Omenan säilönnästä

Anonyymi

Säilöntäsivuilla on niin vanhoja juttuja että sinne en kysymystäni laittanut.
Voiko omenanpaloja pakastaa sellaisenaan viipaleina tai lohkoina?
Millaisia ovat kun ne sulattaa? Koviako vaiko menneet pehmeiksi.

11

313

Äänestä

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

Höhlä mikä höhlä, kun kirjoittaa ennenkuin ajattelee. Laitoin kaksi omenaa lohkoina pussiin pakasteeseen ja katson mitä tulee kun sulatan.
      Jos jollakin on kokemusta, luen mielelläni.

• Anonyymi

Halpaa kamaa.

Ympäri vuoden, tuskin järkeä pakastaa. Tosin, pakastaahan jotkut uusiaperunoitakin, net vähän kiehautetaan ennen pakastusta, mutta kyllä tahtovat olla jotenkin puumaisia ja mauttomia sitten jouluna.

Että jos itellä suuri omenasato, tee hilloa, mehua, viiniä tai kuivata. Mutta kirjoita ihneessä palstalle, miten pakastaminen toimii, en ole meinaan ikinä nähnyt kaupoissa myytävän pakasteomenoita, oisko kehno idea, vaiko uus innovaatio?

=DW=

• Anonyymi

Olen aamuvarhaisesta tehnyt mehumailalla mehua, ei ollut minusta hääppösen makuista mutta kun juon vaan vettä, maitoa, piimää, kahvia ja viinaa, niin huono arvioimaan.
        Otin sitä mäskiä hilloksi pari purkkia, saavat kokeilla kelpaako. Minulle kelpaisi, ainakin on kuitua, eikä makukaan huono.
        Iso lattiakuivuri pörrää täysinäisenä.
        Ja normaalihilloa muutama purkki. Se uppoo, mahtavat syödä lusikkaruokana, teen vähäsokerista.
        Savotta vasta aluillaan, neljä ämpäriä toivat, siis lapsen perhe. Heillä on korkea pakastin ja nyt kun ei saanut mustikoita, ois tilaa, siitä pasahti päähän.
        En osta kaupan omppuja.

• Anonyymi

Ei kai kukaan uusi perunoita pakasta, vaan varhaisperunoita?

näsäviisas

• Anonyymi

Olen pakastanut siivutettuna omenoita, laitoin jokaisen siivun hiukan irti seuraavasta ja kun olivat jäätyneet laitoin rasiaan ja takasin pakkaseen. Käytin talven aikana piirakoissa. Jäätyneinä piirakanpohjan päälle ja uuniin. Piirakka oli normaalin makuista ja näköistä.

• Anonyymi

Nonni, tuohan pitää hoksata. Että pakastaa ne erillään, näin teen pihveille ja lihapullillekin. Nyt nämä kaksi omenaa ovat sekavassa klimpissä. Eli jos jatkan pakasteeseen laittamista, otan tämän huomioon. Kiitti!

• Anonyymi

Minä olen pakastanut ohuina lohkoina pakastuspussiin niin että pussissa on yhteen piirakkaan tarvittava määrä lohkoja, 2 litran pussi jonka painelen litteämmäksi ja ihan läheltä suuta sulkijalla kiinni. Jäisinä olen pistellyt piirakkapohjan päälle ja uuniin.

vn

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Minä olen pakastanut ohuina lohkoina pakastuspussiin niin että pussissa on yhteen piirakkaan tarvittava määrä lohkoja, 2 litran pussi jonka painelen litteämmäksi ja ihan läheltä suuta sulkijalla kiinni. Jäisinä olen pistellyt piirakkapohjan päälle ja uuniin.

vn

Hyvä vinkki. Pilariomenapuuhuni tulee n. 40 omenaa. Ne eivät ole mitään naminami omenoita, mutta piiraassa ihan hyviä. Tosin tänä vuonna täytyy oksia sahata, että sasn omenat alas. Poimuri on hankala. Pyydän miehiä sahaamaan ja otan kopin oksasta.
        Voikohan niitä oksia juurruttaa ja jos, niin miten? Tuleeko puista jaloja vai tuottavatko vain sikaomenoita?
        Beng

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Hyvä vinkki. Pilariomenapuuhuni tulee n. 40 omenaa. Ne eivät ole mitään naminami omenoita, mutta piiraassa ihan hyviä. Tosin tänä vuonna täytyy oksia sahata, että sasn omenat alas. Poimuri on hankala. Pyydän miehiä sahaamaan ja otan kopin oksasta.
        Voikohan niitä oksia juurruttaa ja jos, niin miten? Tuleeko puista jaloja vai tuottavatko vain sikaomenoita?
        Beng

Oksia ( reilu 30cm )voi kokeilla juurruttaa niin että tökkäät reilusti maahan siihen omenapuun juurelle niin että silmukohdasta ainakin yksi on maan alla. Emopuun juurelle siksi että et sitten vahingossa leikkaa poikki ja eikä tarvitse miettiä minkä puun taimi ja samalla suojaat jänöiltä kun emopuunkin verkotat talveksi.. Keväällä jos alkaa näyttää kasvua niin voit kaivaa ylös ja istuttaa omalle paikalleen mutta parhaiten kuitenkin siirto onnistuu syksymmällä elo-syyskuussa kun kesän yli näkyy onko hengissä.
        Jos omenapuuta leikkaa keväällä voi oksia laittaa vesiämpäriin ja istuttaa sitten kun on tullut juuria, täytyy vaan sitten istutuksen alkuun muistaa kastella että juurtuu maahan.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Oksia ( reilu 30cm )voi kokeilla juurruttaa niin että tökkäät reilusti maahan siihen omenapuun juurelle niin että silmukohdasta ainakin yksi on maan alla. Emopuun juurelle siksi että et sitten vahingossa leikkaa poikki ja eikä tarvitse miettiä minkä puun taimi ja samalla suojaat jänöiltä kun emopuunkin verkotat talveksi.. Keväällä jos alkaa näyttää kasvua niin voit kaivaa ylös ja istuttaa omalle paikalleen mutta parhaiten kuitenkin siirto onnistuu syksymmällä elo-syyskuussa kun kesän yli näkyy onko hengissä.
        Jos omenapuuta leikkaa keväällä voi oksia laittaa vesiämpäriin ja istuttaa sitten kun on tullut juuria, täytyy vaan sitten istutuksen alkuun muistaa kastella että juurtuu maahan.

Kiitos asiallisesta ja hyvästä vastauksesta. Otan oppia.
        Juu. Tänä talvena suojaan. Viime talvena kävi vähän käpösesti.
        Beng

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Kiitos asiallisesta ja hyvästä vastauksesta. Otan oppia.
        Juu. Tänä talvena suojaan. Viime talvena kävi vähän käpösesti.
        Beng

Olepa hyvä, noin olen itse saanut uusia omenapuita ikivanhoista puista jotka jo viimeisiään veteli. Viime talvi oli tuhoisa omenapuille jäniksien taholta, hyvin oli täälläkin puiston koristeomenapuitakin kaluttu. Aiemmin en ole moista tällä alueella nähnyt tämän reilun viiden vuoden aikana kun tässä asunut.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Mitä elukkaa kaivattusi

muistuttaa? Vastaan ite myöhemmin. Miehelt.
      Ikävä
      65
      4180
    2. Haleja ja pusuja

Päivääsi kulta 🤗🤗💋❤️❤️❤️ kaipaan sinua Tänäänkin.. Miksikäs se tästä muuttuisi kun näin kauan jatkunut 🥺
      Ikävä
      46
      3959
    3. Onko mukava nähdä minua töissä?

Onko mukava nähdä minua töissä vai ei? Itse ainakin haluan nähdä sinut 🤭
      Työpaikkaromanssit
      36
      3462
    4. Oi mun haniseni

Mul on ihan törkee ikävä sua. En jaksais tätä enää. Oon odottanut niin kauan, mutta vielä pitää sitä tehdä. Tekis mieli
      Ikävä
      16
      2863
    5. Hei rakas sinä

Vaikka käyn täällä vähemmän, niin ikäväni on pahempaa. Pelkään että olen ihan hukassa😔 mitä sinä ajattelet? naiselle
      Tunteet
      34
      2709
    6. En kirjoita sulle tänne

Enään nainen. Olen kyllä kiltisti enkä ala mihinkään kuin tosirakkaudesta. Kanssasi sitten jos se on mahdollista ja pidä
      Ikävä
      14
      2522
    7. Kyllä mulla on sua ikävä

Teen muita juttuja, mutta kannan sua mielessäni mukana. Oot ensimmäinen ajatus aamulla ja viimeinen illalla. Välissä läm
      Ikävä
      10
      2114
    8. IS:n tiedot: Toni Immonen irtisanottiin MTV:ltä Toni Immonen työskenteli pitkään MTV:llä.

IS:n tiedot: Toni Immonen irtisanottiin MTV:ltä Toni Immonen työskenteli pitkään MTV:llä. IS uutisoi torstaina Toni Imm
      Maailman menoa
      12
      1206
    9. Nainen, tunnusta että olet varattu ja tyytymätön suhteeseesi

Ja siksi pyörit täällä ikävä palstalla etsien sitä jotain jota elämääsi kaipaat. ehkäpä olet hieman surullinen, koska ta
      Ikävä
      145
      1157
    10. Mitä ajattelet

Mies minusta tänään?
      Ikävä
      80
      1006
    Aihe