Sähköinen halkomakone menetti voimansa

Anonyymi

Sähkömoottori pyörii ja halon työntäjä lähtee työntämään, mutta ei jaksa halkaista ja kulkee muutenkin äärimmäisen hitaasti.
Lisäksi halon työntäjä jatkaa matkaansa työntösuuntaan, vaikka kaksiasentoisen vivun löysää palautusasentoonsa.
Öljyn olen vaihtanut viime syksynä ja sen jälkeen halkonut aikamoisen määrän polttopuuta. Koneesta on pudonnut se auki pidettävä ilmaruuvi, olisiko vetänyt öljyn sekaan liiterin pölyä, joka on tukkinut jotain?
Kuinka korjaillaan?

Tämän näköinen kutakuinkin, paitsi 5 tonnia. Joku Kiinan ihme, ostettu ehkä vuonna 2002.
https://www.grillikauppa.com/halkomakone-timco-ls6t-52hu-jaloilla-230v-1800w-ip54

15

2564

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

      Olisiko pumpusta jotakin hajonnut, jos kulkee väärään suuntaan kahvan asennosta huolimatta ? Silloin ei välttämättä kannata korjata.

    • Anonyymi

      Tuon kuvauksen perusteella vois ensiksi epäillä että kääntääkö käyttövipu kunnolla venttiiliä kumpaankaan suuntaan perille asti -eli vivun kiinnitys venttiilin karaan?
      Öljyn vähyys ja ilmavaivat aiheuttavat myös hitautta ja tehottomuutta -ne kyllä yleensä kuulee äänestä.

      • Anonyymi

        Lisäsin öljyä hieman, ei ollut alle minimin. Käyttövipu kääntää karaa ääriasentoihin. Mäntä ei meinaa jaksaa lähteä millään liikkeelle, voi polttaa sulakkeen jurratessaan. Sitten kun lähtee liikkeelle, lähtee liikkeelle heti, eli käyttövivun palautusasennossa jo ja liike on hidas ja voimaton (puun halkaisuun) .Käyttövivun asennosta riippumatta mäntä jatkaa matkaa tuolla tavoin loppuun saakka ja palautuu hiljakseen, kun moottorin sammuttaa. Mielellään sammuttaa moottorin jo ennemmin, joku (öljynkiertoko?) pitää niin tuskaista sirinää. Käyttövivun asennon vaihtelu ei vaikuta mitään, mäntä jurraa vaan yhteen suuntaan.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Lisäsin öljyä hieman, ei ollut alle minimin. Käyttövipu kääntää karaa ääriasentoihin. Mäntä ei meinaa jaksaa lähteä millään liikkeelle, voi polttaa sulakkeen jurratessaan. Sitten kun lähtee liikkeelle, lähtee liikkeelle heti, eli käyttövivun palautusasennossa jo ja liike on hidas ja voimaton (puun halkaisuun) .Käyttövivun asennosta riippumatta mäntä jatkaa matkaa tuolla tavoin loppuun saakka ja palautuu hiljakseen, kun moottorin sammuttaa. Mielellään sammuttaa moottorin jo ennemmin, joku (öljynkiertoko?) pitää niin tuskaista sirinää. Käyttövivun asennon vaihtelu ei vaikuta mitään, mäntä jurraa vaan yhteen suuntaan.

        Jouset poikki käyttöviviista


    • Anonyymi

      ventiilit jumissa, kannattais vähän purkaa sitä..

    • Anonyymi

      Laite onTexas Power Split 520 H vuodelta 2006. Hajotuskuvaa mistään? On nyt kappaleina, mutta eihän tuosta maallikko mitään ymmärrä. Paitsi että sähkömoottori ja sähköpuoli toimii. Pari kuusiokoloruuvia jätin aukaisematta sähkömoottorin päässä olevasta pumppuosasta. Niiden päällä oli isommat kuusiokoloruuvit ja ajattelin, josko pienemmät on jotkut paineensäätöruuvit, joihin ei kannnata koskea. Paineilmaa ainakin sen pumpun reikiin ja on tässä talvi aikaa ihmetellä. Uuden kai ostattaa.

    • Anonyymi

      Jos on palasina, kannattaa samalla vaihtaa kytkentäkotelosta löytyvä kondensaattori. Useinhan näitä käytetään pitkällä johdolla, jolloin tuo osa voi ottaa siipeensä. Pumppu vaan osiksi, eihän siinä montaa suuntaa ole, mihin neste kiertää.

      • Anonyymi

        Onko se tuollaisessa laitteessa oleva kondensaattori muuten käynnistys- vai käyntikondensaattori?


      • Anonyymi

        Osaisitko kuvailla, millaisia oireita kondensaattorin hyytyminen tuollaisessa vehkeessä aiheuttaa? Tiivisteet, O-renkaat yms on ainakin ehjiä.
        Taidan yrittää saada kasaan entisillä osilla (palautusjousi on probleemallinen puristettava) ja kokeilla, mitä paineilmapuhdistus vaikutti. Tuskin mitään.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Osaisitko kuvailla, millaisia oireita kondensaattorin hyytyminen tuollaisessa vehkeessä aiheuttaa? Tiivisteet, O-renkaat yms on ainakin ehjiä.
        Taidan yrittää saada kasaan entisillä osilla (palautusjousi on probleemallinen puristettava) ja kokeilla, mitä paineilmapuhdistus vaikutti. Tuskin mitään.

        Kyllä se ilmenee jo siinä ettei jaksa lähteä pyörimään, pahaenteinen murina vaan kuuluu moottorista.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Osaisitko kuvailla, millaisia oireita kondensaattorin hyytyminen tuollaisessa vehkeessä aiheuttaa? Tiivisteet, O-renkaat yms on ainakin ehjiä.
        Taidan yrittää saada kasaan entisillä osilla (palautusjousi on probleemallinen puristettava) ja kokeilla, mitä paineilmapuhdistus vaikutti. Tuskin mitään.

        Muistaakseni sulake palaa heti, eikä lähde käyntiin, tms. Sähköstä mitään tiedä, mutta tilasin samoilla arvoilla olevan kondensaattorin noin 5 euron hintaan.


    • Anonyymi

      Jos tuon joskus saa vielä kasaan, millaista hydrauliöljyä kannattaisi laittaa? Olen käyttänyt parin öljynvaihdon yhteydessä S32 öljyä. Ja siinä ne öljynvaihdot onkin 15 vuoden ajalta.

    • Anonyymi

      Lisätietoa. Laitteen hydr.-sylinteri on putki, jonka sisässä on jousi, joka palauttaa männän alkuasentoonsa. Mäntä on sylinteriputken hydraulipumpun puoleisessa päässä ja siitä lähtee ohuempi varsi, joka kulkee palautusjousen sisällä ja tulee laitteen toisesta päästä ulos halkaisuvaiheessa. Kaikki tuo on piilossa sen ulkuoren alla, joka toimii myös öljysäiliönä. Öljy siis painaa mäntää jousta vasten ja kun käyttövipu löysätään, kierrejousi työntää männän takaisin. Tuo sylinteriputki kiristetään laitteen päihin tiiviisti pulteilla.

      Mutta nyt on tällainen kummastus siinä putkessa.
      Sylinteriputki on 74 cm pitkä ja mitattuna sieltä hydraulipumpun puoleisesta päästä putken kummallakin ulkopuolella 32 cm etäisyydellä on symmetrisesti kaksi kohoumaa. Ne on niin siistejä, että vaikuttaa tehtaalla tehdyiltä. Mutta mikä niiden tarkoitus voisi olla?

    • Anonyymi

      Loppukommentiksi vielä, että hydrauliikka-sylinterihuolto totesi öljypumpun pesän kuluneeksi. Ei kannata korjata.

    Ketjusta on poistettu 2 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Hengenvaaralliset kiihdytysajot päättyivät karmealla tavalla, kilpailija kuoli

      Onnettomuudesta on aloitettu selvitys. Tapahtuma keskeytettiin onnettomuuteen. Tapahtumaa tutkitaan paikan päällä yhtei
      Kauhava
      172
      6293
    2. Ootko rakastunut?

      Kerro pois nyt
      Ikävä
      147
      1744
    3. Onhan sulla nainen parempi mieli

      Nyt? Ainakin toivon niin.
      Ikävä
      113
      1528
    4. Ujosteletko tosissaan vai mitä oikeen

      Himmailet???? Mitä pelkäät?????
      Ikävä
      51
      1280
    5. Suureksi onneksesi on myönnettävä

      Että olen nyt sitten mennyt rakastumaan sinuun. Ei tässä mitään, olen kärsivällinen ❤️
      Ikävä
      46
      962
    6. Möykkähulluus vaati kuolonuhrin

      Nuori elämä menettiin täysin turhaan tällä järjettömyydellä! Toivottavasti näitä ei enää koskaan nähdä Kauhavalla! 😢
      Kauhava
      32
      879
    7. Älä mies pidä mua pettäjänä

      En petä ketään. Älä mies ajattele niin. Anteeksi että ihastuin suhun varattuna. Pettänyt en ole koskaan ketään vaikka hu
      Ikävä
      97
      856
    8. Reeniähororeeniä

      Helvetillisen vaikeaa työskennellä hoitajana,kun ei kestä silmissään yhtään läskiä. Saati hoitaa sellaista. Mitä tehdä?
      Kouvola
      5
      809
    9. Tarvitsemme lisää maahanmuuttoa.

      Väestö eläköityy, eli tarvitsemme lisää tekeviä käsiä ja veronmaksajia. Ainut ratkaisu löytyy maahanmuutosta. Nimenomaan
      Maailman menoa
      231
      775
    10. Kävit nainen näemmä mun

      Facessa katsomassa....
      Ikävä
      41
      759
    Aihe