Hiirihäiriö

Anonyymi

Niin, mitenkäs hiiren saa toimimaan? Kun laitan sen USB-porttiin, kone havaitsee uuden laitteen liittämisen ja sen jälkeen valittaa, ettei laite ehkä toimi oikein. Asensin kyseisen hiiren softwaren koneelle ja kun sitä yrittää käynnistää, tulee ruutu, joka käskee liittämään hiiren USB-porttiin. Hiiri on portissa kiinni ja siinä palaa kyllä valot, eli portin pitäisi olla kunnossa.

Olen käyttänyt pitkään pelkää touchpadia, ja kun löysin jonkun vanhan hiiren romun, laitoin sen kiinni koneeseen. Sama juttu kävi senkin kanssa, eli kone tunnisti sen ja herjasi, ettei laite toimi oikein. Siinä hiiressä tosin ei palanut mikään valo, ja meinasinkin, että se on sökönä. Tämän vuoksi ostin uuden hiiren, ja nyt sitten kitisen täällä.

Mitään villejä veikkauksia ongelman alkuperästä?

15

69

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

Hiiri hajalla tai usb porttisi jännite kateissa.

• Anonyymi

"Asensin kyseisen hiiren softwaren koneelle ja kun sitä yrittää käynnistää, tulee ruutu ........ ...."

Tuo taitaa tarkoittaa että sitten vasta hiiri liitetään.

• Anonyymi

Hiiri on siinä määrin tekninen laite että hyvin harva osaa siihen täällä ohjeita antaa. Olen kuullut sellaisenkin "huhun" että mikäli liittäminen vaatii enemmän kuin pistokkeen paikalleen laiton, olisi muka uusissa hiirissä laitevalmistajan ohjeita tarjolla, mutta saattavat olla kiinan kielellä. On hyvin todennäköistä että tuli tehtyä turha hankinta.

• Anonyymi

Riippuu nyt ihan siitä kuinka vanha tuo mainitsemasi vanha hiiri oli. Mutta siis eihän vanhemmissa hiirissäollut mitään lediä tai laseria, joten ei niissä mitään valoakaan ollut. Vanhemmissa mekaanisissa hiirissähän oli pallo, joka pyöri kun hiirtä liikutettiin jossain pinnalla kuten pöydällä. Pallo sitten pyöritti x ka y -akselin rullia, joiden liikkeen perusteella hiiri sai tiedon hiiren liikuttelusta.

Nykyisissä optisissa hiirissä ja laserhiirissä on joko ledi tai laser, joka tarkkailee kamaeran tapaisen anturin kanssa pintamateriaalin kuvioiden muutosta siinä tasossa, jolla hiirtä liikutellaan. Eli nykyisissä optisissa hiirissä ja laserhiirissä ei ole palloa vaan liikkeen havaitseminen tapahtuu ledin tai laserin ja pintakuviota kuvaavan sensorin avulla. Uusissa hiirissä siis on valo, vanhoissa ei ollut muuta kuin joissain ehkä koristeena.

T. miksuh

• Anonyymi

Kyllä minun win7-koneessani on USB-hiiret lähteneet käyntiin ihan ilman mitään ohjelmien tai ajurien asennusta. Tosin USB 1 ja 2 porttien toiminnassa on eroa.
      Jos ei hiiri toimi niin kokeile jossain toisessa portissa tai koneessa. Samsungin Galaxykin tunnistaa USB-hiiret ja näppikset samantien.

• Anonyymi

vau! onnea! minulla kun oli aikanaan win 7, ja laitoit siihen kiinni hiiren, näppäinistön, tms., niin tuli heti ikkuna jossa "etsitään ajureita", jota se sitten veivasi seuraavat 5 minuuttia...

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

vau! onnea! minulla kun oli aikanaan win 7, ja laitoit siihen kiinni hiiren, näppäinistön, tms., niin tuli heti ikkuna jossa "etsitään ajureita", jota se sitten veivasi seuraavat 5 minuuttia...

Se on sitten miehestä kiinni, koska minunkaan ei tarvinnut koskaan etsiä ajureita näppäimistön tai hiiren vuoksi.

• Anonyymi

Sellasta se on Windowsissa. Windows on käyttis, johon ei saa hiirtäkään toimimaan ilman hirveää säätöä ja ajurien asentelua ja ajurien kanssa tapelua. Linuxissa yksinkertasesti tökkäät hiiren kiinni koneeseen ja se hiiri toimii heti.

• Anonyymi

Linuks tuhoaa nuo USB-liittimet. Siitähän on juttuakin täällä ollut ennenkin. Linuksia ei pidä mennä kokeilemaan, kukaan ei korvaa sen tuhoja!

• Jos kaudella hiirellä sama ongelma, niin vika on varmaan koneessa. Kokeile toista porttia. Vika voi myös olla kättiksessä, voi olla mennyt sekaisin.

• Anonyymi

Ei hiiren liittämisessä pitäisi olla mitään ongelmaa. Kun kytken hiiren koneeseeni, niin se toimii heti ilman mitään ulkoisia ajureita. Kuinka vanha hiiresi on ? Osta kaupasta uusi hiiri.

• Anonyymi

Hiiri on perusominaisuuksiltaan niin alkeellinen laite, että se toimii ilman mitään asennuksia.
      Olet ehkä asentanut systeemiin sopimattoman ajurin. Ota se pois ja yritä ilman.
      Ohjaimia tarvitsee vai silloin, jos hiiressä on erikoisominaisuuksia.

Joissakin kannettavissa touchpad kilpailee hiirenkanssa ja estää hiiren käytön.
      Minulla on yksi sellainen kone. Muistaakseni hiiren/touchpadin asetuksissa piti laittaa joku rasti ruutuun.

• Anonyymi

Se on se Windows just tuollainen. Linuxissa mitään tuollasta ei tapahdu. Hiiri vain tökätään kiinni ja sitten sitä aletaan käyttää, koska se toimii heti.

T. miksuh

• Anonyymi

Aivan naurettavaa, että Windowsissa hiiren käyttöottokin on tuollaista hirveää säätämistä eikä senkään jälkeen hiiri toimi :-D Muissa käyttiksissä hiiri toimii säätämättä.

Ketjusta on poistettu 6 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. J-mies mustassa

Tiedoxi, että jossain yks nainen kaipaa sua 😉
      Ikävä
      63
      4906
    2. Mikä sinussa on

Että tunnen näin syvästi sinua kohtaan
      Ikävä
      73
      3992
    3. Sanna Marin ja lähestymiskielto

No just joo. Kaikella sitä pitää saada lööppejä. Taas on joku ohimennen hipaissut pyhää Mariinia.
      Kotimaiset julkkisjuorut
      255
      3604
    4. Kivoimmat asiat elämässäsi?

Ihastuminen? Rakastuminen? Voittaminen? Joku muu?
      Sinkut
      118
      3148
    5. Miksi sinua kiinnostaa mitä täällä lukee?

Käyt täällä ja tiedän sen.
      Ikävä
      48
      2954
    6. Rakkauteni

Elämäni suurin sellainen joka ei enää rakasta minua
      Ikävä
      23
      2618
    7. Ero 68-vuotiaana

Minkälaisen keskustelun saan aikaiseksi, kun minä 68-vuotias nainen haluan erota 70-vuotiaasta miehestäni. Olemme kumpi
      Suhteet
      273
      2298
    8. Haluaisin niin paljon että

Tapahtuu jotain mutta siihen mitä toivot niin en vielä pysty. Täytyy tietää enemmän. Olen myös väsynyt tähän vaikka sydä
      Ikävä
      19
      2246
    9. Pussataanko rakas keväällä

Jos päästään kahdestaan johonkin? 🥰
      Ikävä
      38
      1943
    10. Mistä olet eniten

Pahoittanut mielesi?
      Ikävä
      108