Isäni ja äitini kuolivat muutaman vuosi sitten. Heiltä jäi jaettavaksi maatila, jossa on peltoa metsää ja rakennuksia. Veljeni, yksi neljästä pesän, osakkaasta oli isäni eläessä tehnyt isäni kanssa vuokrasopimuksen peltojen vuokraamisesta aina 2040 asti, ilman vuokraa.
Onko vuokrasopimus voimassa tuon ajan, vaikka maatila jaettaisiin tasan ja jokainen saisi siivun peltoa? Eli omistaako veljeni käytännössä pellot vielä parisenkymmentä vuotta? Onko niin, että maksoin perintöveron omaisuudesta, joka vuokrasopimuksen takia ei ehkä koskaan kuulu minulle?
Maaomaisuuden vuokrasopimus perinnönjaossa
9
114
Vastaukset
- Anonyymi
Oliko maanvuokrasopimus rekisteröity? Ettekö vähentäneet vuokrattujen maiden arvoa markkina-arvosta tuon vuokrasopimuksen takia?
- Anonyymi
Ja koska tuo vuokrasopimus oli tehty?
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Ja koska tuo vuokrasopimus oli tehty?
Kymmeniä vuosia sitten, en osaa tarkkaan sanoa.
- Anonyymi
Katsoin vanhempien perunkirjoista. Perunkirjojen asiakirjaluettelossa ei ollut mitään rekisteröintipaperia. Kuuluuko maaomaisuuden vuokrasopimuksen rekisteröinti näkyä perunkirjassa?
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Katsoin vanhempien perunkirjoista. Perunkirjojen asiakirjaluettelossa ei ollut mitään rekisteröintipaperia. Kuuluuko maaomaisuuden vuokrasopimuksen rekisteröinti näkyä perunkirjassa?
"Katsoin vanhempien perunkirjoista. Perunkirjojen asiakirjaluettelossa ei ollut mitään rekisteröintipaperia. Kuuluuko maaomaisuuden vuokrasopimuksen rekisteröinti näkyä perunkirjassa?"
Annappa kiinteistötunnus, niin katson onko se kirjattu. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
"Katsoin vanhempien perunkirjoista. Perunkirjojen asiakirjaluettelossa ei ollut mitään rekisteröintipaperia. Kuuluuko maaomaisuuden vuokrasopimuksen rekisteröinti näkyä perunkirjassa?"
Annappa kiinteistötunnus, niin katson onko se kirjattu.Neljällätoista eurolla sain Maanmittauslaitokselta tiedon: Lainhuuto- ja kiinnitysrekisterin mukaan omaisuuteen ei kohdistu rekisteriin merkittäviä rasituksia tai rajoituksia,
eikä uusia asioita ole vireillä. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Kymmeniä vuosia sitten, en osaa tarkkaan sanoa.
Peltoja saa vuokrata kerralla enintään 20 vuodeksi, ellei kyse ollut muun maan vuokrasta, jossa enintään 100 vuotta.
- Anonyymi
Lue Minilex: Maanvuokrasopimuksen kirjaaminen.
- Anonyymi
Eikö maanvuokrasopimuksen kirjaaminen olisi pitänyt näkyä rasitustodistuksessa? Rasitustodistuksessa: "omaisuuteen ei kohdistu rekisteriin merkittäviä rasituksia tai rajoituksia".
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Uskalla lähestyä minua
Mitä siinä menetät? Vai tyydytkö kirjoittelemaan täällä? Minä olen jo tehnyt aloitteen. Paitsi jos sinua ei kiinnosta. S617790- 1334494
Oulaskankaan päätöksistä
https://www.facebook.com/share/v/1BSCFTMTyX/ Nyt tuli kova päätös, arvostan tätä Kuoppamäen suoraselkäisyyttä.323737- 213098
- 232642
- 282576
- 502276
- 252170
Mitä toivot Suomi24:ltä? Osallistu sivuston kehitykseen!
Moikka keskustelijat! Terveisiä Suomi24:n kehitystiimiltä. Vuosi lähenee loppuaan, mutta ennen kuin rauhoitumme joulun3922123- 322049