Vaihdevuodet, väsymys ja muut oireet

Anonyymi

Olen juuri täyttänyt 54 vuotta, viimeiset menkat n. vuosi sitten ja samoihin aikoihin hikikohtauksia, joissa sekunneissa nousi hiki pintaan ja lähti nopeasti pois. Näitä tuli vaihtelevasti muutaman kuukauden ajan, välillä todella useita kertoja päivässä.
Jossain kohta nämä loppui.

Sitten alkoi vatsavaivat, joita toki on ollut ”aina” jossain määrin, mutta nyt pahempana. Vaihtelevaa vatsantoimintaa, kipua yms. Vuosien mittaan yksi jos toinen ruoka-aine on muuttunut epäsopivaksi.

Testattiin helikobakteeri, joka oli positiivinen. En kuitenkaan ole vielä syönyt sitä hevoskuuria, sillä lukemani mukaan heliko on harvoin vatsavaivojen taustalla eikä häätö onnistu läheskään aina. Olen lisäksi erittäin lääkeherkkä ja joillekin lääkkeille allerginen. Kuten myös joillekin ruoka-aineille, kannan aina Epi-Peniä mukanani.

Ilmeisesti minulla on/oli lääkärin mukaan mahahaava, oli keväällä tutkimuksissa painettaessa hyvin kipeä, mutta se kipu ei tunnu enää tai on huomattavasti lieventynyt. Lääkkeitä tähän yritin syödä, jonkinaikaa onnistui, kunnes alkoi jatkuva ripuli. Loppui, kun lopetin lääkkeet. Gavisconia otan lähes joka ilta. Närästystä on harvoin, mutta ilmeisesti silti refluksi, kun nukahtamisen jälkeen herään usein ”tukehtumiseen” ja sen jälkeen yskin tunnin pari. Gavisconia ennen nukkumaanmenoa ottaessa tätä ei juurikaan tapahdu.
Nyt vatsa toimii suht ok, jonkinverran tyhjävatsakipua edelleen.

MUTTA nyt vasta päästään tähän palstan ha otsikonmukaiseen asiaan! Eli tämä nyt pari viikkoa kestänyt väsymys ja hikoilu! Aivan kamalaa. Hikoilu onkin tällä kertaa pitkäkestoista, voimakasta, kasvot punaisena ja väsyttää jatkuvasti. Olen aina ollut huono nukkuja, mutta nyt uni ei tunnu virkistävän yhtään.
Yöllä en hikoile mielestäni mitenkään runsaasti, en herää märistä lakanoista, mutta huone on oltava viileä eli kuumempi minulla on kuin normaalisti.
Korona on vaikeuttanut kaikkeen muuhun hoitoon pääsyn, vaikka muuta väitettäisiin. Olen väsynyt yrittämään lääkäriin pääsyä ja jos sinne pääsee, niin hätäisesti päivystykseen, jossa kukaan ei oikeasti tutki/hoida kuin sen hetkisen akuuteimman vaivan. Enkä kyllä kovin helposti mene edes lääkäriin, sekin pitää tunnustaa.
Olen käynyt omalla rahalla kokovatsan ultrassa ja GastroPanel testissä. Ultrassa ei näkynyt mitään outoa ja GastroPanelissa helikoa lukuunottamatta kaikki normaaleja arvoja. Perusverikokeet normaalit, joku maksa-arvo hyvin vähän koholla, siitä ei yksikään lääkäri ole ollut huolissaan. En käytä alkoholia enkä tupakoi.
Onko sinnepäinkään samanlaisia kokemuksia muilla, kun mietin, että onko tämä kaikki väsymys ja hikoilu vaihdevuosia vai vatsassa/suolistossa joku isompi vika?

7

3230

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

      ei tuollasta sepustusta jaksa kukaan lukea.

      • Anonyymi

        Voi voi, et varmaan osaiskaan 😅


    • Anonyymi

      Voisiko heliko aiheuttaa verenvuotoa vatsassa niin runsaasti, että kärsisit raudan puutoksesta? Mittauta ferritiini varmuuden vuoksi. Kannattaa ehkä katsoa endokrinologi Esa Soppi nettisivut raudan puutteesta. Se aiheuttaa moninaisia oireita, samoin kilpirauhasen häiriöt. Vaihdevuodet hankaloittavat siellä seassa kumpaakin.

    • Anonyymi

      Noihin kuumiin aaltoihin vastaan. Nyt ei kukaan saa loukkaantua ja luulla että vähättelen vaivaa. Haluan ihan oikeasti auttaa edes yhtä jos tämä tepsii.
      Se on sokeripitoisten herkkujen poisjättäminen. Ole 56 vuotias ja 7 vuoden sisään ollut silloin tällöin kuumotusta. Viime vuodet olen ollut ilman makeita herkkuja ja silloin ei lainkaan kuumia aaltoja. Sitten jos syön esim muutaman donitsin on parin tunnin kuluttua kuuma aalto. Tämä on nyt monta kertaa koettu. Olihan se totuttelua jättää kaikki makea, mutta ei enää.
      Ravintooni kuuluu lähinnä kasviksia, kalaa, kananmunaa, hunajaa, leipiä monipuolisesti, hedelmiä. Juon kahvia mustana.

    • Anonyymi

      Tuo kova hikoilupuuska on vaihdevuosien oire. Samoin väsymys. Kannattaa käydä gynekologilla. Jos et ole hormonikorvausta vastustava.

    • Anonyymi

      Entä uniapnea. Itse aivan poikki ilman cpap laitetta nukutun yön jälkeen.

    • Anonyymi

      Minulla oli ylipainoa reilut 25 kg. Alkoi vaihdevuodet (52v), tuli aivan hirveitä hikoilukohtauksia päivisin ja etenkin öisin. Naama lehti punaiseksi ja hiki virtasi pitkin kroppaa aivan sekunneissa kun kohtaus iski. Sain painon alas reilussa vuodessa, ei ole hikoiluttanut enää yhtään.

      Minulla on sama kuin tuolla edelliselläkin kirjoittajalla, sokeri laukaisee lämpöaallon. Tänä kesänä oli kovat helteet ja teki valtavasti mieli jäätelöä. Yksi jäätelötötterö, vajaa tunti sen syömisestä ja hiki virtaa pitkin pintaa.
      Eipä tarvitse lastenlasten karkkejakaan montaa popsia kun naama helottaa kohta punaisena ja hikikarpalot on otsalla. Kokeiltu on useamman kerran ja sama lopputulos joka kerta.

      Nyt en ole syönyt minkäänlaista makeaa pariin kuukauteen eikä ole yhtään hikoilukohtausta ollut.

    Ketjusta on poistettu 2 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Naiset miltä kiihottuminen teissä tuntuu

      Kun miehellä tulee seisokki ja ja sellainen kihmelöinti sinne niin mitä naisessa köy? :)
      Sinkut
      68
      4783
    2. Haistoin ensin tuoksusi

      Käännyin katsomaan oletko se todellakin sinä , otin askeleen taakse ja jähmetyin. Moikattiin naamat peruslukemilla. Tu
      Ikävä
      15
      2290
    3. Olet sä kyllä

      ihme nainen. Mikä on tuo sun viehätysvoiman salaisuus?
      Ikävä
      26
      1816
    4. Hiljaiset hyvästit?

      Vai mikä on :( oonko sanonut jotain vai mitä?
      Ikävä
      13
      1536
    5. Teuvo Hakkaraisesta tulee eurovaalien ääniharava

      Persuissa harmitellaan omaa tyhmyyttä
      Maailman menoa
      32
      1481
    6. Miksi kohtelit minua kuin tyhmää koiraa?

      Rakastin sinua mutta kohtelit huonosti. Tuntuu ala-arvoiselta. Miksi kuvittelin että joku kohtelisi minua reilusti. Hais
      Särkynyt sydän
      5
      1328
    7. Turha mun on yrittää saada yhteyttä

      Oot mikä oot ja se siitä
      Suhteet
      10
      1247
    8. Näkymätöntä porukkaa vai ei

      Mon asuu yksin. Mitas mieltä ootte ?
      Ikävä
      15
      1156
    9. 23
      1102
    10. Kyllä poisto toimii

      Esitin illan suussa kysymyksen, joka koska palstalla riehuvaa häirikköä ja tiedustelin, eikö sitä saa julistettua pannaa
      80 plus
      4
      1091
    Aihe