Moi!
Haluasimme avomieheni kanssa hankkia koira. Minulla on ollut aikoinaan Leonberginkoira ja nyt tekisi mieli hankkia pienempi, koska asumme kerrostalo asunnossa ja tilaa ei ole isolle koiralle.
Koiradun pitäisi olla allergian takia pitkäkarvainen.
Helposti koulutettava, perheystävällinen rotu, ei kuitenkaan liian lepsu ja omaa päätä saisi olla. jos joku näistä tiedoista saa jonkun idean niin ehdotuksia otetaan vastaan!!
Mikä koira rotu olisi paras meille?
18
1538
Vastaukset
- Susan
Tuli vielä mieleen että millä nimellä kutsutaan collieta muistuttavaa pienenpää rotua..?
- kiki
Shetlanninlammaskoira on tämä "mini collie".
Kannattaisi lainata kirjastosta koirarodut kirja, ja sieltä yhdessä etsiskellä sopivaa rotua, täällä kun melkein kaikki ovat heti ehdottelemassa sitä omaa rotuaan. - Susan
kiki kirjoitti:
Shetlanninlammaskoira on tämä "mini collie".
Kannattaisi lainata kirjastosta koirarodut kirja, ja sieltä yhdessä etsiskellä sopivaa rotua, täällä kun melkein kaikki ovat heti ehdottelemassa sitä omaa rotuaan.Vitsi kun ei tullu päähän toi rotu..kiitos selvennyksestä. Koirat.com:sta ollaan noita rotuja jo katseltu mutta on pieni päättämisen vaikeus..vaikka eipä sillä hankkimisella kiire ole.. Olisi vain kiva saada ehdotuksia muiltakin. Päätöshän on toki meidän.. :)
- Poppeli
Susan kirjoitti:
Vitsi kun ei tullu päähän toi rotu..kiitos selvennyksestä. Koirat.com:sta ollaan noita rotuja jo katseltu mutta on pieni päättämisen vaikeus..vaikka eipä sillä hankkimisella kiire ole.. Olisi vain kiva saada ehdotuksia muiltakin. Päätöshän on toki meidän.. :)
Siis teistä jompikumpi/kummatkin on allerginen?
Suosittelisin, että laitatte koiran hankinnan suosiolla sivuun. KAIKKI koirat aiheuttavat allergiaa, jotkut enemmän, jotkut vähemmän.
Sitten kun koirasta pitääkin luopua allergian takia, mikä tiedettiin jo etukäteen, ei ole kovin kivaa kivaa. Eikä ole mukava juttu koirallekaan.
Mutta jos ymmärsin asian aivan väärin, niin unohtakaa tuo ylläoleva ja onnea rodun harkintaan. :)
Itse en oikeastaan osaa suositella rotua. - naglo
Poppeli kirjoitti:
Siis teistä jompikumpi/kummatkin on allerginen?
Suosittelisin, että laitatte koiran hankinnan suosiolla sivuun. KAIKKI koirat aiheuttavat allergiaa, jotkut enemmän, jotkut vähemmän.
Sitten kun koirasta pitääkin luopua allergian takia, mikä tiedettiin jo etukäteen, ei ole kovin kivaa kivaa. Eikä ole mukava juttu koirallekaan.
Mutta jos ymmärsin asian aivan väärin, niin unohtakaa tuo ylläoleva ja onnea rodun harkintaan. :)
Itse en oikeastaan osaa suositella rotua.itseänikin pisti silmään tuo allergia-sanan maininta. eli pitkäkarvaiset eivät aiheuta sen vähempää allergiaa kuin lyhytkarvaisetkaan. ei ole järkeä hankkia koiraa allergiseen perheesee :(
- ois...
lapinkoira.
on aikoinaan tutkimuksissa löydetty allergia kissalle ja linnulle.Omat koirat eivät ole aiheuttaneet minkään tyyppisiä oireita ja meillä on karkeita ja lyhytkarvaisia pohjavillan omaavia koiria. Ystävälläni taas on pitkäturkkisia rotuja sekä kiinanpalatsikoira. Ne aiheuttavat oireita, niin etten voi hänen luonaan juuri talvisin pahenmmin käydä joskin käyn ja viivyn vain pieniä aikoja, kesäisin ulkona ei mitään hätää.
Joten ei koiria allergisille kannata edes ajatella. Paljon puhutaan asioista ja tuntuu tosiasioiden valossa hölmöltä touhulta vakuuttaa ettei se ja se rotu aiheuta oireita.
Koiran kannalta on väärin lähteä sitä ottamaan ja entäs sitten kun tulee lapsia? Lapsi yleensä perii sen allergia taipumuksensa vanhemmiltaan ja silloin ainakin koira saa lähdön.
Kuten huomaatte on oma allergiani lähtenyt vuosien myötä kääntymään myös koiriin päin.
Terveys on lahjoista kalleimpia.- Hekotius
Minulla näkyy allergiatesteissä yliherkkyys koirille. Siitä huolimatta minulla on niitä aina ollut - ilman oireita. Vieraat koirat saavat aikaan nenän vuotoa ja silmien kutinaa, mutta jonkin ajan kuluttua oireet katoavat. Kissat ja hevoset taas - niiden lähellekään en voi mennä ilman, että ei tarvitsisi ottaa astmakohtauslääkettä, kuumaa suihkua ja allergialääkkeitä.
Taitaa olla nämä allergiat niin yksilöllisiä, ettei yleispäteviä ohjeita eläinten pitoon ole mahdollista löytääkään, vai mitä olette muut mieltä? Yksi sopii yhdelle, toinen toiselle. Suosittelen käymään koirallisten tuttavien luona ja seuraamaan mahdollisia oireita - kokeilemalla voi selvitä jo paljonkin.
- Pitkäkarvainen
ALLERGIA ??.....ja pitkäkarvainen !
Suosittelen ensin testeihin ,ennen kuin hankitte
mitään koiraa. - Löytyy
Se että on allergia ei mielestäni estä lemmikin ottamista, mutta se lisää entisestään kodinhoitoa ja tarkkuutta siisteyteen! Meillä on kaksi astmaatikkoa perheessä, siedätyksellä on päästy hyviin tuloksiin. Nykyään perheessä on kaksi kissaa sekä koira, paljon siivotaan ja tuuletetaan, ja yhteen huoneeseen ei päästetä lemmikkejä ollenkaan. Mielestäni ehdotonta EI sanaa ei voi sanoa jos rakastaa oikeasti eläimiä.. niillä on kuitenkin niin suuri psykologinen vaikutus joidenkin ihmisten elämään... Tiedän jopa erään kennelin pitäjän jolla on itsellään astma.. ja koiria löytyy MONTA... Mielestäni monet luopuvatkin koirastaan aivan liian heppoisin perustein... ja tuntuukin, että jos koira ei sovikaan perheeseen ja elämän tilanteeseen se heivataan sivuun vetoamalla allergiaan. (tämä on yksi hyvä keino saada toisten sympatia puolelleen!!)
- wuffis
Itse olen allerginen mm. kissoille ja siitepölyille ja joillekin elintarvikkeille. En kuitenkaan kaikille kissoille. Koiravuosien kanssa kun on tullut liikuttua paljon ulkona niin alllergiat on helpottaneet, koirat nukkuu sängyssä ja meillähän ei intoilla siivouksen kanssa. Ilmeisesti tämä siedätätys hoito on poistanut omalta osalta allergiat tai sitten se on vaan muuten poistunut. Tunnen myös pari astmaatikkoa kenellä on koira ja koiria enemmänkin joten kyllä aika tapauskohtaista on. Rotuvalintaan en nyt osaa sanoa? Bischon, villakoira?
Testeissä en muuten ole koskaan käynyt joten en edes tiedä mille kaikelle olen allerginen, koirille ne kuitenkaan:)
- kaijsa
japaninpystykorva, mittelpits, sheltti?
- de tulear
Siinä teille oiva seuran pitäjä ja lenkkikoira. Tuosta allergiasta niin meillä ollut noin viikon ko. rotuinen koira hoidossa ja mitään oireita silloin ei tullut, mutta nyt meillä ollut pentu noin 2 kk ja pahalta näyttää allergian oireita tullut. Kohta varmistetaan teisteillä vaikka ne ei kerro koko totuutta. Miettikää allergiset!!
- rotsu
Miksi ottaa koira jos on allergia.Tuloo vain paha mieli sekä itselle että koiralle,kun joutuu luopumaan kaverista.Akvaariokalat on hyvä valinta allergiaperheeseen.....
- tietenkin
tarkoitus olikin varoitella. Vaikka allergiaa ei ole aiemmin ollut niin voi tulla myöskin ns. "vähän allergisoivista" roduista. Eli jos tietää olevansa allerginen kannattaa harkita muuta vaihtoehtoa kuin koiraa. Tai ottaa hoitoon jonkun tutun koira pidemmäksi aikaa (jos mahdollista) ja miettiä sitten uudelleen hankintaa.
- Susan
Jos nyt vastaan, kun tuosta allergiasta on tullut noi monta kommenttia. Eli.. minä olen allerginen eläimille. Tosin itselläni on ollut Leonberginkoira, eikä siitä tullut kuin hiukan nuhaa. Olen huomannut että lyhytkarvaisista koirista saan eniten allergiaa. Kun taas pitkäkarvaisista ei tule juuri mitään oireita mitä lääkkeet eivät voisi parantaa. (Tiedän kyllä että hilse allergian aiheuttaa,mutta tällaisen huomion olen tehnyt.)Olen syvästi koira ihminen enkä halua luopua rakkaasta harrastuksesta vain pienen allergian takia, jonka voi todellakin lääkkeillä hoitaa.
- Susan
Susan kirjoitti:
Jos nyt vastaan, kun tuosta allergiasta on tullut noi monta kommenttia. Eli.. minä olen allerginen eläimille. Tosin itselläni on ollut Leonberginkoira, eikä siitä tullut kuin hiukan nuhaa. Olen huomannut että lyhytkarvaisista koirista saan eniten allergiaa. Kun taas pitkäkarvaisista ei tule juuri mitään oireita mitä lääkkeet eivät voisi parantaa. (Tiedän kyllä että hilse allergian aiheuttaa,mutta tällaisen huomion olen tehnyt.)Olen syvästi koira ihminen enkä halua luopua rakkaasta harrastuksesta vain pienen allergian takia, jonka voi todellakin lääkkeillä hoitaa.
Jos olet valmis popsimaan lääkkeitä niin mielummin koira hyvään kotiin kuin rääkkääjille tai koteihin joilla ei ole aikaa koiralle. Itselläni oireet tulevat näppylöinä käsiin kun oikein peuhataan, mutta sitten käsien pesulle ja rasvaamaan. Törmäsin tossa koiraa etsiessäni näihin ei ole aikaa ihmiseen joilla koira ollut noin 1-2 vuotta ja sitten ei enään jaksakkaan. Onnea koiran hankintaan jos sellaisen päätät hankkia.
- iita12
Heips!!
Mä suosittelen havanaissia sillä on vain pitkä turkki mut tottelee tosi hyvin jos jaksaa sen oma päisyyttä ja se tulee toimeen lapsien kanssa ja koko perheen kanssa.
(Me ostettiin se Espoosta)
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Vesikin maksaa, miksei hengitysilma?
Jatkuvasti itketään ettei ole rahaa mihinkään, mutta tilastojen mukaan rahaa on enemmän kuin koskaan, joten miksei asial291899Satuolennoista tarinointi ei kuulu peruskoulun tehtäviin
Opetustunteja on muutenkin käytössä vain rajallinen määrä. Eli nämä satuhommat koulun ulkopuolelle vapaaehtoisiin harras1651880Suomalainen perheenisä vaatii Suvivirren esittämisestä hyvityksiä
Itse lapsena uskonnonopetuksesta vissiin traumoja saanut ihka suomalainen (!) perheenisä vaatii Espoon kaupungilta korva3731729Mies profiloin sinut
Etsit täysin hallittavaa mutta samalla poikkeuksellista ihmistä. Etsit jotain mitä et koskaan tule saamaan.2161238Lahkokasteen ja kristillisen kasteen erot
Raamatun mukaan Kristillisessä yhdessä kasteessa Jumala pesee ja puhdistaa ihmisen sydämen ja poistaa perisynnin kirouks4221148- 121121
Heikki Paasosen Marita-vaimo jätti tunteikkaat jäähyväiset: "Tällä kertaa me..."
Heikki Paasonen on naimisissa Marita Paasosen (os. Alatalo) kanssa ja heillä on kaksi pientä lasta. Nyt koitti aika jätt81056- 861029
- 2851015
Pirkanlinna yleisötapahtuma
Oli todella hyvä tilaisuus. Ja EERO. L. Aivan mahtava tyyppi. Veti rennosti ja asiallisesti. Ja yleisöltä hyviä kysymyks501001