Apua! Elisan reititin vai modeemi?

Anonyymi

Elikkäs olen muuttanut uuteen asuntoon mihin haluaisin toimivan netin. Kyseessä on pieni yksiö, missä haluan käyttää nettiä tietokoneessani, sekä pelikonsolissani. Olen ostamassa Elisan netin kotiin, mutta en saa mistään selkeää lyhyttä vastausta siihen, tarvitsenko minä netin käyttämiseen REITITTIMEN vai MODEEMIN. Vai molemmat?

Kun menen Elisan nettisivuille, siellä pyydetään syöttämään osoite ja näytetään sitten vaihtoehdot heidän eri nettivaihtoehdoista. Kun valitsen sieltä sopivan netin, sivu haluaa minun valitsevan seuraavaksi reitittimen. Modeemista ei ole mitään puhetta, vaan reitittimen valittuani, pystyn vain siirtymään seuraavaksi kassalle.

Niin voiko joku sanoa lyhyesti selkeällä suomenkielellä, että jos valitsen sieltä itselleni tämän sopivan netin ja sitten yhden reititimen ja ostan VAIN NÄMÄ, saanko silloin kotiini toimivan netin, enkä tarvitse mitään muuta? Eli riittääkö reititin päästämään minut internettiin?

(Jostain olen joskus ymmärtänyt, että reititin vain jakaa olemassaolemasta modeemista yhteyden eteenpäin, mikä tarkottaisi varmaan sitten sitä, että minulla pitäisikin olla modeemi? Mutta riittäisikö silloin pelkkä modeemi jakamaan yhteyden useaan laitteeseen? Vanhempieni luona heillä on taas pelkkä Elisan modeemi, millä he saavat yhteyden kaikkiin laitteisiinsa. Toimiiko reititin samalla tavalla?)

4

755

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

      Yksinkertaistettuna jos asunnon seinässä ei ole normaalia verkkokaapelipaikkaa niin tarvitaan joko ADSL2 tai VDSL2 modeemi tai jopa kaapelimodeemi riippuen mitä tekniikkaa käytetään. Modeemissa on yleensä wlan reititin samassa.

    • Anonyymi

      Eipä sinun tarvitse itse juuri mitään tietää. Kun tilaat netin niin sano, että haluat useita koneita samanaikaisesti nettiin. Antavat sitten sopivat laitteet.
      Minulla on "kesämökillä" taloyhtiön pakottama elisan netti ja siinä on yksi "compolaite", joka hoitaa kaiken.

    • Anonyymi

      Kiitos vastauksista! Lähinnä en tykkää kysellä sieltä myymälästä tai alkaa heille selitellä näistä, kun on niin paljon kokemuksia missä nämä kauppiaat sitten vaan yrittävät myydä ties mitä turhaa siihen lisäksi. Mutta eiköhän tämä tästä... Ärsyttää vaan miten epäselviä nämä nettiasiat on aina.

    • Anonyymi

      Jos ajattelit ottaa nettiyhteyden "seinästä", sinun täytyy selvittää mikä yhtiö yhteyden on järjestänyt. Jos tietoa ei löydy mistään näkyviltä, kysy isännöitsijältä. Toinen vaihtoehto on että hommaat mobiiliyhteyden, mutta joka saattaa olla huono vaihtoehto pelaamiseen

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mielessäni vieläkin T

      Harmi että siinä kävi niinkuin kävi, rakastin sinua. Toivotan sulle kaikkea hyvää. Toivottavasti löydät sopivan ja hyvän
      Ikävä
      40
      2042
    2. Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita

      Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita – neljä Jyväskylän Outlaws MC:n jäsentä vangittu: "Määrät p
      Jyväskylä
      45
      1577
    3. Persut petti kannattajansa, totaalisesti !

      Peraujen fundamentalisteille, vaihtkaa saittia. Muille, näin sen näimme. On helppo luvata kehareille, eikä ne ymmärrä,
      Maailman menoa
      29
      1461
    4. Ei luottoa lakko maahan

      Patria menetti sovitun ksupan.
      Suomen Keskusta
      19
      1447
    5. Nellietä Emmaa ja Amandaa stressaa

      Ukkii minnuu Emmaa ja Amandaa stressaa ihan sikana joten voidaanko me koko kolmikko hypätä ukin kainaloon ja syleilyyn k
      Isovanhempien jutut
      6
      1431
    6. Nähtäiskö ylihuomenna taas siellä missä viimeksikin?

      Otetaan ruokaöljyä, banaaneita ja tuorekurkkuja sinne messiin. Tehdään taas sitä meidän salakivaa.
      Ikävä
      1
      1405
    7. Sinäkö se olit...

      Vai olitko? Jostain kumman syystä katse venyi.. Ajelin sitten miten sattuu ja sanoin ääneen siinä se nyt meni😅😅... Lis
      Ikävä
      2
      1377
    8. Housuvaippojen käyttö Suomi vs Ulkomaat

      Suomessa housuvaippoja aletaan käyttämään vauvoilla heti, kun ne alkavat ryömiä. Tuntuu, että ulkomailla housuvaippoihin
      Vaipat
      1
      1310
    9. Hyvää yötä ja kauniita unia!

      Täytyy alkaa taas nukkumaan, että jaksaa taas tämän päivän haasteet. Aikainen tipu madon löytää, vai miten se ärsyttävä
      Tunteet
      2
      1240
    10. Lepakot ja lepakkopönttö

      Ajattelin tehdä lepakkopöntön. Tietääkö joku ovatko lepakot talvella lepakkopöntössä ´vai jossain muualla nukkumassa ta
      5
      1227
    Aihe