Uusi Debian 11 on julkaistu!

Anonyymi

Debianin versio 11 koodinimi Bullseye on julkaistu eilen vähän ennen puolta yötä!

On muuten hyvä! Ehdin jo asentaa kahteen eri koneeseen, kannettavaan ja pöytäkoneeseen. Kaikki rauta tunnistui automaattisesti vaikka osa on aika uuttakin. Kernel on 5.10, joka selittänee hyvää laitetunnistusta. Asentaminen käy nykyisin myös helposti, näkee että on panostettu muutaman viime version kohdalla siihen.

102

2185

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

      Onko tuosta 11:sta saatavilla vielä 32-bittistä versiota vai onko Debianillakin jo niin että vain 64-bittinen saatavilla?

      • juu, 32-bittinen versio on edelleen saatavilla, tosin siinä on tietääkseni jotain rajoituksia millä prosessoreilla toimii, eli ihan antiikkisilla 32-bittisillä ei taida toimia.


      • Anonyymi
        malaire kirjoitti:

        juu, 32-bittinen versio on edelleen saatavilla, tosin siinä on tietääkseni jotain rajoituksia millä prosessoreilla toimii, eli ihan antiikkisilla 32-bittisillä ei taida toimia.

        No hyvä sitten, täytyypä ladata tuo sitten.


      • Anonyymi

        Kyllä on. Debian 11 "Bullseye" on saatavilla myös 32 bittiselle PC:lle. Debian Bullseye saattaa tosin jäädä viimeiseksi Debian -versioksi, joka 32 bittistä PC:tätukee. Mitään täyttä varmuutta asiasta ei vielä ole, mutta siitä on puhuttu, että Bullseye saattaa jäädä viimeiseksi 32 PC:lle. Siitä ei ole vielä tietoa tarkoittaako tuo vain uusia asennuksia vai myös päivittämistä Debianin versiosta toiseen. Jokatapauksessa eilen julkaistua Debian 11 "Bullseye" -versiota tuetaan vähintään kesään 2026 asti joten 32 bittisen PC:n käyttäjän ei tarvittse ola huolissaan tuen loppumisesta ainakaan viiteen vuoteen. Debian 12 "Bookworm" julaistaneen kesällä 2023 joten sillon selvinnee miten 32 bittisen PC tuen käy. Jokatapauksessa se jatkuu vähintään viisi vuotta aina kesään 2026 asti.

        T. miksuh


      • Anonyymi
        malaire kirjoitti:

        juu, 32-bittinen versio on edelleen saatavilla, tosin siinä on tietääkseni jotain rajoituksia millä prosessoreilla toimii, eli ihan antiikkisilla 32-bittisillä ei taida toimia.

        Höpö höpö..tottakai se toimii!


    • Anonyymi

      Kysyykö asennettaessa WLAN-verkkoa?

      • Anonyymi

        Nyt en 100% muista kysyikö mutta senhän voi skipata jos haluaa. Varkinkin nyt kun tuo on juuri julkaistu niin ei menetäkkään mitään vaikka ei asennuksessa antaisi pääsyä mihinkään verkkoon kun päivityksiä (ainakaan isoja) ei ole heti kuitenkaan tuloillaan.

        Oman asennuksen tein live-tikulta ja sen muistan, että kun boottasin ekan kerran asennuksen jälkeen, piti silloin ainakin erikseen laittaa kertaalleen wlanin salasana.


      • Anonyymi

        Kyllä kysyy, jos sitä halutaan käyttää. Eli Debianin voi kyllä asentaa wi-fi -verkon yli.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Nyt en 100% muista kysyikö mutta senhän voi skipata jos haluaa. Varkinkin nyt kun tuo on juuri julkaistu niin ei menetäkkään mitään vaikka ei asennuksessa antaisi pääsyä mihinkään verkkoon kun päivityksiä (ainakaan isoja) ei ole heti kuitenkaan tuloillaan.

        Oman asennuksen tein live-tikulta ja sen muistan, että kun boottasin ekan kerran asennuksen jälkeen, piti silloin ainakin erikseen laittaa kertaalleen wlanin salasana.

        Kannattaa muistaa, että Debianin voi asentaa niin, että ensin asennetaan osa asennuslevyltä ja sitten asennusohjelma hakee loput suoraan Debianin palvelimelta. Eli internet-yhteydestä on hyötyä myös asennusvaiheessa vaikka juuri julkaistulle Debianille ei vielä päivityksiä olisikaan saatavilla. Eli asennuksen voi tehdä joko pelkästään asennuslevyiltä jopa kokonaan ilman verkkoyhteyttä, tai sitten asennusohjelm voi hakea jopa kutakuinkin kaiken suoraan Debianin palvelimilta.


    • Anonyymi

      Jos tuota ei voi päivittämällä asentaa, niin jatkan 10:n käyttöä. Jotain säätöä kun piti tehdä aikoinaan tuon wlanin kanssa. Pitiköhän ajurit jostain ensin hommata jne. Jonkun mini-installin kautta sen taisin laittaa, joka lataili kamat asennusvaiheessa. Syynä taisi olla se, kun halusin Cinnamonin käyttöliittymäksi, enkä viitsinyt asentaa alle mitään muuta.

      • Anonyymi

        Kait tällä Busterilla vielä vuoden pärjää, kun "end of life date" ilmoitetaan ~2022-08.


      • Anonyymi

      • Anonyymi

        Tottakai voit myös päivittää aiemmasta Debianista juuri julkaistuun Debianiin. Debianin on aina voinut päivittää noin, eli ei ole mikään pakko asentaa uudelleen.

        Uutta Debianin asennusta tehtäessä Debianin asennusohjelma, joka on varsinaisilla asennuslevyillä sallii työpöydän valitsemisen asennusvaiheessa. Eli voit valita minkä työpöytäympäristön Debianiin asennat, Esimerkiksi Gnome, KDE, Cinnamon, Mate jne.

        Jos asennat käyttiksen Debianin live-levyiltä niin sillon esimerkiksi Gnome -työpöydän sisältävältä live-Live-levyltä asentuu Debian Gnome -työpöydällä varustettuna, Cinnamon -työpöydän sisältävällä live-levyllä voi asentaa Debianin Cinnamon -työpöydällä varustettuna jne.

        Yleensä tietokoneen langaton verkkokortti toimiiheti asennusvaiheessa automaattisesti. Jos langaton verkkokorttisi tarvitsee suljetut firmwaret tai ajurit niin sillon Debianin asentaminen kannattaa käynnistää Debianin omilta sivuilta löytyvillä vaihtoehtoisilla epävirallisilla asennuslevyillä, koska niillä on mukana myös suljetut firmwaret ja ajurit. Noilta levyiltä asennettaessa myös suljetun ajurin tai firmwaren vaativa langaton verkkokortti toimii heti asennusvaiheessa. Nuo levyt ovat ihan normalit Debianin asennuslevyt ja ne on Debianin itsensä tekemät, erona on vain se että virallisilla asennuslevyillä on vain avoimia vapaita ajureita ja firmwareja. Eli nuo niinsanotut epäviralliset levyt eroaa virallisista asennuslevyistä vain siinä, että niillä on myös suljetut ajurit ja firmwaret. Molemmat asennuslevyt, sekä viralliset että epäviralliset, löytyvät Debianin omilta sivuilta.

        T. miksuh


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Kait tällä Busterilla vielä vuoden pärjää, kun "end of life date" ilmoitetaan ~2022-08.

        edellisen vakaan Debianin, eli Debian 10 "Buster" -version, tuki jatkuu vähintään kesään 2024 asti. Jokaista julkaistua Debianin versiota tuetaan vähintään viisi vuotta. Debian 10 "Buster" julkaistiin kesällä 2019 joten sen tuki jatkuu vähintään kesään 2024 asti. Eli voit ihan kaikessa rauhassa jatkaa Busterin käyttöä ja päivittää Bullseyehin sitten kun sinulle sopii.
        T. miksuh


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Päivitys pitäisi onnistua ohjeiden mukaan, eli ensin ylimääräiset ohjelmalähteet pois päivityksen ajaksi, sitten bullseyen rivit, ja gcc-8-base pitäisi asentaa myös ennen päivitystä.

        https://www.debugpoint.com/2021/07/upgrade-debian-11-from-debian-10/

        Tuo sun linkkamasi artikkeli on vanhentunut. Se on julkaistu melkein kuukausi ennen kuin Bullseye julkastiin.

        Mitään gcc:tä ei pitäisi olla tarve asentaa etukäteen julkaistussa Bullseye:ssä. Nuo ohjeet päti vielä julkaisemattomaan Debianiin.


      • Anonyymi

        Voi päivittää uuteen versioon.

        Terminaali auki.

        su

        nano /etc/apt/sources.list

        Muuta kaikki buster sanat muotoon bullseye

        ctrl o Enter

        ctrl x Enter

        apt update && apt dist-upgrade


    • Anonyymi

      Kiviäkään kiinnosta tuommoiset..

      • Anonyymi

        Wintrollia tuntuu kuitenkin kiinnostavan jotta käy esittämässä tyhmää.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Wintrollia tuntuu kuitenkin kiinnostavan jotta käy esittämässä tyhmää.

        MINUA ei kiinnosta vanhanaikaiset linuks-viritykset! Minua kiinnostaa näiden linkkuran käyttäjien pääkopan sisältö! Että miten joku voi haluta käyttää tämmöisiä 1970-luvun komentorivikäyttiksiä! Kun parempiakin on.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        MINUA ei kiinnosta vanhanaikaiset linuks-viritykset! Minua kiinnostaa näiden linkkuran käyttäjien pääkopan sisältö! Että miten joku voi haluta käyttää tämmöisiä 1970-luvun komentorivikäyttiksiä! Kun parempiakin on.

        Linuxit EI ole mitään vanhanaikaisia, windows se on vanhanaikainen. Linuxeja ei pääasiassa käytetä komentoriviltä vaan ihan graafisesti, eli tossakin sun tietämys linuxeista on täysin nollatasoa!

        Ja jos sua ei kerran linuxit kiinnosta niin mitä v*ttua sä sitten täällä oikein teet?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Linuxit EI ole mitään vanhanaikaisia, windows se on vanhanaikainen. Linuxeja ei pääasiassa käytetä komentoriviltä vaan ihan graafisesti, eli tossakin sun tietämys linuxeista on täysin nollatasoa!

        Ja jos sua ei kerran linuxit kiinnosta niin mitä v*ttua sä sitten täällä oikein teet?

        Esittää tyhmää kuten sanoin.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        MINUA ei kiinnosta vanhanaikaiset linuks-viritykset! Minua kiinnostaa näiden linkkuran käyttäjien pääkopan sisältö! Että miten joku voi haluta käyttää tämmöisiä 1970-luvun komentorivikäyttiksiä! Kun parempiakin on.

        Komenturivi on Windows termi.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Linuxit EI ole mitään vanhanaikaisia, windows se on vanhanaikainen. Linuxeja ei pääasiassa käytetä komentoriviltä vaan ihan graafisesti, eli tossakin sun tietämys linuxeista on täysin nollatasoa!

        Ja jos sua ei kerran linuxit kiinnosta niin mitä v*ttua sä sitten täällä oikein teet?

        Ei ole nollatasoa. Olen käyttänyt testausmielessä näitä linukseja varakoneissa varmaan kaksikymmentä vuotta. Kyllä se aina linuksien ongelmien selvittelyssä johtaa komentorivin käyttöön. Vanhanaikaisuudesta kertoo jo sekin ettei näitä linukseja käytä kuin 1%.

        MINÄ voin tulla tänne kertomaan mielipiteeni ja neuvoni! Sinulla ei ole oikeutta sitä estää!


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ei ole nollatasoa. Olen käyttänyt testausmielessä näitä linukseja varakoneissa varmaan kaksikymmentä vuotta. Kyllä se aina linuksien ongelmien selvittelyssä johtaa komentorivin käyttöön. Vanhanaikaisuudesta kertoo jo sekin ettei näitä linukseja käytä kuin 1%.

        MINÄ voin tulla tänne kertomaan mielipiteeni ja neuvoni! Sinulla ei ole oikeutta sitä estää!

        Se että sinulla sattuu olemaan mielipide, ei vielä tee mielipiteestä arvokasta. Mielipiteesi ulosannista päätellen sinulla ei ole kokemusta Debianin käytöstä ainakaan noin viimeisen vuosikymmenen ajalta.

        Arvokkaampaa kritiikkiä olisi sellainen, joka pohjautuisi todellisiin tietoihin eikä trollaamiseen.

        Debian on oikeasti kovan luokan käyttöjärjestelmä ja aivan helmi esimerkiksi ohjelmistokehitystä, tietoturvaa tai tieteellistä tutkimusta tekevälle. Tai miksei vaikkapa ihan normaalille ihmiselle. Tietoturvakin on paremmalla mallilla kuin yleisimmissä käyttöjärjestelmissä.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Se että sinulla sattuu olemaan mielipide, ei vielä tee mielipiteestä arvokasta. Mielipiteesi ulosannista päätellen sinulla ei ole kokemusta Debianin käytöstä ainakaan noin viimeisen vuosikymmenen ajalta.

        Arvokkaampaa kritiikkiä olisi sellainen, joka pohjautuisi todellisiin tietoihin eikä trollaamiseen.

        Debian on oikeasti kovan luokan käyttöjärjestelmä ja aivan helmi esimerkiksi ohjelmistokehitystä, tietoturvaa tai tieteellistä tutkimusta tekevälle. Tai miksei vaikkapa ihan normaalille ihmiselle. Tietoturvakin on paremmalla mallilla kuin yleisimmissä käyttöjärjestelmissä.

        Höpö höpö. Tietoturvallisempi se ei ole kuin ehkä siitä syystä ettei sitä käytä juuri kukaan. Ja MINÄ en trollaa! Kuljen aina totuuden rattailla!


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ei ole nollatasoa. Olen käyttänyt testausmielessä näitä linukseja varakoneissa varmaan kaksikymmentä vuotta. Kyllä se aina linuksien ongelmien selvittelyssä johtaa komentorivin käyttöön. Vanhanaikaisuudesta kertoo jo sekin ettei näitä linukseja käytä kuin 1%.

        MINÄ voin tulla tänne kertomaan mielipiteeni ja neuvoni! Sinulla ei ole oikeutta sitä estää!

        En usko että sulla on mitään kokemuksia linuxeista, edes niiden nimeä et osaa oikein kirjoittaa! Ja JOS sulla olisi oikeasti kokemuksia linuxeista niin tietäisit että niitä todellakin käytetään graafisesti! Ja mitä tulee sitten linuxien käyttäjämäärään niin ON suurempi kuin 1%.

        Ja vielä; SINÄ et saa tulla tänne jauhamaan paskaa ja valheita linuxeista, se tulkitaan trollaukseksi! Minulla ja muillakin meistä ON oikeus estää. Sitäpaitsi mitään neuvoja sä et ole täällä edes jakanut! Et siis mitään muuta kuin valehdellut!


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Höpö höpö. Tietoturvallisempi se ei ole kuin ehkä siitä syystä ettei sitä käytä juuri kukaan. Ja MINÄ en trollaa! Kuljen aina totuuden rattailla!

        Kyllä sinä nimenomaan trollaat ja VALEHTELET minkä ehdit! Tietoturvallinen debian on paljon parempi kuin sun wintoosas joka on täynnä reikiä ja takaovia NSA:lle! Varsinainen virusimuri se sun wintoosas!


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        MINUA ei kiinnosta vanhanaikaiset linuks-viritykset! Minua kiinnostaa näiden linkkuran käyttäjien pääkopan sisältö! Että miten joku voi haluta käyttää tämmöisiä 1970-luvun komentorivikäyttiksiä! Kun parempiakin on.

        Sulla taitaa olla hiukan puutteita tiedoissa. Katsos kun Debian ja Linux ylipäätänsä luotiin vasta 90 -luvulla.


        Ensimmäinen varsinainen virallinen Debianin versio oli Debian 1.1 "Bo", joka julkastiin 17.6.1996. Versiota 1.0 ei koskaan julkaistu ja ensimmäinen julkaistu Debianin kehitteillä ollut versio oli Debian 0.91, joka julkastiin 1.1.1994.

        Itse aloitin Debianin käytön kesällä 1998 samana päivänä kun Debian 2.0 "Hamm" julkastiin. Eli olen käyttänyt Debiania jo yli 23 vuotta ja olen ollut erittäin tyytyväinen Debianiin. Kuten alta näkyy en ole vielä ehtinyt päivittää omaa konettani uusimpaan Debianiin.

        T. miksuh

        Käyttöjärjestelmä: Debian GNU/Linux 10 (buster)
        Käyttöjärjestelmäydin (kerneli): 5.10.0-0.bpo.7-amd64
        Olen käyttänyt Debiania: 23 vuota, 0 kukauta ja 2 päivää


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ei ole nollatasoa. Olen käyttänyt testausmielessä näitä linukseja varakoneissa varmaan kaksikymmentä vuotta. Kyllä se aina linuksien ongelmien selvittelyssä johtaa komentorivin käyttöön. Vanhanaikaisuudesta kertoo jo sekin ettei näitä linukseja käytä kuin 1%.

        MINÄ voin tulla tänne kertomaan mielipiteeni ja neuvoni! Sinulla ei ole oikeutta sitä estää!

        Älä viitsi valehdella. Et selvästi ole käyttänyt Linuxia vaikka muuta väität. Ja kuten kuten toisessa viestissäni sanoin niin itse olen käyttänyt Debiania jo yyli 23 vuotta, joten tiedän kyllä millon joku suoltaa silkkaa puppua.

        T. miksuh


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Sulla taitaa olla hiukan puutteita tiedoissa. Katsos kun Debian ja Linux ylipäätänsä luotiin vasta 90 -luvulla.


        Ensimmäinen varsinainen virallinen Debianin versio oli Debian 1.1 "Bo", joka julkastiin 17.6.1996. Versiota 1.0 ei koskaan julkaistu ja ensimmäinen julkaistu Debianin kehitteillä ollut versio oli Debian 0.91, joka julkastiin 1.1.1994.

        Itse aloitin Debianin käytön kesällä 1998 samana päivänä kun Debian 2.0 "Hamm" julkastiin. Eli olen käyttänyt Debiania jo yli 23 vuotta ja olen ollut erittäin tyytyväinen Debianiin. Kuten alta näkyy en ole vielä ehtinyt päivittää omaa konettani uusimpaan Debianiin.

        T. miksuh

        Käyttöjärjestelmä: Debian GNU/Linux 10 (buster)
        Käyttöjärjestelmäydin (kerneli): 5.10.0-0.bpo.7-amd64
        Olen käyttänyt Debiania: 23 vuota, 0 kukauta ja 2 päivää

        Höm tuohon edellisen viestini loppuun lipsahti typo. Olen kyllä käyttänyt Debiania pidempään kuin mitä tuossa edellisessä viestissäni luki. Tässä tämän viestin lopussa sama korjattuna.

        T. miksuh

        Käyttöjärjestelmä: Debian GNU/Linux 10 (buster)
        Käyttöjärjestelmäydin (kerneli): 5.10.0-0.bpo.7-amd64
        Olen käytänyt Debiania: 23 vuota, 0 kukauta ja 22 päivää


      • Anonyymi

        ....ja sun mielipiteet.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        MINUA ei kiinnosta vanhanaikaiset linuks-viritykset! Minua kiinnostaa näiden linkkuran käyttäjien pääkopan sisältö! Että miten joku voi haluta käyttää tämmöisiä 1970-luvun komentorivikäyttiksiä! Kun parempiakin on.

        Typeryytesi oikein säkenöi!

        Linuxia käytetään esim. pilvi-palveluissa 99% ja siellä ei ole mitään graafisia käyttöliittymiä, missä koodi pyörii, hiirellä ei klikkailla siellä mitään install.exe -tiedostoja.

        Windowsilla on toki paikkansa ja itsekin sitä käytän, mutta työhommat on menneet tässä viimeiset 10 vuotta Linuxilla.


    • Anonyymi

      Tätä on odotettu ja sopivasti napsahti valmiiksi juuri ennen syksyn opiskeluiden alkua. Asennus meni helposti ja kaikki toimi (myös wlan) heti joten tällä mennään seuraavat pari vuotta.

      Kymppi-versiolla jatkaisi toki silläkin hyvin mutta tässä 11-versiossa on niin paljon uudempi kernel että itse hyödyn tuesta uudemmille laitteille. Jostain syystä itse mielummin asennan välillä aina puhtaalta pöydältä niin vedin sitten tämänkin alusta asti uutena enkä päivittämällä.

      Ihan "pirteä" on tuo uudistunut graafinen ilme myöskin vaikkakin edelleen enempi asiallinen kuin mikään näyttävyydellä iloitteleva. Löin kyllä omat teemat ja värit heti peliin.

    • Anonyymi

      Typoja sattuu depianin käyttäjille, mutta ihmekkös tuo on kun depian oli 2019 haavoittuvuus tilaston toisella sijalla. Tämä kuluva vuosi on mennyt paremin, koska depian on pudonnut 4 sijalle.

      1.) Microsoft
      2.) Oraakkeli
      3.) Google
      4.) Debian

      Hyvin, hyvin reikäinen nelikkö.

      • Anonyymi

        Hölynpölyä. Debian on erittäin hyvin testattu käyttis ja löydetyt bugit myös korjataan Debianissa toisin kuin monissa muissa käyttiksissä. Kaikissa käyttiksissä on toki bugeja, se koskee ihan jokaista käyttistä. Mutta Debian on erittäin hyvin testattu distro ja sillon tietenkin myös niitä bugeja löytyy ja niitä myös korjataan. Se on vain hyvä, että mahdolliset aukot löydetään ja tunnistetaan jollon ne voidaan myös korjata eikä ne jää vain korjaamatta kuten käy sillon, jos testaamista ei tehdä ja bugeja ei raportoida. Debian on erittäin hyvä, luotettava ja hyvin testattu distro, jossa tietoturva on erittäin hyvällä tasolla.


      • Anonyymi

        Idiootti. Ihan noin sulle tiedoksi, että olen sokeutunut. Yritäpä itse kirjottaa silmät kiinni ja tule vasta sitten puhumaan typottamisesta.

        T. miksuh


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Idiootti. Ihan noin sulle tiedoksi, että olen sokeutunut. Yritäpä itse kirjottaa silmät kiinni ja tule vasta sitten puhumaan typottamisesta.

        T. miksuh

        Ikävää että olet sokeutunut mutta ei sillä ole hyvä yrittää kerätä säälipisteitä?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ikävää että olet sokeutunut mutta ei sillä ole hyvä yrittää kerätä säälipisteitä?

        Ja missähän vaiheessa muka jotain säälipisteitä olen kerännyt? Itseasiassa todellisuudessa suurin osa näkövammaisista ei kaipaa mitään säälipisteitä missään asiassa,.
        Mutta sinä olet edeleen täysi idiootti.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ikävää että olet sokeutunut mutta ei sillä ole hyvä yrittää kerätä säälipisteitä?

        "Ikävää että olet sokeutunut mutta ei sillä ole hyvä yrittää kerätä säälipisteitä?"

        Vittu kaikkea se luonto pitää hengissä. Mene pois jos ei ole parempaa tekemistä ja sanomista. Parempi kun teet palveluksen luonnolle ja ihmiskunnalle ja poistut ihan kokonaan.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        "Ikävää että olet sokeutunut mutta ei sillä ole hyvä yrittää kerätä säälipisteitä?"

        Vittu kaikkea se luonto pitää hengissä. Mene pois jos ei ole parempaa tekemistä ja sanomista. Parempi kun teet palveluksen luonnolle ja ihmiskunnalle ja poistut ihan kokonaan.

        Pidäppäs rakkula pienempää suuta!


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        "Ikävää että olet sokeutunut mutta ei sillä ole hyvä yrittää kerätä säälipisteitä?"

        Vittu kaikkea se luonto pitää hengissä. Mene pois jos ei ole parempaa tekemistä ja sanomista. Parempi kun teet palveluksen luonnolle ja ihmiskunnalle ja poistut ihan kokonaan.

        Niin tuo oli tarkoitettu tälle (T. miksuh) joka on jättänyt allekirjoituksensa pois, kun päätään alkaa aukomaan. Tuo lainaus kun on sama kuin tuolla toisessakin.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Pidäppäs rakkula pienempää suuta!

        Pidä itse pienempää suuta, sinähän se täällä herjaat toisia!


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Niin tuo oli tarkoitettu tälle (T. miksuh) joka on jättänyt allekirjoituksensa pois, kun päätään alkaa aukomaan. Tuo lainaus kun on sama kuin tuolla toisessakin.

        No mitäs itse auot päätäs miksuhille, sinähän sen aloitit ja käsittääkseni toisilla on oikeus puolustautua sua vastaan!


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Idiootti. Ihan noin sulle tiedoksi, että olen sokeutunut. Yritäpä itse kirjottaa silmät kiinni ja tule vasta sitten puhumaan typottamisesta.

        T. miksuh

        Saako olla utelias? Mikä sulla vei se näön?


    • Anonyymi

      Tässä on uuden Debian 11 "Bullseye" -version tukemat laitearkkitehtuurit:

      64-bit PC (amd64)
      64-bit ARM (AArch64)
      EABI ARM (armel)
      Hard Float ABI ARM (armhf)
      32-bit PC (i386)
      MIPS (little endian)
      64-bit MIPS (little endian)
      POWER Processors
      IBM System z


      Eli kuten tässä ketjussa oli jo aiemmin puhetta myös 32 -bittinen PC (i386) on edelleen tuettuna.

      T. miksuh

    • Anonyymi

      Itellä on aika tehokas kone käytössä niin pakko sanoa että tämä Debian suorastaan lähtee lentoon. Kaikki tuntuu toimivan nopsaan vaikka olisi useampi ohjelma auki samaan aikaan.

      Varmaan auttaa kun ainakin Mate-työpöydällä varustettu versio tuli ilman mitään bloatwarea. On kyllä siisti ja tyylikäs ja helppo käyttää.

      • Anonyymi

        toimii kyllä todella sujuvasti! itsellä käytössä i3 tiling window manager joka vielä kevyempi :)

        debian se vaan muuttuu paremmaksi ja paremmaksi. tällä kelpaa taas muutama vuosi mennä :)


    • Anonyymi

      Mistä kannattaa ladata? Joku debian sivu?

      • Anonyymi

        Ihan sama. Ketään ei kiinnosta.


      • Anonyymi

      • Anonyymi

      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Virallinen kotisivu on www.debian.org

        Niin on mutta se varsinainen imagen lataus tapahtuu tuolta mihin linkkasin!


    • Anonyymi

      Kanattaa poestaa heti tuommoiset tepiaanit!

      • Anonyymi

        Voit aloittaa itsestäsi...


      • Anonyymi

        Windowspikkutrolli osoittaa taas tyhmyytensä. Säälittvä tapaus.


    • Anonyymi

      Tääkö se oli se afrikkalaisten viidakkorummutus juttu?

    • Anonyymi

      Tuollaisia pukisia paskoja kuten depian on, ei kannata kenenkään asennella, niistä on vain harmia mennen tullen. On ollut aina Linux mailman reikäisin tekele, kyllä jo senkin pitäisi kertoa jotain. Luulen että ei sitä jaeta loppukäyttäjälle kuin siitä syystä että nämä testaavat ja raportoivat virheet, näin saadaan kehitystiimeille edes jonkinlainen aihio jaettavaksi.

      • Anonyymi

        Kuules nyt trolli, debian ei ole mikään buginen paska vaan todella pitkälle kehitetty ja nykyaikainen ja turvallinen käyttis!


      • Anonyymi

        Mikäs jakelu se debiili on? Ai niin, sehän on tietty Windows (=Debiili), tehty juuri sunlaisille ameebaakin tyhmemmille tyypeille! Sen sijaan Debian on erittäin toimiva ja moderni ja edistynyt käyttöjärjestelmä jota sua huomattavasti viisaammat käyttää! Ei siis todellakaan mikään kurttaus, toisinkuin sun Windows-Debiilis.


    • Anonyymi

      Hienosti on toiminut jo kuukauden omassa Intel koneessa.

      Asensin kuiteskin tänään ihan puhtaalta pöydältä, että saa kuonat pois.

      Vakaa ja vikkelä.

      Debian 11 & Xfce

      HP Z230 Workstation

      Intel i7-4790 CPU @ 3.60GHz x 8
      Intel HD Graphics 4600 (1.5 GiB)
      32 GiB Memory

    • Anonyymi

      Asensin juuri tuon uuden Debianin. On kyllä hyvä. Oli pakko kokeilla myösheti kokeilla ajuritonta tulostamista ja skannaamista,, koska itselläni on sitä tukeva tulostin ja skanneri. Toimii loistavasti. Windows alkaa tuntua kivikautiselta kaikkine tulostin- ja skanneriajurien kanssa tappeluineen.

      • Anonyymi

        Vain sinä tappelet. Kaikki tulostimet ovat suunniteltu ensisijassa Windowsille.


      • Anonyymi

        Minulla on HP:n tulostin, jolla voi tulostaa myös ilman ajureita. Kokemus on että ajurin kautta tulostusjälki on parempaa kuin ilman ajuria. Siis normaalisti tulostukset samanlaisia mutta joskus ajurittomassa jokin fontti ei tulostu oikein. Esimerkiksi tällainen on Elenian sähkölasku.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Vain sinä tappelet. Kaikki tulostimet ovat suunniteltu ensisijassa Windowsille.

        Höpöhöpö, nykyaikaiset tulostinvalmistajat ottaa myös linuxit huomioon ja esim. HP:n tulostimissa on hyvä tuki linuxeille, samoin Epsonilla!


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Höpöhöpö, nykyaikaiset tulostinvalmistajat ottaa myös linuxit huomioon ja esim. HP:n tulostimissa on hyvä tuki linuxeille, samoin Epsonilla!

        Brotherin tulostimilla on paras Linux-tuki mitä itse olen löytänyt. Käytössä on ollut Canon, Epson ja Brother. Kaikki toki on saatu toimimaan mutta Brother oli kaikkein vaivattomin.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Höpöhöpö, nykyaikaiset tulostinvalmistajat ottaa myös linuxit huomioon ja esim. HP:n tulostimissa on hyvä tuki linuxeille, samoin Epsonilla!

        Ei ota huomioon!


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Minulla on HP:n tulostin, jolla voi tulostaa myös ilman ajureita. Kokemus on että ajurin kautta tulostusjälki on parempaa kuin ilman ajuria. Siis normaalisti tulostukset samanlaisia mutta joskus ajurittomassa jokin fontti ei tulostu oikein. Esimerkiksi tällainen on Elenian sähkölasku.

        Minulla on samoja kokemuksia. Asensin järjestelmän, asennuksen aikana kirjoitin oli jäänyt päälle, tahattomasti. Mitään ei tarvinnut tehdä tai valita, HP Color LaserJet asentui järjestelmän mukana.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Minulla on samoja kokemuksia. Asensin järjestelmän, asennuksen aikana kirjoitin oli jäänyt päälle, tahattomasti. Mitään ei tarvinnut tehdä tai valita, HP Color LaserJet asentui järjestelmän mukana.

        Valehtelet. Linukseissa menee päiviä jotta saa edes printterin toimimaan!


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Valehtelet. Linukseissa menee päiviä jotta saa edes printterin toimimaan!

        Ota huomioon etteivät kaikki ole yhtä tumpeloita kuin sinä.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Valehtelet. Linukseissa menee päiviä jotta saa edes printterin toimimaan!

        Minulla ainakin Canon tulostimeen löytyi heti ajuri. Ei muuta tarvinnut kuin käynnistää tulostin. Loppu sujui vajaassa kymmenessä sekunnissa vierestä seuraten.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Valehtelet. Linukseissa menee päiviä jotta saa edes printterin toimimaan!

        Sinähän tässä valehtelet, mulla ei mennyt kuin pari minuuttia kun tulostin alkoi toimimaan mun linuxissa!


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ei ota huomioon!

        Ottaahan ne, siksi valmistajan sivuiltakin löytyy aina Linux-ajurit laitteille!


    • Anonyymi

      Epsonin skanneri muuttuu toimimattomaksi koska Iepsonin iscan ei asennu uuteen debianiin.

      • Anonyymi

        Epson on korjannut virheensä ja nyt asentuu.

        Jäljellä on vielä webkitbugi, joka estää esimerkiksi Evolutionia tulostamasta. Vika ei varsinaisesti Debianin vaan Webkitissä, jonka kehttäjät eivä tunnu saavan ohjelmaansa millään kuntoon. Onneksi vian voi kiertää antamalla ohjelmalle parametriksi WEBKIT_FORCE_SANDBOX=0


    • Anonyymi

      Tuli munkin asennetua Debsu 11. Ainoa mikä siinä tuotti ongelmia oli että vaati suljetun binääriajurin että Intelin piireillä WiFi toimii. Asennusohjelma ei suostunut sitä suoraan tunnistamaan ajuria. Joten asensin ensin ilman WiFiä ja sitten kopion ajuritiedoston. Koneen buuttasin ja toimii!

      • Anonyymi

        Asennuslevykuvista kannattaa valita firmware versio. Tavallisessa asennuskevyssä ei ole suljettua koodia.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Asennuslevykuvista kannattaa valita firmware versio. Tavallisessa asennuskevyssä ei ole suljettua koodia.

        Niinpä! Latasin kokeeksi unofficial non-free levynkuvan ja tunnisti heti WiFin, Ei tullut vaan mieleen ladata sitä. Olen muistaakseni joskus myös kokeillut sitä aiemilla versoilla ja silloin muistaakseni vaati myöskin tota suljettua ajuria....


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Niinpä! Latasin kokeeksi unofficial non-free levynkuvan ja tunnisti heti WiFin, Ei tullut vaan mieleen ladata sitä. Olen muistaakseni joskus myös kokeillut sitä aiemilla versoilla ja silloin muistaakseni vaati myöskin tota suljettua ajuria....

        GNOME työpöydällä asensin Wayland ikkunoinilla ja tiedostojärjestelmä btrfs. Mulla oli semmoinen käsitys että Debianissa on yleensä vanhat ohjelmat mutta ei kauhean vanhat tosin ei uusimmat. Tällä mennään :)


    • Anonyymi

      Asensin Debian 11 HP laptopiin ja kaikki toimii, niinkuin pitää.
      Debianin käyttö on tuttua kunnon Debia,
      Ulkoasu on hieman muuttunut, mikä on ihan ok minulle.
      Hyvä juttu on ettei ole Gnome nelosta, eikä epäväkaata snap-storea, niin kuin uusimassa Ubuntussa

    Ketjusta on poistettu 16 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita

      Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita – neljä Jyväskylän Outlaws MC:n jäsentä vangittu: "Määrät p
      Jyväskylä
      55
      1806
    2. Persut petti kannattajansa, totaalisesti !

      Peraujen fundamentalisteille, vaihtkaa saittia. Muille, näin sen näimme. On helppo luvata kehareille, eikä ne ymmärrä,
      Maailman menoa
      43
      1593
    3. Ei luottoa lakko maahan

      Patria menetti sovitun ksupan.
      Suomen Keskusta
      51
      1542
    4. Nähtäiskö ylihuomenna taas siellä missä viimeksikin?

      Otetaan ruokaöljyä, banaaneita ja tuorekurkkuja sinne messiin. Tehdään taas sitä meidän salakivaa.
      Ikävä
      4
      1485
    5. Sinäkö se olit...

      Vai olitko? Jostain kumman syystä katse venyi.. Ajelin sitten miten sattuu ja sanoin ääneen siinä se nyt meni😅😅... Lis
      Ikävä
      5
      1468
    6. Housuvaippojen käyttö Suomi vs Ulkomaat

      Suomessa housuvaippoja aletaan käyttämään vauvoilla heti, kun ne alkavat ryömiä. Tuntuu, että ulkomailla housuvaippoihin
      Vaipat
      5
      1384
    7. Hyvää yötä ja kauniita unia!

      Täytyy alkaa taas nukkumaan, että jaksaa taas tämän päivän haasteet. Aikainen tipu madon löytää, vai miten se ärsyttävä
      Tunteet
      7
      1298
    8. Lepakot ja lepakkopönttö

      Ajattelin tehdä lepakkopöntön. Tietääkö joku ovatko lepakot talvella lepakkopöntössä ´vai jossain muualla nukkumassa ta
      11
      1263
    9. Revi siitä ja revi siitä

      Enkä revi, ei kiinnosta hevon vittua teidän asiat ja elämä. Revi itte vaan sitä emborullaas istuessas Aamupaskalla
      Varkaus
      3
      1142
    10. Kello on puoliyö - aika lopettaa netin käyttö tältä päivältä

      Kello on 12, on aika laittaa luurit pöydälle ja sallia yörauha kaupungin asukkaille ja työntekijöille. It is past midni
      Hämeenlinna
      3
      1113
    Aihe