Käytännön kysymys:eroaminen islamista

Anonyymi

Juttelin tuossa naapurini kanssa, joka on muslimi. Hän oli hyvin kiinnostunut siitä uskontoa voisi vaihtaa. Oli hyvin hämmästynyt kun sanoin etten itse kuulu mihinkään uskontoon.
Tuli mieleen kysymys. Miten Suomessa muslimi voi (siis ihan käytännössä) erota islamista? Eikös näitä islamilaisia yhteisöjä ole useita. Liittyykö tuohon jokin virallinen prosessi vai mitä?

16

950

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

      Vejit esille semosen piruja täynäh olevan juketsin, koskas noitten kuuluukin valestaa jos se ejistää näitten etenemisiä

      SUOMALAISEN PITÄÄ KOHILTAAN TAJUTA NÄITTEN KOKONAISVALTAISET PYRKIMYKSET

    • Anonyymi

      Näillehän on aina hyvä työ tehty, kun vääräuskoinen on joo...
      - se on näille ilon päivä

    • Suomessa on useita islamilaisia yhdyskuntia. Suomen muslimeista vain pieni prosentti kuuluu niistä mihinkään ja yhdyskunnasta eroaminen ei välttämättä tarkoita eroamista uskonnosta, vaan vaikka liittymistä toiseen yhdyskuntaan toiselle paikkakunnalle muuton myötä.

      Käytännössä erotaan siten, että ei enää uskota uskonoppeihin, Jumalaan, jne. Ei ole siis mitään virallista prosessia, eikä eroamisesta esim. ilmoiteta erikseen jollekin taholle, eikä sitä "otsassa lue", jos joku on luopunut uskonnosta. Jos harjoittavassa perheessä joku luopuu uskonnosta tai naimisissa oleva käännynnäinen luopuu, tulee se toki väkisinkin esille sille perheelle tai puolisolle, mutta joku hyvänpäiväntuttu vihanneskaupan Ahmed ei tiedä, että olit joskus muslimi, etkä ole enää.

      • Anonyymi

        On joo islamilaisia yhdyskuntia pilvin pimein ja kaikki saavat yhteiskunnan tukia. Kerran muslimi aina muslimi. Eroaminen yhteisöstä äärimmäisen harvinaista ja hankalaa. Kaikille muslimeille opetetaan asiat samalla tavalla. Ei ole olemassa mitään kehittynyttä islamia. Islam on muuttumaton.


      • Anonyymi kirjoitti:

        On joo islamilaisia yhdyskuntia pilvin pimein ja kaikki saavat yhteiskunnan tukia. Kerran muslimi aina muslimi. Eroaminen yhteisöstä äärimmäisen harvinaista ja hankalaa. Kaikille muslimeille opetetaan asiat samalla tavalla. Ei ole olemassa mitään kehittynyttä islamia. Islam on muuttumaton.

        >Ei ole olemassa mitään kehittynyttä islamia. Islam on muuttumaton.

        Itse asiassa tämä menee päinvastoin. Uskonoppineet voivat tulkita suuria aikaansa sidotuiksi ja siten nykymuslimeja koskemattomiksi eli vanhentuneiksi. Näin myös tapahtuu. Kristinuskon lahkot, joista yhtä sinäkin edustat, ovat paljon jyrkempiä, kuten toki islaminkin primitiivisimmät suuntaukset.


      • Anonyymi

        Velipojat surmaavat siskojaan kun nämä saavat lämsimaisia vaikutteita. Näin käy jatkuvasti
        Mitä miehesi sanoisi jos alkaisit ateistiksi?


      • Anonyymi kirjoitti:

        Velipojat surmaavat siskojaan kun nämä saavat lämsimaisia vaikutteita. Näin käy jatkuvasti
        Mitä miehesi sanoisi jos alkaisit ateistiksi?

        Antaisi vähän aikaa sille mahdollisuudelle, että kyseessä on jokin väärinymmärrys, ja jos osoittautuisi, ettei niin ole, niin ero. Eli sama, miten itse reagoisin, jos hän alkaisi ateistiksi, kuten varmaan kaikki muslimit, jotka ovat avioituneet sillä ajatuksella, että harjoitetaan uskoa yhdessä.


    • Anonyymi

      Siis kaikki pelit on noiten kansa lopetettava, kun mailma nytjo näkee mitä ovat
      - siis kaikki välit poikki ja kerralla, pois noi meitin yhteiskunnasta

      • Anonyymi

        Näin nämä suojellut miten UUDESSA-SEELANISSA käytäytyi ateen mukaisesti
        - ja muualakin , mut kun eikun näitä suojellaan ja varjellaan näytelijöitä

        SORRETUN OSAN ESITTÄJIÄ


    • Anonyymi

      SELVÄJÄRKISYYS ENNENKAIKEA

      L. Onerva: Särjetyt jumalat, 1910

      Älä elämää pelkää,
      älä sen kauneutta kiellä.

      Suo sen tupaasi tulla
      tai jos liettä ei sulla,
      sitä vastaan käy tiellä,
      älä käännä sille selkää.

      • Anonyymi

        Islam ei koskaan tule oikealista maalista elämää ymärtämään

        Näitten elämä on kivensä kiertämistä ja tämän kuoleita lauseita toistella elämisinsä ohjeiksi

        KAIKEN MUUN NÄMÄ TUHOAVAT

        ON TÄMÄ HYYTÄVÄÄ PORUKKAA


    • Anonyymi

      Kauheinta islamissa on kunniamurhat.

      • Anonyymi

        Näillähän on sitä kunniaväkivallan pitoa paljon enemmän mitä on annettu ymmärtää
        - tätä tietoa on viranomaisen taholta paljastettu
        - joka ei aina johda siihen viimeiseen
        - kohde ennätää paeta ja väistää suorittajaa silimätpalavaa klupuutajalta jää tekonen tekemättä


      • Anonyymi

        Jokas tosiaan selviää ei muutakuin näin porukoin lopettaa pelleilyt luuloiseltah


      • Pohjois-Amerikan Lakioppineuvostoon kuuluva islaminoppinut nimeltä Muhammad Al-Hanooti sanoo:
        "Kunniatappaminen on väärä kulttuurillinen perinne. Se on epäoikeudenmukainen ja epäinhimmillinen teko. Sen tyyppinen murhaaja ansaitsee rangaistuksen."

        Toronton Islamilaisesta Instituutioon kuuluva islaminoppinut nimeltä Ahmad Kutty taas sanoo:
        "Islamissa ei ole sellaista käsitettä kuin 'kunniatappaminen'. Islam pitää jokaista sielua korkeassa arvossa, eikä hyväksy mitään rikosta siinä. Se ei salli ihmisten ottaa lakia omiin käsiinsä ja johtaa oikeutta, koska sellainen johtaisi kaaokseen ja laittomuuteen. Näin ollen, tähän perustuen, islam ei hyväksy sellaisia tappoja."


      • Anonyymi
        Yusraaa kirjoitti:

        Pohjois-Amerikan Lakioppineuvostoon kuuluva islaminoppinut nimeltä Muhammad Al-Hanooti sanoo:
        "Kunniatappaminen on väärä kulttuurillinen perinne. Se on epäoikeudenmukainen ja epäinhimmillinen teko. Sen tyyppinen murhaaja ansaitsee rangaistuksen."

        Toronton Islamilaisesta Instituutioon kuuluva islaminoppinut nimeltä Ahmad Kutty taas sanoo:
        "Islamissa ei ole sellaista käsitettä kuin 'kunniatappaminen'. Islam pitää jokaista sielua korkeassa arvossa, eikä hyväksy mitään rikosta siinä. Se ei salli ihmisten ottaa lakia omiin käsiinsä ja johtaa oikeutta, koska sellainen johtaisi kaaokseen ja laittomuuteen. Näin ollen, tähän perustuen, islam ei hyväksy sellaisia tappoja."

        Näytöistä näkee mikä tämä on ja ei muutakuin yhtä aseitten kansa heilumistä
        - tämä on tätä ja vyörytäjän puheet kirjoitukset siksein


    Ketjusta on poistettu 7 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mitä sanoisit

      juuri nyt kaivatullesi jos uskaltaisit/kehtaisit?
      Ikävä
      129
      1333
    2. Mitä hyvää

      Mitä hyvää hän on tuonut elämääsi?
      Ikävä
      100
      861
    3. Mikä teidän jutussa on ongelmana?

      Missä meni pieleen?
      Ikävä
      75
      683
    4. 50
      577
    5. Koillis motor

      Kyllä on mennyt palvelu alas ku lehmänhäntä, sovitut asiat ja luvatut soitot pitää hoitaa eikä tehä oharia, täysin tumpa
      Suomussalmi
      12
      493
    6. ABC: n kahvilan uusi nimi matkimalla

      Kahvia ja virvokkeita myytiin aikoinaan ÄKKI-VANNIN KAHVILASSA Haapavedellä ja paikalliset sanoivat sitä haussia "Tuhann
      Haapavesi
      40
      464
    7. Kylillä ei ole näkynyt? Missä luuraat nainen?

      Olisit soittanut mulle nainen. Oltais voitu nähdä vaikka laavulla. Miksi pelkäät minua? Eihän siinä ole mitään järkeä. m
      Suhteet
      153
      441
    8. Tehdäänkö tänään toiveista totta?

      Poikkea tänä illasta siinä lähellä ja annetaan silmien puhua ja sen jälkeen puhu sinä lopulta mitä ajattelet..
      Ikävä
      30
      407
    9. Missä näet kaivattuasi?

      Mitä teet silloin? Tuleeko pakene reaktio? Vai hellä tunne ja ere..
      Ikävä
      25
      381
    10. Rydman sivuutti mutupohjalta asiantuntija-arviot tutkimusrahoitusta myönnettäessä

      Onko Rydman sopiva tai kykenevä toimimaan ministerinä? Ei ole. Ministerit ovat joutuneet puhuteltaviksi vähemmästäkin;
      Maailman menoa
      174
      372
    Aihe