Pystyykö tuota muuttamaan mitenkään kohtuuhintaan että kävisi 95E polttoaine? Joutuisi vaihtamaan varmaankin suuttimet jne. Kaikkiin muihin Opeleihin 95E käy, mutta ei tuohon kun suihkun muoto alkoholin takia muka huono ja joutuu lisäämään polttoaineen määrää. Tankkasin 95E kun en arvannut, ei ajossa huomaa mitään, mutta täytynee viimeistään puolivälissä varmuuden vuoksi tankata 98.
Tuohon on vaihdettu moottori, mutta ilmeisesti kaikki 2.2 direct samanlaisia vai ovatko? Lisäaineenkin kanssa 95E olisi selvästi halvempaa, mutta ei auta kun alkoholia saisi olla vain 5%. Ei sen säästön takia kannata kuitenkaan isoa remonttia tehdä jos onnistuukaan.
Vectra C 2.2 direct
26
4584
Vastaukset
- Anonyymi
Ei auta suutinten vaihto, se oktaanivaatimus mikä määrää. Muistaakseni 98
- Anonyymi
Polttoaine sivuilla lukee näin.
"Opel muut paitsi 2.2 direct"
"Toinen ryhmä ovat ensimmäisen sukupolven suorasuihkutusmoottorit, joissa useissa on lisäksi laihaseostoiminto. Näissä moottoreissa sylinteriin suihkutettavan polttoaineen määrä ja erityisesti tarkasti suunniteltu suihkun muoto häiriintyvät, kun suihkutusannosta joudutaan kasvattamaan etanolin pienemmän energiasisällön vuoksi. Uudemmissa, nykyisin tuotannossa olevissa suorasuihkutusmoottoreissa tätä ongelmaa ei enää ole."
Lisäainepurkillisella säästäisi reilut 200 euroa 50 tankillisessa, mutta olisi vaivaa lisätä joka kerran, eikä se vuodessa paljon tee kun ei hirveästi tule kilometrejä.
- Anonyymi
Vaihto auttaa. Nimittäin auton
- Anonyymi
Jos meinasit säästää sillä että ajelet 95E:llä niin parhaiten säästät vaihtamalla autosi sellaiseksi jossa on vaikka 1.6 litrainen moottori.
- Anonyymi
Ei ole tarkoitus mopoon vaihtaa, uteliaisuuttani mietin. Ei näytä Opeleissa vastaavaa moottoria olleen uudemmissa malleissa varmaan juuri alkoholin tulon takia, täytyy sitten vaan käyttää 98. Joissakin pystyy ohjelmoimaankin, mutta tuo laihaseos systeemi ja korkea puristuspaine ilmeisesti estää. Onneksi kulkee vähällä ja 6. vaihde säästää lisää. Käyttömaksukin pienempi kuin entisessä.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Ei ole tarkoitus mopoon vaihtaa, uteliaisuuttani mietin. Ei näytä Opeleissa vastaavaa moottoria olleen uudemmissa malleissa varmaan juuri alkoholin tulon takia, täytyy sitten vaan käyttää 98. Joissakin pystyy ohjelmoimaankin, mutta tuo laihaseos systeemi ja korkea puristuspaine ilmeisesti estää. Onneksi kulkee vähällä ja 6. vaihde säästää lisää. Käyttömaksukin pienempi kuin entisessä.
jos lasket autoilukulusi niin se polttoaine ei ole edes puolia kokonaiskustannuksista
jos siitä saat pihistettyä 10% pois niin ei se ole kokonaiskuluissa kuin alle 5%
sen verran sulla menee sormien välistä ihan muuallekin "hukkaan" - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
jos lasket autoilukulusi niin se polttoaine ei ole edes puolia kokonaiskustannuksista
jos siitä saat pihistettyä 10% pois niin ei se ole kokonaiskuluissa kuin alle 5%
sen verran sulla menee sormien välistä ihan muuallekin "hukkaan"Entinen auto oli niin kauan ja vähän korjauksia, että polttoainekulut oli paljoin suurempi osuus. Ei iso merkitys, mutta ei silti haluasi 4-5€ enemmän masaa tankatessa ellei tarvitse. 98 entisessäkin piti olla kun putkiston jne kestävyydestä ei ollut tietoa, mutta välillä tankkasin 95 kun halusin säästää, tehossakaan ei huomannut eroa vaikka 98 piti olla enemmän.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Entinen auto oli niin kauan ja vähän korjauksia, että polttoainekulut oli paljoin suurempi osuus. Ei iso merkitys, mutta ei silti haluasi 4-5€ enemmän masaa tankatessa ellei tarvitse. 98 entisessäkin piti olla kun putkiston jne kestävyydestä ei ollut tietoa, mutta välillä tankkasin 95 kun halusin säästää, tehossakaan ei huomannut eroa vaikka 98 piti olla enemmän.
Sulla menee se 4 - 5 euroa ihan turhuuteen toisaalla. Tiedän sen koska itse pidän kuluistakin erittäin tarkkaa kirjaa.
Keskity siis oleelliseen jos säästää haluat. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Sulla menee se 4 - 5 euroa ihan turhuuteen toisaalla. Tiedän sen koska itse pidän kuluistakin erittäin tarkkaa kirjaa.
Keskity siis oleelliseen jos säästää haluat.Säästän kaikissa toistuvissa menoissa niin pystyy käyttämään johonkin muuhun. Tuosta ei kyllä vuodessa paljon jää ellei satu saamaan vielä työtä ja pitempi työmatka. Töissä ollessa tuli kyllä tuhlattua turhaankin.
Moottori vaihdettu? Onko moottorimalli edelleen Z22YH (Direct) vai "tavallinen" 2,2 l Ecotec tyyppiä L61?
Et siis huomannut 95:lla ajaessasi mitään erikoista: ei ollut laiskempi ja etenkin heikommin vääntävä, eikä moottori myöskään äännellyt, kuten esim. nakuttanut epänormaalisti?
Vähän aistin autotehtaan ylireagointia tässä, mutta kukin tietysti omalla vastuullaan käyttää "väärää" polttoainetta.
Olettaisin omasta kokemuksestani kaikkien nykyaikaisten moottoreiden, jotka on tarkoitettu käyttämään 98-bensiiniä tulevan 95:llä huomattavasti heikompivääntöisiksi kun joko polttoaineen energiatilavuus ei riitä tai nakutuksen havaittuaan ECU siirtää sytytystä myöhäisemmälle ja mahdollisesti rikastaa hiukan seosta.
Mielestäni jos ei oireile, niin tavalliseen rauhalliseen arkiajeluun ysivitonenkin riittäisi, mutta edelleen omalla vastuulla kuitenkin. Isolla vaihteella pienellä moottorin kierrosnopeudella vedättämistä itse vältän muutoinkin.
Mutta edelleen: mitä jos koneesi onkin L61?- Anonyymi
Eiköhän se ole direct koska ilmoitettu rekisteriotteessa sama teho ja pumppu vaihdettu moottorinvaihdon jälkeen. Toisessa keskustelussa linkki halpaan ja kestävään pumppuun, jospa olisikin vaihdettu sellainen. Turbon kiristinkin kestää mukamas ongelmitta, hyvällä tuurilla sekin vaihdettu sellainen. No, eiköhän tuo aika monta vuotta kestä kun aika äsken tehty remontit.
Ajoin vain koeajon 98:lla, ei osaa oikein verrata, mutta en ainakaan ole huomannut nakutusta. Hyvin tuntui kiihtyvän ylämäkeenkin vitosella ja vakkarilla kutosella. Ei viitsi käyttää ettei turhaan kiihdyttele. Vääntöä tuntuu olevan todella hyvin. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Eiköhän se ole direct koska ilmoitettu rekisteriotteessa sama teho ja pumppu vaihdettu moottorinvaihdon jälkeen. Toisessa keskustelussa linkki halpaan ja kestävään pumppuun, jospa olisikin vaihdettu sellainen. Turbon kiristinkin kestää mukamas ongelmitta, hyvällä tuurilla sekin vaihdettu sellainen. No, eiköhän tuo aika monta vuotta kestä kun aika äsken tehty remontit.
Ajoin vain koeajon 98:lla, ei osaa oikein verrata, mutta en ainakaan ole huomannut nakutusta. Hyvin tuntui kiihtyvän ylämäkeenkin vitosella ja vakkarilla kutosella. Ei viitsi käyttää ettei turhaan kiihdyttele. Vääntöä tuntuu olevan todella hyvin.Mikä on ," turbon kiristin" ?
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Mikä on ," turbon kiristin" ?
Turbomallin ketjunkiristin, miksi piti poistattaa?
Jos se nyt on niin tärkeää se centtien venyttäminen, niin voihan sitä laittaa 50/50,
tai joku muu suhde!
Toisaalta en kuitenkaan lähtisi rikkomaan pannua, mikäli polttoainevaatimus käyttöohjekirjassa on selvästi tuotu ilmi.
Minulla oli aikanaan 2.2 viisivaihteinen -05 ja kuusivaihteinen -07 - molemmat farkkuja, enkä muista milloinkaan käyttäneeni muuta kuin 95E-polttoainetta.
Se kuusivaihteinen oli kaiketi 114 kW.
Siitä viisivaihteisesta en enää ole varma, saattoi hyvinkin olla se 108kW-versio,
joka on erilainen.
Harmi vain, että vähin ajokilometrein sain jälkimmäisessä ketjun käynnistystilanteessa hyppäämään ylitse .- Anonyymi
Siis käytit vain 95E, siksiköhän hajosi? Käynnistyksessä tuntuu tuo hyppääminen yleensä tapahtuvan, sen puoleen hyvä jos kotona ja muutenkin ettei tien päällä. Käynnistyksess' ei saisi ohjeen mukaan painaa kaasua, mutta vanhasta tottumuksesta tulee painettua.
Eipä viitsi lantrailla jos vähänkin lisää todennäköisyyttä koneen hajoamiseen. Korjautiko moottorin, paljonko maksoi? Paljonko oli kilometrejä? - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Siis käytit vain 95E, siksiköhän hajosi? Käynnistyksessä tuntuu tuo hyppääminen yleensä tapahtuvan, sen puoleen hyvä jos kotona ja muutenkin ettei tien päällä. Käynnistyksess' ei saisi ohjeen mukaan painaa kaasua, mutta vanhasta tottumuksesta tulee painettua.
Eipä viitsi lantrailla jos vähänkin lisää todennäköisyyttä koneen hajoamiseen. Korjautiko moottorin, paljonko maksoi? Paljonko oli kilometrejä?Directissä se pensapumppu ongelma , yleensä kestää noin 80-90000km kaksi ostin yksi meni takuuseen 6v Viimeinen kesti enää 40000km.Hyvä auto pienellä pilattu
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Directissä se pensapumppu ongelma , yleensä kestää noin 80-90000km kaksi ostin yksi meni takuuseen 6v Viimeinen kesti enää 40000km.Hyvä auto pienellä pilattu
Onneksi on vaihdettu aika äsken eikä tule hirveästi kilometrejä. Jossain luki että tarvkepumpun saisi halvemmalla ja kestävämmän.
Anonyymi kirjoitti:
Siis käytit vain 95E, siksiköhän hajosi? Käynnistyksessä tuntuu tuo hyppääminen yleensä tapahtuvan, sen puoleen hyvä jos kotona ja muutenkin ettei tien päällä. Käynnistyksess' ei saisi ohjeen mukaan painaa kaasua, mutta vanhasta tottumuksesta tulee painettua.
Eipä viitsi lantrailla jos vähänkin lisää todennäköisyyttä koneen hajoamiseen. Korjautiko moottorin, paljonko maksoi? Paljonko oli kilometrejä?En osaa sanoa johtuiko ketjun ylihyppääminen polttoaineesta.
Mielestäni E5 polttoaineasiaa ei uuden auton ostajalle tuotu tarpeeksi esille.
2. Oli takuunalainen auto ajettu vain 40.000. Jotain pistivät maksamaan, en enää
muista.- Anonyymi
ZJJ kirjoitti:
En osaa sanoa johtuiko ketjun ylihyppääminen polttoaineesta.
Mielestäni E5 polttoaineasiaa ei uuden auton ostajalle tuotu tarpeeksi esille.
2. Oli takuunalainen auto ajettu vain 40.000. Jotain pistivät maksamaan, en enää
muista.Olipas vähän ajettu, toivottavasti tähän vaihdettu turbon kiristin. -07 luulisi olleen jo parannettu voitelua, tuskin se polttoaineesta on johtunut ellei aiheuta esim jälkikäyntiä.
- Anonyymi
Melkoisesti taitaa öljyä kuluttaa vaikka ei savuta, joissakin on saliittu kulutuskin pari litraa tuhannelle kilometrille, varmaan tuossakin niin ei tehdas ole vastuussa huonosta laadusta.
- Anonyymi
Aivan älytön öljynkulutus, merkkivalon syttymisestä seuraavaan kertaan vähän yli 300km, meni muistaakseeni n. 2 litraa eli olisi yli 6 litraa tuhannella kilometrillä. 3-kertaisesti mitä jossain mallissa oli sallittu kulutus, tuosta en tiedä.
Paljonkohan maksaisi jos selviäisi venttiilikumien vaihdolla? En viitsi itse tehdä mitään. Voisi kokeilla ainakin lisätä 10W öljyä seuraavaksi, lisäaineista tuskin on mitään hyötyä. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Aivan älytön öljynkulutus, merkkivalon syttymisestä seuraavaan kertaan vähän yli 300km, meni muistaakseeni n. 2 litraa eli olisi yli 6 litraa tuhannella kilometrillä. 3-kertaisesti mitä jossain mallissa oli sallittu kulutus, tuosta en tiedä.
Paljonkohan maksaisi jos selviäisi venttiilikumien vaihdolla? En viitsi itse tehdä mitään. Voisi kokeilla ainakin lisätä 10W öljyä seuraavaksi, lisäaineista tuskin on mitään hyötyä.Näköjään joitakin lisäaineita kehutaan, käyttävät ralliautoissakin ja mukamas tärkeissä paikoissa jopa avaruualuksissa. En kuitenkaan moottoriremonttia alkaisi tekemään, joten yhtä hyvin voiisi kokeilla.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Aivan älytön öljynkulutus, merkkivalon syttymisestä seuraavaan kertaan vähän yli 300km, meni muistaakseeni n. 2 litraa eli olisi yli 6 litraa tuhannella kilometrillä. 3-kertaisesti mitä jossain mallissa oli sallittu kulutus, tuosta en tiedä.
Paljonkohan maksaisi jos selviäisi venttiilikumien vaihdolla? En viitsi itse tehdä mitään. Voisi kokeilla ainakin lisätä 10W öljyä seuraavaksi, lisäaineista tuskin on mitään hyötyä.1,5 litraa näköjään menee, mutta on sekin älyttömästi, joillakin kuluttanut kertomansa mukaan jo uutena yhtä paljon, että sellaista se saksalainen laatu ja hoonaukset.
RVS-käsittelyä voisi kokeilla, X-1R tuskin paljon vähentää öljyn kulutusta, mutta moottoria sekin suojaisi.
- Anonyymi
Tuo jakopää ongelma liittyykin huonoon voiteluun kun pidensivät vaihtovälin 30 000km, mutta pitäisi olla parannettu jossain vaiheessa, jotkut vaihtaa silti 10 000km välein. Täytyy ostaa seuraavaksi 10W öljyä, entisessä käytin 0W tai 5W, eikä tarvinnut paljon lisäillä, tämä kuluttaa selvästi.
- Anonyymi
Entäs re85 muutossarja?
- Anonyymi
"Ajoneuvosi ei ole valitettavasti yhteensopiva
Syy: Polttoaineen suoraruiskutus (Loppuvuodesta 2021 eFlexFuel-päivitys on saatavilla myös suoraruiskuun.)"
https://eflexfuel.com/fi/eflexplus-e85-paivitys
Vähän epäilyttää 10% tehonkasvu kun yleensä väitetään alkoholista päinvastoin ja säästölaskelmatkin. 229€ jäisi hintaa tuen jälkeen, paljon ajavalle voisi ollakin järkevä.
Täytyy katsoa viitsiikö tutkia öljynkulutustakaan, vähän haiskahtaa ajon jälkeen, mutta vuotoja ei näy missään.
Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Ensitreffit Jenni laukoo viinilasin ääressä suorat sanat Jyrkin aikeista: "Mä sanoin, että älä"
Voi ei… Mitä luulet: kestääkö Jennin ja Jyrkin avioliitto vai päättyykö eroon? Lue lisää: https://www.suomi24.fi/viihde192460- 1482214
Ymmärrän paremmin kuin koskaan
Roikut kädessäni ja vedät puoleesi. Näen kuitenkin tämän kaiken lävitse ja kaikkien takia minun on tehtävä tämä. Päästän292132Hullu liikenteessä?
Mikä hullu pyörii kylillä jos jahti päällä? Näitä tosin kyllä riittää tällä kylällä.522109Niina Lahtinen uudessa elämäntilanteessa - Kotiolot ovat muuttuneet merkittävästi: "Nyt on...!"
Niina, tanssejasi on riemukasta seurata, iso kiitos! Lue Niinan haastattelu: https://www.suomi24.fi/viihde/niina-lahti201674Kun Venäjä on tasannut tilit Ukrainan kanssa, onko Suomi seuraava?
Mitä mieltä olette, onko Suomi seuraava, jonka kanssa Venäjä tasaa tilit? Ja voisiko sitä mitenkään estää? Esimerkiks3871583Ano Turtiainen saa syytteet kansankiihoituksesta
Syytteitä on kolme ja niissä on kyse kirjoituksista, jotka hän on kansanedustaja-aikanaan julkaissut Twitter-tilillään961506- 2771388
Varokaa! Lunta voi sataa kohta!
Vakava säävaroitus Lumisadevaroitus Satakunta, Uusimaa, Etelä-Karjala, Keski-Suomi, Etelä-Savo, Etelä-Pohjanmaa, Pohjanm131369- 1301346