Voiko haitallinen sivu käytää Chromen salasanoja

Anonyymi

Katsoin uutisen Iltasanomista
https://www.is.fi/digitoday/tietoturva/art-2000008222099.html
"Pekka googlasi apua ongelmaan, pian huijari oli hänen koneellaan: ”Tällaista voi tapahtua minullekin”

Siellä oli mainittu sivu tekninenasikaspalvelu dot com

Kävin kurkkaamassa sivua hetken, mutten tehnyt siellä mitään.

Jokin ajan kuluttua tuli Amazonista tekstiviestina vahvistuspyyntö (OTP-koodi)

En keksi muuta teoriaa kuin että haittasivu on pystynyt kirjautumaan näkymättömästi Amazoniin Chromeen tallennetulla salasanalla . Tilanteen pelasti kaksivaiheinen tunnistautuminen.

12

1331

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

      Lisäys: Normaalisti käytän selaimen "salaista" tilaa myös lehtien selailuun .
      Silloin ei olisi päässyt salasanoihin. Nyt olin jostain syystä kirjautuneena google tilille.

      • Anonyymi

        Vielä korjaan että tarkoitin ettei olisi päässyt käyttämän salasanoja kirjautumiseen.
        Chromen Salasanojen paljastaminen lienee vaikeampaa kuin niiden käyttö


    • Anonyymi
      • Tuolla tavalla nettisivu ei pääse käsiksi toisen domainin tallennetuihin salasanoihin, eli tuo ei toimisi uutisessa mainitussa tapauksessa jossa menet käymään nettisivulla jonka domainille et ole tallentanut mitään salasanoja.


    • Tuon uutisen mukaan vaikuttaa siltä ettei tuo sivu itsessään tee yhtään mitään, sieltä vaan löytyy puhelinnumero ja jos puhelinnumeroon soittaa niin sitten alkaa varsinainen huijaus jossa soittaja yritetään saada asentamaan jotain epämääräistä tietokoneelleen, ja tuota kautta sitten kait varastetaan tietoa tietokoneelta.

      Ja mitä tulee kysymykseesi niin vastaus on ei: Nettisivu ei pääse käsiksi selaimeen tallennettuihin muiden sivujen salasanoihin.

      • Anonyymi

        Itse kävin vain sivulla (klikkasin kyllä alhaalle ponnahtaneen chat-ikkunan tekstikenttää, jos tällä on jotain merkitystä)

        Jonkin ajan tämän jälkeen (jo poistuttuani huijaussivustolta) joku yritti kirjautua Amazon tilillenin, jonka salasana on tallennettuna Chromeen.

        Mielestäni yhteensattuma on epäilyttävä. Koskaan aiemmin ei tuollaista ole sattunut, eli tullut vahvistuspyytöä puhelimeen, vaikken ole yrittänyt itse kirjautua.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Itse kävin vain sivulla (klikkasin kyllä alhaalle ponnahtaneen chat-ikkunan tekstikenttää, jos tällä on jotain merkitystä)

        Jonkin ajan tämän jälkeen (jo poistuttuani huijaussivustolta) joku yritti kirjautua Amazon tilillenin, jonka salasana on tallennettuna Chromeen.

        Mielestäni yhteensattuma on epäilyttävä. Koskaan aiemmin ei tuollaista ole sattunut, eli tullut vahvistuspyytöä puhelimeen, vaikken ole yrittänyt itse kirjautua.

        jatkuu ...Teoria mikä tuli mieleen oli että esim. javascriptillä voisi avata (piilossa) Amazonin kirjautumissivun käyttäen automaattista salasanan täyttöä

        Kysessä voi olla jokin paikkaamaton aukkokin


      • Anonyymi

        Varmaan tuon uutisen tapahtumien takia olinkin niin huoleton, etten ajatellut että olen kirjautunut google-tilille.

        Mietin vain kuinka moni muu utelias on mennet kurkistamaan huijaussivulle, ja jos sivulla onkin jokin koodi...

        Lehden artikkelissa sanotaankin "Emme kehota ketään katsomaan huijaussivustoa edes mielenkiinnosta."


    • Anonyymi

      Jutussahan selväsanaisesti kerrotaan että hömelö oli antanut huijarille etäkäyttöoikeudet, ei sillion mitään haittasivuja tai haittakoodeja käytetä/tarvita yhtään mihinkään:

      " ... nopeasti hän pyysi lupaa saada ottaa etäyhteys tietokoneelle Ultraviewer-nimisen ohjelman avulla – Tyhmyyttäni hyväksyin pyynnön ... ".

      Ääretöntä tyhmyyttä. Turhan vähähäisen sakon hömelö sai maksaakseen, vain 150 eur.

      • Anonyymi

        Jutussa huijattu otti yhteyttä, mutta minulle ilmeisesti riitti sivulla käynti ilman muita aktiviteetteja siihen että yritettiin käyttää Chromeen tallennettuja salasanoja.

        Ohjeena voisi olla:
        - käytä kaksivaiheista tunnistautumista missä rahan tai tietojen menetys uhkana
        - Älä selaile kirjautuneena minnekään (esim. google) ainakaan tuntemattomille sivuille
        - Käytä mieluummin selaimen "tuntematon" tilaa
        - älä leiki salapoliisia arkikoneella, käytä siihen virtuaalikonetta tai jotain muuta, missä ei ole henkilökohtaista tietoa
        - Huomaa että googlen hakutuloksissa on huijaussivustoja, suhtaudu niihin epäluuloisesti ja tarkista osoite muutenkin jos hoidat jotain oikeaa asiaa
        - eikä tässä vielä kaikki ... :)


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Jutussa huijattu otti yhteyttä, mutta minulle ilmeisesti riitti sivulla käynti ilman muita aktiviteetteja siihen että yritettiin käyttää Chromeen tallennettuja salasanoja.

        Ohjeena voisi olla:
        - käytä kaksivaiheista tunnistautumista missä rahan tai tietojen menetys uhkana
        - Älä selaile kirjautuneena minnekään (esim. google) ainakaan tuntemattomille sivuille
        - Käytä mieluummin selaimen "tuntematon" tilaa
        - älä leiki salapoliisia arkikoneella, käytä siihen virtuaalikonetta tai jotain muuta, missä ei ole henkilökohtaista tietoa
        - Huomaa että googlen hakutuloksissa on huijaussivustoja, suhtaudu niihin epäluuloisesti ja tarkista osoite muutenkin jos hoidat jotain oikeaa asiaa
        - eikä tässä vielä kaikki ... :)

        Kyseinen sivusto on edelleen pystyssä, se on varsin hoonoa suomenkieltä, minulla se ei generoinut mitään epäilyttävää 31.08. eikä nyt, tosin Firefox:lla jossa on muutamia tetoturvalisukkeita tiukasti säädettynä.

        On useampia tapauksia joissa selainten haltuun annettuja salasanoja on päästy väärinkäyttämään.

        Ohjeena voisi olla myös:

        Selainten kirjautumisavustimeen ei kannata tallentaa mitään sellaisia salasanoja joiden varastamisesta voi koitua ikävyyksiä.

        Yhteenkään palveluun/verkkokauppaan ei kannata antaa maksukortinsa tietoja säilytettäväksi, eikä mitään muutakaan tietoa jonka joutuminen vääriin käsiin aiheuttaisi ikävyyksiä. Se ei ole suuren suuri vaiva naputella maksutiedot ostoksia tehdessään.

        Kannattaa käyttää yhtä selainta tietoturvan kannalta arkoihin tehtäviin sekä sellaisten palveluiden käyttöön jotka voi olettaa tietorutvallisiksi. Ja toista selainta surffaamisen.


    • Anonyymi

      Vastaus avaajan kysymykseen on lyhyt, ei ole näin.

      Syy miksi sait viestin amazonista johtuu siitä, että olet käyttänyt kyseistä salasanaa liian kauan ja joku onnistui murtamaan sen tai sitten se löytyi listasta, joka vuosi nettiin viimeksi kun amazoniin murtauduttiin ja kalastettiin käyttäjätunnuksia.

      Salasanojen murtaminen ei ole vaikeaa, itse asiassa Kali Linuxista löytyy ohjelmat siihen, tarvitsee vain tietää sivusto, jossa jaetaan salasana listoja.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. En usko et meistä tulee jotain

      Se ei kuitenkaan estä toivomasta et tulisi. Toivon et voitas suudella ja se sais asioita loksahtamaan paikoilleen. Jutel
      Ikävä
      10
      2830
    2. Kuvaile itseäsi

      Kaivatullesi, niin että hän sinut tunnistaa.
      Ikävä
      104
      2065
    3. Eini paljastaa nuorekkuutensa salaisuuden - Tämä nousee framille: "Se on pakko, että jaksaa!"

      Discokuningatar Eini on täyttänyt upeat 64 vuotta. Lavoilla ja keikoilla nähdään entistä vapautuneempi artisti, joka ei
      Suomalaiset julkkikset
      43
      1554
    4. Huomenta keskipäivää

      Kivaa päivää mukaville ja söpösille. 🐺🫅❤️☕☀️
      Ikävä
      260
      1398
    5. Oletko koskaan katunut kun

      elämäsi tilaisuus jäi käyttämättä? 💔
      Ikävä
      70
      993
    6. Olen J-mies

      Jos kerrot sukunimeni alkukirjaimen, ja asuinpaikkakuntani. Lupaan ottaa yhteyttä sinuun.
      Ikävä
      47
      911
    7. Ei sitten, ei olla enää

      Missään tekemisissä. Unohdetaan kaikki myös se että tunsimme. Tätä halusit tämän saat. J miehelle. Rakkaudella vaalea na
      Ikävä
      77
      880
    8. Sinusta näkee että

      Kaipaat paljon.
      Ikävä
      55
      874
    9. Haluaisin ottaa sinut syleilyyni mies

      Olet suloinen...
      Ikävä
      44
      785
    10. Ma 30.9 tosiko tv klo 18 suorana Tikkalanmäeltä

      Virastolta suorana. Äänestyksistä sitten puhutaan illalla ja huomenna, onko kepuvasemmisto kuntalaisten tahdon mukaan to
      Pyhäjärvi
      93
      726
    Aihe