Jatkojohto

Anonyymi

Varmaan on ihan ok ostaa https://www.k-rauta.fi/tuote/jatkojohto-opal-1-osainen-euro-10m/6413821240991

Ja vaihtaa tilalle kolmenpistokkeen jatkopistoke?

Tulee kahdelle ledlampulle ja pienelle lcdtelkulle.

Tutkailin kaupan valikoimaa niin 10m jatkojohtoja ei näytä olevan myynnissä juurikaan missään, sekä lyhkäsemmissä oli todella paksu johto verrattuna mitä vanhoja jatkojohtoja kotona on.

16

1823

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

      Tökeröintä mitä voi keksiä on sukorasian asentaminen kaksinapaiseen johtoon.

      • Anonyymi

        Ajoit suoraan miinaan.


    • Anonyymi

      Saahan niitä itselleen rakennella vaikka mitä laittomia virityksiä, kun muistaa että vastuu on myös itsellä ja pitää huolen ettei tuotokset päädy sivullisten käsiin.

    • Anonyymi

      Mitä muutoksia teet niin muista että sähköturvallisuusmääräysten mukaan jatkojohdon on oltava joko molemmista päistään maadoitettu tai molemmista päistään maadoittamaton. Yhdistelmä ei ole sallittu. Euroliitin on maadoittamaton joten toiseen päähän ei saa kytkeä maadoitettua liitintä.

      Lisähuomiona se, että itse jatkojohto ja tuo euroliitin on virtakestoltaan varsin pieni. Kun perikunta aikanaan käyttää johtoa muuhun kuin alkuperäiseen tarkoitukseen niin aiheutuu vaaratilanne.

      • Anonyymi

        Eikä euro-jatkojohdon toisessa päässä saa olla kuin yhdelle pistotulpalle oleva jatkopistorasia.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Eikä euro-jatkojohdon toisessa päässä saa olla kuin yhdelle pistotulpalle oleva jatkopistorasia.

        Ja tämä sääntö on pelkkää rahastusta, jolla saadaan myytyä socket-cube tyyppisiä ratkaisuja..


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ja tämä sääntö on pelkkää rahastusta, jolla saadaan myytyä socket-cube tyyppisiä ratkaisuja..

        Sinulla on pahoja ongelmia ymmärryksessä -ainakin sähkötekniikan osalta.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Sinulla on pahoja ongelmia ymmärryksessä -ainakin sähkötekniikan osalta.

        Itse asiassa nuo cubet on todettu aiheuttavan sähkövahinkoja enemmän: Niiden muovilaadut ei ole aina standardin mukaisia kun niitä ostetaan kiina-laatuisia kun halvalla saadaan. Olisi parempi, jos täällä myytävässä jatkojohdossa olisi kiinteästi ja testatusta laadukkaasta materiaalista tehtynä useampi pistorasia. Ongelman korvaaminen toisella ei ole ongelman ratkaisu jos täkäläisestä kaupasta saa cubeja lähes 10-kertaisella hinnalla!


    • Anonyymi

      Mitä todellista ongelmaa siitä aiheutuu jos euroliittimen päässä on maadoitettu liitin?
      Eikö se ole ihan sama asia kuin maadoittamattomassa rasiassa olisi maadoitettu jatkojohto.

      Sekä toisekseen, led lampu ja tv eivät ole maadoitettuja, joten ei mitään ongelmaa tai vaaraa ei ole.

      Täytyy katsella jos jostain löytäisi maadoitetun 10m jatkojohdon, missä ei olisi jäykkä ja paksu johto.

      Vieläkö on niin, ettei jatkohtoa saisi laittaa kaapelikiinnikkeillä kiinni? Koska siitä tulisi kiinteä asennus, jota ei virallisesti saisi tehdä ellet ole sähkömies. Onko se turvallisempi jos jatkojohto kulkee seinänviertä pitkin ja siihen voi kompastua?

      • Anonyymi

        Todelliset ongelmat on varmasti aika vähissä. Mutta muutamia teoreettisia(pätemisen tarve on melkoinen):

        Joku lainaa jatkojohtoa sellaiseen käyttöön, jossa tila on maadoitettu, laite on maadoitettu mutta tuo jatkojohtopatentti katkaisee maadoituksen yhteyden niiden väliltä.

        Joku kelaa tuon roikan tai osan siitä tukalle nipulle ja kytkee 3.6kW rakennuslämmittimen perään.

        Tulipalo syttyy jostain täysin muusta syystä toiselle puolelle rakennusta tai toiseen rakennukseen, vakuutustarkastaja löytää sattumalta tuon kyhäelmän ja yrittää sen perusteella evätä kaikki muutkin korvaukset.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Todelliset ongelmat on varmasti aika vähissä. Mutta muutamia teoreettisia(pätemisen tarve on melkoinen):

        Joku lainaa jatkojohtoa sellaiseen käyttöön, jossa tila on maadoitettu, laite on maadoitettu mutta tuo jatkojohtopatentti katkaisee maadoituksen yhteyden niiden väliltä.

        Joku kelaa tuon roikan tai osan siitä tukalle nipulle ja kytkee 3.6kW rakennuslämmittimen perään.

        Tulipalo syttyy jostain täysin muusta syystä toiselle puolelle rakennusta tai toiseen rakennukseen, vakuutustarkastaja löytää sattumalta tuon kyhäelmän ja yrittää sen perusteella evätä kaikki muutkin korvaukset.

        Kun euroroikka on speksattu 2,5 A virralle, ei siinä pitkään tarvitse odotella tulipaloa, jos 3,6 kW kuorman perään laittaa. 🤣🤣


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Kun euroroikka on speksattu 2,5 A virralle, ei siinä pitkään tarvitse odotella tulipaloa, jos 3,6 kW kuorman perään laittaa. 🤣🤣

        Ei tuo speksaaminen itsessään ole se juttu vaan poikkipinta-ala joka lienee 0.75mm2(?), ympäristön lämpötila ja lämmönjohtavuus kuparista ympäristöön.

        Johto ei varmasti tiiviillä kelalla kestä huoneen lämmössä mutta kovalla pakkasella lumihangessa/järven jäällä levitettynä varmasti kestää.

        Johdinta lämmittää ainoastaan sen läpi kulkeva virta. Nimellisesti speksattu 3.6kw lämmitin ei todellisuudessa ota 16A virtaa koska jännite on pitkän roikan päässä laskenut nimellisestä 230V jännitteestä, sitten vaan lisää lämmittimiä ensimmäisen rinnalle, kunnes virta on saavutettu johdonsuojan 16A *1.4



    • Anonyymi

      Aloittaja ei ymmärrä sähkötekniikasta mitään.

    • 10 metrin jatkojohto pysyväisasennuksessa on jo periaatteessa niin älytön ratkaisu, että on aika tilata sähkömies tekemään vanhalle kämpälle sähköistyssuunnitelma ja rakennuttaa kämpän sähköt uudestaan nykyisten sähköstandardien mukaisella riittävällä määrällä (suko)sähkövastakkeita, vikavirtasuojia ja automaattisulakkeita.

      Kaikella on aikansa, ja kun aika on, on aika uusia ja rakentaa uutta. ; )

    • Niissä on paksu johto syystä. Kolme sukopistoketta voi kuluttaa paljon enemmän virtaa kuin mitä tuo pieni pistoke ja johto pystyy antamaan. Tajuatko, että joku voi
      20 vuoden päästä käyttää sitä tekemääsi johtoa tavalla, jota sinä et ajatellut. Siis osta suosiolla kunnon johto.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Kuka tai ketkä tappo eilen?

      Kenet ja miksi?
      Varkaus
      37
      1782
    2. Arvostele kaivattusi

      ulkonäköä, asteikolla 1-10. Perustelut myös 🧢
      Ikävä
      50
      818
    3. Mitä teet mies?

      Oletko jonkun naisen kanssa? 😞
      Ikävä
      69
      776
    4. Miksi sitä miestä tuijotetaan joka paikassa

      Onko maine jonkinlainen?
      Ikävä
      108
      740
    5. Kuka varasti Sisun rahat

      Kun lukee Sisun pöytäkirjaa, niin kuka on se, joka on varastanut Sisun rahat?!
      Sysmä
      7
      651
    6. Miten sulla on niin kaunis

      Ääni. Sellainen rauhoittavan vangitseva, jolloin aika kuin hidastuu. Ihmettelen sua vielä aika paljon. Lähes joka aamu t
      Ikävä
      33
      629
    7. Ajattelen sinua

      vain. Ihoasi vasten ihoani, huuliasi huulillani, sormiasi vartalollani... Olen katkera elämälle siitä että se antoi sinu
      Ikävä
      27
      580
    8. Taas on Festarit ohi ja saatu toisten muijia kylläseksi asti

      2 päivää täyttä jytinää ja rytkettä kyllä kelpaa vielä Kaupunkin tukemana.
      Parkano
      15
      559
    9. Olen työtön ilman työnhakuvelvoitetta

      Saan 600e/kk. En voi tehdä töitä. En osaa laittaa ruokaa. En pysty kävelemään tai olemaan jalkeilla tuntia pidempään.
      Ikävä
      141
      461
    10. Mikä sai sinut ajattelemaan mies...

      Ettet riittäisi minulle?😔
      Ikävä
      51
      453
    Aihe