Omenan säilönnästä

Anonyymi

Säilöntäsivuilla on niin vanhoja juttuja että sinne en kysymystäni laittanut.
Voiko omenanpaloja pakastaa sellaisenaan viipaleina tai lohkoina?
Millaisia ovat kun ne sulattaa? Koviako vaiko menneet pehmeiksi.

11

308

Äänestä

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

Höhlä mikä höhlä, kun kirjoittaa ennenkuin ajattelee. Laitoin kaksi omenaa lohkoina pussiin pakasteeseen ja katson mitä tulee kun sulatan.
      Jos jollakin on kokemusta, luen mielelläni.

• Anonyymi

Halpaa kamaa.

Ympäri vuoden, tuskin järkeä pakastaa. Tosin, pakastaahan jotkut uusiaperunoitakin, net vähän kiehautetaan ennen pakastusta, mutta kyllä tahtovat olla jotenkin puumaisia ja mauttomia sitten jouluna.

Että jos itellä suuri omenasato, tee hilloa, mehua, viiniä tai kuivata. Mutta kirjoita ihneessä palstalle, miten pakastaminen toimii, en ole meinaan ikinä nähnyt kaupoissa myytävän pakasteomenoita, oisko kehno idea, vaiko uus innovaatio?

=DW=

• Anonyymi

Olen aamuvarhaisesta tehnyt mehumailalla mehua, ei ollut minusta hääppösen makuista mutta kun juon vaan vettä, maitoa, piimää, kahvia ja viinaa, niin huono arvioimaan.
        Otin sitä mäskiä hilloksi pari purkkia, saavat kokeilla kelpaako. Minulle kelpaisi, ainakin on kuitua, eikä makukaan huono.
        Iso lattiakuivuri pörrää täysinäisenä.
        Ja normaalihilloa muutama purkki. Se uppoo, mahtavat syödä lusikkaruokana, teen vähäsokerista.
        Savotta vasta aluillaan, neljä ämpäriä toivat, siis lapsen perhe. Heillä on korkea pakastin ja nyt kun ei saanut mustikoita, ois tilaa, siitä pasahti päähän.
        En osta kaupan omppuja.

• Anonyymi

Ei kai kukaan uusi perunoita pakasta, vaan varhaisperunoita?

näsäviisas

• Anonyymi

Olen pakastanut siivutettuna omenoita, laitoin jokaisen siivun hiukan irti seuraavasta ja kun olivat jäätyneet laitoin rasiaan ja takasin pakkaseen. Käytin talven aikana piirakoissa. Jäätyneinä piirakanpohjan päälle ja uuniin. Piirakka oli normaalin makuista ja näköistä.

• Anonyymi

Nonni, tuohan pitää hoksata. Että pakastaa ne erillään, näin teen pihveille ja lihapullillekin. Nyt nämä kaksi omenaa ovat sekavassa klimpissä. Eli jos jatkan pakasteeseen laittamista, otan tämän huomioon. Kiitti!

• Anonyymi

Minä olen pakastanut ohuina lohkoina pakastuspussiin niin että pussissa on yhteen piirakkaan tarvittava määrä lohkoja, 2 litran pussi jonka painelen litteämmäksi ja ihan läheltä suuta sulkijalla kiinni. Jäisinä olen pistellyt piirakkapohjan päälle ja uuniin.

vn

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Minä olen pakastanut ohuina lohkoina pakastuspussiin niin että pussissa on yhteen piirakkaan tarvittava määrä lohkoja, 2 litran pussi jonka painelen litteämmäksi ja ihan läheltä suuta sulkijalla kiinni. Jäisinä olen pistellyt piirakkapohjan päälle ja uuniin.

vn

Hyvä vinkki. Pilariomenapuuhuni tulee n. 40 omenaa. Ne eivät ole mitään naminami omenoita, mutta piiraassa ihan hyviä. Tosin tänä vuonna täytyy oksia sahata, että sasn omenat alas. Poimuri on hankala. Pyydän miehiä sahaamaan ja otan kopin oksasta.
        Voikohan niitä oksia juurruttaa ja jos, niin miten? Tuleeko puista jaloja vai tuottavatko vain sikaomenoita?
        Beng

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Hyvä vinkki. Pilariomenapuuhuni tulee n. 40 omenaa. Ne eivät ole mitään naminami omenoita, mutta piiraassa ihan hyviä. Tosin tänä vuonna täytyy oksia sahata, että sasn omenat alas. Poimuri on hankala. Pyydän miehiä sahaamaan ja otan kopin oksasta.
        Voikohan niitä oksia juurruttaa ja jos, niin miten? Tuleeko puista jaloja vai tuottavatko vain sikaomenoita?
        Beng

Oksia ( reilu 30cm )voi kokeilla juurruttaa niin että tökkäät reilusti maahan siihen omenapuun juurelle niin että silmukohdasta ainakin yksi on maan alla. Emopuun juurelle siksi että et sitten vahingossa leikkaa poikki ja eikä tarvitse miettiä minkä puun taimi ja samalla suojaat jänöiltä kun emopuunkin verkotat talveksi.. Keväällä jos alkaa näyttää kasvua niin voit kaivaa ylös ja istuttaa omalle paikalleen mutta parhaiten kuitenkin siirto onnistuu syksymmällä elo-syyskuussa kun kesän yli näkyy onko hengissä.
        Jos omenapuuta leikkaa keväällä voi oksia laittaa vesiämpäriin ja istuttaa sitten kun on tullut juuria, täytyy vaan sitten istutuksen alkuun muistaa kastella että juurtuu maahan.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Oksia ( reilu 30cm )voi kokeilla juurruttaa niin että tökkäät reilusti maahan siihen omenapuun juurelle niin että silmukohdasta ainakin yksi on maan alla. Emopuun juurelle siksi että et sitten vahingossa leikkaa poikki ja eikä tarvitse miettiä minkä puun taimi ja samalla suojaat jänöiltä kun emopuunkin verkotat talveksi.. Keväällä jos alkaa näyttää kasvua niin voit kaivaa ylös ja istuttaa omalle paikalleen mutta parhaiten kuitenkin siirto onnistuu syksymmällä elo-syyskuussa kun kesän yli näkyy onko hengissä.
        Jos omenapuuta leikkaa keväällä voi oksia laittaa vesiämpäriin ja istuttaa sitten kun on tullut juuria, täytyy vaan sitten istutuksen alkuun muistaa kastella että juurtuu maahan.

Kiitos asiallisesta ja hyvästä vastauksesta. Otan oppia.
        Juu. Tänä talvena suojaan. Viime talvena kävi vähän käpösesti.
        Beng

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Kiitos asiallisesta ja hyvästä vastauksesta. Otan oppia.
        Juu. Tänä talvena suojaan. Viime talvena kävi vähän käpösesti.
        Beng

Olepa hyvä, noin olen itse saanut uusia omenapuita ikivanhoista puista jotka jo viimeisiään veteli. Viime talvi oli tuhoisa omenapuille jäniksien taholta, hyvin oli täälläkin puiston koristeomenapuitakin kaluttu. Aiemmin en ole moista tällä alueella nähnyt tämän reilun viiden vuoden aikana kun tässä asunut.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Työsuhdepyörän veroetu poistuu

Hallituksen veropoliittisen Riihen uutisia: Mitä ilmeisimmin 1.1.2026 alkaen työsuhdepyörän kuukausiveloitus maksetaan
      Pyöräily
      48
      3080
    2. Ruumis kanavassa

Mikä juttu eilen ollut poliisit palokunta ambulanssi ja ruumis auto sillalla. Tekikö itsemurhan
      Suomussalmi
      27
      2884
    3. Pieni nainen, paras nainen

Näin se nyt vaan on. Mieheltä
      Ikävä
      121
      2316
    4. Onko tässä paljon lääkettä..

Keski-ikäselle 43v Ketipinor 100mg Brintellix 10mg Venlafaxin 75mg Xanor 1mg Propral 40mg Xatral CR 10mg Esomepratsol 4
      Ikävä
      228
      1432
    5. Ei mitään menetettävää

Arvostin ja kunnioitin sun tunteita. Menit nyt liian pitkälle. Mulla ei ole enää mitään menetettävää ja sä tulet sen huo
      Ikävä
      163
      1336
    6. Tapani Kiminkine n on ammuttu Helsingissä

Kertoo poliisilähteet...
      Maailman menoa
      11
      1296
    7. Oi! Jorma Uotinen ja Helena Lindgren paljastivat yllätysuutisen: "Rakkaudella"

Professori, tanssija, koreografi, Tanssii Tähtien Kanssa -tuomari Jorma Uotinen ja Suomen meikkitaiteen pioneeri, laulaj
      Suomalaiset julkkikset
      12
      1073
    8. Mitä sä ajattelet

Musta tällä hetkellä? Onko vihaa, rakkautta vai halu vältellä jotta unohtaa
      Ikävä
      74
      979
    9. Pakko tulla tänne

jälleen kertomaan kuinka mahtava ja ihmeellinen sekä parhaalla tavalla hämmentävä nainen olet. En ikinä tule kyllästymää
      Ikävä
      39
      922
    10. Riittäisi juoruakkoille puhumista tässä kylässä

On mennyt mahottomaksi touhut. Taksi renki kuskaa akkaansa töihin lienekkö mitään lupaa yrittäjältä tähän touhuun. Kylän
      Hyrynsalmi
      13
      802
    Aihe