Mikä neuvoksi?Nälän tunne hävinnyt, makuaisti kuitenkin tallella.
Ei mielitekoa mihinkään ruokaan. Koen olevani muutoin terve.
Ei huvita laittaa ruokaa, kun ei sitä tee mieli.
Täällä oli jokin aika sitten einesketju. Ohi meni vinkit, ei ollut silloin ajankotainen.
Oisko mitään vinkkejä hengen pitimeksi?
Nälän tunne hävinnyt
52
2053
Vastaukset
- Anonyymi
Keitä puuro
tai
jos et jaksa laittaa yhtikäs mitään
niin pistä lasiin kylmää vettä
ja seksota siihen 2 -3 ruokalusikallista perunajauhoja sekota hyvin ja juo vesi,
mahaan tulee hyvä tunne hyvä olo,
on kuin olisi syöny jotain,
jokatapauksessa se on ravitsevaa, vatsaa rauhottavaa- Anonyymi
Olipa yllättävä vinkki. Siksi etten ole aiemmin kuullut. Ei olisi omaan mieleen perunajauhot tulleet. Varmasti kokeilen.
Puuroa mikrossa olen lautasellisen kerrallaan tehnyt. Väkisin muutaman lusikallisen syönyt.
Vettä yritän juoda, pidän vesilasin vieressä pöydällä. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Olipa yllättävä vinkki. Siksi etten ole aiemmin kuullut. Ei olisi omaan mieleen perunajauhot tulleet. Varmasti kokeilen.
Puuroa mikrossa olen lautasellisen kerrallaan tehnyt. Väkisin muutaman lusikallisen syönyt.
Vettä yritän juoda, pidän vesilasin vieressä pöydällä.juuu
se on erittäin miellyttävä juoma,
varsinki kun ei oikein tiedä mitä söis kun kaikki oksetaa, eikä mikään maistu ja jotain pitäis syödä kun aivan syömättäkkää ei saa olla,
tuo perunajauho- vikki on erää lääkärin minulle antama vinkki, - Anonyymi
Perunajauho kovettaa vatsan. Syö hyvä ihminen jotakin valmisruokaa pieniä annoksia pitkin päivää vaikka väkisin jos et jaksa itse laittaa.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Perunajauho kovettaa vatsan. Syö hyvä ihminen jotakin valmisruokaa pieniä annoksia pitkin päivää vaikka väkisin jos et jaksa itse laittaa.
Täytyy tänään, kun muutenkin kauppapäivä. Nykyisinhän niitä on muitakin kuin se iänikuinen maksalaatikko.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
08:14 sinulla väärä tieto,,,,,,,,,
EI koveta vatsaa ollenkaan,,,,,,,,,,,,,,, AINAKAA MINULLA,
perunajauho-juoma rauhottaa vatsan
jopa vatsa -kipu häviää
myös ruoka halu palaa pikkuhiljaa takasi, alkaa tuntea näläntunnettaki, voi taas jotain muutaki syödä , tietenki pieniä määriä,
ainaki minulla on niin käyny,
perunajauho itsestään on jo ravintoa ,, tärkkelystä,
perunajauho-juoma suojaa vatsatn limakalvoja, jos on paljon lääkkeitä limakalvojen suojaaminen on erittän tärkeää, siihen on olemassa myös oma lääkityksensä,
mutta mieluummin käytän perunajauho-juomaa, se on ehdottomasti paras vatsan suojaamisessa,
itse aina silloin tällöin pistän vesilasiin myös 1/2 tee lusikkaa visipliiniä,
se auttaa aina kovaan vatsaan kuin myös jos on ripulia siihenki se on parantava vaikutus,
Keitän viikottain litran maitoon riisihiutalepuuron. Siitä riittää meille kadelle noin nejäksi aamuksi. Puuroon voisilmä me suosimme marjoja, mysliä, pähkinöitä ja hedelmiä. Puurosta saat hyvän ravitsevan startin päivälle. Maustamaton jugurtti marjalisuilla välipalaksi ja iltapäivällä vaikka valmis keittoruoka. Illalla hedelmiä.
Vettä päivän aikaan ainakin litran verran.- Anonyymi
Ja kiljua saman verran.
Anonyymi kirjoitti:
Ja kiljua saman verran.
No, jos tosi on en ihmettele jos ruokahalusi ovat kadonneet.
- Anonyymi
En juurikaan syö maitotuotteita. Tällä hetkellä vaan ei ruokahalua ole. Ehkä tuo perunajauhovesi herättelisi vaikka marjakeitolle.
- Anonyymi
Sinä syöt liikaa, aina noita lisujasi mainostat ja kuin kukaan ei tietäisi marjoja, hedelmiä ja keittoja. Vegaani kehut olevasi vaikka et tiedä mitä se tarkottaa. Tässä nyt ei kysytty mitä sinä tunget mahaasi vaan apua huonoon ruokahaluun.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
En juurikaan syö maitotuotteita. Tällä hetkellä vaan ei ruokahalua ole. Ehkä tuo perunajauhovesi herättelisi vaikka marjakeitolle.
00:18
juu perunajauho-juoma palauttaa myös ruokahalun takasi,
niin kävi minullekki, nyt voin taas jotain muutaki syödä normaalisti,
perunajauho vinkki oli valtavan hyvä
- Anonyymi
Paasto auttaa. Vältä ahmimista.
- Anonyymi
En usko sortuvani ahmimiseen. Saattaa olla niin, että unohdan kokonaan syömisen. Jää paasto päälle.
Unetkin menneet sekaisin. Viime yönä nukuin 10 tuntia. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
En usko sortuvani ahmimiseen. Saattaa olla niin, että unohdan kokonaan syömisen. Jää paasto päälle.
Unetkin menneet sekaisin. Viime yönä nukuin 10 tuntia.Iäkäs ei saa paastota, eikä se ole tarpeellista kellekään.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Iäkäs ei saa paastota, eikä se ole tarpeellista kellekään.
Purkista olen ottanut D-vitamiinia ja kalkkia varuiksi.
- Anonyymi
Hieno tunne kun siihen tottuu. Kestikö vuosia saavuttaa tilanne vai syytätkö tautia?
- Anonyymi
Miettiä pitää oikein. En ole mitään dieettiä pitänyt. Olisiko kesän helteet tehnyt sen ettei ruokahalu sitten normalisoitunut.
Ei mitään tautiakaan ole, kai? Tilikin mieleen nyt, että ne rokotukset, olisiko niistä johtuvaa.
Tai ikä.
- Anonyymi
Kohtalainen ruokahalu, ongelmana pitäisi kai muuttaa jotain kun vyötärölihavuus muuten normaali vartalo, pitäisi pystyä liikkumalla saada se pois muttei pysty niin paljon liikkumaan.
Kolestrooli arvot koholla, lääkäri soitti toissapäivänä maksa-arvot liian korkealla, eräs tarpeellinen lääke jätettävä muutamaksi viikoksi, lääke ei pitäisi vaikuttaa, mutta silti..
Mutta ruokavalio kuinka opetella syömään niin ettei vaikuttaisi maksaan ja kolestrooliin, ohjeita on mutta toteuttaa käytännössä kun mielestäni syön aika terveellisesti jo nyt.
Tarkoitus ei valittaa, kunhan mietityttää.Vaivaksi se haluttomuus syömiseenkin muuttuu, jos ei maistu.
Olen aina ollut kaikkea ruokaa syövä, vatsanikin kestää melkein mitä vaan, nyt pientä oireilua siinäkin.
Olen joutunut miettimään monta kertaa, mitä söisin, kun kaikki mieleen tulevat ovat vastenmielisiä ja vanhan ihmisen ruokailu kuitenkin olisi tärkeää.
Nyt olen yrittänyt muuttaa ruokaohjeita toisenlaisiksi, uteliaana tuloksia sitten maistelen.
Samat tarvikkeet, mutta eri tavalla valmistettua, Facesta olen nähnyt näitä erilaisia versioita ja niinpä olen ruvennut niitä toteuttamaan.
Eilen aioin keittää perunoita, mutta tylsältä tuntui, niinpä muunnoksen tein, pilkoin perunat pieninä pannuun pieni tippa öljyä, paljon pilkottua sipulia, tomaattia, mausteita ja ruskistus.
Edellisen päivän tattikastike sekaan ja haudutus, vielä tilkka kermaa ja sitten lautaselle.
Uteliaana maistelin ja niinpä lautanen tyhjeni tekeleestä ja maistui hyvältä.
Ruuan muotoa muuttaen, niin sanotusti säveltäen, saa ruokahalunkin syttymään.
Pienikin muutos saa ihmeitä aikaan;)- Anonyymi
Mikä maksa-arvo on koholla ? Alat ? GT ?
Tavallinen kotiruoka on ihan hyvää maksallekin ja kolesterolille,
kunhan v ä l t ä t eläinrasvoja, myös voita äläkä syö usein kananmunia.
Syö eläinrasvan sijaan pari ruokalusikallista kasviöljyä, vaikka rypsiöljyä, sen maku on pehmeä, sitä voi laittaa vaikka ruoan sekaan
ja leivän päälle kasvirasvalevitettä, lääkärini suositteli minulle Becel Goldia (koska minullakin korkea kolesteroli)
mutta syön Becel 38 prosenttista. - Anonyymi
SkillaN kirjoitti:
Vaivaksi se haluttomuus syömiseenkin muuttuu, jos ei maistu.
Olen aina ollut kaikkea ruokaa syövä, vatsanikin kestää melkein mitä vaan, nyt pientä oireilua siinäkin.
Olen joutunut miettimään monta kertaa, mitä söisin, kun kaikki mieleen tulevat ovat vastenmielisiä ja vanhan ihmisen ruokailu kuitenkin olisi tärkeää.
Nyt olen yrittänyt muuttaa ruokaohjeita toisenlaisiksi, uteliaana tuloksia sitten maistelen.
Samat tarvikkeet, mutta eri tavalla valmistettua, Facesta olen nähnyt näitä erilaisia versioita ja niinpä olen ruvennut niitä toteuttamaan.
Eilen aioin keittää perunoita, mutta tylsältä tuntui, niinpä muunnoksen tein, pilkoin perunat pieninä pannuun pieni tippa öljyä, paljon pilkottua sipulia, tomaattia, mausteita ja ruskistus.
Edellisen päivän tattikastike sekaan ja haudutus, vielä tilkka kermaa ja sitten lautaselle.
Pienikin muutos saa ihmeitä aikaan;)Hyvät perunat pilasit ja kamalasti kaloreita kun öljyä lisäsit ja sotkit sekaan vielä vanhan tattisoosin ja tuoreet tomaatit. Varmasti kermaa siinäkin. Ei jatkoon!
Anonyymi kirjoitti:
Hyvät perunat pilasit ja kamalasti kaloreita kun öljyä lisäsit ja sotkit sekaan vielä vanhan tattisoosin ja tuoreet tomaatit. Varmasti kermaa siinäkin. Ei jatkoon!
Näin sinun mielestä, ehdotus vaan oli saada intoa kokeilemaan jotain uutta, kun ei ruoka maistu.
Kaikille ei kaikki sovi, yksi ehdotus vain, ei ollut kuin ehdotus;)
Ei jatketa, kiitos sinulle neuvosta kuitenkin;)- Anonyymi
SkillaN kirjoitti:
Näin sinun mielestä, ehdotus vaan oli saada intoa kokeilemaan jotain uutta, kun ei ruoka maistu.
Kaikille ei kaikki sovi, yksi ehdotus vain, ei ollut kuin ehdotus;)
Ei jatketa, kiitos sinulle neuvosta kuitenkin;)Tuollaisia "sotkuja" minäkin teen ja todella hyviä ovat.
Tänään lorautetaan kermaa ruokaan ja huomenna sitten syödään porkkanaa, sillä se tasapainottuu. :) - Anonyymi
SkillaN kirjoitti:
Vaivaksi se haluttomuus syömiseenkin muuttuu, jos ei maistu.
Pienikin muutos saa ihmeitä aikaan;)Tuota kekseliäisyyttä pitänee nyt harjoitella. Tuolla ylempää maitittiin, että vaikka väkisin vähän kerrallaan.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Hyvät perunat pilasit ja kamalasti kaloreita kun öljyä lisäsit ja sotkit sekaan vielä vanhan tattisoosin ja tuoreet tomaatit. Varmasti kermaa siinäkin. Ei jatkoon!
Mitä sinä toisten kaloreista huolehdit. Kerro mitä sinä syöt? Pelkkiä perunoitako?
- Anonyymi
Tässä on sinulle maksasairaan ruokavalio
https://www.muma.fi/files/1209/Maksasairaus_ja_ruokavalio.pdf
Se on Munuais- ja maksaliiton ohje (lääkärin tekemä)
Huomioi painosi.
Sivulla on ohje myös sekä yli- että alipainoiselle.
Sivu voi aueta hitaasti ja sivuja on monta,
kelaa alaspäin
niin löydät sinulle sopivan ohjeen.- Anonyymi
Sivuilla on myös tämä ohje
Kun ruoka ei maistu:
• Muutama ravintopitoinen
välipala voi olla parempi
vaihtoehto kuin yksi iso ateria.
Lämpimän, ns. kunnon ruoan
syöminen ei ole välttämätöntä,
kun ruokahalu on huono.
• Pyri syömään säännöllisesti,
noin kahden tunnin välein.
Näläntunne ei välttämättä tule
koko päivänä, joten älä jää
odottamaan sitä.
• Varaa kotiin helppoa ja
hyvää naposteltavaa,
kuten pähkinöitä, rusinoita,
karjalanpiirakoita tai korppuja.
Jo pienikin suupala on eduksi.
• Syö yhdessä muiden kanssa.
Ruokaseura voi saada ruoan
maistumaan paremmin.
• Käytä ruokailuun aikaa –
pureskele huolella ja hengitä
tasaisesti. Koeta rentoutua
ennen ja jälkeen ruokailun.
• Juo aterian yhteydessä
vain vähän, aterioiden välillä
reilummin.
• Jos ruoan tuoksu aiheuttaa
pahoinvointia, haukkaa raitista
ilmaa ennen ruokailua ja
tuuleta ruokailutila hyvin. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Kun ruoka ei maistu:
kun ruokahalu on huono.
odottamaan sitä.
hyvää naposteltavaa,
maistumaan paremmin.
• Juo aterian yhteydessä
reilummin.
ilmaa ennen ruokailua ja
tuuleta ruokailutila hyvin.En ole aloittaja, mutta samoja ongelmia on minullakin. Kiitos näistä asiantuntijaohjeista, laitoin suosikkeihin nuo sivut.
Itselle mausteet aiheuttaa epämiellyttäviä hajuaistimuksia ja närästystä eikä iso ateria mene millään alas. Valmisruuissa on aina jotain jota en voi syödä, kuten selleriä valkosipulia joiden hajukin kuvottaa. Aina on lämpimien aterioiden tärkeyttä korostettu, mutta näköjään ravitsevilla välipaloilla pärjää. Vitamiineja voi ottaa purkistakin, ulkolaisten hedelmien mukana tulee hirveästi torjunta aineita ja muutenkin käyvät sapen päälle. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Kun ruoka ei maistu:
kun ruokahalu on huono.
odottamaan sitä.
hyvää naposteltavaa,
maistumaan paremmin.
• Juo aterian yhteydessä
reilummin.
ilmaa ennen ruokailua ja
tuuleta ruokailutila hyvin.Kiitos tuosta ohjeesta. Karjalanpiirakka nousi siitä heti. Se on ruokaisakin.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
En ole aloittaja, mutta samoja ongelmia on minullakin. Kiitos näistä asiantuntijaohjeista, laitoin suosikkeihin nuo sivut.
Itselle mausteet aiheuttaa epämiellyttäviä hajuaistimuksia ja närästystä eikä iso ateria mene millään alas. Valmisruuissa on aina jotain jota en voi syödä, kuten selleriä valkosipulia joiden hajukin kuvottaa. Aina on lämpimien aterioiden tärkeyttä korostettu, mutta näköjään ravitsevilla välipaloilla pärjää. Vitamiineja voi ottaa purkistakin, ulkolaisten hedelmien mukana tulee hirveästi torjunta aineita ja muutenkin käyvät sapen päälle.Minä olen aloitraja ja kiitän kaikkia.
Olen myös huomannut, että on tullut närästystä sellaisiinkin joihin ei aiemmin ollut. Selleri on yksi sellainen ja harmillista , mukulaselleri antaa keittoihin hyvää makua. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Minä olen aloitraja ja kiitän kaikkia.
Olen myös huomannut, että on tullut närästystä sellaisiinkin joihin ei aiemmin ollut. Selleri on yksi sellainen ja harmillista , mukulaselleri antaa keittoihin hyvää makua.Närästystä voi tulla, kun "portti" joka sulkee ruokatorven, alkaa iän myötä falskaamaan,
kun se "löystyy".
Silloin mahahapot voivat alkaa nousta ylös ruokatorveen,
se tuntuu "närästyksenä",
eli mahahapot "polttelevat ruokatorvessa,
ne on voimakkaita "happoja",
joita voi nousta nieluunkin.
Apteekista löytyy mahahappoja tasoittavia "litkuja",
joita voi ottaa syömisen jälkeen.
Silloin mahahappoja erittyy eniten,
koska ne on ihmisellä tarkoitettu juuri ruuan sulatukseen.
Käytän itse magnesiamaitoa. Se tasottaa happoja ja auttaa vatsaa toimimaan.
Sitä saa ostaa apteekista.
Sitä otetaan tarvittaessa. Annostuksen saa päättää itse tarpeen mukaan. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Närästystä voi tulla, kun "portti" joka sulkee ruokatorven, alkaa iän myötä falskaamaan,
kun se "löystyy".
Silloin mahahapot voivat alkaa nousta ylös ruokatorveen,
se tuntuu "närästyksenä",
eli mahahapot "polttelevat ruokatorvessa,
ne on voimakkaita "happoja",
joita voi nousta nieluunkin.
Apteekista löytyy mahahappoja tasoittavia "litkuja",
joita voi ottaa syömisen jälkeen.
Silloin mahahappoja erittyy eniten,
koska ne on ihmisellä tarkoitettu juuri ruuan sulatukseen.
Käytän itse magnesiamaitoa. Se tasottaa happoja ja auttaa vatsaa toimimaan.
Sitä saa ostaa apteekista.
Sitä otetaan tarvittaessa. Annostuksen saa päättää itse tarpeen mukaan.En ollut kuullutkaan. Kaikkea sitä apteekista löytyy vaivaab kuin vaivaan. Ennen oli vai Samarinia. Muistan paketin vieläkin lapsuudesta.
Hapanleipää en enää voi syödä lainkaan.
Kiitos!
Aloittaja.
Kumppanini sairastui vuosi sitten, ruoka ei maistunut koska nieleminen tuotti vaikeuksiaruokatorveen kertyneen liman vuoksi.
Sairaus tuntuu olevan yleinen vanhenevassa ikäryhmässä.
Lääkäriltä hän sai nenäsuihketta.
Aloitin tehostetun tarkkailun sillä hän oli hoitanut ruuanlaittonsa itse. Tein aamupuurot, hommasin erilaisia marjoja ja vihanneksia jotka murskasin aamupuuron joukkoon. Jugurttia hän söi välipalana. Päivällinen oli samaa mitä tein itselleni, mutta soseutettuna.
Näillä voitimme sairauden ja hän alkoi vahvistua.
Nykyisin hän syö yhtä lailla kuin itsekin syön. Tosin ruokamme on kasvisvoittoista olemme ns. sekaaneja😊
Itse lopetettuani punaisen lihan kesällä. 2019 painoni putosi yli kymmenen kiloa, vyötärölihavuus katosi ja paino on pysynyt ilman heittoja.
Skillan kertoi kokeiluista, aivan kuin itsekin kokeilen, mielikuvituksen voimin, mausteet ovat isossa roolissa ruuanlaitossani. Esim. korianteri oli minulle vastenmielinen, mutta tuore korianteri joissakin itämaisissa ruuissa ehdoton.
Käytän tuoreita yrttejä, jotka lisään ruokien päälle.
Mielestäni ruuanlaitto on kivaa en juurikaan käytä reseptejä, ripaus tuota ja tätä. Nykyisin pikkuri-sipuli-ja juustokermat korvaavat kastikkeet. Helppoja ja maukkaita.- Anonyymi
Eilen te kaikki olitte vielä vegaaneja. Sekaisin tuntuu olevan vellit ja puurot , sekaani tunnutkin olevan. Kuka tässä on mössöruokien ohjeita kysynyt, niitä saa valmiinakin vauvojen ruokapurkeissa.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Eilen te kaikki olitte vielä vegaaneja. Sekaisin tuntuu olevan vellit ja puurot , sekaani tunnutkin olevan. Kuka tässä on mössöruokien ohjeita kysynyt, niitä saa valmiinakin vauvojen ruokapurkeissa.
Sairaalan/palvelukotien ruokalistaa yhden viikon ajalta
Aamupala:
Pajalanpuuro
Ruishiutalepuuro
Vehnähiutalepuuro
Kauralesepuuro
Kaurahiutalepuuro Neljänviljanhiutalepuuro
Magre juusto
Saunapalvi
Kalkkunaleikejuusto
Balkan kevyt
Maustekurkku Persilja Tomaatti
Ananastäysmehutiiviste
Mandariini
Appelsiinitäysmehutiiviste Luumunektarijuoma Hedelmätäysmehutiiviste
Lounas
Jäävuori-persikka-maissi salaatti
Jäävuori-ananas-paprika salaatti
Punajuuri-omenasalaatti Amerikkalainen salaatti
Hunajainen vihersalaatti
Jäävuori-kultapikkelsisalaatti
Hedelmäinen kasvislaatikko
Sianlihastroganoff
Kasvis-riisikiusaus
Kermainen uunisei
Jauhelihakiusaus
Broileripihvit
Talon jauhelihakastike
Juusto-peruna-kasvislaatikko
Kasvis-riisikiusaus
Jauhelihakiusaus
Currykastike
Sadonkorjuu kasvikset
Karnevaalivihannes
Jälkiruoka:
Omenakiisseli
Mansikkakiisseli
Marjarahka
Sitruunakiisseli
Suklaamousse
Jäätelö pikari vanilja
Mustikka-vadelmajogurtti
Jogurtti kreikkalainen
Päiväkahvi
Pitkoa
Korvapuusti
Voisilmäpulla
Pikkupulla
Mansikkapitkoa
Päivällinen
Kalastajankeitto
Jauhelihakeitto
Kana-kasviskeitto
Porkkanasosekeitto
Nakki-kasviskeitto
Kirjolohikeitto
Siskonmakkarakeitto
Jälkiruoka
Appelsiini-Ananaskiisseli
Kinuskirahka
Marjakiisseli
Suklaakiisseli
Mansikkakiisseli
Omenakiisseli
Iltapala
Tummaa leipää
Riisipiirakka vaalea
Perunalimppua
Sämpylä
Kevyt lauantaimakkara
Balkan kevyt
Munavoi
Saunapalvi
Magre juusto
Tomaatti Anonyymi kirjoitti:
Meitä on moneksi.
Termeillä 'kasvissyöjä' ja 'vegetaristi' tarkoitetaan yleensä henkilöitä, jotka eivät syö lihaa. Kasvissyöjät voivat jättää ruokavaliostaan pois eläinperäiset tuotteet joko kokonaan tai osittain. Lakto-ovovegetaristin ruokavalioon kuuluvat kasvikunnan tuotteiden lisäksi maitotuotteet ja kananmunat.
Semivegetaristi ei käytä ruokavaliossaan punaista lihaa (naudan, sian tai lampaan lihaa), mutta ruokavalioon sisältyy kasvikunnan tuotteiden lisäksi siipikarjaa, kalaa ja kananmunaa. Pescovegetaristi on jättänyt ruokavaliostaan pois myös siipikarjan.
Fennovegaaninen ruokavalio kootaan vain kotimaisista ja mieluiten oman asuinpaikan lähellä kasvaneista ja tuotetuista kasviksista, marjoista ja hedelmistä. Ruuan luonnonmukaisuuteen kiinnitetään huomiota ja ruoka pyritään nauttimaan mahdollisimman tuoreena ja käsittelemättömänä.- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Sairaalan/palvelukotien ruokalistaa yhden viikon ajalta
Aamupala:
Pajalanpuuro
Ruishiutalepuuro
Vehnähiutalepuuro
Kauralesepuuro
Kaurahiutalepuuro Neljänviljanhiutalepuuro
Magre juusto
Saunapalvi
Kalkkunaleikejuusto
Balkan kevyt
Maustekurkku Persilja Tomaatti
Ananastäysmehutiiviste
Mandariini
Appelsiinitäysmehutiiviste Luumunektarijuoma Hedelmätäysmehutiiviste
Lounas
Jäävuori-persikka-maissi salaatti
Jäävuori-ananas-paprika salaatti
Punajuuri-omenasalaatti Amerikkalainen salaatti
Hunajainen vihersalaatti
Jäävuori-kultapikkelsisalaatti
Hedelmäinen kasvislaatikko
Sianlihastroganoff
Kasvis-riisikiusaus
Kermainen uunisei
Jauhelihakiusaus
Broileripihvit
Talon jauhelihakastike
Kasvis-riisikiusaus
Jauhelihakiusaus
Currykastike
Sadonkorjuu kasvikset
Karnevaalivihannes
Jälkiruoka:
Omenakiisseli
Mansikkakiisseli
Marjarahka
Sitruunakiisseli
Suklaamousse
Jäätelö pikari vanilja
Mustikka-vadelmajogurtti
Jogurtti kreikkalainen
Päiväkahvi
Pitkoa
Korvapuusti
Voisilmäpulla
Pikkupulla
Mansikkapitkoa
Päivällinen
Kalastajankeitto
Jauhelihakeitto
Kana-kasviskeitto
Porkkanasosekeitto
Nakki-kasviskeitto
Kirjolohikeitto
Siskonmakkarakeitto
Jälkiruoka
Appelsiini-Ananaskiisseli
Kinuskirahka
Marjakiisseli
Suklaakiisseli
Mansikkakiisseli
Omenakiisseli
Iltapala
Tummaa leipää
Riisipiirakka vaalea
Perunalimppua
Sämpylä
Kevyt lauantaimakkara
Balkan kevyt
Munavoi
Saunapalvi
Magre juusto
TomaattiTuo oli hyvä listaus. Varmastikin ravintoaineet laskettu.
Huomaan, että esimerkiksi kiisselit ovat minulta jääneet unholaan.
Apseenimehua ev voi ajatellakaan. Melkein vatsassa alkaa kiertämään. Marjamehut menee.
Kiitos!
Aloittaja - Anonyymi
Minulla ei ole nielemisvaileuksia. On vain näläntunne kadonnut ja ruokahalu mennyt.
Aiemmin valmistin itse ateriani ilolla.
Ehkä tämä on ohimenevä tila. Hyviä vinkkejä olen saanut.
Kiitos!
Aloittaja - Anonyymi
korpikirjailija kirjoitti:
Meitä on moneksi.
Termeillä 'kasvissyöjä' ja 'vegetaristi' tarkoitetaan yleensä henkilöitä, jotka eivät syö lihaa. Kasvissyöjät voivat jättää ruokavaliostaan pois eläinperäiset tuotteet joko kokonaan tai osittain. Lakto-ovovegetaristin ruokavalioon kuuluvat kasvikunnan tuotteiden lisäksi maitotuotteet ja kananmunat.
Semivegetaristi ei käytä ruokavaliossaan punaista lihaa (naudan, sian tai lampaan lihaa), mutta ruokavalioon sisältyy kasvikunnan tuotteiden lisäksi siipikarjaa, kalaa ja kananmunaa. Pescovegetaristi on jättänyt ruokavaliostaan pois myös siipikarjan.
Fennovegaaninen ruokavalio kootaan vain kotimaisista ja mieluiten oman asuinpaikan lähellä kasvaneista ja tuotetuista kasviksista, marjoista ja hedelmistä. Ruuan luonnonmukaisuuteen kiinnitetään huomiota ja ruoka pyritään nauttimaan mahdollisimman tuoreena ja käsittelemättömänä.Katsoin vegaaniliiton sivulta, ja vegaani määritellään näin.
Vegaani on henkilö, joka ei syö mitään eläinkunnasta peräisin olevia tuotteita kuten lihaa, kalaa, munia, maitotuotteita ja niiden johdannaisia. Vegaani ei myöskään osta eläinperäisiä vaatteita, kuten nahkaa ja villaa, eikä tue palveluita, jotka perustuvat eläinten riistoon.
Miksi sitten mainostat että esikoinen on vegaani ja välillä kaikki olette vegaaneja. Suutuit kun joku sanoi että mikä vegaani kiduttaa koukuilla kaloja vaikka ei syö niitä. Käskit kysyjän vetämään koukun persiiseensä.
Moni on lopettanut punaisen lihan syönnin ja lisännyt kasviksia, ei silti julista olevansa vegaani. Anonyymi kirjoitti:
Katsoin vegaaniliiton sivulta, ja vegaani määritellään näin.
Vegaani on henkilö, joka ei syö mitään eläinkunnasta peräisin olevia tuotteita kuten lihaa, kalaa, munia, maitotuotteita ja niiden johdannaisia. Vegaani ei myöskään osta eläinperäisiä vaatteita, kuten nahkaa ja villaa, eikä tue palveluita, jotka perustuvat eläinten riistoon.
Miksi sitten mainostat että esikoinen on vegaani ja välillä kaikki olette vegaaneja. Suutuit kun joku sanoi että mikä vegaani kiduttaa koukuilla kaloja vaikka ei syö niitä. Käskit kysyjän vetämään koukun persiiseensä.
Moni on lopettanut punaisen lihan syönnin ja lisännyt kasviksia, ei silti julista olevansa vegaani.Niinkö?
- Anonyymi
korppis kirjoitti:
Niinkö?
Ottaapa taas lujille kun omat vegaani höpötyksesi osoitetaan valheeksi ja tietämättömyydeksi??!!
- Anonyymi
(Kommentin siirto toisesta ketjusta, kun tuntuisi sopivan tänne)
Meillä Suomessa on asiat hyvin.
Vierailin EU-maassa,
jossa vanhainkoti oli
vankilantapainen laitos,
jonka karussa neljänhengen huoneessa
oli vain putkisängyt
ja katossa roikkui lamppu
ilman varjostinta.
Ruuaksi oli vedessä keitettyä makaronia
kaksi kertaa päivässä.
Ei kysytty "maistuuko" ?- Anonyymi
Huhhuh. Missäköhän EU:ssa tuollaista voi olla ? Unkarissa ? Meillä taitaa olla liian hyvin.
Ei maistu vaikka herkkua on jos jonkinlaista. Se on vaan nieltävä maistui tai ei ettei joudu sairaalaan ja työnnetä letku kurkkuun ja ruoka siitä sisään. Vanhuudessa voi tulla sellainenkin vaihe, että menee kyky niellä, ei pysty nielemään, vaikka haluaisi.
- Anonyymi
Vegaani on "vihannes". Fennovegaani on nimenomaan suomalainen "vihannes".
- Anonyymi
"Vihannes" on pakko olla, joka on alkanut tyhjästä tempomaan noita teennäisiä älyttömyyksiä. Syököön kuka mitä syö, mutta ihminen on sekaruuan syöjä.
Naurettavaa pelleilyä kun maailmassa on miljoonia ihmisiä, joilla ei ole mitään syöödä.
Ihmisiä kuolee nälkään. Tällaisen lyhyen kommentin aikana noin 20 ihmistä on kuollut
nälkään. Noin joka toinen sekunti joku kuolee nälkään. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
"Vihannes" on pakko olla, joka on alkanut tyhjästä tempomaan noita teennäisiä älyttömyyksiä. Syököön kuka mitä syö, mutta ihminen on sekaruuan syöjä.
Naurettavaa pelleilyä kun maailmassa on miljoonia ihmisiä, joilla ei ole mitään syöödä.
Ihmisiä kuolee nälkään. Tällaisen lyhyen kommentin aikana noin 20 ihmistä on kuollut
nälkään. Noin joka toinen sekunti joku kuolee nälkään.Katso täältä paljonko tänään on ihmisiä kuollut nälkään
ja paljonko maailmassa on ylilihavia ym.
https://www.google.com/search?q=ihmisiä kulee nälkään&oq=ihmisiä kulee nälkään&aqs=chrome..69i57.7545j1j4&sourceid=chrome&ie=UTF-8 - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
nälkään. Noin joka toinen sekunti joku kuolee nälkään.Uusinta reaaliajassa
https://www.worldometers.info/fi/
Tosi mielenkiintoinen sivu
- Anonyymi
Perunajauheliemi on ok
Mutta pääosa jutuista on teoreettista päivittelyä ja filosofeerausta ja osin roskaa, sitäpaitsi lääkäri EI ole vatsamikrobiologian ja siihen liittyvän tuntija vaan fysiologian ja käypähoitojen, ei elämäntavan
Esim. lääkäri Kaikkonen tuntee vanhat Toyotat elämäntapana
Punainen liha ei lihota kuten näette gepardista ja vaan kasvikset kuten näette norsusta, ei pysty liikkumaan kuin tasamaalla- Anonyymi
Tuo perunajauho juttu onkin vain ystävän antama neuvo
sen hetkiseen tilanteeseen,
sattui olemaan lääkäri ammatiltaan,
siis ei olenkaan lääkäri määräys ,
eikä vastaanotto tilanteessa,
mutta autoi sen hetkistä tilannetta, jopa ruokahalu alkoi palata takasi,
- Anonyymi
Ruoka eli ravinto on yksi tärkeimmistä lääkkeistä terveenä ja toimintakykyisenä pysymiseksi. Jos ei ole nälkä, pitää tietää ja käsittää syödä silti säännöllisesti. Ja varsinkin juoda, oikein valittu juomakin voi olla ravintopitoinen, kuten esim. maito ja piimä. - Nm. Syömättä et ole kovin kauan terve
- Anonyymi
"perunajauho juttu onkin vain ystävän antama neuvo
sen hetkiseen tilanteeseen,
sattui olemaan lääkäri ammatiltaan,
siis ei olenkaan lääkär"
Joo mutta sillä on kemiallinen perusta ok
Pjauho on tärkkelystä joka toimii prebioottina ja siten kasvattaa bakteerimassaa
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 833852
Loukkaantunut lapsi on yhä kriittisessä tilassa
Seinäjoella Pohjan valtatiellä perjantaina sattuneessa liikenneonnettomuudessa loukkaantunut lapsi on yhä kriittisessä t332746Minä en ala kenenkään perässä juoksemaan
Voin jopa rakastaa sinua ja kääntää silti tunteeni pois. Tunteetkin hälvenevät aikanaan, poissa silmistä poissa mielestä952174Tiedän, että emme yritä mitään
Jos kohtaamme joskus ja tilaisuus on sopiva, voimme jutella jne. Mutta kumpikaan ei aio tehdä muuta konkreettista asian201687Onko jollakin navetassa kuolleita eläimiä
Onko totta mitä facebookissa kirjoitetaan että jonkun navetassa olisi kuolleita eläimiä? Mitä on tapahtunut?261608Mitä, kuka, hä .....
Mikähän sota keskustassa on kun poliiseja on liikkeellä kuin vilkkilässä kissoja261508- 281481
Näin pitkästä aikaa unta sinusta
Oltiin yllättäen jossain julkisessa saunassa ja istuttiin vierekkäin, siellä oli muitakin. Pahoittelin jotain itsessäni71454- 271446
Noh joko sä nainen oot lopettanut sen
miehen kaipailun jota sulla EI ole lupa kaivata. Ja teistä ei koskaan tule mitään. ÄLÄ KOSKAAN SYÖ KUORMASTA JNE! Tutu731443