Mitä muutoksia on tulossa kartinkiin kaudelle 2022?
Renkaat menossa uusiksi? Mitä tulossa tilalle? Muuttuuko säännöt sarjoissa niiden osalta?
Moottoreiden luokitusta nähtävästi jatkettiin vuodella, eli mini60 koneet ei saa uutta tekniikkaa allensa vielä. Jostain työstämisestä puhutaan mutta se taitaa vain vähentää harrastajia pikkuluokissa.
Kylkisuojat, onkohan tulossa muutoksia sääntöihin?
Muutokset kartinkiin 2022
28
3577
Vastaukset
- Anonyymi
Säännöt samat, kuljettajia vähemmän.
- Anonyymi
Olet kyllä oikeassa, voi olla vähentymään päin jos referenssinä on cadet/Micro luokat. Ei hyvä, kulurakennetta pitäisi keventää että laji pysyisi kiinnostavana
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Olet kyllä oikeassa, voi olla vähentymään päin jos referenssinä on cadet/Micro luokat. Ei hyvä, kulurakennetta pitäisi keventää että laji pysyisi kiinnostavana
Mistä alkaisit kuluja karsimaan ja keventämään..
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Mistä alkaisit kuluja karsimaan ja keventämään..
Kilpailu järjestäjältä ja maksuista ei juurikaan voi kuluja karsia - homma vaan ei pyöri. Kauppiailta ja rengastoimittajaltakaan ei katetta voi täsin nolliin vetää - loppuu kauppurit radalta.
Siis ainoa vaihtoehto kulujen karsimiseen jää itse harrastajalle.
- ei trarvi tuortetta Sprintteriä
- ei tarvi vomosenpäälle telivaunua
- ei tarvi asua hotelleissa
- ei tarvi uusia vuosittain runkoa, varsinkaa pikkuluokissa
- ei edes merkkikohtaisia ponttooniteippejä
- ei tarvi merkkikohtaista ,ajoasua
- ei tarvi maalattuja kypäriä
- ei tarvi monia moottoreita
- ei tarvi aina vetää palasiksi sitä kisakonetta joka kisan jälkeen
- ei tarvi ylimääräistä treenireissua kisapaikoille
- ja mitä muuta ?????????
Tässä niitä karsittavia kohteita kulujen vähentämiseen - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Kilpailu järjestäjältä ja maksuista ei juurikaan voi kuluja karsia - homma vaan ei pyöri. Kauppiailta ja rengastoimittajaltakaan ei katetta voi täsin nolliin vetää - loppuu kauppurit radalta.
Siis ainoa vaihtoehto kulujen karsimiseen jää itse harrastajalle.
- ei trarvi tuortetta Sprintteriä
- ei tarvi vomosenpäälle telivaunua
- ei tarvi asua hotelleissa
- ei tarvi uusia vuosittain runkoa, varsinkaa pikkuluokissa
- ei edes merkkikohtaisia ponttooniteippejä
- ei tarvi merkkikohtaista ,ajoasua
- ei tarvi maalattuja kypäriä
- ei tarvi monia moottoreita
- ei tarvi aina vetää palasiksi sitä kisakonetta joka kisan jälkeen
- ei tarvi ylimääräistä treenireissua kisapaikoille
- ja mitä muuta ?????????
Tässä niitä karsittavia kohteita kulujen vähentämiseensiis...kulujen karsiminen/lisääminen vaikuttaa suoraan suoritustasoon... tämähän on moottoriurheilussa eriarvoisuuden peruskivi.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Kilpailu järjestäjältä ja maksuista ei juurikaan voi kuluja karsia - homma vaan ei pyöri. Kauppiailta ja rengastoimittajaltakaan ei katetta voi täsin nolliin vetää - loppuu kauppurit radalta.
Siis ainoa vaihtoehto kulujen karsimiseen jää itse harrastajalle.
- ei trarvi tuortetta Sprintteriä
- ei tarvi vomosenpäälle telivaunua
- ei tarvi asua hotelleissa
- ei tarvi uusia vuosittain runkoa, varsinkaa pikkuluokissa
- ei edes merkkikohtaisia ponttooniteippejä
- ei tarvi merkkikohtaista ,ajoasua
- ei tarvi maalattuja kypäriä
- ei tarvi monia moottoreita
- ei tarvi aina vetää palasiksi sitä kisakonetta joka kisan jälkeen
- ei tarvi ylimääräistä treenireissua kisapaikoille
- ja mitä muuta ?????????
Tässä niitä karsittavia kohteita kulujen vähentämiseenNäistä esimerkiksi on hyvä lähteä! Ongelma vain on että nyky mini60 kone ei kestä avaamatta edes yhtä kisaviikonloppua vaan on oltava 2 moottoria ja kisakone joko vuokrataan tai yritetään keksiä jotain joulumaa asioita.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
siis...kulujen karsiminen/lisääminen vaikuttaa suoraan suoritustasoon... tämähän on moottoriurheilussa eriarvoisuuden peruskivi.
Kyllä, lisäämällä kuluja ei tule maailmalla voittavia kuskeja !
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Näistä esimerkiksi on hyvä lähteä! Ongelma vain on että nyky mini60 kone ei kestä avaamatta edes yhtä kisaviikonloppua vaan on oltava 2 moottoria ja kisakone joko vuokrataan tai yritetään keksiä jotain joulumaa asioita.
Valitettavasti nyt et todella tiedä, tai olet ilmeisesti omien uskomuksiesi vanki. Mitä skeidaa yrität syöttää harrastajille. Viimekausikin meillä meni yhdellä koneella, tietysti asiaa olisi helpottanut toinen kone, millä treenit olis vedetty.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
siis...kulujen karsiminen/lisääminen vaikuttaa suoraan suoritustasoon... tämähän on moottoriurheilussa eriarvoisuuden peruskivi.
Höpö höpö kuski vaikuttaa eniten tulostasoon. Ratin ja penkin välinen osuus se tuloksen tekee.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Mistä alkaisit kuluja karsimaan ja keventämään..
Monet hakeutuu juuri kartingin pariin siksi että rahalla voi ostaa pärjäämistä. Ja halutaan näyttää muille että rahaa on. Jos lapsella on liikunnallisia lahjoja niin silloin laji on joku muu. Monessa urheilulajissa jos vanhemmat ovat siinä pärjänneet he pystyvät siirtämään lapsilleen lajiosaamista. Yleensä myös haluavat itse liikkua lastensa kanssa. Jos joku pysyy kertomaan ,että onko koskaan karting varikolla ollut ketään lasta jonka vanhemmat olisivat sm / em / mm tason urheilijoita ,jossain muussa lajissa. Ns. oikean urheilun puolelta. Siis pystyneet elättämään itsensä urheilulla.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Monet hakeutuu juuri kartingin pariin siksi että rahalla voi ostaa pärjäämistä. Ja halutaan näyttää muille että rahaa on. Jos lapsella on liikunnallisia lahjoja niin silloin laji on joku muu. Monessa urheilulajissa jos vanhemmat ovat siinä pärjänneet he pystyvät siirtämään lapsilleen lajiosaamista. Yleensä myös haluavat itse liikkua lastensa kanssa. Jos joku pysyy kertomaan ,että onko koskaan karting varikolla ollut ketään lasta jonka vanhemmat olisivat sm / em / mm tason urheilijoita ,jossain muussa lajissa. Ns. oikean urheilun puolelta. Siis pystyneet elättämään itsensä urheilulla.
Totta, kun tuota porukkaa (vanhemmat) varikolla kattoo niin kyllä suurin osa näyttää jonkin sortin luusereilta. Järkevän keskustelun köyhyys ja kalliit kustannukset jotenkin vain sopii yhteen.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Näistä esimerkiksi on hyvä lähteä! Ongelma vain on että nyky mini60 kone ei kestä avaamatta edes yhtä kisaviikonloppua vaan on oltava 2 moottoria ja kisakone joko vuokrataan tai yritetään keksiä jotain joulumaa asioita.
Paska puhetta
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Paska puhetta
Ei se vain kestä, kärjessä ajaneet käytti kaikki vuokrakoneita ja ajoivat pelkästään kisat niillä, 2 omaa konetta treeniin erikseen.
- Anonyymi
https://www.google.com/amp/s/www.gpblog.com/en/amp/85419/wolff-that-is-totally-absurd-and-needs-to-stop.html
Tuossa jo ylemmän tason pohdintaa - Anonyymi
Lajipäivien satoa, micro60 pöydällä, epäselvää korvaako micron vai cadetin vai minkä. Cik/fia 2023, kukaan ei vain tiedä mitä se tarkoittaa. Nähtävästi selkeyttää mutta miten ja kuinka ei ole selkokielellä missään.
Mitä saa tehdä koneelle jos on cik/fia sääntö? Saako kanavat vinguttaa niinkuin silloin aikanaan että kesti yhden lähdön vai kuinka se nyt on?- Anonyymi
Cik moottorin idea on siinä että kultamunien metsästys loppuu. Silloin moottorista saa korjata pienet valmistusvirheet. Kaikista moottoreista on mahdollista tehdä hyviä.
Esim. huuhtelukanavien valuröhnät ja kanavien mahdolliset pienet aste-erot huuhteluissa. Mitä itse olen moottoreita vertaillut niin eroja on ja kellossakin ne näkyy. Eri tehtailla on näköjään myös eri filosofia ns. laatikkokoneessa. Iamen kanavat on viimestellymmät tehtaalta suoraan jyrsittyinä. Tm taas valujäljet näkyy selvemmin ja mielestäni vaikuttaa siltä että Tm tehdas on ajatellutkin että kone käydään läpi ja viimeistellään ennen kisaamista. Voin olla väärässäkin tässä. Kanavien koot on laskettu optimaalisiksi ja mallinnettu muodot ja virtaukset. Niitä tuskin kannattaa lähteä muuttamaan mutta virheet korjata näissäkin.
Tietysti tällainen viimeistely maksaa joitain satasia lisää mutta sitten ei tarvitse enää miettiä onko oma kone tehtaan jäljiltä samassa kunnossa kuin kilpakumppaneilla. Ja sellainen huomio vielä, että KAIKKI muut euroopan maat ajaa mini60 cik säännön moottorilla. Miksi siitä tulisi meillä ongelma kun missään muualla ongelmaa ei ole. 2023 tulee uudet moottorit joka tapauksessa taas joten silloin olisi luontevaa Suomessakin siirtyä cik sääntötulkintaan mini60 moottorissakin. Okj, Ok ja KZ luokissa Cik tulkintahan on aina myös meillä jo aina ollutkin. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Cik moottorin idea on siinä että kultamunien metsästys loppuu. Silloin moottorista saa korjata pienet valmistusvirheet. Kaikista moottoreista on mahdollista tehdä hyviä.
Esim. huuhtelukanavien valuröhnät ja kanavien mahdolliset pienet aste-erot huuhteluissa. Mitä itse olen moottoreita vertaillut niin eroja on ja kellossakin ne näkyy. Eri tehtailla on näköjään myös eri filosofia ns. laatikkokoneessa. Iamen kanavat on viimestellymmät tehtaalta suoraan jyrsittyinä. Tm taas valujäljet näkyy selvemmin ja mielestäni vaikuttaa siltä että Tm tehdas on ajatellutkin että kone käydään läpi ja viimeistellään ennen kisaamista. Voin olla väärässäkin tässä. Kanavien koot on laskettu optimaalisiksi ja mallinnettu muodot ja virtaukset. Niitä tuskin kannattaa lähteä muuttamaan mutta virheet korjata näissäkin.
Tietysti tällainen viimeistely maksaa joitain satasia lisää mutta sitten ei tarvitse enää miettiä onko oma kone tehtaan jäljiltä samassa kunnossa kuin kilpakumppaneilla. Ja sellainen huomio vielä, että KAIKKI muut euroopan maat ajaa mini60 cik säännön moottorilla. Miksi siitä tulisi meillä ongelma kun missään muualla ongelmaa ei ole. 2023 tulee uudet moottorit joka tapauksessa taas joten silloin olisi luontevaa Suomessakin siirtyä cik sääntötulkintaan mini60 moottorissakin. Okj, Ok ja KZ luokissa Cik tulkintahan on aina myös meillä jo aina ollutkin.Löytyykö cik sääntö missä mainitaan muokkaaminen? Netin syövereistä löytyi vain dokumentit jossa puhutaan että ainoa muutos on helicoil.
Onko niissä koneissa oikeasti kanavissa niin paljon eroja että niihin pitää koskea vai onko jotain muuta, esimerkiksi kampikammion jonka vuoksi tätä muutosta ajetaan? - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Cik moottorin idea on siinä että kultamunien metsästys loppuu. Silloin moottorista saa korjata pienet valmistusvirheet. Kaikista moottoreista on mahdollista tehdä hyviä.
Esim. huuhtelukanavien valuröhnät ja kanavien mahdolliset pienet aste-erot huuhteluissa. Mitä itse olen moottoreita vertaillut niin eroja on ja kellossakin ne näkyy. Eri tehtailla on näköjään myös eri filosofia ns. laatikkokoneessa. Iamen kanavat on viimestellymmät tehtaalta suoraan jyrsittyinä. Tm taas valujäljet näkyy selvemmin ja mielestäni vaikuttaa siltä että Tm tehdas on ajatellutkin että kone käydään läpi ja viimeistellään ennen kisaamista. Voin olla väärässäkin tässä. Kanavien koot on laskettu optimaalisiksi ja mallinnettu muodot ja virtaukset. Niitä tuskin kannattaa lähteä muuttamaan mutta virheet korjata näissäkin.
Tietysti tällainen viimeistely maksaa joitain satasia lisää mutta sitten ei tarvitse enää miettiä onko oma kone tehtaan jäljiltä samassa kunnossa kuin kilpakumppaneilla. Ja sellainen huomio vielä, että KAIKKI muut euroopan maat ajaa mini60 cik säännön moottorilla. Miksi siitä tulisi meillä ongelma kun missään muualla ongelmaa ei ole. 2023 tulee uudet moottorit joka tapauksessa taas joten silloin olisi luontevaa Suomessakin siirtyä cik sääntötulkintaan mini60 moottorissakin. Okj, Ok ja KZ luokissa Cik tulkintahan on aina myös meillä jo aina ollutkin....sitten meet tehdastiimiin ajelemaan ulkomaankisat, tuot sieltä mosan tänne millä vedät sm:n ja olet kunkku. näinhän se menee...myös isommissa luokissa. kansallisella tasolla, toi on perseestä.
- Anonyymi
Kävit lajipäivillä ja tulet sieltä sitten tänne kertomaan epätosia ja provosoimaan.
- Anonyymi
Toivottavasti pitävät Suomessa Raket moottorit kilpamoottoreina. Ei tarvita pitkää matikkaa mikä ero on kuluissa Raket95 vs. Mini60. Aloituskynnys lajiin pitää olla matalalla jotta uusia harrastajia saadaan mukaan. Säädettyjä Raket95 moottoreita löytyy markkinoilta vaikka kuinka paljon, joten hyvän moottorin saaminen ei ole ongelma.
- Anonyymi
Kyllä juu, Raketteja95 koneita on juurikin monia markkinoilla, mutta massi täytyy olla kunnossa, kun lähdet etsin ja hakeen sitä kulkevaa konetta.
Jokainen tietty haluaa myydä sinulle juurikin sen suomen parhaan ja nopeimman 95 koneen, omilla myyntipuheillaan. On herkistelty, vaihdettu rullakuulalaakerit, laakeripesät linjattu, kammenkaulat kovakromattu ja hiottu riittävän väleeksi, ettei jumita ja pyöriikin tosi iloisesti. Mutta on täysin tuurissaan, millaisen koneen saat. - Anonyymi
NIMENOMAAN
Kun tutustutaan näihin kartingautoihin / ajamiseen.
Raketeilta ehdottomasti "kilpamoottori-status" pois, mikäli halutaan pitää aloituskynnys matalalla, saada uusia harrastajia mukaan on kustannukset pidettävä matalina, pieninä, .
Aloittelijalle ei ole aluksi mitään tarve ostaa heti kilvanajomoottoreita, eikä ole viisasta ajatella aluksi edes mitään kilvanajoa.
Samoin kaikki "arvonimet" Raketmoottoreilta pois, ei edes CUP mestaruudesta tulisi näillä ajaa.
Suomessa täytyisi olla edes yksi "harrastemoottori" millä voisi vain ajella ja harrastella, siihen Raket on ihan loisto peli. Näin Raket moottoreiden hinta saataisiin pysymään mahdollisimman halpana ja uusia kuskeja ja perheitä staataisiin mukaan.
Seurojen omia ajotapahtumia tulisi kuitenkin järjestää, ilman mitään kilpailullisia ajatuksiakaan, vain hauskaa yhdessäoloa, se riittää näin aluksi.
- Anonyymi
tekeeköhän toi nykynen pienennetty lajiryhmä enään mitään. Mitään kokous ym tiedotteita ei tuu ulos. Vai onko niitä kielletty. Ois vaan kivaa kun pidetään tämmösiä lajipäiviäkin että niitten asioista tiedotettais jotain
- Anonyymi
”uusi Micro60” luokka.
Kestihän pitkään, että suomessakin (AKK / päättäjät) uskalsivat tehdä muutoksia luokkajakoihin ja nimenomaan koneisiin. Mennään kansainväliseen suuntaan ja ollaan kehityksessä mukana. Malli tulee suoraan maailmalta ja muista Pohjoismaista, Palttiasta ja Euroopasta, missä ajettu jo useampana vuonna micro60 kuristetuilla moottoreilla, näillä samoilla millä voi sitten pienillä muutoksilla jatkaa suoraan mini60 luokkaan. Ja onhan tää sitten on loppujenlopuksi edullisempikin lähteä mukaan, eikä tarvi kyttäillä noita kulkevia kultamunia kestävyyskin on ihan eri luokkaa, kuin polttomoottorikäyttöisillä Raketeilla. Nostan hattua ja kumarran tehdyille ratkaisuille.- Anonyymi
Missä tästä on mustaa valkoisella? Ja on niitä kultamunia mini 60 moottoreissakin! Raketissa ei sentään ole moottori kolmen vuoden välein verkonpainon arvoinen!
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Missä tästä on mustaa valkoisella? Ja on niitä kultamunia mini 60 moottoreissakin! Raketissa ei sentään ole moottori kolmen vuoden välein verkonpainon arvoinen!
Mitä väliä 3v välein kalusto menee uusiksi joka tapauksessa, mikäli tavoitteesi on ajaa kilpaa ja mennä eteenpäin. Harrastelijat tietty on erikseen, hehän voi ihan nauttia siitä ajeluistaan ,uidejn mukana.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Mitä väliä 3v välein kalusto menee uusiksi joka tapauksessa, mikäli tavoitteesi on ajaa kilpaa ja mennä eteenpäin. Harrastelijat tietty on erikseen, hehän voi ihan nauttia siitä ajeluistaan ,uidejn mukana.
Suomessa harrastetaan ja pääsääntöisesti omalla kalustolla. Jos tavoitteet on muualla niin sinne sitten ajelemaan, siellä ei omaa kalustoa tarvita. Suomen sm-sarja on vitsi.
- Anonyymi
-Aiemmin pohdittua uutta Micro60 -luokkaa ei luoda Suomeen lähivuosina!
Katso AKK uusin viesti!
Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Nurmossa kuoli 2 Lasta..
Autokolarissa. Näin kertovat iltapäivälehdet juuri nyt. 22.11. Ja aina ennen Joulua näitä tulee. . .1075658Maisa on SALAKUVATTU huumepoliisinsa kanssa!
https://www.seiska.fi/vain-seiskassa/ensimmainen-yhteiskuva-maisa-torpan-ja-poliisikullan-lahiorakkaus-roihuaa/15256631453723Vanhalle ukon rähjälle
Satutit mua niin paljon kun erottiin. Oletko todella niin itsekäs että kuvittelet että huolisin sut kaiken tapahtuneen503255Mikko Koivu yrittää pestä mustan valkoiseksi
Ilmeisesti huomannut, että Helenan tukijoukot kasvaa kasvamistaan. Riistakamera paljasti hiljattain kylmän totuuden Mi4552601Purra hermostui A-studiossa
Purra huusi ja tärisi A-studiossa 21.11.-24. Ei kykene asialliseen keskusteluun.2641641- 871376
Ensitreffit Hai rehellisenä - Tämä intiimiyden muoto puuttui suhteesta Annan kanssa: "Meillä ei..."
Hai ja Anna eivät jatkaneet avioliittoaan Ensitreffit-sarjassa. Olisiko mielestäsi tällä parilla ollut mahdollisuus aito141322Joel Harkimo seuraa Martina Aitolehden jalanjälkiä!
Oho, aikamoinen yllätys, että Joel Jolle Harkimo on lähtenyt Iholla-ohjelmaan. Tässähän hän seuraa mm. Martina Aitolehde321313- 771258
Miksi pankkitunnuksilla kaikkialle
Miksi rahaliikenteen palveluiden tunnukset vaaditaan miltei kaikkeen yleiseen asiointiin Suomessa? Kenen etu on se, että1511206