Geni.com / miten luotettava?

Anonyymi

Täydensin itseni, vanhempani ja isovanhempani tuohon Geni.comiin. Nyt se väittää, että olen Ruotsin kuninkaan Carl Gustavin serkku 17. sukupolvea taaksepäin. Samoin Kustaa Vaasalle verisukulainen ja monelle aatelissuvulle Suomessa, Saksassa, Tanskassa. Tanska kuninksille sukua 1200-1300-luvulta. Avioliiton kautta myös, ei siis verisukulainen.
Saatteko samanlaisia tuloksia sieltä? Onko koko juttu humpuuhia?

14

178

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

Geni on juuri niin luotettava, kuin ne sukututkijat jotka sinne henkilöitä lisäilevät, eli jokainen on omasta mielestään paras ja oikeassa. Ylläpitäjän toimesta sinne ei lisätä mitään tietoa, päin vastoin karsitaan pois pahinpien hörhöilijöiden tuotoksia.

• Anonyymi

Kun mennään 20-30 sukupolvea menneisyyteen, niin se on melkoinen lauma jälkeläisiä nykypäivänä, jos lasketaan että oli aina keskimäärin kolme sukua jatkavaa lasta (3^20). Ja 12 lasta ei ollut mitenkään harvinaista muinoin.

• Anonyymi

Kyllä ne paikkansa yleensä pitää. Hyvä kuitenkin pitää mielessä, että ehkä miljoona tai sadattuhannet Suomalaiset löytyy noiden samojen tyyppien sukulinjoista, perimä leviää niin laajalle.

• Anonyymi

Geniin on kopioitu monia huuhaasukupuita. Aikanaan Ruotsissa aateliset loivat 1600- ja 1700-luvuilla melkein tyhjästä sukupuita arvostusta saadakseen ja taaksepäin mentiin ilman järkeviä todisteita Antiikin Rooman aikoihin ja kauemmaksikin.

Tuoreemmissakin sukupuissa voi olla tahallisia tai tahattomia virheitä. Kärjistäen sanottuna ne sukupuut pätevät, jotka on ammattitaitoinen sukututkija tehnyt ja toiset saman tason tutkijat tarkastaneet.

• Anonyymi

Tuosta on paras pysyä erossa. Jos sinulle asia sopii, niin jälkeläiset ja muut sukulaiset voivat olla eri mieltä. Kerran kirjattua ei saa pois ja tietoihin pääsee käsiksi tuhansia ihmisiä, vaikka olisi piilotettujakin. Ei tarvitse maalata mitään piruja seinille, mutta turvallisinta on valita vain sellaisia joihin voi luottaa ja jotka itse tietää.

• Anonyymi

Ei kaikki ole rikollisia joiden pitää piileksiä ja salailla olemassaoloaan. Älä peilaa omaa tilannettasi muihin.

• Anonyymi

Genissä on virheitä asioista, jotka ova väärin jo kirkonkirjoissa, eli niitä ei saisi oikein kuin oman perheen asianosaiset. Esimerkiksi omassa suvussa on useampikin tieto väärin, kun isoisomummo erosi sekopäisestä miehestään, mutta oli virallisesti kirjoissa. Kaikki lapset ovat silloisesta avoliitosta. Lisäksi yksi on merkitty lähteneeksi amerikkaan, vaikka lähtijä oli tämän veli. Sekaannuksen takana lienee melkein sama oikea nimi ja lempinimet.

• Anonyymi

Kaikki me ollaan sukua kuninkaille toiset enemmän, toiset vähemmän.

• Anonyymi

Sinulla saattaa näitä yhteyksiä kuninkaisisiin olla yksi tai muutama haara sukupuussa. Jollakin aatelisella saattaa mennä noin 100 haaraa Ruotsin kuninkaallisiin ja noin 1000 haaraa Kaarle Suureen. Vähän siis enemmän kuninkaallista verta.

• Anonyymi

No ei muuta kun tilaat kruunun tai jonkun muijen tiaran päähäsi.

• Anonyymi

Joo ja Silvia Renate oli 1972 Olympialaisten mittatytönä,nyt kuninkaallinen ???

• Anonyymi

Mielenkiintoista geni.com tuloksissa on minulle ehkä se,
      mistä päin esivanhempani ovat tulleet, siis verisukulaisuus ajassa historiaan ja paikkakuntiin, maihin. Se, että jäljet vievät ristiretkeläisiin Tanskasta, Saksasta, Ruotsista on yllättävää. Pidin itseäni jonkin sortin ”kantasuomalaisena” pienellä twistillä ruotsalaisuutta ja karjalaisuutta, ehkä venäläisyyttäkin. Ilmeisesti tuo suunta länteen onkin yleisempi suomalaisten geneettinen tausta. Puolet esivanhempieni sukulinjoista päättyy tavalliseen 1550-lukuun ja kotikonnuille. Vain toinen puoli vie Tanskaan jne, 1100-1200-luvulle

Avioliittojen kautta haetut ”sukulaisuudet” pitkälle historiaan ovat mielestäni huvittavaa viihdettä. Siten miltei kaikki Euroopassa ovat ”sukua”. Itse testasin haulla
      eri tunnettuja henkilöitä Stalinista Elisabeth 2:een ja Suomen presidentteihin ja kyllä yhteys löytyy n. 9:ssä kymmenestä. Vain 3.-4. serkku voi hieman yllättää ja olla kiinnostava, jos sellainen uusi löytyy tunnetuista henkilöistä tai jo tutuistani.

• Anonyymi

Jos katsoo sukua pitemmälle kuin itse tietää, niin vikaan menee. Nuo yhteydet muodostuvat reittejä, jotka ovat hataria oletuksia ja tahallaan tehtyjä vitsejä sukupuissa.

• Anonyymi

Itse olen tutkinut yli kymmentä sukua harrastepohjalta. Käyttänyt GENIä ja muitakin hakemistoja lähinnä vihjeeksi, että tällainenkin jäsen perheessä ja sitten tarkistanut alkuperäislähteistä (seurakunnan syntyneet/kastetut, kuolleet, vihityt,
      myös Suomen asutuksen yleisluettelo on "aika nice" ja tietenkin rippikirjat sekä Kansallisarkiston kokoelmat). Virheitä löytyy, sehän on selvä. Ihmisethän niitä selvityksiä ovat tehneet. Jos ei tee tieteellistä tutkimusta, pieni virhemarginaali on syytä hyväksyä. Tällä hetkellä teen perhekirjoja, jotka keskittyvät uusimpiin suvun jäseniin, joista on vielä mahdollista saada henkilökohtaisia muistoja (haastattelut, jälkeläisten muistelut, kirjeet, kuitit, valokuvat, historiikit... just name it!). Persoonat pääsevät ääneen. Olen todella nauttinut perhekirjojen tekemisestä.

Sukututkailu on hauskaa, nautitaan siitä. Ei oteta asioita liian tosikkomaisesti (mutta noudatetaan kuitenkin lain kirjanta!). Jokainen tehty selvitys on arvokas, vaikka siinä osoittautuisi myöhemmin olevan virheitäkin. Korjataan ne heti, kun huomataan. Tai jatkaja korjaa. Näin se menee. Älyttömiä juttuja ei kannata uskoa, jos ei voi niitä itse varmentaa.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. TTK-tippuja Elina Gustafsson tilittää tulosten jälkeen: "Mä olisin toivonut, että Suomen kansa..."

Ou nou, ex-nyrkkeilijä Elina Gustafsson tippui parinsa Ansku Bergströmin kanssa Tanssii Tähtien Kanssa -kisasta. Tuli kyllä täysin puskista ja yllätyk
      Kotimaiset julkkisjuorut
      98
      5444
    2. Maria Veitola sai pakit tänäkin vuonna - Tämä yksi pariskunta kieltäytyy aina Yökylässä-sarjasta

Maria Veitola on kyllä nähnyt monenlaisia julkkisten koteja vuosien varrella. On ollut Maisa Torppaa, Tiina Jylhää ja Anu Saagimia... Kenet sinä halua
      Kotimaiset julkkisjuorut
      22
      4484
    3. Martina avautuu

Gekkoselle. Tosi hyvin sanottu: https://gekkonen.net/martina-aitolehti-hannu-pikkarainen-18921/ Näen nyt ekaa kertaa videolla. Aika paljon muistutt
      Kotimaiset julkkisjuorut
      172
      3008
    4. Tohtori Jussi Halla-aho sairaslomalla

Viikon ikävin uutinen oli Suomen suosituimman poliitikon, äänikuningas tohtori Halla-ahon joutuminen sairaslomalle. Peukut pystyyn, että Suomen ykkösp
      Maailman menoa
      112
      2292
    5. Ei oo Pikkaraisella kaikki kotona

Viimeisessä insta pätkässään tuijottaa kameraan nyrkki pystyssä, ja huutaa vamos. Voi hyvää päivää, kertoo mitä päässä liikkuu.
      Kotimaiset julkkisjuorut
      88
      1419
    6. Romanit osoitteli pistoolilla nuoria La iltana

Nonii. 15-16v poikia oli osoiteltu pistoolilla ohiajavasta sinisestä Fordista? Onneksi pojat olivat yhdessä soittaneet poliisille ja ilmoittaneet r
      Kannus
      23
      803
    7. Semmonen rakas kuin sinä

Mistähän sellaisen saisi? :)
      Ikävä
      59
      801
    8. Uskomattomia törkykommentteja

Miten ihmeessä ihmisistä saa kirjoitella näin järkyttäviä kommentteja? Miltä tuntuisi kirjoittajasta, jos häntä jatkuvasti solvattaisiin samalla taval
      Kotimaiset julkkisjuorut
      112
      797
    9. Martinan live, ääää, öööööö

Kuka pystyi katsomaan loppuun, ihan kamalaa kuunneltavaa, ja toi ylimielisen ällöttävä olemus. Mulle riitti siihen saakka, kun sanoi, "on vielä muutam
      Kotimaiset julkkisjuorut
      53
      777
    Aihe