Kiväärin kohdistus?

Anonyymi

Ohjeet mitä olen löytänyt netistä on sekavia.
Jos ammun tauluun tähdäten napakymppiin ja osuma tulee vaikka oikealle viitisen senttiä niin kuin kävikin, ammuin kymmenen laukausta ja suurin osa meni oikealle. Ihmettelen sitä miksi pitäisi säätää kiikaria vasemmalle, eikö se pitäisi jättää kiikari säätämättä ja säätää jotenkin kiväärin piippua vasemmalle, piipustahan se luoti lähtee eikä kiikarissa.
Jos säädän kiikarin asentoa niin eihän se vaikuta piipun asentoon ja osuma on edelleen siellä oikealla?!

16

846

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

      Kehä päätelmä.

    • Anonyymi

      "eikö se pitäisi jättää kiikari säätämättä ja säätää jotenkin kiväärin piippua vasemmalle, piipustahan se luoti lähtee eikä kiikarissa."

      Totta mutiset, eikun ruslakon piippu ruustukkiin kiinni ja kivimoskalla voitelet piipun päätä riittävästi vasemmalle. Alkuun kannattaa olla varovainen taivutuksen suhteen, eiköhän 45 asteen mutka riittäne korjaamaan tuon 5cm:n heiton minkä ampumalla totesit.

      • Anonyymi

        On helpompi keino,tähtäimen jalka jossa sivusäätö.Apel,MAK esimerkiksi.


    • Anonyymi

      Mene pois. Et ole hauska.

    • Anonyymi

      Taas nähtiin että kirjavia vastauksia, aivan kuten netistä muutenkin löytää. Kiikarin ruuveja saa ruuvata eikä tarkkuutta saa. Lienee piippu oikeasti liero.

      • Anonyymi

        Oikeisiin kysymyksiin saat kunnollisia vastauksia....


    • Anonyymi

      Oletko kokeillut osunnan parantamiseksi siirtää taulua ohimenon verran. Siirtosuunnan saat itse arpoa.

      • Anonyymi

        Ei taulua tarvtse siirtää. Paljon helpompi on siirtyä itse vähän vasempaa, jos laukaukset menevät oikealta ohi.


    • Anonyymi

      Minua ihmetyttää ihnisööeien keksintö että kun luoti lähtee piipusta niin se lentää kaaressa ja kaaren ylimmässä kohdassa se ylittää täyhtäyslinjan! Epäilen kyllä että näin ei ole!
      Jos minä tähtää 150meyrin päähän taulun keskelle ja luoti osui siihen keskelle niin miksi se luoti lentäisi koukaten tähtäyslinjan yläpuolelta hah...ihme luotia noilla insinööreillä.

      • Anonyymi

        Minä ihmettelen kuinka jaksat suoltaa tällaista pa*kaa.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Minä ihmettelen kuinka jaksat suoltaa tällaista pa*kaa.

        Nuo on vain minun mielipiteitä luotien pallistiigasta.
        Sen verran on järkiä päässä ettei minun ampumat luodit koukkaa siitä yli mihin tähtään, suoraan me lentää mutta tottahan pitkällä matkalla sitten vaihto hiipuu ja lentorata laskee.
        Ihan sama kun väittäisin että luoti koukkaa sivusuunnassa jommalta kummalla puolen.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Nuo on vain minun mielipiteitä luotien pallistiigasta.
        Sen verran on järkiä päässä ettei minun ampumat luodit koukkaa siitä yli mihin tähtään, suoraan me lentää mutta tottahan pitkällä matkalla sitten vaihto hiipuu ja lentorata laskee.
        Ihan sama kun väittäisin että luoti koukkaa sivusuunnassa jommalta kummalla puolen.

        Katso edellinen kommentti....


    • Anonyymi

      Taitavat olla huumorimieh- siis -henkilöitä nämä taulunsiirtäjät ja kiikarinkääntäjät.
      Jos sinulle ei ole myyty edellisten vuosisatojen kiikaritähtäintä, säädetään ristikkoa ruuvista. Parhaiten jää mieleen, kun kokeilee itse, ensin vaikka myötäpäivään, arvioi käännöksen ja nyt ammutun osuman muutoksen vastaavuuden (esim 1 pykälä = 3cm) ja soveltaa sitten korjaukseen tarvittavan käännön.

      • Anonyymi

        Kyselijä on trolli eikä siihen kannata uhrata sen enempää aikaa.


      • Anonyymi kirjoitti:

        Kyselijä on trolli eikä siihen kannata uhrata sen enempää aikaa.

        Todennäköisesti, mutta eräiden ihmisten logiikkaan ei jotenkin mene se, että tähtäinlinja siirretään asetusruuveja säätämällä sinne, minne luodit osuvat. Vaistoammunnassa eli ilman tähtäimiä jos menee oikealle, tähdätään enemmän vasemmalle, mutta tähtäimiä käytettäessä niitä siirretään oikealle. Ehkä joillain on päässä solmu tämän suhteen.

        Ehkä sen ymmärtäisi helpommin jos ase olisi kiinnitetty ruustukkiin: olisi ikäänkuin psykologisesti yksi muuttuja vähemmän mietittävänä.


      • Anonyymi
        Kollimaattori kirjoitti:

        Todennäköisesti, mutta eräiden ihmisten logiikkaan ei jotenkin mene se, että tähtäinlinja siirretään asetusruuveja säätämällä sinne, minne luodit osuvat. Vaistoammunnassa eli ilman tähtäimiä jos menee oikealle, tähdätään enemmän vasemmalle, mutta tähtäimiä käytettäessä niitä siirretään oikealle. Ehkä joillain on päässä solmu tämän suhteen.

        Ehkä sen ymmärtäisi helpommin jos ase olisi kiinnitetty ruustukkiin: olisi ikäänkuin psykologisesti yksi muuttuja vähemmän mietittävänä.

        Asia selkenee kun miettii mitä tapahtuu kun kun tähtäimiä siirretään osuman suuntaan. Eli kun tähtäimiä siirtää oikealle osuman suuntaan, niin uudelleen tähdätessä piippu on vähemmän oikealla, koska piippulinja kääntyy siirron verran vasempaan. Asiaa voi havainnollistaa katsomalla tähdättävää kohdetta nostamalla molemmat peukalot linjaan ja sitten siirtämällä etummaista peukaloa osuman suuntaan. Kun peukalot linjaa uudestaan niin suunta kääntyy vähän vasempaan.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Suomi on täysin sekaisin

      Jo ties monettako päivää hirveä itku ja poru jostain helvetin nilviäisistä. https://www.is.fi/taloussanomat/art-2000010
      Maailman menoa
      452
      4901
    2. Ensimmäisestä kohtaamisesta saakka

      minulla on ollut hämmentynyt olo. Miten voit tuntua siltä, että olisin tuntenut sinut aina? Sinun kanssasi on yhtä aikaa
      Ikävä
      15
      1742
    3. Aivan täysin tahallinen teko

      Ei mitään puolusteluja, eikä selittelyitä. Kuljettajalle kerrottiin asiasta siinä paikanpäällä, mutta silti hän ajoi ves
      Suomussalmi
      94
      1478
    4. Suomussalmi saatu vihdoin maailmankartalle!

      Nyt kun Suomussalmi on vihdoin viimein saatu ennennäkemättömällä tavalla maailman tietoisuuteen niin voitaisiin järjestä
      Suomussalmi
      53
      1369
    5. Olet saanut minut sekoamaan

      Tunteiden ristiaallokossa vellominen on ollut melkoinen kokemus. Ei kukaan ole saanut minua niin raiteiltaan kuin sinä.
      Ikävä
      23
      1357
    6. Mainehaitta metsäkonefirmalle

      Hukkajoen tapahtumista liikkuu paljon huhuja. Eikö kannattaisi julkaista raakkuja tuhonneen metsäkoneyrityksen nimi, kos
      Suomussalmi
      53
      1248
    7. Oho! Maajussi-Kallelta pakit saanut morsioehdokas Miss Suomi -kisoissa! Tunnistaisitko hänet nyt?

      Hmm, tunnistaisitko?!? Onnea missihulinoihin! Lue lisää ja katso kuvat: https://www.suomi24.fi/viihde/oho-maajussi-
      Suomalaiset julkkikset
      0
      1085
    8. Myönnän sinulle nyt

      Että olen erittäin mustasukkainen sinusta jo nyt. Ikävä on tämä tunne, kun tietämättömyyden solista nousee myrkkyä miele
      Ikävä
      54
      1010
    9. Pysytäänkö nainen

      edelleen yhtä viileän tyynenä kun nähdään. Uskotko että tahtoessani saisin murettua tyyneytesi hyvin helposti.
      Ikävä
      57
      905
    10. Olen käyttäytynyt ristiriitaisesti

      eikä minusta varmaankaan ota mitään selvää. Se johtuu siitä, kun järki sanoo ei, ei, ei ja sydän sanoo kyllä, kyllä, kyl
      Ikävä
      62
      894
    Aihe