...ja skootteri on lälläripörä, lauleli Mika Sundqvist aikanaan. Kevään koittaessa moottoripyörät on taas kaivettu esiin. Moottoripyörien määrä on viimevuodet ollut voimakkaassa kasvussa ja etenkin viiskymppisten miesten keskuudessa harraste on levinnyt voimakkaasti, vaikka naispyöräilijöitäkin joukossa näkee. Mikä saa viiskymppisen hyppäämään turvattoman moottoripyörän selkään säiden armoille? Oletko itse moottoripyöräilijä ja mitä harraste sinulle antaa?
Moottoripyörä on moottoripyörä....
23
1365
Vastaukset
- MsMedium
Ehkä monen pojan ja tytön nuoruudenhaave, johon nyt on varaa ja joka tuo sitä kaivattua vapaudentunnetta.
Minulla kaksi tyttöystävää, jotka prätkäilevät yhdessä ja yksin. Kateellisena kuuntelen heidän matkaselostuksiaan. No ei vainenkaan, iloinen olen heidän reissuistaan, hyvä kun aina tulevat ehjänä perille.
Oma, vielä toteutumaton haave olisi päästä hyvän kuskin taakse, surinaksi ja sitten mentäisiin niin kovaa kuin uskallettais!- eeroliini
Tunustan etten koskaan ole edes istunut motskan kyydissä
...moottoripyörän selässä tuntee itsensä vapaammaksi kuin auton ratissa? Vai onko mukana myös jonkinsortin vaaran viehätystä? Minkäsmoisia reissuja muuten tyttöystäväsi ovat tehneet? Ja mikä ettet sitten itse heidän kyytiinsä hyppäisi?
eeroliini kirjoitti:
Tunustan etten koskaan ole edes istunut motskan kyydissä
...on ollut skootteri? Ja mikä ettet moottoripyörän selkäänkin vielä halutessasi ehtisi hyppäämään!
- MsMedium
norMix kirjoitti:
...moottoripyörän selässä tuntee itsensä vapaammaksi kuin auton ratissa? Vai onko mukana myös jonkinsortin vaaran viehätystä? Minkäsmoisia reissuja muuten tyttöystäväsi ovat tehneet? Ja mikä ettet sitten itse heidän kyytiinsä hyppäisi?
vapaus tulee tuulen ujelluksesta, ohivilistävistä maisemista, ne ottaa erilailla kun on itse osana sitä ilmaamaailmaa..
Mun ihanat ystävät Tee ja Ämmä, ovat kiertäneet suloSuomea, en nyt muista reittiselostusta, mutta melko ylhäällä kävivät, yöpymisiä muutama. Meillä oli Ämmän kanssa suunnitteilla ulkomaan reissu, olikohan peräti Kreikan saarihyppely, mutta tämä oli ennen kuin hän oli kertaakaan ajanut prätkää. Nyt parin vuoden ajoharjoittelun jälkeen voisinkin harkita kyytiin istumista. Kyllä me varmaan joskus päräytetään jonnekkin, ei ehkä ihan Kreikkaan asti, mutta kuitenkin. MsMedium kirjoitti:
vapaus tulee tuulen ujelluksesta, ohivilistävistä maisemista, ne ottaa erilailla kun on itse osana sitä ilmaamaailmaa..
Mun ihanat ystävät Tee ja Ämmä, ovat kiertäneet suloSuomea, en nyt muista reittiselostusta, mutta melko ylhäällä kävivät, yöpymisiä muutama. Meillä oli Ämmän kanssa suunnitteilla ulkomaan reissu, olikohan peräti Kreikan saarihyppely, mutta tämä oli ennen kuin hän oli kertaakaan ajanut prätkää. Nyt parin vuoden ajoharjoittelun jälkeen voisinkin harkita kyytiin istumista. Kyllä me varmaan joskus päräytetään jonnekkin, ei ehkä ihan Kreikkaan asti, mutta kuitenkin....itseasiassa minullakin oli hetken nuoruudessani moottoripyörä. Mainitsemiesi vapauden elementtien lisäksi voisin mainita tuoksut, jotka etenkin alkukesästä aistii voimakkaasti. Tuollaisesta Etelä-Euroopan reissusta itsekin haaveilin, mutta tekemättä jäi.
Oma moottoripyöräilyni loppui kun idylli pyöräilystä hävisi. Suomessa kun ollaan, niin näitä lämpimiä ja aurinkoisia kesäsäitä on kovin harvoin. Sateessa pyöräily on ikävää ja jopa vaarallista. Erityisesti minua alkoi hirvittää autoilijoiden suhtautuminen ja muutama läheltä piti tilanne, kun minua ei joko havaittu tai minun turvallisuudestani ei välitetty. Myöskin voimakkaasti mersuluokkaan nousseet vakuutusmaksut alkoivat rassata. Enää minua ei kovin helposti saisi moottoripyörän selkään.norMix kirjoitti:
...itseasiassa minullakin oli hetken nuoruudessani moottoripyörä. Mainitsemiesi vapauden elementtien lisäksi voisin mainita tuoksut, jotka etenkin alkukesästä aistii voimakkaasti. Tuollaisesta Etelä-Euroopan reissusta itsekin haaveilin, mutta tekemättä jäi.
Oma moottoripyöräilyni loppui kun idylli pyöräilystä hävisi. Suomessa kun ollaan, niin näitä lämpimiä ja aurinkoisia kesäsäitä on kovin harvoin. Sateessa pyöräily on ikävää ja jopa vaarallista. Erityisesti minua alkoi hirvittää autoilijoiden suhtautuminen ja muutama läheltä piti tilanne, kun minua ei joko havaittu tai minun turvallisuudestani ei välitetty. Myöskin voimakkaasti mersuluokkaan nousseet vakuutusmaksut alkoivat rassata. Enää minua ei kovin helposti saisi moottoripyörän selkään.enska,Silloin on vapaa valita tiet,missä ajelee.
Kyllä pyörän kanssa tienpäällä pitää olla hyvää ennakointia,koska autoilijat pääsääntöisesti ei moottoripyörää riittävästi huomioi.
Enskailukin on kyllä sitten vasta antoisaa,kun on toinenkin kaveri matkassa ja saa apua,jos jotain arvaamatonta sattuu.
Nyt on sentään tämä Gps-paikannus hyvä turva,ja muutenkin ostoslistalla,jos pyörä tulee hankituksi.
Se vielä noiden tuoksujen lisäksi on enskalla ajaessa antoisaa,että sillä tulee nähneeksi varmasti enemmän kaikkia metsien asukkeja,kuin vaikkapa jalan tai polkupyörällä.- eeroliini
norMix kirjoitti:
...on ollut skootteri? Ja mikä ettet moottoripyörän selkäänkin vielä halutessasi ehtisi hyppäämään!
Onnellinen vespanomistaja 60-luvulla
- norMix evk
eeroliini kirjoitti:
Onnellinen vespanomistaja 60-luvulla
...ajoneuvo skootteri noin kaupunkiolosuhteissa on! Tällähetkellä taitavat itseasiassa tehdä uutta tulemista ja ymmärtääkseni ensimmäinen alan suomenkielinen teoskin ilmestyi juuri.
- norMix evk
emw34 kirjoitti:
enska,Silloin on vapaa valita tiet,missä ajelee.
Kyllä pyörän kanssa tienpäällä pitää olla hyvää ennakointia,koska autoilijat pääsääntöisesti ei moottoripyörää riittävästi huomioi.
Enskailukin on kyllä sitten vasta antoisaa,kun on toinenkin kaveri matkassa ja saa apua,jos jotain arvaamatonta sattuu.
Nyt on sentään tämä Gps-paikannus hyvä turva,ja muutenkin ostoslistalla,jos pyörä tulee hankituksi.
Se vielä noiden tuoksujen lisäksi on enskalla ajaessa antoisaa,että sillä tulee nähneeksi varmasti enemmän kaikkia metsien asukkeja,kuin vaikkapa jalan tai polkupyörällä....olisi varteenotettava vaihtoehto, jos pyörän vielä josku hankkisin. Itseasiassa joskus nuoruudessa kokeilin mopolla tuota maastoajoakin, mutta eihän niillä tehoilla pitkälle selviä.
Osalla autoilijoista on selvä asenneongelma moottoripyöräilijöitä kohtaan mistä sitten johtuneekin. Osalla taas on vaikeuksia havaita moottoripyörää tai tajuta sen liikkuvan auton nopeudella. Ennakointi on kyllä pyöräilijän paras henkivakuutus. - eeroliini
norMix evk kirjoitti:
...ajoneuvo skootteri noin kaupunkiolosuhteissa on! Tällähetkellä taitavat itseasiassa tehdä uutta tulemista ja ymmärtääkseni ensimmäinen alan suomenkielinen teoskin ilmestyi juuri.
Tosin kätevämpi olisi maalla lavamopo
- norMix evk
eeroliini kirjoitti:
Tosin kätevämpi olisi maalla lavamopo
...oikeasti tekee mieli, niin eikö se sitten pitäisi pyrkiä toteuttamaan? Järkevyydellä ja kaksipyöräisillä ei juuri ole keskenään mitään tekemistä.
- n52
mikä pistää olemisen kovaan vauhtiin.
Tule tänne ja näe. Pakko härnätä.
Puoltoista vuotta ilman pyörää ja hiukan pääsyt sen asian yli,niin nyt taas tuli on rauhaton olo.
Kyllä pyörä pitää vielä hankkia,mutta saapa nähdä tuleeko edes tänä kesänä toteutumaan.
Se on kyllä tavallinen custom tai enska mikä tulee kysymykseen.(Edelinen pienehkö kokokatteelinen kyykky).
En ole mikään matkamotoristi vaan sellainen mutkaisten teiden ja kesäpäivien nautiskelija.
Matkat yleensä alle kahdensadan km.lenkkejä.
Matkustaa en viitsi pelkän pyörän ja teltan kanssa vaan as-auto on laiskalle helpompi vaihtoehto.
Kymmenen vuotta sitten hoidin kuntoa enska/grossipyörän avulla.
Sairastelu vei vain ajokunnon mennessään,mutta nyt taas alkais sen puolesta olla mahdollista aloittaa uudestaan....jos herätin uinuvan kipinän uudelleen! Mitenkäs enskalla/grossipyörällä sitä kuntoa sitten hoidit? Ajelitko omaksi iloksi maastossa vai oikeinko ajoit kisoja? Eikös tuo nimimerkkisi emw myöskin ollut aikanaan moottoripyörämerkki? Oliko sinulla joku "suhde" juuri tuohon merkkiin? Valmistus taitaa olla jo lopetettu?
norMix kirjoitti:
...jos herätin uinuvan kipinän uudelleen! Mitenkäs enskalla/grossipyörällä sitä kuntoa sitten hoidit? Ajelitko omaksi iloksi maastossa vai oikeinko ajoit kisoja? Eikös tuo nimimerkkisi emw myöskin ollut aikanaan moottoripyörämerkki? Oliko sinulla joku "suhde" juuri tuohon merkkiin? Valmistus taitaa olla jo lopetettu?
anteeksi.
Kyllä kaikki suomen grossiradat on tullut koluttua,mutta vain pojan mekaanikkona ja huoltaja/mesenaattina.
Itse vain harrastuksena ajelin,sekä nelarienskalla kesäiltaisin sellaisen sadan km.metsäautotie/metsäkoneen raiteikkoja tuli päivittäin koluttua.Hikistä hommaa,mutta ei mitään grossiin verrattavaa,joka kisaviikonloppuisin vastaa vähintään puolimaratonin rasituksia.
Nikkini merkki liittyy vm.54. EMW-340 harrasteautoon.(Ent.Itä-saksan bemari)
- jamaha
voisi varmaan kirjoittaa romaanin kertoakseen toiselle kuinka upeaa ja mukavaa pyöräily on,mutta kuitenkin se vain täytyy kokea ymmärtääkseen sen.Eihän se välttämätä kaikille kolaha.Minulle se on kyllä tämän hetken henkireikä nro1.
...että sinä olet oman henkireikäsi löytänyt. Hyvää vastapainoa se ainakin on kaikelle muulle.
- ykstypy
eläissäni olen ollut moottoripyörän kyydissä. Joskus nuorena. En tiedä, uskaltaisinko mennä enää edes kyytiin, saati sitten ajaa itse. Mutta kaippa se pyörällä ajaminen tuo jotain vapauden tunnetta. Ehkä siinä saan kesänkin tuoksuja enemmän haistella, kun se että autolla ajais. Kait siinä viehätystä on, kun moottoripyörät vain lisääntyy. Mutta ei varmaan mitään kovin turvallisia ajopelejä ole.
Ja olisko se monella sitä 50v. villitystä :=))
Mutta mopo-skootterin haluaisin kyllä itsellenikin.- norMix evk
...sinulla onkin, kun jo kerran olet kyydissäkin ollut :)) Mutta asiallisestiottaen lienet oikeassa: jonkinsortin vapautta, paluuta nuoruuteen ja kauanitäneiden unelmien toteuttamistahan tässä pyritään etsimään. Monilla lienee juuri viisikymppisenä taloudelliset mahdollisuudetkin unelmiensa toteuttamiseen lapsien lennettyä pesästä.
Sinun unelmasi moposkootterista tuntuu kyllä hyvinkin realistiselta. Mutta mutta, mites tuollainen pienipyöräinen menopeli mahtaa menestyä tundranreunan nietoksissa ja loskakeleissä ;-)) - ykstypy
norMix evk kirjoitti:
...sinulla onkin, kun jo kerran olet kyydissäkin ollut :)) Mutta asiallisestiottaen lienet oikeassa: jonkinsortin vapautta, paluuta nuoruuteen ja kauanitäneiden unelmien toteuttamistahan tässä pyritään etsimään. Monilla lienee juuri viisikymppisenä taloudelliset mahdollisuudetkin unelmiensa toteuttamiseen lapsien lennettyä pesästä.
Sinun unelmasi moposkootterista tuntuu kyllä hyvinkin realistiselta. Mutta mutta, mites tuollainen pienipyöräinen menopeli mahtaa menestyä tundranreunan nietoksissa ja loskakeleissä ;-))olet ihana :=))) Kyllä se siitä, kun laittaa skootteriin lumiketjut, niin eiköhän sitä vaudin hurmaa voi täälläkin vähän kokeilla. Niin ja nahkapuku päälle, jonka alle vielä villahousut, että tarkenee :=)))
- norMix evk
ykstypy kirjoitti:
olet ihana :=))) Kyllä se siitä, kun laittaa skootteriin lumiketjut, niin eiköhän sitä vaudin hurmaa voi täälläkin vähän kokeilla. Niin ja nahkapuku päälle, jonka alle vielä villahousut, että tarkenee :=)))
...niin ainahan voi valjastaa koiravaljakon kiskomaan sitä skootteria :DD
Ketjusta on poistettu 5 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Suomi julkaisi varautumisoppaan
Että sellanen tappaus. Kun kriisitilanne iskee, niin on mentävä nettiin ja luettava ohjeet suomi.fi -sivuilta. Onkohan j2241958Kuhmo tekisi perässä
Lomauttakaa kaupungin talolta turhat lattiankuluttajat pois, kuten naapuripitäjä101758Miehille kysymys
Onko näin, että jos miestä kiinnostaa tarpeeksi niin hän kyllä ottaa vaikka riskin pakeista ja osoittaa sen kiinnostukse541216Onko telepatia totta
Epäilen että minulla ja eräällä henkilöllä on vahva telepatia yhteys. Jos ajattelen jotain hän julkaisee aiheesta jotaki801055Missä Kaisa Lepola, siellä filunki ja sekasotku
Näin se taas nähtiin, ajolähtöjen taakse on joka kerta jääneet savuavat rauniot, oli työpaikka mikä tahansa.17998TTK:sta tippunut Arja Koriseva teki erityisen teon kyynelsilmin: "Mä olen ihan järjettömän..."
Kiitos tuhannesti Tanssii Tähtien Kanssa -tansseistanne, Arja Koriseva ja Valtteri Palin! Lue lisää: https://www.suomi15940- 46855
Nainen, olen niin pettynyt
Ehkä se tästä vielä paremmaksi muuttuu. Yritän itseäni parantaa ja antaa itse itselleni terapiaa, mutta eihän se mitään89844- 70792
Haluaisin jo
Myöntää nämä tunteet sinulle face to face. En uskalla vain nolata itseäni enää. Enkä pysty elämäänkin näiden kanssa jos42784