Uusi hyvä Doom-klooni A500:lle: Dread

Anonyymi

Id Softwaren DOOM oli peli, joka aloitti 3D-pelien vyöryn PC:lle vuonna 1993. A500:lle ei kuitenkaan koskaan tullut kunnollista Doom-kloonia johtuen sen hitaudesta (koneen hardware on vuodelta 1985). Amigalla on myös ongelmia bittikarttagrafiikan vuoksi, yksittäisten kuvapikselien manipulointi on hidasta (chunky vs planar). Hauska yksityiskohta on että Doomin kehittäjä John Carmack väitti että Doom ei ole mahdollista tehdä Amigalle, vaikka alla olisi 68040 CPU ja AGA, koska pelistä tulisi liian hidas. No, nyt tiedämme että kaveri ei vaan osannut ohjelmoida kunnolla, ihan kuten monet muutkin PC-ohjelmoijat, ja Linuxin käyttäjät.

Nyt asiaan tulee kuitenkin muutos, Dread on uusi tekeillä oleva DOOM-klooni Amigoille. Blitteriä käytetään c2p-konversiotyökaluna, jolla frame rate saadaan siihen 10-15 perus A500:lla. Se on hyvä suoritus, koska A500 on hidas kone (7,1 MHz 68000 CPU) verrattuna Doomia pyörittäviin PC-koneisiin, joilla oli vähintään 40 MHz 386, yleensä 50 MHz 486. Pikselilaatu ei ole 1x1, vaan jotain 1x2, jolloin vaakaresoluutio on huonompi.

Nyt on siis tullut demopeli ulos, jossa yksi taso valmiina. Todella hyvin tehty! Peli pyörii perus A500:lla pelattavasti (yli 10 FPS) mutta perus-A1200:lla saa lähes tuplasti lisää tehoa ruudunpäivitykseen. Nykyisellään peli näyttää kuitenkin enemmän Wolfenstein3D-kloonilta, koska pelissä ei ole vielä korkeuseroja, mutta niitä on myös luvattu myöhemmissä versioissa.

https://m.youtube.com/watch?v=ZxhO1ZCOZ-M
https://m.youtube.com/watch?v=O97fe_HpCXY

Pelistä on tehty myös Atari ST, ja Atari STe versio (löytyy esittely ensimmäisen videon lopussa), mutta se ei ole yhtä nopea tai näyttävä. Laitteissa on eroja, ja Atari STe ei yllä lähellekään Amiga 500:n tasoa. Koska Atarilla ei ole spritejä, blitteri toimii huonommin, ja äänet ovat mitä ovat. Atari Falconilla peli varmaan pyörii hyvin, mutta se onkin A1200:sta vähän nopeampi kone, jos peruskokoonpanoja vertaa.

Peli käyttää Amigalla vain 16 16 väriä, kun alkuperäinen DOOM käytti 256 väriä, tämä johtuu A500:n laiterajoituksista. Pelaajan käyttämät aseet ja käsi etualalla on tehty hardware spriteillä, joilla on oma 16 värin palettinsa, ja taustalla on omat 16 värinsä.

7

2188

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

      Hienoa että vielä tehdään Amigalle pelejä :)
      Pyöriikö tuo siis ihan tosiaan perus-Amiga 500:lla, tarviiko lisämuistia?
      Itsellä on A500 512kt lisämuistilla.
      Olisi hienoa, jos tuo peli tulisi siihen uuteen Mini Amiga500:n vakiona mukaan :)

      • Anonyymi

        Vaatii joo 512 kt lisämuistin, se oli standardi A500:lle 90-luvun peleissä. Atari ST-versio taitaa vaatia 2 MB muistia.


    • Anonyymi

      Hohoh! Olisipa saanut tuon Atari ST:lle 30 vuotta sitten :) Mutta ei tainnut Doomin tekijällä olla aikaa vääntää kuoleviin laitteisiin Doomia muutenkaan tuolloin.

    • Anonyymi

      Nykylinuxiin saa doomin, vain wad tiedosto lisättävä!

    • Anonyymi

      Duumi kyllä pyörii amigoissa. 68030 ja 50Mhz AGA lienee minimi. Olen pelaillut tuolla kokoonpanolla ja on pelattava, kun pienentää ruudun kokoa pari pykälää. 68060-koneessa erittäin sulava.

      Dreadi toimii jopa perus A500 koneessa, mikä on pieni ihme. A1200:ssa vieläpä hyvinkin. Tuskin maltan odottaa, että kokoversio tulee ja pääsee pelaamaan Dreadia eri retrolaitteilla :)

      • Anonyymi

        Joo, tietysti alkuperäinen Doom käännettiin myös AGA-Amigoille joskus vuonna 1998, ja peli toimii tosiaan 68030/50 MHz:lla riittävän nopeasti, eli suunnilleen samalla nopeudella kuin 486/25 MHz:n koneella. 68040 AGA:lla se toimii sitten riittävän nopeasti. Tai 68060:lla. Mutta lisäosat, kuten Doom 2, vaativat sitten hieman enemmän kuin 68030:n ainakin myöhemmillä tasoilla. Olen pelannut läpi Doomin ja Doom 2:sen A1200:lla, ja se oli ensimmäinen kerta Amigalla, koska PC:tä en omistanut 90-luvulla.

        Myös Quake 1 ja 2 on portattu AGA-Amigoille, ja silloin vaatimuksena on vähintään 75 MHz 68060, koska Quake vaatii myös Pentiumin toimiakseen kunnolla PC:llä.


    • Anonyymi

      Uusia demokenttiä Dreadille on tehty viime aikoina paljon, tässä esimerkki yhdestä (toimii siis 1 Mt A500:lla vieläkin).

      https://youtu.be/thnLWm2Fu10

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Oletko kertonut jo muille tunteistasi?

      Ystävillesi esimerkiksi? Minä en ole vielä kertonut kenellekään tästä meidän jutusta.
      Ikävä
      73
      3754
    2. Kesä, kesä!

      Veikkaan, ettet juuri nyt ikävöi minua, ehket enää koskaan? Näkemättömyys on laimentanut tunteet, ja katselet iloisena k
      Tunteet
      9
      2021
    3. Miksi sanotaan että Suomella on suuri armeija, tykistö jne.

      Asioita tarkemmin seuranneet tietävät että tuolla Ukrainassa palaa kuukaudessa sen verran mitä Suomella on kokonaisuudes
      Maailman menoa
      226
      1353
    4. Olisin ottanut sinusta akan itselleni

      Mutta olitkin aika itsepäinen ja hankala luonne.
      Ikävä
      135
      1246
    5. Pitikö mennä rakastumaan

      Oi kyllä, kyllä piti. Kiitos vaan sulle mies! Todella kiitän..
      Ikävä
      112
      1148
    6. Ei sua pysty unohtamaan

      Ei vaan yksinkertaisesti pysty
      Ikävä
      111
      1116
    7. Miksi nuori ottaa hatkat? Rajut seuraukset: seksuaalinen hyväksikäyttö, väkivalta, huumeet...

      Lastensuojelu on kriisissä ja nuorten ongelmat kasvussa Suomessa. Hatkaaminen tarkoittaa nuoren luvatta poistumista omil
      Maailman menoa
      70
      1040
    8. Shokki! Suuri seikkailu -kisassa todellinen jättiyllätys - Tämä muutos järkyttää varmasti monia!

      No nyt on kyllä aikamoinen ylläri, peli todellakin kovenee…! Lue lisää: https://www.suomi24.fi/viihde/shokki-suuri-seik
      Viihde ja kulttuuri
      6
      995
    9. Mitä tai ketä kaivattusi

      muistuttaa?
      Ikävä
      60
      984
    10. Hei, huomenta komistus

      Yllättääkö, että olet heti mielessä. Mukavaa päivää upea ❤️
      Ikävä
      35
      896
    Aihe