Eli nyt olis tarkoitus kehittää digikuvia. Oon kuullu että valokuvaliikkeeseen vois vaan viedä sen muistikortin ja sitten siitä kehitettäis ne kuvat. En halua tehdä näin, koska kuvissa on esim. punaisia silmiä ja haluan muokata kuvia tietokoneella paremmiksi.
Kysymys kuuluu: miten sitten kehitän kuvat? mikä nettipalvelu esim. olisi hyvä? Ja vielä, voiko muokattuja kuvia edes kehittää? Todella tyhmältä kuulostaa, tiedän, mutta siis jos olen esimerkiksi rajannut kuvaa niin ettei se ole ihan tavallisen kymppikuvan kokoinen niin miten kehitys onnistuu? Entä värien muuntelut, kuvien blurraamiset, punaisten silmien korjaukset, mustavalkoisuus?
Olisin todella kiitollinen avustanne!
digikuvien kehittäminen???
10
10359
Vastaukset
- Finepix
Onnistuu ilman että nostat takapuolta tuolista, turha lähteä minnekään muistikorttia viemään. Nouda netistä esim IFI Oyn on line -ohjelma.
On niitä varmaan muitakin mutta itse olen käyttänyt Ifiä. Ja siitä vaan tilaamaan. Kun olet tilauksesi lähettänyt, istut vaan hiljaa paikoillasi kunnes postiluukusta kolahtaa, kestää yleensä pari päivää. Olen ollut erittäin tyytyväinen laatuun ja hyvin on toiminut, joskus tilausohjelma väittää ettei kuva ois oikein hyvä tilattavaks mutta en ole välittänyt varoituksesta ja ihan hyviä kuvia on tullut sellaisistakin. Eikä ole kallista, löydät hinnaston sivustolta. Lycka till ! - Finepix
- Finepix
Muokkaa kuvat ennenkuin lähetät, silmät ja rajaukset ym.. ne tulee siinä muodossa kun ne sinne lähettää. Siitä vaan ... sitä saa mitä tilaa.. digikuvissakin :D
- avuton
Kiitos paljon!!!
Mutta siis että vaikka muuttaisin värit negatiiviksi ja suttaisin Paintilla vihreetä otsaan ja kirjottaisin tekstiä niin ne tulostuu sellasina?? - Finepix
avuton kirjoitti:
Kiitos paljon!!!
Mutta siis että vaikka muuttaisin värit negatiiviksi ja suttaisin Paintilla vihreetä otsaan ja kirjottaisin tekstiä niin ne tulostuu sellasina??Sinähän muunnat ne kuvat, kyllä niitten pitäis tulla tulostettuina sellaisina kuin ne olet sinne lähettänyt. Bittejähän ne vaan on, ei se tulostusohjelma niitä sensuroi. En ole paljoa harrastanut kuvankäsittelyä mutta ne muokatut kuvat jotka olen kehitykseen lähettänyt ovat kyllä tulleet lähetetyssä muodossa printattuina kuvina. Pane menemään vaan, ei se mikään kallis kokeilu ole. Ja alkuperäinenhän jää talteen.
- kokenut
Finepix kirjoitti:
Sinähän muunnat ne kuvat, kyllä niitten pitäis tulla tulostettuina sellaisina kuin ne olet sinne lähettänyt. Bittejähän ne vaan on, ei se tulostusohjelma niitä sensuroi. En ole paljoa harrastanut kuvankäsittelyä mutta ne muokatut kuvat jotka olen kehitykseen lähettänyt ovat kyllä tulleet lähetetyssä muodossa printattuina kuvina. Pane menemään vaan, ei se mikään kallis kokeilu ole. Ja alkuperäinenhän jää talteen.
sulla jokin kuvan käsittely ohjelma jolla muokkaat
niitä kuvias,jotkut ohjelmat pakkaa kuviasi jolloin niistä häviää bittejä pois ja terävyys kärsii,toiset taas tekee niistä melko isoja tiedostoja jolloin niiden lähettäminen on aika hidas ja vaikea homma,jos on paljon kuvia. - pari sanaa
kokenut kirjoitti:
sulla jokin kuvan käsittely ohjelma jolla muokkaat
niitä kuvias,jotkut ohjelmat pakkaa kuviasi jolloin niistä häviää bittejä pois ja terävyys kärsii,toiset taas tekee niistä melko isoja tiedostoja jolloin niiden lähettäminen on aika hidas ja vaikea homma,jos on paljon kuvia.Jpeg-ssä kuvat pakataan aina ja niistä karsitaan aina bittejä pois, sitä pakkaustasoa voi kyllä monissa ohjelmissa säätää eli miten paljon pakataan. Jpegssä pakkauksen suurentuessa laatu heikkenee. Mulla itselläni Irfan viewssä olen säätänyt jpeg:n pakkaustason pienimmäksi->laatu paras. Mielummin isompi tiedosto kuin huonompi laatu.
Uudempi, jpeg2000 mahdollistaa myös pakkaamisen niin ettei bittejä hävitetä lainkaan vaan pakkaaminen tehdään ihan muilla konstein. Kaikki ohjelmat eivät kuitenkaan tue tuota uudempaa versiota.
Tiffit on hyviä, niitä pakataan ilman että bittejä hävitetään. Ikävä puoli Tiffien pakkauksessa on se että on niin monenlaista pakkausmenetelmää ja kaikki softat ei tue kaikkia pakkaussysteemejä, toiset tukee jopa vain kokonaan pakkaamattomia kuvia.
PNG on myös hyvä formaatti, siinä kuvat pakataan Tiffin tavoin häviöttömästi. Se on alunperin suunniteltu korvaamaan Gif-formaatti koska Giffien kanssa oli jotain patentti/lisenssisotkuja ja toisaalta Gif tukee vain 8-bittisiä kuvia eli värejä vain 256 kun taas png on 24-bittisille kuville hyvä eli värejä on yli 16.7 miljoonaa.
Digikameroissa on sitten joissakin sellainen kameran oma, raaka formaatti josta nimikin, RAW.
Se mahdollistaa pakkaamisen ilman hävikkiä mutta monet ohjelmat ei osaa lukea noita kameroiden omia formaatteja.
- .....
Voit myös viedä muistikortin itse, ja muokata kuvia itse valokuvausliikkeessä, useimmissa "Image Boxeissa" on mahdollista poistaa punaiset silmät, vaalentaa kuvaa ym. Itse (kotikoneella)muokatuissa kuvissa kuvakoko (kun kehittää ne valokuvausliikkeessä) saattaa olla eri kuin muokkaamattomissa. Normaali kuvakoko digikuvissa on 10x13, joten kuvasi saattavat tulla vain 10x15 kokoisina jos siis olet kotona muokkaillut.
- ....
Ja toki mustavalkoiset digikuvatkin voi kehittää.
- T.K.
Näyttö tulisi kalibroida ennen kuin alat muokkaamaan kuviasi. Voi nimittäin odottaa yllätys, kun kuvat ovatkin erinäköisiä. Ohjelmaksi sopii esim. Adobe Gamma Monitor Calibration.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Ja taas ammuttu kokkolassa
Kokkolaisilta pitäisi kerätä pois kaikki ampumaset, keittiöveitset ja kaikki mikä vähänkään paukku ja on terävä.726338- 1385752
Helena Koivu on äiti
Mitä hyötyä on Mikko Koivulla kohdella LASTENSA äitiä huonosti . Vie lapset tutuista ympyröistä pois . Lasten kodista.4813604Ovatko naiset lopettaneet sen vähäisenkin vaivannäön Tinderissa?
Meinaan vaan profiileja selatessa nykyään valtaosalla ei ole minkäänlaista kirjoitettua tekstiä siellä. Juuri ja juuri s1192028- 391351
Suomi vietiin Natoon väärin perustein. Viides artikla on hölynpölyä. Yksin jäämme.
Kuka vielä uskoo, että viides artikla takaa Suomelle avun, jos Suomeen hyökätään. Liikuttavasti täällä on uskottu ja ved3961328- 731163
Sydämeni on sinun luona
Koko ajan. Oli ympärilläni ketä oli niin sinä olet vain ajatuksissa ja tunteissa. En halua muiden kosketusta kuin sinun471024Trump ja Venäjä
Huomasitteko muuten... Käytännössä ainoat valtiot, joille Trump EI eilen asettanut typeriä tariffejaan, olivat Venäjä ja110952Jatkuva stressitila
On sinun vuoksesi kun en tiedä missä mennään mutta tunteeni tiedän ainoastaan56950