mikä olisi hyvä koirarotu minulle?

Anonyymi

olen tosiaan miettinyt koiran ottamista tässä lähivuosina, ja rotu olis mietinnössä näin alkuun. meillä on aina ollut koiria lapsuuteni ajan, kokemusta on ajokoirista ja terriereistä. asun itse kaksio rivarissa tällähetkellä, jossa on vähän pihaa johon pistän aidat jos koira tulee. liikuntaa pystyisin tarjoamaan 1-2h ja joskus enemmänkin. tässä vähän mitä toivoisin rodulta, kaikkia kriteerejä ei tarvitse täyttää, mutta tähän suuntaan
-sileäkarvainen tai puolipitkäkarvainen
- ei tuhoaisi paikkoja heti yksinjäädessään
-tulisi toimeen muiden koirien kanssa, jotta voitaisiin käydä koirapuistoissa jne
- oppisi nopeasti temppuja
-pystyisi ehkä pitämään irti metsässä mutta tämä ei ole välttämätöntä
koiran koolla ei niinkään ole väliä, mutta ei ihan mitään chihuahuan kokoista miniä tai tanskandogin kokoista jättiläistä! :)
kerron vielä rotuja joita itse olen miettinyt: mäyräkoira, mutta tuo ei vissiin kovin miellytyshaluinen oo, etteivät oppisi oikein temppuja kun kuulemma jääräpäisiä kuin mikä? corgi cardigan, on kiinnostanut mua aina ja vaikuttaisi tosi mukavalta, mutta mua pelotellaan ihan tolkuttomattomalla karvanlähdöllä. Bordercollie ja Australian paimenkoira, nämä ainakin oppisivat nopeasti, mutta en usko että voisin kuitenkaan tarjota näille roduille tarpeeksi aktiviteettia.

6

146

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

      Tuttujen corgit on ihania luonteeltaan :) Karvaa lähtee ja karvat saa imurilla pois. Ton mallisen koiran kanssa olisin enemmän huolissani terveydestä (lonkat, selkä ja kyynäret).

    • Anonyymi
      • Anonyymi

        Hankikoira.fi sivuston tietoihin kannattaa suhtautua kriittisesti. Sivuston tiedot tulevat käsittääkseni suoraan rotujörjestöiltä. Valitettavasti kaikki rotujärjestestöt eivät huolehdi kasvattamansa rodun terveydestä riittävästi. Kaikki rodut eivät ole perusterveitä, vaikka niin rodun kohdalla sanottaisiin. Vai miltä kuulostaa huonot lonkkaterveystulokset, selän rappeumasairaudet, autoimmuunisairaudet jne. Pärjääkö koira lonkkavikaisena suhteellisen hyvin, niin sitä voi sitten ortopedin kanssa arvioida.


    • Anonyymi

      Bordercolliet ja Australian paimenkoirat ovat todella energisiä rotuja. Ne tarvitsevat työn jota tehdä, jotta he ovat onnellisia. Eli jos et voi tarjota työtä esim.(paimentaminen, agility) niin en suosittele rotua juuri sinulle. Suosittelisin Corgia tai Cavalier kingspanielia, mutta suosittelen kuitenkin tekemään hankikoira.fi rotutestin ja tutustumaan rotuihin huolella. Suosittelen myös kysymään rohkeasti kasvattajilta rodusta sillä he sen tuntevat hyvin. Onnea uuden perheenjäsenen etsintään.

      • Anonyymi

        Corgilla ja cavalierilla terveystilanne kyseenalainen. Corgilla rappeutuu selkä, pärjääkö D:n lonkilla ja onko ok, että tassut on vänkyrät? Cavalierilla taas pitäisi tehdä parempaa jalostustyötä, että cavalierin aivot mahtuvat päähän.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Corgilla ja cavalierilla terveystilanne kyseenalainen. Corgilla rappeutuu selkä, pärjääkö D:n lonkilla ja onko ok, että tassut on vänkyrät? Cavalierilla taas pitäisi tehdä parempaa jalostustyötä, että cavalierin aivot mahtuvat päähän.

        Onko tiedossa, et onko corgi-rotuja ja cavalieria lähdetty roturisteytyksellä tervehdyttämään?


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Haistoin ensin tuoksusi

      Käännyin katsomaan oletko se todellakin sinä , otin askeleen taakse ja jähmetyin. Moikattiin naamat peruslukemilla. Tu
      Ikävä
      3
      1373
    2. Naiset miltä kiihottuminen teissä tuntuu

      Kun miehellä tulee seisokki ja ja sellainen kihmelöinti sinne niin mitä naisessa köy? :)
      Sinkut
      16
      1019
    3. Tähdet, tähdet -tippuja Kake Randelin tilittää avoimena: "Tämä on viihdyttämistä, eikä sitä..."

      ISO kiitos Kake lauluistasi!Nyt ei vaan studioyleisö lämmennyt. Olet legenda! Lue Kake Randelinin mietteet: https://w
      Tv-sarjat
      18
      996
    4. Olet sä kyllä

      ihme nainen. Mikä on tuo sun viehätysvoiman salaisuus?
      Ikävä
      13
      969
    5. Hiljaiset hyvästit?

      Vai mikä on :( oonko sanonut jotain vai mitä?
      Ikävä
      4
      954
    6. En koskaan

      Aliarvoinut, nauranut/pitänyt pilkkana, tai ajatellut mitään negatiivista sinusta. Jos nämä asiat uskot ja luotat sen v
      Ikävä
      49
      870
    7. SOSIALI DEMOKRATIA

      AATE , JOKA ETENEE.
      Suomen sosialidemokraattinen puolue
      3
      860
    8. Turha mun on yrittää saada yhteyttä

      Oot mikä oot ja se siitä
      Suhteet
      4
      859
    9. Näkymätöntä porukkaa vai ei

      Mon asuu yksin. Mitas mieltä ootte ?
      Ikävä
      2
      851
    10. Teuvo Hakkaraisesta tulee eurovaalien ääniharava

      Persuissa harmitellaan omaa tyhmyyttä
      Maailman menoa
      1
      848
    Aihe