Syntisen hyvää ....

Anonyymi

yleensä leivon mahdollisimman terveellisiä sämpylöitä, lisään taikinaan esim.oliiviöljyä, leseitä, siemeniä, porkkanaa, pähkinöitä tai vaikkapa kuivahedelmien paloja.
Tänään poikkeuksellisesti leivoin vehnäsämpylöitä, ilman mitään ylimääräistä, vain maitoa vehnäjauhoja, hiivaa, suolaa ja voita, ja voi taivas miten hyvää, päälle voita niin tätä herkkua ei mikään voita.
Maistuu ihan lapsuuden lauantailta, joka oli meidän kotona pulla- ja polakkapäivä.

Millä lapsuutesi herkulla herkuttelet vielä nykyäänkin joskus?

36

51

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

      rieskaa

      se oli ihanaa lapsena

      kun äiti paistoi loppu uunissa rieskaa
      ja sen päällä uunissa oli sian-läskistä pieniä paloja " silmiä" siellä tällä,
      ei ollut ihanamaa herrua olemassakaan, kuin laskiais-rieska,,,,
      rieskaa leivottiin erikoisesti l a s k i a i s p ä i v ä n ä,,

      • Anonyymi

        Leivotko ite?

        Rieskaa käytetään suomessa monenlaisen leivän nimikkeenä. Mun mielestä rieska on ohutta ohraleipää. Sitä syötiin kyllä ympäri vuoden, mutta erityisesti syksyn uudisrieska oli jotain spesiaalia, sitä sai vain syksyisin, vaikka ei siinä muuta erikoita ollut, kuin se oli sitten uuden sadon viljasta tehtyä, jotenkin juhlavaa, kun oli taas uus sato.

        Kaupasta ei saa kunnon rieskaa. Tahtoo olla vehnästä seassa. Lisäks rieskajauhojen jauhaminen ilmeisimmin oma lajinsa, ei sellaisia jauhojakaan kaupasta saa. Rieskajauhot kai jotenkiin hienonpaa jauhatusta, kuin leipäjauhot yleensä. Hikiällä avasivat taannoin myllyn uudestaam ja kylän vanhat akat pani myllärin ettiin vanhat kivet, kun jauhot oli kuulemma kelvottomia rieskajauhoiksi.

        Mun mielestä rieska siis on ohutta, melkein kuin pitsa tai pita. Paistetaan nopeesti tosi kuumassa uunissa. Ja uuni siis oltava kuuma, kuin pitsallekin, jotain neljäsätaa astetta.Oli meinaan pirtissä hiton kuumaa, kun mutsi paistoi rieskoja. Meitin rieska on kovempaa, kuin lapinrieska, muuten samantyylistä, mutta puhtaasta ohrasta. Ja sellaisia paksuja rieskoja mä pidän lähinnä pullana. Rieskan pitää olla pikkasen kovaa, sitä pitää purra. Lisäks kuivana se on sitten tosi kovaa, huononpihampainen ei sitä saa syödyksi. Mutta kuivaa rieskaa, voita kovaa puremista, tosi hyvää.

        Ite olen kerran koittanut ite paistaa rieskoja. Suteen meni, kun en uskaltanut leivinuunia tarpeeksi kuumaksi lämmittää, pelkäsin, että halkee. Nyt kaupusteltu pieniä pitsauuneja, niissä vois meikäläinenkin onnistua rieskan paistossa. Tavallisessa sähköuunissa homma ei pelitä.

        Siitä muutama kymmenen vuotta, kun viimeks kunnon rieskaa saanut. Nykyemännät ei viiti leipoa, eivätkä ehkä osaakaan enää. Sinällään rieska kuitenkin simppeli leipomus, mun mielestä suurin ongelma on toi paistaminen. Eikä kaupanrieskat ole sen paistojutunkaan takia "oikeita" rieskoja. Jos joskus innostun pitsauunin hommaamaan, varmasti paistan sitten ite rieskaa, tällä hetkellä sitä ei kuitenkaan oikein mistään ole saatavissa muuten.

        =DW=


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Leivotko ite?

        Rieskaa käytetään suomessa monenlaisen leivän nimikkeenä. Mun mielestä rieska on ohutta ohraleipää. Sitä syötiin kyllä ympäri vuoden, mutta erityisesti syksyn uudisrieska oli jotain spesiaalia, sitä sai vain syksyisin, vaikka ei siinä muuta erikoita ollut, kuin se oli sitten uuden sadon viljasta tehtyä, jotenkin juhlavaa, kun oli taas uus sato.

        Kaupasta ei saa kunnon rieskaa. Tahtoo olla vehnästä seassa. Lisäks rieskajauhojen jauhaminen ilmeisimmin oma lajinsa, ei sellaisia jauhojakaan kaupasta saa. Rieskajauhot kai jotenkiin hienonpaa jauhatusta, kuin leipäjauhot yleensä. Hikiällä avasivat taannoin myllyn uudestaam ja kylän vanhat akat pani myllärin ettiin vanhat kivet, kun jauhot oli kuulemma kelvottomia rieskajauhoiksi.

        Mun mielestä rieska siis on ohutta, melkein kuin pitsa tai pita. Paistetaan nopeesti tosi kuumassa uunissa. Ja uuni siis oltava kuuma, kuin pitsallekin, jotain neljäsätaa astetta.Oli meinaan pirtissä hiton kuumaa, kun mutsi paistoi rieskoja. Meitin rieska on kovempaa, kuin lapinrieska, muuten samantyylistä, mutta puhtaasta ohrasta. Ja sellaisia paksuja rieskoja mä pidän lähinnä pullana. Rieskan pitää olla pikkasen kovaa, sitä pitää purra. Lisäks kuivana se on sitten tosi kovaa, huononpihampainen ei sitä saa syödyksi. Mutta kuivaa rieskaa, voita kovaa puremista, tosi hyvää.

        Ite olen kerran koittanut ite paistaa rieskoja. Suteen meni, kun en uskaltanut leivinuunia tarpeeksi kuumaksi lämmittää, pelkäsin, että halkee. Nyt kaupusteltu pieniä pitsauuneja, niissä vois meikäläinenkin onnistua rieskan paistossa. Tavallisessa sähköuunissa homma ei pelitä.

        Siitä muutama kymmenen vuotta, kun viimeks kunnon rieskaa saanut. Nykyemännät ei viiti leipoa, eivätkä ehkä osaakaan enää. Sinällään rieska kuitenkin simppeli leipomus, mun mielestä suurin ongelma on toi paistaminen. Eikä kaupanrieskat ole sen paistojutunkaan takia "oikeita" rieskoja. Jos joskus innostun pitsauunin hommaamaan, varmasti paistan sitten ite rieskaa, tällä hetkellä sitä ei kuitenkaan oikein mistään ole saatavissa muuten.

        =DW=

        En leivo itse rieskaa,

        kaupasta silloin tällöin ostan ohra-rieskaa
        se on tuoreena hyvää,
        nykyisin kaupoissa on myös peruna-rieskaa, ei sekään pahaa ole,
        vaihtelu virkistää,

        suosikkini on ehdottomasti ohra-rieska,,,


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Leivotko ite?

        Rieskaa käytetään suomessa monenlaisen leivän nimikkeenä. Mun mielestä rieska on ohutta ohraleipää. Sitä syötiin kyllä ympäri vuoden, mutta erityisesti syksyn uudisrieska oli jotain spesiaalia, sitä sai vain syksyisin, vaikka ei siinä muuta erikoita ollut, kuin se oli sitten uuden sadon viljasta tehtyä, jotenkin juhlavaa, kun oli taas uus sato.

        Kaupasta ei saa kunnon rieskaa. Tahtoo olla vehnästä seassa. Lisäks rieskajauhojen jauhaminen ilmeisimmin oma lajinsa, ei sellaisia jauhojakaan kaupasta saa. Rieskajauhot kai jotenkiin hienonpaa jauhatusta, kuin leipäjauhot yleensä. Hikiällä avasivat taannoin myllyn uudestaam ja kylän vanhat akat pani myllärin ettiin vanhat kivet, kun jauhot oli kuulemma kelvottomia rieskajauhoiksi.

        Mun mielestä rieska siis on ohutta, melkein kuin pitsa tai pita. Paistetaan nopeesti tosi kuumassa uunissa. Ja uuni siis oltava kuuma, kuin pitsallekin, jotain neljäsätaa astetta.Oli meinaan pirtissä hiton kuumaa, kun mutsi paistoi rieskoja. Meitin rieska on kovempaa, kuin lapinrieska, muuten samantyylistä, mutta puhtaasta ohrasta. Ja sellaisia paksuja rieskoja mä pidän lähinnä pullana. Rieskan pitää olla pikkasen kovaa, sitä pitää purra. Lisäks kuivana se on sitten tosi kovaa, huononpihampainen ei sitä saa syödyksi. Mutta kuivaa rieskaa, voita kovaa puremista, tosi hyvää.

        Ite olen kerran koittanut ite paistaa rieskoja. Suteen meni, kun en uskaltanut leivinuunia tarpeeksi kuumaksi lämmittää, pelkäsin, että halkee. Nyt kaupusteltu pieniä pitsauuneja, niissä vois meikäläinenkin onnistua rieskan paistossa. Tavallisessa sähköuunissa homma ei pelitä.

        Siitä muutama kymmenen vuotta, kun viimeks kunnon rieskaa saanut. Nykyemännät ei viiti leipoa, eivätkä ehkä osaakaan enää. Sinällään rieska kuitenkin simppeli leipomus, mun mielestä suurin ongelma on toi paistaminen. Eikä kaupanrieskat ole sen paistojutunkaan takia "oikeita" rieskoja. Jos joskus innostun pitsauunin hommaamaan, varmasti paistan sitten ite rieskaa, tällä hetkellä sitä ei kuitenkaan oikein mistään ole saatavissa muuten.

        =DW=

        Meillä noita rieskoja sanottiin nyrkkirieskoiksi, äiti teki aina kun oli leivontapäivä ja iso leivinuuni lämmitettiin. Ensin paistoi rieskat sillä välin kun ruisleivät kohosi, sitten ruisleivät ja hiivaleivät jos niitä teki ja niiden jälkeen vielä liha- ym padat jälkilämpöön muhimaan.

        vn


    • Anonyymi

      Rössö.

      Kakarana suunnalleen lemppariruoka ja hyvää on edelleen. Teen kerran tai kaks vuodessa. Simppeli resepti ja helppo tehdä, näyttää ehkä koiran oksennukselta, maku kuitenkin ainutlaatuisen herkullinen. Lisäks aika harvinaista herkkua, koska veripalttua ei oikein saa ostaa, kuin oulun-seudulta, toki sitä vois itekkin tehdä.

      Mulla snadisti kerettiläinen resepti, aidosti rössössä on vettä, rössöä, pottua, läskiä, suolaa ja maustepippuria. Mä laitan lisäks porkkanaa ja chiliä.

      On niitä joitain muitakin makumuistoja, joita joskus tekee mieli ja joskus tulee tehtyäkin. Kaikille suunnalleen yhteistä se, simppelit raaka-aineet ja simppelit reseptit, silleen puhtaita ja selkeitä makuja, raaka-aineet saa maistua. Nykyruuathan on usein monimutkaisia ja mausteita vaikka minkälaisia, joskus kaipaa selkeempää makumaailmaa.

      =DW=

      • Anonyymi

        Höh.

        Kyllä rössöön löökiäkin pitää laittaa. jäi kiireessä pois.....

        =DW=


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Höh.

        Kyllä rössöön löökiäkin pitää laittaa. jäi kiireessä pois.....

        =DW=

        No mitä hlvt:n sääntöjen vastaista siinä kysymyksessä oli? Mikä / mitä on rössö ja lööki? - Nm. Vai ei mitään


    • Anonyymi

      En millään, kun ei niitä enää saa😢 Ei ole enää lihakauppaa Viidennellä Linjalla, josta sai suussasulavaa kotiruokaa, jota olivat itse valmistaneet. Ne porsaankyljykset ja kanaviillokki esim., nam😋

      • Anonyymi

        Wotkinsilla Sörkassa on myymälä, jossa myydään aika hyviä valmisruokiakin.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Wotkinsilla Sörkassa on myymälä, jossa myydään aika hyviä valmisruokiakin.

        Niin, mutta ei ”syntisen hyviä”, niinkuin Viidennellä Linjalla aikoinaan😋


    • Anonyymi

      Toivottavasti vehnäjauhosi olivat edes kokojyväsellaisia. - Nm. Ravonnotonta mössöä suolen tukkeeksi

      • Anonyymi

        Ei todellakaan ollut, kysymyshän oli herkkupäivästä ja paluusta lapsuuden muistoihin.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ei todellakaan ollut, kysymyshän oli herkkupäivästä ja paluusta lapsuuden muistoihin.

        Vehnäjauhoa se on kokojyväinenkin. - Nm. Ravitsevampaa, kuituisenpaa


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Vehnäjauhoa se on kokojyväinenkin. - Nm. Ravitsevampaa, kuituisenpaa

        kokojyväisestä leivotaan graham sämpylöitä


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        kokojyväisestä leivotaan graham sämpylöitä

        En tarkoita Graham-jauhoja, vaan täysjyvävehnää, esim. Speltti alkuvehnää. - Nm. Ihan vehnäjauhoja


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        En tarkoita Graham-jauhoja, vaan täysjyvävehnää, esim. Speltti alkuvehnää. - Nm. Ihan vehnäjauhoja

        Grahamjauho on vehnästä kuorineen jauhettua täysjyväjauhoa.


    • Anonyymi

      Tilliliha, äiti laittoi välillä sunnuntairuokana, vasikan lihasta pitkään kypsennettynä. Isotöinen, mutta aivan valtavan hyvää kun se on oikein tehty.

      Itse tulee harvoin tehtyä, ja aina kun teen, niin ihmettelen miksi en tee useammin.

    • Anonyymi

      Iso osa puuttuu kun ei voi tehdä puolukka-ruisjauhopöperöä. Se oli lapsena herkkua. Toivottavasti vielä löydän puolukoita, pari kertaa etsiskellyt huonolla menestyksellä. Varmasti tuo aloittajan vehnäsämpylä hyvää, minulla tuli yhtenä yönä mieliteko ja aloin paistaa lettuja. Voi sitä nautintoa.

      • Anonyymi

        Tänä vuonna on aivan valtavasti puolukkaa ainakin täällä Keski-Suomessa, alkaa jo vähitellen olemaan paikka paikoin kypsääkin, eilen poimittiin kaksi ämpärillistä.


      • Anonyymi

        On niitä puolukoita kaupan pakastearkussa. Kokeileppa niistä. Minä olen joskus tehnyt sillätavoin, mutta vehnäjauhopöperöä kun ruisjauhoa ei ole tullut ostettua.
        Nyt kun lapsenlapset ( pienemmät tulevat yökylään niin täytyisi leipoa aamiaiseksi gluteenittomia sämpylöitä. Nassikkarassukka saa vatsan kipeäksi nykyään tavallisesta leivästä.
        Oisko täällä kellään hyvää reseptiä sellaisiin sämpylöihin ?
        Hytinäx1


    • Anonyymi

      Omena-kaura-hyve, sitä teen tänään.
      Omppuja, voita, siirappia, kauraryynejä, kanelia ja kyytipojaksi vaniljakastiketta.
      Oikea ihana kaloripommi, joka oli lapsuuden syysherkku.

      OOO-miten hyvää ja lihottavaa ;)

      • Anonyymi

        No en sanoisi että kauhean lihottavaa suhteessa ravitsemukseen. Ei ainakaan kauheasti lisäaineita ja arvokkaita ravinto- ja kuituaineitakin on, kaura ja omena.
        Jos vielä vaniljakastikkeen tekisit itse niin taas vähemmän lisäaineita. Sen helpompaa lientä ei olekaan. 1 l maitoa, 1-2 rkl vehnäjauhoa, toinen perunajauhoa, 2 rkl sokeria, 1 muna. Vispaa sekaisin ja sekoita liedellä ääressä seisten niin kauan että sakoaa. Vaniljasokeria ja ripaus suolaa.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        No en sanoisi että kauhean lihottavaa suhteessa ravitsemukseen. Ei ainakaan kauheasti lisäaineita ja arvokkaita ravinto- ja kuituaineitakin on, kaura ja omena.
        Jos vielä vaniljakastikkeen tekisit itse niin taas vähemmän lisäaineita. Sen helpompaa lientä ei olekaan. 1 l maitoa, 1-2 rkl vehnäjauhoa, toinen perunajauhoa, 2 rkl sokeria, 1 muna. Vispaa sekaisin ja sekoita liedellä ääressä seisten niin kauan että sakoaa. Vaniljasokeria ja ripaus suolaa.

        En kyllä ihan noinkaan sanoisi. Pelkät omput kaurapuuron kanssa olisi noi 550 kcal.
        Kaurahyveeni kalorit tässä:
        5 omenaa = n. 300 kcal
        2 dl kaurahiutaleita= n. 250 kcal
        1 dl sokeria= 350 kcal
        150 gr voita= 1075 kcal
        1 dl vehnäjauhoja = 220 kcal
        1/2 dl siirappia = 165 kcal
        Kanelia pari rkl n 30 kcal
        Vaniljakastike 360 kcal

        terveelliset aineosat, omput ja ryynit = 550 cal /hyve vaihtoehto koko pläjäys n. 2750 cal, eli viisinkertainen määrä kaloreita hyveenä verrattuna puuroon ja omppuihin.
        Tietysti vaniljakastikkeen teen itse (Marttojen ohjeella), en osta mitään kaupan valmistuotteita mitkä voisi itse valmistaa.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        En kyllä ihan noinkaan sanoisi. Pelkät omput kaurapuuron kanssa olisi noi 550 kcal.
        Kaurahyveeni kalorit tässä:
        5 omenaa = n. 300 kcal
        2 dl kaurahiutaleita= n. 250 kcal
        1 dl sokeria= 350 kcal
        150 gr voita= 1075 kcal
        1 dl vehnäjauhoja = 220 kcal
        1/2 dl siirappia = 165 kcal
        Kanelia pari rkl n 30 kcal
        Vaniljakastike 360 kcal

        terveelliset aineosat, omput ja ryynit = 550 cal /hyve vaihtoehto koko pläjäys n. 2750 cal, eli viisinkertainen määrä kaloreita hyveenä verrattuna puuroon ja omppuihin.
        Tietysti vaniljakastikkeen teen itse (Marttojen ohjeella), en osta mitään kaupan valmistuotteita mitkä voisi itse valmistaa.

        Osuit ytimeen.

        Siis kalorien petollisuuteen, asiassa paljon mielikuvia. Viimeks hokasin, tucin tavallisissa kekseissä enemmän kaloreita, kuin joissain kantolan makeissa pisketeissä.

        Puurosta juu. Mulla oli pitkä väli, etten syönyt puuroja ja jostain syystä innostuin sitten uusiks niitä syömään. Ei ehkä kaurapuurossa sinällään ole paljoa kaloreita, mutta kyllä se vaatii muutakin. Elikkäs marjoja, sokeria, suolaa ja voi silmän. Meillä kului ennen voita vain paistamiseen ja valkoista sokeria ei oikein mihinkään, lisäks suolaa harvoin tarvi. Nykyisin pitää päntiönään olla ostamassa voi- ja sokeripakettia. Marjat toki terveellisiä niidenkin kulutus lisääntymyt puuron takia, kaloreita niissäkin pikkasen on.

        En tiedä, jotain olen ruokavaliostani vähentänyt, kai lähinnä makkaraa. Mutta miten lie todellisuudessa, liekö makkarassa nyt loppupeleissä enenpää kaloreita, kuin puurossa, enpä tiedä. Mutta tosi tuntuis olevan, makkaran sijasta syön nyt sokeria ja voita.

        =DW=


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        En kyllä ihan noinkaan sanoisi. Pelkät omput kaurapuuron kanssa olisi noi 550 kcal.
        Kaurahyveeni kalorit tässä:
        5 omenaa = n. 300 kcal
        2 dl kaurahiutaleita= n. 250 kcal
        1 dl sokeria= 350 kcal
        150 gr voita= 1075 kcal
        1 dl vehnäjauhoja = 220 kcal
        1/2 dl siirappia = 165 kcal
        Kanelia pari rkl n 30 kcal
        Vaniljakastike 360 kcal

        terveelliset aineosat, omput ja ryynit = 550 cal /hyve vaihtoehto koko pläjäys n. 2750 cal, eli viisinkertainen määrä kaloreita hyveenä verrattuna puuroon ja omppuihin.
        Tietysti vaniljakastikkeen teen itse (Marttojen ohjeella), en osta mitään kaupan valmistuotteita mitkä voisi itse valmistaa.

        No joo meni täysi yli ymmärryksen. Jos tuon vedät kerralla niin en enää sano mitään. Minulla kestäisi 5 päivää välipalana, 550 kcal kerta. Syön päivässä n. 2000 kcal, ehkä vähän yli.
        Teen omenahyvettä yhden annoksen paistinpannussa ja määrät ovat ruoka- ja teelusikallisia, sokerin määrä aika vähäinen ja voi-ölyseosta.
        Olet oikeassa, pommi on. Mutta ei kenenkään syömiset minulle kuulukaan joten oikein hyvää ruokahalua.


      • Anonyymi

        Ette ole sitten kukaan koskaan kuulleet, että sokeri on syövän elatusaine nro 1. - Nm. Vaihtoehtoja löytyy


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ette ole sitten kukaan koskaan kuulleet, että sokeri on syövän elatusaine nro 1. - Nm. Vaihtoehtoja löytyy

        Voi kiesus, jos olisi pakko aina elää terveellisesti ilman herkkupäiviä, niin en ole läheskään varma haluaisinko sellaista elämää elää. Saattaa tulla syöpä tai sitten ei, huolimatta siitä sorrunko kerran pari kuukaudessa viettämään yhteistä päivää syntisen hyvän kanssa.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        No joo meni täysi yli ymmärryksen. Jos tuon vedät kerralla niin en enää sano mitään. Minulla kestäisi 5 päivää välipalana, 550 kcal kerta. Syön päivässä n. 2000 kcal, ehkä vähän yli.
        Teen omenahyvettä yhden annoksen paistinpannussa ja määrät ovat ruoka- ja teelusikallisia, sokerin määrä aika vähäinen ja voi-ölyseosta.
        Olet oikeassa, pommi on. Mutta ei kenenkään syömiset minulle kuulukaan joten oikein hyvää ruokahalua.

        Mistäköhän keksit minun syövän koko paistoksen kerrallaan? en minä syö viittä omenaa ja kahden kauraryynidesin puuroakaan kerrallaan. Itselleni n. 2400-2600 kcal päivässä on passeli, jotta painoni pysyy sopivana. Varmaan sitten tarvitsee vähän vähentää kun jään eläkkeelle.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Mistäköhän keksit minun syövän koko paistoksen kerrallaan? en minä syö viittä omenaa ja kahden kauraryynidesin puuroakaan kerrallaan. Itselleni n. 2400-2600 kcal päivässä on passeli, jotta painoni pysyy sopivana. Varmaan sitten tarvitsee vähän vähentää kun jään eläkkeelle.

        Savossa käydessäni anoppini valmisti uuninpellillä rieskaa, joka oli etenkin lämpimänä kylmän maidon kanssa hyvää.
        Se oli erikoisesti rieskaryyneiksi jauhetuista ohranjyvistä tehtyä.
        Muistaakseni nesteenä oli piimää tai vaihtoehtoisesti maitoa.
        Niin ei jauhoja vaan ryynejä.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Voi kiesus, jos olisi pakko aina elää terveellisesti ilman herkkupäiviä, niin en ole läheskään varma haluaisinko sellaista elämää elää. Saattaa tulla syöpä tai sitten ei, huolimatta siitä sorrunko kerran pari kuukaudessa viettämään yhteistä päivää syntisen hyvän kanssa.

        Sokeri koukuttaa. Kun syöt sitä tarpeeksi, elimistösi on täynnä hiivaa ja vaatii sokeria lisää ja lisää ja lisää ja ... - Nm. Varo


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Sokeri koukuttaa. Kun syöt sitä tarpeeksi, elimistösi on täynnä hiivaa ja vaatii sokeria lisää ja lisää ja lisää ja ... - Nm. Varo

        höpö höpö, se on heikkoluonteisten ongelma


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        höpö höpö, se on heikkoluonteisten ongelma

        Heikkoluonteisia on hitosti siinä tapauksessa. - Nm. Salakavala valkoinen vaara


    • Anonyymi

      Yksi lapsuuden herkku oli äidin tekemä kaura-puolukkapuuro joka paistettiin uunissa. Kaurahiutaleita ja puolukkahilloa kerroksittain vuokaan, alimmainen ja päällimmäinen kerros kaurahiutaleita, nesteeksi maitoa jossa hiukan suolaa ja olikohan sokeriakin. Leivinuunissa hitaasti hauduttaen kypsäksi.
      Joskus yrittänyt itsekin tehdä mutta eihän siitä sähköuunissa samanlaista ja samanmakuista tule.

      vn

    • Anonyymi

      Maha pullollaan verilettuja, vahingossa katsoin kaupan pakastekaapin lasin läpi, edelliset varmaan 5 v. sitten. Ei ollut puolukkaa, söin omenaraasteen kanssa, hyviä silti.

      • Anonyymi

        Nam, voi kun jostain saisi vielä verimakkaraa. Entisvanhaan oli sellaista mikä oli saman paksuista kuin sininen lenkki, siitä äiti leikkasi siivuja jotka paistoi voissa rapeaksi, niitä popsittiin hillon kanssa. Atrialla on sellaisia grillimakkaran kokoisia 4 kpl paketissa, mutta nykyään sen saatavuudessa on suuria eroja eri paikkakunnilla, täälläpäin sitä ei ole kenenkään valikoimissa :(


    • Anonyymi

      Tänään laitoin puolukkavispipuuroa, jota nautin maidon ja ruisleivän kanssa, ihan piti välillä pitää silmiä kiinnii, nauttia mausta ja muistoista.
      Oli yksi lapsuuden parhaista herkuista.

    Ketjusta on poistettu 2 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Heikki Silvennoinen petti vaimoaan vuosien ajan

      Viiden lapsen isä Heikki kehuu kirjassaan kuinka paljon on pettänyt vaimoaan vuosien varrella.
      Kotimaiset julkkisjuorut
      169
      2970
    2. Miksi ihmeessä nainen seurustelit kanssani joskus

      Olin ruma silloin ja nykyisin vielä rumempi En voi kuin miettiä että miksi Olitko vain rikki edellisestä suhteesta ja ha
      Ikävä
      26
      2079
    3. Taasko se show alkaa

      Koo osottaa taas mieltään
      Ikävä
      23
      2034
    4. Persut nimittivät kummeli-hahmon valtiosihteeriksi!

      Persujen riveistä löytyi taas uusi törkyturpa valtiosihteeriksi! Jutun perusteella järjenjuoksu on kuin sketsihahmolla.
      Perussuomalaiset
      90
      1852
    5. Onko ministeri Juuso epäkelpo ministerin tehtäviensä hoitamiseen?

      Eikö hänellä ole kompetenttia hoitaa sosiaali- ja terveysministetin toimialalle kuuluvia ministerin tehtäviä?
      Perussuomalaiset
      69
      1567
    6. Sakarjan kirjan 6. luku

      Jolla korva on, se kuulkoon. Sain profetian 22.4.2023. Sen sisältö oli seuraava: Suomeen tulee nälänhätä niin, että se
      Profetiat
      19
      1323
    7. Avaa sydämesi mulle

      ❤ ❤❤ Tahdon pelkkää hyvää sulle Sillä ilmeisesti puhumalla Avoimesti välillämme Kaikki taas selviää Kerro kaikki, tahdo
      Ikävä
      37
      1222
    8. Söpö lutunen oot

      Kaipaan aina vaan, vaikkakin sitten yksipuolisesti.
      Ikävä
      10
      1221
    9. Elia tulee vielä

      Johannes Kastaja oli Elia, mutta Jeesus sanoi, että Elia tulee vielä. Malakian kirjan profetia Eliasta toteutuu kokonaan
      Helluntailaisuus
      35
      1193
    10. Nellietä Emmaa ja Amandaa stressaa

      Ukkii minnuu Emmaa ja Amandaa stressaa ihan sikana joten voidaanko me koko kolmikko hypätä ukin kainaloon ja syleilyyn k
      Isovanhempien jutut
      9
      1181
    Aihe