Lamda-arvo päästömittauksessa

Anonyymi

Mistä johtuu liian korkea lamda-arvo pakokaasujen päästömittauksessa? Kyseessä Toyota Corolla vm. 2002

Olen tilannut uudet lamda-anturit koska tuohon autoon niitä ei ole koskaan vaihdettu, voiko vika olla siinä, vai missä? Autokorjaamo ei osaa antaa selitystä liian korkeille pakokaasu päästöille.. Katsastus edessä ja pitäs saada päästöt lain mukaiseksi jotta auto menee katsastuksesta läpi..

27

3163

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

      "Mistä johtuu liian korkea lamda-arvo pakokaasujen päästömittauksessa?"

      Päästömittauksessa annettu lambda arvo on laskennallinen. Se lasketaan mitatuista arvoista.

      "Autokorjaamo ei osaa antaa selitystä liian korkeille pakokaasu päästöille.. "

      En minäkään. Kun et kerro niitä päästöarvoja.

      • Anonyymi

        Päästöarvoja mitatessa mittari ei näyttänyt vihreää vaan punaista.. Mutta se autokorjaamon huoltomies sanoi että se herjaa lamda-arvoista.. Minä en nähnyt koko arvoja.. jotain vajaa 2 taisi olla.. viime vuonna jotain 1,03.. Ja myös käynnin arvoja kun se kone mittasi niin tyhjäkäynnillä se näytti punaista ja kun painoi kaasua niin vihreää.. eli moottori sai kierroksia silloin enempi.. lamda-arvo kuitenkin pysyi punaisella.. Minä en sitten tiedä mitä tarkoittaa vihreä ja punainen väri siinä pakokaasujen päästölaite mittarissa..


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Päästöarvoja mitatessa mittari ei näyttänyt vihreää vaan punaista.. Mutta se autokorjaamon huoltomies sanoi että se herjaa lamda-arvoista.. Minä en nähnyt koko arvoja.. jotain vajaa 2 taisi olla.. viime vuonna jotain 1,03.. Ja myös käynnin arvoja kun se kone mittasi niin tyhjäkäynnillä se näytti punaista ja kun painoi kaasua niin vihreää.. eli moottori sai kierroksia silloin enempi.. lamda-arvo kuitenkin pysyi punaisella.. Minä en sitten tiedä mitä tarkoittaa vihreä ja punainen väri siinä pakokaasujen päästölaite mittarissa..

        Lisäisin vielä että mitään päästöraporttia se kone ei tehnyt.. se vain kysy jatkuvasti otetaanko uusiksi.. Tottakait sitä säikähtää kun viime vuonna yks huoltomies sanoi että se meinasi herjata lamdaa mutta hän antoi kaasua ja se asettu.. Nyt tänä vuonna kaasun anto ei auttanut.. mittaritauluun mitään virhe ilmoituksia ei ole tullut.. ainoa huolen aiheeni on tuo huoltomiehen sanonta että se herjaa lamda-arvoja.. se pakopäästöjä mittaava laite..


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Päästöarvoja mitatessa mittari ei näyttänyt vihreää vaan punaista.. Mutta se autokorjaamon huoltomies sanoi että se herjaa lamda-arvoista.. Minä en nähnyt koko arvoja.. jotain vajaa 2 taisi olla.. viime vuonna jotain 1,03.. Ja myös käynnin arvoja kun se kone mittasi niin tyhjäkäynnillä se näytti punaista ja kun painoi kaasua niin vihreää.. eli moottori sai kierroksia silloin enempi.. lamda-arvo kuitenkin pysyi punaisella.. Minä en sitten tiedä mitä tarkoittaa vihreä ja punainen väri siinä pakokaasujen päästölaite mittarissa..

        Okei. Tuosta tuli selväksi vain se, että et ymmärrä juurikaan autoista.

        Se mitä sinun kannattaa nyt tehdä: Menet toiselle korjaamolle missä mittautat pakokaasupäästöt ja sinun tulee saada siitä mittauksesta tuloste jossa on eriteltynä CO-, HC-, O2- ja CO2 mittaus, niin tyhjäkäynnillä kuin korotetulla kierrosnopeudella.

        Eli suomeksi sanottuna, teetät ihan normaalin pakokaasumittauksen ja sinun pitää saada siitä tuloste mukaan.

        Sen jälkeen voi alkaa arvailemaan että mistä voi olla kysymys.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Okei. Tuosta tuli selväksi vain se, että et ymmärrä juurikaan autoista.

        Se mitä sinun kannattaa nyt tehdä: Menet toiselle korjaamolle missä mittautat pakokaasupäästöt ja sinun tulee saada siitä mittauksesta tuloste jossa on eriteltynä CO-, HC-, O2- ja CO2 mittaus, niin tyhjäkäynnillä kuin korotetulla kierrosnopeudella.

        Eli suomeksi sanottuna, teetät ihan normaalin pakokaasumittauksen ja sinun pitää saada siitä tuloste mukaan.

        Sen jälkeen voi alkaa arvailemaan että mistä voi olla kysymys.

        En ymmärrä autoista muuta kun sen verran että ajan paikasta a paikkaan b tarvittaessa autolla. Tekniikasta mulla ei ole mitään hajua.. Mä olen varannut tuolle samalle korjaamolle ajan ja pyytänyt vaihtamaan ainakin toisen niistä lamdoista uuteen.. ja mittaamaan sen jälkeen arvot uusiksi.. ( 2 lamda-anturia tuossa autossa mutta juteltuani erään ihmisen kanssa hän sanoi ettei tarvitse vaihtaa kun toinen lamda eli se joka on pakosarjassa kiinni ja sitä joka on kiinni lähellä katalysaattoria sitä ei tarvis vaihdattaa.. ) ja toista autokorjaamoa missä voisi nuo mittauttaa tällä paikkakunnalla ei ole.. ainoa on katsastusasema.. mutta koska katsastusajankohta tuolle autolle on ihan pian, niin haluan hyväksytyn raportin pakotestistä viedä mukanani sinne katsastukseen..

        ps. ja mä olen luullut että kun olen vain asiakas ja tuo liike on autokorjaamo että kun he päivittäin siellä korjaavat autoja että he tietää ja osaa.. Minä en itse ymmärrä yhtikäs mitään autoista muuta kun ajan.. ja siksi minusta on outoa kun sinne menee niin ne kuvittelee kuin minä tietäisin.. en todellakaan tiedä.. odotan heidän tietävän ja kertovan mulle..


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        En ymmärrä autoista muuta kun sen verran että ajan paikasta a paikkaan b tarvittaessa autolla. Tekniikasta mulla ei ole mitään hajua.. Mä olen varannut tuolle samalle korjaamolle ajan ja pyytänyt vaihtamaan ainakin toisen niistä lamdoista uuteen.. ja mittaamaan sen jälkeen arvot uusiksi.. ( 2 lamda-anturia tuossa autossa mutta juteltuani erään ihmisen kanssa hän sanoi ettei tarvitse vaihtaa kun toinen lamda eli se joka on pakosarjassa kiinni ja sitä joka on kiinni lähellä katalysaattoria sitä ei tarvis vaihdattaa.. ) ja toista autokorjaamoa missä voisi nuo mittauttaa tällä paikkakunnalla ei ole.. ainoa on katsastusasema.. mutta koska katsastusajankohta tuolle autolle on ihan pian, niin haluan hyväksytyn raportin pakotestistä viedä mukanani sinne katsastukseen..

        ps. ja mä olen luullut että kun olen vain asiakas ja tuo liike on autokorjaamo että kun he päivittäin siellä korjaavat autoja että he tietää ja osaa.. Minä en itse ymmärrä yhtikäs mitään autoista muuta kun ajan.. ja siksi minusta on outoa kun sinne menee niin ne kuvittelee kuin minä tietäisin.. en todellakaan tiedä.. odotan heidän tietävän ja kertovan mulle..

        Kuka tahansa voi perustaa autokorjaamon, sinäkin.

        Ei se, että omistaa autokorjaamon, ole mikään tae osaamisesta.


    • Anonyymi

      Korka lambda arvo voi johtua vuotavasta pakoputkesta, toki voi johtua monesta muustakin asiasta.

      Kun sinulla ei ole esittää mittaustuloksia, ei kannattane arvailulla edetä jos pakoputki ei selvästi vuoda jostakin.

      Kunnon mittaustulokset printattuna kertoo missä mennään. Nuo tulisi aina saada mukaan jos olet maksanut pakokaasupäästömittauksesta.

      Jos korjaamo ei noita anna mukaan oletuksena, on aika vaihtaa korjaamoa.

      • Anonyymi

        Se liike ei perinyt maksua siitä mittauksesta. Kysyin kyllä mutta sanoi se paikan myyjä että maksaa sitten kun se homma on tehty.. olen kysynyt kyllä mitä tuo monena päivänä korjaamolla käynti maksaa.. kun alkoi pelottamaan kun se korjaamo ei antanut maksaa..


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Se liike ei perinyt maksua siitä mittauksesta. Kysyin kyllä mutta sanoi se paikan myyjä että maksaa sitten kun se homma on tehty.. olen kysynyt kyllä mitä tuo monena päivänä korjaamolla käynti maksaa.. kun alkoi pelottamaan kun se korjaamo ei antanut maksaa..

        Ja eikö sen huoltomiehen olis kuulunut sanoa mulle jos pakoputki vuotas.. tuo kyllä ääntää samalla lailla, mutta ei siitä mitään savua näy.. katti siihen on vaihdettu vuosi sitten ja sen jälkeen se alkoi ääntämään.. yhden kerran on läpi mennyt jo katsastuksessa.. vuosi on ollut tuossa välissä ja nyt pitäs katsastaa tuo auto.. Ja kun en ymmärrä näitä, niin ajattelin kysyä täällä että jos jollain yleisohjetta olis antaa.. kun tuolla korjaamolla pitäs asiakkaan olla se tietävä osapuoli.. mutta kun menee tällainen joka ei tiedä autoista mitään.. niin siinä sitten ollaan.. pelottaa... todella..


    • Anonyymi

      Vuotava pakoputki on helppo testata tukkeamalla vaikka hanskalla pakoputken pää auton käydessä. Syy korkeaan lambdaan voi olla viallinen katti tai anturi tai sitten kone vaatisi vain muutaman kymmenen kilometrin lenkin motarilla pienellä vaihteella kierrokset korkealla.

      • Anonyymi

        Huoltomies kävi ajamassa tuolla autolla.. ja lamda-arvo parani.. mutta ei ollut kuitenkaan tarpeeksi hyvä.. ja kun kone kävi siinä sitten paikallaan kytkettynä pakotesti laitteeseen.. se sylkäisi jonkun lapun sieltä.. mutta se huoltomies ei sitä lappua mulle antanut.. enkä älynnyt sitä kysyä.. tuon jälkeen siihen tuli taas liian korkeat arvot.. moottori kyllä kuluttaa bensaa aika paljon.. siihen nähden että se on toyota corolla jonka pitäisi olla pieni kulutuksinen auto.. ääni on sellainen kuin tuossa autossa joku paikka olisi tukossa.. tiedä sitten mikä.. pakko mun se on tuonne viedä.. huoltoon.. kun pitää saada se katsastettua.. tuo korjaamo on täällä ollut vuosikymmenen ajan ainakin.. ja moni käyttää siellä autoaan korjautettavana.. mitä muuta vaihtoehtoa tavallisella ihmisellä on.. kun ei itse osaa..


      • Anonyymi

        Jos katalysaattori on vaihdettu vuosi sitten, se tuskin on viallinen. Epäilen että se vanhakaan katalysaattori ei ollut viallinen vaan vaihdettiin turhaan.

        Uusi katalysaattori onnistui todennäköisesti peittämään tämän alkavan vian, mutta kun sillä on vuoden ajellut, se ei enää siihen pysty.

        Autossa on joku vika, miksi se käy liian laihalla. Mikä tahansa moottorin antureista voi sen tehdä, tai sitten pakoputkessa on pieni vuoto mistä se vetää ilmaa sisään.

        Suosittelen korjaamon vaihtamista, tai ainakin diagnoosin hakemista toiselta korjaamolta. Tämän nykyisen toiminta ei kuulosta kovinkaan osaavalta.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Huoltomies kävi ajamassa tuolla autolla.. ja lamda-arvo parani.. mutta ei ollut kuitenkaan tarpeeksi hyvä.. ja kun kone kävi siinä sitten paikallaan kytkettynä pakotesti laitteeseen.. se sylkäisi jonkun lapun sieltä.. mutta se huoltomies ei sitä lappua mulle antanut.. enkä älynnyt sitä kysyä.. tuon jälkeen siihen tuli taas liian korkeat arvot.. moottori kyllä kuluttaa bensaa aika paljon.. siihen nähden että se on toyota corolla jonka pitäisi olla pieni kulutuksinen auto.. ääni on sellainen kuin tuossa autossa joku paikka olisi tukossa.. tiedä sitten mikä.. pakko mun se on tuonne viedä.. huoltoon.. kun pitää saada se katsastettua.. tuo korjaamo on täällä ollut vuosikymmenen ajan ainakin.. ja moni käyttää siellä autoaan korjautettavana.. mitä muuta vaihtoehtoa tavallisella ihmisellä on.. kun ei itse osaa..

        Nämä ei vaan taida olla kyseisen korjaamon osaamisaluetta.

        Ehkä vaihtelevat renkaita, pakoputkia ja palloniveliä ja laakereita sujuvasti mutta kuulostaa että näissä asioissa heillä ei ole ihan tiukinta ymmärrystä.


    • Anonyymi

      Voi olla vialllinen lambda-anturi tai vuoto imusarjassa.

      • Anonyymi

        Kun corolla on varustettu MAP anturilla, eikä ilmamassamittarilla, niin tuo vuoto imusarjassa olisi aivan sama kuin kaasuläppää avattaisiin.

        Kierrokset nousisi mutta seos olisi aivan kohdillaan, riippuen tietysti vuodon suuruudesta ja kohdasta imusarjassa.


    • Anonyymi

      Minä voi ostaa corollan pois ja kerron miksi korkea arvo, ennen osien vaihtoa.

    • Anonyymi

      Saattaa johtua viallisesta lambda-anturista, joka raportoi moottorinohjausyksikölle, että seos on liian rikkaalla. Ohjausyksikkö sitten vähentää bensan määrää ja putken päästä mitattuna on liian laihalla. Anturin voi helposti tarkistaa katsomalla vikakoodinlukulaitteella, täsmääkö anturin lukema putken päästä mitattuun.

      Pakoputken päästä mitattu lukema näyttää väärin, jos putki vuotaa ja vetää ilmaa pakokaasun joukkoon.

    • Anonyymi

      Öljynkulutus on tappanut katin.

    • Anonyymi

      Pakoputken päästä tulee jotain kaasua.. mutta se ei ole minkään väristä.. kun se poika siellä korjaamolla painoi kaasua.. tuli mun mielestä pakoputken päästä kuin vesihöyryn näköistä kaasua.. muutoinhan tuossa autossa kyseinen pakoputken päästä tuleva kaasu ei edes näy.. Kun käden laittaa eteen sitä kyllä tulee.. sen tuntee kun sieltä jotain tulee.. mutta kun sitä ei näe..

      Ja mainittakoon että siinä testissä lamda-arvo oli rajoilla.. mitään virheilmoituksia ei ole tullut.. Se huoltomies ei kuitenkaan antanut siitä minkäänlaista raporttia mulle mukaan.. vaan piti sen itsellään, jotta olisin nähnyt mitä ne muut lukemat oli.. Vuosi sitten kaikki oli vielä hyvin.. ja mitään isompia tämän vuoden aikana tuossa autossa ei ole tullut vastaan, yksi puola meni joka vaihdettiin.. mutta ei muuta.. ja kylmäainetta tiputti lattialle kun käytti A/C:tä päällä.. Käytin siitäkin korjaamolla ja koska oli viileä ilma se oli ihan kuiva auton pohja ja huolto mies ei tehnyt painetestiä, vaikka sitä pyysin... jotta jos on korjattavia vikoja niin korjauttaisin.. jos nyt ne ei maltaita maksa että pääsee vain osien vaihdolla.. ja mainittakoon että kun pari vuotta sitten tuon auton hankin autoliikkeestä, niin heti kotimatkalla kun saavuin eräälle moottoritielle alkoi palamaan moottorin häiriö valo joka ilmoitti katalysaattorista.. se vaihdettiin toyota-huollossa uuteen.. ja se uusi on tuossa paikoillaan.. joka on asennettu toyota-huollossa..

      • Anonyymi

        Jostain luin että tuohon merkkiin pitäs lamda-anturit vaihtaa 160 000 km:n välein.. tuolla on ajettu 260 000 km ja kertaakaan niitä ei ole vaihdettu.. Mietin onko sitten syy niissä antureissa ? Kun ne on vanhoja, alkuperäisiä ja autolla ikää kuitenkin jo 19 vuotta..


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Jostain luin että tuohon merkkiin pitäs lamda-anturit vaihtaa 160 000 km:n välein.. tuolla on ajettu 260 000 km ja kertaakaan niitä ei ole vaihdettu.. Mietin onko sitten syy niissä antureissa ? Kun ne on vanhoja, alkuperäisiä ja autolla ikää kuitenkin jo 19 vuotta..

        Aivan turhia arvauksia. Jos sulla ei ole päästölappua ja/tai vikakoodeja luettuna niin saat vaihdella niitä osia ihan arpapelillä niin paljon kuin hyvältä tuntuu. mitään järkeähän siinä ei tietenkään ole.

        Jos paikallinen korjaamo ei pysty kertomaan missä on vika ja/tai ei pysty toimittamaan sinulle päästöarvolappua ja/tai lukemaan vikakoodeja on aika tankata kymmenen litraa bensaa tankkiin ja ajaa sinne isommalle kirkolle.


    • Anonyymi

      Mikä moottori, onko obd.

      • Anonyymi

        Tankkiin suutintenpuhdistusaine ja ajat sen tankillisen lähes tyhjäksi.Minulla avensiksessa näytti moottori vikavaloa.Laitoin aineen tankkiin,niin vika korjautui kun ajoin jonkun aikaa.Ei pala valo ja on mennyt katsastuksessa läpi.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Tankkiin suutintenpuhdistusaine ja ajat sen tankillisen lähes tyhjäksi.Minulla avensiksessa näytti moottori vikavaloa.Laitoin aineen tankkiin,niin vika korjautui kun ajoin jonkun aikaa.Ei pala valo ja on mennyt katsastuksessa läpi.

        Lotossakin joku voittaa joskus.

        Jos sulla on jokin moottorin antureista rikki ja siitä johtuen se moottorin vikavalo syttyy niin saat kaataa tankkiin vaikka tärpättiä ilman että se valo sammuu.


    • Anonyymi

      Korkea Lambdan arvo eli yli yksi tarkoittaa liikaa happea pakokaasuissa. Todella harvoin se vika on lambda-anturissa, eikä niiden vaihto poista itse ongelmaa. Se on vähän kuin vaihtaisi kalsareita ripulissa. Yleensä se kertoo jonkin oireilevan komponentin tai imuvuodon usein ennen sylinlinteriä. Katsastuskonttorin käyttämä pakokaasuanalysaattori laskee myös ns. lambda-arvon ihan matemaattisesti. Liiallinen happiarvo viittaa pakoputken vuotoon ja se korjaantuu ihan pakoputken tilkinnällä.

      Suomeksi sanottuna korkea arvo ei ole välttämättä se ydin ongelma. Jos on sen lisäksi todella rajut HC-päästöt ja matalat CO2 arvot, niin ongelmaa on sytytyspuolella jne.

      • Anonyymi

        Näinhän se on. Mutta nyt on case missä auton omistaja ei ymmärrä mistään mitään eikä korjaamo tunnu olevan se kanootin terävin kynä, eikä se anna edes mitattuja arvoja auton omistajalle.

        Joten, me emme voi päätellä mitään ilman mittaustuloksia, ja vaikka voisimmekin, omistaja ei ymmärtäisi mitä kerromme hänelle. Sitten jos hän vielä yrittäisi sitä selittää korjaamolle missä ei ymmärretä asiaa niin tuskin tuo kuntoon tulisi.

        Mielestäni ainoa käytännön ratkaisu on se, että vie auton sellaiselle korjaamolle joka osaa asiansa.


    • Anonyymi

      Mikähän siinä on, että nykyään korjaamot ovat helisemässä yksinkertaisimpienkin vikojen kanssa. Ei tosin koske vielä kaikkia korjaamoita. Vaihdettavat osat arvotaan tai aloitetaan siitä kalleimmasta komponentista. Korjaamoilla on kyllä hienoja laitteita, mitä meillä tavallisilla autonomistajilla ei ole käytössä ja kuitenkin parkkipaikalla saadaan se auto pelittämään ihan harrastajataidoilla.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Katso: Ohhoh! Miina Äkkijyrkkä sai käskyn lähteä pois Farmi-kuvauksista -Kommentoi asiaa: "En ole.."

      Tämä oli shokkiyllätys. Oliko tässä kyse tosiaan siitä, että Äkkijyrkkä sanoi asioita suoraan vai mistä.... Tsemppiä, Mi
      Tv-sarjat
      130
      5065
    2. Voi kun mies rapsuttaisit mua sieltä

      Saisit myös sormiisi ihanan tuoksukasta rakkauden mahlaa.👄
      Ikävä
      32
      3187
    3. Haluan jutella kanssasi Nainen

      Olisiko jo aika tavata ja avata tunteemme...On niin paljon asioita joihin molemmat ehkä haluaisimme saada vastaukset...O
      Ikävä
      16
      1827
    4. Poliisiauto Omasp:n edessä parkissa

      Poliisiauto oli parkissa monta tuntia Seinäjoen konttorin edessä tänään. Haettiinko joku tai jotain pankista tutkittavak
      Seinäjoki
      22
      1790
    5. Onko mies niin,

      että sinulle ei riitä yksi nainen? Minulle suhde tarkoittaa sitoutumista, tosin eihän se vankila saa olla kummallekaan.
      Tunteet
      19
      1655
    6. Voitasko leikkiä jotain tunnisteleikkiä?

      Tietäisi ketä täällä käy kaipaamassa.. kerro jotain mikä liittyy sinuun ja häneen eikä muut tiedä. Vastaan itsekin kohta
      Ikävä
      71
      1511
    7. Tietysti jokainen ansaitsee

      Hän varmasti ansaitsee vain parasta ja sopivinta tietenkin, suon sen onnen hänelle enemmän kuin mielelläni. Aika on nyt
      Ikävä
      11
      1305
    8. Armi Aavikko Malmin hautausmaa

      Haudattiinko Armi arkussa Malmin hautausmaalle vai tuhkattiinko hänet? Kuka tietää asiasta oikein?
      Kotimaiset julkkisjuorut
      11
      1276
    9. Miksi näin?

      Miksi vihervassut haluaa maahan porukkaa jonka pyhä kirja kieltää sopeutumisen vääräuskoisten keskuuteen? Näin kotoutumi
      Maailman menoa
      19
      1267
    10. Haluisin suudella ja huokailla

      ja purra kaulaasi ja rakastella sinua. Haluisin puristella rintojasi ja pakaroitasi. Ei sinulla taida olla kuitenkaan ni
      Ikävä
      16
      1257
    Aihe