Vaikka älyä ei paljon löydy kehitysvammaisesta henkilöstä, ei se silti tarkoita että hän olisi arvoton. Ei jokainen synny samanlaisina tai samanlaisilla aivoilla (älyllä). Onhan heillä toisenlaiset vahvuudet. Se on surullista miten moni heistä joutuu kiusatuksi ja syrjityksi.
Mitä sitten jos vammaisen ajatukset on sumeita niin eihän se oikeuta ketään pilkkaamasta.
8
57
Vastaukset
- Anonyymi
Ei se myöskään tarkoita, että hänellä olisi mitään arvoa. Eikä vammaisilla ole mitään erityisiä kykyjä.
- Anonyymi
Kyllä on numerosarjojen luetteleminen ulkomuistista vaikka kehitysvamma kirjassa lukee että Lievän älyllisen kehitysvamman saanut ei kykene oppimaan numerosarjojen luettelemista ulkomuistista. Serkku totesi kun puhuin olen alimitoitettu kehitysvamma diagnoosin suhteen eli väärällä diagnoosilla. Ja vammaissosiaali työntekijä on todennut että ei uskalla pitää minua enää kehitysvamma puolen palveluiden piiriin kuuluvana. On saanut tietää jostain että olen yrittänyt myydä lääkkeitä netissä muille Lievän älyllisen kehitysvamman saaneilla pimeästi.
- Anonyymi
Samaa mieltä. Mua on kiusattu päiväkodista kympille asti sit onneksi pääsi amikseen ja järkevään seuraan sekä sai vihdoin kavereita kun oli enemmän muita lievä kehitysvamma dg ihmisiä. Ja itsetunto kohosi paljon ja ei se mitään vaikka ei ole niin korkea älykkyys. Olen kuitenkin lahjakas taiteessa ja musiikissa osaan käyttäytyä kunnioittavasti muita kohtaan ja hallussa on somen käytöstavat. Kaikki terveet ei osaa. Ei kyl kaikki kehitysvammasetkaan. En minäkään kyllä osannu aina käyttäytyä pienenä mut sitähän varten kouluja käydään että oppii.
Lili - Anonyymi
Voisikohan nämä arvostelijat käydä älykkyysaosamäärä testissä ja tulla sen jälkeen itkemään tänne uudelleen!
Mutta ei se mitään! Suomen hallitus kyllä tekee heikossa asemassa olevat ihmiset arvottomiksi ja onneksi he eivät tiedä mitä täällä puhutaan!
Edelleen mietin ääneen miksi ns. terveet tulevat tälläisille saiteille lukemaan ja kommentoimaan jos omat asiat on hyvin? Tai oikeastaan taidan tietää. Haette itsellenne diagnooseja kun asiat on niinkuin on!- Anonyymi
Mitä nämä terveet täällä kitisee? Olisivat nyt ylpeitä siitä, että ovat saaneet paremmat pelimerkit elämässään.
Ketjusta on poistettu 3 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Ensitreffit Jenni laukoo viinilasin ääressä suorat sanat Jyrkin aikeista: "Mä sanoin, että älä"
Voi ei… Mitä luulet: kestääkö Jennin ja Jyrkin avioliitto vai päättyykö eroon? Lue lisää: https://www.suomi24.fi/viihde272900Ymmärrän paremmin kuin koskaan
Roikut kädessäni ja vedät puoleesi. Näen kuitenkin tämän kaiken lävitse ja kaikkien takia minun on tehtävä tämä. Päästän332545- 1482274
Hullu liikenteessä?
Mikä hullu pyörii kylillä jos jahti päällä? Näitä tosin kyllä riittää tällä kylällä.542249Niina Lahtinen uudessa elämäntilanteessa - Kotiolot ovat muuttuneet merkittävästi: "Nyt on...!"
Niina, tanssejasi on riemukasta seurata, iso kiitos! Lue Niinan haastattelu: https://www.suomi24.fi/viihde/niina-lahti241870Kun Venäjä on tasannut tilit Ukrainan kanssa, onko Suomi seuraava?
Mitä mieltä olette, onko Suomi seuraava, jonka kanssa Venäjä tasaa tilit? Ja voisiko sitä mitenkään estää? Esimerkiks3911706Ano Turtiainen saa syytteet kansankiihoituksesta
Syytteitä on kolme ja niissä on kyse kirjoituksista, jotka hän on kansanedustaja-aikanaan julkaissut Twitter-tilillään1041652- 3111561
- 1351459
Varokaa! Lunta voi sataa kohta!
Vakava säävaroitus Lumisadevaroitus Satakunta, Uusimaa, Etelä-Karjala, Keski-Suomi, Etelä-Savo, Etelä-Pohjanmaa, Pohjanm131446