31.8.2021 kaapeli-tv:ssä siirretään ilmaiset HD-kanavat kanavalistan alkuun

Anonyymi

Kaapeli-tv:ssä kanavapaikkamuutoksia! Nyt se sitten tulee!

Varautukaa hakemaan kanavat uudestaan, päivittämään kanavalista tai muihin vastaaviin toimenpiteisiin. Varautukaa tarvittaessa myös päivittämään suosikkilistaa, mutta sen ehkä riippuu laitteesta.
Ja varautukaa tarvittaessa auttamaan vanhempia sukulaisianne ja naapureitanne 31.8.2021.

https://www.is.fi/digitoday/art-2000008213412.html
"Tällöin kanavanumerot muuttuvat niin, että vapaasti vastaanotettavien tv-kanavien teräväpiirtoversiot löytyvät jatkossa kanavaluettelosta ensimmäisenä, eli kanavapaikoilta ykkösestä eteenpäin."

Eli sen jälkeen kaapeli-tv:ssä (kanavapaikkojen 21... sijaan)
YLE HD1 on kanavapaikalla 1
YLE HD2 on kanavapaikalla 2
MVT3HD on kanavapaikalla 3
Nelonen HD on kanavapaikalla 4
jne.

Jos kaapeli-tv-telkkarissanne ja -digiboksissanne ei ole teräväpiirtoviritintä (lienee harvinaista), niin peruskanavat löytyvät jatkossa sitten kanavapaikoilta 21 alkaen. Suosikkilista voi auttaa silloin, jos sellaisen voi telkkarissanne tehdä ja itse osaa sen tehdä tai joku muu voi auttaa.

29

3044

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

      Jep ja koskee siis KAIKKIA kaapeli-tv operaattoreita mutta ei IPTV:tä (Dna Hubi, Elisa Viihde, Maxivision, Telia TV), antennijakelua eikä satelliittijakelua.

      Tuon lisäksi Dnalla tapahtuu muitakin kanavapaikkamuutoksia nimittäin suurin osa Dnan kaapeli-tv-jakelussa olevista maksukanavistakin vaihtaa kanavapaikkaa.
      Mikään kanava ei siis poistu vaan vain vaihtaa kanavapaikkaa.

      https://www.dna.fi/kaapelimuutos

    • Anonyymi

      Ei ole ensimmäinen eikä viimeinen kerta kun kanavien paikat muuttuu. Monille vanhuksille mahdoton tehtävä viritellä uudelleen.

    • Anonyymi

      Eikös ne kaapeli-tv-kanavat pysy kuitenkin nykyisissä kanavanipuissaan?
      Siten televisiota ei ole pakko virittää uudestaan nähdäkseen kaikki kanavat, vai kuinka? Jos siis mikään kanava ei ole vaihtanut kanavanippua. Toki kuitenkin kannattaa virittää, jotta saa HD-kanavat uusilla kanavanumeroillaan listan alkuun ja joillakin kaapeli-tv-operaattorilla on muitakin muutoksia.

      Mutta jos ohjelmat ovat suosikkilistalla, niin voisivatko ne toimia suoraan ilman mitään muutoksia?

      Tuo on jatkossa sitten helppoa, kun ei sitten tarvitse enää järjestää kanavia saadakseen HD-kanavat ensin. Oletuksena tarjottu järjestys on ihan hyvä.

      • Anonyymi

        Eipä ole tietoa siitä pysyykö kanavat samoissa kanavanipuissa, sen tietää toistaiseksi vain operaattorit itse ja me katsojat tiedämme sitten kun muutos on tehty.


      • Anonyymi

        Asensin kanavat uudelleen, mutta kanavapaikoilla 1 - 7 saan ilmoituksen että kanavapaikka ei ole käytössä. Mistä saan näkyviin YLEn HD kanavat?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Asensin kanavat uudelleen, mutta kanavapaikoilla 1 - 7 saan ilmoituksen että kanavapaikka ei ole käytössä. Mistä saan näkyviin YLEn HD kanavat?

        Onko boksisi tai telkkarisi varmasti HD-yhteensopiva? Jos on niin kokeile ensin tehdä tehdasasetusten palautus ja sen jälkeen uusi kanavahaku.


    • Anonyymi

      Nyt Teliakin näyttää Foxin ja National Geographicin HD:nä maksutta.

      • Anonyymi

        Näköjään. Uusiksi piti laittaa kaikki suosikkilistat, mutta aika helppo homma. Toisessa digiboksissa hankalampi, mutta johonkin järjestykseen sekin otti.


    • Anonyymi

      Ei ole dna kaapelissa vieläkää signaalia

      • Anonyymi

        Kyllä on Dna kaapelissa signaali ainakin Helsingissä, missäpäin itse asut kun ei signaalia?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Kyllä on Dna kaapelissa signaali ainakin Helsingissä, missäpäin itse asut kun ei signaalia?

        DNA teki suuremman operaation ja järjesteli ilmaiskanavien lisäksi myös maksulliset kanavat uudestaan, joten he olettivat saavansa muutokset valmiiksi vasta klo 15 mennessä.
        "Varmistaaksesi laitteesi parhaan toimivuuden muutoksen jälkeen, kehotamme tekemään kanavahaun uudestaan tai tehdasasetusten palautuksen laitteen ohjeen mukaisesti kello 15 jälkeen. "


    • Anonyymi

      Kyllä kanavalla 21 hävisi kuva ja ääni, ja kaiki kanavat oli haettava uudelleen.

      • Anonyymi

        Täällä Elisa ja oli telkkarissa oli tehtävä uusi kanavahaku, jossa kaikki vanhat viritystiedot ja suosikkilistat poistettiin. Pelkkä kanavalistan päivitys ei riittänyt. Jatkossa suosikkilistan teko on helppoa, kun ei tarvitse enää laittaa peruskanavia alkuun, kun ovat jo!

        Illalla vanhuksien luo virittämään heidän telkkari ja digiboksi. Sitten illalla jatkamaan oman digiboksin suosikkilistan kanssa (maksukanavat) säätämään ja tarkistamaan, pitääkö ihan kaikki automaattiajatukset laittaa uusiksi. Eli pientä askartelemista. Alkavat ne vanhuksetkin sitten katsoa tv:stä HD-kanavia, kun aiemmin olisi ollut liian vaivalloista valita kanavia 21 jne, eikä heidän telkkarissa saanut suosikkilistoja. :-)


    • Anonyymi

      Mulla on pari vuotta vanha LG ja Telian kaapeli ja piti palauttaa tehdasasetukset ennen kuin kanavat päivittyivät, mutta en siitä valita. Samoin tallentavassa boxissa.

    • Anonyymi

      Kuka ihmeen vajakki keksi että kaapelikanavapaikkoja muutetaan 2 x vuodessa. Jatkuvaa kämmimistä ja kukakohan tossa hyödyn ottaa. Täysin turha toimenpide. Nyt ei kanavat näy, signaali heikko, no onneksi edes yksi kanava näkyy. LIV HD.

      • Anonyymi

        Eihän noita ole kovin usein muuteltu ja tämä oli ensimmäinen iso muutos.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Eihän noita ole kovin usein muuteltu ja tämä oli ensimmäinen iso muutos.

        Mun digiboxi on vajaan vuoden vanha ja jo 2x on Tamperella vaihdettu kanavapaikkoja. Muutoksella ei ollut ainakaan mun digiboxiin vaikutusta koska HD kanavat olivat yhtä sekaisin kuin aikaisemmin. Jouduin itse laittamaan suosikkikanavat järjestykseen 1. Yle1 ja 2. Yle2 ja 3. MYV3 jne. Ei ne HD kanavat olleet missään loogisessa järjestyksessä miten oli kerrottuna.


    • Anonyymi

      Kiitos muistutuksesta! Ihmettelinkin kun ei telkkari löytänyt kanavia äsken. Eikun virittämään ne uusiksi siis! 📺🤔

    • Anonyymi

      Hyvin meni,mela vilahti mekon alle.
      Ainaskin oma sony toosa päivittyi hyvin kanavavaihdossa.
      ei tarvinnut uudelleen järjestellä.
      Palveluntarjoaja DNA.

    • Anonyymi

      Ei liity varsinaisesti aiheeseen, mutta huomasin sattumalta että palikoitimista tapahtuu paljon enemmän SD-kanavilla, sama HD:nä näkyy ongelmitta.

    • Anonyymi

      Sami osasi itse eli Samsung, ei tarvinut tehdä mitään laittoi kaikki automaattisesti FULL HD -jutuiksi kanavat ja alkuun listalla...

      • Anonyymi

        Kyllä KotiTV:tä katsoo moni seniori joten älä vähättele asiaa! Inez on sen sijaan ihan turha kanava jonka saisikin lopettaa.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Kyllä KotiTV:tä katsoo moni seniori joten älä vähättele asiaa! Inez on sen sijaan ihan turha kanava jonka saisikin lopettaa.

        Heh, mitähän sääntöjen vastaista oli kertoa etten MINÄ katso ineztä ja kotitv:tä tai russakanavia ja muita ulkomaisia, saa toki muut katsoa.

        Alkupää saa olla numeroinnin mukaan, mutta muuten vähiten katsotut loppuun, nuo mitä en katso koskaan ovat toisella suosikkilistalla ja SD kanavat omallaan.


    • Anonyymi

      tiedoksi että yle ei ole kaikille ilmainen

      • Anonyymi

        Ei ole mainoskanavatkaan ilmaisia vaan maksat kaupassa tuotteiden hinnoissa sen mainosajan televisiossa!


    • Anonyymi

      Itse tuo tuntui niitä hakevan, itse vähän jelppasin.

    • Anonyymi

      Kanavapaikoilla 1 - 7 ei näy uudelleenasetuksen jälkeen HD-kanavia, vain ilmoitus "ohjelmapaikka ei käytössä".
      Missä siis ovat YLEn, Maikkarin Ja Nelosen HD kanavat?

      • Sotket nyt kaapeli-TV:n lähetyskanavat ja televisiolaitteen itse muokattavat kanavapaikat keskenään.

        Ota siis televisiosi käyttöohje esille, tee kanavahaku ja sen valmistuttua siirrät löydettyjä kanavia television kanavapaikkoihin, eli pikavalintoihin oman mieltymyksesi mukaisessa järjestyksessä.

        Nyt, kun lähetyksen kaapelikanavat ovat taas järkevästi, itse pidän muistipaikat samassa järjestyksessä kuin lähetyskanava, eli YLE 1 HD on muistipaikalla 1, YLE 2 HD muistipaikalla 2 jne. tuon I-S:n jutun mukaisessa järjestyksessä.


    Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Valkeakosken 15-v tapauksessa ihmettelen ??

      On sääli, että pahoja ihmisiä liikkuu aina vapaana eri puolilla Suomea, mutta minkä ihmeen takia 15-vuotiaan nuoren täyt
      Maailman menoa
      439
      9708
    2. Nyt ahdistaa

      Joku nuori tyttö on surmattu Valkeakoskella. En tunne ihmistä, mutta silti se koskettaa. Uutisissa oli hiljattain, että
      Valkeakoski
      258
      6795
    3. Valkeakosken tappo

      "Tyttö löytyi poliisin mukaan kuolleena läheisestä metsästä muutaman sadan metrin päässä kotoaan. Uhrin löysivät hänen k
      Henkirikokset
      14
      2751
    4. Puhuuko Orpo niin totta kuin osaa?

      Vai osaisiko "en muuta keksinyt" -Orpo edes vähän paremmin puhua totta? https://www.iltalehti.fi/politiikka/a/f8d5241f-
      Maailman menoa
      335
      2353
    5. Salakamera! Kirsikka Simberg julkaisi Farmilla otetut salakuvat: "Paha tapa" paljastuu! Katso kuvat!

      Oho, no nyt on kyllä rikottu sääntöjä… Farmi Suomi -kuvauksista paljastuu yllättävää materiaalia. Lue lisää: https://w
      Tv-sarjat
      9
      1727
    6. Laita viestiä?

      Sitten kun on sinulle hyvä hetki, minä odotan. Jotain jäi kesken ja haluan viedä sen loppuun 😘
      Ikävä
      95
      1643
    7. Keski-ikäinen nainen raiskasi miehen

      https://www.hs.fi/helsinki/art-2000010451173.html Ei olisi varmasti kymmenen vuotta nuorempana tarvinnut pakottaa.
      Sinkut
      190
      1342
    8. Olen ollut pois täältä neljä kuukautta

      Neljä kuukautta sitten olin tosiaan psykoottinen, ja jouduinkin osastolle hoidettavaksi kahdeksi kuukaudeksi. Ystävyys-
      Ikävä
      188
      1283
    9. Olen ollut ikävä, tiedän

      ja myönnän sitten ettei johdu mistään vahvuudesta, vaan siitä, että olen ollut aika loukkaantunut. Voit kerätä siitä pi
      Ikävä
      77
      999
    10. Olet seksikäs nainen

      Olet seksikäs nainen
      Ikävä
      48
      974
    Aihe