Saako 17-vuotias muuttaa pois kotoota itse?

Hei kaikki,

Pyytäisin ystävällisin vähän jurirdista neuvoa. Täytän 17 vuotta parin kuukauden kuluttua ja olen ajatellut muuttaa silloin pois kotoota. Minun kysymys on: saako 17-vuotias päättää itsenäisesti missä hän asuu - siis, saako 17-vuotias siirtää kirjat omaan kämppäänsä vaikka hänen laillinen huoltaja ei sitä salli?

Olen käynyt lastensuojelun ja äitini (joka on minun ainoa laillinen huoltaja) kanssa puoli-vuotta kotoota pois muutto enomista, mutta siitä ei ole tullut mitään. Äitini, siis laillinen huoltajani, ei suostu antamaan minulle lupaa muuttaa pois kotoota.

Olisin muuttamassa setäni kämppään. Setäni ei ole minun laillinen huoltaja.

Mitä laki sanoo? En löydä netistä mitään tietoa tähän liittyen, joten jos joku tietää tästä mitään, voisiko hän ohjata minut esim. lakipykäleen tms.

Kiitos paljon.

6

1090

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

      Siltä vaikuttaa, että äitisi määrää niin kauan kun olet alle 18 v.

      Laki holhoustoimesta.

    • Anonyymi
      • Anonyymi

      • Anonyymi

        Ei asiassa ole mitään kimuranttia.

        Alaikäisyydestä johtuen vajaavaltaisen edunvalvoja on tämän huoltaja, jollei muuta ole määrätty. Huoltajan tehtävänä on hoitaa vajaavaltasisen taloudellisia ja muita holhoustoimesta annetussa laissa määrättyjä asioita. Oma asunto olisi mitä suurimmassa määrin muun ohella taloudellinen asia. Samoin lapsen elatuksesta annetun lain mukaan huoltajan tehtävä on varmistaa lapsen henkisten tarpeiden tyydyttämisen, lapsen tarvitseman hoidon ja koulutuksen sekä tästä aiheutuvat kustannukset.
        Huoltaja voi hyvin katsoa, että omilleen muuttaminen ei tässä vaiheessa palvele tätä etua.

        Sen ohella alaikäinen voi tehdä vain vähäisiä varallisuusoikeudellisia oikeustoimia. Toisin sanoen aloittaja ei voi omiin nimiinsä ostaa asuntoa tai tehdä pätevää vuokrasopimusta.
        Voihan se toki olla, että setä ei mitään vuokraa asunnosta haluaisi, vaan antaisi asua siellä ilmaiseksi, mutta kyllä jonkun on vähintään vastikkeet maksettava. Tietysti jos setä hoitaa nämäkin aloittajan puolesta, niin mikä siinä sitten asuessa.

        Talonkirjoihinkaan kuitenkaan kukaan järkevä isännöitsijä ei ota alaikäistä pelkästään oman ilmoituksen turvin, vaan vaatii huoltajalta hyväksynnän asiaan.


    • Anonyymi

      Tästä nuoren kotoa muuttamisesta on nyt tullut juttua radiostakin. Joku ei olisi halunnut päästää 15-vuotiasta lastaan muuttamaan pois kotoa...
      Minä muutin pois kotoa 16-vuotiaana ja ihmettelen nyt suuresti tätä vanhempien ajatusmaailmaa. Ettekö ole valmistaneet lastanne pärjäämään yksin vai oletteko niin kiinni lapsissanne, että ette halua päästää heitä?

      Opettakaa lapsenne pienestä asti kotitöihin, ruuanlaittoon ja etenkin rahan käyttöön!
      Omat lapseni saatoin päästää hyvillä mielin maailmalle, koska tiesin heidän pärjäävän.
      Kaikki osaavat laittaa ruokaa, leipoa, huolehtia pyykeistään, siivota ja rahankäytön oppivat kuukausirahan myötä. Piti osata laskea, mihin rahat riittää.
      Me vanhemmat olemme aina puhelimella kiinni saatavissa tarpeen tullen.

      • Anonyymi

        Kaikki eivät välttämättä ole kaltaisiasi esimerkkivanhempia, joiden lapset ovat valmiita vaikka eduskuntaan alaikäisinä.
        Ja vaikka sinä onnistuitkin tässä kasvatustehtävässäsi loistavasti, et silti pääse yli etkä ympäri siitä tosiasiasta, että alaikäinen ei voi pätevästi kovinkaan suurta osaa niistä sopimuksista, joita oikeasti "omilleen muuttaminen" vaatii.

        Voihan se olla, että sinua vähäisemmät vanhemmat ovat tunnustaneet olevansa vähäisempiä, ja ajatelleet, että eivät ole omia lapsiaan ihan yhtä valmiiksi aikuiksiksi vielä murrosiän puoliväliin mennessä saaneet. Toisaalta eivät ehkä ole halunneet tehdä merkittäviä varallisuusoikeudellisia oikeustoimia hormonimyrskyn keskellä kieriskelevän teini-ikäisensä puolesta, ja sitten vastata niistä, kun osoittautuu, että eivät ne siivet ihan kunnolla vielä kantaneetkaan.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Heikki Silvennoinen petti vaimoaan vuosien ajan

      Viiden lapsen isä Heikki kehuu kirjassaan kuinka paljon on pettänyt vaimoaan vuosien varrella.
      Kotimaiset julkkisjuorut
      247
      4082
    2. Miksi ihmeessä nainen seurustelit kanssani joskus

      Olin ruma silloin ja nykyisin vielä rumempi En voi kuin miettiä että miksi Olitko vain rikki edellisestä suhteesta ja ha
      Ikävä
      28
      2358
    3. Taasko se show alkaa

      Koo osottaa taas mieltään
      Ikävä
      24
      2141
    4. Persut nimittivät kummeli-hahmon valtiosihteeriksi!

      Persujen riveistä löytyi taas uusi törkyturpa valtiosihteeriksi! Jutun perusteella järjenjuoksu on kuin sketsihahmolla.
      Perussuomalaiset
      93
      2066
    5. Onko ministeri Juuso epäkelpo ministerin tehtäviensä hoitamiseen?

      Eikö hänellä ole kompetenttia hoitaa sosiaali- ja terveysministetin toimialalle kuuluvia ministerin tehtäviä?
      Perussuomalaiset
      97
      1725
    6. Sakarjan kirjan 6. luku

      Jolla korva on, se kuulkoon. Sain profetian 22.4.2023. Sen sisältö oli seuraava: Suomeen tulee nälänhätä niin, että se
      Profetiat
      25
      1414
    7. Söpö lutunen oot

      Kaipaan aina vaan, vaikkakin sitten yksipuolisesti.
      Ikävä
      12
      1348
    8. Avaa sydämesi mulle

      ❤ ❤❤ Tahdon pelkkää hyvää sulle Sillä ilmeisesti puhumalla Avoimesti välillämme Kaikki taas selviää Kerro kaikki, tahdo
      Ikävä
      36
      1317
    9. Kenen etua Stubb ajaa Euroopassa ilmoittaessaan olevansa enemmän Ruotsalainen

      Tasavallan presidentti Alexander Stubb kertoi ensimmäisellä valtiovierailullaan Ruotsissa, että hän ei ole koskaan tunte
      Maailman menoa
      309
      1272
    10. Elia tulee vielä

      Johannes Kastaja oli Elia, mutta Jeesus sanoi, että Elia tulee vielä. Malakian kirjan profetia Eliasta toteutuu kokonaan
      Helluntailaisuus
      35
      1227
    Aihe