Jo lukion ensimmäiset viikot vituttaa

Anonyymi

Jotain jeesiä, kiitos.
Yläkoulussa olin kympin oppilas. Suoriuduin täydellisesti.
Ensimmäinen kuukausi lukiossa, enkä pysy ollenkaan perässä. En suoriudu edes ensimmäisistä kursseista.

En millään jaksa näitä tukikursseja ja erityisopettajia. En ole sellaisia koskaan ennen tarvinnut.

Kuuluuko minun kammota kirjoituksia jo nyt? Ovatko ne niin paha juttu?

Ja ei, en todellakaan haluaisi myöskään amikseen.

Kuinka paljon pahemmaksi tämä vielä menee?

8

713

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

      Kyllä sä saat kohta homman hanskaan ja kaikki menee hyvin.
      Tsemppiä! 🙂

    • Anonyymi

      onko kesän aikana tapahtunut jotain spesiaalia joka on vienyt päästä järjenvoimat.
      Ei kympin oppilas/osaaja noin vain taannu ja dementoidu muutamassa kuukaudessa. jotain on tapahtunut kesän aikana.

      • Anonyymi

        Voi johtua myös yläasteen opettajista, jos siellä on oltu hirveän lepsuja ja arvostelu mitä sattuu. Tätä se on nykyopetuksen taso.


    • Anonyymi

      Tulevia ylioppilaskirjoituksia ei kuulu kammota vaan niihin pitää valmistautua ihan joka kurssilla. Silloin menee hyvin.

      Jos pääset joskus yliopistoon, tilanne pahenee tästä, sillä siellä opiskelevat ovat kaikki olleet kympin oppilaita lukiossa. Mitään tukikursseja ja erityisopettajia yliopistossa ei ole auttamassa ketään.

      Ehkä lukio onkin sinulle liian vaativa. Vaihda amikseen!

    • Anonyymi

      Koeviikko on vasta kuukauden lopussa, eikä kenenkään pitäisi voida tietää, missä olet jokaisen kurssin suhteen.

      Ensimmäisen vuoden tukikurssilla ei yleensä paikata mitään muuta kuin yläastetta ja ne rajoittuvat matematiikkaan ja kieliin ml. äidinkieli. Jos matematiikan seuraava koe ei ole kohta 10, se ei tarkoita, että tukikurssi olisi ollut hyväksi. Kokeessa pärjää vain tekemällä enemmän sen kurssikirjassa olevia kotitehtäviä. Näitä ei suoriteta eikä osata vain näyttämällä entistä matematiikan arvosanaa.

      Kohta nämä tukikurssit ovat täysin ohitse ja voit keskittyä lukioon vain äsken mainitulla tavalla yhdet kokeet ja kurssit kerrallaan. Paitsi tietysti yo-kokeita varten menet joka tapauksessa viimeisenä vuotena tukikursseille kertaamaan kaikki lukion opinnot.

      Tämä on ilmeisesti äidinkielen tukikurssin koko sisältö:
      https://avoinoppimateriaaliaitukikurssi.blogspot.com/
      Sisältö vaihtelee kielenhuollon kertauksen ja syventävän ainekirjoituksen kurssin välillä, joka on abeja varten. Tätä ei välttämättä aloittajan kannata vaivautua lukemaan.

      Jos äidinkielen aineenkirjoitus tökkii ensimmäisenä vuotena, eikä jollain tukikurssillasi mikään avaudu sitä varten, niin koeta lukea lisää muiden tekemiä aineita. Löysin netistä vain muutamia yo-kokeiden ns. "esseitä" tai "kirjoitustaidonkokeita". Joskus yo-vastauksista painettiin myös kirjoja ja näitä voi löytää jostain nettihuutokaupasta.

      https://yle.fi/aihe/artikkeli/2019/08/16/tallaisella-tekstilla-aidinkielen-kirjoitustaidon-yo-kokeesta-sai-taydet

      https://osyk.fi/wordpress/?page_id=68

    • Anonyymi

      Kun ihminen siirtyy opinnoissaan asteelta toiselle, opinnot vaikeutuvat tai ainakin opiskelun luonne muuttuu. Jos peruskoulussa opetus on mennyt kerralla perille, niin lukiossa opintojen eteen joutuu lähes jokainen jo tekemäänkin jotakin. Lisäksi on hyvä huomata, ettei aivan kaikkea ole tarkoituskaan osata täydellisesti, vaan olennaiset asiat riittävät. Myös sopeutuminen opiskelun luonteen muuttumiseen vie jokaisella oman aikansa, abina sinuakin vain huvittavat nykyiset ongelmat.

      Kun siirryt lukiosta yliopistoon, tapahtuu vaatimuksissa samanlainen loikkaus. Yliopistossa jo valtaosan pitää tehdä opinnoissaan melkoisesti töitä, vain huippukyvyt voivat opintojensa ohella harrastaa mitä haluavat. Tosin hekin joutuvat sitten viimeistään tohtorikoulutettavina opiskelemaan aivan tosissaan.

    • Anonyymi

      LUKIOSSA rima on 2x korkeammalla kuin yläasteella. Pääsyprosentti yläasteella: 10-15%, mutta lukiossa 40-50%!

      Voi johtua vain että rima nousi ja se tuli yllätyksenä. Älä turhaan kammoa kirjoituksia tässä vaiheessa!

    • Anonyymi

      Hei, pää pystyyn! Se helpottuu heti kun pääset mukaan lukion ”rytmiin”. Yläasteella hommat tehtiin erilailla: koealue vain 3–4 kappaletta, nyt se on koko kirja (tai melkein). Kuulostaa hurjalta, mutta se ei ole niin rankkaa miltä kuulostaa.

      Toivottavasti nyt menee paremmin, kohta joululoma! :) Itse lukiossa vedän 6-9 ja olen niihin tyytyväinen. Olin myös peruskoulussa 9-10 oppilas. Minuakin harmitti kun numerot laski ja rytmi muuttui hurjasti.

      Voit olla ylpeä itsestäsi kun pääsit lukioon ja mahdollisia unelmia toteutat!

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Naiset miltä kiihottuminen teissä tuntuu

      Kun miehellä tulee seisokki ja ja sellainen kihmelöinti sinne niin mitä naisessa köy? :)
      Sinkut
      66
      4499
    2. Haistoin ensin tuoksusi

      Käännyin katsomaan oletko se todellakin sinä , otin askeleen taakse ja jähmetyin. Moikattiin naamat peruslukemilla. Tu
      Ikävä
      14
      2229
    3. Olet sä kyllä

      ihme nainen. Mikä on tuo sun viehätysvoiman salaisuus?
      Ikävä
      25
      1754
    4. Hiljaiset hyvästit?

      Vai mikä on :( oonko sanonut jotain vai mitä?
      Ikävä
      12
      1488
    5. Teuvo Hakkaraisesta tulee eurovaalien ääniharava

      Persuissa harmitellaan omaa tyhmyyttä
      Maailman menoa
      27
      1423
    6. Miksi kohtelit minua kuin tyhmää koiraa?

      Rakastin sinua mutta kohtelit huonosti. Tuntuu ala-arvoiselta. Miksi kuvittelin että joku kohtelisi minua reilusti. Hais
      Särkynyt sydän
      5
      1288
    7. Turha mun on yrittää saada yhteyttä

      Oot mikä oot ja se siitä
      Suhteet
      10
      1217
    8. Näkymätöntä porukkaa vai ei

      Mon asuu yksin. Mitas mieltä ootte ?
      Ikävä
      13
      1136
    9. 22
      1086
    10. Martinasta kiva haastattelu Iltalehdessä

      Hyvän mielen haastattelu ja Martina kauniina ja raikkaan keväisenä kuvissa.
      Kotimaiset julkkisjuorut
      291
      1014
    Aihe