itse olen Prahassa käynyt 2 kertaa, ja kaikki on toiminut niinkuin pitikin. Kolmas reissu on harkinnassa.

        Yhden totuuden ajoista Prahassa minulla ei ole kokemusta, mutta Suomesta on. Konsensus-Suomessahan ei tänä päivänäkään osata keskustella - kuten on nähty tälläkin palstalla.

        Jonkun pieneen elämään ja pieneen itsetuntoon kun ei meinaa aina mahtua ettei kaikki muut välttämättä pidä mun omasta pienestä lempipaikasta;)


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Haistoin ensin tuoksusi

      Käännyin katsomaan oletko se todellakin sinä , otin askeleen taakse ja jähmetyin. Moikattiin naamat peruslukemilla. Tu
      Ikävä
      4
      1569
    2. Naiset miltä kiihottuminen teissä tuntuu

      Kun miehellä tulee seisokki ja ja sellainen kihmelöinti sinne niin mitä naisessa köy? :)
      Sinkut
      20
      1209
    3. Olet sä kyllä

      ihme nainen. Mikä on tuo sun viehätysvoiman salaisuus?
      Ikävä
      13
      1049
    4. Tähdet, tähdet -tippuja Kake Randelin tilittää avoimena: "Tämä on viihdyttämistä, eikä sitä..."

      ISO kiitos Kake lauluistasi!Nyt ei vaan studioyleisö lämmennyt. Olet legenda! Lue Kake Randelinin mietteet: https://w
      Tv-sarjat
      19
      1038
    5. Hiljaiset hyvästit?

      Vai mikä on :( oonko sanonut jotain vai mitä?
      Ikävä
      5
      1031
    6. 4
      932
    7. Teuvo Hakkaraisesta tulee eurovaalien ääniharava

      Persuissa harmitellaan omaa tyhmyyttä
      Maailman menoa
      1
      928
    8. Näkymätöntä porukkaa vai ei

      Mon asuu yksin. Mitas mieltä ootte ?
      Ikävä
      3
      921
    9. Turha mun on yrittää saada yhteyttä

      Oot mikä oot ja se siitä
      Suhteet
      6
      914
    10. Miksi kohtelit minua kuin tyhmää koiraa?

      Rakastin sinua mutta kohtelit huonosti. Tuntuu ala-arvoiselta. Miksi kuvittelin että joku kohtelisi minua reilusti. Hais
      Särkynyt sydän
      1
      902
    Aihe