Omenan säilönnästä

Anonyymi

Säilöntäsivuilla on niin vanhoja juttuja että sinne en kysymystäni laittanut.
Voiko omenanpaloja pakastaa sellaisenaan viipaleina tai lohkoina?
Millaisia ovat kun ne sulattaa? Koviako vaiko menneet pehmeiksi.

11

312

Äänestä

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

Höhlä mikä höhlä, kun kirjoittaa ennenkuin ajattelee. Laitoin kaksi omenaa lohkoina pussiin pakasteeseen ja katson mitä tulee kun sulatan.
      Jos jollakin on kokemusta, luen mielelläni.

• Anonyymi

Halpaa kamaa.

Ympäri vuoden, tuskin järkeä pakastaa. Tosin, pakastaahan jotkut uusiaperunoitakin, net vähän kiehautetaan ennen pakastusta, mutta kyllä tahtovat olla jotenkin puumaisia ja mauttomia sitten jouluna.

Että jos itellä suuri omenasato, tee hilloa, mehua, viiniä tai kuivata. Mutta kirjoita ihneessä palstalle, miten pakastaminen toimii, en ole meinaan ikinä nähnyt kaupoissa myytävän pakasteomenoita, oisko kehno idea, vaiko uus innovaatio?

=DW=

• Anonyymi

Olen aamuvarhaisesta tehnyt mehumailalla mehua, ei ollut minusta hääppösen makuista mutta kun juon vaan vettä, maitoa, piimää, kahvia ja viinaa, niin huono arvioimaan.
        Otin sitä mäskiä hilloksi pari purkkia, saavat kokeilla kelpaako. Minulle kelpaisi, ainakin on kuitua, eikä makukaan huono.
        Iso lattiakuivuri pörrää täysinäisenä.
        Ja normaalihilloa muutama purkki. Se uppoo, mahtavat syödä lusikkaruokana, teen vähäsokerista.
        Savotta vasta aluillaan, neljä ämpäriä toivat, siis lapsen perhe. Heillä on korkea pakastin ja nyt kun ei saanut mustikoita, ois tilaa, siitä pasahti päähän.
        En osta kaupan omppuja.

• Anonyymi

Ei kai kukaan uusi perunoita pakasta, vaan varhaisperunoita?

näsäviisas

• Anonyymi

Olen pakastanut siivutettuna omenoita, laitoin jokaisen siivun hiukan irti seuraavasta ja kun olivat jäätyneet laitoin rasiaan ja takasin pakkaseen. Käytin talven aikana piirakoissa. Jäätyneinä piirakanpohjan päälle ja uuniin. Piirakka oli normaalin makuista ja näköistä.

• Anonyymi

Nonni, tuohan pitää hoksata. Että pakastaa ne erillään, näin teen pihveille ja lihapullillekin. Nyt nämä kaksi omenaa ovat sekavassa klimpissä. Eli jos jatkan pakasteeseen laittamista, otan tämän huomioon. Kiitti!

• Anonyymi

Minä olen pakastanut ohuina lohkoina pakastuspussiin niin että pussissa on yhteen piirakkaan tarvittava määrä lohkoja, 2 litran pussi jonka painelen litteämmäksi ja ihan läheltä suuta sulkijalla kiinni. Jäisinä olen pistellyt piirakkapohjan päälle ja uuniin.

vn

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Minä olen pakastanut ohuina lohkoina pakastuspussiin niin että pussissa on yhteen piirakkaan tarvittava määrä lohkoja, 2 litran pussi jonka painelen litteämmäksi ja ihan läheltä suuta sulkijalla kiinni. Jäisinä olen pistellyt piirakkapohjan päälle ja uuniin.

vn

Hyvä vinkki. Pilariomenapuuhuni tulee n. 40 omenaa. Ne eivät ole mitään naminami omenoita, mutta piiraassa ihan hyviä. Tosin tänä vuonna täytyy oksia sahata, että sasn omenat alas. Poimuri on hankala. Pyydän miehiä sahaamaan ja otan kopin oksasta.
        Voikohan niitä oksia juurruttaa ja jos, niin miten? Tuleeko puista jaloja vai tuottavatko vain sikaomenoita?
        Beng

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Hyvä vinkki. Pilariomenapuuhuni tulee n. 40 omenaa. Ne eivät ole mitään naminami omenoita, mutta piiraassa ihan hyviä. Tosin tänä vuonna täytyy oksia sahata, että sasn omenat alas. Poimuri on hankala. Pyydän miehiä sahaamaan ja otan kopin oksasta.
        Voikohan niitä oksia juurruttaa ja jos, niin miten? Tuleeko puista jaloja vai tuottavatko vain sikaomenoita?
        Beng

Oksia ( reilu 30cm )voi kokeilla juurruttaa niin että tökkäät reilusti maahan siihen omenapuun juurelle niin että silmukohdasta ainakin yksi on maan alla. Emopuun juurelle siksi että et sitten vahingossa leikkaa poikki ja eikä tarvitse miettiä minkä puun taimi ja samalla suojaat jänöiltä kun emopuunkin verkotat talveksi.. Keväällä jos alkaa näyttää kasvua niin voit kaivaa ylös ja istuttaa omalle paikalleen mutta parhaiten kuitenkin siirto onnistuu syksymmällä elo-syyskuussa kun kesän yli näkyy onko hengissä.
        Jos omenapuuta leikkaa keväällä voi oksia laittaa vesiämpäriin ja istuttaa sitten kun on tullut juuria, täytyy vaan sitten istutuksen alkuun muistaa kastella että juurtuu maahan.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Oksia ( reilu 30cm )voi kokeilla juurruttaa niin että tökkäät reilusti maahan siihen omenapuun juurelle niin että silmukohdasta ainakin yksi on maan alla. Emopuun juurelle siksi että et sitten vahingossa leikkaa poikki ja eikä tarvitse miettiä minkä puun taimi ja samalla suojaat jänöiltä kun emopuunkin verkotat talveksi.. Keväällä jos alkaa näyttää kasvua niin voit kaivaa ylös ja istuttaa omalle paikalleen mutta parhaiten kuitenkin siirto onnistuu syksymmällä elo-syyskuussa kun kesän yli näkyy onko hengissä.
        Jos omenapuuta leikkaa keväällä voi oksia laittaa vesiämpäriin ja istuttaa sitten kun on tullut juuria, täytyy vaan sitten istutuksen alkuun muistaa kastella että juurtuu maahan.

Kiitos asiallisesta ja hyvästä vastauksesta. Otan oppia.
        Juu. Tänä talvena suojaan. Viime talvena kävi vähän käpösesti.
        Beng

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Kiitos asiallisesta ja hyvästä vastauksesta. Otan oppia.
        Juu. Tänä talvena suojaan. Viime talvena kävi vähän käpösesti.
        Beng

Olepa hyvä, noin olen itse saanut uusia omenapuita ikivanhoista puista jotka jo viimeisiään veteli. Viime talvi oli tuhoisa omenapuille jäniksien taholta, hyvin oli täälläkin puiston koristeomenapuitakin kaluttu. Aiemmin en ole moista tällä alueella nähnyt tämän reilun viiden vuoden aikana kun tässä asunut.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Epäily: Oppilas puukotti kolmea Pirkkalan koululla

Tämänhetkisen tiedon mukaan ainakin kolme oppilasta on loukkaantunut puukotuksessa Pirkkalan Vähäjärven koululla. Myös e
      Pirkanmaa
      304
      7685
    2. Jos yhdistät nimikirjaimet

Jos yhdistät sinun ja kaivattusi ensimmäisten nimien alkukirjaimet mitkä nimikirjaimet tulee? Sinun ensin ja sitten häne
      Ikävä
      85
      6009
    3. Jos olisit täällä

Tosin en tiiä miks oisit. (Ja hävettää muutenkin kun ei muka muulla tavoin osaa kertoa tätäkään) Jos jollain pienellä
      Ihastuminen
      167
      3548
    4. Kyllä se taitaa olla nyt näin

Minusta tuntuu et joku lyö nyt kapuloita rattaisiin että meidän välit menisi lopullisesti. Sinä halusit että tämä menee
      Ikävä
      32
      2017
    5. Pirkkalan koulussa puukotus, oppilas puukotti kolmea

Ilmeisesti tyttöjä ollut kohteena.
      Maailman menoa
      195
      1901
    6. Odotan että sanot

Sitten siinä että haluaisit vielä jutella kahdestaan kanssani ja sitten kerrot hellästi että sinulla on ollut vaikea san
      Ikävä
      22
      1836
    7. Paljon niitä puheita

susta liikkuu. 🤮
      Tunteet
      36
      1649
    8. Olet kiva

Olet kiva :)
      Ikävä
      44
      1494
    9. Miksi haluat alentaa muita?

Luulin sinua niin erilaiseksi, poikkeavan hyväksi, olin väärässä.
      Ikävä
      22
      1431
    10. Heih! Vieläkö ehtii laittaa auringonkukat kasvamaan?

Kerkeekö auringonkukat kukkimaan, kun upottaa auringonkukan siemenet kävelyreittien varrella multiin? Vai onko jo ihan
      Maailman menoa
      66
      1416
    Aihe