Puhallinlämppärin asennus

Anonyymi

Autoterm Air 4d tulossa ja pitäisi suunnitella sen asentamista vanhan lämppärin tilalle keskiohjaamopurkkariin. Veneessä on 4 nukkumahyttiä ja salonki, joissa jokaisessa puhallussuulake. Lämmitin on sivuhyttien välisessä ja perähytin etupuolella olevassa tilassa, josta on todella lyhyt ilmaputkien veto perähyttiin ja melko lyhyet sivuhytteihin. Vanhat ilmaletkut näyttäisi kaikki olevan 90mm. Lähinnä mietityttää mihin kannattaisi asentaa termostaattisäädin ja pitäisikö ilmaputkien kokoa jotenkin muuttaa, jottei salongissa ja keulahytissä tule vilu samalla kun perässä saunotaan. Vanhaa lämmitintä en ole uskaltanut käyttää niin, että siitä saisi jotain osviittaa uuden asennukselle.

29

795

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

      Eikö ole sellaisia venttiileitä, joita voi säätää auki ja kiinni eri hyteissä? Eli joka hytissä voi säätää, kuinka paljon venttiili on auki?

    • Anonyymi

      Säädettävö venttiili on hyvä, mutta jätä kuitenkin yksi ilman säätöä ja termari sinne ylös. Jos kaikki on säädettäviä, niin lämppäri voi sammua kuumenemisen takia.

    • Anonyymi

      Asenna salonkiin aina avoinna oleva puhallussuutin ( 60-75mm?) ja termostaatin anturi.
      Hytteihin suljettavat suuttimet.
      Puhallusilma kulkee aina pienimmän vastuksen reittiä.

    • Anonyymi

      Tässä aloittaja:

      Voisiko olla hyötyä vaihtaa perähyttien letkut pienempään, esim. 60 milliseen ja viedä 90mm letku aina keulaan saakka, josta salonki ja keulahytti saa lämpönsä?

      Taitaa olla tosiaan hyvä idea asentaa salonkiin pelkkä ritilä.

      • Anonyymi

        Minä en uskalla tuohon ottaa kantaa, vaikka olen yhden Webasto 2000 lämmittimen aivan niiden veneasennussarjan ohjeiden mukaan asentanut.
        Eikö sinulla ole sen laitteen mukana tullut ohjeita?
        Kysy myyjältä veneeseesi sopivat ohjeet.
        Eräs tärkeä ohje, jonka sain eräältä asentajalta oli, ettei liian pieniläpimittaisia putkia pidä käyttää ja kaikki putket pitää eristää.


      • Anonyymi

        Joo, unohtui että eristys kannatta tehdä. Eristämättömän putken lämpöhukka on n. 100W/m.
        Ei se putken koko ole ratkaiseva, jos venttili on säädettävä. Ennemmin ratkaisee, kuinka saat 90mm putken eristyksen asennetua. Yksi puhallusritilä pitää kuitenkin olla aina avoinna.
        Jos epäilet salongin lämmitystä, niin laita 2 puhallusta, avoin ja suljettava.


      • Anonyymi

        Ei kannata pienempään vaihtaa ellei sitten juuri ennen suutinta, jos suuttimella ei saa kuristettua tarpeeksi.

        Voi myös laittaa Y-haaran väärin päin eli lähimmälle suuttimelle ilma tekee 150 asteen mutkan, jos ongelma on liian suuri ilmamäärä lähimpiin suuttimiin.

        Erityisesti kauimmaksi menevät putket kannattaa eristää.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Joo, unohtui että eristys kannatta tehdä. Eristämättömän putken lämpöhukka on n. 100W/m.
        Ei se putken koko ole ratkaiseva, jos venttili on säädettävä. Ennemmin ratkaisee, kuinka saat 90mm putken eristyksen asennetua. Yksi puhallusritilä pitää kuitenkin olla aina avoinna.
        Jos epäilet salongin lämmitystä, niin laita 2 puhallusta, avoin ja suljettava.

        Lämmitysteho on harvoin ongelma ja lämpöä säteilevät putket lämmittävät venettä myös.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ei kannata pienempään vaihtaa ellei sitten juuri ennen suutinta, jos suuttimella ei saa kuristettua tarpeeksi.

        Voi myös laittaa Y-haaran väärin päin eli lähimmälle suuttimelle ilma tekee 150 asteen mutkan, jos ongelma on liian suuri ilmamäärä lähimpiin suuttimiin.

        Erityisesti kauimmaksi menevät putket kannattaa eristää.

        Höpö höpö.
        Puhaltimen ja termarin säädöillä hoidetaan suurin teho. Kaikki sen alle toimii hyvin eikä ilmaa todellakaan tarvitse kuristaa. Sä oot se isäpapan troolaropika, joka puhuu ilman alkeellisintakaan tajua


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Lämmitysteho on harvoin ongelma ja lämpöä säteilevät putket lämmittävät venettä myös.

        Juuri näin. Esim. turkkilevyjen alla kulkeva putki säteilee lämpöä turkin alle, josta se tasaisesti lämmittää koko lattian. Paljon miellyttävämpi pitkässä juoksussa kuin se, että suulakkeesta puhaltaa tulikuumaa ja lattia on jääkylmä. Tekee se lämpö hyvää ja kuivattaa siellä rakenteissakin. Jos teho ei siihen riitä, niin sitten laite on alimitoitettu.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Lämmitysteho on harvoin ongelma ja lämpöä säteilevät putket lämmittävät venettä myös.

        Teho ei ole ongelma, mutta tehon jakautuminen on. Pisimmissä putkissa ilma kylmenee reilusti, jos ei ole eristetty. Siis lähimmästä suuttimesta tulee helposti 20-30 C kuumempaa kuin kauimmaisesta eli yleensä keulapiikkistä.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Lämmitysteho on harvoin ongelma ja lämpöä säteilevät putket lämmittävät venettä myös.

        Muuten kyllä, mutta kun ne putket yleensä on vedetty katseilta piiloon rakenteiden sisään ja usein lähelle runkoa, joka hohkaa kylmää juuri silloin kun sitä lämpöä tarvitaan.

        Siellä välipohjan sopukoissa se lämpö menee vain kondenssin tekoon, eikä ilahduta salongissa istuvia D.
        Kyllä kokemus on osoittanut, että hyvä putkien eristys tuo hyvän ja lämpimän ilman veneeseen.
        Bootmann


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Höpö höpö.
        Puhaltimen ja termarin säädöillä hoidetaan suurin teho. Kaikki sen alle toimii hyvin eikä ilmaa todellakaan tarvitse kuristaa. Sä oot se isäpapan troolaropika, joka puhuu ilman alkeellisintakaan tajua

        Jos ei ilmavirrat ole hyvin tasapainossa, on toisissa kajuutoissa paljon kuumempi kuin toisissa. Sitä ei mikään termostaatti muuta. Termostaatin paikalla ja säädöllä voi saada jonkun kajuutan haluamakseen, mutta silloin jossain muulla on liian kuuma tai kylmä.

        Tyypillinen tilanne on se, että lämppärin lähellä oleva takakajuutta on paljon kuumenpi kuin keulapiikki.

        Ovet auki nukkuen ero voi pysyä kohtuullisena, mutta poistuu vain takakajuutan suutinta kuristamalla ja saattaa myös vaatia keulakajuuttaan menevän putkiston eristämisen.

        Mikä ihme troolarifiksaatio täällä jollain on?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Muuten kyllä, mutta kun ne putket yleensä on vedetty katseilta piiloon rakenteiden sisään ja usein lähelle runkoa, joka hohkaa kylmää juuri silloin kun sitä lämpöä tarvitaan.

        Siellä välipohjan sopukoissa se lämpö menee vain kondenssin tekoon, eikä ilahduta salongissa istuvia D.
        Kyllä kokemus on osoittanut, että hyvä putkien eristys tuo hyvän ja lämpimän ilman veneeseen.
        Bootmann

        "se lämpö menee vain kondenssin tekoon,"

        Ai? Kyllä se kuule lämpö kuivattaa, eikä päinvastoin. Kylmenemien aiheuttaa kondessia.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Muuten kyllä, mutta kun ne putket yleensä on vedetty katseilta piiloon rakenteiden sisään ja usein lähelle runkoa, joka hohkaa kylmää juuri silloin kun sitä lämpöä tarvitaan.

        Siellä välipohjan sopukoissa se lämpö menee vain kondenssin tekoon, eikä ilahduta salongissa istuvia D.
        Kyllä kokemus on osoittanut, että hyvä putkien eristys tuo hyvän ja lämpimän ilman veneeseen.
        Bootmann

        Yleensä lämmitysteho ei ole niin närkillä


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Jos ei ilmavirrat ole hyvin tasapainossa, on toisissa kajuutoissa paljon kuumempi kuin toisissa. Sitä ei mikään termostaatti muuta. Termostaatin paikalla ja säädöllä voi saada jonkun kajuutan haluamakseen, mutta silloin jossain muulla on liian kuuma tai kylmä.

        Tyypillinen tilanne on se, että lämppärin lähellä oleva takakajuutta on paljon kuumenpi kuin keulapiikki.

        Ovet auki nukkuen ero voi pysyä kohtuullisena, mutta poistuu vain takakajuutan suutinta kuristamalla ja saattaa myös vaatia keulakajuuttaan menevän putkiston eristämisen.

        Mikä ihme troolarifiksaatio täällä jollain on?

        Sinulla on ilmeisesti joku tietty vene mielessä koska omaani tuo ei täsmää lainkaan eikä se ole missään nimessä yleispätevä.

        Koska termostaatteja on yleensä vain yksi, niin sillä ei voi säädellä kaikka tiloja vaan säätö tehdään käsin venttileistä. Kokemus osoittaa aika nopeasti, mikä venttiili on selällään ja mikä rakosellaan. Niitä ei ainakaan minun veneessäni tarvitse säädellä jatkuvasti.

        Koska kaikkia ulostuloja ei voi kuristaa, yksi tila, johon termostaattikin laitetaan, on sen lämpöinen, mikä termarista säädetään. Yöpymiseen tarkoitettua tilaa ei kannata laittaa avoimen puhalluksen perään.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Yleensä lämmitysteho ei ole niin närkillä

        4 kW lämmitin ja 4 makuuhytin salongin vene kuulostaa varsin niukalta. Kai tuo jo on reilusti yli 40 jalkaa? Vai onko pienempiä, jossa on neljä makuuhyttiä?

        Itsellä on 4 kW lämmitin 35-jalkaisessa, jossa vielä runko kerrosrakennetta. Siinä teho riittää vielä hyvin. Vähän isommissa on jo tehokkaammat mallit.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        4 kW lämmitin ja 4 makuuhytin salongin vene kuulostaa varsin niukalta. Kai tuo jo on reilusti yli 40 jalkaa? Vai onko pienempiä, jossa on neljä makuuhyttiä?

        Itsellä on 4 kW lämmitin 35-jalkaisessa, jossa vielä runko kerrosrakennetta. Siinä teho riittää vielä hyvin. Vähän isommissa on jo tehokkaammat mallit.

        Lämmitintä ei kannata ainakaan ylimitoittaa. Sen on hyvä käydä kunnolla lämpimänä, niin pysyy puhtaampana.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Juuri näin. Esim. turkkilevyjen alla kulkeva putki säteilee lämpöä turkin alle, josta se tasaisesti lämmittää koko lattian. Paljon miellyttävämpi pitkässä juoksussa kuin se, että suulakkeesta puhaltaa tulikuumaa ja lattia on jääkylmä. Tekee se lämpö hyvää ja kuivattaa siellä rakenteissakin. Jos teho ei siihen riitä, niin sitten laite on alimitoitettu.

        Lattian alla se lämmittää merivettä osalla tehoa. Jos tehoa on liikaa tämä on ok.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        4 kW lämmitin ja 4 makuuhytin salongin vene kuulostaa varsin niukalta. Kai tuo jo on reilusti yli 40 jalkaa? Vai onko pienempiä, jossa on neljä makuuhyttiä?

        Itsellä on 4 kW lämmitin 35-jalkaisessa, jossa vielä runko kerrosrakennetta. Siinä teho riittää vielä hyvin. Vähän isommissa on jo tehokkaammat mallit.

        Vene on klassinen 40 jalkainen, eli melko kapea ja ahdas nykyisiin verrattuna. 4kW pitäisi riittää hyvin tuohon.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Sinulla on ilmeisesti joku tietty vene mielessä koska omaani tuo ei täsmää lainkaan eikä se ole missään nimessä yleispätevä.

        Koska termostaatteja on yleensä vain yksi, niin sillä ei voi säädellä kaikka tiloja vaan säätö tehdään käsin venttileistä. Kokemus osoittaa aika nopeasti, mikä venttiili on selällään ja mikä rakosellaan. Niitä ei ainakaan minun veneessäni tarvitse säädellä jatkuvasti.

        Koska kaikkia ulostuloja ei voi kuristaa, yksi tila, johon termostaattikin laitetaan, on sen lämpöinen, mikä termarista säädetään. Yöpymiseen tarkoitettua tilaa ei kannata laittaa avoimen puhalluksen perään.

        Vastauksenihan oli viestiin, jossa luki mm. "Kaikki sen alle toimii hyvin eikä ilmaa todellakaan tarvitse kuristaa."

        Siis yritin kertoa, ettei toimi tasopainottamatta virtauksia eli esim. venttiileistä pitää säätää. Tietysti säätö on kertaluonteinen.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Lattian alla se lämmittää merivettä osalla tehoa. Jos tehoa on liikaa tämä on ok.

        No mieluummin sit liikaa tehoa, ja pysyy kotelorakenteetkin kuivina. Ylimääräisen kilowatin polttoaineen kulutus on rahassa mitattuna veneen lämmittimessä niin pientä, että ihan väärä paikka säästää.


    • Miten olet ajatellut uuden putkikoon vaihtumisen vanhaan siis 90 mm.Minä tein niin että vedin uuden lämppärin putkea noin puoli metriä vanhan sisään ja sitten vain tiivistys sähkömihen teipillä Kolmatta kesää käytössä ja toiminut OK.

      • Anonyymi

        Se ei ole tarpeen, mutta jos putki on putken sisällä, se on eriste ja lämpöä menee vähemmän hukkaan. Honna kannattaisi tehdä kuitenkin koko matkalta, jos pienemmän putken saa sujutettu vanhan sisään. Silloin ei tarvitse edes tiivistellä.
        Hinnassa ei ole varmaan juuri eroa.

        Samalla virtausnopeus kasvaa ja ilma pysyy lämpimämpänä perille asti.


      • Anonyymi kirjoitti:

        Se ei ole tarpeen, mutta jos putki on putken sisällä, se on eriste ja lämpöä menee vähemmän hukkaan. Honna kannattaisi tehdä kuitenkin koko matkalta, jos pienemmän putken saa sujutettu vanhan sisään. Silloin ei tarvitse edes tiivistellä.
        Hinnassa ei ole varmaan juuri eroa.

        Samalla virtausnopeus kasvaa ja ilma pysyy lämpimämpänä perille asti.

        Niin, tuota en tullut ajatelleeksi silloin.


    • Anonyymi

      Asiaa sivuten; mitä tiivistemassaa olette käyttäneet lämmittimen pakoputken asennuksessa, vai eikö mitään?

      • Anonyymi

        Auton pakoputken asennustahna


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Auton pakoputken asennustahna

        Täytyy hakea sellaista siis 👌


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Nurmossa kuoli 2 Lasta..

      Autokolarissa. Näin kertovat iltapäivälehdet juuri nyt. 22.11. Ja aina ennen Joulua näitä tulee. . .
      Seinäjoki
      59
      3275
    2. Vanhalle ukon rähjälle

      Satutit mua niin paljon kun erottiin. Oletko todella niin itsekäs että kuvittelet että huolisin sut kaiken tapahtuneen
      Ikävä
      47
      2931
    3. Maisa on SALAKUVATTU huumepoliisinsa kanssa!

      https://www.seiska.fi/vain-seiskassa/ensimmainen-yhteiskuva-maisa-torpan-ja-poliisikullan-lahiorakkaus-roihuaa/1525663
      Kotimaiset julkkisjuorut
      124
      2769
    4. Mikko Koivu yrittää pestä mustan valkoiseksi

      Ilmeisesti huomannut, että Helenan tukijoukot kasvaa kasvamistaan. Riistakamera paljasti hiljattain kylmän totuuden Mi
      Kotimaiset julkkisjuorut
      354
      1847
    5. Mitä sanoisit

      Ihastukselle, jos näkisitte?
      Tunteet
      71
      1104
    6. Ensitreffit Hai rehellisenä - Tämä intiimiyden muoto puuttui suhteesta Annan kanssa: "Meillä ei..."

      Hai ja Anna eivät jatkaneet avioliittoaan Ensitreffit-sarjassa. Olisiko mielestäsi tällä parilla ollut mahdollisuus aito
      Ensitreffit alttarilla
      10
      1101
    7. Purra hermostui A-studiossa

      Purra huusi ja tärisi A-studiossa 21.11.-24. Ei kykene asialliseen keskusteluun.
      Perussuomalaiset
      197
      1020
    8. Miten meinasit

      Suhtautua minuun kun taas kohdataan?
      Ikävä
      45
      849
    9. Joel Harkimo seuraa Martina Aitolehden jalanjälkiä!

      Oho, aikamoinen yllätys, että Joel Jolle Harkimo on lähtenyt Iholla-ohjelmaan. Tässähän hän seuraa mm. Martina Aitolehde
      Suomalaiset julkkikset
      26
      840
    10. Miksi pankkitunnuksilla kaikkialle

      Miksi rahaliikenteen palveluiden tunnukset vaaditaan miltei kaikkeen yleiseen asiointiin Suomessa? Kenen etu on se, että
      Maailman menoa
      103
      835
    Aihe