digikuvien kehittäminen???

avuton

Eli nyt olis tarkoitus kehittää digikuvia. Oon kuullu että valokuvaliikkeeseen vois vaan viedä sen muistikortin ja sitten siitä kehitettäis ne kuvat. En halua tehdä näin, koska kuvissa on esim. punaisia silmiä ja haluan muokata kuvia tietokoneella paremmiksi.

Kysymys kuuluu: miten sitten kehitän kuvat? mikä nettipalvelu esim. olisi hyvä? Ja vielä, voiko muokattuja kuvia edes kehittää? Todella tyhmältä kuulostaa, tiedän, mutta siis jos olen esimerkiksi rajannut kuvaa niin ettei se ole ihan tavallisen kymppikuvan kokoinen niin miten kehitys onnistuu? Entä värien muuntelut, kuvien blurraamiset, punaisten silmien korjaukset, mustavalkoisuus?

Olisin todella kiitollinen avustanne!

10

10327

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Finepix

      Onnistuu ilman että nostat takapuolta tuolista, turha lähteä minnekään muistikorttia viemään. Nouda netistä esim IFI Oyn on line -ohjelma.
      On niitä varmaan muitakin mutta itse olen käyttänyt Ifiä. Ja siitä vaan tilaamaan. Kun olet tilauksesi lähettänyt, istut vaan hiljaa paikoillasi kunnes postiluukusta kolahtaa, kestää yleensä pari päivää. Olen ollut erittäin tyytyväinen laatuun ja hyvin on toiminut, joskus tilausohjelma väittää ettei kuva ois oikein hyvä tilattavaks mutta en ole välittänyt varoituksesta ja ihan hyviä kuvia on tullut sellaisistakin. Eikä ole kallista, löydät hinnaston sivustolta. Lycka till !

    • Finepix
    • Finepix

      Muokkaa kuvat ennenkuin lähetät, silmät ja rajaukset ym.. ne tulee siinä muodossa kun ne sinne lähettää. Siitä vaan ... sitä saa mitä tilaa.. digikuvissakin :D

      • avuton

        Kiitos paljon!!!
        Mutta siis että vaikka muuttaisin värit negatiiviksi ja suttaisin Paintilla vihreetä otsaan ja kirjottaisin tekstiä niin ne tulostuu sellasina??


      • Finepix
        avuton kirjoitti:

        Kiitos paljon!!!
        Mutta siis että vaikka muuttaisin värit negatiiviksi ja suttaisin Paintilla vihreetä otsaan ja kirjottaisin tekstiä niin ne tulostuu sellasina??

        Sinähän muunnat ne kuvat, kyllä niitten pitäis tulla tulostettuina sellaisina kuin ne olet sinne lähettänyt. Bittejähän ne vaan on, ei se tulostusohjelma niitä sensuroi. En ole paljoa harrastanut kuvankäsittelyä mutta ne muokatut kuvat jotka olen kehitykseen lähettänyt ovat kyllä tulleet lähetetyssä muodossa printattuina kuvina. Pane menemään vaan, ei se mikään kallis kokeilu ole. Ja alkuperäinenhän jää talteen.


      • kokenut
        Finepix kirjoitti:

        Sinähän muunnat ne kuvat, kyllä niitten pitäis tulla tulostettuina sellaisina kuin ne olet sinne lähettänyt. Bittejähän ne vaan on, ei se tulostusohjelma niitä sensuroi. En ole paljoa harrastanut kuvankäsittelyä mutta ne muokatut kuvat jotka olen kehitykseen lähettänyt ovat kyllä tulleet lähetetyssä muodossa printattuina kuvina. Pane menemään vaan, ei se mikään kallis kokeilu ole. Ja alkuperäinenhän jää talteen.

        sulla jokin kuvan käsittely ohjelma jolla muokkaat
        niitä kuvias,jotkut ohjelmat pakkaa kuviasi jolloin niistä häviää bittejä pois ja terävyys kärsii,toiset taas tekee niistä melko isoja tiedostoja jolloin niiden lähettäminen on aika hidas ja vaikea homma,jos on paljon kuvia.


      • pari sanaa
        kokenut kirjoitti:

        sulla jokin kuvan käsittely ohjelma jolla muokkaat
        niitä kuvias,jotkut ohjelmat pakkaa kuviasi jolloin niistä häviää bittejä pois ja terävyys kärsii,toiset taas tekee niistä melko isoja tiedostoja jolloin niiden lähettäminen on aika hidas ja vaikea homma,jos on paljon kuvia.

        Jpeg-ssä kuvat pakataan aina ja niistä karsitaan aina bittejä pois, sitä pakkaustasoa voi kyllä monissa ohjelmissa säätää eli miten paljon pakataan. Jpegssä pakkauksen suurentuessa laatu heikkenee. Mulla itselläni Irfan viewssä olen säätänyt jpeg:n pakkaustason pienimmäksi->laatu paras. Mielummin isompi tiedosto kuin huonompi laatu.

        Uudempi, jpeg2000 mahdollistaa myös pakkaamisen niin ettei bittejä hävitetä lainkaan vaan pakkaaminen tehdään ihan muilla konstein. Kaikki ohjelmat eivät kuitenkaan tue tuota uudempaa versiota.

        Tiffit on hyviä, niitä pakataan ilman että bittejä hävitetään. Ikävä puoli Tiffien pakkauksessa on se että on niin monenlaista pakkausmenetelmää ja kaikki softat ei tue kaikkia pakkaussysteemejä, toiset tukee jopa vain kokonaan pakkaamattomia kuvia.

        PNG on myös hyvä formaatti, siinä kuvat pakataan Tiffin tavoin häviöttömästi. Se on alunperin suunniteltu korvaamaan Gif-formaatti koska Giffien kanssa oli jotain patentti/lisenssisotkuja ja toisaalta Gif tukee vain 8-bittisiä kuvia eli värejä vain 256 kun taas png on 24-bittisille kuville hyvä eli värejä on yli 16.7 miljoonaa.

        Digikameroissa on sitten joissakin sellainen kameran oma, raaka formaatti josta nimikin, RAW.
        Se mahdollistaa pakkaamisen ilman hävikkiä mutta monet ohjelmat ei osaa lukea noita kameroiden omia formaatteja.


    • .....

      Voit myös viedä muistikortin itse, ja muokata kuvia itse valokuvausliikkeessä, useimmissa "Image Boxeissa" on mahdollista poistaa punaiset silmät, vaalentaa kuvaa ym. Itse (kotikoneella)muokatuissa kuvissa kuvakoko (kun kehittää ne valokuvausliikkeessä) saattaa olla eri kuin muokkaamattomissa. Normaali kuvakoko digikuvissa on 10x13, joten kuvasi saattavat tulla vain 10x15 kokoisina jos siis olet kotona muokkaillut.

    • ....

      Ja toki mustavalkoiset digikuvatkin voi kehittää.

    • T.K.

      Näyttö tulisi kalibroida ennen kuin alat muokkaamaan kuviasi. Voi nimittäin odottaa yllätys, kun kuvat ovatkin erinäköisiä. Ohjelmaksi sopii esim. Adobe Gamma Monitor Calibration.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Metsäkoneen kuljettaja huuteli tutkijalle

      "voisit kyllä ottaa rintaliivit pois ennen kuin tulet minulle juttelemaan, hän sanoo." https://yle.fi/a/74-20106446 On
      Suomussalmi
      704
      10100
    2. Suomi on täysin sekaisin

      Jo ties monettako päivää hirveä itku ja poru jostain helvetin nilviäisistä. https://www.is.fi/taloussanomat/art-2000010
      Maailman menoa
      415
      4422
    3. Kaikki ei vieläkään usko luontokatoon.

      Suomussalmen Hukkajoella foliohattu metsäkoneen kuljettaja tuhosi tuhansia harvinaisia jokihelmisimpukoita eli raakkuja
      Kajaani
      91
      3036
    4. Sano vain suoraan, että nyt riittää

      ettei kiinnosta. Sano, että lopeta! En ihmettelisi, jos olet saanut tarpeeksesi ja toivot minun ymmärtävän lopettaa. Eh
      Ikävä
      43
      2865
    5. Ohhoh! Ex-pääministeri Sanna Marinin Joni-rakas paljasti ilouutisen: "Tässä kuussa..."

      Sanna Marin on ollut naimisissa Markus Räikkösen kanssa. Nyt hänen seurassaan on usein julkkishiusmuotoilija Joni Willb
      Kotimaiset julkkisjuorut
      55
      2674
    6. Mari Rantanen asettaa sairaan lapsen edun oman uransa edelle - (tekikö Marin samaa)

      Noin toimii kunnon vastuuntuntoinen äiti, mutta siitäkin nämä mt-ongelmaiset vasemmistolaiset häntä täällä haukkuvat. "
      Maailman menoa
      230
      2668
    7. Mitä ajattelet aina

      Kun hän tulee näköpiiriin?
      Ikävä
      153
      1855
    8. Luokatonta toimintaa

      Tyrmistyttävää toimintaa Stora Enson korjuu yrittäjältä Hukkajoella. Täyttä piittaamattomuutta laeista ja luontoarvoista
      Suomussalmi
      73
      1722
    9. Ensimmäisestä kohtaamisesta saakka

      minulla on ollut hämmentynyt olo. Miten voit tuntua siltä, että olisin tuntenut sinut aina? Sinun kanssasi on yhtä aikaa
      Ikävä
      14
      1630
    10. Maailmankuulu homopingviini on kuollut

      Minä niin toivoin että pariskunta olisi saatu kunniavieraiksi ensi kesän Prideen. 💔 "Maailmankuulu homopingviini on k
      Lapua
      6
      1433
    Aihe