lapsen ummetus

kohta kai lääkäriin?

Turvaudun vielä kysymään täällä että mistä apu 2-vuotiaan ummetukseen? Kaikennäköstä on jo kokeiltu.
Nyt aattelin vielä kokeilla maidon vähentämistä, se kun usealla kuulemma tahtoo kovettaa.
Mutta hyviä luontaistuotteita?

14

1279

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • HMG

Hei. Sinun tulisi poistaa lapsen ruokavaliosta kaikki meijerikäsitelty lehmänmaito. Ainoa mikä tulee mieleen mitä voi antaa pienessä määrin on voi (ellei ole joku nimenomainen maito-allergia tms.). Kun lapsi on 2 vuotias se ei enää tarvitse maitoa, ei äidin eikä varsinkaan lehmän. Vaikka vielä 2 vuotiaalle vähän äidinmaitoa antaisi niin ei se pahaksi ole. Mutta tuossa iässä tulee jo syödä kovaa vauhtia tiivistä ruokaa.

Lapsi ei tarvitse lehmän maitoa kalsiumin takia. Kalsiumia on kaikissa raaka-aineissa enemmän tai vähemmän. On suuri myytti tuo että on pakko joka päivä juoda maitoa tai syödä jotain meijeritaloustuotteita jotta kalsiumin saanti turvattaisiin. Äidinmaito sisältää keskimäärin 32 mg kalsiumia per 100 grammaa. Lehmänmaito sisältää n. 120 mg per 100 g. Tuosta pitäisi ymmärtää että vasikka tarvitsee paljon enemmän kalsiumia kuin ihmisen lapsi. Monissa hedelmissä on saman verran kalsiumia per 100 g kuin äidinmaidossa. Ja joissakin jopa enemmän.

Oletko tietoinen että niissä maissa missä juodaan eniten meijerikäsiteltyä maitoa ja maidon tuotteita niin siellä esiintyy eniten osteoporosia? Nämä maat ovat Suomi ja USA. Maissa joissa ei maitoa lainkaan juoda osteoporosi on harvinaista. Ne ihmiset saavat tarpeeksi kalsiumia muista ruoista. Pastöroidun ja homogenisoidun lehmänmaidon kalsiumi imeytyy todella huonosti, ja ylimäärä kalsiumi (mikä ei imeydy oikeaan käyttöön) aiheuttaa vain harmia, kuten munuaiskiviä tms.

Anna lapselle vettä juotavaksi, ei mehuja tms. Huolehdi että hän saa tarpeeksi hyvälaatuista rasvaa, ei ainoastaan tyydyttyneitä rasvahappoja, vaan kaikkia kolmea sorttia: tyydytettyjä, yksittäistyydyttymättömiä, monityydyttymättömiä. Huolehdi eritoten että hän saa Omega 3 rasvahappoja, jotka ovat nk. välttämättömiä rasvahappoja.

Huolehdi että lapsi oppii pienestä pitäen syömään kuitupitoisia ruokia (mm. vihanneksia, hedelmiä) jotka mm. pitävät suolen toiminnan kunnossa, ehkäisee ummetusta.

Erittäin hyvä ruoka on luomumuna. Siitä lapsi saa parhainta proteiinia mitä on olemassa, sekä koliinia, mikä on todella tärkeä aine aivojen kehitystä ajatellen. Siinä on myös silmille tärkeää A vitamiinia, ja noita em. Omega 3 rasvahappoja. Kaikki rasvaliukoiset (A, D, E) vitamiinit ovat muuten keskitetty keltuaiseen, joten anna koko muna. Paras tapa valmistaa on keittää löysäksi tai puolilöysäksi. Silloin saa talteen eniten ravinteita. Munassa on myös kohtuullisesti kalsiumia, rautaa, sinkkiä, kaliumia, B12 vitamiinia. Ja aika paljon seleeniä, joka on mm. tehokas antioxidantti.

Vältä syöttämästä lapselle kuituköyhiä valmisruokia.

H M Granbacka

• alkup.

Meillä on käytössä omien lehmien maitoa. Eli navetasta haemme maidon. Pellot on luomussa, karja ei. Mutta maito on mielestäni melko luomua, karja ei pääse vain vapaasti liikkumaan kuten luomussa pitäisi.
        Voita mielellään käytän, mies joskus sipasee jotain voileviä lapsillekin, minä paasaan että laitetaan oikeaa voita =)
        En ota kantaa onko yleensä ottaen terveellistä juoda lehmän maitoa mutta yritän kokeilla tytölle vähän vähemmän juottaa. Se vain niin tykkää maidosta, mehut ja vesi jää juomatta. Mitä mieltä sinä olet piimästä? Rahka taitaa olla kans aika hyvää? Ainakin mitä A.Vogelin kirjaa olen lukenut.
        Maitohappobakteereita olen sillon tällön sekottanut johonkin juomiseen.
        Kuituja pitäisi lisätä...luomuporkkanaa olen antanut sillon tällöin, päärynä on jonkin verran pehmentänyt.
        Ruokosokeri on meillä puuron päällä käytössä, yritän parhaani mukaan vähentää valkoista sokeria, mutta...taas mutta...ei oikein sekään ruskea sokeri niin maistu kun on niin imelää.
        Pellavasiemenöljyä olen päivittäin antanut lapselle.
        Istumakylpyjä on käytetty.
        Mitä on psylliumkuitu? Se kun on jostain luettuna hyvää kuituà?
        Entä aloe-juomat?
        Täytyy vielä yrittää, en ole mikään innokas lääkärissä kävijä.
        Jos tämä maitohomma ei auta niin pakko kai sinne on vääntäytyä.

• HMG
        alkup. kirjoitti:

Meillä on käytössä omien lehmien maitoa. Eli navetasta haemme maidon. Pellot on luomussa, karja ei. Mutta maito on mielestäni melko luomua, karja ei pääse vain vapaasti liikkumaan kuten luomussa pitäisi.
        Voita mielellään käytän, mies joskus sipasee jotain voileviä lapsillekin, minä paasaan että laitetaan oikeaa voita =)
        En ota kantaa onko yleensä ottaen terveellistä juoda lehmän maitoa mutta yritän kokeilla tytölle vähän vähemmän juottaa. Se vain niin tykkää maidosta, mehut ja vesi jää juomatta. Mitä mieltä sinä olet piimästä? Rahka taitaa olla kans aika hyvää? Ainakin mitä A.Vogelin kirjaa olen lukenut.
        Maitohappobakteereita olen sillon tällön sekottanut johonkin juomiseen.
        Kuituja pitäisi lisätä...luomuporkkanaa olen antanut sillon tällöin, päärynä on jonkin verran pehmentänyt.
        Ruokosokeri on meillä puuron päällä käytössä, yritän parhaani mukaan vähentää valkoista sokeria, mutta...taas mutta...ei oikein sekään ruskea sokeri niin maistu kun on niin imelää.
        Pellavasiemenöljyä olen päivittäin antanut lapselle.
        Istumakylpyjä on käytetty.
        Mitä on psylliumkuitu? Se kun on jostain luettuna hyvää kuituà?
        Entä aloe-juomat?
        Täytyy vielä yrittää, en ole mikään innokas lääkärissä kävijä.
        Jos tämä maitohomma ei auta niin pakko kai sinne on vääntäytyä.

Hei taas. Hyvä kuulla että maito on kuitenkin käsittelemätöntä/raakaa. Raaka käsittelemätön lehmänmaito on paljon paljon parempi kuin pastöroitu & homogenisoitu. Eritoten jos on raakaa luomumaitoa. Mutta tästäkin huolimatta monet voivat olla herkkiä lehmänmaidolle. On sanottu että maidon pääasiallinen allergeeni on sen pääasiallinen proteiini, alfa-kaseiini. Alfa-kaseinin allergeenisuus varmasti voimistuu meijerikäsittelyn yhteydessä. Mutta voi olla että joillekin se jopa raakanakin on ongelmallinen. Sen olen ymmärtänyt että kun maitoa hapatetaan niin siinä prosessissa maidon proteiinit pilkkoutuvat helpommin sulaaviksi osiksi. Joten lehmän maito joka on läpikäynyt maitohappokäymisen on ihmiselle helpompi sulattaa. Tähän kuuluu myös sisältäkypsytetty juusto. Tämä että juodaan lehmän maitoa sellaisenaan (raakana tai pastöroituna & homogenisoituna), uskon että se on aika uusi asia ihmisen historiassa. Olen lukenut että ennen maitoa juotiin enemmän piimän tms. muodossa. Se oli vatsaystävälliempi ja ravinteikkaampi kuin tavallinen. Ja sitä myös syötiin, juuston muodossa.

Eräs asia mikä voi olla ongelmallinen lehmänmaidon suhteen mitä pienokaiseen tulee, on se että lehmänmaidossa on lehmälle ominaisia kasvu-hormooneja. Eräs syy miksi esim. USAn nuorten tyttöjen puberteetti on ollut niin aikaista on se että siellä juodaan niin paljon lehmänmaitoa (pääasiallisesti meijerikäsiteltyä). Tämän puberteetin aikaistamisen aiheuttaa lehmänmaidossa olevat luonnolliset kasvuhormoonit, jotka eivät ole ihmiselle tarkoitetut, vaan vasikalle. Ja nyt USAn tytöistä 18 prosenttia kokee ensimmäisen menkan jo 8 vuotiaana. Tämän pahan asian syynä on soija. Se sisältää todella paljon estrogeenia.

Yritä nyt ainakin tytölle vähemmän maitoa juottaa. Se on viisasta. Ja älä anna mitään pastöroitua ja homogenisoitua, vaan aina omasta tankista. Parempi vielä jos voisit siellä kotona jotenkin hapattaa sitä (vrt. juuri piimä). Piimä on parempi kuin tavallinen makeahko maito.

Uskon että kaikista paras olisi vieroittaa tyttöä maidosta. Mm. tuosta lehmän kasvuhormoonista johtuen. Jos näin haluat tehdä niin ehkä helpommiten käy sekoittamalla koko ajan enemmän vettä maitoon. Tällä lailla tyttö myös oppii ajan myötä juomaan vettä. Yleensäkin suosittelisin että kun tytölle annat maitoa niin aina laittaisit hieman vettä sekaan. Maito (lehmän) on itsessään muutenkin niin tiivistä ravintoa ja sentähden vaikeasti pienen tytön sulattaa. Ehkä sitten vanhemapana, kun on oppinut syömään muuta ruokaa monipuolisesti, voisi paremminkin syödä (taas) jotain maito-tuotteita (mieluiten ei meijerissä käsiteltyä) kohtuudella, esim. maustamatonta jugurttia, piimää, sisältäkypsytettyä juustoa.

Rahkasta ajattelen että se on varmaan monille verrannollisen hyvä, hieman riippuen miten valmistettu, ja mikä on raaka-aine. Paras rahka on luomumaidosta (eritoten sellaista että lehmät eivät ole saaneet kuin viherkasveja), raa'sta sellaisesta, valmistettu rahka, jonka valmistuksessa lämpötila ei ole noussut yli 42 asteen Celsiusta. Kuten ehkä tiedä niin lehmän maito ja maito yleensäkin on hyvin lämpöherkkä ruoka. Sitä ei pidä pilata lämpökäsittelyllä (kuten pastörointi, keittäminen tms.).

Lehmänmaidosta yleensä sanoisin että se voi olla terveellistä ihmisen (ei ehkä kaikkien) juoda, riippuen eri tekijöistä. On osattava erottaa raaka käsittelemätön maito meijerikäsitellystä. Itse en suosittele meijerissä käsiteltyä maitoa tai meijerissä käsiteltyjä maitotuotteita. Voita voin suositella kohtuudella. Se on moninverroin luonnollisempi & terveellisempi tuote kuin esim. margariini ja sen sellaiset kasvisperäiset levitteet. Itse syön tänä päivänä voita hieman, leivän päällä. Ja joka päivä hieman pastöroimattomasta maidosta valmistettua (ulkolaista) sisältäkypsytettyä juustoa. Ja silloin tällöin hieman Valion tai Maitokolmion kermaviiliä salaatin päälle. Ja jos kahvia joskus juon niin siihen täysrasvaista kuohukermaa.
        Joten en ole niinkään maitoa sinänsä vastaan, mutta varauksellinen joidenkin tuotteiden kohdalla.

Luomuporkkana on hyvä. En tiedä annatko raakana vaiko keitettynä. Mutta ajattelen että hyvä joskus keitettyä, esim. voisulan kanssa. Ettei aina raakaa. Keitettynä porkkanan jotkut ravinteet kun imeytyvät paremmin.

Valkosokeri tulisi yleensäkin poistaa ruokavaliosta. Se on ravintoköyhistä köyhin. Jotkut kutsuvat sitä hitaasti tappavaksi myrkyksi. En tiedä mitä ruokosokeria käytän. Itse käytän nk. intiaanisokeria jota jotkut luontaistuotekaupat myyvät. Se on todella tummaa täysruokosokeria, ja hyvinkin ravinteikas, ja mielestäni hyvänmakuinen. Kun ostat ruokosokeria niin osta se missä vähiten hiilihydraatteja/100 grammaa. Siinä on automaattisesti enemmän muita ravinteita. Ja se on kutakuinkin aina tummaa.

Pellavansiemenöljy on hyvä. Kunhan se on kylmäpuristettua eikä eltaantunutta. Se nimittäin eltaantuu todella todella herkästi. Itse olen viime viikon aikana ostanut kylmäpuristettua pellavansiemenöljyä (200 ml pullo) kahdesti, kahdesta eri paikasta, ja molemmat olivat kyllä tummassa pullossa mutta molemmat eltaantuneita ja todella pahan makuisia. Jälkimmäisessä (luontaistuotekauppa) pullo oli jääkaapissa, mutta silti eltaantunutta. Luin jäljestäpäin että riittää vain että kuljetuksen aikana on liian korkea lämpötila niin se pilaantuu. Joten ole tarkkana ettet tytölle anna koskaan eltaantunutta. Sen huomaa sekä hajusta että mausta. Eltaantunut rasva on karsinogeenista.

Psylliumkuidusta olen ikävä kyllä tietämätön. Sama koskee aloe veraa. Nimet olen kyllä kuullut.

Joitakin kuitupitoisia raaka-aineita mitä tulee mieleen mitä voisi kokeilla on rusina, kuivattu viikuna, tumma aprikoosi, kuivattu taateli. Mutta koska ovat aika tiivistä ruokaa (paljon luonnollisia sokereita) niin olisi varmaan hyvä vedessä liottaa muutama tunti ennen syöttämistä. Täten tyttö saa myös tarpeellista vettä hieman. Ja ne sulaa paremmin liotettuina. Ja liotusliemi on sitten makea juoma tytölle, jos vain maistuu. Mutta älä niin paljoa kerralla anna näitä hedelmiä juuri koska ovat niin makeita. Jos banaani käy niin sitä voi sekoittaa sekaan joskus. Tai joku muu tuore hedelmä. Itse syön joka päivä tummia (keltaiset ruiskutettuja) aprikooseja ja viikunoita, joskus rusinoita.

Sitten voi olla hyvä huolehtia että tyttö saa päivittäin hieman raffinoimatonta merisuolaa. Olen lukenut että se voi ehkäistä ummetusta. Tavallisella pöytäsuolalla ja PAN suolalla ei ole tätä ominaisuutta, ne ovat muutenkin aika kelvottomia. Merisuolaa voi sekoittaa mihinkä tahansa juomaan. Se liukenee aika nopeasti.

Jos leipää annat tytölle niin ehdottomasti suosittelen aitoa hapanjuurileipää (ei mitään lisättyä hiivaa), mieluiten luomu-täysjyväruista. Tai ruis-speltti sekoitus. Hapanjuurileipä on yleensäkin yliveto, paljon terveellisempi ja ravinteikkaampi kuin hiivalla nostettu leipä. Hapanjuurileipä sulaa helpommin, ja helppo sulavuus on tärkeä pienelle tytölle. Ja muille myös.

H M Granbacka

• alkup.
        HMG kirjoitti:

Hei taas. Hyvä kuulla että maito on kuitenkin käsittelemätöntä/raakaa. Raaka käsittelemätön lehmänmaito on paljon paljon parempi kuin pastöroitu & homogenisoitu. Eritoten jos on raakaa luomumaitoa. Mutta tästäkin huolimatta monet voivat olla herkkiä lehmänmaidolle. On sanottu että maidon pääasiallinen allergeeni on sen pääasiallinen proteiini, alfa-kaseiini. Alfa-kaseinin allergeenisuus varmasti voimistuu meijerikäsittelyn yhteydessä. Mutta voi olla että joillekin se jopa raakanakin on ongelmallinen. Sen olen ymmärtänyt että kun maitoa hapatetaan niin siinä prosessissa maidon proteiinit pilkkoutuvat helpommin sulaaviksi osiksi. Joten lehmän maito joka on läpikäynyt maitohappokäymisen on ihmiselle helpompi sulattaa. Tähän kuuluu myös sisältäkypsytetty juusto. Tämä että juodaan lehmän maitoa sellaisenaan (raakana tai pastöroituna & homogenisoituna), uskon että se on aika uusi asia ihmisen historiassa. Olen lukenut että ennen maitoa juotiin enemmän piimän tms. muodossa. Se oli vatsaystävälliempi ja ravinteikkaampi kuin tavallinen. Ja sitä myös syötiin, juuston muodossa.

Eräs asia mikä voi olla ongelmallinen lehmänmaidon suhteen mitä pienokaiseen tulee, on se että lehmänmaidossa on lehmälle ominaisia kasvu-hormooneja. Eräs syy miksi esim. USAn nuorten tyttöjen puberteetti on ollut niin aikaista on se että siellä juodaan niin paljon lehmänmaitoa (pääasiallisesti meijerikäsiteltyä). Tämän puberteetin aikaistamisen aiheuttaa lehmänmaidossa olevat luonnolliset kasvuhormoonit, jotka eivät ole ihmiselle tarkoitetut, vaan vasikalle. Ja nyt USAn tytöistä 18 prosenttia kokee ensimmäisen menkan jo 8 vuotiaana. Tämän pahan asian syynä on soija. Se sisältää todella paljon estrogeenia.

Yritä nyt ainakin tytölle vähemmän maitoa juottaa. Se on viisasta. Ja älä anna mitään pastöroitua ja homogenisoitua, vaan aina omasta tankista. Parempi vielä jos voisit siellä kotona jotenkin hapattaa sitä (vrt. juuri piimä). Piimä on parempi kuin tavallinen makeahko maito.

Uskon että kaikista paras olisi vieroittaa tyttöä maidosta. Mm. tuosta lehmän kasvuhormoonista johtuen. Jos näin haluat tehdä niin ehkä helpommiten käy sekoittamalla koko ajan enemmän vettä maitoon. Tällä lailla tyttö myös oppii ajan myötä juomaan vettä. Yleensäkin suosittelisin että kun tytölle annat maitoa niin aina laittaisit hieman vettä sekaan. Maito (lehmän) on itsessään muutenkin niin tiivistä ravintoa ja sentähden vaikeasti pienen tytön sulattaa. Ehkä sitten vanhemapana, kun on oppinut syömään muuta ruokaa monipuolisesti, voisi paremminkin syödä (taas) jotain maito-tuotteita (mieluiten ei meijerissä käsiteltyä) kohtuudella, esim. maustamatonta jugurttia, piimää, sisältäkypsytettyä juustoa.

Rahkasta ajattelen että se on varmaan monille verrannollisen hyvä, hieman riippuen miten valmistettu, ja mikä on raaka-aine. Paras rahka on luomumaidosta (eritoten sellaista että lehmät eivät ole saaneet kuin viherkasveja), raa'sta sellaisesta, valmistettu rahka, jonka valmistuksessa lämpötila ei ole noussut yli 42 asteen Celsiusta. Kuten ehkä tiedä niin lehmän maito ja maito yleensäkin on hyvin lämpöherkkä ruoka. Sitä ei pidä pilata lämpökäsittelyllä (kuten pastörointi, keittäminen tms.).

Lehmänmaidosta yleensä sanoisin että se voi olla terveellistä ihmisen (ei ehkä kaikkien) juoda, riippuen eri tekijöistä. On osattava erottaa raaka käsittelemätön maito meijerikäsitellystä. Itse en suosittele meijerissä käsiteltyä maitoa tai meijerissä käsiteltyjä maitotuotteita. Voita voin suositella kohtuudella. Se on moninverroin luonnollisempi & terveellisempi tuote kuin esim. margariini ja sen sellaiset kasvisperäiset levitteet. Itse syön tänä päivänä voita hieman, leivän päällä. Ja joka päivä hieman pastöroimattomasta maidosta valmistettua (ulkolaista) sisältäkypsytettyä juustoa. Ja silloin tällöin hieman Valion tai Maitokolmion kermaviiliä salaatin päälle. Ja jos kahvia joskus juon niin siihen täysrasvaista kuohukermaa.
        Joten en ole niinkään maitoa sinänsä vastaan, mutta varauksellinen joidenkin tuotteiden kohdalla.

Luomuporkkana on hyvä. En tiedä annatko raakana vaiko keitettynä. Mutta ajattelen että hyvä joskus keitettyä, esim. voisulan kanssa. Ettei aina raakaa. Keitettynä porkkanan jotkut ravinteet kun imeytyvät paremmin.

Valkosokeri tulisi yleensäkin poistaa ruokavaliosta. Se on ravintoköyhistä köyhin. Jotkut kutsuvat sitä hitaasti tappavaksi myrkyksi. En tiedä mitä ruokosokeria käytän. Itse käytän nk. intiaanisokeria jota jotkut luontaistuotekaupat myyvät. Se on todella tummaa täysruokosokeria, ja hyvinkin ravinteikas, ja mielestäni hyvänmakuinen. Kun ostat ruokosokeria niin osta se missä vähiten hiilihydraatteja/100 grammaa. Siinä on automaattisesti enemmän muita ravinteita. Ja se on kutakuinkin aina tummaa.

Pellavansiemenöljy on hyvä. Kunhan se on kylmäpuristettua eikä eltaantunutta. Se nimittäin eltaantuu todella todella herkästi. Itse olen viime viikon aikana ostanut kylmäpuristettua pellavansiemenöljyä (200 ml pullo) kahdesti, kahdesta eri paikasta, ja molemmat olivat kyllä tummassa pullossa mutta molemmat eltaantuneita ja todella pahan makuisia. Jälkimmäisessä (luontaistuotekauppa) pullo oli jääkaapissa, mutta silti eltaantunutta. Luin jäljestäpäin että riittää vain että kuljetuksen aikana on liian korkea lämpötila niin se pilaantuu. Joten ole tarkkana ettet tytölle anna koskaan eltaantunutta. Sen huomaa sekä hajusta että mausta. Eltaantunut rasva on karsinogeenista.

Psylliumkuidusta olen ikävä kyllä tietämätön. Sama koskee aloe veraa. Nimet olen kyllä kuullut.

Joitakin kuitupitoisia raaka-aineita mitä tulee mieleen mitä voisi kokeilla on rusina, kuivattu viikuna, tumma aprikoosi, kuivattu taateli. Mutta koska ovat aika tiivistä ruokaa (paljon luonnollisia sokereita) niin olisi varmaan hyvä vedessä liottaa muutama tunti ennen syöttämistä. Täten tyttö saa myös tarpeellista vettä hieman. Ja ne sulaa paremmin liotettuina. Ja liotusliemi on sitten makea juoma tytölle, jos vain maistuu. Mutta älä niin paljoa kerralla anna näitä hedelmiä juuri koska ovat niin makeita. Jos banaani käy niin sitä voi sekoittaa sekaan joskus. Tai joku muu tuore hedelmä. Itse syön joka päivä tummia (keltaiset ruiskutettuja) aprikooseja ja viikunoita, joskus rusinoita.

Sitten voi olla hyvä huolehtia että tyttö saa päivittäin hieman raffinoimatonta merisuolaa. Olen lukenut että se voi ehkäistä ummetusta. Tavallisella pöytäsuolalla ja PAN suolalla ei ole tätä ominaisuutta, ne ovat muutenkin aika kelvottomia. Merisuolaa voi sekoittaa mihinkä tahansa juomaan. Se liukenee aika nopeasti.

Jos leipää annat tytölle niin ehdottomasti suosittelen aitoa hapanjuurileipää (ei mitään lisättyä hiivaa), mieluiten luomu-täysjyväruista. Tai ruis-speltti sekoitus. Hapanjuurileipä on yleensäkin yliveto, paljon terveellisempi ja ravinteikkaampi kuin hiivalla nostettu leipä. Hapanjuurileipä sulaa helpommin, ja helppo sulavuus on tärkeä pienelle tytölle. Ja muille myös.

H M Granbacka

Kiitos paljon vastauksista.

Kerronpa vähän mitä olen antanut. Pellavasiemenöljy on kylmäpuristettua, siitä että onko eltaantunut, en ole ajatellut, täytyy tarkistaa. Hyllyssä se kyllä oli, että lämpimässä =(

Meillä on käytössä myös se intiianisokeri(välillä). Ruususuolaa on käytetty vuoden ajan, ei ollenkaan enää tavallista.
        Porkkanaa olen antanut raakana, mutta tuo voisula, nam, se voisikin olla itsellekin hyvää.
        Ruisleipä, ehdottomasti, sekin mieluiten itsetehtyä, hapanleipää en ole vielä uskaltautunut kokeilemaan. Sämpylää jos teen, laitan siihen aina pellavasiementä tai jotain leseitä.
        Haaveilen omasta pikkumyllystä. Sen vielä laitan kunhan nämä kevätkiireet menee ohi niin miehelle alan puhumaan. Meillä kun on tässä lähellä tuttuja luomuviljelijöitä jotka kuivaavat siemenet.Meillä ei kuivata.
        Tietosti olen vähentänyt kaupan valmisruokia.
        Että tähän ruokapuoleen olen ajatellut panostaa...tämä aika vaan on niin kiireistä että harmittaa itseäkin kun tietää suunnilleen mitä pitäisi tehdä.
        Tänään olen juottanut lapselle vain vettä, kotimehua hieman(mutta siinä sitä valkosta sokeria). Hernekeiton laitoin hautumaan kattilaan.
        Jospa tämä tästä!

• HMG
        alkup. kirjoitti:

Kiitos paljon vastauksista.

Kerronpa vähän mitä olen antanut. Pellavasiemenöljy on kylmäpuristettua, siitä että onko eltaantunut, en ole ajatellut, täytyy tarkistaa. Hyllyssä se kyllä oli, että lämpimässä =(

Meillä on käytössä myös se intiianisokeri(välillä). Ruususuolaa on käytetty vuoden ajan, ei ollenkaan enää tavallista.
        Porkkanaa olen antanut raakana, mutta tuo voisula, nam, se voisikin olla itsellekin hyvää.
        Ruisleipä, ehdottomasti, sekin mieluiten itsetehtyä, hapanleipää en ole vielä uskaltautunut kokeilemaan. Sämpylää jos teen, laitan siihen aina pellavasiementä tai jotain leseitä.
        Haaveilen omasta pikkumyllystä. Sen vielä laitan kunhan nämä kevätkiireet menee ohi niin miehelle alan puhumaan. Meillä kun on tässä lähellä tuttuja luomuviljelijöitä jotka kuivaavat siemenet.Meillä ei kuivata.
        Tietosti olen vähentänyt kaupan valmisruokia.
        Että tähän ruokapuoleen olen ajatellut panostaa...tämä aika vaan on niin kiireistä että harmittaa itseäkin kun tietää suunnilleen mitä pitäisi tehdä.
        Tänään olen juottanut lapselle vain vettä, kotimehua hieman(mutta siinä sitä valkosta sokeria). Hernekeiton laitoin hautumaan kattilaan.
        Jospa tämä tästä!

Ole hyvä. On hyvä kuulla että olet terveys-tietoinen. Sen käsitän kun kerrot mitä tuotteita käytät. Uskon että tuo ruususuola on ihan hyvä. Olen nähnyt sitä luontaistuotekaupassa, en ole vielä kokeillut sitä. Hinta on vähän korkeampi kuin Atlantin merisuolalla. Kuten ehkä tiedät niin hapanjuuri leipä ei niinkään maistu happamalta, ei ainakaan kovin. Äitini leipoo sitä muutaman kerran vuodessa, ja siinä on jännä maku siinä mielessä että siinä kohtaavat hapan ja makeahko maku. Itse olen myös leiponut sitä, mutta siitä on jo vuosia. Joskus tuli kyllä aika hapanta, mutta tein varmaan sen virheen että annoin juuren happamoitua liikaa ennen kuin sekoitin joukkoon viimeiset jauhot taikinaa varten.
        On hyvä kuulla että juotit lapselle vettä. Kotimehu on aina parempi kuin kaupan. Ainoastaan tuo sokeri laskee sen arvoa. Kyllä minä uskon että se vielä siitä, vähän pitkämielisyyttä ja pientä odotusta niin eiköhän se suoli ala toimimaan.

Hernekeitosta puheen ollen. Luin hiljattain että olisi hyvä liottaa palkokasveja joitakin tunteja merisuolassa ennen keittämistä. Nimenomaan merisuolassa. Tämä liottaminen merisuolassa neutraloi palkokasvien ominaisia haitta-aineita, mm. trypsiini-inhibittoreita ja vastaavia aineita jotka vaikeuttavat tiettyjen aminohappojen imeytymistä. Veikkaan että eräs syy miksi tavallinen hernekeitto on niin kaasua muodostava on se että siinä on vielä tallessa tietyt haitta-aineet. En ole vielä itse testannut liottaa merisuolassa ennen keittämistä, mutta en ihmettelisi jos sen kautta olisi vähemmän kaasunmuodostusta. Ellen muista väärin niin palkokasveissa on myös fytiinihappoa, joka sitoo viittä mineraalia, mm. sinkkiä ja magnesiumia. Muistaakseni lukemassani artikkelissa sanottiin myös että kyseinen liottaminen paljolti neutraloi fytiinihapon. Jos näin tapahtuu niin enemmän mineraaleja imeytyy syödyistä herneistä. Hiivalla nostetussa leivässä suurin osa fytiinihaposta on tallella, täten sitoen viittä tärkeää mineraalia niin ettei ne oikein imeydy kuten pitäisi. Mutta aidossa hapanjuurileivässä suurin osa fytiinihaposta on neutraloitu, ja nämä mineraalit vapautuvat ja näinollen imeytyvät. Tämä on yksi syy miksi jotkut eivät leivo kuin hapanjuurileipää.

H M Granbacka

• kokeillu

joka auttoi meillä oli homeopatia. Kannattaisi kokeilla. Joskus myös magnesiumin antaminen auttaa.

• homeopaatilla?

vai kokeilitko itse jollain? magnesiumia olen iltoisin antanutkin.
        t.alkup.

• HMG

Minä en luota homeopatiaan. En vaikka jotkut ovat näennäisesti saaneet apua siitä. Koska sen juuret ovat paljolti okkultismissa. Homeopatian isä Hanemann oli okkultisti. Ja millä homeopaatit selittävät noiden pillereiden väitettyä tehoa, jos tuon nk. potensoimisen jälkeen ei ole pillerissä jäljellä melkein yhtään kyseisestä tehoaineesta? Minä lasken homeopatian samaan joukkoon kuin reikihoito ja vastaavat huuhaahoidot. Siinä on okkultismi liian lähellä jotta ne olisi turvallisia.

H M Granbacka

• Ammattilainen
        HMG kirjoitti:

Minä en luota homeopatiaan. En vaikka jotkut ovat näennäisesti saaneet apua siitä. Koska sen juuret ovat paljolti okkultismissa. Homeopatian isä Hanemann oli okkultisti. Ja millä homeopaatit selittävät noiden pillereiden väitettyä tehoa, jos tuon nk. potensoimisen jälkeen ei ole pillerissä jäljellä melkein yhtään kyseisestä tehoaineesta? Minä lasken homeopatian samaan joukkoon kuin reikihoito ja vastaavat huuhaahoidot. Siinä on okkultismi liian lähellä jotta ne olisi turvallisia.

H M Granbacka

Tyypillisin asiantuntematon musta-tuntuu-väite on juuri tämä okkultismi. Se nyt vaan ei pidä paikkaansa. Hahnemann oli lääkäri, joka kyllästyi aikakautensa hoitojen ja lääkitysten sivuvaikutuksiin ja alkoi laimentaa lääkkeitä. Yksinkertainen ajatus. Ja vielä löytyy ihmisiä, jotka haluavat noitaroviot sytyttää!!!!

• kokeillu
        homeopaatilla? kirjoitti:

vai kokeilitko itse jollain? magnesiumia olen iltoisin antanutkin.
        t.alkup.

Kävimme homeopaatin vastaanotolla.

• ja okkultismi
        HMG kirjoitti:

H M Granbacka

Huu haa -hoidoista okkultismia ei perinteisessä mielessä löydy homeopatiasta eikä myöskään vyöhyketerapiasta. Se kannattaa huomioida (mikä on ikävää ja turhauttavaa perinteiselle ammatinharjoittajalle), että näihinkin eräät terapeutit tarpeettomasti liittävät okkultismia: eli terapeutin valinnassa tulee olla tarkka.

Homeopatiasta voi olla apua ummetukseen ja myös vyöhyketerapiasta. Kirjastosta löytää hyviä vyöhyketerapiaoppaita, joten vyöhyketerapiaa voi kokeilla ilmaiseksi myös itse. Neuvona sanoisin vain, että kovat otteet eivät ole tarpeen, 2-vuotiaalla kevyellä painannalla suoritettu öljyinen sively noin 5-10 min./jalka riittää, kun katsoo oppaasta suoliston ja selkärangan vyöhykkeet isovarpaan sively (hermosto). Oikeasta jalasta aloitetaan.

• niksu
        HMG kirjoitti:

H M Granbacka

luonnon "lääkkeisiin" siis kasveista saataviin apuihin. Ihminen voi saadakin apua, jos oikein uskoo, mutta eläimet ei usko tälläisiin ja ovat siinä mielessä loistavia "koekaniineja". mMillä koira sai apua homeopatiasta nivelrikoon.

• yks vaan

Vyöhyketerapia ja levolac. Levolacia aamuin illoin tarpeeksi, kyllä neuvolassa tai lääkärillä kertovat annostuksen. Sitä voi käyttää melko huoletta pitkäänkin. Sitten kun et enää jaksa, käytä vyöhyketerapiassa se maksaa jonkin verran mutta ainakin meillä auttoi. Kaikki terapeutit eivät hoida kaksivuotiaita mutta kysele hieman eri paikoista.

• anonymfi

Meillä 1,5 vuotias vaikeasti sairas poika, joka ei liiku ollenkaan (-> ummetus). Itkeskeli kaiket yöt kova vatsaansa jne. Saimme Lastenklinikalta ravintoterapeutilta vinkin ostaa apteekista Movicol-jauhetta. Sillä saadaan mm. leikkauspotilaitten suoli tyhjennettyä. Voidaan antaa vaikka loppuikä, suoli/vatsa ei sen kummemmin totu siihen. Eikä alaikärajaa ole. Käski aloittaa 2 pussilla/vrk. Ensimmäiseen 3 päivään ei tapahtunut mitään. Sitten alkoi kakka kulkea. Vähensimme annostusta pussiin/pv, eli 1/2 aamulla ja 1/2 illalla. Nykyään muutaman viikon jälkeen riittää 1/2 pussia/pv pitämään tilanteen normaalina. Itse pitääkin löytää se sopiva annostus omalle lapselle, ja aikaa myöten se löytyykin. Käytän tätä myös itse, eli otan aina silloin tällöin. Maitotuotteet (esim. juusto) yleensä tosiaan kovettavat vatsaa. Kuten myös lisäävät limaisuutta.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Martinan uusi poikakaveri

Sielläpä se sitten on. Instastoorissa pienissä speedoissa retkottaa uusin kulta Martinan kanssa. Oikein sydämiä laitettu
      Kotimaiset julkkisjuorut
      204
      3085
    2. Suomessa helteet ylittää vasta +30 astetta.

Etelä-Euroopassa on mitattu yli +40 asteen lämpötiloja. Lähi-Idässä +50 on ylitetty useasti Lämpöennätykset rikkoutuva
      Maailman menoa
      239
      1590
    3. Laita mulle viesti!!

Laita viesti mesen (Facebook) kautta. Haluan keskustella mutta sinun ehdoilla en halua häiriköidä tms. Yhä välitän sinus
      Ikävä
      92
      1442
    4. Millaisessa tilanteessa olisit toiminut toisin

Jos saisit yhden mahdollisuuden toimia toisin?
      Ikävä
      88
      1342
    5. Vanhemmalle naiselle

alkuperäiseltä kirjoittajalta. On olemassa myös se toinen joka tarkoituksella käyttää samaa otsikkoa. Ihan sama kunhan e
      Ikävä
      46
      1304
    6. Fazer perustaa 400 miljoonan suklaatehtaan Lahteen

No eipä ihme miksi ovat kolminkertaistaneen suklaalevyjensä hinnan. Nehän on alkaneet keräämään rahaa tehdasta varten.
      Maailman menoa
      148
      1206
    7. Ajattelen sinua tänäkin iltana

Olet huippuihana❤️ Ajattelen sinua jatkuvasti. Toivottavasti tapaamme pian. En malttaisi odottaa, mutta odotan kuitenkin
      Ikävä
      12
      1168
    8. Ökyrikkaat Fazerit saivat 20 MILJOONAA veronmaksajien varallisuutta!

"Yle uutisoi viime viikolla, että Business Finland on myöntänyt Fazerille noin 20 miljoonaa euroa investointitukea. Faze
      Maailman menoa
      120
      992
    9. Miehelle...

Oliko kaikki mökötus sen arvoista? Ei mukavalta tuntunut, kun aloit hiljaisesti osoittaa mieltä ja kohtelit välinpitämät
      Ikävä
      89
      912
    10. Tuntuu liian hankalalta

Lähettää sulle viesti. Tarvitsen apuasi ottaa koppi tilanteesta. Miehelle meni.
      Ikävä
      44
      793
    Aihe